Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по труда и социалната политика
26/03/2008
    Редовно заседание на Комисията по труда и социалната политика.
    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
    П Р О Т О К О Л
    На 26 март 2008 г., сряда, се състоя редовно заседание на Комисията по труда и социалната политика. Заседанието се проведе при следния дневен ред:
    Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социалното осигуряване, № 802-01-9 от 12.02.2008 г., внесен от Министерския съвет – второ четене.
    Заседанието бе открито в 15.10 часа и ръководено от председателя на комисията господин Хасан Адемов. Списъкът на присъстващите народни представители и гости се прилага към протокола.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Добър ден, колеги!
    Имаме кворум, откривам заседанието на Комисията по труда и социалната политика с една-единствена точка в
    Д Н Е В Н И Я Р Е Д:
    Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социалното осигуряване, № 802-01-9 от 12.02.2008 г., внесен от Министерския съвет – второ четене.
    Който е съгласен да бъде подкрепен този дневен ред, моля да гласува.
    За – 14, против и въздържали се? – Няма.Приема се.

    Колеги, преди да пристъпим към разглеждане на предложения работен доклад, ми позволете да ви представя студенти от висшите учебни заведения в България, които проявяват интерес към парламентарната дейност и специално към Комисията по труда и социалната политика.
    За съжаление предложеният законопроект не представлява кой знае какъв голям интерес, но така или иначе ще имате възможност да видите как се приемат законопроекти на второ четене в постоянните комисии на Народното събрание.
    От името на нашите колеги, благодаря ви още веднъж за интереса, който проявявате.

    ПО ПЪРВА ТОЧКА
    Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социалното осигуряване, № 802-01-9 от 12.02.2008 г., внесен от Министерския съвет – второ четене.
    “Закон за изменение и допълнение на Кодекса за социалното осигуряване
    Параграф единствен. В чл. 4, ал. 1, т. 4 след думите “Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България” съюзът “и” се заменя със запетая, а след думите “Закона за изпълнение на наказанията” се поставя запетая и се добавя “държавните служители по Закона за Държавна агенция “Национална сигурност”.”
    Имат ли предложения, мнения вносителите от Министерския съвет? Господин Лазаров, заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Министерството на труда и социалната политика подкрепя така предложения законопроект и няма предложения и допълнения.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря. Колеги, имате думата. Господин Мръцков, заповядайте.
    ПЕТЪР МРЪЦКОВ: Благодаря, господин председател.
    Уважаеми колеги, аз проведох разговори с Държавна агенция “Национална сигурност”. Може би трябва да направим една промяна в чл. 127, където имаме на сродни служби забрана да имат универсални фондове. Тук по същата аналогия трябва да добавим и Държавна агенция “Национална сигурност” в допълнителното задължително пенсионно осигуряване. В чл. 127, ал. 5 след думите “на Министерството на отбраната” се поставя запетая и се добавя “Държавна агенция “Национална сигурност”.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, тази тема коментирахме на първо четене във връзка със становището на Консултативния съвет по законодателство. Там е казано, че е добре да се уреди положението на тази категория български граждани относно допълнителното задължително пенсионно осигуряване в универсален пенсионен фонд. Логично е тази категория служители да бъдат изключени от обхвата на това осигуряване чрез допълнение на чл. 127, ал. 5 от Кодекса за социалното осигуряване. Вие знаете, че на първо четене тук, в залата, а и в пленарната зала в нашето становище беше отбелязана тази допълнителна вметка на Консултативния съвет по законодателство, а и предложението на колегите от Държавна агенция “Национална сигурност” е в тази посока. Така че не мисля, че по някакъв начин нарушаваме Конституцията и Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. На практика на първо четене сме разгледали този въпрос. Комисията е в правото си да направи предложение.
    Искам да помоля госпожа Кръстева от Националния осигурителен институт да изрази становище по този въпрос.
    АЛБЕНА КРЪСТЕВА: Благодаря Ви, господин председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители! Ако трябва да кажа специално за новото предложение за чл. 127, принципно като възможност, като законодателна промяна, този въпрос е обсъждан в Националния осигурителен институт. Ние считаме, че е разумно служителите от новосъздадената агенция да бъдат посочени изрично в чл. 127, ал. 5, което означава, че тези лица няма да се осигуряват в универсалните схеми, във втория стълб.
    Използвам възможността, че ми дадохте думата, за да кажа и нещо друго. Считаме, че е добре, ако народните представители преценят, да има изричен текст, който да предвиди влизането в сила на този закон. Считаме, че следва да има текст, който да предвижда този закон да влезе в сила от 1 януари 2008 г. Това становище е свързано както с факта, че от тази дата влиза в сила и Закона за Държавна агенция „Национална сигурност”, както и от обстоятелството, че с включването на тези лица в чл. 4, ал. 1, т. 4, като се има предвид и текста на чл. 6, осигурителните вноски за тези лица са с 3 пункта по-високи. И това да бъде още от началото на годината. Това е категоричното становище на Националния осигурителен институт. Разбира се, зависи от преценката на народните представители. Благодаря ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Тоест, предлагате да не бъде параграф единствен, а да бъдат два параграфа.
    АЛБЕНА КРЪСТЕВА: Да. Ако трябва, и повече.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Да има и Преходна разпоредба, с която да се определи срока за втория параграф – да влезе в сила от 1 януари 2008 г.
    АЛБЕНА КРЪСТЕВА: Целият закон да влезе в сила от 1 януари 2008 г., включително за чл. 127.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Това обаче променя доста неща. Защото в чл. 4, ал. 1, т. 4 са: кадровите военнослужещи по Закона за отбраната и Въоръжените сили на Република България и държавните служители по Закона за Министерството на вътрешните работи, закона за изпълнение на наказанията, както и лицата по чл. 69, ал. 5 – задължително осигурени за всички осигурени социални рискове.
    АЛБЕНА КРЪСТЕВА: Нали сега ще добавим в чл. 4, ал. 1, т. 4 и служителите от Държавна агенция „Национална сигурност”? Нали точно това правим сега?
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Ако целият закон влезе в сила, значи те няма да бъдат задължително осигурени до 1 януари.
    АЛБЕНА КРЪСТЕВА: Не е така.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Вижте какво пише в чл. 4, ал. 1:
    (4) Задължително осигурени за всички осигурени социални рискове по този кодекс са:”
    и тази категория, за която говорим – от Държавна агенция „Национална сигурност”, ги няма сега в закона.
    АЛБЕНА КРЪСТЕВА: Сега ги включваме.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Включвайки ги, ако ни с Преходната разпоредба определим този текст да влезе в сила от 1 януари т.г., това означава до 1 януари те да не са задължително осигурени.
    АЛБЕНА КРЪСТЕВА: Това ще бъде от 1 януари 2008 г., откогато влиза в сила Закона за Държавна агенция „Национална сигурност”.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Не може да стане по следното съображение: на 1 януари 2008 г. агенцията я няма.
    АЛБЕНА КРЪСТЕВА: Нали законът влиза в сила от 1 януари 2008 г.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Нека отново да видим разпоредбата:
    „Осигурени лица
    Чл. 4. (1) Задължително осигурени за всички осигурени социални рискове по този кодекс са:
    ...
    4. кадровите военнослужещи по Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, държавните служители - офицери, сержанти и граждански лица по Закона за Министерството на вътрешните работи и държавните служители - офицери, сержанти и граждански лица по Закона за изпълнение на наказанията;”
    и към тях сега прибавяме служителите от Държавна агенция „Национална сигурност”.
    АЛБЕНА КРЪСТЕВА: Да.
    ИВАН ИЛЧЕВ: По закон е от 1 януари 2008 г., няма назначени още.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Искам да уточня нещо. Законът за Държавна агенция „Национална сигурност” от 1 януари ли е в сила?
    АЛБЕНА КРЪСТЕВА: Да, от 1 януари.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Вижте какво пише в т. 4: „Промяната е в сила от 1 януари 2007 г.” Ние ги прибавяме там и в Преходната разпоредба казваме: „от 1 януари 2008 г.”
    АЛБЕНА КРЪСТЕВА: От 1 януари 2007 г. е последната промяна, преди тази, която правим, и това е свързано с лицата по чл. 69, ал. 5. Това е Гражданската защита.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Ако към тази т. 4 прибавим сега „държавните служители по Закона за Държавна агенция „Национална сигурност”, излиза, че и те са в сила от 1 януари.
    АЛБЕНА КРЪСТЕВА: Не. То ще пише в текста, че с този закон за тези лица влиза в сила от... То няма да е в Преходна разпоредба, а в Заключителна разпоредба.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Точка 4 влиза в сила след последните промени за Гражданска защита от 1 януари 2007 г.
    АЛБЕНА КРЪСТЕВА: Само изменението влиза в сила.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Сега правим ново изменение.
    АЛБЕНА КРЪСТЕВА: И то влиза в сила от 1 януари 2008 г., ако се възприеме тази позиция.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Така е.
    Колеги, имате ли бележки? Да не сгрешим, защото много се притеснявам, когато разминаваме датите и ги разхвърляме.
    Заповядайте, госпожо Панева.
    МАРГАРИТА ПАНЕВА: Аз мисля, че вече имаме такава практика да връщаме с няколко месеца назад действието на закона. Тъй като тук посочваме точно за кои държавни служители се отнася и тъй като тя няма как да бъде структурирана преди 1 януари тази агенция, дори и да е с няколко дни по-късно...
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Те получават заплата от 1 януари.
    МАРГАРИТА ПАНЕВА: Именно от тази дата те черпят права, така че е нормално. Иначе ще има прекъсване.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Ако приемем закона да влезе в сила 3 дни след публикуването му в “Държавен вестник”, както е нормално, това означава, че за времето от 1 януари 2008 г. до публикуването на закона, те няма да бъдат задължително осигурени. Но какво, те ще ги осигуряват без основание ли?
    СВЕТЛАНА ДЯНКОВА: Да, така е, щом получават заплати!
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Аз говоря затова какво казваме с този текст.
    Кажете какво е Вашето становище, господин Мирославов – от толкова години работим заедно, че всеки един поглед, всяка една усмивка ми говори нещо. И последната Ви усмивка, ми говори, че има някакво несъгласие.
    ЕМИЛ МИРОСЛАВОВ: Не, няма несъгласие.
    Уважаеми госпожи и господа народни представители! Аз също считам, че трябва да влезе в сила от 1 януари 2008 г., защото самият Закон за Държавна агенция “Национална сигурност” влиза в сила от 1 януари 2008 г. Засмях се, заради това, че се получават едни интересни казуси и малко казуистика: ако тук не бъдат осигурени, там не бъдат осигурени и т.н.
    Това, което предложи господин Мръцков, е така, но в мен буди някакви съмнения. Ами тези лица, които досега са били осигурени? Защото първоприемник и на Национална служба “Сигурност”, на Защита на средствата за връзка, на Агенцията за финансово разузнаване – това са били всички хора, които тогава са били осигурени и не са изключени от чл. 127. Сега изведнъж казваме, че за всички служители на тази агенция няма да се прилага това.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Вие откъде знаете, че са били служители в тези системи?
    ЕМИЛ МИРОСЛАВОВ: Защото пише правоприемници – приема функции и правомощия.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Агенцията може да е правоприемник, но съставът на агенцията...
    ЕМИЛ МИРОСЛАВОВ: Може и така да е.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Няма пречка.
    ЕМИЛ МИРОСЛАВОВ: Няма пречка, но вървим с казуса, и този казус може да се получи.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Защо не кажете другият казус. Ако не кажете от 1 януари 2008 г. в Преходната разпоредба, ако тяхното счетоводство или този, който се занимава с начисляването на осигурителните вноски, им начисли осигурителни вноски без законово основание, ревизорите могат да кажат: “Вие защо им начислявате осигурителни вноски на тези хора”, понеже става въпрос и за по-висока осигурителна вноска при това.
    ЕМИЛ МИРОСЛАВОВ: Да, по-висока е.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Има и такава хипотеза. Това е аргумент в подкрепа на това да бъде от 1 януари 2008 г.
    Заповядайте, госпожо Кръстева.
    АЛБЕНА КРЪСТЕВА: Ако разрешите, господин председател, в подкрепа на това предложение и допълнението в чл. 69 относно пенсионните права на тези служители – действието на ал. 3, създаденият нов текст в чл. 69, също от 1 януари 2008 г. Благодаря.
    ЕМИЛ МИРОСЛАВОВ: Моля да ме извините, но мотивите към законопроекта, започват така: “Законът на Държавна агенция “Национална сигурност” влезе в сила от 1 януари 2008 г.”
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Предлагате вместо параграф единствен да бъде § 1 текстът на параграф единствен по вносител.
    Който е съгласен със заглавието и с текста на параграф единствен, който става § 1 по предложение на комисията, да бъде приет по вносител, моля да гласува.
    За – 14, против и въздържали се – няма.
    Приемат се.

    § 2 по предложение на комисията.
    Господин Мръцков, заповядайте.
    ПЕТЪР МРЪЦКОВ:
    “§ 2. В чл. 127, ал. 5, след думите “на Министерството на отбраната” се поставя запетая и се добавя “Държавна агенция “Национална сигурност”.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Госпожо Кръстева, смятате ли, че терминологичните различия между чл. 4 и чл. 69 можем сега да ги изчистим с този текст, за тези куриерски служби.
    АЛБЕНА КРЪСТЕВА: Трябва да говорим за прецизиране на текста.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Сега е моментът.
    АЛБЕНА КРЪСТЕВА: Но аз не съм убедена.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Просто искам да синхронизирам два текста.
    АЛБЕНА КРЪСТЕВА: Специалната куриерска служба не знам дали я има. Имаме съмнение, че съвсем неиздържан е действащия текст на ал. 5 на чл. 127. Имаме съмнение, че специална куриерска служба в Министерството на транспорта и съобщенията няма или е друга структура, която се нарича по друг начин. Защото предишната редакция на чл. 69 беше такава, а сега в момента текстът е чл. 11 – държавните служители по Закона за пощенските услуги. Това е един от аргументите, че може би текстът не е достатъчно прецизиран.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Не можем да импровизираме, което означава, че остава по този начин.
    АЛБЕНА КРЪСТЕВА: Не можем да импровизираме.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Въпреки огромното ми желание да бъдат синхронизирани.
    Господин Мръцков успокои дискусията като каза, че има и други текстове, които трябва да бъдат синхронизирани.
    АЛБЕНА КРЪСТЕВА: Сигурно е така, но просто наистина не сме готови с ясна позиция.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, подлагам на гласуване § 2 по предложение на комисията, така както беше прочетен от господин Мръцков.
    Който е съгласен да бъде подкрепен този текст, моля да гласува.
    За – 14, против и въздържали се – няма.
    Приема се.

    Колеги, преминаваме към Заключителна разпоредба:
    “Този закон влиза в сила от 1 януари 2008 г.”
    СВЕТЛАНА ДЯНКОВА: Според нас е Преходна разпоредба, защото е със срок.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Това ще се уточни.
    Въпросът е, че този закон влиза в сила от 1 януари 2008 г.
    Който е съгласен да бъде подкрепен този срок, моля да гласува
    За – 14, против и въздържали се – няма.
    Приема се.
    Колеги, други текстове и други бележки няма.
    Приключваме с тази точка от дневния ред.

    ТОЧКА
    Разни.
    Преди да закрия заседанието, колеги, ще ви помоля, понеже има само един законопроект за промяна в Кодекса на труда. Става въпрос за един текст. За следващото заседание евентуално да видите този текст.
    ЕМИЛ МИРОСЛАВОВ: Да не би текстът да е във връзка с участие на българи в работата на Европейската комисия? Защото подобно изменение имаше в Закона за държавния служител, те искаха в Кодекса на труда.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, ако имате някакви предложения, които поставяте в комисията, да ги разгледаме, да поканим някого за обсъждане, за изслушване. Заповядайте, предложете, за да можем да организираме едно такова изслушване.
    Заповядайте, госпожо Панева.
    МАРГАРИТА ПАНЕВА: Колеги, направи ми впечатление от една справка на Министерството на здравеопазването, че с промените, които си спомняте, че направихме в Закона за здравословни и безопасни условия на труд ние бяхме поставили един срок за пререгистрация на службите за трудова медицина. Аз съм поставила едно питане към министъра. Ако си спомняте, когато дебатирахме, тогава стана дума, че едва ли не 800 дотук регистрирани работещи фирми, служби, ако се пререгистрират, ще наситим пространството с предостатъчно такива структури. Оказа се обаче, че само 30-40 са подали документи и само на 7-8 е дадено право и са пререгистрирани, като имам предвид, че всички работодатели трябва да имат сключен договор със служба за трудова медицина и на 21 май изтича този срок за пререгистрация. Затова зададох въпроса към министъра. Има ли някакъв шанс да се ускори процеса на пререгистрация или за да улесним работодателите и самите служби, ще трябва да внасяме предложения за удължаване на срока, както сторихме с лекарствените средства, с фармацевтичните и т.н.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Ако добре Ви разбирам, искате до поканим изпълнителния директор на Главната инспекция по труда господин Гълъб Донев.
    МАРГАРИТА ПАНЕВА: Да.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: За да ни даде информация по този въпрос, да разговаряме с него.
    СВЕТЛАНА ДЯНКОВА: Пререгистрацията е към Министерството на здравеопазването. Те ще ни кажат колко са се регистрирали.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Но компетентната институция е Министерството на труда и социалната политика. Ще видим кого да поканим от Министерството на здравеопазването, за да видим какво ще кажат те.
    СВЕТЛАНА ДЯНКОВА: Защото там е режимът.
    МАРГАРИТА ПАНЕВА: Очаквам в петък отговор от страна на министъра, но не очаквам да бъде различно от това, което излезе.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Ще поканим заместник-министъра доктор Атанас Додов, който да ни даде повече информация по този въпрос.
    Заповядайте, госпожо Банкова.
    СТЕЛА БАНКОВА: Благодаря, господин председател.
    Аз искам да получа информация. Преди известно време тук имаше дебат в много пълен и представителен състав по проблемите на ТЕЛК и НЕЛК. Тъй като в приемните ми дни от хората, които идват при мен с подобни проблеми, не оставам с впечатлението, че има някакво развитие в положителна насока, дали можем да получим информация докъде са стигнали нещата?
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Можем отново да поканим д-р Кънчо Райчев.
    Заповядайте, господин Мръцков.
    ПЕТЪР МРЪЦКОВ: Аз имам предложение да поканим председателя на работната група, тъй като има работна група, и зам.-министърът Матей Матеев е председател на тази работна група, която трябва да направи предложения за промени в ТЕЛК. Да дойде и да докладва, защото той е председател на работната група. Може и доктор Райчев да присъства.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Заповядайте, господин Гочев.
    НИКОЛА ГОЧЕВ: Уважаеми господин председател, колеги! Не знам дали моят въпрос е удачен, но във връзка с това, което предложихте, става въпрос за следния въпрос. Става дума за детските ясли като заведения в структурата на общините, като са на издръжка на общините, а нормативно по направление „Здравеопазване” получават от Министерството на финансите издръжката на работните заплати. Миналата година, когато Министерството на образованието и науката направи стандартите за заплатите на учителите, педагозите в тези заведения останаха извън този обхват. Също през миналата година Министерството на здравеопазването съобщи и бяха увеличени заплатите на медицинския персонал, педагозите и в този случай не попаднаха. Тази година, сега от 1 януари 2008 г., с 20% се увеличават заплатите на медицинския персонал, педагозите стоят на същото място – нито при педагогическия персонал – педагогически, нито при медицинския персонал – медицински.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Казвате в момента няколко неща.
    НИКОЛА ГОЧЕВ: Въпросът ми е следният: те не са много, около 2000 души са в България, но примерно в Добрич в момента педагозите са на 250 лв., а чистачките – начинаещи, без стаж, са с 220 лв., с 30-тина години и повече стаж.
    Въпросът ми тук е: Министерството на здравеопазването засега не се занимава със стандарт да уреди тези въпроси, Министерството на финансите казват, че са към тях и просто аз самият не мога да отговаря на този въпрос, като ми се поставя. Може ли да намери място в нашата комисия или да търсим други пътища.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Домовете, за които говорите, бяха към Министерството на образованието и науката – домове за деца, лишени от родителски грижи.
    НИКОЛА ГОЧЕВ: Аз имам предвид за детските ясли.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Там проблемът е същият.
    НИКОЛА ГОЧЕВ: Не е същото. Онези са към Министерството на труда и социалната политика.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Госпожо Христова, ще помогнете ли в дискусията?
    ХРИСТИНА ХРИСТОВА: Поначало детските ясли са за децата от 9 месеца до 3 години. Това са детските ясли, които са старите детски ясли, които са под методологическото ръководство на Министерството на здравеопазването.
    НИКОЛА ГОЧЕВ: Поставям въпроса за заплатите на педагозите, които не бяха променени нито, когато се изменяха стандартите за учителите, нито сега, когато на медицинските сестри се промениха.
    ХРИСТИНА ХРИСТОВА: Ако позволите, господин председател.
    В някои социални домове стои този въпрос, където има педагози и на тях не им се признава педагогическият стаж и това е голям проблем. Те са от 1 януари 2007 г.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Господин Мирославов има думата.
    ЕМИЛ МИРОСЛАВОВ: Ние ги оправихме. Ние направихме изменение в Наредбата за пенсиите, която влезе в сила от 1 януари 2007/2008 г. и им признахме учителски трудов стаж, включително и на тези възпитатели, които бяха към СУПЗ, така че това го оправихме.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Тук разликата е друга. Вие говорите за признаването евентуално за Учителския пенсионен фонд. Затова ли говорите?
    ХРИСТИНА ХРИСТОВА: Да.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Ако това е проблемът, самият Учителски пенсионен фонд е съвсем различен. Затова да не говорим. Но аз доколкото разбирам, става въпрос за заплатите им, а не за пенсионирането им. Тъй като педагозите, докато бяха към Министерството на образованието и науката, тези хора получаваха там някакви допълнителни, които сега отпаднаха.
    Господин Гочев, какво предлагате?
    НИКОЛА ГОЧЕВ: Може ли да бъде предмет на нашата комисия статутът на тези педагози чрез институциите примерно Националния осигурителен институт, Министерството на труда и социалната политика, Министерството на здравеопазването или Министерството на образованието и науката? Не са решили въпроса с пенсионния им стаж и висеше въпросът за заплатите. Те сега са в ничий стандарт – в никой стандарт и никой не им предвижда заплати. Преди малко говорих с Кирил Ананиев. Сега превеждат пари на общините за заплатите на целия медицинския персонал, а педагозите пак не са включени.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Комисията по труда и социалната политика не се занимава със заплати.
    НИКОЛА ГОЧЕВ: Знам, но нека да говорим за пенсиите. Не се признава педагогическия стаж.
    ЕМИЛ МИРОСЛАВОВ: Педагозите и другаде нямат учителски трудов стаж. Учителският трудов стаж е само на учителите, които в учебни заведения, създадени по Закона за народната просвета. Затова стана белята с тези лишени от родителски грижи. Както и възпитателите в СУПЗ – педагозите никога не са имали учителски стаж. Впрочем доскоро не са имали.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Сега ще трябва да попитаме съвсем лаически каква е разликата между педагози и учители?
    АЛБЕНА КРЪСТЕВА: За право на пенсия в намален размер по Кодекса на труда за учителски стаж се признава времето, изслужено на длъжност „Учител” или „Възпитател” в учебни или възпитателни заведения най-общо. Учебни и възпитателни заведения са тези, които са създадени по Закона за народната просвета. Със самостоятелен текст от тази година направихме допълнения в наредбата и предвидихме от 1 януари 2007 г. за възпитателите в домовете за лишени от родителска грижа стажът от 1 януари, а от 1 януари 2008 г. за учителски стаж се зачита стажа на възпитателите в социални заведения за социални услуги в общността. Тъй като срещнахме затруднения по прилагането на тази разпоредба, искахме становището на Министерството на труда и социалната политика, за да ни каже кои са тези заведения и получихме изчерпателна информация. Това е най-общо правната уредба. Разбира се, има и други специфични особености за директор, зам.-директор, за които се изисква норма „задължителна преподавателска работа” и за други лица, които са по списък от Министерството на образованието и науката и управителя на Националния осигурителен институт. Но най-общо това е стажът, който се зачита за учителски за ползване на права за ранна пенсия.
    МАРГАРИТА ПАНЕВА: Искам да ви кажа, колеги, че в детските ясли по структура и по щатно разписание винаги е имало възможност в зависимост от броя на групите и децата, да има и педагог. Тук с основание колегата поставя въпроса не заради друго, а защото ние тук вземаме решения, приемаме документи. За съжаление в много от общините нито при първото увеличение на работните заплати, на медицинските сестри, които знаете, че са делегирани от държавата дейности за общините, нито при увеличението на заплатите на педагозите в тези заведения, това се случи. Там, на място, се правят щатните разписание, поименни и т.н. За съжаление имаше много оплаквания на тази категория работещи. Аз съм се опитвала да намеря, оказа се, че има само един служител в Министерството на здравеопазването, което се занимава с детските ясли. Там като че ли нещата са останали едва ли не на доизживяване. Много трудно може да се потърси подкрепа или методическо указание или методическа разработка в помощ на когото и да било. Така че ми се струва, че има основание дали тук, или другаде да отговорим на въпросите на тази категория хора.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Коя категория?
    МАРГАРИТА ПАНЕВА: Педагозите в детските ясли са на много ниско заплащане, въпреки че извършват същата педагогическа дейност, както възпитателите и учителите в детските градини. Там се провежда и педагогическа дейност. Така се водят по щат „педагози”.
    НИКОЛА ГОЧЕВ: Може ли да кажа каква е разликата?
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Заповядайте.
    НИКОЛА ГОЧЕВ: Завършват с квалификация „Детска учителка” – бакалавър или магистър. Учителят по принцип има обучение по определен предмет или катедра, а педагогът е общо понятие. В случая с детските ясли педагогът пише методически указания на медицинските сестри, които не са педагогически лица как да провеждат занятията с какво да занимават децата според възрастта. Работи се с изоставащите там, рисуват картинки за дорисуване, апликации, пеене, лепене, музикални занятия. Тя е общо по-обхватна за обучение и възпитание. Педагогът е функция на обучение и възпитание като няма конкретна учебна дисциплина. Работи там по определена програма, има длъжностна характеристика, формирана и от световния опит и от нашия опи от миналото и си имат конкретни задачи.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: В детските ясли има медицински сестри, които гледат децата. Когато министърът на здравеопазването 10 пъти каза, че увеличава с 20% заплатите, увеличава заплатите на тази категория медицински сестри. Освен тях, Вие казвате, че детските ясли има назначени специалисти по Детска педагогика, Социална педагогика, Начална педагогика. При увеличаването на заплатите в сферата на образованието на тези хора отново не са увеличени заплатите. Защо, питате Вие? Защото този кмет не трябва да бъде избиран. Затова. Ще ви кажа защо.
    НИКОЛА ГОЧЕВ: Няма стандарт.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Как да няма стандарт? Има единен стандарт за държавно делегирани дейности. По този стандарт, тези пари, които отиват в общината не случайно госпожа Христова казва за пари, които не са изразходвани за тази цел, парите следват детето, на брой дете отиват пари. В тези пари – аз не коментирам дали са малко или много, дали стандартът е нисък или висок, това е друга тема – влиза увеличението, ако има такова, и на тези хора. Сега, че някой-някъде е решил да направи нещо друго, това не знам на кого е проблем. Аз мисля, разсъждавам по този начин и трудно ще приема други аргументи, колкото и да съм отворен към различните мнения.
    ХРИСТИНА ХРИСТОВА: Господин председател, ако решите, че тази точка представлява интерес за дневния ред, аз Ви давам следното предложение. Ако искате да се информираме като народни представители в тази област, която е гранична между медицинска, социална и образователна, бихме могли да изслушаме два вида експерти или ключови лица – Националното сдружение на общините, което да ни каже как се формират стандартите за грижа за деца и стандартите за издръжка в детските ясли.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Това е държавен стандарт.
    ХРИСТИНА ХРИСТОВА: Трябва да видим дали всичко точно е държавен стандарт в детските ясли, защото не съм убедена, че са държавно делегирани. Мисля, че са общински. Трябва да видим това.
    ИВАН ИЛЧЕВ: Издръжката е общинска.
    ХРИСТИНА ХРИСТОВА: Ако издръжката е общинска, не може да са държавни, защото държавата, която има своя държавна отговорност, тя делегира издръжката, праща я. Това, първо.
    Второ, госпожа Панева каза, че има лице или сектор в Министерството на здравеопазването, което отговаря за детските ясли. Нека да се осветлим какво става в тази структура, която е важна за децата ни.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, понеже разбирам, че темата предизвиква интерес, ще моля тези, които разбират от тази тема в подробности, да седнат и кажат кого трябва да извикаме. Аз съм готов да го направя. Ако не на следващо, то на по-следващо заседание. Но ми се струва, че това трябва да е Министерството на финансите и др.
    Заповядайте.
    ПЕТЪР МРЪЦКОВ: Явяват се и други проблеми.
    Сега бях в общината. В някои от дейностите във връзка с въвеждане на пропорционалния данък и наредбата за регулация на работната заплата отсега поставям въпроса, че започват проблемите с увеличаването на заплатите от 1 юли, тъй като това, с което са компенсирани с пропорционалния данък на минималната заплата им е изяло лимитите и се явяват новите проблеми и нямало да могат да увеличат заплатите от 1 юли. В тези заведения няма да могат да ги увеличат. Компенсират ниските доходи с пропорционалния данък, но си имат лимит и не могат да увеличават заплатите от 1 юли на останалите служители – тези, които не са били компенсирани с пропорционалния данък.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Националното сдружение на общините трябва да се квалифицира, според мен.
    Заповядайте, господин Лазаров.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! На мен ми се струва, че дискусията, която водим във всички случаи е полезна, но преди това трябва да си отговорим на следния въпрос: дали характерът на дейността, която се извършва в тези заведения, а именно детските ясли, може да бъде причислена към изискванията за придобиване на учителски стаж. Вероятно, изцяло не би могла да се причисли.
    От друга страна, въпросът, който се разглежда, е много интересно да бъде изследван от гледна точка на това дали е проблем за всички детски ясли или е проблем само на територията на дадена община. Струва ми се, че по-вероятен е отговорът, че везните клонят към втората хипотеза.
    Що се касае до въпросите, свързани с компенсирането, така нареченото компенсиране на ефектите от въвеждането на пропорционалния данък, независимо от всякакви стандарти, независимо от средствата за работна заплата, имаше едно специално постановление, с което се регулират тези заплати. В него беше описан механизмът, по който се извършва това компенсиране. Предвидени са специални средства, които нямат общо със средствата за работната заплата, които са и за бъдещо увеличение и за текущо изплащане. Така че струва ми се, че такава пряка връзка между двата фонда и двете средства не съществуват.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, има ли други въпроси?
    Според мен, трябва да уточним. Ако говорим за детските ясли, започвам да си мисля, дори съм почти убеден, че не е държавно делегирана дейност, тъй като мисля, че в Закона за държавния бюджет за всяка община има бройката на персонала в тези заведения, за които държавния бюджет плаща. Иначе издръжката е местна дейност – дейност на общините.
    ХРИСТИНА ХРИСТОВА: Нека да видим как става заплащането на труда.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, когато формулираме решението, ще имаме готовност. Има ли други въпроси? Ако няма, ще закрия заседанието.
    Колеги, благодаря за участието.
    Закривам заседанието. (Закрито в 15.55 ч.)
    Д- р Хасан Адемов,
    Председател на Комисията по труда и социалната политика

    Форма за търсене
    Ключова дума