Комисия по образованието и науката
12/12/2007
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по образованието и науката
Д О К Л А Д
Относно: Проект за решение, № 702-03-32, за приемане на Национална стратегия за детето 2008 – 2018 г., внесен от Министерски съвет на 13.11.2007 г.
На заседание, проведено на 12 декември 2007 г., Комисията по образованието и науката разгледа Проект за решение, № 702-03-32, за приемане на Национална стратегия за детето 2008 – 2018 г., внесен от Министерски съвет на 13.11.2007 г. В заседанието участваха Иванка Христова – зам.-министър на труда и социалната политика и Кирчо Атанасов – зам.-министър на образованието и науката.
Проектът за решение за приемане на Национална стратегия за детето 2008-2018 г. бе представен от Иванка Христова – зам.-министър на труда и социалната политика. Тя подчерта, че Националната стратегия е изготвена на основание на чл. 1, ал. 3 от Закона за закрила на детето и е съобразена с основните принципи на Конвенцията за правата на детето. Взети са под внимание европейски спогодби, решения и препоръки. Стратегията е документ, който определя приоритетните направления и действия за подобряване на благосъстоянието на децата в Република България. Разработена е след анализ на изпълнението на Плана за действие за закрила на децата за 2000-2003 г. и на Националната стратегия за детето за периода 2004–2006 г. и е съобразена с национални документи в областта на образованието - Националната програма за училищно образование и предучилищно възпитание и подготовка (2006–2015 г.), Плана за действие за намаляване броя на необхванатите и отпадащите ученици в задължителна учебна възраст (2007-2009 г.), Стратегията за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства (2004 – 2015 г.), и Националния план за интегриране на деца със специални образователни потребности и/или хронични заболявания в системата на народната просвета.
Документът е структуриран в три части, които представят:
- положението на децата в България;
- стратегическата цел, оперативните цели и мерките за тяхното изпълнение;
- ресурсите за прилагането й, очакваните резултати и механизмите за мониторинг на изпълнението.
Политиките за детето обхващат следните основни области: демографско развитие, здравеопазване, образование, семейна среда и детска бедност, деца с изявени дарби, деца на бежанци и деца в риск.
Анализът на статистическите данни показва тенденция на намаляване на броя на населението, включително и намаляване на децата. Едва в последната година се забелязва леко увеличение на раждаемостта. Налице е процес на постепенно преминаване от тридетен към еднодетен модел на семейството. Въпреки намаляването на коефициента на детска смъртност от 17,5 % през 1997 г. на 9,7% през 2006 г., той остава по-висок при някои от етномалцинствените общности, особено при ромското население. Причините за това са затрудненият достъп до здравни грижи и здравни ресурси и значително по-ниското образователно ниво при тази етническа общност. Тревога буди и фактът, че относителният дял на децата, които не посещават училище, остава висок през последните години. Основни фактори са лошото икономическо състояние на семейството, някои културни стереотипи и трудности, които детето среща в училище. През последните години се отбелязва и устойчивост на тенденцията за насилието в образователната институция. Налага се изводът, че е необходимо да се разработват училищни политики за повишаване на психично-здравното развитие на учениците.
Стратегическата цел, която документът формулира в областта на образованието, е осигуряването на равен достъп до качествена предучилищна подготовка и училищно образование на всички деца и професионална квалификация. За да бъде реализирана тази цел Стратегията формулира прилагането на следните дейности и мерки:
1. Предотвратяване на междугенерацонното предаване на бедността и ниския образователен статус като се насърчава отговорното родителство;
2. Продължаване на реформата в образователната система в посоката на политиката на включващо обучение на децата със специални образователни потребности като се създаде нов модел за оценяване и насочване на децата към системата на общото образование; продължаване на изграждането на подкрепяща среда чрез достъпна архитектура, специални учебно-технически средства, индивидуални образователни програми и т.н.;
3. Обогатяване на действащите политики за пълна интеграция на децата от етническите малцинства и по-специално на децата от ромски произход в общообразователната система; допълнително обучение по български език в районите със смесено население за децата, които не владеят български език в достатъчна степен за справянето им с учебния процес;
4. Създаване на условия, които да гарантират възможност на децата от малките населени места да се обучават в училища в най-голяма близост до тяхното местоживеене;
5. Развитие на образователни и социални услуги за деца, отпаднали от образователния процес, осигуряване на психосоциално консултиране, регламентиране на възможности за допълнително обучение и неформално образование;
6. Разширяване на обхвата и качеството на чуждоезиковото обучение и използване на информационни и комуникационни технологии в образователния процес;
7. Повишаване на качеството на образованието с цел конкурентноспособност и бъдеща професионална реализация на младите хора на европейския пазар на труда.
Основен източник за финансиране на дейностите в изпълнение на Стратегията е държавният бюджет и общинските бюджети. Допълнителни средства за тези политики могат да се получат и от Структурните фондове на Европейския съюз чрез съответните Оперативни програми.
В изказванията си народните представители изразиха задоволство, че документът е изработен след широко публично обсъждане с участието на всички заинтересовани страни – министерства, ведомства, общини, неправителствени организации, представители на бизнеса, родители. Те подчертаха, че Стратегията интегрира политики, които имат отношение към въпросите на детето, детството и семейството и позволява по-добро отчитане на проблемите, планиране на мерките и необходимите ресурси, както и разпределянето на отговорностите на ангажираните институции и тяхното взаимодействие. Според членовете на комисията достойнство на Стратегията е, че тя акцентира и върху усъвършенстване на механизма за подбор, квалификация и преквалификация на кадрите в образователната система. Положителен елемент е също така предвиденото участие на структурите на гражданското общество в организацията на образователния процес.
След разискванията Комисията по образованието и науката единодушно подкрепя Проект за решение, № 702-03-32, за приемане на Национална стратегия за детето 2008 – 2018 г., внесен от Министерски съвет на 13.11.2007 г., и предлага да бъде приет от Народното събрание.
14.01.2008 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА:
(Лютви Местан)