Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по образованието и науката
13/09/2006

    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    Ч Е Т И Р И Д Е С Е Т О Н А Р О Д Н О С Ъ Б Р А Н И Е
    Комисия по образованието и науката





    П Р О Т О К О Л


    На 13 септември 2006 г. се проведе заседание на Комисията по образованието и науката при следния

    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Законопроект за ратифициране на изменението на т. 3 от Приложение ІІІ на Меморандума за разбирателство между Република България и Европейските общности за присъединяването на България към Шестата рамкова програма на Европейската общност за научни изследвания, технологично развитие и демонстрационни дейности, допринасяща за създаването на Европейско научноизследователско пространство и за иновациите (2002-2006) и към Шестата рамкова програма на ЕВРАТОМ за ядрени научни изследвания и обучение, допринасяща за създаването на Европейско научнизследователско пространство (2002-2006) (ДВ, бр. 58 от 2004 г.), № 602-02-42, внесен от Министерския съвет на 31.08.2006 г.
    2. Разни.

    Към протокола се прилагат съответните материали, списък на депутатите и на гостите.
    Заседанието бе открито в 15,15 ч. и ръководено от господин Лютви Местан – председател на комисията.
    *
    * *
    ПРЕДС. ЛЮТВИ МЕСТАН: Уважаеми колеги, моля да ни извините за закъснението, но с господин министъра трябваше да уточним един важен въпрос.
    Това е като че ли първата ни среща от месец-два насам и основната причина е, че ние сме комисия-отличник по отношение на срочното разглеждане и приемане на важните законопроекти, които бяха свързани с евроинтеграцията. Между впрочем, подобна оценка беше споделена и от председателя на Народното събрание.
    Възползвам се от случая да благодаря за активното участие на всички членове на комисията и още веднъж да се похвалим, че това е единствената комисия, която няма нито едно провалено заседание поради липса на кворум и няма нито едно проведено заседание при спадащ кворум. И днес също кворумът е налице и ние можем да проведем заседанието си.
    Наши гости са вицепремиерът и министър на образованието и науката доц. Даниел Вълчев, г-жа Ваня Добрева, заместник-министър на образованието и науката, г-жа Албена Вуцова, която отговаря за дирекция “Научни изследвания”.
    Уважаеми господин министър, уважаеми колеги, предлагам нашето заседание да протече при следния дневен ред:
    1. Законопроект за ратифициране на изменението на т.3 от Приложение ІІІ на Меморандума за разбирателство между Република България и Европейските общности за присъединяването на България към Шестата рамкова програма на Европейската общност за научни изследвания, технологично развитие и демонстрационни дейности, допринасяща за създаването на Европейско научноизследователско пространство и за иновациите (2002-2006) и към Шестата рамкова програма на ЕВРАТОМ за ядрени научни изследвания и обучение, допринасяща за създаването на Европейско научнизследователско пространство (2002-2006) (ДВ, бр. 58 от 2004 г.), № 602-02-42, внесен от Министерския съвет на 31.08.2006 г.
    2. Разни (ако има).
    Има ли други предложения за дневен ред? Не виждам. Моля, който е съгласен, да гласува.
    Гласували “за” – единодушно.
    Гласували “против” и въздържали се – няма.
    Благодаря, колеги, дневният ред е приет. Преминаваме към точка първа. Предоставям думата на министър Даниел Вълчев да представи законопроекта от името на вносителя – Министерски съвет. Заповядайте, господин министър.
    ДАНИЕЛ ВЪЛЧЕВ: Благодаря, господин председателю.
    Уважаеми госпожи и господа народни представители, желая ви успешна сесия, както и успешна учебна година, тъй като повечето от нас са и родители или преподаватели и имат някакво отношение към училището.
    Бих искал само да припомня с няколко думи, че рамковите програми са основен инструмент за реализиране и координиране на научно-технологичната и иновационна политика в рамките на Европейския съюз. България участвува в няколко такива програми, една от които е програмата, за която става въпрос в момента – т.нар. Шеста рамкова програма.
    Искам да припомня също, че правното основание за участие на нашата страна в Шеста рамкова програма е подписаният на 29 октомври 2002 г. и последващо ратифициран Меморандум за разбирателство с Европейската комисия.
    Финансовият принос на България се определя в Приложение ІІІ на Меморандума, като за всяка финансова година има едни коефициенти, които определят каква е вноската на страната ни, за да може да участвува в Шеста рамкова програма.
    В предварително проведени неформални преговори със страните-кандидатки, Европейската комисия през 2004 г. и втори път през настоящата година взе последователни решения за намаляване на коефициента, приложим за финансовите години 2005 и 2006 г. от 1,00 на 0,75 и 0,50 съответно за 2005 и 2006 г.
    В отговор на тази позиция на Европейската комисия и в изпълнение на едно протоколно решение от месец юли 2006 г. на нашия Министерски съвет, бяха проведени преговори между представители на Европейската комисия и представители на българската страна, като беше постигната договореност между страните за намаляване на членския внос за участие в Шеста рамкова програма на Европейските общности и Пета рамкова програма на ЕВРАТОМ от страна на България за периода 2005-2006 година, по-специално за финансовите 2005 и 2006 г. съответно с 25 на сто и 50 на сто. Това съгласие бе потвърдено чрез размяна на вербални ноти, като финалът на тази размяна стана през юли 2006 г.
    Какво значи всичко това по същество? Това означава, че България ще може да направи икономия от вноската, която дължи за 2005 и 2006 г., която е в размер на 6,5 млн. лева. Разбира се, изрично условие на комисаря Поточник и въобще на Европейската комисия е тези средства да не бъдат просто използвани от страната, а да бъдат отново реинвестирани в научни изследвания.
    С няколко последващи акта Министерският съвет първо ни упълномощи, след това одобри проведените преговори и последващо взе решение за одобряване на предложение до Народното събрание за ратифициране на измененията, така щото да стане възможно икономисването на тази вноска.
    Това е, накратко казано. Иначе, ние имахме разговори с колегите от Министерския съвет и по настояване на министър Гайдарски (а и ние имаме същото разбиране), считаме, че би било правилно част от средствата – около 4 милиона, да бъдат насочени за закупуване на медицинска апаратура и за усилване на възможностите на медицинските научни центрове в България, тъй като те са в доста тежко състояние, а тази апаратура би имала значение не само за научноизследователската работа, но и за работа с пациенти.
    Другата част – около 2,5 милиона, считаме, че би било добре, също на конкурсен принцип, да бъде предложена за консервиране на българското културно-историческо наследство, в рамките на европейското наследство. Казано в прав текст, считаме, че е правилно да подкрепим онези научни институции, които напоследък направиха сериозни археологически открития, и те да имат възможност за тяхната консервация, тъй като положението в това отношение не е добро.
    Също и някои други възможности, които би дало това – например, на Института по океанология на БАН, открил над 100 плавателни съда от античността в териториалните води на България и също има много добри възможности – има запазени почти цели галерии и може да си представите колко значими от историческа гледна точка са тези неща. Но, за съжаление, нашите учени разполагат с едни “крехки” възможности в това отношение.
    Така че имаме намерение тези 6,5 млн. лв. да ги използваме в това отношение. В дирекцията на г-жа Вуцова готвят документацията и се надявам до 20 септември да я има, до 20 октомври да бъдат представени проектите и да могат да бъдат усвоени парите до края на годината, тъй като вече влезли през бюджета, нямаме право да пренасяме средства след 31 януари.
    Това е, накратко. Моля да подкрепите предложението. Благодаря.
    ПРЕДС. ЛЮТВИ МЕСТАН: Благодаря на вицепремиера Даниел Вълчев.
    Не крия, че изпитвам задоволство да чуя този анализ, защото може би на нас се полага да кажем една-две добри думи за усилията на българското правителство, чрез размяната на тези вербални ноти, да постигне това споразумение и за българската наука да бъдат спестени 6-5 милиона, които, както министър Вълчев вече ни каза, ще бъдат предоставени на медицинските университети, за Българската академия на науките.
    Уважаеми колеги, едва ли някой би възразил да се подкрепи точно такъв законопроект. Ние вчера се чухме с министър Вълчев и решихме да не отлагаме разглеждането на тази точка. Аз помолих и Председателския съвет да прояви разбиране и следващата седмица това да бъде първа точка в програмата на Народното събрание, за да може да гласуваме законопроекта на две гласувания в едно пленарно заседание.
    Просто трябваше да видите задоволството на ректорите на медицинските университети на последната им среща във Варна и това вероятно щеше да ни мотивира допълнително час по-скоро да приемем този законопроект.
    Откривам дискусията, ако има други колеги, които биха желали да споделят нещо по законопроекта. Заповядайте, госпожо Любчева.
    МАРУСЯ ЛЮБЧЕВА: Благодаря Ви, господин председател.
    Членският внос по Пета рамкова програма беше значително олекотен и освен това, ние се включихме малко по-късно. Но и в двете програми това е единствената програма, която е възстановила изцяло и е преизпълнила плана си на членския внос. А с Пета програма програма бяхме в изпълнение с плюс пет милиона евро. В Шеста програма към момента сме (без да смятаме намалението, което получихме) с четири милиона евро. Ако сметна намалението, сме с десет милиона преизпълнение от това, което сме внесли.
    ПРЕДС. ЛЮТВИ МЕСТАН: Благодаря за тази предварителна информация.
    Заповядайте, господин Славов.
    ПЛАМЕН СЛАВОВ: Уважаеми господин министър, уважаеми колеги, независимо, че при обсъждането на тази ратификация трябва да отдадем необходимото на усилията, които е положил Министерският съвет (убеден съм в това), за да се стигне до този резултат, и да изразя своето задоволство, че именно по този начин ще се реализират тези средства - в подкрепа на медицинската наука и на тези научни изследвания, за които средствата винаги не са достигали, и могат да имат много сериозен ефект за развитието на българската наука.
    Заедно с това, използвам обсъждането, което провеждаме в момента, за да задам, макар и в предварителен план, един въпрос, доколкото и в самите мотиви се посочва, че част от този ресурс ще се насочи към успешното участие на българските колективи за подготовката за Седма рамкова програма.
    И може да е малко изпреварващо, може да не е сега точно времето, но смятам, че ние, като членове на парламентарната Комисия по образованието и науката би било добре да получим тази информация в предварителен план, която ще бъде полезна и за нас самите, по отношение на оценките и приоритетите, които ще се очертаят в един дългосрочен план в рамките на Седма рамкова програма – към какво ще се насочи вниманието, какви ще бъдат нашите приоритети?
    Ако е възможно, на този етап да се отговори, ако не – просто моето желание е ние, като членове на комисията също да бъдем информирани и в подходящ момент да участвуваме в предварителното обсъждане на това което предстои не само в Министерството на образованието и науката, но по принцип и на българското правителство. Благодаря.
    ПРЕДС. ЛЮТВИ МЕСТАН: Заповядайте, господин Имамов.
    АЛИОСМАН ИМАМОВ: Имам един уточняващ въпрос, господин председател.
    Тази ратификация касае 2005-2006 г. и 6,5 милиона лева са икономии, не греша, нали? Следователно, излишъкът в резултат на редуциране на членския внос за 2005 г. сте го изпуснали, или сте го използвали?
    ПРЕДС. ЛЮТВИ МЕСТАН: Има ли други желаещи за изказване? Виждам, че няма.
    Заповядайте, господин министър.
    ДАНИЕЛ ВЪЛЧЕВ: Благодаря, господин председателю. Ще отговоря по реда на задаване на въпросите.
    За Седма рамкова програма. Вчера в министерството проведохме заседание на политическия кабинет (тоест, заместник-министрите и няколкото ресорни директори на дирекции) за това, което ни предстои въобще като подготовка на нашата институция за присъединяването към Европейския съюз.
    Между другото, ние сме междинно звено по оперативна програма “Човешки ресуси” и това беше втората от трите обсъждани теми; “Общата рамка” беше третата. И една от темите беше свързана именно с подготовката за Седма рамкова програма.
    Надявам се, че ние ще сме малко понапреднали до месец-два, когато ще имаме малко по-голяма яснота по част от проблемите. И предлагам, ако вие прецените, бихме могли да представим един доклад, или презентация - както прецените, за да има по-голяма публичност и колегите да бъдат запознати.
    Конкретно за това кои са приоритетите в Седма рамкова програма и как те изглеждат през очите на нашата наука, ще помоля г-жа Вуцова (с ваше съгласие, разбира се) да каже няколко думи.
    По отношение на вноските – не знам каква е ритмичността на плащане на вноската, но доколкото съм информиран от нашата финансова дирекция, от г-жа Вуцова, а и от Министерството на финансите, то 6,5 млн. лева представляват намалението за двете години съвкупно (2005-2006), като съответно за 2005 г. то е 25 на сто, а за 2006 г. – 50 на сто. Ако правилно съм разбрал въпроса на господин професора, той е насочен към това, защо за 2005 г. вноската не се е появила в миналогодишния бюджет, а се появява сега. Откровено казано, не зная как стоят нещата, ако г-жа Вуцова знае, тя ще обясни.
    АЛБЕНА ВУЦОВА: Всъщност, вноските вървят със забавена ритмичност. В бюджета се натрупва, така че за предходната година... Имахме един гратисен период, който ползвахме в началото, и благодарение на този гратисен период, сега можем да използваме двете вноски.
    Сега, ако позволите, на Вашия въпрос. Не се разрешават особено много тематичните приоритети на Пета и Шеста програми, с изключение на “Секюрити”. Това е “Сигурност” – новата програма. Всичко друго е почти същото. Тоест, “Информационна и комуникационна технология”, “Науки за живота”, с особен акцент върху медицинските науки, здравословни храни, екология, енергии и няколко хоризонтални програми, насочени към човешки ресурси, стипендии за млади и не толкова млади, т.нар. утвърдени учени, също така малки и средни предприятия, иновации.
    Във всички тези направления ние, разбира се, ще изградим, с пълната подкрепа на господин министъра, голяма мрежа, като нашата основна задача този път е да привлечем бизнеса. Защото всъщност бизнесът стои малко настрани, независимо че по тренда на успеваемост на проектите между Пета и Шеста рамкови програми може да се види значителна разлика и доста фирми, които вече са включени. Трябва там да насочим усилията, защото Седма рамкова програма включва две изключителни инииативи, насочени към публично-частните партньорства – това са т.нар. технологични платформи, технологични инициативи.
    Това, което сме могли да направим, е да включим нашия бизнес вече в технологични платформи. Инициативите тепърва ще бъдат открити. Трудно е ние да бъдем водещи. Ясно е, че не сме голяма страна, имаме мощни компании, но поне трябва да присъствуваме в тези консорциуми, защото ползата е много голяма.
    Дългосрочни са проектите – между пет и седем години, с много голямо финансиране, тежко финансиране, от порядъка между 20 и 30 млн. евро на година.
    И последно, в какво ще насочваме нашите усилия. Три са нещата, които сме си мислили, че ще направят нашите колективи конкурентноспособни:
    Първото е научната инфраструктура. Всички знаете в какво състояние е. Тя трябва да бъде укрепена, оглавена максимално, така че да даде възможност за качествени научни изследвания. Не сме конкурентноспособни иначе.
    Второ, подготовка на поколение учени, които да имат пиетет към тази работа.
    Третото, което вчера реши господин министърът и мисля, че ще бъде много полезно – да се обмисли въпросът за подготовка на малки грантове за подготовка на международни проекти. Това е фондоемък процес, освен това отнема и много време. Качествен проект иска поне три месеца подготовка - да дадем тази възможност. Това, разбира се, не сме го измислили ние съвсем – взели сме го от добрите практики на европейските страни. Благодаря.
    ПРЕДС. ЛЮТВИ МЕСТАН: Благодаря на госпожа Вуцова за допълнителната информация. Предполагам, че Ви удовлетворява отговорът, господин Славов.
    Други изказвания има ли? Няма.
    Тогава да пристъпим към гласуване на обсъждания досега Законопроект с № 602-02-42, внесен от Министерския съвет на 31.08.2006 г.
    Който е съгласен той да бъде подкрепен, моля да гласува.
    Гласували “за” – единодушно.
    Гласували “против” и въздържали се – няма.
    Законопроектът е подкрепен от комисията и ще представим становище, с което ще помолим и пленарното заседание да подкрепи законопроекта.
    Имате ли въпроси по точка “Разни”?
    Ако няма, считам дневния ред за изчерпан и закривам заседанието на комисията. Благодаря за участието и на гостите.
    /Закрито в 15,40 ч./



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    /Лютви Местан/







    Стенографирала:
    /Сн. Долапчиева/

    Форма за търсене
    Ключова дума