Комисия по труда и социалната политика
09/05/2007
Д О К Л А Д за първо четене на Законопроект за ратифициране на Заемното споразумение ( Първи заем за развитие на политиките: Институционална реформа в социалните сектори) между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие, № 702-02-23, внесен от Министерски съвет на 03.5.2007г.
XL НАРОДНО СЪБРАНИЕ
НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Комисия по труда и социалната политика
ДО
Г-Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
Д О К Л А Д
за първо четене на Законопроект за ратифициране на Заемното споразумение ( Първи заем за развитие на политиките: Институционална реформа в социалните сектори) между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие, № 702-02-23, внесен от Министерски съвет на 03.5.2007г.
Комисията по труда и социалната политика, на заседание, проведено на 09..05.2007., разгледа и обсъди Законопроект за ратифициране на Заемното споразумение ( Първи заем за развитие на политиките: Институционална реформа в социалните сектори) между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие, № 702-02-23, внесен от Министерски съвет на 03.5.2007г.
В заседанието участваха г-н Васил Войнов, зам.министър на труда и социалната политика, г-жа Елка Димитрова, директор на Дирекция “Политика на пазара на труда” в МТСП, г-н Емил Мирославов, директор на Дирекция “Трудово право и обществено осигуряване” в МТСП, г-н Лъчезар Стефанов от Министерството на финансите, Директор на Дирекция “Външни финанси”.
Законопроектът и мотивите към него бяха представени от г-жа Димитрова и г-н Стефанов. В тях се посочва, че заемът е предназначен за подпомагане на Правителството да посрещне някои предизвикателства, свързани с присъединяването на Република България към Европейския съюз.Заемът подпомага приемането и прилагането на политики, свързани с подпомагане на институционалната рамка на трудовия и социалния сектор за по-добро обвързване на тези политики със стандартите на Европейския съюз и подобряване ефективността на системите на здравеопазването, образованието и социалната защита с оглед поддържането на фискално устойчиво рамка на разходите и подобряване на достъпа до основните социални услуги. Заемът е договорен при стандартните условия на Международната банка за възстановяване и развитие за страната по заемите в единствена валута с лихвен процент на база шестмесечен либор и със срок на погасяване 17 години, в т.ч. 5 годишен гратисен период по отношение на главницата, която ще се погасява след тяхното изтичане на равни шестмесечни вноски. Заемът е в размер на 114 млн. евро.
В програмния документ на Международната банка за внедряване и развитие за предложение на първи заем за развитие на политиките за на институционална реформа на социалните сектори ( SIR-DPL I ) се дава подробно описание на първия от трите планирани заема за развитие на политиките за институционална реформа на социалните сектори. Първата фаза на тази първа програма се характеризира с въвеждането на промените в сектора социална защита за създаване на допълнителни стимули за създаване на заетост. Въпреки положителните тенденции в заетостта, проблемът с безработицата и подоптималната заетост в България е по-сериозен, в сравнение със страните в Европейския съюз. Общият коефициент на безработица е намалял под 9 %. Обаче безработицата остава постоянна, особено сред младите и по-слабо квалифицираните хора. Трайната безработица е висока: 54 % от безработните са без работа повече от година, а 21,2 % търсят работа за първи път. Пазарът на труда показва висока неформалност. В България делът на недекларирания труд е все още един от най-високите от “старите” и новите страни-членки на ЕС, което от една страна дава някакви възможности за работниците, които не могат да си намерят работа във формалния сектор, но от друга води до загуби в бюджетните приходи. Настоящата система за социално подпомагане не стимулира търсенето на работа. Определени групи от населението разчитат на социални помощи по Програмата за гарантирания минимален доход в продължение повече от 10 години без да поемат отговорност за търсене на работа или повишаване на уменията и квалификацията. С част от средствата по заема ще бъдат финансирани политики, съобразени с Програмата на правителството в сферата на труда, отразена в “Стратегията по заетостта, 2004-2010” и хармонизирана с всеобхватните цели на Европейската стратегия по заетостта за постигане на пълна заетост, качество и добро представяне на труда и интеграция на пазара на труда. Тя цели предоставянето на възможности на всеки човек в активна възраст за свободно избрана и продуктивна заетост. Изпълнението на стратегията се очаква да донесе ръст на работната сила от най-малко 5 процентни пункта, трайно намаляване на безработицата до под 10% и участие в активните мерки и програми на пазара на труда на най-малко 25% от трайно безработните. Усилията трябва да се насочат към преодоляване на ограниченията на трудовия пазар посредством редица политически инструменти, сред които: реформа на политиката по доходите за насърчаване на заетостта, активни мерки за преодоляване на безработицата и увеличаване на участието на пазара на труда, насърчаване на предприемачеството и създаване на малки и средни предприятия, трансформиране на неформалната във формална заетост и повишаване на активността на труда, увеличаване на капацитета на работната сила за запазване на активността й ( политика на активно стареене ), повишаване на адаптивността на бизнеса и работната сила към променящото се търсене и предлагане на пазара на работната сила, подобряване на качеството на човешкия капитал чрез инвестиране в учене през целия живот и други.
Второ основно направление и финансиране чрез инструментите на заема се отнася към социалната защита при преодоляване на недостатъците, свързани с равнището на образование, увеличаване достъпа до социалната подкрепа, здравни и социални услуги на уязвимите групи, особено на хората с увреждания и уязвимите малцинства.В средносрочен план се предвиждат финансиране на мерки за превенция на институционализирането на децата и насърчаването на тяхната реинтеграция в семейна среда, подобряване на грижите за хората с увреждания, подобряване достъпа на уязвимите групи до училищно образование, здравеопазване и по-добро хранене, както и мерки за въвеждане на промени в програмата за социално осигуряване на хората с увреждания за намаляване на заложените в системата изкривени стимули, включващи промени в медицинската експертиза и нейните критерии.
Народните представители от Комисията по труда и социалната политика приеха за основателни мотивите на вносителите за ратификацията на Заемното споразумение. Бяха изразени и становища, че бюджетното състояние на държавата дава възможности за самостоятелно провеждане на изброените политики и практики, без да се прибягва да вземането на нови заеми. Според част от народните представители е време пасивните финансови инструменти да бъдат сменени с активни политики, финансирани по адекватен начин.
След приключване на обсъждането и проведено гласуване с резултати “За” – 8 гласа, “Против” – 2 гласа, “Въздържали се” – 2 гласа, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо четене законопроект за ратифициране на Заемното споразумение ( Първи заем за развитие на политиките: Институционална реформа в социалните сектори) между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие, № 702-02-23, внесен от Министерски съвет на 03.5.2007г.
Петър Мръцков,
Зам.председател на Комисията по труда и социалната политика