Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по труда и социалната политика
19/06/2007
    Извънредно заседание на Комисията по труда и социалната политика, проведено на 19 юни 2007 г., вторник.
    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по труда и социалната политика
    П Р О Т О К О Л
    На 19 юни 2007 г., вторник, се проведе извънредно заседание на Комисията по труда и социалната политика при следния
    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Обсъждане на законопроект за изменение на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2007 г., № 702-01-25 / 14.06.2007 г., внесен от Министерския съвет.
    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по труда и социалната политика, и гости се прилага към протокола.
    Заседанието беше открито в 12,05 ч. и ръководено от председателя на комисията господин Хасан Адемов.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Добър ден на всички колеги и гости.
    Според измененията в Правилника за организацията и дейността на Народното събрание понятието за падащия кворум и за 15-те минути отпаднаха и заседанието може да започне, стига да сме седем човека, а ние сме повече от седем.
    Така че можем да открием извънредното заседание на Комисията по труда и социалната политика.
    Проектът за дневен ред на днешното заседание съдържа една – единствена точка:
    Обсъждане на законопроект за изменение на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2007 г., № 702-01-25 / 14.06.2007 г., внесен от Министерския съвет.
    Има ли предложения за изменение или допълнение на така предложения дневен ред? Не виждам.
    Моля, гласувайте така предложения дневен ред за извънредното заседание на комисията.
    "За" - 12, "против" и "въздържали се" - няма.
    Дневният ред се приема.
    1. Обсъждане на законопроект за изменение на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2007 г., № 702-01-25 / 14.06.2007 г., внесен от Министерския съвет.
    Както знаете, по бюджетните закони нашата комисия винаги е спомагателна комисия.
    Госпожо министър, организирахме се максимално бързо. В петък следобед беше внесен законопроектът в Народното събрание, а днес вече имаме готовност да проведем това заседание.
    Аз си позволявам веднага да Ви дам думата да представите законопроекта, тъй като това е законопроект на Министерския съвет.
    Заповядайте, госпожо министър. Имате думата.
    МИНИСТЪР ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА: Благодаря Ви, уважаеми господин председател! Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми социални партньори, колеги!
    Първо, аз искам да благодаря за вашата светкавична реакция. Извинявайте, господин Христосков, но понеже ние до преди малко пак седяхме един до друг, Ви пропуснах. Благодаря ви затова, че толкова бързо отреагирахте и комисията се събра, за да разгледа внесения от нас законопроект.
    Безспорно аз съм удовлетворена от това, че вие сега сте тук и че ще разгледаме този въпрос. Разбира се, това ще бъде становище, което комисията трябва да вземе по един доста спорен въпрос, въпрос, който се дебатира в публичното пространство повече от близо половин година. Но така или иначе, това е въпрос, който дава по-добри шансове за хората в третата възраст.
    Аз ще кажа само с няколко изречения това, за което става реч. Най-напред искам да ви информирам, че промените в Кодекса за социалното осигуряване, които предлагаме на вашето внимание днес, са обсъдени от Надзорния съвет на Националния осигурителен институт, приети са от него. Проектът за изменение на Министерския съвет бе обсъден и от Националния съвет за тристранно сътрудничество.
    В законопроекта всъщност се предвижда изменение на чл. 9, т. 2 от Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2007 г., като се променя минималният размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст, който считано от 1 юли тази година от 85 лв. се предвижда да стане 93,50 лв. и се индексира от 1 юли с 10 процента.
    Съгласно действащото към настоящия момент законодателство – знаете чл. 100 от Кодекса за социалното осигуряване - пенсиите, които са отпуснати до 31 декември на предходната година, се осъвременяват ежегодно от 1 юли с решение на Надзорния съвет на Националния осигурителен институт с процент, равен на сбора от 50 процента от нарастване на осигурителния доход и 50 процента от индекса на потребителските цени или инфлацията през предходната година.
    Това означава за пенсиите през 2007 г. 8,5 на сто. Между другото, аз държа да кажа, че тогава очаквахме ръст на потребителските цени с 6,1 на сто, а фактически ръстът на потребителските цени реално е 7,16 на сто. Тоест, имаме известно покачване, което също е една предпоставка да предложим едно такова изменение с този законопроект.
    Индексираните за 2007 г. пенсии няма да се осъвременяват по чл. 100 от Кодекса за социалното осигуряване, съгласно който за 2007 г. осъвременяването на пенсиите трябваше да
    С приемането на законопроекта за изменение на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване средният размер на пенсията за месец юли се очаква да стане 168 лв. при официална линия на бедността 152 лв., а съгласно § 6 от Преходните и заключителните разпоредби на Кодекса за социалното осигуряване максималният размер на пенсията за
    Тук искам да припомня на членовете на Комисията по труда и социалната политика, че в резултат на това, че не се повиши таванът на осигурителния доход, вие знаете, че има известно напрежение от страна на хората с високи пенсии, които смятат, че тяхното нарастване изостава съобразно
    Аз мисля, че не е необходимо да давам повече допълнителна информация. Искам само да добавя, че това допълнително увеличение на пенсиите с 1,5 процента ще струва на бюджета 33 200 хиляди лева. Не се налага корекция на бюджета на държавното обществено осигуряване, тъй като има преизпълнение на приходната част, а събираемостта се е повишила. Така има възможност това увеличение да стане от
    Някои подробности от актюерските разчети ще могат да кажат колегите от Националния осигурителен институт. А това е съвсем накратко моето представяне на законопроекта за изменение на Закона за бюджета на държавното
    Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо министър.
    Господин Христосков, вероятно Вие ще вземете отношение по представения от Министерския съвет законопроект, още повече че идвате от една дискусия, която вече е осигурила парите за това увеличение от сивия сектор. Това, разбира се, в кръга на шегата.
    Заповядайте, господин Христосков. Имате думата.
    ЙОРДАН ХРИСТОСКОВ: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми господин председател, уважаема госпожо министър, уважаеми госпожи и господа народни
    Аз ще допълня само това, че наистина не се налага промяна в параметричната част на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване, тоест, там, където са средствата, защото наистина през тази година има по-добро изпълнение на приходите и освен това имаме и икономия на разходи. Спазвайки законодателството естествено, имаме и по-малко разходи, отколкото са предвидени по закона. Затова изцяло със средствата на държавното обществено осигуряване може да бъде извършено това увеличение на пенсиите от 1 юли с 1,5 процентни пункта повече, отколкото е предварително предвиденото.
    Госпожа Масларова вече каза, че тези разпоредби имат преходен характер, тоест, те се прилагат само за 2007 г., която наистина е по-особена година. Имаме и по-високи приходи, имаме възможност да дадем и по-високи пенсии и да компенсираме по-добре отчетената инфлация за миналата година.
    Може би трябва да кажа и това, че наред с минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст, която се фиксира с този законопроект на 93,50 лв., се променят и всички гарантирани минимални нива на трудовите пенсии, които са свързани и са процент от тази пенсия. Те варират в различни граници, но са “закачени” за тази трудова пенсия. Не се променя обаче – това става с акт на Министерския съвет – социалната пенсия за старост.
    Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви и аз, господин Христосков.
    Господин Христосков, нека да направим разлика между тези термини, които се използват в законопроекта, защото прави впечатление, че законодателната техника за промяна на този закон е малко нестандартна и нетипична. Нека да уточним каква е разликата между “осъвременяване” и “индексация”. За “преизчисляване” сега няма да говорим, защото и двата термина са употребени в предлагания законопроект.
    Заповядайте, господин Христосков. Имате думата.
    ЙОРДАН ХРИСТОСКОВ: Благодаря Ви, господин председател! Това, което няма да се приложи, в терминологията на Кодекса за социалното осигуряване е наречено осъвременяване на пенсиите.
    Изразът “осъвременяване” е употребен в смисъл на тяхното адаптиране спрямо поскъпването на живота. И тъй като казах, че тази разпоредба през 2007 г. е еднократна, преходна, за да няма тавтология, включително и по тези причини, се използва изразът, че пенсиите ще бъдат индексирани с 10 процента и няма да се приложи техниката на осъвременяване, но по чл. 100, а не в онзи смисъл, в който се очаква в бъдеще да бъдат взети политически решения – преизчисляване с цел осъвременяване на цялата маса от старите пенсии.
    Така че това по-скоро е въпрос на терминология, както казахте и Вие, господин председател, а не на някакъв скрит политически замисъл.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Христосков.
    Заповядайте, колеги. Имате думата за въпроси, мнения, становища.
    Заповядайте, госпожо Гонева. Имате думата.
    АСЯ ГОНЕВА: Благодаря Ви, господин председател! Все пак да оправдая присъствието си в тази любезна зала, единствената, която допуска социални партньори все пак и ги чува.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Извинявайте, но между другото, в тази зала са приети по-голямата част от новото законодателство в социалната сфера. Така че емоционално сме свързани с тази зала.
    АСЯ ГОНЕВА: Да, това имах предвид, господин председател.
    Бих могла да се позабавлявам малко с използваните термини и доколкото специалният закон не допуска индексиране на пенсиите, но ще оставя това занимание за юристите.
    Това, което искам да кажа, е, че моята организация подкрепи тази стъпка и в Надзорния съвет на Националния осигурителен институт, и пред вас, надявайки се, че Комисията по труда и социалната политика ще подпомогне приемането на този законопроект бързо и в пленарна зала, тъй като тя наистина не е водеща комисия по този законопроект.
    Това обаче, заради което взех думата, е всъщност да кажа, че подобни стъпки са нужни по простата причина, че адекватността на пенсиите в България без всякакво съмнение, без да се отрича от никого, е недостатъчна и винаги, когато има възможности в съответните бюджети, би трябвало да се предприемат такива действия.
    При наличието обаче на сегашния текст на чл. 100, винаги ще трябва да се минава през процедурата, по която минаваме и сега.
    Аз си позволявам да направя и пред вас предложение, което Надзорният съвет на Националния осигурителен институт всъщност възприе, но се поколеба да подкрепи с гласуване поради определени съображения за момента. Но тъй като съм убедена, че това е важно, искам да го споделя и с вас.
    Ако ние направим такава промяна в чл. 100, която е много лесна и дребна, думичките, които е употребил сега законодателят, тоест, ако вместо израза “с процент равен на”, се запише “не по-малък от”, то тогава във всички случаи, в които има възможност, ще може да се реагира и при това много по-гъвкаво. Разбира се, това няма да става без решение на правителството, защото всички вие знаете, че правителството е представено с 50 процента в Надзорния съвет.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Извинявайте, госпожо Гонева, ще си позволя да Ви прекъсна или, ако сте приключила, да кажа нещо по този въпрос. В момента променяме Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване, което изисква друга законодателна техника за промяна на Кодекса за социалното осигуряване, ако трябва. Аз знам, че още когато го приемахме този текст, настоявахте за това.
    АСЯ ГОНЕВА: Само, за да довърша изказването си, господин председател, ще акцентирам, че аз го казвам в комисията, която е водеща по другия закон, а не че смятам, че това нещо сега може да се случи.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви за уточнението, госпожо Гонева.
    Сега обаче аз искам да се обърна към тези колеги, които ще се изказват оттук нататък, с молба да помислим по въпроса дали бихме могли в рамките на едно заседание да гласуваме законопроекта на две четения. Аз знам какъв е технологичният порядък, но има ли някакви възражения по това да се разгледа този законопроект в рамките на едно заседание на две четения, нещо, което Правилникът за организацията и дейността на Народното събрание позволява?
    В този смисъл призовавам да бъдат изказванията, за да можем евентуално да подкрепим едно такова законодателно решение.
    Заповядайте, господин Мръцков. Имате думата.
    ПЕТЪР МРЪЦКОВ: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми господин председател, уважаема госпожо министър, уважаеми господа заместник-министри, уважаеми господин Христосков, уважаеми колеги!
    Аз мисля, че дебатът по увеличението на пенсиите с 10 процента се провежда още от Нова година. Нашата комисия, след като са намерени бюджетните възможности, трябва да подкрепи увеличението на пенсиите с 10 процента.
    По отношение на това, което господин председателят току-що коментира, аз го подкрепям и съм за това да предложим на колегите в Народното събрание на една сесия да приемем законопроекта, тъй като 1 юли е много близко и Националният осигурителен институт, макар че ние закъсняхме с приемането на законопроекта, да може да си свърши работата, за да могат пенсионерите да си получат пенсиите навреме от 7 юли.
    Така че ви призовавам да подкрепим законопроекта за изменение на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2007 г.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Мръцков.
    Заповядайте, госпожо Драганова. Имате думата.
    ВЕСЕЛА ДРАГАНОВА: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми господин председател, уважаема госпожо министър, уважаеми госпожи и господа!
    Аз се съгласявам с колегата Мръцков, че дебатът тече отдавна и фактически това е само едно изменение в три точки, което ние трябва да гласуваме. В интерес не толкова на бързината, а на точността, за да може всичко това да се случи, и аз подкрепям идеята на председателя законопроектът да мина на две четения на едно заседание на пленарна зала, което мисля, че не е никакъв проблем, тъй като текстовете за изменения са чисто технически. Не виждам възможност за някакви редакционни промени, а, ако някой от тук присъстващите, ако има сега, в момента да каже нещо, ако госпожа Гонева и Министерство на финансите имат някакви бележки, ако има редакционни бележки по текста, аз мисля, че могат да бъдат изчистени сега и да се предложи на пленарна зала законопроектът да мине на две четения на едно заседание.
    Иначе това е общото политическо решение, към което вървим и с което ние сме се съгласили. Днешното заседание според мен е само един технически акт.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Драганова.
    Колеги, има ли други мнения, въпроси, становища?
    Заповядайте, госпожо Михайлова. Имате думата.
    ДОНКА МИХАЙЛОВА: Благодаря Ви, господин председател! Уважаема госпожо министър, уважаеми господа заместник-министри, уважаеми господин Христосков, уважаеми колеги!
    Всъщност изказванията ни вече като че ли имат някакъв формален характер. Аз искам да напомня, че тук, в тази комисия винаги сме имали два водещи аргументи при взимането на решения, касаещи пенсиите.
    Първо, в рамките на възможното да направим най-доброто за хората от третата възраст, хора, за които всички сме убедени, търпят най-сериозните трудности на прехода. Второ, да работим така, че да запазваме устойчивостта на системата, системата, която всички смятаме, че работи и, че наша важна грижа и отговорност е да работим за запазването на тази устойчивост и ефективност.
    Мисля, че с това решение, което ще вземем сега, тези две наши водещи цели и аргументи в работата ни се постигат. Така че мисля, че и затова дебатът в някаква степен има формален характер.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви и аз, госпожо Михайлова.
    Има ли други мнения и въпроси? Не виждам.
    Подлагам на гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване, № 702-01-25, внесен от Министерския съвет.


    Моля, гласувайте законопроекта.
    "За" - 12, "против" и "въздържали се" - няма.
    Законопроектът за изменение на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2007 г., № 702-01-25, внесен от Министерския съвет, се приема.
    Заповядайте, госпожо министър. Имате думата.
    МИНИСТЪР ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА: Благодаря Ви, господин председател!
    Ако позволите, господин председател, още веднъж да ви благодаря и да се извиня, че създадохме напрежение на народните представители, които присъстваха на днешното извънредно заседание на комисията, но имахме предвид, че след днешното заседание на тази комисия, както и на Комисията по бюджет и финанси, законопроектът ще влезе в пленарна зала и ще бъде гласуван и прием. След това предстои един колосален труд на Националния осигурителен институт, който ще бъде положен в рамките само на няколко дни.
    Затова още веднъж благодарим на всички.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: И аз Ви благодаря, госпожо министър.
    Колеги, благодаря ви за участието. Надявам се законопроектът още тази седмица да влезе и да бъде гласуван и от пленарна зала.
    Утре заседание на Комисията по труда и социалната политика няма да има.
    Закривам заседанието. (Закрито в 12,30 ч.)
    ПРЕДСЕДАТЕЛ: Д-р Хасан Адемов


























    Форма за търсене
    Ключова дума