Комисия по труда и социалната политика
Редовно заседание на Комисията по труда и социалната политика, проведено на 3 октомври 2007 г.
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по труда и социалната политика
П Р О Т О К О Л
На 3 октомври 2007 г., сряда, се проведе редовно заседание на Комисията по труда и социалната политика при следния дневен ред:
1. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за интеграция на хората с увреждания, № 754-01-137, внесен от народните представители Петър Георгиев Мръцков и Христина Христова Велчева на 28.09.2007 г. – за първо четене.
2. Разни.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по труда и социалната политика, и гости се прилага към протокола. Заседанието беше открито в 15,15 ч. и ръководено от председателя на комисията господин Хасан Адемов.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Добър ден на всички колеги и гости.
Имаме необходимия кворум. Откривам редовното заседание на Комисията по труда и социалната политика. Колеги, запознати сте с проекта за дневен ред на днешното заседание. Той включва следните точки:
1. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за интеграция на хората с увреждания, № 754-01-137, внесен от народните представители Петър Георгиев Мръцков и Христина Христова Велчева на 28.09.2007 г. – за първо четене.
2. Разни.
Има ли други предложения? Не виждам. Моля, гласувате така предложения дневен ред.
"За" - 15, "против" и "въздържали се" - няма. Дневният ред се приема.
Колеги, веднага пристъпваме към представянето на законопроекта. Както разбрахте, вносителите на законопроекта са господин Мръцков и госпожа Христова. Заповядайте, господин Мръцков. Имате думата.
ПЕТЪР МРЪЦКОВ: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми господин председател, уважаеми гости, уважаеми колеги! Повод да внесем този законопроект за изменение и допълнение в Преходните разпоредба на Закона за интеграция на хората с увреждания ни даде това, че бяхме направили такова предложение в промяната на Закона за медицинските изделия, който вече бяхме приели. Преди да излезем във ваканция законопроектът за изменение и допълнение беше разгледан в Комисията по здравеопазване. Тъй като не стигнахме до съгласие и съответно до гласуване, направихме две срещи преди парламентът да излезе във ваканция, където всички, и представителите от трите министерства- Министерството на здравеопазването, Министерството на труда и социалната политика и Министерството на икономиката и енергетиката и се убедихме, че с приемането на промените в Правилника в наредбата въпросите ще бъдат решени. Сега вече сме края на месец септември и отново сме изправени пред същия проблем. Аз накратко ще ви запозная със същността на проблема. Впрочем, вие сте запознати и с мотивите. След приемането на Закона за медицинските изделия голяма част от помощните средства и съоръжения, които се предоставяха от фирмите на хората с увреждания, станаха медицински изделия и преминаха по друг ред на внос и предоставяне. В Закона за медицинските изделия беше даден един срок за регистрация на фирмите, които са вносители, производители – до 31 декември 2007 г. да направят тази регистрация. Заедно с приемането на този закон беше променен и чл. 35 от Закона за интеграция на хората с увреждания, тъй като там също имаме изискване фирмите да бъдат регистрирани. Но тази регистрация може да стане, ако фирмите са регистрирани по Закона за медицинските изделия в Изпълнителната агенция по лекарствата, където имаме срок до 31 декември, а след това да отидат да се регистрират в Агенцията за интеграция на хората с увреждания. Тъй като тези два месеца до приемането на наредбата и правилника от 12 юни до 10 август, до първите регистрации в Агенцията за хората с увреждания, помощните средства се предоставяха на хората с увреждания. За този период Агенцията за интеграция на хората с увреждания не е плащала тези помощни средства на фирмите, които са предоставили тези средства на нуждаещите се хора. Същевременно се оказва, че има и един друг проблем. Медицинските средства, които се изготвят в Горна Баня, а това са протезите за хората с увреждания, тъй като все още няма регистрация в Изпълнителната агенция по лекарствата, в момента не се произвеждат такива средства и не се извършват ремонти. Именно по този повод ние с госпожа Христова решихме отново да внесем този текст за промяна в Преходните и заключителните разпоредби на Закона за интеграция на хората с увреждания. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Мръцков.
Заповядайте, госпожо Христова, ако искате и Вие да добавите нещо. Имате думата.
ХРИСТИНА ХРИСТОВА: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Господин Мръцков каза за същността на нашите мотиви. Ще кажа само още няколко думи. Знаете, че със Закона за медицинските изделия бяха направени промени в Закона за интеграция на хората с увреждания и тези промени влязоха в сила от 12 юни 2007 г. Всички станахме свидетели на това как настъпиха проблеми с регистрацията по новия ред. Същевременно Министерството на труда и социалната политика трябваше да подготви подзаконова нормативна база.
Несъстоятелно е да се твърди, че нямахме проблеми, след като една и съща наредба беше издадена на 27 юли 2007 г. и то въведена със задна дата от 12 юни 2007 г. и същата наредба беше поправена и издадена отново на 27 септември 2007 г. С Преходните и заключителните разпоредби на поправената наредба фактически се прави опит да се промени Закона за интеграция на хората с увреждания, което ми се вижда наистина невъзможно. Ние като законотворци държим на систематичността и законосъобразността на нашата нормативна база в България. Така че проблемите си продължават и сега в момента бих казала, че изпълнителната власт, а може и ние да се присъединим към това, ако не преценим и не направим необходимите промени, е със заровена глава в пясъка като щраусите, за да не виждаме какво става.
Ето, господин Мръцков каза, че от 12 юни до днешна дата не е направена нито една протеза, колкото и да са жалки протезите в България – от картон, гипс и дърво, но те са необходими на хората. Но до момента именно поради тази бъркотия в процедурите и това не може да се осъществи. Така че апелирам към моите колеги, към нашите колеги от Комисията по труда и социалната политика да направим нещо, което е много малко. То не промени с нищо нито философията, нито процедурите, първо, в Закона за интеграция на хората с увреждания, второ, в Закона за медицинските изделия, а само по един културен начин, като европейски законотворци, когато правим нововъведения, сме длъжни да дадем един преходен период, в който да се извършат тези нововъведения и да се направят процедурите, защото не ми се ще след всичко това, което наблюдаваме в последните дни по улиците на София, към този брой хора по улиците да се добавят и хората с увреждания. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Христова. Колеги, предлагам първо да дадем думата на институциите, защото тук имаме становища от Министерството на труда и социалната политика, от Министерството на икономиката и енергетиката, от Министерството на здравеопазването, от Изпълнителната агенция по лекарствата. Заповядайте, госпожо Христова, заместник-министър на труда и социалната политика. Имате думата.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАНКА ХРИСТОВА: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Действително промяната на Закона за медицинските изделия, който влезе в сила от 12 юни 2007 г., създаде много сериозно напрежение във връзка с предоставянето на така наречените вече “медицински изделия”.
Имаше едно предложение за промяна на Закона за медицинските изделия. Тогава ние от Министерството на труда и социалната политика го подкрепихме, тъй като нямахме никакъв преходен период да подготвим подзаконовата нормативна уредба. Но така или иначе, тази промяна не се прие и всъщност в много кратък период от време ние успяхме да променим Правилника за приложение на Закона за интеграция на хората с увреждания и наредбата. Нашето мнение е, че така създадената подзаконова нормативна уредба- правилника и наредбата- уреждат всички тези въпроси. Затова мнението на Министерството на труда и социалната политика е, че не подкрепя така предложения законопроект на народните представители господин Мръцков и госпожа Христова. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо заместник-министър Христова. Колеги, от Министерството на здравеопазването, имате думата. Заповядайте, госпожо Апостолова.
ДИМИТРИНА АПОСТОЛОВА: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Нашето подробно становище е изпратено официално, предполагам, че всеки един от вас разполага с екземпляр и затова няма да ви отегчавам да го чета. Като цяло становището на нашето министерство е, че не подкрепя законопроекта, тъй като смятаме, че уредба на поставените проблеми има в достатъчна степен както в Преходните и заключителните разпоредби в Закона за медицинските изделия - § 10, който урежда заварените случаи – така и с последното изменение на Наредба № 2 на Министерството на труда и социалната политика. Тъй като имаше добра воля да се спомогне за решаването на проблема, при нейното разработване бяха привлечени експерти както от Министерството на икономиката и енергетиката, така и от Министерството на здравеопазването. Така че ние смятаме, че с Преходните и заключителните разпоредби на Наредба № 2 се уреждат заварените случаи и се решава този проблем. Така че това е нашето становище – към настоящия момент правната уредба е налице и няма необходимост това да бъде уреждано допълнително със закон. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Апостолова.
От Министерството на икономиката и енергетиката има думата госпожа Зорница Димова. Заповядайте, госпожо Димова.
ЗОРНИЦА ДИМОВА: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Аз съм юрисконсулт в Дирекция “Европейска интеграция”. Ние сме от вносителите на Закона за медицинските изделия съвместно с Министерството на здравеопазването. Ние също се присъединяваме към двете министерства, които изразиха становища преди нас. Ние смятаме, че към момента съществува действаща правна уредба, която е в състояние да разреши случаите, посочени в мотивите към законопроекта. Тоест, има основания да бъдат заплащани предоставяните медицински изделия и помощни средства и съоръжения.
От гледна точка на това, че медицинските изделия по поръчка не биха могли да бъдат предоставени на хората с увреждания, ние смятаме, че не би трябвало да има такава пречка за осъществяване дейността на производителите на медицински изделия по поръчка, тъй като съгласно чл. 27 от Закона за медицинските изделия производителите се задължават да подадат заявление за регистрация по образец до Изпълнителната агенция по лекарствата, придружено само с два документа, а това са удостоверение за актуално състояние и наименование, описание на изделието и това се осъществява в 14-дневен срок след пускането на изделието на пазара и/или в действие. Така че няма пречка на хората с увреждания да не бъдат предоставяни цитираните протези и други медицински изделия по поръчка. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Димова. Има думата господин Коралски, изпълнителен директор на Агенцията за хората с увреждания. Заповядайте, господин Коралски. Нито едно от становищата не е в подкрепа на предложения законопроект, а съгласно Закона за интеграция на хората с увреждания, чл. 8, т. 3 от него, Вие сте задължен: “3. участва и дава задължително становище при изготвянето на проекти и нормативни актове, свързани с хората с увреждания.” Тъй като няма такова становище, имате право да го изразите сега.
МИНЧО КОРАЛСКИ: Защото не е искано от нас!
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Искано е становище от Министерството на труда и социалната политика. Заповядайте, господин Коралски.
МИНЧО КОРАЛСКИ: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Благодаря за предоставената ми възможност. На практика това е първото становище, което се иска от Агенцията за хората с увреждания официално, тъй като становище на Агенцията за хората с увреждания, въпреки цитирания от Вас текст на чл. 8, т. 3 от Закона за интеграция на хората с увреждания, където се казва, че всички нормативни актове трябва да бъдат съгласувани с агенцията, не беше съгласуван нито Закона за медицинските изделия, не бяха съгласувани и някои други неща, които впоследствие доведоха до този хаос. За съжаление аз съм в тежкото положение да се налага да оспорвам становището на Министерството на труда и социалната политика, към което се води Агенцията за хората с увреждания. Но пак за съжаление, фактите говорят нещо друго. В становището, между впрочем почти същото е и на Министерството на здравеопазването, се посочва, че въпросът едва ли не е решен с Наредба № 2, която влезе и, както каза и госпожа Христова, на два пъти беше променяна. Искам да обърна внимание на уважаемите народни представители, че, ако беше предоставен и текстът на въпросния § 7, щеше да видите, че наредбата по никакъв начин не урежда този въпрос по простата причина, че в наредбата се третира предоставянето на помощни средства за периода от 12 юни 2007 г. до един месец след влизане на последната промяна.
Искам да обърна внимание, че на 12 юни в сила вече е Законът за медицинските изделия и промяната в Закона за интеграция на хората с увреждания. Съгласно този закон, тъй като тук става въпрос защо не плащаме на фирмите, в чл. 44 се казва, че “редът за плащанията на тези помощи се урежда с Правилника за приложение на Закона за интеграция на хората с увреждания.” Правилникът за приложение на Закона за интеграция на хората с увреждания посочва, че “помощи се изплащат само на фирми, които са регистрирани по реда на чл. 35, ал. 5”, тоест, новия член, който е в сила от 12 юни 2007 г.” Поради тази причина, включително и в Наредба № 7, се позовават на чл. 47 от действащия вече нов Правилник за приложение на Закона за интеграция на хората с увреждания, където се казва, че се плаща по реда на чл. 47. Чл. 47 казва, че “Агенцията за хората с увреждания плаща на фирмите, предоставили помощни средства”. Само че кои са тези фирми, определя чл. 41, а това са фирмите, регистрирани по този ред, по променения вече закон.
Освен това в становището на Министерството на труда и социалната политика се посочва, че и преди, и след промените в закона на министъра на труда и социалната политика се давало право да издава наредба за предоставяне на медицински изделия. В отменения закон, чл. 35 се посочва, че министърът на труда и социалната политика издава наредба за производството, поддръжката и предоставянето на помощни средства за хора с увреждания, а не на медицински изделия.
Така че и поради утвърдената практика в съда, а и в правната практика, когато се говори, че нещо примерно към датата 12 трябва да е валидно, означава, че на 12 една регистрация трябва да е валидна. На 12-ти не може да има две валидни регистрация , валидна регистрация по отменения закон, и валидна регистрация по новия.
Очевидно една от двете регистрации и то по отменения закон, е невалидна. Поради това до този момент на фирмите не може да се плати.
Що се касае до Изпълнителна агенция по лекарствата, искам да обърна внимание, че предлаганото изменение по никакъв начин не засяга статута на медицинските изделия. По никакъв начин, още повече че за разлика от Изпълнителната агенция по лекарствата, Агенцията за хората с увреждания от средата на миналата година, а не от средата на тази година, има изискване в чл. 4 на Наредба № 1 всички изделия и помощни средства, които се предоставят на хора с увреждания, да бъдат с марка “С”. Тоест, много преди Изпълнителната агенция по лекарствата да се сети, че трябва да въвежда тези стандарти Агенцията за хората с увреждания ги беше въвела. Чл. 10 не може да се приложи по простата причина, че чл. 10 визира единствено и само нестандартните изделия, тоест, тези, които не отговарят на изискванията на ЕО, на регламентите на Европейската общност. Не казва кой може да извършва, а че на практика ние узаконяваме с този § 10 да се продават стоки, които са внесени от Китай и други страни, които никой не контролира, тъй като никой до този момент, нито Изпълнителната агенция по лекарствата, нито нашата агенция знае какво е внесено, защо е внесено и т.н., просто защото на нас това ни е вменено като задължение. Страхуваме се, че ако ние го узаконим по този начин, именно § 10 е този, който ще пусне на българския пазар некачествена стока, некачествени изделия.
Що се касае до това защо няма протези, ще обясня, че няма протези, защото до момента Центъра в Горна баня не се е регистрирал, тъй като освен всичко друго, първо, няма издадена тарифа в Изпълнителната агенция по лекарствата за регистрация на изделията.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Кой е издал тази наредба?
МИНЧО КОРАЛСКИ: Изпълнителната агенция по лекарствата.
В случая това не ме интересува. При нас засега няма нито една фирма, която да е регистрирана, а тя не е регистрирана, просто защото не може да се регистрира в Изпълнителната агенция по лекарствата. Поради тази причина от 12 юни до този момент в България нито се ремонтират, нито се произвеждат протези, което е огромен проблем за хората, които се нуждаят от тези неща. Искам да обърна внимание на народните представители, че тук се посочва, че с Правилника се въвежда преходен период. Уважаеми колеги, обръщам се към юристите, а би трябвало да го знаете все пак и вие като народни представители. Съгласно чл. 14 от Закона за нормативните актове с подзаконов нормативен акт могат да се вкарват гратисни периоди и да се дава обратно действие само, ако такова обратно действие има в нормативния акт, на основата на който той се издава. Тъй като наредбата е издадена по силата на Закона за интеграция на хората с увреждания, променения, а в него няма такова правомощия за обратно действие, то и наредбата, издадена по този начин плюс другите неща, за които вече говорих, не поражда правно основание за изплащане на тези помощи. Затова ви казвам, че в случая ние не се намесваме въобще в сферата на медицинските изделия. Ако прочетете внимателно това, което предлагат народните представители, ще видите, че там се изисква тези медицински изделия да отговарят на изискванията на Закона за медицинските изделия, тоест, никой не може да продава фалшива стока, менте стока или, ако я продава, то пак ще бъде благодарение на този Закон за медицинските изделия или по-точно на § 10.
Следващият параграф позволява на фирмите, които вече са предоставили помощни средства и са поели ангажимент за тяхното поддържане, да могат до изтичане на ресурсния срок на тези помощни средства да ги поддържат, независимо от това, че вече не са регистрирани при нас по силата на тази наредба, тъй като изискванията вече не позволяват на всички да бъдат регистрирани.
Това е в общи линии положението с нещата и аз затова искам да видя, господин председател, къде всъщност смятате, че се разминаваме, за да го уточним, тъй като предполагам, че това е от изключително важно значение, за да се мотивират народните представители да вземат едно или друго решение. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Коралски.
Аз само искам да Ви припомня това, което казахте, а Вие казахте, че чл. 44, ал. 4 от Закона за интеграция на хората с увреждания дава законова легация плащането да се уреди – “размерът на помощите, облекченията, условията и редът за отпускането се определят с Правилника за прилагане на закона”. Вие цитирахте правилника, но не точно както е записан текста на чл. 47 и затова аз ще си позволя да прочета какво пише в Правилника за приложение на Закона за интеграция на хората с увреждания и в неговия чл. 47.
МИНЧО КОРАЛСКИ: Нещо не сме се разбрали. Аз говорих за чл. 44, ал. 4 от закона, който казва: “Размерът на помощите и облекченията, условията и редът за отпускането им се определят с Правилника за приложение на закона.”
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Да, точно така. Господин Коралски, уважаеми колеги, аз обичам да знам пътя на финансовия ресурс, по какъв начин се реализира това плащане. Този начин е разписан в чл. 47 на този прословут правилник, тъй като законът е препратил към правилника. Ето го този чл. 47 от Правилника, който искам да прочета и да сведа на вниманието на народните представители:
“Чл. 47. (1) Разходите за отпускане и ремонт на медицински изделия или помощни средства, приспособления и съоръжения са за сметка на Агенцията за хората с увреждания.”
Дотук няма проблеми.
МИНЧО КОРАЛСКИ: Така е.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: “(2) Дирекциите “Социално подпомагане” изпращат всеки месец на Агенцията за хората с увреждания опис на издадените фактури за медицински изделия и/или помощни средства, приспособления и съоръжения, подлежащи за изплащане съгласно Приложение № 9.”
Има ли някакъв проблем тук?
МИНЧО КОРАЛСКИ: Не!
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: “(3) Агенцията за хората с увреждания всеки месец превежда по банков път на фирмите сумите за предоставените от тях медицински изделия и/или помощни средства, приспособления и съоръжения на хора с увреждания и на Дирекция “Социално подпомагане” за изплащане фактурите на лицата, купили за своя сметка отпуснати медицински изделия или помощни средства, приспособления, съоръжения.”
МИНЧО КОРАЛСКИ: Няма никакъв проблем.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Защо тогава не плащате на фирмите?
“(4) Дирекция “Социално подпомагане” изпраща всеки месец на Агенцията за хората с увреждания опис на предавателно-приемателните протоколи за предоставяне на медицински изделия или помощни средства, приспособления и съоръжения.”
МИНЧО КОРАЛСКИ: Вие прочетохте текста, господин председател, в който се казва, че ние плащаме на фирмите. На кои фирми, господин председател? На кои фирми?
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Вие ще кажете!
МИНЧО КОРАЛСКИ: Аз затова Ви казвам.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Аз се чудя кой трябва да протестира – дали хората с увреждания или фирмите, на които не плащате.
МИНЧО КОРАЛСКИ: Един момент. Аз сега обръщам внимание на чл. 41 от същия този правилник, който казва кои са тези фирми. А чл. 41 от същия този правилника казва:
“Чл. 41. Целеви помощи по чл. 39 на Правилника...”
Сега ще прочета и чл. 39, защото всяко нещо се намира в систематическа връзка в този акт:
“Чл. 39. Хората с увреждания имат право на целеви помощи за покупка и ремонт на медицински изделия или помощни средства, приспособления и съоръжения и медицински изделия, посочени в списъците по чл. 35, ал. 1 от Закона за интеграция на хората с увреждания.”
Това е новият текст, който е в сила от 12 юни 2007 г.
Чл. 41 от същия този правилник, който между впрочем също е променен от 12 юни – това е нов чл. 41 – казва:
“Чл. 41. Целеви помощи по чл. 39” – тоест, помощните средства и медицинските изделия за хора с увреждания – “се отпускат само при предоставяне и ремонт на помощни средства, приспособления, съоръжения и/или медицински изделия от лица, вписани в Регистъра по чл. 35, ал. 1 от Закона за интеграция на хората с увреждания.”
Искам да обърна внимание, че този регистър беше въведен на 10 август 2007 г., тоест, два месеца, след като излезе този закон.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Другия регистър – на хората с увреждания - имате ли го, господин Коралски, който е вменен по закон от преди две години?
МИНЧО КОРАЛСКИ: Нямаме регистър за фирмите, които предоставят медицински изделия. За хората с увреждания също нямаме. Така че, господин председател, искам да ви обърна внимание, че както виждате, нито една от тези фирми към тази дата, към 12 юни в Агенцията за хората с увреждания първите фирми, които отговарят на изискванията на новия чл. 41 от Правилника, променен с Постановление на Министерския съвет, са регистрирани чак през месец септември. Оттук се получава тази “дупка”, поради която не са изплатени парите на фирмите. Но това няма значение. Значение има фактът, че на практика фирмите останаха излъгани, че предоставяйки на своите редовни клиенти помощни средства, които са предоставяли с години, в края на краищата влязоха “вътре” със суми от порядъка на 2,5 – 3 млн. лв. и се получи така, че голяма част от фирмите, които сега не се регистрират при нас, не могат да направят това, тъй като те са изправени пред фалит поради това, че са изпълнили своя хуманен дълг към хората с увреждания да им предоставят помощни средства, което е абсурд. Поради тази причина ви казвам, че не можем да приложим прословутия § 7 за средствата, предоставени от 12 юни. От 12 юни 2007 г. действа, както пише и в правилника, чл. 41, действа и
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Действа и § 10!
МИНЧО КОРАЛСКИ: Прочетете внимателно какво пише в § 10. Аз ще го прочета директно:
“§ 10. Наличните количества медицински изделия, които нямат оценка в съответствие със съществуващите изисквания по реда на Директиви 90/385/ ЕИО, 93/42/ЕИО и 98/79/ЕО в складове за търговия на едро, аптеки, дрогерии, оптики и други търговски обекти, могат да се продават до изчерпването им, но не по-късно от една година от влизане в сила на закона.”
Ние не оспорваме, нека да ги продават. Само че продаването няма нищо общо с предоставянето на помощни средства, за което има специален ред, който се определя от министъра на труда и социалната политика. За продаването – разбира се, нека да го продават. Но забележете, че това са само изделия, които не отговарят на изискванията на три директиви. А аз ви посочих, че с действащата Наредба № 1 от 21 март 2007 г., тоест, една година и три месеца преди да влезе Закона за медицинските изделия в сила, в чл. 4 е записано:
“Чл. 4. Помощни средства, приспособления и съоръжения за хора с увреждания, с изключение на изработените по поръчка, трябва да са с нанесена “СО” маркировка и да са придружени с инструкция за употреба на български език и с гаранционна карта с посочен адрес, телефон и сервизни бази, в които те могат да бъдат предоставени.”
Тоест, година преди това ние вече в нашата мрежа нямаме такива изделия.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Това, което казвате, господин Коралски, сигурно ли е?
МИНЧО КОРАЛСКИ: А, не мога да Ви кажа дали е сигурно. Това трябва да го каже този, който се занимава с контрола. Ние не сме част от този контрол. Съжалявам, но аз нямам такива правомощия в закона. Имам огромно желание да го правя, но законът ми забранява и е прехвърлил тези функции на Изпълнителната агенция по лекарствата. Става въпрос за помощни технически средства. По смисъла на този закон помощни технически средства са приспособленията за автомобили и акумулаторни батерии, които нямат нищо общо с разглеждания въпрос. Благодаря.
Колеги, заповядайте. Има ли въпроси, изказвания? Заповядайте, госпожице Димитрова. Имате думата.
ДЕНИЦА ДИМИТРОВА: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Всички ние, които сме тук, около масата, знаем колко трагично е положението с техническите помощни средства за хората с увреждания в България. Може би нивото на качеството е най-ниското в цяла Европа. Особено тежко е положението при протезите. Моята надежда е, че този въпрос в скоро време в България ще се реши и хората, които имат ампутирани крайници, най-после ще имат достъп до качествени протези, протези, които ще им дадат възможност отново да бъдат пълноценни и независими хора.
След приемането на Закона за медицинските изделия е факт, че настъпи пълен хаос. Още през лятото по-голяма част от фирмите спряха да дават технически помощни средства – патерици, колички и други. Потърпевши бяха хората с увреждания. Но тук е прав и господин Адемов, като каза, че потърпевши са и тези фирми, които все пак се осмелиха въпреки неуредиците, да предоставят технически помощни средства. Но и те всъщност в един момент спряха да дават такива. Решиха да не рискуват. Така че мисля, че с приемането на тези Преходни и заключителни разпоредби, с приемането на този гратисен период ще се реши този проблем и няма да има нужда хората с увреждания да излизат на улицата да протестират, защото наистина се забелязва едно такова напрежение и тенденция, тъй като знаете, че ние без тези средства буквално не можем да мръднем от леглото. Така че много се надявам това предложение на господин Мръцков и госпожа Христова да бъде прието днес, да бъде прието и в Комисията по здравеопазване, да бъде прието и в пленарна зала при гласуването, за да може този проблем, поне част от проблема
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви и аз, госпожице Димитрова.
Колеги, ще ви помоля да прочетете много внимателно предложения § 9а. "§9а. Лицата, регистрирани по реда на отменения чл. 35, ал. 1, могат да предоставят медицински изделия, помощни средства, приспособления и съоръжения за хора с увреждания, посочени в списъците по чл. 35а, ал. 1 до 31.12.2007 г.”
След като е отменен, къде са регистрирани тези лица? Преди малко господин Коралски каза, че регистрацията им се отменя. Има ли ги в правния мир тази лица, на които регистрацията е отменена? Аз за първи път виждам такъв текст. Много ви моля, колеги, кажете си мнението по този въпрос.
Заповядайте, господин Коралски. Имате думата.
МИНЧО КОРАЛСКИ: Благодаря Ви, господин председател!
Тъй като господин председателят не знае такъв текст, аз ще му го
“§ 5. Търговци, получили разрешение за търговия на едро с лекарства, медицински изделия, издадени след 29.02.2002 г. по реда на отменения Закон за лекарства в аптеки в хуманната медицина, подават в срок до три месеца от влизането в сила на закона заявление по образец за служебно вписване в регистъра по чл. 81...” и т.н. ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Това е абсолютна манипулация, което правите в момента, господин Коралски. Вие говорите за нова регистрация, а не за възстановяване на старата. Заповядайте, госпожо Понева. Имате думата.
АНТОНЕЛА ПОНЕВА: Благодаря Ви, господин председател! Това, на което сме свидетели, е една твърде нелепа ситуация, тъй като колегите – вносители на законопроекта, твърдят, че съответната наредба не урежда въпроса с гратисния период за производство и за ремонт на медицински изделия и създава проблеми, докато от Министерството на труда и социалната политика, които са дали становище, се твърди точно обратното. Това наистина е ситуация, от която, бих казала, че би трябвало да имаме едно голямо притеснение от това, че се създава такава.
Това, което каза доктор Адемов, също притесни и мен наистина и може би юристите трябва да обяснят добре такъв текст може ли въобще да фигурира – за отмяна на несъществуващ закон. Към кое се отнася? Това по-скоро е за фирмите, нерегистрирани по новия закон, което вече пък има един много широк обхват, който също може да е притеснителен. Наистина ще помоля юристите да дадат чисто правното си мнение по този въпрос.
Това, което разбрах от господин Коралски, е, че има фирми, които вече са се регистрирали. С тях проблемът отпада. Те, макар и със закъснение, ще си получат парите. Какъв е проблемът тогава другите да не бъдат регистрирани? Защо те също не се регистрират и този проблем да се реши? Ако затрудненията с регистрацията са от завишени критерии, в това няма нищо лошо. Значи има едни критерии, може би по-високи от предишните, което е много добре, когато се отнася до медицински изделия. Мен наистина това ме притеснява, защо има фирми, които не могат да се регистрират и на какво се дължи това. Ако се дължи на неизпълнени критерии, то тогава може би наистина не е добре да им се дава възможност, макар и в един гратисен период, да продължават да предоставят помощни средства, които очевидно имат по-ниско качество. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Понева. Заповядайте, госпожо Христова. Имате думата.
ХРИСТИНА ХРИСТОВА: Благодаря Ви, господин председател! Аз бих искала да обърна внимание, че първите регистрации са станали от началото – доколкото разбрах – на месец септември, защото самият регистър е изваден на 10 август или не знам точно на кой август. Тоест, минало е доста време от 12 юни. А ние какво да правим с този период от 12 юни до този август? Да не говорим, че няма тарифи, подготвени от Министерството на здравеопазването в лицето на Изпълнителната агенция по лекарствата и издадени от Министерския съвет. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Христова.
Има ли представител на Изпълнителната агенция по лекарствата? Не виждам. Но има становище от тях. Заповядайте, госпожо Китанова. Имате думата.
НАДЕЖДА КИТАНОВА: Благодаря Ви, господин председател! Аз съм от Министерството на труда и социалната политика. Аз съм юрист и понеже тук се спомена, че има нужда някой юрист да обясни проблема. Казвам го във връзка с предишното изказване – на госпожа Понева.
Първо, искам да кажа нещо във връзка с изказването на госпожа Христова. Днес имахме среща с фирми, които вече са се регистрирали и които нямат никакъв проблем за регистрация както в Изпълнителната агенция по лекарствата, така и в Агенцията за хората с увреждания на господин Коралски. Проблем е този гратисен период от момента, в който сега се регистрират, и от момента, в който те не са си получили парите за вече предоставени медицински изделия от 12 юни.
Като начало искам да кажа, че с предложения законопроект според нас този текст не урежда ситуацията, защото не става въпрос дали е във връзка с отменения чл. 35. Чл. 35 не е отменен, чл. 35 е изменен. В предишната редакция на чл. 35, ал. 1 никой не говори за лица, които са се регистрирали. Там става въпрос само за наредба, а не става въпрос за лица, които са се регистрирали или не са се регистрирали. Този текст по своето съществуване върши работа.
Новият § 7 от Наредбата, който влезе в сила, фактически се опитва да уреди точно тази ситуация – за този гратисен период, за преходния период, за който говорите вие. Тук по-скоро се базираме на § 10 от Закона за медицинските изделия, с който се уреждат наличните количества. А налични количества не могат да бъдат внесени по-късно и опасенията на господин Коралски са неоснователни. Налични количества не могат да бъдат внесени след 1 януари 2007 г. по простата причина, че това може да бъде проверено във фактурите, по начина, по който се внасят и т.н. Не можем да продаваме и на пазара да се пуснат некачествени медицински изделия. Наличните количества са налични към 1 януари 2007 г. Такова нещо не може да се получи.
МИНЧО КОРАЛСКИ: Но такива няма в системата.
НАДЕЖДА КИТАНОВА: Такива има и ние имаме информация и от фирмите, и от вас. По-добре сега да не започваме такъв спор. Налични количества има, хората казват, че медицинските изделия стоят на склад и няма никакъв проблем да ги предоставят на хората с увреждания и те ги предоставят, но не им се плаща за това, което те правят. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Китанова. Заповядайте, госпожо Христова. Имате думата.
ХРИСТИНА ХРИСТОВА: Благодаря Ви, господин председател! Аз бих искала да попитам представителите на Министерството на труда и социалната политика с какво би създал проблем предложението на народните представители към днешна дата, с какво би влошило и нарушило нещо от действието на Закона за интеграция на хората с увреждания и Закона за медицинските изделия, понеже виждам, че някакъв – не бих искала да кажа – инат, но много твърда позиция отстояват, което ме учудва много. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Христова. Бих искал да попитам господин Коралски следното. Когато се приемаше Законът за медицинските изделия, този текст беше отложен. Ако бъркам, ме поправете. Трябваше една набързо сформирана комисия от министерствата да реши точно по какъв начин да бъде редактират текстът на този § 10. Тогава се стигна до заключението, че този § 10 решава проблема. След това имаше друга работна група или други работни групи, в които предложението беше с промени в тези наредби – Наредба № 2 и последващата промяна, корекция на издадената Наредба № 2 – се решава въпросът.
Моят въпрос към господин Коралски е следният. Ако се приемат тези предложения, ще имате ли други претенции или нещо друго трябва ли да се променя? Ще започнете ли да изплащате сумите на фирмите след това? Какво друго след това ще трябва да се промени?
Заповядайте, господин Коралски. Имате думата.
МИНЧО КОРАЛСКИ: Благодаря Ви, господин председател! Нищо друго не трябва да се променя и аз не съм поставял условие пред парламента. Не бива да ме поставяте в тази позиция. Това, което ви казвам, е в изпълнение на буквалния текст на закона. Затова това, което предлагат народните представители, според мен премахва онзи пропуск, който за фирмите, регистрирани в Изпълнителната агенция по лекарствата, е уреден с § 5, 6 и 7. Защото, ако смятате, че § 5 е манипулация от моя страна, прочетете разпоредбите на § 6. Там се говори, че фирми, които са получили разрешение, трябва да се пререгистрират до 31, подавайки документите по новия закон. Тези, които са получили разрешение по отменения чл. 35, така или иначе това разрешение съществува и именно по силата на закона то може да бъде санирано и да му се удължи периодът на действие до края на годината. Но това може да стане само със закон. Затова посочих разпоредбите на Закона за нормативните актове, колежке. Не може нещо, което не е дадено от закона, да се даде с наредба. Това се учи в първи курс на правото. Следователно, ако няма гратисен период в закона, в наредба такъв гратисен период не може да се даде. Освен това ние тук четохме на глас разпоредбите на чл. 41 и чл. 47, който е посочен в наредбата. Вижда се, че и при най-добро желание аз не мога да изплатя сумите на фирми, които не са регистрирани, тъй като това го изисква Правилникът за приложение на закона, който между впрочем урежда реда за плащанията. А в тази наредба се урежда само реда за регистриране и предоставяне, а редът за плащанията, както ви казах, се определя в чл. 44. Това е елементарна правна схоластика, един Параграф 22 за непросветените.
Вие сте прав, господин председател, че не всички трябва да са юристи, но ние влизаме в този затворен кръг и аз ви гарантирам, че с приемането на тези промени нещата ще се оправят.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: И ще се платят всички налични количества?
МИНЧО КОРАЛСКИ: Не че ще се платят всички налични количества. Ще се платят само тези, които са предоставени на хората с увреждания. Това са количества, предоставени по реда на Наредба № 1 от фирми, които са регистрирани при нас. Там е записано: “от фирми, които са регистрирани по отменения чл. 35”. Има си ред, знае се на кого, знае се при какви условия. При това те трябва да са предоставили само помощни средства, които отговарят на марката “СЕ”. Тоест, повтарям ви още веднъж, не можем да приложим § 10, тъй като ние година и половина преди това искаме всички помощни средства да имат марка “СЕ”. Това е истината. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Коралски.
Заповядайте, господин Илчев. Имате думата.
ИВАН ИЛЧЕВ: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа заместник-министри, господин Коралски! Аз слушах много внимателно и, както знаете, обикновено много прагматично се изказвам. Имам няколко въпроса, които задавам и към себе си.
Първият въпрос е: къде е разминаването? Ако може, и двете страни да отговорят.
Второ. Да се сближат страните, ако има желание.
Трето. Това е хем въпрос, хем и отговор. Много хора чакат от нас да решим този въпрос.
По отношение на качеството на протезата, което засегна Деница Димитрова. Да не говорим, защото и аз съм го изпитал на гърба си преди две – три години. Наред с тези затруднения, които създаваме на хората с увреждания, трябва да отбележа, че качеството на протезите е много ниско.
Накрая, като слушам и двете страни, задавам следния въпрос и мисля, че съответните органи застават точно на обратната позиция. Тоест, народните представители натискат да се направи нещо, а пък агенцията, която е пряко заинтересована и ресорна на Министерството на труда и социалната политика, малко като че ли искат да ни убедят в другата посока. Задавам си въпроса: какво правим ние днес? Помагаме ли или пречим? Ако имаме готовност, дайте да го решим. Иначе тук можем да се омотаем в параграфи, членове и т.н., да потънем в една материя, която не е изкуството на народните представители. Там е изкуството на правистите. Но за съжаление досега юристите не дадоха отговор. Ако си спомняте, те ни вкараха и първия път в този лабиринт.
Аз съм инженер-икономист и гледам прагматично на въпроса. Така че дайте да вървим напред, ако сме готови, да го разрешаваме. Ако не сме готови, да помислим какво можем да направим. Но аз мисля, че ако сме допуснали ние като депутати, като вносители или като членове на Комисията по труда и социалната политика някаква грешка, някакво противоречие в един закон или член или параграф на един закон с параграф и член на друг закон, сега да я поправим и да вървим напред.
Апелирам към сближаване на двете позиции. Иначе нищо няма да направим. Тук си говорим за параграфи, за членове и т.н. и показваме кой е по-велик юрист и кой кога е учил. Но това за мен не е правилната посока. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Илчев. Заповядайте, доктор Станкова. Имате думата.
ИВА СТАНКОВА: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа, колеги! Всъщност моето изказване е продължение на това, което каза господин Илчев. Не знам, господин председател, до каква процедура трябва да доведе този наш разговор, но ми се струва, че нямаме спор по същността на проблема. Бих предложила нещо. Знам, че отново е увеличение на времето, знам, че отново ще има губене на време, но все пак бих предложила нещо. Нека тези правни проблеми, които очевидно съществуват, да се огледат. Ако трябва, дайте да направим извънредно съвещание за един час, но дайте да ги уточним. Защото в противен случай ние тъпчем на едно и също място и наистина влизаме в такива противоречия, които не са най-малкото удачни и не трябва да се случват.
Ние сме в една неприятна ситуация. Това не трябваше да се случва. Затова се обръщам и към Вас, господин Коралски, с цялото си уважение, защото знам, че доста добре владеете материята. Затова и моят въпрос е към Вас. Дайте да решим сега в момента и да стигнем до такова заключение в това заседание, че да има полза. Защото в противен случай, определено ви казвам, че ние сме раздвоени дотолкова не като философски решения на този проблем, а в един момент ще гласуваме нещо, което....
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: .....нищо няма да промени!
ИВА СТАНКОВА: Може и така да се окаже.
Затова ви казвам: дайте да уточним още веднъж тези спорни юридически въпроси и проблеми. Нека да се даде още малко време, но да се реши окончателно, за да не изпадаме в тези смешни
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря ви, доктор Станкова.
ПЕТЪР МРЪЦКОВ: Благодаря Ви, господин председател! Господин председател, доктор Станкова, аз казах в началото, че ние имахме предложение и го изтеглихме. Правихме две такива срещи и по три часа си говорихме там и след говоренето два месеца проблемът продължава да си стои. Аз пак си задавам въпроса: ако го отложим, какво правим? Пак ще се съберем, пак ще си говорим и проблемът ще стои. Въпросът е да решим проблема. Два пъти по три часа се събирахме, шест часа сме говорили, всяка страна си каза виждането, казаха се едни и същи неща. Аз съм против отлагане разглеждането
ГЕОРГИ ДИМИТРОВ: Благодаря Ви, господин председател! Господин Мръцков, напълно прав сте, че отлагането на един проблем не решава въпроса, а напротив – задълбава го. Колеги, изпадаме в един омагьосан кръг. Министерствата се опитват да ни обяснят, че законът е перфектен. Същевременно господин Коралски от другата страна казва, че няма как да плати. Явно, че има проблем. Потърпевши в случая остават инвалидите, които във времето чакат с нетърпение да им се реши въпросът. Това е в нашите компетенции, в нашите правомощия. Предложението ми е кратичко и ясничко. Просто ме изслушайте. Нека господин председателят – той ще реши това, защото той решава такива работи – да подложи на гласуване законопроекта на господин Мръцков и госпожа Христова, с което господин Коралски ни увери, че проблемът ще се реши. Ако имаме някакви неща, които трябва да уточним, нека да ги уточним между първо и второ четене. Това е моето предложение. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Димитров. За
ИВАН ИЛЧЕВ: Благодаря Ви, господин председател! Ако ние преминем към гласуване, това означава да преустановим дискусията. Ако е ясно тук на всички в залата и имаме становище, да го гласуваме. Аз подкрепям господин Димитров, но смятам, че все още нямаме яснота. Има два варианта: или дискусията да продължи, или да се отложи за по-нататък до пълното изясняване на проблемите. Това е моята реплика. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Илчев.
Заповядайте, госпожо Понева. Имате думата.
АНТОНЕЛА ПОНЕВА: Благодаря Ви, господин председател! Всъщност проблемът е такъв, че едни фирми не са си получили парите за някакви медицински изделия, които са предоставили на хора с увреждания, тъй като тези фирми не са регистрирани.
Фирмите, които вече са регистрирани, покриват ли някакви нужди за момента? Могат ли да предоставят такива помощни средства или имат затруднения в това отношение? Това е много важно.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Понева.
Заповядайте, господин Коралски, да отговорите на въпроса на госпожа Понева.
МИНЧО КОРАЛСКИ: Благодаря Ви, господин председател!
За фирмите, които са регистрирани, няма никакъв проблем.
АНТОНЕЛА ПОНЕВА: Това, което те предоставят, създава ли проблеми за хората с увреждания като количество?
МИНЧО КОРАЛСКИ: Имайте предвид, че преди промяната 120 фирми предоставяха медицински изделия, сега са регистрирани 50 и документи продължават да идват. Така че, горе долу, мога да кажа, че 50 на сто от фирмите са се регистрирали.
АНТОНЕЛА ПОНЕВА: Това означава, че всъщност нуждите не са чак така затруднени.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: А защо не са си подали документите и останалите фирми?
МИНЧО КОРАЛСКИ: Е, не мога да ви кажа. Ние все пак живеем в демократична държава, държава на свободната инициатива.
АНТОНЕЛА ПОНЕВА: Аз точно този въпрос зададох: защо не се регистрират и другите фирми, за да няма този проблем. Ако има някакъв нормативен документ, който да уреди изплащането на вече предоставени медицински изделия, разбира се, смятам, че това трябва да подкрепим несъмнено, че е така, след като те вече са предоставени и са стигнали до хората.
Но тук не става дума за това, господин Мръцков, а става дума фирмите да продължат да доставят до 31 декември. Има огромна разлика в това, което говорим, и това, което тук ни се обяснява. Тук пише, че фирмите могат да предоставят, ако са регистрирани. Фирмите, които не са регистрирани по новия закон, да продължат да предоставят медицински изделия до 31 декември. Това е съвсем различно от това, което казвате, господин Коралски, че не са платени някакви пари. Да, това, че не са изплатени някакви пари е проблем, но това, че фирми, не отговарящи на съответните критерии или по неясни причини не са регистрирани, ще продължат да предоставят такива изделия, вече е проблем също така, както и неизплащането на средствата. Текстът означава само това. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Понева. Заповядайте, господин Мръцков. Имате думата.
ПЕТЪР МРЪЦКОВ: Благодаря Ви, господин председател! Законът за медицинските изделия ми дава право да си направя регистрацията на 31 декември, защото там има срок. Параграф 10 казва, че мога да продавам до следващата година – до 12 юни. Тоест, аз мога да си продавам със старата регистрация. Като не съм се регистрирал в Агенция за хората с увреждания, кой ще ми плати? Кой ще ми плати за този период? Дори и фирмите, които са се регистрирали, също имат проблем. Аз съм регистриран месец септември. Но от 12 юни до септември месец, ако не съм направил регистрация в Агенция за хората с увреждания, а съм предоставил през това време медицински изделия, никой не ми ги плаща. След това започват да ми ги плащат. Но за този период никой не ми ги плаща. Има задължения към фирми по 200 – 300 хиляди лева, които им тежат. Какво ще правим с тях?
Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Мръцков.
Заповядайте, господин Коралски. Имате думата.
МИНЧО КОРАЛСКИ: Благодаря Ви, господин председател! Бих искал само да отговоря с няколко думи. С променения § 6 това, което беше поставено от Вас като въпрос, мога да кажа, че той разрешава ние да регистрираме такива фирми и сега, но това може да става от 29 септември. От тогава можем да регистрираме фирми, които не са регистрирани в Изпълнителна агенция по лекарствата, тоест, няма регистрация на фирма на едро и т.н. По това, което Вие ми задавате въпрос, ще поясня, че с наредбата се разрешава това нещо да стане до края на годината. Така че наредбата разрешава регистрацията.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: И законът разрешава, не само наредбата.
МИНЧО КОРАЛСКИ: Законът не разрешава, господин председател, за съжаление. Сега не разрешава. Ако той го разрешаваше, нямаше да стоим тук и да коментираме два пъти през три месеца. Големият проблем е в това, че Законът за медицинските изделия разрешава на фирми, които са регистрирани в Изпълнителна агенция по лекарствата, да продължат дейността си до 31 декември и през това време да извършват нова регистрация. Когато е правен Законът за медицинските изделия, не са имали предвид фирмите, регистрирани в Агенцията за хората с увреждания и за тях такива преходни периоди, каквито има в § 5,6 и 7 на Закона за медицинските изделия, няма. Затова този текст, който се внася в момента от уважаемите народни представители, на практика е аналог на тези текстове в § 5, 6 и 7 в Закона за медицинските изделия, който дава преходен период и възможност на фирмите да се регистрират.
При протезите какъв е проблемът? Ако за другите все пак от някъде може да се намери нещо, протези не може, тъй като те се правят на едно място. Съгласно новия закон те трябва да извършат една регистрация, за която обаче, както разбрахте, няма тарифи. Освен това те трябва да изработят една документация, която трябва да бъде сертифицирана по съответния начин, че това, което произвеждат като протези, отговаря на определени стандарти и т.н. Сертифициращият орган обаче също не е ясен. Затова ние искаме поне до Нова година да дадем шанс на хората с протези да могат да получават тези помощни средства. И това е смисълът на този член. За протезите съзнаваме, че това не са най-добрите протези, но съгласете се, че все пак това е протеза, тоест, по-добре от нищо. А да не говорим, че има хора, които имат повредени протези, връщат ги, но не им ги поправят, просто защото Центърът в Горна баня няма регистрация. Никой не го е спрял да дойде и да се регистрира, но той не идва, защото не отговаря на други изисквания, които са поставени отново по Закона за медицинските изделия. Поради тази причина ние искаме да дадем шанс до края на годината.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: С това тези фирми ще отговарят ли на изискванията на закона?
МИНЧО КОРАЛСКИ: Това не мога да Ви кажа, господин председател. Но поне до Нова година ще решим въпроса. Ако не го решим, тогава този, който е внесъл Закона за медицинските изделия, трябва да обясни защо е дал толкова кратки срокове. Аз друго не мога да кажа. Агенция за хората с увреждания не отказва на никого да го регистрира. Но е факт, че те не идват да се регистрират, понеже имат пречки пред Изпълнителна агенция по лекарствата. Затова аз искам да декларирам, че приемането на тези поправки ще отприщи процеса и няма да създадат затруднения. Това го гарантирам. Смятам, че чисто юридическата страна на въпроса беше изяснена, тук четохме на глас защо не може да се плати. Поради тази причина аз действително ви моля, след като загубихме три месеца, нека да отприщим това нещо. Аз ви казвам, че претенциите не са на Коралски. Претенциите са на хората с увреждания и на фирмите. Аз претенции нямам. Аз като изпълнителна агенция прилагам закона. Но трябва да ви кажа, че до този момент нито една фирма не е подала жалба или оплакване в съда за това, че не съм платил. А фирмите, които имат оборот от милиони левове и всички фирми имат много добри адвокати. Фирмите дойдоха и просто заявиха, че действително те чакат това нещо да стане, тъй като те се опасяват от нещо друго – че, ако някой подаде иск все пак и съдът го отхвърли, а затова ще има достатъчно основания, тъй като аз ви ги прочетох, тогава по веригата ще паднат всички претенции на другите фирми.
Затова се обръщам към вас с молба: приемете тази промяна, вкарайте този преходен период, който, както ви казах, е даден за фирмите, регистрирани в Изпълнителна агенция по лекарствата. Това просто е същият преходен период, но за фирмите, регистрирани в нашата агенция. Така да можем да изчистим нещата, да отприщим процеса и тогава вече да отпадне това напрежение, което е абсолютно безсмислено и което никой не желае. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Коралски. Господин Коралски, все пак аз искам да попитам следното нещо. Тук има становища от три министерства и една изпълнителна агенция – Изпълнителна агенция по лекарствата. Юристите от тези министерства казват точно обратното на това, което казвате Вие. Ако това, което казвате Вие, е вярно и аз съм министър на тези министерства, на следващия ден ще освободя тези юристи, веднага ще ги освободя. Ако обаче това не е вярно, какво трябва да се случи?
МИНЧО КОРАЛСКИ: Ако това не е вярно, просто фирмите ще си предявят претенциите си по съдебен ред и ще спечелят исковете. Но повтарям ви още веднъж: въпреки че изминаха три месеца и половина, до този момент нямат заведен нито един иск към Агенция за хората с увреждания. И трябва да ви кажа защо нямат. Това е така, защото § 7 от наредбата не позволява да изплатим такива средства. Вижте какво пише в § 7, на който се позовават колегите и който не е цитиран в писмото, за да могат уважаемите народни представители да го прочетат.
Става въпрос, че парични средства за медицинските изделия, помощни средства и приспособления, предоставени за периода от 12.06.2007 г. до един месец от датата на влизане в сила на тази наредба, от 12.06, уважаеми народни представители, действа Законът за медицинските изделия и промененият Закон за интеграция на хората с увреждания, който предвижда съвсем различен ред и в правилника, и в закона. Една наредба не може да отмени нито правилника, още по-малко – закона. Аз това се мъча да го обясня. В крайна сметка тук има юристи. Когато се каже “към”, значи трябва да имаш валидна регистрация на 12-ти. На 12-ти валидна регистрация няма никой, защото към 12 вече няма нито един, който да е регистриран за продажба или предоставяне на медицински изделия.
Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Коралски. Само че аз не можах да разбера, след като се отменя текста, как по отменен член има регистрирани хора. Ето това, ако може да ми обясните, ще бъде чудесно. Заповядайте, госпожо Китанова. Имате думата.
НАДЕЖДА КИТАНОВА: Благодаря Ви, господин председател! Ще бъда съвсем кратка. Министерството на труда и социалната политика не е срещу законопроекта. Просто текстовете не са коректни. Бих искала да обърна внимание на нещо. Много ми е неприятно, че тази аудитория трябва да изслуша всички тези неща, но понеже господин Коралски малко некоректно представи информацията, затова бих искала да обърна вниманието ви върху едно нещо. Има писмо, което ние, разбира се, можем да предоставим. Господин Коралски малко преди влизането на закона в сила пусна писмо до фирмите, че в момента, в който е готова поднормативната база, в смисъл всички списъци, наредбата, правилникът и т.н. – той ще започне да плаща. Това писмо е разпратено до всички фирми и ние го имаме. Можем да го представим.
Оттам нататък фирмите, разбира се, не започнаха да атакуват, защото очакваха поднормативната уредба. В момента, в който всичко беше вече в сила, при нас започнаха да идват сигнали. Ние към момента вече имаме доста сигнали от фирми, които ние по чл. 107 от Административно-процесуалния кодекс ще ги разгледаме като сигнали, които са до министър Масларова, че тези фирми не са си получили парите, въпреки че има основания, въпреки че има и подзаконова уредба, всичко има. Така че в най-скоро време може и в съда да се видите, господин Коралски. Просто некоректно представяте информацията. Ако до този момент не са Ви съдили, това е единствено заради Вашето писмо, че в момента, в който влязат в действие всички поднормативни актове, Вие ще започнете да изплащате сумите на фирмите. Едва ли си представяте, че точно ние, от Министерството на труда и социалната политика, ще направим нещо срещу това хората да си получават медицинските изделия. Този текст и този казус ние сме го коментирали в Комисията по здравеопазване, когато ставаше въпрос за промяна в Закона за медицинските изделия. Вие много добре си спомняте това. Тогава абсолютно всички юристи се обединиха около становището, че § 10 дава изцяло основание да се плаща на фирмите за една година, тоест, от 12 юни тази година до 12 юни следващата година.
Господин Мръцков, Вие сигурно си спомняте, че ние тогава подкрепихме Вашето предложение за промяна на законодателството. Нашите притеснения тогава бяха, че наистина нямаше никаква подзаконова уредба и нямаше как – нямаше нито правилник, нито наредба, нито списъци – всичко това да бъде направено за отрицателно време. През целия този период на подготовка на поднормативната уредба – правилници, наредби – естествено са участвали и представители на Агенцията за хората с увреждания. Тогава има един въпрос, на който не мога да си отговоря. Защо сега внасяме промяна на Закона за интеграция на хората с увреждания, а не примерно преди два месеца? Виждате, че и тогава всички юристи се обединиха около този § 10. Това беше и мнението на народните представители от Комисията по здравеопазването. Ето тук са и колегите от другите министерства. Аз не искам да оставате с впечатлението, че едва ли не Министерството на труда и социалната политика напук не иска да променя закона така, както усещам, госпожо Христова, Вашето мнение. Не е така. Просто всички юристи са на мнение, че поднормативната уредба е достатъчно основание процесът да си върви. Вярно е, че я забавихме, защото нямаше как да я направим на 12 юни. Просто това беше абсурд. И вярно е, че в Закона за медицинските изделия не беше предвиден такъв срок, в който и ние да можем да си подготвим нормативната уредба. Но това, което успяхме да направим в кратко време, мисля, че и всички юристи го казват, че е достатъчно основание. Както юристите казват, тези текстове не променят ситуацията. Нека и другите юристи да си кажат мнението.
На мен ми се струва, че ние трябва да имаме единно становище на юристите от всички институции, защото наистина не е нормално да се получава такава ситуация на противопоставяне и никой не иска това нещо. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Китанова. Заповядайте, господин Мръцков. Имате думата.
ПЕТЪР МРЪЦКОВ: Благодаря Ви, господин председател! Аз исках да задам един друг въпрос – за министерствата и работата в министерствата и институциите. Госпожо Христова, защо вас Министерството на икономиката и енергетиката Ви притесни да изготвите наредбите и правилника, без да имате срок, а в Закона за медицинските изделия имаше срок кога да бъдат изготвени останалите наредби и правилници. Трябва да си признаем, че и ние сме недогледали, и Министерството на труда и социалната политика е недогледало. Сроковете за изготвяне на поднормативната база трябваше да бъдат еднакви.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Няма такъв срок!
ПЕТЪР МРЪЦКОВ: Има срок за изготвяне на поднормативните документи, доктор Адемов. За другите има шестмесечен срок, а за Министерството на труда и социалната политика няма никакъв срок за изготвяне на наредбата. Именно затова бързахме и за правилника. Никой не беше сложил срок. Наредбата и правилникът трябваше да влязат в сила от 12 юни, ако нямат никакъв срок. Министерството на труда и социалната политика със Закона за интеграция на хората с увреждания трябваше на 12 юни да е готово и с правилника, и с наредбата. Така ли е по закон? Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Мръцков. Заповядайте, господин Коралски. Имате думата.
МИНЧО КОРАЛСКИ: Благодаря Ви, господин председател! Искам да кажа две дума само в потвърждение на това, което каза господин Мръцков. § 13 казва:
“§ 13. Подзаконовите актове за прилагане на закон се издават в шестмесечен срок от деня на обнародването на закона в “Държавен вестник”. Но това е в Закона за медицинските изделия. За хората с увреждания такъв срок няма. Освен това искам да обърна внимание на колежката, че това, което уж разрешава, не е излязло преди два месеца, уважаема колежке. То излезе на 29 септември.
НАДЕЖДА КИТАНОВА: Това е Вашето мнение.
МИНЧО КОРАЛСКИ: Е, как ще е моето мнение, като промяната в § 7 е публикувана в “Държавен вестник” от 25 септември 2007 г. Само това исках да кажа, за да бъдем точни и конкретни. Поради тази причина ние цитирахме закона, който казва, че ние можем да плащаме само на регистрирани фирми – така пише в правилника. Една наредба не може да отмени правилник, както и правилникът не може да отмени закона. В правилника пише, че ние плащаме само на регистрирани фирми. Първата регистрация съгласно приетите много бързо промени – и ние сме помогнали за приемането им – е направена в началото на месец септември. Кажете какво да правим.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Имате § 10.
МИНЧО КОРАЛСКИ: Аз ще прочета още веднъж § 10, господин председател. Той казва:
“§ 10. Налични количества медицински изделия, които нямат оценено съответствие със съществените изисквания на Директиви.... в складовете, могат да се търгуват за една година от влизането в сила на този закон.”
Това по никакъв начин не касае въпроса за предоставяне на помощни средства, няма никакво отношение към чл. 35, където има изрично определен ред, няма никакво отношение към правилника за прилагане на закона, нито съответства по някакъв начин на приетите подзаконови нормативни актове. Параграф 10 касае единствено и само медицинските изделия.
Целта на предлаганото предложение не е да се каже кои медицински изделия да се продават, а как стои въпросът с регистрацията. Тук говорим за регистрация, а § 10 говори кои медицински изделия могат да се продават. Какво значение има какво може да се продава, след като не дава отговор на въпроса кой може да го продава и при какви условия. Освен това не дава отговор на въпроса, защото § 10 се тълкува в съответствие с разпоредбите на Закона за медицинските изделия. Параграф 10 не може да се тълкува в съответствие на Закона за интеграция на хората с увреждания, защото там редът за предоставяне е съвсем различен от реда, по който Законът за медицинските изделия го урежда. И ако в Закона за медицинските изделия се уреждат правата и отговорностите на търговците на едро и не се занимават с търговците на дребно, то нашата агенция, общо взето, регистрира търговците на дребно, които не се регистрират по Закона за медицинските изделия.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Нека да прочетем чл. 8. Там пише “лицата” и това са и физическите, и юридическите лица.
МИНЧО КОРАЛСКИ: Да, точно така. Само че това е в Закона за интеграция на хората с увреждания, а Законът за медицинските изделия не се занимава с търговците на дребно, които са именно лицата по чл. 8 от Закона за интеграция на хората с увреждания.
Това е един от проблемите, но аз ви казвам, че темата е дисертабилна.
Затова, ако трябва да се направи нещо, аз ви предлагам да приемете предложението на народните представители. Аз гарантирам, че Агенция за хората с увреждания след приемането на тези текстове ще изплати предоставените вече технически помощни средства, но само на регистрираните при нас. По закона аз плащам само на регистрираните при нас, включително и на тези, които са предоставили и са били регистрирани преди влизането на закона в сила, така, както го искат народните представители, до 31 декември 2007 г. Това го гарантирам.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Може ли да обясните на комисията как регистрирате вие и кого регистрирате.
МИНЧО КОРАЛСКИ: Веднага ще Ви отговор, господин председател. Аз регистрирам този, който дойде при мен, изяви желание и подаде документите за регистрация, които са предвидени в Наредба № 2 на министъра на труда и социалната политика. Наредба № 2, която е издадена въз основа на изменения чл. 35, и Наредба № 2 беше влязла в сила на 10 август тази година. Тъй като колежката говори за това кой какви писма праща, аз имам писмо от министър Масларова, че всички разрешителни, издадени преди 12.06.2007 г., вече не са валидни, тъй като са издадени на отпаднало основание. Така че това е написано от министър Масларова и вие спорете с нея, а не с мен.
Поради тази причина, господин председател, тези, които са регистрирани по изменения закон, по който трябва да плащаме, получават всичко онова, което може да получат и което законът им позволява, но считано от деня на регистрацията. А във всички случаи този ден на регистрацията е след септември месец, когато се появиха първите желаещи да бъдат регистрирани. До този момент аз нямам основание да платя на никого, тъй като съгласно чл. 41 от Правилника за приложение на закона, аз мога да платя само на фирми, които са регистрирани по смисъла на чл. 35, ал. 1. Това не е никакъв каламбур. Текстовете са много ясни. Това, че няма желание да се чете, е друг въпрос.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Това е обида за комисията, господин Коралски. Кажете кой текст не познавам примерно аз.
МИНЧО КОРАЛСКИ: Аз не говоря за познаване или за непознаване. Аз говоря за комбинацията от текстове.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Вие говорите за липса на желание за четене. Това го приемам като лична обида, господин Коралски.
МИНЧО КОРАЛСКИ: Не, не. Вие, господин председател, нямате искане от мен за становище. Ако аз ви бях дал становище и ако вие го бяхте прочели, тогава можеше да ме обвините.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Господин Коралски, словесните еквилибристики не са за тази зала, защото Вие много добре цитирахте преди малко Закона за нормативните актове. Аз познавам Правилника за организация и дейността на Народното събрание. Аз от агенции становище не искам. Вие сте второстепенен разпоредител на бюджета, вие сте изпълнителна агенция към Министерството на труда и социалната политика. Аз от вас становище няма да искам. Ще искам становище от министъра на труда и социалната политика и съм го искал.
МИНЧО КОРАЛСКИ: Господин председател, извинявайте, но току-що ме попитахте кой текст от закона не знаете. Сега ще ви прочета текст от Закона за интеграция на хората с увреждания, за да видите кой текст не познавате.
“Чл. 8...
3. участва и дава задължителни становища при изготвяне на проекти и нормативни актове, свързани с хора с увреждания.”
След като има проект от народните представители, Вие сте бил длъжен да поискате становище от Агенция за хората с увреждания на основа на чл. 8, т. 3 и аз да Ви го дам, вие да го прочетете и тогава да се сърдите на казаното дали четете или не четете текстовете. Ето ви един текст, който Вие не познавате.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Аз Ви го прочетох в началото и Вие много добре знаете, че го знам.
МИНЧО КОРАЛСКИ: Вие можете да го четете, но това не означава, че го познавате.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: А Вие не познавате чл. 7.
МИНЧО КОРАЛСКИ: Кажете какво пише в чл. 7.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: “Чл. 7 Агенцията е юридическо лице на бюджетна издръжка, второстепенен разпоредител с бюджетни кредити със седалище София и има статут на изпълнителна агенция към министъра на труда и социалната политика.
МИНЧО КОРАЛСКИ: Е, какво от това? Остава и това да не го знаем!
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Ние не работим по правилниците на агенциите, а работим по Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. Заповядайте, колеги. Има думата господин Димитров. Заповядайте, господин Димитров.
ГЕОРГИ ДИМИТРОВ: Благодаря Ви, господин председател! Предлагам разразилият се спор между Министерството на труда и социалната политика и господин Коралски да го решим с гласуване, защото ние, народните представители, вече навлязохме до болка в естеството на проблема. Предлагам да прекратим тази агония, която продължаваме вече много време. Нека всеки народен представител да гласува по съвест. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Димитров.
Има ли други мнения, колеги? Заповядайте, госпожа Петрова. Имате думата.
ЙОАННА ПЕТРОВА: Благодаря Ви, господин председател! Аз съм началник отдел “Правно-нормативно обслужване” в Министерството на труда и социалната политика.
Искам да изкажа моите опасения при приемането на този законопроект, защото господин Коралски твърди, че принципно съгласно чл. 41 от Правилника за прилагане на Закона за интеграция на хората с увреждания той в момента плаща само на лица, които са вписани в регистъра по чл. 35, ал. 1 от Закона за интеграция на хората с увреждания. А така разписани разпоредбите в § 9а, той говори за изменения член. Тоест, те отново няма да бъдат регистрирани по новия регистър и той няма да може да им плаща. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Петрова. Колеги, има ли други мнения, въпроси, становища? Няма.
Позволете ми да подложа на гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за интеграция на хората с увреждания, внесен от народните представители Петър Мръцков и Христина Христова.
Моля, гласувайте законопроекта на първо четене.
"За" - 13, "против"- няма, "въздържали се" - 2.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за интеграция на хората с увреждания, внесен от народните представители Петър Мръцков и Христина Христова, се приема за първо четене. Колеги, благодаря ви за участието в дискусията и за гласуването.
Закривам заседанието. (Закрито в 16,45 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Д-р Хасан Адемов.