Комисия по труда и социалната политика
31/05/2006
Доклад за първо четене на Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване № 602-01-37, внесен от Министерски съвет на 11.05.2006г.
Комисията по труда и социалната политика на заседание, проведено на 31.05.2006г., разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, внесен от Министерски съвет.
В заседанието участваха г-н Васил Войнов – зам.министър на труда и социалната политика, г-н Емил Мирославов – директор на дирекция в МТСП, г-жа Добринка Бонева – главен експерт в МТСП, г-н Йордан Христосков – управител на Националния осигурителен институт, г-жа Весела Караиванова – подуправител на НОИ, г-жа Христина Митрева – главен актюер и директор на дирекция в НОИ, г-н Бисер Петков – зам. Председател на Комисията за финансов надзор, г-н Никола Абаджиев – Председател на Асоциацията на пенсионните дружества, г-жа Даниела Петкова – главен изпълнителен директор на ПОК “Доверие”, г-жа София Христова – главен изпълнителен директор на ПОД “Алианц България”, г-жа Асия Гонева – изпълнителен секретар на Конфедерацията на независимите синдикати в България и др.
Законопроектът беше представен от представителите на Министерството на труда и социалната политика и от представителите на Комисията за финансов надзор. Предложените промени са основно в дял III на част II на КСО, в който се създава подробна правна рамка за професионални схеми. С предложения Закон за изменение и допълнение на КСО се въвежда детайлна правна уредба в осигурителното ни законодателство на професионалните схеми. Тези промени на Кодекса за социално осигуряване са продиктувани от необходимостта да се въведат в българското законодателство разпоредбите на Директива 86/378/ЕИО за прилагането на принципа за равното третиране на жените и мъжете при професионални схеми за социална сигурност, Директива 98/49/ЕО относно запазване на допълнителните пенсионни права при движение в Общността и на Директива 2003/41/ЕО за дейността и надзора на институциите за професионално пенсионно осигуряване, както и съобразяване на текстовете на КСО с чл. 43-49 от Договора за ЕО.
От законопроекта става ясно, че професионалните схеми възникват от колективно споразумение или колективен трудов договор. Средствата, набрани по тях, се натрупват и управляват в отделен тип фондове - фондове за допълнително доброволно пенсионно осигуряване по професионални схеми. Тези фондове ще са организирани и ще функционират на същите принципи, както и сегашните фондове за допълнително доброволно осигуряване, и ще се управляват от настоящите пенсионноосигурителни дружества. Дружествата от своя страна ще се считат за институции за професионално пенсионно осигуряване по смисъла на чл. 6, ал. 1, буква ”а” от Директива 2003/41/ЕО. Във връзка с въвеждането на професионалните схеми се предлага да се създаде и нов регистрационен режим на тези схеми.
От особено важно значение е транспонирането на чл. 20 от Директива 2003/41/ЕО и регламентирането на презграничната дейност на българските институции за професионално пенсионно осигуряване - сегашните пенсионноосигурителни дружества. Разпоредбата на чл. 20 е изцяло въведена в българското законодателство с предлаганите нови членове 229в и 229г. Уредени са и двата случая – както презграничната дейност на българско дружество, управляващо фонд за допълнително доброволно пенсионно осигуряване по професионални схеми, така и дейността на чуждестранните институции, управляващи професионални схеми в България. Тези разпоредби бяха наложени и предвид чл. 49 от Договора за ЕО.
С оглед на пълното въвеждане на принципа на еднакво третиране по признак пол при участие в професионални схеми, уреден в Директива 86/378/ЕО, се предлагат нова нови разпоредби в КСО. Съгласно тях, при осигуряване по професионална схема освен забраната за дискриминация се забранява и всякаква дискриминация, основана на пол, пряко или косвено, особено що се отнася до брачното или семейното положение, и по-специално до приложното поле на схемите и условията за достъп до тях; задължението за внасяне на осигурителни вноски и изчисляването на вноските; изчисляването на пенсионните плащания, включително увеличенията, дължими на съпрузи и лица, които имат право на издръжка, и условията, които определят продължителността и запазването на правото на пенсионно плащане.
В законопроекта подробно са разписани следните основни права: 1.правото на лична пенсия за старост при осигуряване в фонд за допълнително доброволно пенсионно осигуряване по професионални схеми, което възниква при навършване на 60-годишна възраст за жените и мъжете. Еднаквата възраст произтича и от необходимостта в българското право да се въведе Директива 86/378/ЕИО – чл. 5 и 6. Пенсията е срочна съгласно условията на професионалната схема предвид изложените по-горе причини, свързани с биометричните рискове. Дадена е възможност, подобна на тази при осигуряването в сега действащите фондове, пенсията да може да се изплаща до 5 години преди навършване на 60-годишна възраст, ако това бъде уговорено в условията на професионалната схема; 2.Предоставено е и право на еднократно или разсрочено изплащане на средствата, натрупани по индивидуална партида. Кръгът на лицата, които имат право на еднократно или разсрочено изплащане от фонд за допълнително доброволно пенсионно осигуряване по професионални схеми при смърт на осигуреното лице или на пенсионер, се определят в колективното споразумение или в колективния трудов договор. Когато няма определени в колективното споразумение или в колективния трудов договор лица, натрупаните средства по индивидуалната партида се дължат съгласно Закона за наследството; 3.Относно правото на прехвърляне при новите фондове и схеми е предвидено при прекратяване на отношението между предприятието осигурител и осигуреното лице последното да има право да прехвърли натрупаните средства от лични осигурителни вноски по индивидуалната партида или част от тях от един фонд за допълнително доброволно пенсионно осигуряване по професионални схеми в друг съответен фонд, управляван от друго пенсионноосигурително дружество. Също така професионална схема може да бъде прехвърлена от един фонд за допълнително доброволно пенсионно осигуряване по професионални схеми в друг съответен фонд, управляван от друго пенсионноосигурително дружество, въз основа на допълнително споразумение между страните по колективното споразумение, съответно по колективния трудов договор. 4. Правото на изтегляне и изплащане е запазено, както при осигуряването в сега действащите фондове.
Във връзка с необходимостта от въвеждане на чл. 4 и 5 от Директива 98/49/ЕО се предлага да бъдат създадени нови текстове относно запазване на правата от професионални схеми при движение на осигурените лица в общността. Предвид необходимостта да се транспонират чл. 9-13 от Директива 2003/41/ЕО се предлага да бъдат въведени нови разпоредби относно счетоводството и отчетността на фондовете за допълнително доброволно пенсионно осигуряване по професионални схеми. Във връзка с разпоредбите за професионалните схеми и трансграничната дейност на дружествата по чл. 20, параграфи 9 и 10 от Директива 2003/41/ЕО се налага въвеждането на допълнителни принудителни административни мерки, които могат да бъдат налагани от заместник-председателя на Комисията за финансов надзор.
В хода на проведените разисквания бяха представени становищата на Българската асоциация на дружествата за пенсионно осигуряване, Конфедерацията на независимите синдикати в България, Националния осигурителен институт и др. В тях по принцип се подкрепя се подкрепя необходимостта от изменения и допълнения на Кодекса за социално осигуряване, свързани с транспонирането на разпоредбите на европейските директиви в областта на допълнителното пенсионно осигуряване. Заедно с това беше изразено и схващането, че редица от включените предложения излизат от контекста на поставените цели, не отговарят на принципите, залегнали в българския осигурителен модел и могат да създадат значителни опасности за стабилността на пенсионната система и за интересите на осигурените лица.
Народните представители се обединиха около становището, че поетите от страната ни ангажименти в предприсъединителния процес трябва стриктно да се спазват. В същото време да продължават да се спазват принципите на българското осигурително право, щом това не влиза в противоречие с европейските директиви, както и да се продължават онези добри практики, които гарантират баланса на интереси между осигурените лица и осигурителите. Бяха зададени въпроси относно гаранциите за допълнителните пенсионни права на трудещите се, които участват във всички допълнителни пенсионни схеми, относно мерките за развитието на вътрешния пазар ( на общността ) пазар на финансовите услуги, относно задълженията на дружествата за пенсионно осигуряване към осигурените лица в бъдещите професионални схеми и в действащите доброволни фондове, относно гарантирането на пожизнени пенсии и др. Вносителите на законопроекта отговориха аргументирано на поставените от народните представители въпроси.
След приключване на обсъждането и проведено гласуване с резултати “За” – 12 гласа, “Против” – без гласове, “Въздържали се” – 4, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо четене законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване № 602-01-37, внесен от Министерски съвет на 11.05.2006г.
Председател на Комисията по
труда и социалната политика Д-р Хасан Адемов