Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по труда и социалната политика
13/02/2008
    Редовно заседание на Комисията по труда и социалната политика, проведено на 13 февруари 2008 г.

    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
    П Р О Т О К О Л
    На 13 февруари 2008 г., сряда, се състоя редовно заседание на Комисията по труда и социалната политика.
    Заседанието се проведе при следния Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1.Обсъждане на Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2008 г.), № 802-00-2, внесен от Министерския съвет на 31.01.2008 г.
    2.Законопроект за изменение и допълнение на Закон аза насърчаване на заетостта, № 802-01-1, внесен от Министерския съвет на 02.01.2008 г. – второ четене.
    3.Разни.
    Заседанието бе открито в 15.08 часа и ръководено от председателя на комисията господин Хасан Адемов.
    Списъкът на присъстващите народни представители и гости се прилага към протокола.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Добър ден!
    Уважаеми колеги, откривам заседанието на Комисията по труда и социалната политика. За днес е предвиден следния Д Н Е В Е Н Р Е Д:
    1.Обсъждане на Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2008 г.), № 802-00-2, внесен от Министерския съвет на 31.01.2008 г.
    2.Законопроект за изменение и допълнение на Закон за насърчаване на заетостта, № 802-01-1, внесен от Министерския съвет на 02.01.2008 г. – второ четене.
    3.Разни.
    Който е съгласен с дневния ред, моля да гласува. Против и въздържали се? – Няма.
    Приема се.

    ПО ПЪРВА ТОЧКА
    Обсъждане на Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2008 г.), № 802-00-2, внесен от Министерския съвет на 31.01.2008 г. Давам думата на госпожа Чолашка.
    АСЯ ЧОЛАШКА: Благодаря, господин председател.
    Уважаеми дами и господа, позволете съвсем накратко да представя годишната програма.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Само в частта, която касае Комисията по труда и социалната политика.
    АСЯ ЧОЛАШКА: В Годишната програма за участие на България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз, която бе одобрена с Решение № 42 на Министерския съвет, Министерството на труда и социалната политика има участие в секторите: Лисабонска стратегия и Социална политика и заетост. Това са двата основни сектора.
    България участва в Лисабонската стратегия още преди присъединяването си към Европейския съюз, тъй като основните цели на Лисабонската стратегия бяха залегнали в нашите стратегически документи. Сега вече формално е включена и участва активно в общностната политика. Тази година нашите усилия продължават и са насочени за постигане на целите на обновената Лисабонска стратегия. За целта е в процес на подготовка обновена стратегия по заетостта на България за периода 2008-2015 г., както и национални планове за действие по заетостта за тази и следващата година, които отразяват целите на обновената Европейска стратегия по заетостта. Насоките за заетост, съответно за 2005-2008 г., и 2008-2011 г., както и ще отчетат препоръките от т.нар. Кембриджски преглед. Това е от раздел “Заетост” от Националната програма за реформа.
    Бих казала, че това не е нещо ново за нас.Видно е от последните цифри на продължаване на нарастването на коефициента на икономическа активност, който достига 66,1% през деветте месеца на миналата година. Заетостта също нараства – коефициентът на заетост е 61,3%. Има и едно рекордно постижение – 7,75% равнище на безработица средно за 2007 г.
    Това е накратко по този раздел.
    По другия раздел “Социална политика и заетост”, основни приоритетни направления:
    Първо направление е “Безопасност и здраве при работа”. В момента се дискутира в рамките на Европейския съюз опростяване на докладите, опростяване и кодифициране на някои директиви, което може да доведе до промяна на Закона за безопасност и здраве при работа. Внимателно ще участваме – следим и ще информираме и съответно ще предприемем съответните действия за информираме Народното събрание за включване в законодателната програма.
    Второ направление е “Усъвършенстване на трудовото право”. Това е насочено към осигуряване на гъвкавост и сигурност на пазара на труда. Дискутираме възможности за уреждане на дистанционната работа, тоест на различни форми на гъвкава заетост, както и защита правата на работниците в случай на прехвърляне на предприятия от една държава членка в друга държава членка.
    По отношение на незаконодателните действия в програмата, особено внимание при нас е откритият метод за координация, който е изключително важен за нас във връзка с борбата с бедността и социалното изключване. Тази година следва всички държави членки, включително и България, да изготвят Национален стратегически доклад по социална закрила и социално включване 2008-2011 г.
    Друго направление е “Политиките на семейството, съвместяване на личен и професионален живот”. Бих споменала Националния план, който ще се подготви в изпълнение на Демографската стратегия за развитие, насърчаване на семейството, раждане, отглеждане и възпитание на децата.
    Следващо направление е равнопоставеност между жените и мъжете. Продължава да бъде приоритет за нас във връзка с основните насоки, дадени в Европейската пътна карта за равенство на половете и Европейския пакт за равнопоставеност на половете. Това е в най-общи и кратки линии.
    Приоритетите, по които ние ще работим. Министерството на труда и социалната политика активно участва във всички органи, в комитологията, работни групи и комитети към Европейската комисия, към Съвета на министрите и най-важното е, че предстои пролетен Европейски съвет, на който ще се разгледат тези приоритети и ще се очертае бъдещата работа в съответствие с приоритетите на Словенското, след това и на Френското председателство. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
    Колеги, ако трябва да припомня каква е целта на тази Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решение на Европейския съюз, трябва да се върнем към това, което приехме в Правилника за организацията и дейността на Народното събрание през миналата година. Там приехме една нова Глава десета “Парламентарно наблюдение и контрол по въпросите на Европейския съюз”. Тази глава започва със следния текст: Министерският съвет внася в Народното събрание това, което е направено - приетата от него Годишна програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения в Европейския съюз в едноседмичен срок от приемането й.
    “Чл. 97б. (1) Проекти за актове на институции на Европейския съюз, включени в Годишната работна програма по чл. 97а се внасят от Министерския съвет в Народното събрание в 3-месечен срок от получаването им.
    (2) Проектите за актове по ал. 1 се придружават от становище, което съдържа кратко описание – това, което е направено.
    Председателят на Народното събрание разпределя на Комисията по европейските въпроси и на другите постоянни комисии получените от Министерския съвет проекти за актове на институциите на Европейския съюз, придружени със становището. Когато с тях се засяга въпроси на външната политика, председателят на Народното събрание задължително ги разпределя в Комисията по външната политика и съответно в Комисията по отбраната.
    Комисията по европейските въпроси обсъжда проекти за актове и становища към тях след постъпване на докладите на другите постоянни комисии. Комисията по европейски въпроси изготвя доклад и го представя на председателя на Народното събрание, който го изпраща на Министерския съвет. Когато проектите за актове на институциите на Европейския съюз засягат въпроси на външната политика, Министерският съвет в изпълнение на чл. 105, ал. 4 на Конституцията внася отчет в Народното събрание за своите действия във връзка с приемането на актове от Европейския съюз. В отчета се посочват и въпроси, при които при окончателното приемане на акта, от институции на Европейския съюз са възникнали различия спрямо приетата позиция на българската страна.
    Тоест България участва при оформянето на позиции на Европейския съюз. Тук е ролята на Народното събрание като контролиращ орган.
    Това е накратко процедурата, съгласно нашия правилник, съгласно която Народното събрание осъществява наблюдение и контрол по въпросите на Европейския съюз във всички фази при вземане на решенията, респективно при проконтролирането на позицията на Република България в рамките на Европейския съюз.
    Имате ли въпроси към това, което беше казано от госпожа Чолашка? Имате ли коментари, изказвания?
    Заповядайте, госпожо Христова.
    ХРИСТИНА ХРИСТОВА: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Вече няколко пъти Комисията по труда и социалната политика активно е въвлечена в процеса на вземане на решения на България в Европейския съюз в частта за социална политика и заетост. Искам да кажа, че няколко много важни приоритета има тук, по които имаме какво да правим, особено по европейските работнически съвети, особено при положение, че има международни компании в България. Знаете, че това е много важен въпрос, по който имаме какво да правим още и въпросът с директивата за прехвърляне на предприятия.
    България трябва да направи своите доклади по отворения метод на координация по социална закрила и социално включване. Може би с тях също ще бъде ангажирано вниманието на Комисията по труда и социалната политика, за да можем като единна държава с всичките й власти, които участват в този процес, наистина по-солидно да може да се участва в процеса.
    Тук пише, че подкрепяме на Германското, на Португалско и на сегашното Словенско председателство по въпросите за семейната политика. Но тук мисля, че сме длъжници на собствените си граждани, както и като страна- членка на Европейския съюз, по семейната политика. Това е моя лична гледна точка – не смятам, че България има стройна семейна политика, както и по въпроса за демографската ситуация в България с една стратегия, която е дългосрочна, но по която не виждам планове да се правят. Тук също има много да се прави.
    По въпроса за равнопоставеността на мъжете и жените, аз не зная как стои този въпрос – мисля, че беше подготвен законопроект за равнопоставеността. Моето лично мнение е, че си имаме Закона за защита от дискриминация и мисля, че той върши работа. Мисля, че ще бъде интересно за Комисията по труда и социалната политика повече документи, и то стратегически в тази област, след като България е страна – членка на Европейския съюз, да разгледаме. Аз съм удовлетворена от това, което вършат колегите в социалната област.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, госпожо Христова.
    Колеги, заповядайте.
    Заповядайте, госпожо Панева - не забравяйте, че имаме законопроект от 70 параграфа.
    МАРГАРИТА ПАНЕВА: Господин председател, не знам защо точно на мен напомняте, няма да бъда въобще обстоятелствена. Понеже не е за първи път, затова просто си позволих да кажа, че нямаше нужда от това напомняне.
    Искам да чуя специалистите, тъй като си спомняте по повод на онова, което се случва в нашите домове за деца, лишени от родителски грижи, както и за дома в Могилино, предстои да се вдига шум в Европейския съюз. Нашите евродепутати тръгнаха в подкрепа на тезата Европейският съюз да се ангажира по принцип да работи за по-добри условия за живот, за подкрепа на всички държави в работата им с тези деца. Аз си мисля как ние като български парламент ние бихме могли, защото това не е разписано в нашия правилник, да застанем зад нашите евродепутати и да дадем по-голяма тежест на тяхната инициатива. Сигурно ще има доста евродепутати, които ще ги подкрепят, но ние по някакъв начин да изразим нашата държавна позиция – на орган, който не стои страни от тези проблеми. Как бихме могли да го сторим, защото в тези рамки надали ще можем.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, госпожо Панева.
    Има думата господин Денчо Георгиев, който е директор на дирекция “Европейски съюз” на Народното събрание, за да изрази мнението.
    ДЕНЧО ГЕОРГИЕВ: Ние, господин председател, през м. декември изпратихме до вас законодателната програма на Европейската комисия за 2008 г. Миналата година беше така, предвидено е и за тази година така да стане. Постоянните комисии правят предложения за включване в Годишната работна програма на Народното събрание за 2008 г. тези актове, които те искат да разгледат. Тези проектоактове на Европейската комисия, които тя ще внесе в осъществяване на своето монополно право на инициатива в Европейския съюз.
    Ние бяхме направили една извадка от законодателната програма на Европейската комисия на тези проектоактове, които предстои да бъдат приети, които по наше мнение се отнасят до сферата на дейност на вашата комисия. Това са три проектоакта, които сме предложили на вашето внимание, което разбира се не изключва да проявите интерес към други проекти на актове на Европейската комисия, които предстои тя да предложи на Съвета на Европейския съюз през тази година.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
    Има ли други мнения и въпроси, колеги?
    Ако някой има някакви бележки или конкретни предложения, нека да ги каже. Няма.
    Приемаме, че подкрепяме тази Годишна програма с консенсус.
    Госпожо Чолашка, благодаря за информацията, която ни предоставихте.

    Колеги, преминаваме
    ПО ВТОРА ТОЧКА
    Законопроект за изменение и допълнение на Закон аза насърчаване на заетостта, № 802-01-1, внесен от Министерския съвет на 02.01.2008 г. – второ четене.
    Предварително искам да ви кажа, че писмени предложения по текстовете на законопроекта няма внесени, което не означава, че в хода на дискусията и приемането на законопроекта на второ четене, не може да няма такива предложения, както и редакционни бележки на Правния отдел – ние ще си позволим да ви ги кажем.
    По текстовете на заглавието и от § 1 до § 6 няма внесени предложения. Няма и бележки на Правния отдел.
    Колеги, имате ли бележки по заглавието, § 1, § 2, § 3, § 4, § 5 и § 6?
    Вносителите имат ли бележки?
    ЕЛКА ДИМИТРОВА: Ние нямаме предложения и бележки.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Има ли предложения или въпроси? Няма.
    Който е съгласен с текста на вносителя за наименованието на законопроекта: “Закон за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта”, § 1, § 2, § 3, § 4, § 5 и § 6 включително, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма.
    Текстовете са приети.

    По § 7 има редакционно предложение от Правния отдел.
    СВЕТЛАНА ДЯНКОВА: С
    “§ 7. В чл. 8 се правят следните изменения и допълнения:
    В ал. 1 думата “заетост” се заменя със заетостта.”
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Има ли бележки по този текст? Няма.
    Параграф 8.
    СВЕТЛАНА ДЯНКОВА: По § 8, т. 3 – в текста на § 8, не първото изменение за ал. 1, не второто изменение за ал. 2, а в третото изменение за ал. 3 - “ал. 3 и ал. 4” – Правният отдел смята, че ал. 5 няма място тук и трябва да отпадне.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: По § 8 – в чл. 9 отиваме на т. 3 – в ал. 3, 4 и 5, като Правният отдел смята, че т. 5 трябва да отпадне.
    СВЕТЛАНА ДЯНКОВА: В ал. 5, вижте т. 4 е изменение на ал. 5.
    В ал. 5 думите “за регионално развитие” се заменят със “за развитие”. Тези думи в ал. 5 са разписани в самата ал. 5.
    Алинея 5 ще звучи така:
    “а) В текста преди т. 1 думите за “за регионално развитие и” се заменят със “за развитие”;
    б) Създава се нова т. 7 със съдържанието...”
    Измененията на ал. 5 ще останат в т. 4, а горе в т. 3 няма да я има ал. 5 като изброяване.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Тоест точка 5 е разписана по отделен начин.
    СВЕТЛАНА ДЯНКОВА: Да, а остават т. 3 и 4.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Какво смятат вносителите?
    ЕЛКА ДИМИТРОВА: Да, съгласна съм.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, имате ли мнения по редакциите на § 7 и § 8. Няма.
    Който е съгласен да бъдат подкрепени § 7 с предложената редакция в т. 1, в ал. 1 накрая и продължава изречението по вносител, и § 8 в т. 3 на чл. 9, в ал. 3 и 4, като отпада ал. 5.
    Който е съгласен да бъдат подкрепени тези два параграфа с редакцията, която прочетох преди малко, моля да гласува.
    За – 16. Против и въздържали се – няма.
    Приема се.

    Преминаваме към § 9, § 10, § 11, § 12, § 13, § 14, § 15 и § 16. По тези текстове няма направени предложения. Няма предложения от Правния отдел. Няма предложения и от вносителите.
    Колеги, имате ли бележки по тези параграфи? Не виждам.
    Който е съгласен с тези параграфи по вносител, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма.
    Текстовете се приемат.

    Преминаваме към § 17.
    СВЕТЛАНА ДЯНКОВА: Трябва да отпадне едно тире.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Това е отново редакционна бележка.
    СВЕТЛАНА ДЯНКОВА: В ал. 4, т. 2 , буква “а” – “точки 4, 5 и 6”, вместо тирето.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Това е техническа бележка, колеги.
    Който е съгласен с направената редакция на § 17, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма.
    Приема се текста на § 17 с направената редакционна бележка.

    Преминаваме към § 18 до § 25 включително. Няма направени предложения.
    ЕЛКА ДИМИТРОВА: Нямаме предложения.
    СВЕТЛАНА ДЯНКОВА: Правният отдел също няма направени предложения.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Тъй като госпожа Юлияна Димитрова е в болнични, така че предложенията на Правния отдел ще ги представя госпожа Светлана Дянкова. Текстовете са съгласувани с Правния отдел.
    Колеги, имате ли бележки или предложения по текстовете от § 18 до § 25 включително? Не виждам.
    Който е съгласен с текстовете от § 18 до § 25 включително в редакция на вносителя, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се – няма.
    Текстовете са приети.

    По § 26 има редакция на Правния отдел, както и на вносителите.
    Заповядайте, госпожо Димитрова.
    ЕЛКА ДИМИТРОВА: Това е техническа бележка.
    СВЕТЛАНА ДЯНКОВА: Става дума за буква “а” в ал. 2. Сега звучи така:
    “а) след думите “за заетост” се добавя “ и обучение”;”
    От правно-техническа гледна точка е редно да се изпише: “В текста преди т. 1, след думите “за заетост” се добавя “ и обучение”.
    ЕЛКА ДИМИТРОВА: Да.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Нещо, с което не се променя.
    Колеги, имате ли бележки към текста на § 26 и направеното редакционно предложение, вече като предложение на комисията, както и всички.
    Който е съгласен да бъде подкрепен § 26 с прочетената редакция, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се – няма.
    Приема се.

    Преминаваме към текстовете от § 27 до § 49 включително.
    Няма бележки на Правния отдел, на вносителите.
    Има ли предложения?
    ЕЛКА ДИМИТРОВА: Нямаме бележки.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, който е съгласен с текстовете от § 27 до 49 включително, в редакция на вносителя, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се – няма.
    Приема се.

    По § 50 има техническа бележка от Правния отдел.
    СВЕТЛАНА ДЯНКОВА: В текста при т. 1 думите “за придобиване на професионална квалификация” се заличават.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Има ли други предложения по § 50? Не виждам.
    Който е съгласен да бъде подкрепен текста на § 50 с предложената редакция, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се – няма.
    Приема се.

    Преминаваме към текстовете от § 51 до § 54 включително. Няма направени бележки от Правния отдел.
    ЕЛКА ДИМИТРОВА: Нямаме бележки.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, имате ли предложения? Не виждам.
    Който е съгласен с текстовете от § 51 до § 54 включително, моля да гласува.
    За -18, против и въздържали се – няма.
    Параграфите са приети.

    По § 55, понеже той касае промяна в чл. 65 и 66, предложението на Правния отдел, съгласувано с вносителите, е да се разделят на две - § 55, който да се отнася за чл. 65 и създаваме нов § 55а, който да се отнася за промените в чл. 66.
    Това е правно-техническо коригиране на текстове. Трябва да поздравим Министерството на труда и социалната политика, Агенцията по заетостта, затова че са представили един изключително добре структуриран и добре съгласуван проект.
    ЕЛКА ДИМИТРОВА: Благодаря.
    Ако позволите да допълня само, че законопроектът беше разработен в една много голяма междуведомствена и с участието на социалните партньори работна група и затова вероятно сме постигнали това ниво.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: По § 56 има ли редакция?
    СВЕТЛАНА ДЯНКОВА: Имаше едно предложение, което е коригирано.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, имате ли бележки по § 55, новия § 55а, § 56, § 57, § 58, § 59, § 60, § 61, § 62, § 63, § 64, § 65, § 66 включително?
    Който е съгласен да бъдат подкрепени текстовете на тези параграфи от § 55, със създаването на нов § 55а, до § 66 включително, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се – няма.
    Приемат се.

    Преминаваме към “Преходни и заключителни разпоредби”.
    По § 67 - промените в Закона за професионалното образование и обучение, имате ли бележки?
    ЕЛКА ДИМИТРОВА: Нямаме предложения.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: От Правния отдел също няма бележки.
    Параграф 68 предвижда промени в Закона за чужденците в Република България.
    Има ли бележки по § 68? Няма.
    По § 69, § 70 и § 71, има ли бележки?
    Тук, след като не е упоменат срокът от кога влиза в сила законопроекта, това означава, че е както по Конституцията - 3 дни след публикуване в “Държавен вестник”.
    Заповядайте, господин Мръцков.
    ПЕТЪР МРЪЦКОВ: На стр. 16, т. 10, където се коментира:
    “Точка 21 се изменя така:
    “21. “Самотен родител (осиновител)” е лице, което поради вдовдство, развод или несключен граждански брак отглежда сам деца до 18-годишна възраст, както и след тази възраст, в случай че те продължават да учат, до придобиване на средно общо или професионално образование, но не по-късно от навършване на 20-годишна възраст”.
    Има се предвид, че лицето “отглежда само”, а не “отглежда... сам”. Лицето само отглежда, а не сам.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, без да претендирам за коректност, тези текстове вероятно са съгласувани с Министерство на правосъдието и там всяка една промяна означава нещо. Ако смятате, че това е коректния текст, да гласуваме тази редакционна поправка.
    Колеги, гласуваме тази редакционна бележка плюс “Преходни и заключителни разпоредби” с параграфите.
    Заповядайте, госпожо Михайлова.
    ДОНКА МИХАЙЛОВА: Доктор Адемов, за да не минем без дискусии, аз имам един въпрос, който вероятно ще касае и други законопроекти, които гледаме. Той касае § 69. Защо е необходим този текст:
    “§ 69. Разпоредбите на този закон не ограничават прилагането на Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси”?
    Защо изрично трябва да бъде упоменато, че един закон не ограничава прилагането на една оперативна програма?
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Това е въпрос, на който трябва да отговорят вносителите.
    ДОНКА МИХАЙЛОВА: Да, въпросът ми е към вносителите.
    ЕЛКА ДИМИТРОВА: Този текст беше предложен от нашата дирекция “Европейски фондове, международни програми и проекти”, като целта е да бъде дадена възможност в бъдещото развитие на оперативната програма и по-конкретно разработването на конкретните операции, които ще стартират по нея, да не се появят ограничения, които примерно да се субсидира заетост или обучение на някаква група, която изрично не е упомената в закона като неравнопоставена, но в действителност оперативната програма я е включила като такава и може да бъде финансирано обучение или заетост или други мерки за тази група. Това е най-общото съображение, което беше дадено от колегите.
    Освен това този текст беше съгласуван с Министерството на финансите, който е управляващ орган по оперативните програми.
    Нямахме забележки нито от Министерския съвет, нито от Министерството на финансите като управляващ орган на всички оперативни програми, а също така и от другите ведомства, които съгласуваха законопроекта.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Господин Димитров, става въпрос за § 69. Госпожо Димитрова обясни на колегите, но можете и Вие нещо да добавите.
    Заповядайте, господин Димитров.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ДИМИТРОВ: Не зная госпожа Димитрова как точно е аргументирала този въпрос, но това е един допълнителен текст, който в никакъв случай не пречи. Друг е въпросът дали се налага неговото присъствие. От гледна точка на стартирането на оперативната програма и многото неясноти около възможностите работната група и експертите, които работиха по законопроекта, прецениха, че е по-добре да има един такъв допълнително разясняващ текст, отколкото неговата липса.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
    Колеги, имате ли други въпроси? Не виждам.
    Подлагам на гласуване “Преходни и заключителни разпоредби”, § 67, § 68, § 69, § 70 и § 71.
    Който е съгласен да бъдат подкрепени, заедно със заглавието “Преходни и заключителни разпоредби”, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се – няма.
    Текстовете се приемат.
    Колеги, с това приключихме с второто четене на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта.
    Исках да съкратим максимално дискусията по т. 1 от дневния ред, за да имаме време за обсъждането на този законопроект, но очевидно е, че промените в Правилника за организацията и дейността на Народното събрание дават възможност и за такъв тип приемане, особено на добре подготвени закони.
    Господин Димитров, благодарим и на Вас.
    Имате думата, колеги.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ДИМИТРОВ: Благодаря, господин председател.
    Първо искам да се извиня за отсъствието си, но действително една насрочена отпреди 20-тина дена нямаше как да бъде отложена и се надявах, че дискусията по първа точка ще бъде малко по-пространна, за да успея да участвам тук. Явно е, че подходът е бил делови.
    Благодаря на комисията за изключително коректното и делово разглеждане на проекта - в толкова кратък срок проектът да мине и на първо четене, и да е готов за второ четене утре реално в залата. Така че искам да благодаря за съдействието и участието на комисията за бързото придвижване на този много важен законопроект.
    Вероятно госпожа Димитрова ви е казала, че отделни членове в този законопроект вече са включени като възможности в Националния план за действия по заетостта, който е утвърден от правителството и стартирането на част от мерките са в пряка връзка с приемането на текстовете, които днес разглеждахте. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, колеги.
    Имате ли други въпроси?
    Ако трябва, да дадем възможност на доктор Колчаков – да му кажем “Добре дошъл!”, както и на госпожа Дянкова, и да ни каже няколко думи за Лисабонската стратегия, актуализираният й четвърти вариант или каквото прецените от Семинара в Брюксел.
    Заповядайте.
    ИВАН КОЛЧАКОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Действително ние преди малко се върнахме от Четвъртата съвместна работна среща на Европейския парламент и националните парламенти за актуализация на Лисабонската стратегия. Макар че тук хората са компетентни, само с две думи искам да припомня, че Европейският съюз през 2000 г. прие Лисабонската стратегия, която е интегралната политическа рамка за развитие на политиката на Европейския съюз на ниво национални държави, на ниво региони. Всъщност тя е най-широката рамка, която залага цели и общи принципи и координация на националните политики.
    Основната цел, която си беше поставила първоначално Лисабонската стратегия, която и сега стои, е Европейският съюз да се превърне в най-конкурентната икономика в света на базата на познанието, като тук са диференцирани две основни направления. С госпожа Дянкова участвахме във второто направление. Първото направление е “Икономика и финанси”. Втората работна група и секторът, който ние разглеждахме, е за инвестиции в човешкия ресурс като цяло, пазар на труда, образованието, квалификация, преквалификация, здраве. Тоест, всичко, което касае човешкия фактор не само в икономиката. Третият панел разглеждаше всичко извън икономиката, извън човешкия фактор. Това вече е станало традиция за Европейския съюз и ние сме включени, вече като страна членка. Тъй като Европейският съюз няма традицията и няма механизмите да налага отгоре централизирано политики и те са се убедили, че изработената Лисабонската стратегия трябва да бъде актуализирана през няколко години с участието на държавите членки, като форматът е на следното ниво. Бяха поканени по 8 депутати от националните парламенти, имаше предварителни работни срещи по политически семейства – Партията на европейските социалисти, Народната партия, Либералите, където се съгласуват общо взето политически виждания, а след това работните форуми бяха общо. Имахме заедно заседания и по отделните теми, които бяха разглеждани.
    Това, което ние видяхме, особено във втория ден с присъствието и на председателя на Европейската комисия господин Барозо - беше много интересна работата, тъй като всички участници задаваха въпроси и той отговаряше директно без експерти, което ясно показа много добре познаване на материята. Той е бивш министър-председател на Португалия.
    Ние донесохме много информация. Всъщност механизмът, който тече в момента, е следният. След тази съвместна среща, след два дни има заседание на Европарламента, където се актуализират целите и рамката, изготвя се един работен доклад, който ние имаме в проект и той не е лошо да го размножим и да го раздадем на всички членове на нашата комисия, след това влиза в Европейската комисия и там се приема. Това вече е приета политика, която трябва да бъде съгласувано реализирана на ниво европейски институции, на регионално ниво и на национално ниво. Привлечени са и неправителствени организации. Там Борозо ни запозна – той го нарече уникален договор, който е сключен между една от най-големите организации на работодателите с една от най-големите организации на синдикатите, което показва, че в този политически процес участват вече и неправителствени организации, синдикати и работодатели. Процесът е сложен и многостранен, от друга страна обаче е изпълнен с голям потенциал. Информацията, която дадоха, също е много интересна. Защото там, в дебата, има много хора, които са критични, изказват се недоволства. Примерно аз се изненадах като разбрах, че в Португалия има в момента 18% безработица. Защото те минаха през нашия цикъл на глад за работна ръка и сега пак са изпаднали в голяма криза – 18% безработица за европейска страна е много висок. Имаше една дама, която беше много критична. Същевременно това е съчетано със следните показатели. В последните години след третата актуализация има създадени 5 милиона работни места и до 2009 г. се очаква поне още толкова 5, 6 до 7 милиона нови работни места.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Преди бяха 20 милиона.
    ИВАН КОЛЧАКОВ: Сега бяха по-малко, някъде около 16 милиона. Но показателите са обнадеждаващи, тъй като Европейският съюз е най-голямата икономика в света по обем. Мисля, че един португалски депутат съобщи, че миналата година за първи път Европейският съюз е изпреварил САЩ по производителност на труда. Това исторически за първи път се случва. В Европа няма цикъл на рецесия, каквато в момента има в Щатите. В Щатите се увеличава безработицата и са навлезли в рецесия. Очаква се и Европа да навлезе в такава фаза. Всъщност актуализираните цели въпреки всичко показват, че Европа запазва първенство в тези три неща. Първо, най-голяма икономика, второ, по-конкурентна е вече от САЩ, и третото нещо, което разбрахме, Европа е № 1 по износ. Често сочим Китай като заплаха, но за миналата година Германия отново е реализирала по-голям износ от Китай, само Германия! Така че има огромен потенциал това, което беше казано. Ясно е, че Европейският съюз далече не реализирал потенциала на вътрешния си пазар. В това отношение това, което нас ни интересуваше, всички проблеми, които в тази зала си ги дебатираме, там бяха изредени един след друг абсолютно всички проблеми – с образованието, ранното отпадане от училище, квалификация и преквалификация, бедността до детските заведения, пазара на труда, гъвкавост и сигурност. Шведите разказаха за Скандинавския модел – много държат на колективните трудови договори и ще продължат да държат.
    Надали сега може да се брифира всичко, което е толкова полезно. Ние сме донесли купища материали. Има разбира се достатъчна информация. Важното е, че ние вече започваме да участваме в този процес.
    От наша страна активната позиция беше на господин Румен Овчаров като бивш министър, сега председател на парламентарна комисия. Той направи изказване в първия панел. Ние разбира се взехме доста информация. Беше много полезно за нас.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
    Колеги, имате ли въпроси? Оттук нататък тази практика ще продължава. При всички положения ще има и други такива тематични срещи. Нека да направим така, че да имаме и обратна връзка от това, което се случва, освен всички други информационни източници – прякото наблюдение и прякото участие са изключително важни.
    За следващия път ми се иска да поканим Асоциацията на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване. Предоставиха ми един материал, който е изключително ценен. Става въпрос за Чилийския пенсионен модел и всичко това, което се е случвало през годините и как от капиталовите схеми - единствено и само капитализиране, понеже сега често се говори за национализиране, за приватизиране на Държавното обществено осигуряване, как те от онзи модел на капиталовите схеми с ликвидирането на практика на разходопокривния Първи стълб сега се отказват и правят един базов Първи стълб – разходопокривен, който не е от осигурителни вноски, а от данъци. Но нека да дадем възможност, ако проявявате интерес разбира се, на колегите да разкажат. Предварителния материал може да го ксерокопираме и да ви го раздадем. Много е интересен. Ние дълги години се сравнявахме - нашият Институт за пазарна икономика и “Отворено общество” много често цитираха Чилийския модел, но се оказа, че без гаранцията на държавата за един минимален размер, който се предлага да бъде не зная колко песос е там, но иначе се предлага да е 110 долара, просто няма как да се мине. Оттам-нататък пенсиите, които се получават от капиталовите стълбове, т.нар., които са изключително силно развити в Чили, дали са им дали възможност за абсолютно либерализиране на инвестиционния режим – рискови инвестиции. Инвестирали са в пътища, жилища, в невероятна инфраструктура. Сега обаче се оказало, че не е достатъчно и има някои хора, които не си внасят или нямат възможност да внасят осигурителни вноски за пенсия и се връщат към стария модел, към Солидарния стълб. Тоест, изводът от това, което ви бяхме казали преди няколко месеца след срещата от м. май на Федерацията на дружествата за допълнително финансово осигуряване във Варна, където основния акцент, основния извод беше, че без Солидарния стълб просто няма как да се мине, въпреки желанието ни да модернизираме осигурителната система.
    Господин Колчаков има думата.
    ИВАН КОЛЧАКОВ: Колеги, само едно допълнение ще направя. Тъй като в Европа управляващи са десните – Народната партия заедно с либералите, аз взех пълния документ, който е подготвен за приемане в Европейския парламент от Европейската народна партия, така че това е една голяма “тухла” на английски език. Ако някой проявява интерес, имаме пълната информация, която е още в работен вариант за обсъждане и приемане – пълният вариант на Лисабонската стратегия.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Четвъртият актуализиран вариант?
    ИВАН КОЛЧАКОВ: Да. Това, което сега Народната партия ще го внесе в парламента за разглеждане.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, колеги. Закривам заседанието.
    (Закрито в 16.10 ч.)
    Д- Р ХАСАН АДЕМОВ, ПРЕДСЕДАТЕЛ
    Форма за търсене
    Ключова дума