Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по труда и социалната политика
21/01/2009
    Редовно заседание на Комисията по труда и социалната политика.

    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА

    П Р О Т О К О Л
    На 21 януари 2009 г., сряда, се състоя редовно заседание на Комисията по труда и социалната политика.
    Заседанието се проведе при следния
    Д Н Е В Е Н Р Е Д:
    Представяне, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта, № 954-01-6, внесен от народните представители Донка Михайлова, Христина Христова и Хасан Адемов, на 13 януари 2009 г.
    2. Разни.
    Заседанието бе открито в 15.10 часа и ръководено от председателя на комисията господин Хасан Адемов.
    Списъкът на присъстващите народни представители и гости се прилага към протокола.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Добър ден, колеги!
    Имаме кворум, откривам редовното заседание на Комисията по труда и социалната политика.
    Пред вас е следния
    Д Н Е В Е Н Р Е Д:
    Представяне, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта, № 954-01-6, внесен от народните представители Донка Михайлова, Христина Христова и Хасан Адемов, на 13 януари 2009 г.
    Който е съгласен да бъде подкрепен дневният ред, моля да гласува.
    За – 13, против и въздържали се – няма.
    Приема се.
    Преди да преминем към обсъждането на точката от дневния ред, колеги, позволете ми да изпълня едно приятно задължение на Комисията по труда и социалната политика, а именно да поздравя с този много красив букет доктор Ива Станкова (ръкопляскания), която има днес рожден ден.
    ИВА СТАНКОВА: Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Освен това днес е и Бабин ден! Днес имах възможност да присъствам на празника на колегите от Майчин дом, където бе съобщена информация, която ме впечатли по чисто професионални причини.
    Първо, бебетата, които са се родили 2008 г. са 3000 – с около 400 повече, отколкото през 2007 г., което все пак е някаква тенденция. Защото по-миналата година – с 200-300. От тях 1400 са със секцио, близнаците – са 70, един тризнак и останалите са близнаци, както казваше нашият колега професор Козовски “дете, родено от неоплодна бременност.
    Второто нещо, което ми направи впечатление в доклада на директора на болницата доц. Доганов, средната заплата за лекарите в Майчин дом, а те са доста, е 2 хиляди и няколко лева – 2002-2005 лв., а средната заплата на акушерките е 1000 лв., а санитарките получават 600 лв.
    РЕПЛИКА: Браво, браво!
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Аз направих друга сметка, тъй като претендирам да разбирам от сметки. При 3000 раждания - по колко плащаме на раждане от касата.
    РЕПЛИКА: 450-480 лв.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Една трета от тях са със секцио, там е малко по-голяма сумата, като ги умножиш парите по броя на ражданията и като ги разделиш на броя на персонала и на заплатите, се оказва, че имат и други приходи. Защото нямат друг източник.
    Колеги, преминаваме към единствената точка от дневния ред:
    Представяне, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта, № 954-01-6, внесен от народните представители Донка Михайлова, Христина Христова и Хасан Адемов, на 13 януари 2009 г.
    Госпожо Михайлова, моля от името на вносителите да представите законопроекта, който внасяме заедно с Вас.
    ДОНКА МИХАЙЛОВА: Благодаря.
    Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, уважаеми господин заместник-министър, уважаеми господин Христосков! Буквално с няколко думи ще представя законопроекта, който по същество променя само една дума в Закона за насърчаване на заетостта.
    Става дума за промяна в чл. 4, ал. 3 от цитирания вече от мен закон, според която средствата по отделните програми и мерки в Националния план за действие, могат да бъдат пренасочвани по програми и райони, след изтичане на 6-месечния срок от приемането. Това, което предлагаме на вашето внимание, е следното. Този срок да бъде намален до 3 месеца. Мисля, че не е необходимо много сериозно да аргументирам защо правим това предложение. Тъй като в условията на икономическа криза и на предполагаем ръст на безработицата, ние предварително бихме искали да създадем предпоставки за една по-голяма гъвкавост в прилаганите политики и мерки. Това е едно предложение, което в самото начало беше направено от КНСБ. Виждам, че има подкрепа за предложението от работодателските организации. Предлагам да го подкрепите, тъй като считаме, че ще създаде предпоставки за по-добра гъвкавост на политиките. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря на госпожа Михайлова.
    Давам думата на заместник-министъра на труда и социалната политика господин Димитър Димитров, за да изрази становището на министерството, като се възползваме от случая, за да попитаме колегите каква е динамиката на безработицата през последните месеци. Ясно е, че става въпрос за м. ноември и м. декември. Имам предвид месеците от 4-то тримесечие.
    Заповядайте, господин Димитров.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ДИМИТРОВ: Благодаря, господин председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители! Становището на Министерството на труда и социалната политика ви е предоставено официално. Ние поддържаме тази промяна.
    И досега тази възможност за преоценка на ефективността и усвояемостта на средствата съществуваше. Тя задължително трябваше да се обсъжда с Националния съвет за насърчаване на заетостта, където са представени социалните партньори и всички заинтересовани ведомства, но тя можеше да бъде реализирана след първото полугодие, след първите 6 месеца.
    За ваша информация миналата година, примерно, по този начин са пренасочени средства от една програма към друга или от една насърчителна мярка към друга, които са в рамките на утвърден от Министерския съвет Национален план за действие по заетостта, след изтичане на първите 6 месеца, средства, които представляват около 3% общо от финансовия ресурс по Националния план за действие по заетостта.
    Предложението, което правят тримата уважаеми народни представители, е фактически този срок да бъде съкратен. Тази възможност да съществува не след изтичане на първите 6 месеца, а след изтичане на първите 3 месеца от гледна точка на динамиката на пазара на труда след тази година, е по-особена и е възможно да бъде реализирана в една или друга посока. Тези възможности разбира се остават при досегашния механизъм – след анализ, след оценка и обсъждане в Националния съвет за насърчаване на заетостта заедно със социалните партньори и след утвърждаване от министъра на труда и социалната политика.
    На последното заседание на Националния съвет за насърчаване на заетостта, където ние обсъждахме окончателният вариант на Националния план за действие по заетостта, това беше един от проблемите, които социалните партньори поставиха – динамиката на пазара на труда предполага и за по-бързи адекватни действия.
    В интерес на истината този проблем беше поставен не от колегите от КНСБ, а от колегите от “Подкрепа”. Той беше подкрепен от колегите от КНСБ, беше подкрепен от работодателите и аз искам да благодаря на тримата народни представители, които подготвиха това предложение, което внесоха и аргументираха пред вас. Надявам се, че бързо ще бъде придвижено до пленарна зала, където е възможно на първо и второ четене да бъде гласувано веднага, тъй като виждате, че текстът не предполага допълнително обсъждане или промени. Това е по предложението, което правят тримата народни представители.
    По отношение на въпроса, господин председател, последните данни за месец декември за нивата на безработица – 6,27%. Така че имаме нарастване на нивата на безработица.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: От 5,85%
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ДИМИТРОВ: Да. Засега такива тенденции за пристъпване към масови уволнения няма. Има предявени намерения, както е по нормативната база на работодатели, които предварително са информирани, че имат затруднения и евентуално биха пристъпили при определени условия към тази мярка или не, работодатели, които говорят за около 3 хиляди души. Успоредно с това поддържаме близка връзка с двата основни синдиката, които получават информация разбира се от техните структури. Така че, ако се наложи да има бърза реакция, бързи действия по отношение на Агенцията по заетостта и разбира се контрол върху тези процеси, поне за сега няма такива тенденции за рязко увеличаване на нивата за безработица. Разбира се трябва да имаме предвид периодът, в който се намираме – ваканции, отпуски, допълнителни възможности. Разбира се негативната част на този процес, че зимният период е възможно най-трудният период, когато сезонната заетост е ликвидирана и когато приключва един период на програми за субсидирана заетост се пристъпва към договориране и стартиране в следващ период. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин Димитров.
    Ще дам думата на господин Чулев, за да потвърди това, което беше казано.
    Господин Димитров, освен анализът, който се прави преди да се пристъпи към тази мярка, за която говорим в момента, освен консултациите в Националния съвет по насърчаване на заетостта, тези предложения за Националния план за действия по заетостта, минават и през Националния съвет за тристранно сътрудничество и след това през Министерския съвет. Така че процедурата по всички тези предложения е достатъчно прозрачна и минава през институции, където са представени и работодатели и синдикати и всички, които са заинтересовани от тази промяна.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ДИМИТРОВ: През Министерския съвет минават промени, когато засягат нови програми, които трябва да бъдат включени в Националния план или изваждане на съществуващи програми. Това е нивото на решение на Министерския съвет.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря. Господин Чулев, имате думата.
    ОЛЕГ ЧУЛЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми народни представители, уважаеми господин Димитров, господин Христосков! Текстът, който съществува сега, беше една от причините, “Подкрепа” да не подкрепи Националния план за действие по заетостта на Националния съвет за насърчаване на заетостта, защото нямахме гаранция, че ще има такава оперативност за прехвърляне на средства. Основният мотив беше кризата, чиито параметри още не са ясни на никого. Агенцията за анализи не можа да каже, работодателите не могат да кажат кога, в кой месец, кой бранш, колко хора ще освободи. Това задължава Националния съвет за насърчаване на заетостта, задължава министерството и Агенцията по заетостта да имат един резерв. Беше много сложен механизмът да се определи резерв без да е разписан по програми – колко да бъде този резерв, откъде да се вземе. Затова предложението беше вместо на 6 месеца, защото през м. юни може би вече много хора ще бъдат засегнати от съкращения или преминаване към непълно работно време, значи вариантът беше да се даде такава оперативност чрез намаляване на срока на 3 месеца. Има програми и това експертите могат да го потвърдят, които всяка година се залагат, определени параметри, коригират се на базата на миналата година, но накрая на годината – м. септември, се оказва, че парите в тях остават, а за други програми се усвояват. И работодателите и ние настояваме за такова прехвърляне.
    Тази година не е ясно какви параметри има кризата и това, което ще се случи на пазара на труда. Тримесечният вариант дава възможност за такава оперативност, още повече че имаме една нова мярка в Националния план по заетостта. Това е заплащане на 3-месечни компенсации на работници и служители, които преминават на половин работен ден, вместо да бъдат съкратени. Това е възможност както за фирмите да оцелеят в криза, така и в крайна сметка крайният бенефициент са работниците и служителите.
    Благодаря на народните представители-вносители. Както ние постигнахме консенсус, което много рядко го правим – между работодателите и синдикати и правителство, моля да се обедините около законопроекта.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин Чулев. Рядко по внесен законопроект има такова единодушно съгласие по текстовете и мотивите.
    За да можем да преминем към процедурата, която се очертава, на две четения в едно заседание, Правният отдел тук предлага промени, свързани съвършено технически и понеже имаме параграф единствен и второ, заглавието не е Законопроект за изменение и допълнение, а всъщност Законопроект за изменение, което е техническа поправка, за което ще помоля колегите, когато се подготвя становището, да бъде представено като проект за второ четене.
    Има ли други бележки, колеги? Не виждам.
    Позволете ми, колеги да подложа на гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта.
    Който е съгласен да бъде подкрепен този законопроект, моля да гласува.
    Гласували общо 14 народни представители: за – 14, против и въздържали се - няма.
    Приема се.
    Благодаря ви, колеги.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ДИМИТРОВ: Искам още веднъж да информирам комисията, че Националният план за действие по заетостта, който беше предвиден в законодателната програма на правителството да бъде разглеждан на 29 януари т.г. в много ускорен план, съгласувано със социалните партньори, той е подготвен, гласуван и вече е факт. На 15 януари т.г. правителството обсъди и прие Националния план. Има го на сайта, ако проявявате интерес. В него има две програми, както каза господин Чулев, които са нови и са насочени към параметрите на кризата и възможностите да бъде облекчена тя. Едната програма е за подпомагане на предприятията, които преминават на намалено работно време.
    Другата програма е нова възможност за заетост, която също е програма за субсидирана заетост, но за рамките от ОСПОС тя ще е само за освободени след 1 януари т.г. Тя е насочена към квалифицирани работници. Знаете хората по ОСПОС на какво квалификационно и образователно ниво. По тази втора програма има възможност за консултиране, обучение и насочване и субсидирана част. Следващия петък има насрочен Национален съвет за насърчаване на заетостта, който ще разгледа вариант на постановление на Министерския съвет, евентуално за гласуване и придвижване към Министерския съвет по параметрите, достъпа и всички подробности по тази нова програма за България за субсидиране за намалено работно време, където има възможност да бъдат обхванати над 12 хиляди работещи.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Много са важни критериите там за достъп до програмата. Благодаря, господин Димитров, за тази информация.
    Заповядайте, колеги. Няма желаещи да се изкажат.
    Благодаря ви за участието.
    Закривам заседанието. (Закрито в 15,45 ч.)
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КТСП : Д.- Р ХАСАН АДЕМОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума