Комисия по труда и социалната политика
Редовно заседание на Комисията по труда и социалната политика.
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
П Р О Т О К О Л
На 25 юни 2008 г., сряда, се състоя редовно заседание на Комисията по труда и социалната политика.
Заседанието се проведе при следния
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
Закон за изменение и допълнение на Закона за семейни помощи за деца, № 802-01-49, внесен от Министерския съвет на 23.06.2008 г.
Заседанието бе открито в 15.08 часа и ръководено от председателя на комисията господин Хасан Адемов.
Списъкът на присъстващите народни представители и гости се прилага към протокола.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Добър ден, колеги!
Съгласно изискванията на новия правилник мога да открия заседанието на Комисията по труда и социалната политика.
Предстои ни следния
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
Закон за изменение и допълнение на Закона за семейни помощи за деца, № 802-01-49, внесен от Министерския съвет на 23.06.2008 г.
Който е съгласен да бъде подкрепен този проект за дневен ред, моля да гласува.
Приема се.
Давам думата на господин Лазаров, за да представи законопроекта.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Благодаря, господин председател.
Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Позволете ми да представя Закон за изменение и допълнение на Закона за семейните помощи за деца.
Основните идеи в този законопроект са две. От една страна, с промяната се предлага унифициране на действащата нормативна база в областта на подкрепата на лицата с трайни увреждания. Както знаете с лица с трайни увреждания се считам, по-специално за деца,промяната се предлага унифициране на действащата нормативна база в областта на подкрепата на лицата с трайни увреждания. Както знаете за лица с трайни увреждания и по-специално за деца, дефиницията e 50 и над 50% намалена работоспособност. В досегашната практика имахме и целенасочено подкрепяхме децата с над 50% намалена работоспособност. По тази причина една от предлаганите промени е свързана с това да се синхронизира уредбата и състава на Закона за семейните помощи за деца с настъпилите промени в тази област.
От друга страна, предложенията, които са в законопроекта, са възникнали в резултат на ежедневната работа в областта на подпомагането на семействата и подпомагането на децата. Предложенията, които се правят в законопроекта, са свързани с усъвършенстване на административната работа, с опростяване на една значителна част от процедурите и същевременно с намаляване на времето, през което се осъществява административно обслужване за сметка на типичната социална работа. Целта е да се ограничи до минимум административното обслужване в този му вид в момента и да се насочи вниманието и дейността на социалните работници към същинската работа.
Доктор Адемов, бих Ви предложил, ако счетете за целесъобразно за по-конкретните въпроси и детайли, които биха възникнали в хода на дискусията по отношение функционирането и дейността на социалните служби и работещите в тях, както и за допълнителна аргументация на предложените промени, да предоставите думата на госпожа Силвия Цанова, която е заместник-директор на Агенцията за социално подпомагане. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Заповядайте, колеги.
Един много странен законопроект. Първо, каква е потребността от един такъв законопроект? Второ, тук в чл. 10, ал. 4 пише, че след думите „социално подпомагане” се добавя „или упълномощено от него лице”. Това е § 2 от законопроекта. А в Закона за семейните помощи за деца това е ал. 4: „Семейните помощи за деца се отпускат със заповед на директора на дирекция „Социално подпомагане”. Заповедта, кой я издава? По АПК заповедта е административен акт. Кой има право да издава такъв акт? Може ли упълномощено лице да издава такъв акт? Тук има един текст от Закона за нормативните актове, който казва:
„1. Нормативни актове могат да издават само органите, предвидени от Конституция или от закон;
2. Компетентността да се издават нормативни актове не може да се прехвърля”.
Искам да обясните на колегите заповедта нормативен акт ли е или е административен акт? Разликата между двете понятия е огромна. Директорът на Дирекция „Социално подпомагане” може ли да прехвърля тази отговорност или дейност не е ясно на кого, на социалния работник например?
Що се отнася до корекцията на това 50 и над 50%, мисля, че това е техническа поправка. Не знам защо не тълкуват колегите 50%, защото в Закона за интеграция на хората с увреждания е казано кои са с трайни увреждания. Може би оттам идва разминаването и в тази Наредба за медицинската експертиза на работоспособността.
Колеги, имате ли въпроси? Ако няма, давам думата на госпожица Цанова.
СИЛВИЯ ЦАНОВА: Благодаря, господин председател.
Уважаеми народни представители, по отношение на промяната в ал. 4 на чл. 10 да се добавят „или упълномощено от него лице”, заповедта за отпускане или отказ на семейна помощ е индивидуален административен акт. В този смисъл законът може да предвиди „или упълномощено от директора на дирекция лице” да издава тази помощ. На практика, след преструктурирането на агенцията през м. септември 2006 г., в страната 124 отдела „Социална закрила” минаха към Дирекция „Социално подпомагане”. Има общини и населени места, които се ръководят от отдели „Социална закрила”. Идеята е с вписване на възможност „директора„Социална закрила”. Идеята е с вписване на възможност директорът на дирекция „Социално подпомагане” да упълномощи началник-отделите „Социална закрила”, за да може те да подписват заповедите за отпускане.да упълномощи началник-отделите „Социална закрила”, за да може те да подписват заповедите за отпускане.да упълномощи началник-отделите „Социална закрила”, за да може те да подписват заповедите за отпускане.да упълномощи началник-отделите „Социална закрила”, за да може те да подписват заповедите за отпускане.да упълномощи началник-отделите „Социална закрила”, за да може те да подписват заповедите за отпускане.да упълномощи началник-отделите „Социална закрила”, за да може те да подписват заповедите за отпускане.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: В законопроекта пише „упълномощено лице”.
СИЛВИЯ ЦАНОВА: Това е начинът, по който се разписва в нормативен документ. Това е възможност, която дава и Закона за социално подпомагане и Закона за интеграция на хората с увреждане, а ако не се лъжа и Закона за закрила на детето. Тъй като това е индивидуален административен акт, тоест документ засягане на права на индивидуално лице, няма пречка в закона да се запише да има упълномощаване. Пак казвам, идеята е началник-отделите в тези 124 отдели „Социална закрила” в общините да могат да подписват заповедите, тъй като те обслужват населението на територията на тяхната община и се увеличават административните разходи, ако пътуват до дирекцията, за да получат този подпис. Все пак по Закона за семейните помощи за деца има най-голям брой обслужвани лица.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Защо зададох въпроса по този начин? Защото индивидуалният административен акт е акт, който се издава от органа, а органът е директорът на дирекция. Нали така?
СИЛВИЯ ЦАНОВА: Точно така.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Въпросът е дали може да упълномощи, както сте записали тук: „или упълномощено от него лице”.
СИЛВИЯ ЦАНОВА: Точно така.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Кое е това лице?
СИЛВИЯ ЦАНОВА: Лицето ще бъде началник-отдел „Социална закрила”.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Нека да го запишем така. Защото упълномощеното лице може да бъде и социалния работник. Може ли? Както е записано, може?
От друга страна, в Закона за социално подпомагане никъде не е записано, че директорът на дирекция „Социално подпомагане” е орган, който може да издава такива актове. Това пък е другият проблем. Ако искате, направете справка. Аз направих тази справка.
СИЛВИЯ ЦАНОВА: Доколкото структурата на дирекциите е разписана в Закона за социално подпомагане, а началник-отделите – не, възможно е в последствие структурата да не е отдел. Така че с оглед на това разписването в закона е „или упълномощено лице”. Аз мисля, че чисто юридически това е правилната формулировка и няма пречка да се запише по този начин. Чисто административно в системата при промяна на закона се издават указания кое да бъде длъжностното лице, които има право да бъде упълномощено от директора на дирекция „Социално подпомагане”.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Добре.
СИЛВИЯ ЦАНОВА: Чисто административно в системата при промяна на закона се издават указания кое да бъде длъжностното лице, което има право да бъде упълномощено от директора на дирекция „Социално подпомагане”.
Чисто административно в системата при промяна на закона се издават указания кое да бъде длъжностното лице, което има право да бъде упълномощено от директора на дирекция „Социално подпомагане”.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Това е най-несъществената част от законопроекта.
Заповядайте, колеги. Имате думата.
Тук имам една справка, написано е и в мотивите, че са 903 хиляди е броят на семействата, които годишно се подпомагат по Закона за семейни помощи за деца. Сега с увеличаване прагът на 300 лв. те ще се увеличат, вероятно от 250 на 300 лв., примерно с 10%. Така ще броят им ще стане близо един милион и нещо.
Заповядайте, госпожо Панева.
МАРГАРИТА ПАНЕВА: Тъй като си спомняте нашите действия при предишна промяна на закона, когато наистина създадохме такива структури, които вече не са досегашните дирекции във всяка община. Това, че не сме променили по-нататък закона, наистина създава затруднения. Тези хора непрекъснато трябва да пътуват, непрекъснато трябва да съгласуват, да контактуват с директора, защото наистина той е органът, който подписва тези документи. Ние сме го записали в закона, че молбата се подава в дирекцията по образец. Има срок, в който социалните работници трябва да извършат анкетата, да свършат цялата тази работа, срокове, в които трябва да се подготви заповедта, директорът трябва да я подпише, да се обжалва и т.н. Мисля, че в закона и в самия правилник нещата са разписани много подробно. Но точно този проблем създаваш затруднения. По този начин ние ще улесним администрацията и ще намалим разходите й. Дори си мисля, че в случая ние решаваме и друг проблем. Когато по принцип, ако директорът е в отпуск, той наистина упълномощава лице, но тук по друг ред го упълномощава. Тук също се получава се едно улеснение с тази добавка. Иначе, колегите са прави. Знаете какви са изискванията на администрацията при колко персонал имаме дирекция, отдел и т.н. Ако дадено населено място се разрасне в бъдеще и се стигне до състояние, в което може да се изгради дирекция към това звено, тогава там ще има директор, който ще подписва. Засега това са отдели. Защото те по принцип не отговарят на изискванията да са дирекции.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Колко са дирекциите в момента?
СИЛВИЯ ЦАНОВА: Дирекциите са 148, а отделите „Социална закрила” са 124.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Молбите-декларации къде се подават, където няма дирекции?
СИЛВИЯ ЦАНОВА: В отделите.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Заповядайте, колеги. Няма други въпроси.
Подлагам на гласуване Закон за изменение и допълнение на Закона за семейни помощи за деца, внесен от Министерския съвет.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 14, против и въздържали се – няма.
Приема се.
Законопроектът е приет на първо четене.
Колеги, това беше дневният ред за днес.
Искам да ви обърна внимание, че се задават няколко сериозни законопроекта и преди ваканцията, както винаги, нещата стават по-сериозни.
Колеги, благодаря ви за участието.
Закривам заседанието. (Закрито в 15.22 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ Д- Р ХАСАН АДЕМОВ