Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по труда и социалната политика
14/03/2007

    Първо четене на Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 702-01-14, внесен от Министерския съвет на 7 март 2007 г.

    ДОКЛАД
    за първо четене на Законопроект за изменение и допълнение
    на Кодекса на труда, № 702-01-14, внесен от
    Министерския съвет на 7 март 2007 г.

    Комисията по труда и социалната политика на заседание, проведено на 14 март 2007 г., разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, внесен от Министерския съвет.
    В заседанието участваха госпожа Иванка Христова, заместник-министър на труда и социалната политика, господин Емил Мирославов, директор на дирекция в Министерството на труда и социалната политика и други.
    Законопроектът беше представен от двамата представители на министерството. В мотивите към законопроекта се посочва, че в областта на социалния диалог Европейската комисия препоръчва на България да се разработят обективни и безпристрастни критерии за представителност на Организацията на социалните партньори, така че участието в тристранния диалог да бъде ограничено до организации на социалните партньори със социален мандат. Във връзка с тези препоръки се налага да бъдат усъвършенствани критериите за представителност на национално равнище на организациите на работниците и служителите и на работодателите.
    В българското законодателство има постановени норми, чрез които работодателските и синдикални организации получават своята национална представителност. В това отношение практиката е показвала както устойчивост на процесите, така и конюнктурни акценти. С настоящите предложения към досега съществуващите критерии за представителност на организациите на работниците и служителите и на работодателите се добавя допълнително изискване тези организации да са придобили качеството на юридическо лице най-малко две години преди искането за признаване на представителност. Поради някои специфични характеристики на организациите на работодателите и с оглед осигуряване на по-широка представителност на малките и средните предприятия, в проекта се предлага при определяне числения състав на съответната организация да бъдат прилагани два алтернативни критерия.
    С цел гарантиране на обективност при определяне представителността на организацията на работодателите се предвижда в случаите, когато отраслова организация на работодателите членува в две или повече национални организации на работодателите, те да се включват в списъка на тези организации, на които са дали изрично пълномощно да ги представляват в системата на тристранното сътрудничество.
    Новост е предвиденият четиригодишен мандат на представителност, след изтичането на който Министерският съвет провежда процедура за признаване на организациите на работниците и служителите и на работодателите за представителни на национално равнище. Съдържателно нов момент в законопроекта е и задължението на председателя на Националния съвет за тристранно сътрудничество да обявява в “Държавен вестник” начална процедура за признаване на представителност шест месеца преди изтичането на четиригодишния срок, като организациите на работниците и служителите и на работодателите следва едновременно да подават исканията си в тримесечен срок от датата на обнародване на обявлението.
    В хода на обсъжданията стана ясно, че представителите на синдикалните и работодателските организации са подкрепили по принцип законопроекта, когато той е бил обсъждан в Националния съвет за тристранно сътрудничество. В продължение на добрата практика на Комисията по труда и социалната политика народните представители са се съгласили да разгледат и обсъдят становища и предложения, постъпили от социалните партньори в работата по законопроекта за второ четене.
    В разискванията беше припомнено, че критериите за представителност на организациите на работниците и служителите са определени в чл. 34 от Кодекса на труда. За да бъде една организация на работниците и служителите призната за представителна, тя трябва да има определен числен състав, определен брой низови организации, изградена организационна структура и да има качеството на юридическо лице. В чл. 35 се определят критериите, на които трябва да отговарят работодателски организации, които искат да са национално представителни. Всяка организация трябва да има най-малко 500 членове, всеки от които има не по-малко от 20 души работници и служители. Освен това да имат организации с не по-малко от 10 членове в повече от 1/5 от отраслите, определени от Министерския съвет в съответствие с Националната класификация на икономическите дейности, местни органи в повече от 1/5 от общините в страната, национален ръководен орган и качество на юридическо лице. Отговаряйки на тези критерии, към момента в България има шест национално представителни работодателски организации и три синдикални национални представителни организации.
    Според народните представители основният недостатък на сега действащите критерии за установяване на представителност, които засягат и синдикалните и работодателските организации, е техният количествен характер и отсъствието на по-важния признак – участието в регулирането на индустриалните отношения между работодателите и работниците и служителите. В посока на това твърдение те изразиха схващането, че предложените промени може би ще отстранят някои от констатираните в практиката деформации на социалния диалог. Още повече, че в България отдавна е избран моделът за участие на синдикалните и работодателските организации в обществения живот на страната. Той е познат у нас, има своите привърженици, но и към него трябва да се съотнасят положителни европейски практики, прилагани в другите европейски страни. Народните представители намериха, че предложеният законопроект ще съумее да направи гарантирана и легитимна представителността на българските синдикални и работодателски организации.
    След приключване на обсъждането и проведено гласуване с резултати “за” 16 гласа, “против” и “въздържали се” няма, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
    Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо четене Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, внесен от Министерския съвет.
    Председател на КТСП Д- р Хасан Адемов

    Форма за търсене
    Ключова дума