Комисия по труда и социалната политика
19/10/2005
Д О К Л А Д за първо четене по Законопроекти за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване: № 554-01-47/09-9-2005г. , внесен от Надежда Михайлова и гр.н. пр.; № 554-01-62/07. 10. 2005г., внесен от Петър Мръцков и гр. н. пр.
ДО
Г- Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
Д О К Л А Д
за първо четене по Законопроекти за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване:
№ 554-01-47/09-9-2005г. , внесен от Надежда Михайлова и гр.н. пр.; № 554-01-62/07. 10. 2005г., внесен от Петър Мръцков и гр. н. пр.
Комисията по труда и социалната политика на заседание, проведено на 19 октомври 2005 г., разгледа и обсъди законопроекти за изменение и допълнение на кодекса за социално осигуряване № 554-01-47/09-9-2005г. , внесен от Надежда Михайлова и гр. н. пр. и № 554-01-62/07. 10. 2005г., внесен от Петър Мръцков и гр. н. пр. На заседанието присъстваха г- н Георги Кадиев, заместник- министър на финансите, г- н Йордан Христосков, управител на НОИ, г- н Емил Мирославов, директор на дирекция “Трудово право и обществено осигуряване” в МТСП, г- жа Асия Гонева, изпълнителен секретар на КНСБ и член на надзорния съвет на НОИ, г-жа Румяна Георгиева от БСК, г-жа Мика Зайкова от КТ “Подкрепа” и др.
ЗИД на Кодекса за социално осигуряване № 554-01-47/09-9-2005г., внесен от Надежда Михайлова и група народни представители, беше представен от г- н Мартин Димитров, който е един от вносителите. Той подчерта, че те са били водени от тезата, че осигурителната тежест е един от най-големите проблеми както за бизнеса, така и за гражданите. Те са имали за цел намаляването на тази тежест така, че да няма риск за пенсионерите да получат своите пенсии и да се постигне сериозен ефект върху средата за бизнес. Правилното решение за постигане на горното е държавата да поеме част от осигурителната тежест с твърдението, че това и в момента се случва на практика, тъй като осигуровките, които се събират, не са достатъчни и бюджетът покрива част от осигурителните плащания и пенсиите. Идеята е, че след като бюджетът поеме половината от това, което бизнесът плаща като осигурителни плащания, ще последва ефективно нарастване на заплатите на работниците и служителите и др., както и че предлаганите промени са един от механизмите чрез по-ниски данъци и по-ниски осигуровки да се повиши конкурентната способност на българската икономика и др. В последвалото обсъждане бяха изразени противоположни становища, които варираха от пълна подкрепа до отхвърляне на законопроекта. Беше подчертано, че с предложените промени се осигурява постоянен поток от приходи към Националния осигурителен институт, което ще доведе до финансова стабилност на осигурителната система и в частност на фонд “Пенсии”. Бяха поставени въпроси и разисквания относно това, дали се запазва контрибутивния характер на осигурителната система; за наличието на гаранции при предоставянето на освободения ресурс за работодателите, той да се разходва за повишаване на работните заплати, инвестиране в нови работни места, в нови технологии обстановка на междуфирмената задлъжнялост; относно необходимостта от широко обществено обсъждане по предлагана временна промяна в осигурителния модел с въвеждане на държавата като осигурител и др. Заместник- министърът на финансите г- н Георги Кадиев, подчерта че усилията на Министерството на финансите са насочени в максимална степен към намаляване на социалните осигуровки и социалната тежест и др.
Законопроект № 554-01-62/07. 10. 2005г., внесен от Петър Мръцков и група народни представители, беше представен от г- н Мръцков. Беше изяснено, че според разпоредбата на § 9, ал.2 КСО до края на 2005 г. е дадено правото на лицата, които имат завършено висше и полувисше образование, да откупуват трудов стаж. Поради това се предлага този срок да бъде премахнат и лицата, които са завършили висше и полувисше образование, да могат да откупуват трудовия си стаж без срок. Допълнителното предложение е за останалите хора, които нямат висше и полувисше образование, да могат да откупуват от една до пет години трудов стаж, като осигурителната вноска е на база на минималната работна заплата. Бяха обсъдени различни хипотези за откупуване на осигурителен стаж: последователно от една страна за образование преди настъпване на обстоятелствата по чл. 68, ал.1, а от друга- след това при недостиг на точки; дали основата на изчисление на вноските да е минималната работна заплата, или минималния осигурителен доход; да се има предвид разпоредбата на Директива № 1408, където е упоменато, че съгласно местното законодателство, когато се признава осигурителен стаж, няма значение лицето дали е български гражданин; предлаганата възможност да се отнася до всички граждани, които са над 18 год. възраст, но не повече от пет години и др. Народните представители се обединиха около философията на предложения законопроект и необходимостта за предложения между първо и второ четене за повишаване на неговата социална значимост.
След приключване на обсъжданията беше проведено гласуване, както следва:
1. С резултати “За”- 2 гласа, “Против”- 5 гласа, “Въздържали се”- 10 гласа, Комисията по труда и социалната политика предлага на Народното събрание да не подкрепи ЗИД на КСО № 554-01-47/09-9-2005г. , внесен от Надежда Михайлова и гр.н. пр.;
2. С резултати “За”- 17 гласа, “Против” и “Въздържали се”- няма, Комисията по труда и социалната политика предлага на Народното събрание да подкрепи ЗИД на КСО № 554-01-62/07. 10. 2005г., внесен от Петър Мръцков и група народни представители
Д- р Хасан Адемов, Председател на Комисията по труда и социалната политика