Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по труда и социалната политика
05/07/2006

    Доклад първо четене относно проект за решение за приемане на Годишен доклад за младежта за 2005г., № 602-03-15, внесен от Министерски съвет на 27.6.2006г.
    Комисията по труда и социалната политика, на заседание, проведено на 05.07.2006г., разгледа и обсъди проект за решение за приемане на Годишен доклад за младежта за 2005г., № 602-03-15, внесен от Министерски съвет на 27.6.2006г.
    В заседанието участваха г-н Михаил Балабанов – зам.председател на Държавната агенция за младежта и спорта, Иван Модев – директор на Дирекция в ДАМС, Живка Минчева – държавен експерт в Министерството на труда и социалната политика и др.
    Годишния доклад за младежта за 2005г. беше представен от г-н Михаил Балабанов..
    Според вносителите Годишният доклад за младежта е изготвен въз основа на решение на Народното събрание от 2002 г. Това решение постановява, че всяка година Министерският съвет трябва да внася в Народното събрание годишен доклад за младежта. Такива доклади има изработени за 2002, 2003 и 2004 г. Само първият от тях е утвърден в пленарна зала. Следващите два доклада са разгледани само от парламентарни комисии и така и не са стигали до пленарна зала. Основната идея на този доклад е да предоставя актуална информация за състоянието на младите хора в страната, за техните основни проблеми, а също така да формулира приоритети в държавната политика по отношение на младите хора и да предлага конкретни решения за тяхното преодоляване. Той има за цел да предостави информация за извършеното от институциите, които имат компетентности в сферата на политиката за младите хора през съответната година. За изработването на Доклада е създаден междуведомствен експертен съвет, в който са се включили представители на голям брой министерства и институции, които имат отношение по проблемите на младите хора. Също така са участвали и голям брой неправителствени организации. Подчертано беше, че този подход се прилага за пръв път и Агенциятта за младежта и спорта го отчита като много позитивен, защото Докладът за 2005г. , който е на вниманието на народните представители се ползва с подкрепата на огромен брой неправителствени младежки организации. В него са определени шест основни приоритетни сфери на младежка политика като демографска характеристика, здраве, образование, трудова заетост, свободно време и гражданска активност. В анализа се разглежда включването на младите хора във всяка една от тези шест сфери. Във всяка една от тях се предлагат и конкретни стъпки за преодоляването на проблематичните сектори.
    В хода на проведените разисквания бяха поставени много въпроси, свързани с различните политики на Държавната агенция за младежта и спорта и връзката на изводите в Доклада с други документи като Националната стратегическа референтна рамка, в която има оперативни програми, свързани с младежките дейности. В тази рамка оперативната програма “Човешки ресурси” е изключително ангажирана с младежката проблематика и не само тя. Народните представители изразиха становището, че усвояването на пари от структурните фондове и участието на младежите в този процес трябва да бъде доминиращо и изпреварващо. Като се има предвид, че младежката политика е политика, която засяга много сектори от обществото, логично е и в оперативните програми, които вече са разписани, те да намерят място с различни възможности.Не по-малко важна е и оперативната програма “Регионално развитие” в частта, която касае социалната инфраструктура и чрез която има реална възможност за подобряване на младежката база, на младежките центрове, младежките домове, както и спортната инфраструктура, спортните съоръжения, които също са основен приоритет по отношение на осмисляне на свободното време на младите хора. Народните представители поискаха информация относно финансовата рамка , която имат заявените в Доклада програми. Вносителите заявиха, че Държавната агенция за младежта и спорта разполага със сумата от 1 млн. 100 хил. лева, които са разписани за младежки дейности и програми. Отделно от тях се разполага като възможност за подпомагане на младежките организации с 1 млн. евро, които средства са от програма “Младеж” на Европейския съюз. Тази програма приключва до края на 2006 г. и предстои стартиране на нова шестгодишна програма “Младежта в действие – 2007 – 2913 г.” Що се отнася до програмата “Младежта в действие”, която в ДАМС ще продължат да администрират, очакванията са тази сума от 1 млн. евро да бъде повишена от порядъка на поне 20 процента от първата година – 2007 г.
    По отношение на бюджетните средства Агенцията си е поставила амбициозна задача, разписана в допълнителни програми, свързани с развитието на младежките центрове. Там, където те са общинска собственост и няма средства за дейност, а общините се ограничават само в рамките на издръжка на сградния фонд и някакъв вид администрация, ще се разработи отделна програма за младежко развитие, която касае подпомагане на младежките организации и техните лидери именно по отношение на повишаване на техния капацитет и умения. Народните представители обсъдиха сериозно глава “Предприети действия и резултати”, особено в частта й за демографската политика и миграционните процеси.Изразявайки становището, че младежката група е стратегическа група в обществото на всяка държава и че тя е репродуктивната група на обществото, тази, която ще създава бъдещия потенциал на страната ни, някои от изводите , според тях, трябва да бъдат коригирани. Беше поставен за обсъждане въпроса за организирането и действието на Националния младежки съвет. Вносителите отговориха, че досега усилията са се оказали неуспешни. Имало е два опита да бъде сформиран такава национална структура, но за съжаление и двата са завършили печално. В момента, според тях, страната ни се намира в една графа заедно с Беларус като страни, където, общо взето, няма Национален младежки съвет. Това е голям пропуск за България, защото младите хора нямат сериозно представителство от една организация, която да обединява всички младежки организации, без оглед на цветове, без оглед на това дали са политически или неправителствени младежки организации. По този начин сме лишени от представителство и от форума “Европейски младежки съюз”, който в крайна сметка има много сериозна роля при формирането на политиката по отношението на младите хора в Европейския съюз, в парламента и във всички
    Народните представители се обединиха около становището, че при доработването на законопроекта за младежта, процесът на децентрализация на дейностите, свързани с младежта, трябва да се превърне в категоричен белег на този закон. Защото, ако общността, ако общините, ако малките кметства не се ангажират с проблемите на младите хора – с реализирането на младите хора, с грижата на здравеопазването, с подкрепата и решаването на демографските проблеми – този закон и хубавите му идеи ще бъдат неприложими, а политиката за младите хора само пожелателна. Много от народните представители подчертаха,че липсата на Министерство на младежта и спорта, не е добра за обществото. Държавната агенция за младежта и спорта не е нивото, което може да реши проблемите на младежката политика на държавата. Възможностите на държавната агенция за младежта и спорта са твърде ограничени, въпреки, че не са намалени нито функциите, нито отговорностите й, но, така или иначе, по отношение на ранг, престиж и международни контакти и в самата страна наистина има определени дефицити, които при едно министерство не биха съществували. По отношение на въпроса за масовия спорт като основен приоритет членовете на Комисията се обединиха, че това трябва да е основен приоритет, защото спортните постижения са много важни, но здравето на децата и младежите трябва да стои над всичко. Безспорно в тази сфера има нужда от много сериозни инвестиции, защото моделът на спорта при нас до известна степен финансира спорта над 16-годишна възраст и в много малка степен – спорта под 16-годишна възраст, което пък едва ли е съвсем правилно, защото, ако не се започне от най-ниската възраст, не могат да се постигнат добри резултати. В тази връзка беше направен и извода, че усилията за преодоляване на наркоманията Това е най-тежкия проблем и това личи и от изследването, и от доклада. Изключително тревожен е факта ,че всеки втори ученик, знае от къде може да си набави наркотици, че във всяка паралелка има поне по двама ученика, които са опитали твърди наркотици и понякога има наркозависими в паралелка –това приблизително означава, че има около 4000 наркозависими в горния курс на образователната система.
    След приключване на обсъждането и проведено гласуване с резултати “за” – 16 гласа, “против” и “въздържали се” – няма, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
    Предлага на Народното събрание да приеме Решение за приемане на Годишния доклад за младежта за 2005 г., внесен от Министерския съвет.
    Председател на Комисията по труда и социалната политика Д-р Хасан Адемов
    Форма за търсене
    Ключова дума