Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по здравеопазването
20/11/2008
    Комисия по здравеопазване

    Стенографски запис




    П Р О Т О К О Л
    № 130

    Днес, 20 ноември 2008 г. от 15,00 часа се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазване към Четиридесетото народно събрание. Заседанието се проведе под ръководството на председателя на комисията – доц. Борислав Китов при следния


    ДНЕВЕН РЕД:


    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за съсловните организации на лекарите и на лекарите по дентална медицина, № 854-01-121, внесен от Министерски съвет на 23 октомври 2008 г. - второ гласуване.

    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    Комисия по здравеопазване

    Стенографски запис




    П Р О Т О К О Л
    № 130

    Днес, 20 ноември 2008 г. от 15,00 часа се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазване към Четиридесетото народно събрание. Заседанието се проведе под ръководството на председателя на комисията – доц. Борислав Китов при следния



    ДНЕВЕН РЕД:


    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за съсловните организации на лекарите и на лекарите по дентална медицина, № 854-01-121, внесен от Министерски съвет на 23 октомври 2008 г. - второ гласуване.


    Към протокола се прилага списък на присъствалите народни представители и гости.
    * * *


    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Уважаеми колеги, откривам заседанието на Комисията по здравеопазване. В дневния ред имаме една единствена точка – Закон за изменение и допълнение на Закона за съсловните организации на лекарите и лекарите по дентална медицина.
    Уважаеми колеги, в така постъпилите предложения за второ четене има предложения, които излизат извън обхвата на приетия на първо четене законопроект. Знаете, че нашата комисия винаги се е стараела да спазва Правилника на Народното събрание, особено когато става въпрос за предложения, които противоречат на Конституцията на Република България. За това моето предложение е предложенията, които са извън обхвата да не се разглеждат, но все пак това е ваше решение. Ако се реши да се разглежда ще помоля някои от заместник-председателите да изпълнява функцията на председател на заседанието.
    АНТОНИЯ ПЪРВАНОВА: Господин председател, тъй като и в комисията и друг път се е случвало да дискутираме текстове, които не са в обхвата на предложения законопроект, т.е. предложения, които не засягат текстове предложени за промяна, мисля че няма повод този път комисията да се отмята от приетата практика да не се разглеждат такива текстове. Единствено това може да стане с решение на комисията и то по изключение. Правя процедурно предложение да се придържаме към досега приетата практика и съответно такива текстове да не се разглеждат.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Благодаря ви.
    ТОДОР КУМЧЕВ: Искам да предложа да изслушаме и Сметната палата.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Преди да чуем становището на Сметната палата, което е раздадено на колегите народни представители, но мисля, че е по-добре по принцип да решим нещата. Заповядайте госпожо Йорданова от страна на отдел „Правен”.
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Искам да запозная народните представители с текста на чл. 71, ал. 2.
    В чл. 71, ал. 2, изречение трето от Правилника за дейността на Народното събрание изрично е записано, че предложенията, които противоречат на принципите и обхвата на приети на първо гласуване законопроект не се обсъждат и гласуват. Нормата е императивна. Ако искате да заобиколите този текст трябва изрично да гласувате.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги господин Руденко Йорданов като вносител има последната дума.
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Последна дума има комисията и пленарна зала, ако се достигне до там.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Да гласуваме или да не гласуваме?
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Не се отричам от предложението си. Позволявам си да припомня чл. 71, ал. 2 от Правилника на Народното събрание с акцентите поставени така както според мен трябва да се поставят. В противоречие на принципите и обхвата. Това предложение, ако противоречи и принципите, които искаме тук да прокараме, да вкараме законови гаранции за спазване на демократичните норми в една съсловна организация създадена по специален закон, мисля че това не противоречи на принципите.
    Може да се спори, доколко това е извън обхвата, но как тогава става извън обхвата ако не противоречи на принципите.
    Няма да връщам топката в детайли към нашата практика когато сме искали да постигнем и да реализираме една обща идея, зад която сме застанали. Разбирам, че тук идеята да се бъркаме във финансите на една съсловна организация и други съсловни организации е щекотлива и може би ще мине един водораздел между хората, които имат специално отношение към тези интереси и хората, като мен, които създавайки тази организация знаят как членският внос, който се събираше защото е задължителен, тъй като е задължително членството има характер на своеобразен данък, с който колегите се облагат. Ще си позволя една връзка с нещо, което предстои и сега. Например, разрешително за носене на ловно оръжие. Трябва да се представи документ, че нямаш задължение към данъчните власти и по този начин ти удължават срокът на разрешителното. Същото нещо се прави и в лекарките колегии там, за да сключиш договор с касата вземаш удостоверение, че си член на БЛС, а получаваш такова удостоверение, ако си платиш членския внос. Тези средства, би трябвало да бъдат подложени на специален контрол, не защото се съмнявам, че те се харчат целесъобразно, а защото съществува брожение сред колегиите и съществува една нагласа, да не се плаща членският внос именно поради липсата на достатъчна прозрачност и липсата на достатъчно категорични механизми, по които контролните комисии да извършват финансов контрол и за целесъобразността и за законосъобразността. Завършвайки имам и един емоционален мотив.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Доктор Йорданов, когато се говори против философията на закона, е например ако на първо разглеждане е прието да има право министъра, а вие внасяте предложение да няма. Това е противоречие на философията. Извън обхвата е извън всичко това, което е гласувано на първо четене. Българската Конституция казва, че законите се гледат на две четения. Не може сега само на едно четене на второ да се разглеждат текстове, които не са разглеждани на първо четене. Нека да се разбираме и да бъдем опитни парламентаристи. Вие сте добър народен представител и знаете, че по закон е вменено на Сметната палата да гледа само бюджетни организации. Ако искате да има контрол, аз също съм „за” контрола, но го вкарайте в отделен закон. Не ангажирайки Сметната палата, която няма правомощия да разглежда това по закон и нещата ще стана. Ние сега не можем да го разглеждаме.
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Ако в Конституцията съществуваше думичката „само бюджетни” аз щях да се съглася. Такава категоричност като „само бюджетни” няма и следователно Сметната палата може да извършва дейности, които са и вменени със закон. Такива са моите разбирания за дейността на Сметната палата.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: В закона много точно е разписано какво може да гледа Сметната палата.
    ХАСАН АДЕМОВ: Уважаеми господин председател, колеги разбира се съм съгласен с тази логика, не за да се опитам по някакъв начин да уязвя вносителя на това предложение…
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Най-малко това искам и аз.
    ХАСАН АДЕМОВ: Имам опит с този текст от правилника по редица закони. В чл. 71, ал. 2 председателят Пирински когато внесе такива предложения с този текст винаги пита дали са разгледани в комисията и дали са коментирани. Вземам думата за да кажа, че когато пишете доклада за второ четене ще ви помоля да има текст, който да казва предложението е разгледано, коментирано, но не е гласувано съгласно член 71, алинея 2.
    С господин Пирински няколко пъти сме спорили. Предлагам да напишете в доклада като се отбележи, че е коментиран и дискутиран текста съгласно този член.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Не възразявам.
    Господин Йорданов, съгласен ли сте с предложението на Хасан Адемов.
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Мога ли да изслушам становището на Сметната палата, след което ще ви съобщя решението си.
    ВАЛЕРИ АПОСТОЛОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми народни представители, смятам да не ви запознавам подробно със становището, което сме изразили пред вас, тъй като в обхвата и функциите на Сметната палата са изчерпателно изброени в л. 5 от Закона за сметната палата и не попада проверката по събирането на членски внос, не само на БЛС, но и на която и да е друга съсловна организация или работодателска организация. Сметната палата няма такива правомощия. Тя проверява бюджета и другите публични средства, които са определени в обхвата на Сметната палата.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Ще бъде абсолютно актуален законопроекта предложен от доктор Йорданов, ако внесем към бюджета, че ще получи бюджетни средства.
    ВАЛЕРИ АПОСТОЛОВ: Ако Българският лекарски съюз и Българския зъболекарски съюз получават средства от държавата Сметната палата ще може да проверява единствено и само тези средства, но не общо на членския внос, включително и данъчните органи не проверяват на другите съсловни организации членския внос. Няма орган, който да проверява членския внос.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Точно така е, благодаря ви.
    Преминаваме към разглеждане на параграф 1.
    ВИКТОРИЯ ЖЕКОВА: Параграф 1, в член 7 се правят следните изменения и допълнения:
    Първо, досегашният текст става алинея 1.
    Второ, създава се алинея 2.
    „Алинея 2. Органите по алинея 1 се избират с тригодишен мандат”.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Доктор Шарков считате ли, че това е намеса във вътрешните ви работи?
    НИКОЛАЙ ШАРКОВ: Считам, че ако бяха прочели Устава на Българския зъболекарски съюз, щяха да съвпаднат текстовете, които сте поставили в закона.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Моля, който е съгласен, да гласува?
    - „За” – 16.
    - „Против” – Няма.
    - „Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    Параграф 2.
    ВИКТОРИЯ ЖЕКОВА: В параграф 2, в член 8 се правят следните изменения и допълнения:
    Първо, алинея 3 се изменя така:
    „Алинея 3. органите по алинея 1, се свикват на редовни заседания веднъж на три години, които се провеждат не по-късно то три месеца от изтичане на мандата по член 7, алинея 2. Датата, мястото и провеждане на дневния ред на Събора на Българския лекарски съюз, съответно на конгреса на Българския зъболекарски съюз се определят от Управителния съвет и се съобщават на съответните районни колегии най-късно един месец преди откриването му”.
    Второ, създават се алинея 4, 5 и 6.
    „Алинея 4. Органите по алинея 1 могат да се свикват и на извънредни заседания.
    Алинея 5. Редът за свикване и правилата за работа и за вземане на решения се определят в уставите на Българския лекарски съюз и Българския зъболекарски съюз.
    Алинея 6. Когато в посочения в алинея 3 срок и след изтичането на мандата по член 7, алинея 2 не е свикан Събор на БЛС, съответно конгрес на БЗС, за избор на определените в закона органи, Съборът на БЛС, съответно конгресът на БЗС се свикват от министъра на здравеопазването в едномесечен срок”.
    Предложение на народния представител Тодор Кумчев:
    В параграф 2, точка 2, в текста на алинея 6 накрая се добавя „при спазване на изискванията на устава на БЛС, съответно на устава на БЗС”.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги, имам една забележка. Те ги свикват всяка година най-малко, за да одобрят договора.
    ВИКТОРИЯ ЖЕКОВА: Те са извънредни.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Не съм убеден, че са извънредни.
    ТОДОР КУМЧЕВ: Предложението ни в параграф 2, точка 2 в текста на алинея 6 да се сложи курсива при нормата на представителност. Ще помоля госпожа Йорданова точно да цитира за какво става въпрос.
    НИКОЛАЙ ШАРКОВ: Редовният конгрес се свиква веднъж на три години, извънредният конгрес може да бъде свикван многократно през тези три години.
    ДОНКА МИХАЙЛОВА: Господин председател, колеги в случай като този когато имаме рамка на закона и устави, уставите регламентира вътрешните правила, а закона наистина дава рамката. Не е ли по-добре да бъде записано, че редовните заседания се свикват поне веднъж на три години.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: В закона мисля, че не е записано „извънредни заседания”.
    ВИКТОРИЯ ЖЕКОВА: Действащият текст на член 8, алинея 3 гласи:
    „Алинея 3. Органите по алинея 1 се свикват на редовни заседания веднъж на три години и на извънредни заседания. Редът за свикване и правилата за работа и за вземане на решения се определят в уставите на БЛС и на БЗС”.
    ДОНКА МИХАЙЛОВА: В тази връзка искам да попитам не може ли да се създаде прецедент, при който да е необходимо свикването на редовно заседание повече от веднъж на три години, защото с настоящи текст ние не създаваме такава възможност. Мисля, че това ще позволи една по-добра мобилност в работата.
    НИКОЛАЙ ШАРКОВ: Ако ме попитат „Възможно ли е?” – Да, при някои форсмажорни обстоятелства може да се наложи редовен конгрес, но извънредните конгреси винаги могат да решат проблемите на редовния конгрес без изключение. Това е конгрес, най-висшият орган. Няма смисъл да се влиза в детайли, които могат да бъдат предмет на уставите, ако нещо трябва да се променя.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Имам само един въпрос към доктор Николай Шарков, тези текстове предизвикват ли необходимост от промяна във вашия устав?
    НИКОЛАЙ ШАРКОВ: Гледайки ги принципно за нашия устав няма да настъпи някаква съществена промяна. След една седмица ще разглеждаме промени в устава. Ако има някоя фраза, която ще трябва да вкараме в устава, ще бъде вкарана съобразно закона.
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Ще помоля да прецизираме предложението на доцент Кумчев, което ще звучи по следния начин: „В параграф 2, точка 3, алинея 6 накрая се добавя „при спазване на нормата за представителство определена в устава на БЛС съответно на БЗС”.
    ВАНЬО ШАРКОВ: След като до момента тази норма на представителност е разписана в текста фигурира ли в устава?
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Тя е в устава.
    ВАНЬО ШАРКОВ: В действащия текст я има в закона. Това означава ли, че я има и в закона и в устава?
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Да, има я в устава.
    ЕМИЛ РАЙНОВ: Уважаеми дами и господа народни представители, ако това го има в закона, тогава защо се препраща към устава? Вторият въпрос е, както ще се случи, ако този събор, който ще се свика от министъра няма нужния кворум от две трети?
    Може би тук трябва да се запише с няколко думи и вариант, ако няма кворум. Трябва да се запише в закона, тъй като знаем за какво става въпрос и за какво ще се използва. Благодаря ви.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Законът трябва да се прихваща към устава поради простата причина, че първоначално в закона е как става. Оттам нещата може би са се променили, за да не се дава възможност допълнително да се променят от министъра ние отиваме според устава.
    ЕМИЛ РАЙНОВ: Господин председател, вие сте напълно прав в тази логика,но има нещо друго, ако цялата препратка е към устава, това юридически означава, че министърът пише едно писмо на Управителния съвет на съответната организация.
    СВЕТОСЛАВ ГАЧЕВ: Целият закон беше написан правилно заедно с останалите три закона, за да може да се направи реформата. Законът е направен така, че по принцип върши работа. При нас върши изключително добра работа съвсем точно без никакви поправки.
    Има един голям пропуск, че се приема, че всички членове на тези колегии по принцип са добронамерени и искат да бъдат членове в тази организация. Поправките, които се предлагат са абсолютно правилни, но има вариант да не могат да се разпишат в закона всички казуси, които биха следвали от това, че след насрочването на конгреса може много други подводни камъни да попречат той да се състои правилно или изобщо да се състои. Това не може да се опише в закон.Именно там може би трябва да се намери някаква врата, в която да се каже, че ако това не се състои тогава министърът на здравеопазването организира този извънреден конгрес. Това е вторият вариант.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Нещо не се разбираме. Ние разглеждаме казуса, в който не се свиква и министъра го свиква по квота определена от устава. Господин Райнов много правилно постави въпроса, ако няма необходимият кворум. Тогава наистина трябва да има някакво разписване – какво става при липса на необходимия кворум от две трети?
    СВЕТОСЛАВ ГАЧЕВ: В член 8, алинея 2 на действащия закон казва квотата, така че няма проблем с квотата. След това започват проблемите.
    ХРИСТО ВЕЛИЧКОВ: Мисля, че може да взимстваме от Закона за юридическите лица с нестопанска цел, което е близко до организациите, за които говорим. Там се говори, че когато няма кворум изчаква се един час и се провежда.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги, ние говорим за свикването, а това за което вие говорите е проблем на провеждането. Това са две различни неща.
    Колеги, до тук имате ли някакви забележки.
    ТОДОР КУМЧЕВ: Може би, свиква и организира от министъра на здравеопазването.
    АНТОНИЯ ПЪРВАНОВА: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги уставът визира казуса, в който ако не се събере необходимия брой членове или делегати за конгреса след 15 дни при същия дневен ред отново да се свика конгрес. Ако и тогава не се събере това означава, че тези хора не искат да има конгрес и следователно не искат да има такава организация и законодателя може би ще бъде принуден да промени закона и да закрие въпросната организация, защото очевидно няма интерес. Не мога да си представя когато има всички предпоставки законодателят се е погрижил по какъв ред са свика този конгрес и ако някой злонамерено действа към закона и не иска да го свика хората се предполага, че биха искали да има конгрес. Ако не идват означава, че не биха искали да има конгрес, следователно презумпцията, че не искат да има организация. Нека да видим, ако това е практиката ще го закрием и готово.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Доцент Кумчев, оттегляте ли предложението си?
    ТОДОР КУМЧЕВ: Да, оттеглям предложението.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги, моля който е съгласен, да гласува?
    - „За” – 16.
    - „Против” – Няма.
    - „Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    Параграф 3.
    ВИКТОРИЯ ЖЕКОВА: В член 11 се правят следните изменения и допълнения:
    Първо, досегашният текст става алинея 1.
    Второ, създава се алинея 2.
    „Алинея 2. Правомощията на Управителния съвет на БЛС, съответно на БЗС, се прекратяват с изтичане на мандата на органа, който ги е избрал. Управителният съвет изпълнява функциите си по избора на нов управителен съвет, но за не повече от три месеца”.
    Предложение на народния представител Тодор Кумчев:
    В параграф 3, точка 3 цифрата „три” се заменя с „четири”.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Мисля, че трябва да се запише „до провеждането”, защото е по-точно. Ако министърът го свика по-късно какво ще стане?
    ТОДОР КУМЧЕВ: Проблемът е,че след като изтече срока от три месеца министърът свиква в следващия календарен месец лекарския събор. Тези тридесет дни няма кой да контролира Българския лекарски съюз, поради което правя това предложение.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Искате да кажете, че се съмнявате, че министърът ще изпълни закона.
    ТОДОР КУМЧЕВ: Не се съмнявам.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: За това ви казвам „до свикването”.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Считам, че тук притесненията станаха прекалено много.Вече започнахме да се съмняваме, че и министъра няма да може да свика събор и да се избере. За това е записано „за не повече от три или четири месеца”. Какво става, ако министърът през този един месец е някъде и не може да свика събора? След като имаме толкова голямо доверие на министъра предлагам текста да отпадне „но за не повече от три месеца” да остане „до избора на нов управителен съвет”. Той се избира със свикването на събора от министъра. Какъв е проблемът?
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Какво е предложението?
    ВАНЬО ШАРКОВ: Управителният съвет да изпълнява функциите си до избора на нов управителен съвет. По-нататък текстовете да отпаднат.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Това дава възможност на някой министър да удължава нещата.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Не може да ги удължава. Срокът е в един месец да се свика.
    АНТОНИЯ ПЪРВАНОВА: Колеги, тук остава презумпцията дори и министъра да свика събора, този събор може да бъде бламиран и да не се проведе. Тогава продължава да действа същата презумпция каквото е и в момента.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Доктор Първанова, вие сте абсолютно права, вие защитавате нашата теза. Четири месеца е фиксирано. Министърът свиква и презумпцията на доктор Райнов, че няма кворум, тогава в тези двадесет дни до новия конгрес управителен съвет ли нямаме?
    СТАНКА МАРИНЧЕВА: Имаме.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: За това не трябва да има срок от четири месеца, а да бъде до избор.
    СИМЕОН ВАСИЛЕВ: Тогава остава настоящия казус.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги има направени две предложения.
    Моля, който е съгласен, с предложението на Ваньо Шарков да гласува?
    - „За” – 3.
    - „Против” – Няма.
    - „Въздържали се” – 10.
    Приема се.
    Предложението на вносителя е „три”. Същият вносител след това предлага „четири”. Най-напред са постъпилите предложния.
    СИМЕОН ВАСИЛЕВ: Уважаеми господин председател, ще помоля ако е възможно вносителят да се мотивира защо се променя от „три” на „четири” и какво решава този един месец?
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Защото, ако не се проведе до три месеца, след това министърът свиква и в едномесечен срок трябва да се произнесе. До четири месеца няма да има управителен съвет.
    Предложението на доцент Кумчев е правилно.
    Моля, който е съгласен с предложението на Тодор Кумчев цифрата „три” да се замени с „четири”, да гласува?
    - „За” – 8.
    - „Против” – Няма.
    - „Въздържали се” – 5.
    Приема се.
    Преходни и заключителни разпоредби.
    Параграф 4.
    ВИКТОРИЯ ЖЕКОВА: В срок до 20 декември 2008 година управителните съвет на районните колегии на БЛС, чийто мандат е изтекъл до влизането в сила на този закон, свикват и провеждат общи събрания на съответните районни колегии за отчет на дейността на органите по член 21, алинея 1, точка 3 и за избор на делегати за следващия редовен събор на БЛС.
    ТОДОР КУМЧЕВ: Не подкрепям предложението.
    Параграф 5.
    ВИКТОРИЯ ЖЕКОВА: Алинея 1. В срок до 21 декември 2008 година Управителният съвет на БЛС, чийто мандат е изтекъл на 28 април 2008 година, свиква и провежда Събор на БЛС за отчет на дейността на органите по член 7, алинея 1, точка 2, 3 и 4 и за избор на нови органи.
    Алинея 2. Когато в срока по алинея 1 Управителният съвет не е свикал Събор на БЛС, той се свиква от министъра на здравеопазването в едномесечен срок от изтичането на срока по алинея 1”.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: В алинея 2, от една страна казваме, че министърът го свиква, а сега ние го свикваме тук със закон.
    СВЕТОСЛАВ ГАЧЕВ: Уважаеми господин председател, досега нямат мандат по закон, така че не може да им е изтекъл мандата. Това трябва да го имате предвид.
    АНТОНИЯ ПЪРВАНОВА: Това, че законът не е написал какъв е мандата той е дал възможност на устава да определи мандата. Уставът е определил мандата и той изрично е записан в алинея 5 „Мандатът на избраните председатели по алинея 1 е три години, до провеждане на следващия редовен конгрес на Българския лекарски съюз”. Ако те си нарушават устава това означава, че трябва да минем на тежката санкция в закона да се въведе санкцията както го правим в момента.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Лично аз смятам, че тази практика не е добра по алинея 1. В крайна сметка ние навлизаме в хипотезата на горните членове. Това е право на министъра да изпълни закона, отколкото да записваме. Става така, че все едно правим закон за една организация.
    АНТОНИЯ ПЪРВАНОВА: Съгласна съм.
    ДОНКА МИХАЙЛОВА: Господин председател, подкрепям ви и не мисля, че е логично със специален законов текст ние да свикваме събор при положение, че сме дали условията, при които трябва да бъде свикан този събор. Към публикуването на закона реално тази организация вече е задължена поради изтеклия срок незабавно да свика своя събор. В противен случай влиза правото на министъра да свика събора.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: По този начин мисля и аз. Ние можем да дадем срок на министъра да изпълни закона. В никакъв случай да не казваме един месец на Българския лекарски съюз.
    АНТОНИЯ ПЪРВАНОВА: Колеги, предлагам да запишем следния текст: „В срок до 21 декември 2008 година министърът на здравеопазването да свика събор на Българския лекарски съюз”, и съответно по-нататък текста да продължи.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Проблемът е следния. Това означава, че той може да го свика на 21-ви и се отива към 21 януари 2009 година, ако се даде така.
    Колеги, ако запишем, че министърът започва веднага да изпълнява от деня на публикуването му ще стане Коледа, което също ще стане лошо. Нека да направим изчисления, за да видим кога е възможно да се случи. Защото, ако утре се приеме в най-добрия случай или във вторник или следващия петък ще бъде публикуван в „Държавен вестник”. Оттам нататък минимум един месец.
    ТОДОР КУМЧЕВ: Днес сме 20 ноември, остава още един месец. Според мен, трябва да го оставим в този вариант и да дадем възможност да го свикат. Ако не го направят след един месец ще се свика от министъра.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: По този начин излиза, че правим закон срещу, което не е добре.
    ТОДОР КУМЧЕВ: Господин председател, колеги, ние се намираме в казус 2008 година с дати, в които се намираме и в момента. Според мен, текста е добър и нека да остане записан по този начин, за да можем да дадем малко време на Управителния съвет на Българския лекарски съюз да постъпи както се иска в закона. Ако не го направи, 21 декември буквално е след 20 дни.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги, проблемът е, че датите са много лоши, ако пуснем закона по другата плоскост. Не е ли по-добре да напишем: „В срок до 21-ви министърът свиква”.
    ДОНКА МИХАЙЛОВА: Господин председател, ако междувременно Българския лекарски съюз свика събор, а ние с текст сме задължили министъра, какво ще стане при такъв казус?
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: По техния устав, преди два месеца трябва да са определили дневния ред. Те не могат да го свикат. Текстът на министъра е валиден само ако са изпълнени горните функции за преминаване на мандата. Ако конгреса е свикан спрямо устава и започва мандата, отпадат задълженията да го свиква.
    ДОНКА МИХАЙЛОВА: В случай, че не са изготвени по дадения текст, министърът свиква събор до ….
    СТАНКА МАРИНЧЕВА: Има казус, свиква се събора оттам нататък от момента, в който е обявил че ще има събор неговите задължения свършват. На събора управителния съвет си поема функциите, а ако този управителен съвет нищо не направи? Трябва да имаме някакъв текст, който да ги задължава.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Господин председател, колеги, всички тук сме членове на различни партии, знаем, че конгресите, конференциите и съборите не само се свикват, но те се провеждат. Има някой, който организира дори избор на управителен съвет. Кой ще направи това нещо, когато съборът се свика от министъра?
    НИКОЛАЙ ШАРКОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин заместник-министър, конгресът е сложно животно и това сложно животно се нуждае от технология. Тази технология е разписана във всеки един устав, както и в устава на БЛС така и в устава на БЗС. Технологията при нас е 45 дни преди насрочването на датата писмено се уведомяват делегатите на конгреса за дата, място и проект за дневен ред и се изпращат материали за обсъждане. След това влиза втората част от технологията. Срокът за подаване на предложения за дневен ред, за изменения и допълнения на нормативни актове на съюза се подават не по-късно един месец – 30 дни преди насрочената дата. Окончателните материали по конгреса се разпращат до районните колегии 20 дни преди този конгрес. Говоря за редовен конгрес. Тази технология цели само едно този конгрес да протече без спънки и подводни камъни. Всичко това е една технология, която изисква време, за да могат да достигнат нещата до делегатите на конгреса. Това изисква подготовка. Тази подготовка при нас се извършва от Управителния съвет, но вие визирате конкретно случая с Българския лекарски съюз. За съжаление, тъй като сме скачени съдове и ние сме в кюпа и отдавна намеквах, че трябва да бъдем разделени или ще ни вкарате всички съсловни организации в един закон да страдаме или всеки както специалистите по здравни грижи и Фармацевтичния съюз са отделни закони ще ни разделите и нас.
    ПРЕДС. БОРИЛАВ КИТОВ: Какво предлагате?
    НИКОЛАЙ ШАРКОВ: Предлагам да помислите много внимателно, защото технологията за свикване на конгрес е сложна. Като вмените на министъра да свика този конгрес, цялата тази технология изисква време. Трябва да бъде разписана технологията, защото министърът няма устав пред себе си.
    ИВАН КОЛЧАКОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми господин заместник-министър, колеги и гости, това което сме принудени да направим ние го отговорихме, но искам да кажа още нещо. Тези организации, които бяха овластени с държавни функции БЛС и БЗС, вече не са и по смисъла на решенията на Конституционния съд вече не са едни неправителствени организации и професионално съсловни организации. Това са български институции. Това, че демокрацията не може да се научи от първия ден на всички ни е ясно и днес можем да кажем категорично, че за голяма моя болка Българският лекарски съюз днес не е на висотата на отговорностите, които са му вменени от закона и на очакванията, които имат съсловието и българските граждани. Не напразно днес сме в много тежката колизия 22 районни колегии да са взели решение за провеждане на събор и този събор да не се провежда. Това, което правим ние днес е следното: Да поставим в тотална колизия днешното управително тяло на лекарския съюз, което вече няма да бъде в колизия с един устав на съсловна организация, а в колизия със закон. Искам да видя тези юнаци, на които съм правил съюза и днес са овластени и това не им е личната фирма, а е Български лекарски съюз, който е държавна национална институция. Вместо да бъде гордост днес се превръща в колизия и срам. Като ги поставим в колизия със закона аз съм сигурен, че няма кой от тях да не изпълни ангажиментите си, защото след това има и следващи мерки. Може и да няма такъв съюз или могат да си направят едно съюзче, което да бъде като една фондация и няма да имат никакви функции. Разбира се, аз съм абсолютно сигурен, че не можем да стигнем до там и няма да стигнем до там или това, което ще направим сега, даваме в ръцете на министъра, който представлява държавата, която е дала правомощия на този съюз чрез закон да се насрочи дата за събора, сегашното управително тяло няма къде да отиде и ще проведе събора. Българските лекари ще си кажат думата и ще изберат нов управителен съвет и нов председател и всичко ще се нормализира. За мен това е пределно ясно.
    СТАЙКО СПИРИДОНОВ: Председател съм на Националната асоциация на частните болници и бивш член на Управителния съвет на БЛС.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КТОВ: Няма избор на нов, защо сте бивш?
    СТАЙКО СПИРИДОНОВ: Защото, ме отлюспиха. Ако се вземат предвид законосъобразните ситуации, формално съм член.
    Уважаеми колеги, мисля че тук всички зададохте много точни и ясни въпроси. Ние долу ниско повече неща знаем и за това аз може би трябва нещо да ви подскажа. Първо, това че министърът ще свиква събор, мисля че в съвременната демокрация няма право държавата да се намесва в една съсловна организация, която е създадена по Закона за лицата и семействата с нестопанска цел.
    Доктор Шарков много добре ви каза, че е една огромна процедура да се свика един събор. Ако въпреки това министърът свика или нареди свикването ще последва следващият въпрос – кой ще го направи? Може би някаква инициативна група, която някъде се създава и не се знае кой стои зад нея и отново ще бъде създаден един полу лекарски съюз.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Свиква и организира така както стана първия път.
    СТАЙКО СПИРИДОНОВ: Мисля, че тук трябва да се намеси съда, има правила и 22 колегии, които желаят да направят събор и 6 са против събора. Това означава, че съда може да свика събора.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Ние чакаме осем месеца.
    СТАЙКО СПИРИДОНОВ: Колеги, мисля че не е редно държавата да се намесва в съсловните организации.
    АНТОНИЯ ПЪРВАНОВА: Колеги, имам процедурно предложение ние сме на първо четене на закона, за, против, по същество, трябва или не трябва. Сега сме на второ четене и гласувахме текстовете. По процедурата и по правилника вече не можем да се връщаме към вече гласувани текстове.
    Конкретно за текста резонно е тъй като говорим за екстрена ситуация, само в случаите когато виновно се нарушава закона и устава да има възможност за свикване. Който го свиква го организира. Това не е изобщо практиката. Това е практиката тогава когато някой злоупотребява с права. За това министъра свиква и организира събора. Ако искат да ползват правото на демокрация и правото, което им е дадено от законодателя, да го упражнят. Когато се пречи да го упражнят, ние вземаме мярка, която да им даде тази възможност.
    Предлагам, да се запише „министърът свиква и организира на 21 декември 2008 година”.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги, това е едно възможно решение.
    СИМЕОН ВАСИЛЕВ: Принципно съм съгласен с всичко онова, което се казва, особено това което каза доктор Колчаков, тъй като наистина в момента е създаден един прецедент по отношение съществуването на Българския лекарски съюз и ние трябва да демонстрираме държавническа мъдрост и действия. Подкрепям това, което е предложено в промените на закона. Ще допълня само онова, което каза доктор Спиридонов, че в момента се оспорва легитимността на част от тези 22 колегии, поради това, че имат неотчетен членски внос и се създава един казус, който е много абстрактен и в случая нерешим. Подкрепям предложението.
    АНТОНИЯ ПЪРВАНОВА: В срок до 21 декември 2008 година министърът на здравеопазването свиква и организира провеждането на събора на БЛС за отчет на дейността на ораните и избор на нови органи.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Отново ви казвам, че по този начин разписан текста не завиждам на министъра и ви поздравявам за това, което правите на вашия министър.
    ЕМИЛ КОНСТАНТИНОВ: Не мога да си представя как министъра ще организира провеждането и как ще накара частния лекар да отиде по нареждане на министъра?
    ПРЕДС.БОРИСЛАВ КИТОВ: Ако човек, който не е член на лекарски съюз, след това си губи правата. Това е организация, която е създадена със закон, ако не отиде няма да бъде избран. Въпросът е дари „организира и провежда” или само „свиква”. В това е проблемът.
    АНТОНИЯ ПЪРВАНОВА: Колеги, ако министърът не организира, само ако свиква, влизаме в следната ситуация. Конгресът по някакъв начин има присъствие, първия или втория път свикан след 15 дни, но само управителния съвет не присъства и не е организирал по обявения в „Държавен вестник” дневен ред провеждането на самото заседание. Тогава кой трябва да е водещ, протоколчик и да определи комисиите. Има една възможност – конгреса избира ръководните тела за водене на конгреса по обявения дневен ред. Тогава се дава възможност на конгреса да предложи протоколчик и водещ.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги, помислете за средната хипотеза. Знаете, че всяка една от тези съсловни организации беше създадена и ръководена от министерството при стартирането. Когато не върви по начина, по който е разписано в закона отново министърът е този, който трябва да го направи по същия начин.
    ЕМИЛ РАЙНОВ: Уважаеми господин председател, това което казахте е така, но все пак имах щастието да участвам и да присъствам на ситуирането на фармацевтичния съюз, така че изживях цялата драма. Ако това, което казвате се приеме, означава че РЦЗ-тата да организират по региони, да свикват, да излъчват делегати и да дойдат на конгреса, което опростява нещата и всичко решава.
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Господин председател, предлагам редакция на текста, която според мен донякъде ни спестява угризенията, че се намесваме директно в работата на събора.
    Предлагам следният текст: „Свиква и подпомага техническата организация”.
    Обръщам ви внимание на закон, който ние сме приели – Закон за съсловната организация на магистър-фармацевтите сравнявайки с технологията на провеждане на лекарски събор и събора на магистър-фармацевтите при магистър фармацевтите имаме падащ кворум. В предния закон сме оставили задължението той да бъде законен само при присъствие на две трети от представителите. Ние сме въвели две различни технологии за две сходни организации.
    Текстът „подпомага техническата организация” предполага възможност да включи и неговите структури, но без да бъде текст „организира”, което би събудило подозрението за пряка намеса.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Мисля, че сте прав и трябва да има единни текстове за всички организации.
    Винаги сме се стремели да има идентичност. Доктор Николай Шарков, ако се включи падащият кворум?
    НИКОЛАЙ ШАРКОВ: Винаги с този падащ кворум и ние сме разсъждавали, но единия проблем, който може да настъпи е манипулация на редовен конгрес. Може да бъде манипулативен падащия кворум, което заявявам твърдо. Може да се бламира самия конгрес с падащия кворум. Две трети колкото и да е жестоко фиксирана цифрата на избраните делегати дава легитимност и демократичност на този процес.
    ПРЕСД. БОРИСЛАВ КИТОВ: Падащ кворум до 50 на сто, не повече. Тогава не може да има манипулация, защото са мнозинство.
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: С цялото ми уважение към колегата Шарков, точно по изгодно е за манипулация една трета, която има блокиращ характер с отсъствието си отколкото възможността да манипулираш половината. Ние имаме падащ кворум, но не по-малко от половината на броя делегати.
    ИВА СТАНКВА:Според мен, трябва да вървим, все едно започваме отначало и създаваме отначало лекарския съюз. В противен случай рискуваме да попаднем в една ситуация на нонсенс. Получава се някакво безсмислие. Присъстващите могат да направят така, че да не се състои. Да липсва като структура в пространството тази организация. Ние трябва да направим всичко възможно чрез закона отново да я стартираме. Логиката, която следваме всички е една и съща въпросът е как да се подреди като израз.
    АНТОНИЯ ПЪРВАНОВА: Колеги, предлагам да използваме съществуващата досега практика. Прочитам ви параграф 4 от Преходни и заключителни разпоредби на Закона за съсловните организации на магистър-фармацевтите. „В едномесечен срок от изтичането на срока по параграф 3, министъра на здравеопазването свиква първия конгрес на Българския фармацевтичен съюз за избор на орган и на съюза. Първият конгрес на Българския фармацевтичен съюз се председателства без право на глас от министъра на здравеопазването и от упълномощено от него лице”. Да ползваме тази практика, която вече сме наложили, да бъдем последователно и следователно да запишем: „След като свика този въпросен конгрес при извънредни обстоятелства този конгрес се председателства без право на глас от министъра на здравеопазването или от упълномощено от него лице”. По този начин има някой, който да води конгреса.
    ВЕСЕЛИН БЛИЗНАКОВ: Колеги, мисля че водим много дълъг разговор без участие на юристи.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колегите от отдел „Правен” са тук.
    ВЕСЕЛИН БЛИЗНАКОВ: Намесвайки се по този начин в една правителствена организация, тази намеса ще бъде атакувана в съда.
    СИМЕОН ВАСИЛЕВ: Уважаеми господин председател, колеги предлагам да преминем към гласуване на текста на вносителя.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Вие считате, че е добре да бъде оставен текста, така както е даден от тях-
    ЕМИЛ РАЙНОВ: Уважаеми господин председател, дами и господа народни представители, нещата наистина са сложни, защото само с термина „организира”, а хипотезата когато районните колегии не искат да се съберат и да излъчат делегати? В момента има колегии, които умишлено от една година не провеждат отчетно изборни заседания и не излъчват делегати. По какъв начин министърът ще каже да дойдат делегатите? От кой се определят, ако има бойкот на второ равнище?
    ВАНЬО ШАРКОВ: Господин министър, те няма да бойкотират. Напротив, те ще дойдат, но такова освиркване ще падне, че ще изнесат от залата министъра, след това ще напуснат.
    ТОДОР КУМЧЕВ: Уважаеми колеги, ние предлагаме закон и законопроект в Преходните и заключителни разпоредби това е изключение от правилото, защото се намираме в казуса, в който сме в момента.
    Предлагам ви да гласуваме по този начин, защото ще ви обясня какво ще се случи на конгреса. Цялата софийска лекарска колегия според доктор Кехайов, дължи 250 хиляди лева, според доктор Кехайов, лично той ми го е казал – 250 хиляди лева членски внос. Възможно е да се случат на техния извънреден събор най-големите скандали поради недопускане на най-големите колегии. Възможно е да се манипулира конгреса. Нека да оставим този текст така. Вие имате право да го видите в срокове и дати, но така или иначе имаме малко време.В това малко време все пак даваме срок на УС на БЛС да свика събор, ако не ще се свика от министъра. Подробностите по отношение свикването, организацията и провеждането на конгреса, мисля че има хора за това.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги имате ли конкретни предложения?
    СТАНКА МАРИНЧЕВА: Имам предложение, да запишем, че в едномесечен срок от изтичането на срока по алинея 1 свиква събор с единствена точка – избор на нов Управителен съвет. Ние да си организираме колегиите, да отидат и да си направят събора.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Това го записахме. Доцент Кумчев, да остане дата 21 декември 2008 година, но най-рано ще се публикува след една седмица тогава времето става по-малко от един месец.
    НИКОЛАЙ ШАРКОВ: Искам нещо да ви попитам на 13 , 14 и 15 декември 2008 година е свикан конгрес от Българския лекарски съюз. Колко конгреса на БЛС ще бъдат свикани?
    Поставете се на мястото на министъра да свика редовен конгрес за петнадесет дни.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Ако не се свика от УС на БЛС, след това се свиква от министъра след един месец – 21 януари 2009 година.
    ЕМИЛ РАЙНОВ: Извинявайте господин председател, но тук изпадаме в друга хипотеза до 21-ви, как ще се свика, след като няма правомощия. На 28 април му е изтекъл мандата, няма никакви правомощия да свиква до 21-ви.
    ПРЕДС БОРСИЛАВ КИТОВ: Колеги, моля който е съгласен с параграф 5 по вносител, да гласува?
    - „За” – 12.
    - „Против” – 1.
    - „Въздържали се” – 4.
    Приема се.
    Параграф 6.
    ВИКТОРИЯ ЖЕКОВ: Законът влиза в сила в деня на обнародването му в „Държавен вестник”.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Преминаваме към гласуване на параграф 6 и глава „Преходни и заключителни разпоредби”.
    Моля, който е съгласен, да гласува?
    - „За” – 16.
    - „Против” – Няма.
    - „Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    Колеги, разбирам логиката на всички, които искаха това да се промени, но и аз имам известни притеснения за начина, по който това ще се приложи.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги, благодаря за участието. Закривам заседанието на Комисията по здравеопазване.



    (Заседанието завърши в 16.10 часа)





    СТЕНОГРАФ:
    /П.Георгиева/ ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    /доц. Борислав Китов/

    Форма за търсене
    Ключова дума