Комисия по труда и социалната политика
21/02/2007
Първо четене на Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване 754-01-19, внесен от Антонела Понева и група народни представители на 01.02.2007 г.
ДОКЛАД
за първо четене на
Законопроект за изменение и допълнение на
Кодекса за социално осигуряване 754-01-19, внесен от
Антонела Понева и група народни представители на 01.02.2007 г.
Комисията по труда и социалната политика на свое заседание, проведено на 21 февруари т.г., разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, внесен от Антонела Ангелова Понева и група народни представители.
В заседанието участваха господин Йордан Христосков – управител на Националния осигурителен институт, госпожа Весела Караиванова – подуправител на Националния осигурителен институт, господин Бисер Петков – заместник-председател на Комисията за финансов надзор, господин Емил Мирославов – директор на дирекция в Министерството на труда и социалната политика, господин Владислав Горанов – директор на дирекция в Министерството на финансите, и други.
Законопроектът и мотивите към него бяха представени от народния представител госпожа Антонела Понева. Тя акцентира върху мотивите, които са водили вносителите на законопроекта. Според тях качеството на живот на възрастните хора в България е влошено. Причина за това са ниските пенсии, незадоволителните темпове на тяхното индексиране и ниският осигурителен стаж, който се ползва при изчисляването на размерите на пенсиите. Според вносителите предлаганите промени ще са достатъчни, за да се намали несправедливата разлика в размерите на така наречените стари и нови пенсии, тоест тези, отпуснати до 2000 г., и пенсиите, отпуснати след тази година.
На народните представители – вносители и членове на Комисията по труда и социалната политика, бяха предоставени становищата по законопроекта от Националния осигурителен институт, Министерството на труда и социалната политика и Министерството на финансите. От финансовата обосновка на законопроекта, направена от Националния осигурителен институт, стана ясно, че ако бъде прието първото предложение, тоест изменението на чл. 70, ал. 1 и то се отнася само за пенсионерите с пенсии за осигурителен стаж и възраст, работили по трета категория труд, ще бъдат необходими допълнителни средства около 48,9 млн. лв. месечно или за цялата 2007 г. допълнително 586,8 млн. лв. Ако измененията се приемат и се отнасят до всички пенсии за трудова дейност, тогава ще са необходими 66,9 млн. лв. месечно, а за цялата 2007 г. – 802,3 млн. лв. допълнително. По отношение на второто предложение, отнасящо се до допълнение към ал. 2 в чл. 70 на КСО, разчетите на НОИ показват следното: ако всички пенсии за трудова дейност, отпуснати преди 1 януари 2006 г., се преизчислят, от 1 март 2007 г. на основата на средномесечния осигурителен доход за 2006 г., който е 354,50 лв., разходите за пенсии за трудова дейност ще се увеличат с 24,1 на сто, за което ще бъдат необходими около 80,6 млн. лв. месечно или 805,7 млн. лв. допълнително за цялата 2007 г.
В становището на Министерството на труда и социалната политика се посочва, че направените предложения от вносителите на законопроекта са с еднакъв времеви период и за въвеждането им се изискват значителни финансови ресурси, които осигурителната ни система не може да генерира към настоящия момент. В становището на Министерството на финансите се посочва, че предложението всички пенсии, отпуснати до края на 2005 г. да бъдат преизчислени на база на средномесечния осигурителен доход за 2006 г., е неприемливо. На практика това означава формулата за осъвременяване на пенсиите да отчита изцяло нарастването на средноосигурителен доход за страната за периода 2000-2006 г. включително. Подобен подход не е възприет дори и в държавите с най-силни икономики в Европейския съюз, тъй като поражда значителни финансови ангажименти. Тези предложения ще породят неустойчивост на нашата осигурителна система, която е базирана на солидарния принцип. Допълнителните бюджетни разходи, които законопроектът предполага – около 1,6 млрд. лв., изисква цялостно преструктуриране на бюджета и прекратяване на бюджетното финансиране или драстично увеличаване на данъците.
В последвалата дискусия народните представители се обединиха около становището, че всички предложения за изменения и допълнения на Кодекса за социално осигуряване трябва да се правят с презумпция за балансираност, тъй като нашата осигурителна система е заложена върху принципите на солидарността и справедливостта и чрез нея се предоставят осигурителни права на всички български граждани, а не само на пенсионерите преди 2000 г. и след това. Ниският размер на пенсиите действително е сериозен социален проблем, но изходът не е в промяна на осигурителния модел, а в по-различна политика по доходите и в прилагането на финансово възможни инструменти и подходи. Промяна трябва да се търси и в посока на по-висока събираемост на осигурителните вноски, за да се увеличат и постъпленията в бюджета на Държавното обществено осигуряване .
След приключване на обсъждането и проведено гласуване с резултати „за” 4 гласа, „против” няма, „въздържали се” 11 Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да не подкрепи на първо четене Законопроекта за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване № 754-01-19, внесен от Антонела Ангелова Понева и група народни представители.”
Председател на КТСП Д- р Хасан Адемов