Комисия по труда и социалната политика
1. ПРЕДСТАВЯНЕ НА ПОЛИТИЧЕСКИЯ КАБИНЕТ НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА.
2. ПРЕДСТАВЯНЕ НА МЕРКИТЕ, ПРЕДПРИЕТИ ОТ МИНИСТЕРСТВОТО НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА ЗА ПРЕОДОЛЯВАНЕ ПОСЛЕДСТВИЯТА ОТ ЛЕТНИТЕ НАВОДНЕНИЯ.
3. РАЗНИ.
П Р О Т О К О Л
На 14.09.2005 г. от 15.10 ч. се проведе редовно заседание на Комисията по труда и социалната политика. То бе открито и ръководено от председателя господин Хасан Адемов.
Към протокола се прилага списък на присъстващите народни представители и гости.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Уважаеми колеги и гости, откривам днешното заседание. Имаме необходимия кворум.
Дневният ред е посветен на:
1. ПРЕДСТАВЯНЕ НА ПОЛИТИЧЕСКИЯ КАБИНЕТ НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА.
2. ПРЕДСТАВЯНЕ НА МЕРКИТЕ, ПРЕДПРИЕТИ ОТ МИНИСТЕРСТВОТО НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА ЗА ПРЕОДОЛЯВАНЕ ПОСЛЕДСТВИЯТА ОТ ЛЕТНИТЕ НАВОДНЕНИЯ.
3. РАЗНИ.
Моля да гласувате така предложения дневен ред.
За – 18, против и въздържали се няма.
Дневният ред е приет.
По т. 1 от дневния ред давам думата на министъра на труда и социалната политика госпожа Емилия Масларова да представи кабинета и ресорите, за които тя отговаря, за да може всички народни представители от комисията да се запознаят с новия екип на Министерството на труда и социалната политика. Заповядайте, госпожо Масларова.
МИНИСТЪР ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА: Благодаря на Вас, господин председателю, и на цялата комисия, че проявихте желание и разбиране да представим политическия екип на Министерството на труда и социалната политика. В същото време ще си позволим съвсем накратко да ви информираме за онова, което касае всеки един от вас като народни представители, убедена съм, във връзка с последствията на наводненията през последните няколко месеца.
Особено приятно ми е да ви информирам, че политическият кабинет е формиран на 100%. Министерството на труда и социалната политика ще разполага с 5 зам.-министри, началник на кабинета и съветник на министъра плюс парламентарния секретар, когото познавате достатъчно добре.
Най-напред от зам.-министрите искам да ви представя господин Васил Войнов – зам.-министър, който отговаря за условията на труда, индустриалните отношения, управлението при кризи и алтернативната служба. До него е господин Димитър Димитров, който отговаря за политиката на пазара на труда, европейски фондове, европейски програми и проекти, европейска интеграция и международни отношения. Казвам ги на база на досегашната структура на министерството и на база на предложените изменения в Министерския съвет.
Госпожа Иванка Христова е достатъчно добре позната на голяма част от вас и отговаря за социалната закрила, социалното подпомагане и социалната интеграция. Господин Горан Банков е зам.-министърът, който ще отговаря по социалните анализи, прогнози, политики, политиката на доходите, жизнения стандарт, общественото осигуряване и социалния диалог. Господин Явор Димитров е зам.-министърът, който ще отговаря за демографската политика, социални инвестиции и здравни възможности.
Госпожа Таня Георгиева е началник на кабинета на министъра и до нея господин Лазар Лазаров – съветник на министъра.
Радвам се, че тук при нас е и господин Йордан Христосков – управител на Националния осигурителен институт. Това са хората, към които оттук насетне можете да се обръщате по всяко време на денонощието и всички въпроси, които считате, че ние трябва съвместно да решаваме заедно с моите колеги, ще бъдат на ваше разположение.
Ако имате някакви конкретни въпроси към моите колеги, те са на ваше разположение. Съзнателно не представям биографични данни, справки и т.н., защото ако отворите сайта на министерството, там има абсолютно всичко и едва ли е необходимо да ви запознавам в детайли с всеки един поотделно. Още повече че в социалните среди 99% от тях са добре известни.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо министър.
Имате думата, колеги.
Заповядайте, доктор Кумчев.
ТОДОР КУМЧЕВ: Благодаря Ви за вниманието, госпожо министър, с което ни удостоихте. Поне аз за себе си го виждам за първи път.
Искам да пожелая като лекар да сте живи и здрави. Със здравеопазването да работим все по-добре, за да може нещата в държавата по отношение на социалните дейности и здравеопазването да бъдат стабилизирани още повече, както досега.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря на доц. Кумчев за пожеланията, още повече, че част от Комисията по здравеопазването, както във всички парламенти, е представена и в комисията по труда и социалната политика. Това не е случайно и не е за първи път. Както е през последните много години, част от Комисията по здравеопазване е представена и в Комисията по труда и социалната политика. Това не е случайно, защото проблематиката, която се разглежда в двете комисии, е сходна. Понякога тя се припокрива, една част от проектите понякога се гледат в двете комисии.
Миля, че имаме общи проблеми за решаване.
В момента народните представители получават от госпожа Йорданова едно сериозно издание от НОИ за социалното осигуряване за 2005 г., в което са събрани голяма част от законите, приети тук, в Народното събрание и в тази комисия.
Имате думата за други въпроси.
Ако ми позволите, присъединявайки се към пожеланията на моя колега и по специалност - анестезиолог – доц. Кумчев, искам да пожелая да бъдете достатъчно търпеливи в тази комисия. В тази комисия ние търсим консенсусните решения. Упорито ги търсим, понякога с цената на много усилия, понякога продължително време, но тук решенията според мен поне трябва да се вземат максимално консенсусно, за да отговорят на очакванията на всички български граждани, в т.ч. и на нашите избиратели.
Искам да кажа, че аз лично много държа, надявам се и колегите от комисията да присъствате на заседанията на комисията ,когато трябва да се аргументират и да се защитават позициите на министерството ,когато трябва да се поема отговорност – политическа, финансова и т.н. убеден съм, че вие ще го направите, а ако не го направите, ние ще бъдем достатъчно настоятелни, за да ви накараме да го направите, тъй като знаете, че законодателната власт има правомощия да контролира изпълнителната власт.
С този кратък коментар мисля, че изчерпахме т. 1 от дневния ред.
Има ли други мнения? Няма.
Преминаваме към т. 2 от дневния ред. умишлено сме я подбрали, естествено след предварителни консултации с Министерството на труда и социалната политика. Тук ние говорим за всички предприети мерки. Знаете, че има Национален кризисен щаб, Министерство на държавната политика по бедствия и аварии, има и други институции, които се занимават с този въпрос, но Министерството на труда и социалната политика си има собствен “парцел”, собствена територия, в рамките на която си изпълнява задълженията. Има и Постановление № 193 от 16 август 2005 г. на Министерския съвет за подпомагане на лицата и семействата, пострадали от наводненията.
Ако сте съгласни с този начин на процедиране, госпожо Масларова, имате думата да представите мерките на Министерството на труда и социалната политика, дали всички тези мерки са достигнали до най-нуждаещите се, до крайно нуждаещите се български граждани, които бяха сполетени от четирите вълни от наводнения. Знам, че 62 % т територията на България е засегната от наводненията. Има и друга информация, но да не Ви отнемам правото Вие да я представите. Има думата госпожа Масларова.
МИНИСТЪР ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА: Благодаря Ви, господин председател.
Уважаеми господа народни представители, искам да споделя с вас, че при нас тези върни още не са отминали. Ние продължаваме и това вероятно ще бъде при нас до края на годината, а и следващата година, тъй като в много региони се оказа, че в никакъв случай в рамките на 1 седмица или в рамките на 1 месец могат да се предотвратят всички щети, нанесени на общините, на отделните граждани, на различните структури от министерствата и ведомствата.
Искам съвсем накратко да ви информирам, защото започнаха и планови проверки в тази насока, по-добре е Комисията по труда и социалната политика да знае какво прави социалното министерство и разбира се, в много случаи да ни помогнете, когато отивате във вашите региони, защото това за нас също е много важно.
Това, което първо трябва да споделя, е, че още от самото начало Министерството на труда и социалната политика създаде веднага едни мобилни екипи от сътрудници на службите по социално подпомагане, на службите по заетостта, заедно с представителите на общините, които бяха създадени с оглед да извършат социалните анкети, да представят съответните образци, които трябва да се попълнят, за да започнем да мислим и по реализацията на отделните програми.
Първото нещо, което направи министерството, е, че от фонд “Социално подпомагане” буквално в първия ден бяха отпуснати 21 хил. лв. за закупуване на най-необходимото- за вода и за сандвичи, сухо мляко за децата. Това беше първото, което се направи в някои от пострадалите общини – Ихтиман, Горна Малина, Белово и Елин Пелин.
За подпомагане на лицата и семействата предишното правителство в края на своя мандат прие ПМС !_+, с което бяха предвидени допълнително 9 млн. лв., които да се раздадат чрез Министерството на труда и социалната политика за бедстващите семейства в размер до 1000 лв. с цел създаване на една ефективна организация всичко, което трябваше да се свърши като методика, указания, критерии, на базата на които ще се оценяват семействата, беше изпратено от екипите на Агенцията за социално подпомагане и регионалните, съответно областните структури.
Създадени бяха и работни групи за координация, които да могат да координират това, което се дава по линия на неправителствените организации, което се дава по линия на другите министерства, з ада можем там, където има нещо дадено по линия на Българския червен кръст да не се предоставя веднага от страна на МТСП и това все с цел в максимална степен ефективно да бъдат насочвани тези средства на българските данъкоплатци.
За нас беше изключително важно това, че първоначално чрез Националното сдружение на общините ние имахме информация за 44 общини, които са потърпевши, но в последна сметка общините станаха 79. за съжаление доста бързо напредва списъкът на анкетите и съответните искания от различните региони на сраната до мтсп3. До вчера в Дирекция “Социално подпомагане” и в общините са направени оценки за нанесени щети на 5543 семейства и са преведени 2 688 621 л. за периода от 22 август до вчера са изплатени помощи по постановлението на 4 425 семейства на обща сума 2 млн. 240 хил. лв.
Предполагам, че няма да искате да изброявам всички общини, но ако искате, можем да направим една разпечатка на тази справка, за да я имате като информация. Това са всички тези 44 общини плюс допълнителните до 75 общини, за които вече говорих. На 29 август по мое разпореждане инспекторатът на Агенцията за социално подпомагане започна масови проверки за изпълнение на постановлението. Започнаха проверки във връзка с това доколко целесъобразно се изразходват средствата.
Искам да ви информирам във връзка с евентуалните нарушения. Първите констатации, дошли при нас, са, че нямаме драстични нарушения, а имаме неоползотворени средства от раздадените средства до 1000 лв., с аргументацията, че хората още не са си стегнали домовете и затова не е редно да си купуват печка, телевизор или хладилник. Това е логично.
Другото, за което считаме, че няма да провеждаме никакви санкции, е, че голяма част от пострадалите, получили тези помощи, са си купили строителни материали – цимент, дограма и всичко необходимо, за да си стегнат пострадалите етажи. Ние считаме, че там не би трябвало да се прилагат съответните санкции. Протоколите се събират и накрая ние ще ги обобщим.
Предполагам, че на членовете на тази комисия трябва да е известно, че тези, които не са спазили изискванията, и са социално слаби, с помощта на зам.-министър госпожа Христова ще се извършат отново социални анкети, ще бъдат анкетирани отново и ще бъдат лишавани от социално подпомагане. А другите по съответните закони на сраната ще бъдат санкционирани и глобявани.
По-нататък ще кажа, че в чл. 16 оj Закона за социално подпомагане са предвидени и еднократни помощи. За такива еднократни помощи в размер на 275 лв. са подадени заявки от 800 души. Тези еднократни помощи ги даваме предимно на хора, чиито предприятия са наводнени. Те не могат да се реализират в това предприятие за определен период от време и затова получават такава еднократна помощ.
До всички дирекции по социално подпомагане са изпратени указания и са разработени програми за прилагане на обществено-полезен труд във връзка с прилагане на социалните помощи. Колегите би трябвало да знаят, че по закон тези, които би трябвало да получават социални помощи, би трябвало да работят не по-малко от 5 работни дни. Ние сме разработили допълнително указание, че те могат да работят там не по-малко от 5 дни. И в бедстващите региони специално тези, които са на социално подпомагане, би трябвало да заработят и повече дни, което е напълно справедливо и почтено, след като толкова много хора откликнаха на техните потребности.
Жест имаше от страна на Програмата на ООН, имаше жест и от Програма «Красива България» - отпуснати бяха допълнително половин млн. лв. за кандидатстване от пострадалите общини за възстановяване предимно на детски градини и училища. В резултат на неотложни действия от Агенцията по заетостта и нейните териториални поделения беше извършена и определена корекция в Националната програма “От социални помощи - към заетост” и в Програмата по преодоляване на бедността и бяха пренасочени 4 955 наети лица, т.е. не само социално слаби, а трайно безработни, които да бъдат включени в тези програми. До момента са изплатени 754 хил. лв. Одобрени са 1871 работни места и в момента за тях са предвидени допълнително още 333 хил. лв.
Допълнително има още искания от кметовете и заедно с Националното сдружение на общините работим доста интензивно в тази насока. Смея да твърдя, че нашите служители от Агенцията по заетостта и от Министерството на труда и социалната политика събраха лични средства, които предоставиха във фонда на Българския червен кръст. Тези средства са доста сериозни, но не искам да г и споменавам от гледна точка на това, че това са лични дарения и нашите колеги не желаят да коментират какво е заделено от техните лични доходи за пострадалите региони. В момента 509 деца от Смолянско, община Елин Пелин, Стамболийски, Плевен, Лесичево, Белово, Мездра и Роман получават безплатни учебни помагала, ученически раници и спортни екипи за първия учебен ден. Това е част от дарението на гръцкото правителство в размер на 70 хил. евро, от които 20 хил. евро са предоставени на Министерството на труда и социалната политика. Отделно благодарение бързата намеса на колегите от нашата структура “Профилактика, рехабилитация и отдих” със съдействието на господин Христосков в момента 80 деца от най-нуждаещите се семейства от наводнените области Монтана, Стара Загора и София-област почиват в базата на “Профилактика, рехабилитация и отдих” във Вършец, Боровец и Старозагорски минерални бани. Цялата тази почивка е поета по линия на “Профилактика, рехабилитация и отдих” и от Червения кръст, т.е. е създадена и такава организация.
Тук искам да отворя една скоба и да ви информирам, защото ние много чест още се спираме на въпроса за заетост и безработица, доколко нашите програми работят ефективно. За да могат тези деца да отидат на почивка, има една програма за педагози, за безработни учители, които да отидат срещу заплащане заедно с тези деца. Огромно беше моето учудване, с лед като бяха поканени над 100 безработни учители, които да отидат с тези деца и да получат за 15 дена възнаграждение, от които се съгласиха само 18 безработни учители.
Радвам се, че има представители на синдикатите, защото когато започнем да говорим по програмите и за реално безработните в България, трябва да имаме предвид и тези неща. Аз бях учудена, защото те отиват на почивка с деца срещу заплащане. Те са безработни. Предполагам, че като безработни срещу първия учебен ден и те имат нужда, защото имат деца, да получат някакъв допълнителен доход.
Искам да ви информирам за още нещо, с което приключвам. Получихме дарение от гръцкото, както вече казах, и от немското посолство – около 30 хил. евро, които по волята на немското посолство трябва да бъдат предоставени на 100 семейства от бедстващите региони и Министерството на труда и социалната политика да закупи печки, хладилници и телевизори по избор на тези семейства. В момента се реализира и тази дейност.
В общи линии това са първите неща, които се направиха до 13.09.2005 г. До 16.09. на учениците ще бъдат раздадени учебни помагала, маратонки, анцузи, ранички. Оттук насетне продължаваме доста интензивно във връзка с програмата за хранене на децата до четвърти клас, безплатните закуски.
В почти всички общини вече има сключени договори между Агенция “Социално подпомагане” и съответните общини за изпълнение на тази програма. Има предвидени средства. Парите, предвидени по тази програма от предишното правителство, ще стигнат до края на годината.
Единственото, което поставяме кат отново изискване там, където е възможно, а от Нова година ще го искаме навсякъде, е предоставяните закуски на децата да бъдат опаковани, да бъдат пакетирани. Млякото, бозата или сокът да бъдат пакетирани в малки опаковки, закуските също да бъдат пакетирани, защото имаше сигнали, че някъде има недобросъвестни не наши служители, а изпълнители на реализирането на тази програма.
Това е направено до този момент в бедстващите региони. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Госпожо министър, и аз благодаря за предоставената информация.
Колеги, както разбрахте, ставаше въпрос само за преодоляването и то за краткосрочните мерки, свързани с преодоляването на някои аспекти от пострадалите лица и семейства от наводненията.
ЙРОДАН ХРИСТОСКОВ: Уважаема госпожо министър, уважаеми дами и господа народни представители! Съвсем естествено ролята на Националния осигурителен институт в подпомагане на населението в това бедствие в сравнение с тази на министерството е съвсем скромна, но аз също искам да ви информирам какво направихме.
Така се случи, че бях свидетел на това нещастие, видях с очите си как имуществото на хората се залива за броени минути от водата. И когато се върнах от родния ми край, буквално сутринта свиках извънредно заседание в НОИ на Управителния съвет. Решихме да подпомогнем пострадалите семейства, защото сме социална институция, по 3 начина.
Първо, като направим лични дарения и събраната сума предоставим на най-компетентната институция – Червения кръст.
Второ, да съберем материална помощ – дрехи, постелъчен материал, домакински съдове – такива, каквито бяха препоръките на БНС.
И трето, веднага поисках от директора на “Профилактика, рехабилитация и отдих” информация за свободните легла, където временно могат да бъдат настанени пострадалите семейства.
По първата точка, понеже беше поискана веднага информация от нашите колеги какви ще бъдат сумите, ние излязохме с едно обръщение към системата на НОИ с препоръки, включително и минимални суми за съответните длъжности, като започнем от 1000 лв. от управителя – до 20 лв. за редовите служители, които са най-много. За 2 дни беше събрана сума от около 169 хил. лв., като 160 хил. лв. преведохме веднага на Червения кръст, а останалата част по препоръка на господин Христо Григоров разпределихме между семействата на наши служители, пострадали лично по отделни региони. За седмица бяха събрани почти 2 микробуса с дрехи и други полезни дрехи.
Госпожа Масларова вече каза, че по нейна инициатива на тези свободни места бяха настанени деца дружеството пое разходите по издръжката съвместно с Червеня кръст. Намерени бяха и възпитатели, а също така и медицинската помощ се пое от дружеството “Профилактика, рехабилитация и отдих”. За съжаление на тези незабавни действия на НОИ се появи и негативна информация. Дори и тук в предверието на залата бях питан от социалния кореспондент на БТА вярно ли е, че хората от НОИ са били задължени да дадат такива суми. Отново категорично заявявам пред вас, че такова задължение не е имало, не е имало заповед, а има най-нормално колегиално обръщение към всички, които желаят да се включат. Сумите, които бяха посочени, са препоръчителни. Огорчен съм от това нещо и най-вече са огорчени и моите колеги, че вместо да се акцентира върху онова, което са направили НОИ и служителите му, се правят сензации с абсолютна спекулативна информация, че служителите бъдат заплашвани, че ще бъдат уволнение, ако не дадат пари.
Ако това е вярно, то сумата, която трябваше да се събере, ако това наистина са били задължителни суми, трябваше да бъде петкратно по-висока. Това означава, че само 20% от служителите на НОИ трябваше да останат на работа, а останалите да бъдат уволнени.
Съжалявам, че ще ви занимавам с още нещо, но искам към казаното да добавя, че много колеги бяха в отпуска и след като се завърнаха, продължават да даряват средства. Аз смятам, че така трябва да постъпва всяка социална институция. Естествено Националният осигурителен институт ще продължи да съдейства на Министерството на труда и социалната политика в по-нататъшните действия по подпомагане на пострадалите. Благодаря ви за вниманието.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Христосков. Заповядайте, колеги, имате думата за въпроси, коментари.
ГЕОРГИ ДИМТРОВ: Госпожи и господа министри, колеги, господин председателю! Госпожо Масларова, всичко, което казахте, е похвално като за начало на свършеното по щетите, нанесени от наводненията. Но предполагам, както и Вие мислите, че ще ме подкрепите, мисля, че една съборена къща с 1000 лв. няма да можем да я възстановим.
Въпросът е следният: България ще поиска ли някаква помощ от Европейскя съюз. Имам предвид, че преди няколко години, когато имаше наводнения в Германия, аз бях по това време там в Долна Саксония. Наводненията бяха почти същите. И една Германия, която е по-добре икономически от нас, поиска помощ от Европейския съюз. Ние ще поискаме ли такава, понеже икономически сме доста по-назад от Германия, а щетите са доста големи. Всички тези хора, които имат съборени домове, не можем да ги компенсираме с 1000 лв. Ще натоварим ли някакви фирми на местно или регионално равнище, които да им изградят къщи, в които те да живеят занапред?
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Доколкото на мен ми е известно за преодоляване на последиците от урагана “Катрина” в Америка България е изпратила 8 души-лекари-хирурзи анестезиолози, единият от тях ми е лично познат, заради това знам.
Заповядайте да отговорите, госпожо Масларова.
МИНИСТЪР МЕИЛИЯ МАСЛАРОВА: Уважаеми господин председателю, уважаеми господин Димитров. Правилно зададохте въпроса и аз съжалявам, че не съобразих да изложа и това. Най-наред искам да информирам, че това което прави Министерството на труда и социалната политика, е част от цялостната политика на правителството във връзка с пострадалите региони. Нашето министерство не е министерство, което ще помага за изграждането на инфраструктурата. Но най-наред господин Милен Велчев, след това господин Орешарски изпратиха писма до Европейската комисия и съответно към фонда за подпомагане с искане за помощ в размер на 840 млн. лв. във връзка с наводненията. За съжаление, пак казвам, в Европа по същото време се случиха също такива бедствия. Нашата информация е, че първо, Европейската комисия не работи толкова динамично и бързо и че най-рано можем да получим част от тази помощ най-рано от 4 до 6 месеца. Такава е системата на отговор от тези фондове.
В нашето министерство в третия ден, откакто встъпих в длъжност, поканих всички представители на посолствата, на дипломатическите мисии от страните-членки на Европейскя съюз, запознах ги с това, което прави правителството, респективно и министерството. Обърнали сме се към всички посолства да подпомогнат по начин, по който техните страни и институции – не само държавни, но и неправителствени, решат. Вече имаме определена информация, че в тази посока има доста бързо реагиране на двустранно равнище да получим съответно подпомагане. Сега чакаме среща с новия холандски посланик. Те имат намерение да дарят помощ, която да мине под формата на проекта “Красива България”, с която да се подпомогне частта, която плащат преди всичко малките общини, т.е. не богатите общини, а по-малките и бедни общини. Защото знаете, че там изискванията са такива. Имахме среща с представителите на Световната банка и други международни институции, към които сме се обърнали за конкретна помощ. Това мога да Ви информирам, защото сте абсолютно прав – с 1000 лв. къща по никакъв начин не може да се построи.
Но аз мога да ви информирам за една добра инициатива на община Хасково, която заедно с Британско посолство и побратимен град се обърнаха и към Министерството на труда и социалната политика и започват проект за изграждане на 50 такива къщи, които са законни къщи, на общинска земя. Общината ще помогне с една доста сериозна сума и по този начин ще бъдат настанени 50 семейства. Тук идеята е на фона на този добър опит да направим така, че да помогнем на социално слаби, които имат незаконни жилища. Всъщност големият проблем, с който ние се сблъскахме сега в Комисията по бедствия и аварии и съответно министерството, което ръководи госпожа Етем, е това, че всъщност по-голямата част от наводнените, т.е. от унищожените къщи не са къщи, а са просто бордеи. Те са просто места, които се обитават от хората. Те не могат да се нарекат домове, камо ли да имат застраховка или друга документация, на базата на която да се направи по-сериозна помощ.
Независимо от всичко и армията, и ние по линията на =профилактика, рехабилитация и отдих” правим възможното в тези случаи да помогнем, с каквото можем. Нашият народ е казал “Помогни си сам, за да ти помогне и господ” и може би най-важното е да внимаваме как се изразходват средствата, които се отделят от залъка на всеки българин. Тук трябва да бъдем безкрайно прецизни, дори, ако щете, без компромиси. Този, който знае, че помощта идва от други хора, които сигурно също имат някакви проблеми, трябва да е наясно,н че ще бъдем безкомпромисни. Радвам се, че колегите от Агенцията по социално осигуряване работят много интензивно и правят много сериозни проверки. Мое би обявяването от самото начало, че започваме проверки и това, че проверяващите екипи тръгнаха, някак си стопира някои волности, че, е, примерно касетофонът е по-нужен от печката и одеялото или че няколко кебапчета и бира е нещо, което също е човешко да се купи.
ДОНКА МИХАЙЛОВА: Госпожо министър, господин председател, в началото аз също искам да изразя своето удовлетворение от тази днешна среща. Мисля, че тя е един добър сигнал за възможностите за добро взаимодействие между ръководството на министерството и нашата комисия. Ако трябва, много накратко да дам своята оценка за действията на министерството по отношение на тази беда, която сполетя страната ни, бих я характеризирала с две думи – адекватност и енергичност.
Спомням си, че се връщах от едно тежко наводнение в нашия район, в село Тороз и си мислех какво трябва да се направи по отношение на проблема, който ми постави кметът. И този проблем беше поставен по следния начин: “Направете така, че не само хора, регистрирани по чл. 9 да могат да участват в разчистването. Бях много удовлетворена, че буквално 3 часа по-късно проблемът беше решен.
Големият проблем, с който аз се сблъсквам в моя избирателен район, е свързан с подпомагането на хората, които винаги са забравени, хората от малцинствата в малките населени места, за които кметовете не винаги си гледат работата така, както трябва.
Поставям този сигнал на Вашето внимание, защото и миналия ден в приемната ми идваха такива хора, които не знаят какво и как да направят, а кметовете не са реагирали адекватно на техните потребности. Призовавам ви за една чувствителност и към тези хора, които обикновено остават встрани от усилията на държавата.
Имам един конкретен въпрос към Вас, госпожо министър. Вие казахте, че сте получили подкрепа от ПРООН в рамките на 1 млн. лв. за детски градини и училища. Извинете ме за дилетантството, но откъде можем да получим информация как могат да бъдат ползвани тези средства.
Другият ми въпрос е по какъв начин тези средства могат да бъдат ползвани в случаи, в които училища са били частично финансирани по линията на Комисията за бедствия и аварии?
Поставям въпроса във връзка с един конкретен казус. Училището в с. Лисец от нашата община просто беше сринато до земята. Комисията по бедствията и авариите отпусна средства в рамките на 50% от исканата сума, която стига за половин училище. Можем ли да се възползваме от този фонд?
СТЕЛА БАНКОВА: Моят въпрос е съвсем кратък. Госпожо министър, аз съм убедена, че вие имате много строга система на контрол. Дай, Боже, наистина изцяло да е така. Все пак в някои краища на страната се създава впечатление, че помощите се разпределят не дотам обективно и ефективно. Дори имаше случай в моя избирателен район, в който хората се оплакаха, че представители на социалната служба са минавали и са гледали къщи на един ред, еднакво пострадали, като са посочвали: “Вие ще получите помощ, вие няма да получите помощ.”
Моята молба е ако може само с няколко думи да ни кажете какво представляват вашите проверки, дали могат да обхванат наистина всички райони и да се опитате да оборите тези подобрения и оплаквания, че помощите се раздават не дотам обективно. За съжаление, нашата действителност ни предлага не само бедствия от природата, но и типичните социални бедствия, т.е. безкрайната бедност на българина, така че и за в бъдеще ще се налага да се помага, вероятно и с помощи и дарения от чужбина.
С оглед на това мисля, че сме прост задължени да създадем една перфектна система на контрол. да не забравяме 1989-1990 г., когато познати на всички вам персони ограбиха Агенцията за чуждестранна помощ и това стана начало на тяхната зашеметяваща бизнес кариера. Не бива да допускаме с помощите и даренията да се прави злоупотреба. Моля за малко по-конкретен отговор: какво точно представляват тези проверки и дали наистина можете да обхванете навсякъде? Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря на госпожа Банкова.
Има думата госпожа АНТОНЕЛА ПОНЕВА: Благодаря, господин председател.
Госпожо министър! Аз също искам да Ви благодаря за информацията, която ни предоставихте. Имам една молба, за която мисля, че ако се осъществи, ще бъде полезно и за самото министерство – всичко, което ни прочетохте и разказахте, да ни предадете в писмен вид. За нас ще е полезно, защото хората питат, когато ходим в тези райони. Когато тази информация бъде предоставена от нас, тя ще бъде подкрепа и за министерството.
Опасенията, за които говори госпожа Банкова, наистина съществуват. Ако ние имаме тази информация предоставена, ние, макар и представители на опозицията, ще защитим социалното министерство, че си е свършило работата, както трябва. Тъй като много бяха и числата, които споменахте, може би и аз не чух добре, моля да повторите, разбрах, че досега са обезщетени 4000 семейства. С каква сума?
МИНИСТЪР ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА: Обезщетени до момента са 4 425 лица и семейства на обща стойност 2 240 429.20 лв. Но това не може да се раздели и се каже, че това са по 1000 лв. на семейство. За едни семейства има, примерно, 600 лв., за други – 700, за трети – 930 лв., за някои са 1000 лв. Аз ще ви предоставя тази информация, въпреки че нея я има в сайта на министерството и можете да стигнете до нея, защото и в Агенцията по социално подпомагане, и в Агенцията по заетостта, и в самото министерство тази информация я има. Ние даваме непрекъснато информация, ежедневно записваме какво се е случило.
На въпроса, поставен от госпожа Стела Банкова, искам да отговоря следното. Да, госпожо Банкова, аз съм свидетел, когато бях в едно от пазарджишките села, когато, минавайки къща до къща, нашите анкетиращи колеги от службата по социално подпомагане заедно с представители на общината казваха: “Тази къща тук няма да обезщетяваме, а следващата – да.” Но защо? Защото в една от къщите хората са постоянно живеещи, а другата къща е на хора, които имат къща в София, Пазарджик, Пловдив и това им е нещо като вила. На първия етап ние обезщетявахме само хората, които са постоянно в населеното място. Аз зная, ние разбирахме и говорехме в Националната комисия по бедствия и аварии, че най-наред ще обезщетим хората, които живеят по тези места, и след това ще започнем да помагаме и на останалите хора. Сами разбирате, че не можем на всички да дадем веднага с възможностите, които има страната. Иначе аз твърдя, че социалните работници, моите колеги правят социални анкети на базата на критерии, определени в закона и правилника за неговото приложение. Ако Вие имате конкретен случай, че някой не си върши работата, ние с госпожа Христова ще Ви бъдем благодарни. Дайте ни го, ще направим съответна проверка. Но Агенцията за социално подпомагане има инспекторат със структури в цялата страна и тези проверки се правят от този инспекторат. Сигурно няма да можем да проверим всяко семейство. Сигурно няма да можем да влезем във всяка къща. Ние ви казахме, че 62% от страната е пострадала. Но сами разбирате, че ние имаме и други задължения, не можем всичко да обхванем. Стараем се обаче в максимална степен и в случая особено много ни помагат общините и хората, работещи там, защото те си познават хората. Чудесно се познават в малките населени места кой кой е и с какво разполага, включително и това кой има възможности да си направи нещо сам, кой няма такива възможности. Все пак социалната политика трябва да е по-справедлива. Мисля, че всички ние искаме това.
Госпожо Михайлова, що се касае до парите, предоставени по проекта “Красива България”, в сайта на проекта има дадена информация. Там и самите кметове, и Вие можете да се запознаете как се кандидатства и какви са условията. Вече има подадени доста молби от съответните общини. Разбира се, те ще се разглеждат на заседание и там ще се реши как ще бъдат разпределени тези суми. Но сумата е отпусната, като се каза, че ще бъде специално за училища и детски заведения. В никакъв случай няма да може с тези пари да се построи едно цяло училище. Но ще се опитаме там, където няма друго учебно заведение, там, където не могат да съберат децата в друга сграда, а има едно-единствено пострадало от наводненията училище, там да помогнем. Сами разбирате, че има много пострадали училища и детски заведения. Но някъде има алтернатива и ние вече имахме среща с Управителния съвет на Националното сдружение на общините самите кметове да поемат инициативата и в училище, където е пострадало, да трансферират известно време децата на две смени, за да могат да учат, докато се възстанови другото учебно заведение.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви.
Госпожо Масларова, аз искам да задам един въпрос, много елементарен, много прост. От това, което казахте, се създава впечатление, че в Постановление № 193 на МС става дума за 9 млн. лв. за изплащане на еднократни помощи на лица и семейства, пострадали от наводненията. Сега Вие казвате, че досега Министерството на труда и социалната политика чрез Агенцията за социално подпомагане сте раздали малко повече от 2 млн. лв.
Т.е. тези 9 млн. много ли са? Има ли още хора, които се нуждаят? Има ли някакво разминаване? Има ли от Агенцията за социално подпомагане и от регионалните дирекции списъци на нуждаещи се лица и семейства, които да не са одобрени? И как стоят нещата. Хората имат нужда, парите ги има, но не са раздадени. Има ли някакъв проблем.
МИНИСТЪР ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА: Може би много бързо съм дала информацията, но казах, че това е раздадено вече и тези над 4 000 лица и семейства са обезщетени. Отделно има вече постъпили и е направена оценка на щетите на още 5 543 семейства, които след като мине оценката им, ще започнат да получават от определена дата помощите по общини. Всички средства не могат да бъдат изплатени на един път. Комисиите продължават да оценяват щетите. Сами разбирате, че не могат да се оценят повече от 14 000 семейства в рамките на 10 дена. Това е просто невъзможно. Всичко се описва, минава комисията, после минава заедно с представители на общината. Има постъпили направени оценки, предстои на тях да им бъде заплатено, а отделно от Агенцията за социално подпомагане пристигат и другите протоколи.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Нали разбирате, че аз знам тази информация, но умишлено зададох въпроса, за да стане ясно на всички колеги, защото тук има и журналисти, социални партньори, колегите от КНСБ са тук, да стане ясно за какво става въпрос.
ГЕОРГИ ДИМТИРОВ: Имам един кратичък въпрос. Похвално е, че от моя роден град фирма се е наела да прави сглобяеми жилища за хората. Интересува ме следното. До зимата ако не се справим с всички хора, които имат отнесени от водата жилища, ще имаме ли готовност да ги настаним някъде, за да могат да изкарат зимата?
МИНИСТЪР ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА: Веднага не мога да отговоря колко хора могат веднага да бъдат настанени при подходящи условия, колко ще бъдат временно настанени при близки и роднини. Данните се обобщават в комисията по бедствия и аварии, която е към МС, в която участват представители от всички министерства и ведомства, включително армията, Министерство на вътрешните работи, Министерство на здравеопазването. Всички ние събираме общо информацията. Разбира се, Националното сдружение на общините ни подава информация. Прави се всичко възможно, но може би трябва да зададете такъв въпрос на госпожа Емел Етем, защото при нея се обобщава тази информация.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Колеги, други въпроси, коментари?
Има думата госпожа Христова.
ХРИСТИНА ХРИСТОВА: Уважаеми господин председател, уважаема госпожо министър, колеги! Аз съм удовлетворена от информацията, която ни даде министър Масларова. Все пак искам да обърна внимание на колегите от труда и социалната политика, че ние сме Комисия по труда и социалната политика и министърът на труда и социалната политика може да каже тук какво е направено за директни и спешни социални помощи, за предотвратяване н асоциалните последици. Друг е въпросът, че ние все още в България, може би защото не са ни спохождали такива огромни бедствия, държавата за съжаление не е създала устойчив механизъм, който да работи ясно в трите компонента – за предпазване от бедствия, за спешни действия по време на бедствията и за преодоляване на последиците от бедствията.
Въпреки всичко трябва да кажем тук, че в тази ситуация, без да имаме много опит и без да имаме отработени механизми за това, първо, правителството, и предишното, и веднага в приемственост и сегашното, осигури 244 млн. лв. Знаете, че 120 млн. са от компанията за инвестиционни проекти и после има още едни 60 млн. лв., 50 млн. лв., 9 млн. лв., които са за тези помощи до 1000 лв., като решението на МС за тях е от 16 август. А за средствата по линия на проекта “Красива България” решението е от 16 август. Междупрочем, тези средства са изцяло от бюджета на Министерството на труда и социалната политика. Мениджмънтът е с участието на програмата за развитие на ООН.
Интересно е да се види в какви части, в целия този процес в какъв процент може да участва Министерството на труда и социалната политика и дали оттук нататък при промените на Закона за управление при кризи ще трябва да се търси мястото на социалните служби за подкрепа на населението. Защото не е само да дадеш 100, 200 или 700 лв. Хората се нуждаят от подкрепата на своята държава и на своите власти. Аз си мисля, както каза госпожа Масларова, че 1 млн. са дадени по програмата “Красива България” – това са средства за подкрепа на инфраструктурата, за техническите и специалните инфраструктури в съответните общини. С тези средства освен че се възстановява, но оттук нататък като се изчисти дерето, като се разчисти реката, като се направят отводнителни канали, то тези средства отиват и за предпазване от бъдещи авари,бедствия и наводнения.
Мисля си, че е много важна ролята на социалните работници. Ние тепърва, признавам си, че тази година за първи път по време на бедствието разбрах колко е важно хората незабавно да посетят семействата, незабавно да говорят с тях, незабавно да им дадат тези 5 л. минерална вода и тези 3 одеяла за семейството. Ето защо, първо, трябва да се ограничим в това, което наистина е в компетенциите на Министерството на труда и социалната политика.
Второ, оттук нататък да помислим за устойчив, траен механизъм за участие на социалните служби по време на бедствени ситуации.
И трето, да помислим какво още може да се направи за социалната подкрепа на хората. Не само тези пари, след като човек знае, че няма достатъчен друг ресурс и знания да направи нещо за себе си и да организира нещата.
И на четвърто място ми се иска, както спомена и колежката Михайлова, оттук нататък да бъдем по-взискателни към кметовете и общините. Не можем да чакаме само от едно централно място да идват и то главно средства. Общините трябва да направят сериозна организаторска дейност. Чух, че тук госпожа Банкова съвсем основателно постави въпроса и има впечатления, че някъде средствата не се разпределят съвсем справедливо.
В постановлението на МС от 16 август, в чл. 3, ал. 1 е казано, че тези еднократни помощи в размер до 1000 лв. се изплащат чрез Агенцията за социално подпомагане въз основа на списъци на нуждаещи се лица и семейства, изготвени от съответните общини. Така че е много важно колко са обективни, съвестни и почтени в това отношение кметовете. Аз мисля, че екипът на Министерството на труда и социалната политика си е свършил работата до момента. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, госпожо Христова.
Колеги, има ли други въпроси, мнения, коментари?
Разбрахме се, че в списъка на това изслушване говорим единствено и само за мерките, които Министерството на труда и социалната политика предприема във връзка с преодоляването на последствията, а не изобщо.
Господин Иван Кокалов иска да представи синдикалната позиция по въпроса. Заповядайте.
ИВАН КОКАЛОВ (зам.-председател на КНСБ): Аз позицията няма да представям. Аз благодаря на колегите, че една голяма част от тази информация е обобщена. Ние сме я изслушали.
Първо, искам да кажа, че тепърва ще има какво да се направи по координацията в такива случаи. изводът от тази среща говори, че точно по отношение на координацията между институциите и гражданското общество има какво да се желае. И ние по наша линия в първите дни сме направили дарения от 60 000 лв. във вид на документи и одеяла. Вероятно в този координационен съвет в министерството ще бъдат привлечени социалните партньори.
Имам един въпрос към госпожа Масларова, защото информацията я знам, тя е пълна по обем. Въпросът ми е конкретен: какво е свършило министерството специално в района на Ихтиман, където има наводнени предприятия и поради тези обстоятелства работниците не могат да си изпълняват работата и да получават доходи. Те ли са част от работниците, получили по 275 лв.? Има ли такива и дали тези хора са получили такива средства, защото те остават без доход?
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Заповядайте, госпожо Масларова. Знам, че сумата е 5 пъти гарантирания минимален доход, което прави 275 лв.
МИНИСТЪР ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА: Благодаря Ви, уважаеми господин председател. Уважаеми господин Кокалов, веднага ще Ви отговоря. При моето посещение в Ихтиман в присъствието на шефа на Агенцията по заетостта, шефа на Агенцията за социално подпомагане, тогава той беше всъщност зам.-министър, кмета на община Ихтиман и управителя на предприятието, което беше затънала до първия етаж във вода и кал се договорихме и те подадоха молби за получаване на тези обезщетения от 275 лв. така че те са включени в тези 800, които са подали молби. Ние казваме колко хора са подали молби и колко хора сме удовлетворили. Все пак те трябва да бъдат активни и да имат информация.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Масларова.
Колеги, имате думата.
Ако няма, да се ориентираме към приключване.
Да благодарим на екипа на министерството за надявам се интересната и полезната дискусия. Изводите, които трябва да направим, са като че ли в подобряване на работата между различните институции, но това е тема, която ангажира не само и единствено Комисията по труда и социалната политика, а и всички институции в страната.
Според мен това, което трябва да прави Министерството на труда и социалната политика в първите дни и в първите моменти е да осигури храна и вода на хората. Може би това е най-спешното нещо и не знам дали само министерството трябва да го прави. Оттам нататък могат да бъдат и останалите мероприятия.
Заповядайте, госпожо Масларова.
МИНИСТЪР ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА: Приключвайки днешния ден, аз искам първо да Ви благодаря за интереса, за вниманието и разбира се, за съпричастността и желанието хората в комисията по труда и социалната политика към НС в максимална степен да бъдат близко до свършеното от Министерството на труда и социалната политика и с общи усилия действително да се опитаме да реализираме не само онези умения и законодателни изисквания, които трябва да вършим ние заедно с Народното събрание.
Още веднъж искам да съобщя, че намерението, след като е готова програмата на правителството, е да съберем ръководството на Министерството на труда и социалната политика с Комисията по труда и социалната политика и в рамките на ден- ден и половина да обсъдим и предложим на вашето внимание всичко онова, което стои не само като бъдещи намерения, но и като стъпки в областта на законодателството, които трябва да бъдат извървени, за да се реализират тези намерения. Министерството на труда и социалната политика ще бъде домакин на едно такова събиране на Комисията по труда и социалната политика. Надявам се, че и моите колеги от агенциите към министерството, разбира се и от Националния осигурителен институт ще се присъединят, за да можем в една по-спокойна форма, в по-свободен дебат да обсъдим и вашите виждания, вашите намерения, вашите препоръки, вашите критики, за да се съобразим в максимална степен с тях. Благодаря ви.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: И аз Ви благодаря, госпожа Масларова. Вероятно ще се възползваме от вашата покана. Позволявам си да кажа това от името на Колегите от Комисията по труда и социалната политика.
Госпожа Банкова иска отново думата, с което мисля, че ще приключим в дискусията.
СТЕЛА БАНКОВА: Само една реплика, аз например бих била любопитна да присъствам на една такава проверка в моя избирателен район.
Опитах се да бъда максимално деликатна, но може би ще ви кажа, че някъде дори има оплакване от подхода на кметовете по политически причини. Те дават помощта, но екстрите вече ги дават по субективна преценка. Страшно много ми се иска да забравим това пред лицето на бедата. Би било някои от нас да присъстват на такива проверки поне в собствените им избирателни райони. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Идеята на тази дискусия беше колегите, отивайки по регионите си, да могат да разяснят на своите пострадали избиратели включително и мерките за контрол, защото става въпрос за пари, които се раздават знаете откъде. А когато се раздават пари винаги се говори за критерии, а когато се говори за критерии, винаги се говори за субективизъм, за съжаление.
Заповядайте госпожо Масларова, може би да приключим сега дискусията.
МИНИСТЪР ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА: Господин Адемов, искам да уверя госпожа Банкова, че в момента, в който тя иска да присъства, тук е и госпожа Иванка Христова – зам.-министър, веднага може да отиде на такава проверка. Но много ви моля, не ни карайте да отговаряме и за действията на кметовете. Ние не можем да носим отговорността за политически некомпетентните действия, на хора, които не са в структурите на Министерство на труда и социалната политика или на Агенцията за Социално подпомагане.
Госпожа Христова е на ваше разположение. Казвате къде е вашият избирателен район, ден и час, в който искате, присъствате на тези проверки с удоволствие. Няма никакъв проблем.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, благодаря Ви за участието в заседанието на комисията.
Закривам заседанието. (Закрито в 16.10 ч.)