Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по труда и социалната политика
07/12/2006

    Отчет за изпълнението на бюджета на държавното обществено осигуряване за 2005г., № 610-00-71 , внесен от Националния осигурителен институт на 14.07.2006г.
    Комисията по труда и социалната политика, на заседание, проведено на 07.12.2006г., разгледа и обсъди отчет за изпълнението на бюджета на държавното обществено осигуряване за 2005г., № 610-00-71, внесен от Националния осигурителен институт на 14.07.2006г. В заседанието взеха участие г-жа Емилия Масларова – министър на труда и социалната политика, г-н Йордан Христосков – управител на Националния осигурителен институт, г-жа Весела Караиванова – подуправител на Националния осигурителен институт и др. Отчетът за изпълнението на бюджета на държавното обществено осигуряване за 2005 г. е внесен в Народното събрание на 14.07.2006 г., като преди това той е бил обсъден от Надзорния съвет на Националния осигурителен институт, както изисква Кодексът за социалното осигуряване и е предоставен на Сметната палата за изготвяне на становище. Управителят на Националния осигурителен институт представи отчета на държавното обществено осигуряване за 2005г. В началото той припомни новите за 2005 година моменти. През нея минималният осигурителен доход е повишен от 200 на 220 лв., максималният осигурителен доход е нараснал от 1200 лв. на 1300 лв. Отпаднали са приходите от вноски за сметка на работодателя за фонд “Пенсии” върху обезщетенията за временна неработоспособност и бременност и раждане от 1 януари 2005 г., с което на практика за работодателите са останали с около 80 млн. лв. повече. Увеличен е бил размера на обезщетението за отглеждане на малко дете до 2-год. възраст – от 120 лв. на 130 лв. За първи път през 2005 г. се въвежда диференцирана вноска за фонд “Трудова злополука и професионално заболяване” по групи икономически дейности според честотата и тежестта на риска. Най-важните характеристики за изпълнението на бюджета на държавното обществено осигуряване за 2005 г. са свързани със следното:Пенсиите са нараснали номинално със 7,91% и реално с 2,77%. Задържани са разходите на плановото ниво за краткосрочни обезщетения – превишението е само с 0,7% над плана. Това е все още периодът, в който Националният осигурителен институт събира осигурителните вноски. Наблюдава се повишена събираемост със 111,4 млн. лв. Не е допуснат допълнителен дефицит и са спестени 39,8 млн. лв. заедно с необходимия резерв за реформата от 60 млн. лв. За първи път е намалена вноската за фонд “Безработица” с 0,5 процента и за негова сметка е създаден Фонд “Гарантирани вземания на работниците и служителите”. Беше акцентирано върху макроикономическата среда, в която е бил изпълнен бюджета на държавното обществено осигуряване за 2005г.: Брутният вътрешен продукт е нараснал с 5,5 процента вместо планираните 5,0 процента, инфлацията обаче е била по-висока. Тоест, налице са били проинфлационни фактори в икономическата среда. Вместо 3,6 процента е отчетена инфлация 5,0 процента. Средната работна заплата е била 339,12 лв. – размер, близък до планирания размер. Минималната работна заплата е нараснала на 150 лв. Осигурителният доход също е бил в рамките на планирания – около 330 лв. Безработицата е била по-ниска от планираната с 0,5 процентни пункта. Пенсиите са индексирани със 7 процента. Осигурените лица през 2005 г. са били с около 100 – 105 хиляди повече в сравнение с предходната година, а спрямо 2003 г. – са нараснали с 200 хиляди души, в това число като наемни работници, по програмите за заетост, при държавните служители, самонаетите лица. Във всички параметри е наблюдавано увеличение в резултат и на по-високия икономически растеж. Консолидираният бюджет на държавното обществено осигуряване през 2005 г. като отчет се съдържа в следните числа: Приходите са били 3 492 млн.лв. или с 3,06 процента повече от онова, което е гласувано в Закона за държавния бюджет. Остатъкът в края на годината е 11 500 хиляди лв. във валутните сметки на Националния осигурителен институт. Неизползваният резерв е 60 млн. лв. Спестената субсидия е 39,8 млн. лв. или общо 110 млн. лв. Разходите са 4 506 млн. лв., малко над планираните, главно заради коледната добавка. Без коледната добавка разходите са в размер на 99,6 процента спрямо предвидените по план. Разходите за пенсии поради допълнителните плащания, са били с 2,9 процента по-високи. По изпълнението на приходите: от осигурителни вноски от работодателите са събрани 4,5 процента повече, от работниците и служителите - 3,7 процента повече, от самоосигуряващите се лица – 8 процента, главници по ревизионни актове по начети Националният осигурителен институт е изпълнил 95,2 на сто спрямо плана. По глобите, начетите и административните наказания Националният осигурителен институт има изпълнение от 155 процента. В областта на пенсиите, в отчета на бюджета на държавната обществено осигуряване се съдържа следното: средният размер на пенсиите на един пенсионер за 2005 г. е 134,63 лв. За сравнение - за 2006 очакваното ниво е от 152 лв., а за 2007 г. е заложен размер от 162 лв. Номиналният ръст на пенсиите е 7,9 процента. Отчитайки инфлацията, реалният ръст е 2,8 процента или по-точно 2,78 процента. Социалната пенсия за старост е увеличена с по-голям процент – 13,2 процента и максималният размер на пенсията е бил 420 лв. По брой пенсионери се запазва тенденцията и през 2005 г. Предвижда се постепенно намаление, като това намаление е по-голямо в пенсиите за осигурителен стаж и възраст. Увеличението на пенсиите за инвалидност и общо заболяване за 2005 г. все още е 17,7 процента или с 35 690 повече спрямо 2004 г. Тенденцията за нарастване на пенсиите също се запазва. В новоотпуснатите пенсии през 2005 г., когато са въведени по-строгите мерки, броя на инвалидните пенсии вече е по-висок от този на пенсиите за осигурителен стаж и възраст. От отчета на бюджета става ясно, че основната част от пенсиите се финансира от вноски от държавното обществено осигуряване. Останалата част е за сметка на републиканския бюджет и пенсии по международни спогодби, трансфери, които други осигурителни институции извършват към България По отношение на краткосрочните обезщетения в отчета са дадени следните числови изражения: за социални помощи и обезщетения са изразходвани 639 млн. лв., като от тях 229,2 млн. лв. са здравноосигурителни вноски на пенсионерите и на децата до 18-годишна възраст. За временна неработоспособност поради общо заболяване са платени 15 533 работни дни, като средният размер на това обезщетение е 10,54 лв. за 2005 г. За временната неработоспособност поради трудова злополука загубените работни дни са 229 000 при средно обезщетение, което е по-благоприятно – 15,24 лв. на ден. За бременност, раждане и отглеждане на малко дете са изплатени 18 млн. работни дни, средно 6,45 лв. на ден. Програмата за профилактика и рехабилитация е посетена от 44 000 души при среден разход 298 лв. на един човек.. Обжалвани са 3168 болнични листа, от които са отменени 1260 или 40 на сто от обжалваните болнични листове са отменени, а отменените дни с обезщетения са 37,7 на сто. За обезщетения за безработица са изплатени 91 млн. лв. Възползвали са се 78 хиляди души при средно обезщетение 97 лв. За здравно осигуряване на безработните са изразходвани 5,4 млн. лв. В отчета са посечени трансферите от републиканския бюджет. Изразходвани са 1 млрд. 38 млн. лв., при план 1 млрд. 86 млн. лв. За пенсии, несвързани с трудовата дейност, включително и добавките към тях, пощенски такси и др. са изразходвани 153,5 млн. лв. За добавки към пенсиите на ветераните от войните са изразходвани 14 100 хил. лв. За помощи за репресираните лица, – 2, 2 млн. лв. За здравноосигурителни вноски за пенсионерите са изразходвани 204 млн. лв., за децата до 18 години – 18 000 хил. лв. За пенсии чрез дарен осигурителен стаж – 250 хил. лв. Разходите за отбранително-мобилизационна подготовка са в размер на 1 026 хил. лв. По Фонд “Пенсии” e с планиран дефицит от 772,5 млн. лв. - отчетен е 746,7 млн. лв. дефицит, или с 25,8 млн. лв. по-малко. Фонд “Пенсии, несвързани с трудова дейност” е останал с остатък от 5,8 млн. лв. Този фонд по план би трябвало да бъде балансиран на нула, но поради по-ранното приключване на отчетите и затварянето на банките се е реализирал този остатък. Фонд “Трудова злополука и професионална болест”- при планиран излишък от 17,4 млн. лв.е приключил Фонд “Общо заболяване и майчинство” – е с планиран недостиг от 26,9 млн. лв. Бил е реализиран недостиг от 46,7 млн. лв., или с 19,8 млн. лв. повече. Фонд “Безработица” е бил с планиран излишък от 157,3 млн.лв. Реализиран е по-Бюджетът на НОИ, който е общ административен фонд, при планиран излишък в края на периода от 624,7 млн. лв. е реализирал излишък 574,7 млн. лв., с други думи направени са с 50,0 млн. лв. по-малко разходи. След представянето на отчета на бюджета на държавното обществено осигуряване за 2005г. бяха зададени въпроси от народните представители, свързани с ефективността на фондовата организация на общественото осигуряване, формирането на финансови резерви по всеки един от осигурителните фондове, връзката между намаляването на осигурителната вноска и изваждането на трудовите договори на светло и размерите на очертаващата се тенденция? Бяха обсъдени основните параметри на осигурителния доход, на безработицата, размера на пенсиите, максималната пенсия, откога ще се увеличават пенсиите и т.н. След приключване на обсъждането и проведено гласуване с резултати “За” – 11 гласа, “Против” – няма , “Въздържали се” – 1 глас, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
    Предлага на Народното събрание да приеме отчета за изпълнението на бюджета на държавното обществено осигуряване за 2005г., № 610-00-71 , внесен от Националния осигурителен институт на 14.07.2006г.
    Председател на Комисията по труда и социалната политика д-р Хасан Адемов.
    Форма за търсене
    Ключова дума