Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по здравеопазването
05/03/2009
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    Комисия по здравеопазването

    Стенографски запис


    П Р О Т О К О Л
    № 138


    Днес, 5 март 2009 г. от 15.00 часа се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазване към Четиридесетото народно събрание. Заседанието се проведе под ръководството на председателя на комисията – доц. Борислав Китов при следния


    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Рамкова позиция на Министерски съвет по точка 19 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2008 г.) – директива, изменяща Директива № 92/85/ЕИО за въвеждане на мерки за насърчаване подобряването на безопасността и здравето по време на работа на бременни работнички и на работничките – родилки и кърмачки, № 903-91-15, внесена на 6 февруари 2009 г.
    2. Разглеждане на Доклада за дейността на Комисията по Позитивния лекарствен списък.

    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    Комисия по здравеопазването

    Стенографски запис


    П Р О Т О К О Л
    № 138


    Днес, 5 март 2009 г. от 15.00 часа се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазване към Четиридесетото народно събрание. Заседанието се проведе под ръководството на председателя на комисията – доц. Борислав Китов при следния


    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Рамкова позиция на Министерски съвет по точка 19 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2008 г.) – директива, изменяща Директива № 92/85/ЕИО за въвеждане на мерки за насърчаване подобряването на безопасността и здравето по време на работа на бременни работнички и на работничките – родилки и кърмачки, № 903-91-15, внесена на 6 февруари 2009 г.
    2. Разглеждане на Доклада за дейността на Комисията по Позитивния лекарствен списък.


    Към протокола се прилага списък на присъствалите народни представители и гости.


    * * *


    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Уважаеми колеги, откривам заседанието на Комисията по здравеопазване, имаме необходимият кворум. Преди малко се обадиха от Министерството на здравеопазването, с молба да разменим разглеждането на точките, тъй като се намират в друга комисия.
    Има ли някой, който да възразява? Не виждам.
    Преминаваме към разглеждане на точка 2 от дневния ред - Разглеждане на Доклада за дейността на Комисията по Позитивния лекарствен списък.
    Доктор Ръсина искам да се обърна към вас въпреки, че днес ще докладвате, хубаво е да може да се изпраща доклада един ден по-рано, за да може да се раздаде на колегите народни представители, за да се запознаят.
    Много ви моля, когато разглеждаме подобен доклад, да бъде предоставен един ден по-рано, за да могат колегите народни представители да се запознаят с него. Не, че не ви вярваме и че няма да го представите. Сега колкото и да се внимава става много по-трудно за поставяне на въпроса. Госпожо Ръсина, имате думата.
    НИНА РЪСИНА: Уважаеми господин председател, приемам забележката и се извинявам. Вчера до четири чеса последно сме разглеждали и гласували влизането на различни лекарствени продукти. За това ви моля за извинение, за забавянето.
    В момента отново се провежда комисия. При 57 проведени заседания на комисията постъпилите заявления са 2300, от които 2200 са разгледани от юристите, извършен е преглед на цялата документация и са изготвени становища. На заседание на комисията са разгледани 1500 експертни доклада, от които 1200 продукти са включени в Позитивния лекарствен списък, останалите както е обяснено в записката поради различни проблеми не са включени. Ще ви обясня защо от 2200 юридически становища има 1500 изготвени експертни доклади. Преминали през Комисията по цени са 2034 лекарствени продукта, от тях с влезли в сила решения за цена са 1600. Такава е ситуацията към момента. Комисията работи и в момента в Министерството на здравеопазването. От вчера текат сроковете за изготвяне на решенията. Най-късният срок, последният, в който Комисията по позитивен лекарствен списък може да връчи решение за включване в Позитивния лекарствен списък е 17 март 2009 година. Това е последната възможна дата, за да може да изтече двуседмичният срок, който е съгласно закона за обжалване и за всички продукти, които излязат на 31 март 2009 година в списъка трябва да е изтекъл двуседмичният срок за обжалване по Закона за нормативните актове.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги, започваме дискусия по темата.
    Госпожо Ръсина, ще помоля разясните, отказ за включване на лекарствени продукти – 57, гласувани становища за непълнота на документите – 12. По какво се различават тези неща? Защото, на какво основание са отказаните? Колко са подадени в Комисията по ценообразуване?
    НИНА РЪСИНА: Към Комисията по цени са подадени около 2600 заявления към момента, от които комисията е разгледала 2034. Вчера е направена справката, за да мога да докладвам днес. Относно 12-те становища, които са с различни непълноти в документацията, това са непълноти, които подлежат на отстраняване. Чакаме съответната фирма да внесе нещо допълнително.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Нещо малко допълнително.
    НИНА РЪСИНА: Да, точно така. В същност това не са продукти, които са с откази, а трябва да се внесат допълнително документи. Тези 57, които са с отказ за включване, едната причина поради, която има отказ за включване е, че са за лечения на заболявания не включени в Наредба № 38. Т.е. съответният лекарствен продукт кандидатства за Приложение № 1 на списъка, това което се заплаща от Националната здравноосигурителна каса, но заболяването, за което би следвало да се заплаща не е включено в Наредба № 38 на Министерството на здравеопазването. Това е една от причините.
    Втората причина е неспазено изискване да се реимбурсира съответният лекарствен продукт в три от посочените осем референтни страни. Това са основните причини поради, което отказваме включване.
    В три от осемте посочени в наредбата страни не се реимбурсира, тъй като това е условие за включване в Позитивния лекарствен списък. Условие, което е според наредбата.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Имате ли други въпроси?
    БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Доктор Ръсина, за мен е очевидно, че има ускоряване на темпото, но ако предположим, че някой днес подаде документи и е съвсем в началото на пътя, вероятно да се утвърди цената. Ако днес подаде документи, какви са шансовете на закъсняла фирма да влезне?
    НИНА РЪСИНА: Господин Великов, веднага ще ви отговоря, ако продукта има цена от Комисията по позитивен лекарствен списък, би могъл да излезе в рамките от три до четири дни.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: От Комисията по цените за колко време излиза по закон?
    НИНА РЪСИНА: За четиридесет и пет дни Комисията по цени, би следвало да даде решение. Това е записано в наредбата.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: С една дума минимум два месеца.
    ДОНКА МИХАЙЛОВА: Уважаеми господин председател, разглеждайки числата, които са пред нас изпитвам една тревога, може би не се ориентирам добре. Ако не греша в момента имаме включени около 4500 медикамента в списъка, така ли е?
    НИНА РЪСИНА: Точно така.
    ДОНКА МИХАЙЛОВА: Виждам досега включени лекарствени продукти в размер на 1200, при постъпили заявления 2300. Срокът, който остава е твърде малък има ли риск действително рязко да бъдат намалени медикаментите, които ще бъдат включени в позитивния списък?
    НИНА РЪСИНА: Позитивният лекарствен списък, който действа в момента всяка крайна опаковка, макар и с едни и същи милиграма, ако опаковката е от 5 милиграма, по пет или по десет таблетки се води различна опаковка. В този случай заявленията се подават, ако е 5 милиграма независимо от броя на таблетките. Всички са в едно заявление и оттук се получава разликата в броя.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: По-рано за един и същ препарат има от десет или пет разбивки, а сега се включват в едно. Въпросът, който госпожа Михайлова може би искаше да зададе е при едно тотално повторение на старото, да не говорим, че може да има нови препарати, които трябва да се увеличат, колко горе долу препарати трябва да има в новия Позитивен лекарствен списък към 1 април 2009 година? Това ви попита госпожа Донка Михайлова.
    ДОНКА МИХАЙЛОВА: Има ли риск за определени медикаменти да ги няма?
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Категорично.
    НИНА РЪСИНА: Тези 2300, които са подали, в момента, в който имат цени ще бъдат разгледани и най-вероятно ще бъдат включени в Позитивния лекарствен списък.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Искате ли да кажете, че ще бъдат включени до 1 април 2009 година?
    НИНА РЪСИНА: Не, след 1 април 2009 година.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Въпросът на Донка Михайлова е към 1 април 2009 година.
    НИНА РЪСИНА: Справката, която сме изготвили до момента е, че няма нито едно заболяване, което да не е покрито с лекарствен продукт.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги, имате ли други въпроси?
    АНТОНИЯ ПЪРВАНОВА: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, хубаво е да се изпращат малко по-рано справките, за да имаме възможност да ги сравним с това, което е предоставено в предишното заседание. В момента гледам протокола от предишното заседание и имам въпрос по отношение на интензитета на вашата ефективност. Към 19 януари 2009 година вие сте били разгледали 390. Към 12 февруари 2009 година, горе долу месец по-късно, вие вече сте разгледали 1429. Към месец март сте 1500 или само с 71. Имате десет заседания повече от предишният път, когато сте докладвали 47, а сега 57 заседания. Десет заседания повече, но само 71 медикамента сте разгледали. От тези 2300 в предишното заседание сте ни представили, че има 2083 заявления, т.е. само 217 заявления повече – добре, да кажем, че могат да се спрат на такова число.
    Сериозно ме притеснява, от тези 1500 защо сте разгледали само 71 медикамента? Защо не сте разглеждали останалите толкова интензивно, колкото между януари и февруари за един месец? От това, което сте включили предишният път сте имали 823, а сега 1200. Дадени са числа, но когато погледнем излиза, че сте разглеждали по седем лекарства на заседания.
    На предишното заседание ни докладвахте, че имате готовност да разглеждате по 100. Седем ми се виждат много по-различно от сто. Може ли да ни кажете в крайна сметка вие ще спазите ли сроковете и ще представители ли отговорна позиция или ще се налага комисията отново да увеличава срока, в който вие трябва да работите и да разглеждате заявленията?
    НИНА РЪСИНА: Уважаема доктор Първанова, 1500 експертни доклада са разгледани, като днес на заседание са докладвани 80 експертни доклада. Общо ще станат 1600. Т.е. това е броят на лекарствените продукти, които имат цена и която цена е влязла в сила. По останалите ние нямаме законовото право да ги включим в Позитивния лекарствен списък.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Председателката на позитивния списък пое ангажимент да докладва и фирми, които не са подали документи за ценообразуване. Имате ли такива данни, защото тук не представяте?
    НИНА РЪСИНА: С такива данни не разполагам в момента, но от 2600 цени, 1600 са с влязло в сила решение.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Благодаря ви.
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Уважаеми господин председател, уважаема доктор Ръсина, няма как да не направя връзка между Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти внесен от професор Гайдарски и колегата Василев и доклада, който разглеждаме в момента и има отношение към технологията, резултатите и постигането на онзи срок, който ние сме заложили като окончателен – 31 март 2009 година. Но, 17 март 2009 година е срокът, в който приключвате с приемането на документи – греша или е така?
    НИНА РЪСИНА: Не, това не е срокът, при който приключваме. Приемането на документи и разглеждане на експертни доклади продължава, но 17 март 2009 година е срокът, в който ние трябва да връчим решението на фирмата дали продукта е включен или не е включен в Позитивния лекарствен списък, тъй като има двуседмичен срок за обжалване по закон, който трябва да бъде спазен.
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Вие по много добър начин правите продължението на въпроса ми. Тогава този двуседмичен срок за обжалване гарантира, че каквито и да са резултатите от това обжалване – 31 март 2009 година е дефинитивен срок, от който нататък никакви други процедурни хватки, съдебни решения или каквито и да е други фокуси, за които не мога да се сетя, но по-умни от мен хора в момента мислят, как да ги направят няма да могат да попречат на 31 март 2009 година списъкът да е на масата и оттам нататък да работим по темата как това ще стане практически приложимо в действията на касата и по отношение на пациентите и колегите. Така ли да разбирам?
    НИНА РЪСИНА: Да, така е.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Доктор Йорданов, с една малка реплика, че на 31 март 2009 година, ще бъде това, което са обработили, имат цели и което са могли да обработят. Това не означава, че на 2, 3, 4 или 5 април 2009 година няма да се включват други.
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Господин председател, тъй като употребихте термина реплика, прав сте във вашата реплика, но ние все пак имаме за цел да постигнем един резултат, от който този списък да е употребим. В противен случай продължаваме да се въртим в кръг наподобявайки куче, което гони опашката си.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Приемам, че това е точно така.
    НИНА РЪСИНА: Доцент Китов, искам да добавя, че решенията, които ще връчим на 18, 19 или 20 респективно съответното лекарство ще бъде включено на 1, 2 или 3 април 2009 година. В първия вариант, това което касата ще има възможност да плаща ще може да включи и тези продукти.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Проблемът е, че касата на 1, 2 и 3 април 2009 година няма да може да плаща. Така ли е?
    НИНА РЪСИНА: Да, така е.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Нека да говорим именно от там, от където започна уважаемият доктор Руденко Йорданов, който припомни за какво става въпрос, че на 1, 2 е 3 април 2009 година по технически причини касата няма да може да плаща.
    Имате ли други въпроси?
    Колеги, никой от вас не каза удовлетворени ли сте или не сте удовлетворени от направеното от колегите?
    АНТОНИЯ ПЪРВАНОВА: Господин председател, въпросът би могъл да се разгледа и като процедурен, но има отношение и към доклада на Комисията по позитивния лекарствен списък.
    Днес от „Деловодството” на Народното събрание ни беше раздаден Закон за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, тъй като вие споменахте, че следователно на 2, 3 април 2009 година, ако Комисията по позитивния лекарствен списък не си изпълни работата, касата няма да може да плаща този законопроект гласи, че в срок до два месеца от влизането в сила на списъка, когато и да е това влизане в сила, НЗОК тогава ще започне да сключва договори с аптеките по новите цени.
    Започвам да си задавам елементарният въпрос – това означава ли, че един път може да се удължи срокът на тази комисия, за трети път след това още два месеца с този законопроект касата няма да плаща по новите цени, защото няма да има договори?
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Доктор Първанова, точно това означава вие сте интелигентна жена и мисля ,че въпросът ви е риторичен, но нямат нищо общо.
    АНТОНИЯ ПЪРВАНОВА: Как да нямат нищо общо, тогава всички сме в един кюп и нашата комисия става съучастник. От вашите темпове на работа за 10 заседания, 71 продукта ми кажете за 800 продукта колко седмици ви трябват?
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Доколкото разбрах въпроса на уважаемата госпожа Първанова е, дали срокът 31 март 2009 година има възможност да бъде удължаван с изменението на Закона за лекарствата и аптеките в хуманната медицина, което е внесено от народния представител Радослав Гайдарски?
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Няма да бъде удължаван.
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Имах възможност да се запозная с текста. Доктор Първанова, от този текст това не произтича. Той касае нещо друго. В двумесечен срок от излизането на списъка по ал. 1, където е записано, че става въпрос за списък на 31 март 2009 година, в двумесечен срок касата ще плаща по стария позитивен списък, за да може през този период да вкара новия позитивен списък в информационната система.
    АНТОНИЯ ПЪРВАНОВА: Точно за това става въпрос, два месеца ще бъдат по старите цени.
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Уважаеми дами и господа народни представители, когато и да стане факт един позитивен списък, а е ясно съгласно закона кога ще стане факт, на касата са необходими тези два месеца, защото процедурата по въвеждане на новия Позитивен списък в информационната система на Националната здравноосигурителна каса и на всички изпълнители на медицинска помощ и на всички аптеки, технологично за 2500 – 2600 позиции, ще отнеме около два месеца.
    РАДОСЛАВ ГАЙДАРСКИ: Колеги, ние се договорихме с доктор Тодорова и става въпрос за следното. Това е рамката, в която трябва да бъде завършен, това е крайният срок. Например, те сключва до 5 април 2009 година с 15 или 20 големи болници.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Не могат да ги качат в компютърната система.
    РАДОСЛАВ ГАЙДАРСКИ: Информационната система може да заработи и работи с онези, с които се сключва договора. Те не могат да направят този договор, например до 5 април 2009 година, тъй като това са пет хиляди джипита, девет хиляди специалиста, около четиристотин и няколко здравни заведения и пет хиляди аптеки. Това е ясно. Срокът е ограничителен за двата месеца. Ако до 5 април 2009 година се сключат с 20 или 30 болници тези болници могат да влезнат в тази информационна система и с тях може да се работи. След това могат бавно и постепенно да се включват останалите здравни заведения.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Професор Гайдарски, искам да ви помоля да не грешите, няма как с една болница за едни да може, а за други да не може. Касата е длъжна да направи цялата система. Защото, в противен случай ще бъде осъдена защо за едни има, а за други няма. Те ще направят цялата система, за това не може да стане по-рано от два месеца.
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Уважаеми дами и господа, не съм член на Националната здравноосигурителна каса, но няма логика много ясно се обясни от председателя преди малко, касата да работи с част от своите договорни партньори по един списък, а с друга част от своите договорни партньори по друг списък. Най-вероятно ще се пристъпи към точно такъв модел, при който в момента, в който са договорени всички договорни партньори по новия Позитивния лекарствен списък той ще стартира. Това може да стане за 30, 35 и 40 дни. Това, което е предложено от професор Гайдарски е максималният срок да бъде два месеца.
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Господин председател, в момента разглеждаме точката, в която ни е представен доклада на Комисията по позитивния лекарствен списък. Изразяваме своето добро или лошо отношение, виждам че все пак има позитивен резултат от това, че стимулирахме тази комисия, което дава резултат. Чухме, че най-късно след тези 14 дни за обжалване, виждайки кога е Гергьовден и почивните дни, най-късно на 7 май надявам се да влезе в сила Позитивния лекарствен списък и да приключим с тази точка. Когато дойдем до този закон да направим коментар.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Това не е процедура, а категорично становище, защото е обект на друга дискусия.
    Колеги преминаваме към следващата точка от дневния ред.
    Моля, да представите точката.
    ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, Годишната програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения в Европейския съюз се разглежда в Народното събрание в изпълнение на измененията на чл. 105, ал. 4 от Конституцията на Република България, в която е предвидено, че всички такива годишни програми както и позиции, които защитава българската страна в рамките на процеса на вземане на решение на европейско ниво се предоставят за информация, консултация и приемане от Народното събрание.
    В рамките на тази годишна програма, която е одобрена на 9 февруари 2009 година е предвидена точка 19, която касае предложения за изменение на директива, която е директива за въвеждане на мерки за насърчаване на подобрения на безопасността и здравето при работа на бременни работнички, работнички родилки или кърмачки. В изпълнение на тази годишна програма е приета и съответната позиция от Министерски съвет.
    Целта на представянето тук е да ви запозная с позицията, която е приета от Министерски съвет и която е предложение България да отстоява в хода на вземане на решение на европейско равнище. Преди това ще си позволя съвсем накратко да представя пред вас основните изменения, които се въвеждат с тази директива. Основните изменения в тази директива касаят подобряване на съвместяването на личния и професионалния живот на жените, също така подобряване на тяхното качество на заетостта и защитата от гледна точка на трудови и социални права и във всички случаи става дума и за подобряване на икономическият им статус, както и възможности за равно третиране на мъжете и жените. Какви са предложенията, които има в проекта на директива.
    Първото предложение е свързано с увеличаване на срока, в който се дължи срока за обезщетение при бременност и раждане.
    От една страна, минималният стандарт в момента е четиринадесет седмици, предложението, което се прави с тази директива е този срок да стане осемнадесет седмици.
    Второто изменение, което касае тази директива е свързано с размера на обезщетението, което следва да се дължи за майка, която е в отпуск при бременност и раждане.
    Предложението е това да се осигурява доход аналогичен с този преди излизането й в отпуск при бременност и раждане или в рамките на таван, който се определя съответно от законодателството на съответната държава, но не по-малко от размера на отпуска при временна неработоспособност или т.нар. при нас отпуск по болест. Това е гражданското му понятие, ние нямаме такъв законов термин.
    Третото предложение е относно майка, която се завръща от отпуск при бременност и раждане да ползва същите права или сходни права, които са се случили по време на нейното отсъствие. Например, подобряване на условията на труд. Индексации на работните заплати и други условия, които са свързани с отпуски, работно време и т.н., да може да се ползва от тези права все едно, че е била на работа.
    Четвъртото предложение е за специалната закрила на жените, които са бременни, кърмачки или жени, които отглеждат децата си при уволнение.
    Каква е позицията, която изразява Министерският съвет. Рамковата позиция, която има Министерски съвет е свързана с подкрепа на това изменение и предложение за изменение на директива, защото всички тези стандарти, които се предвиждат в това изменения кореспондират със стандартите, които България е приела. По-скоро кореспондират с посоките, които сме приели. Нашите стандарти са значително по-високи. Ако ми позволите ще направя следният преглед.
    В България отпуска при бременност и раждане е петдесет и осем седмици и половина. А предложението за изменение в директивата е осемнадесет седмици. Т.е. повече от 3,2 пъти е по-голям нашият срок, който предвиждаме.
    По отношение на обезщетението България предвижда 90 на сто от възнаграждението или от осигурителния доход, който е имала майката преди нейното излизане в отпуск при бременност и раждане. В наличието на пропорционален данък това означава, че тя получава същите доходи каквито е получавала и преди. 90 на сто е по-високо от обезщетението, което ние предвиждаме при временна неработоспособност, което е 80 на сто от осигурителния доход или от трудовото възнаграждение на работещия. Успоредно с това с последните изменения в Кодекса на труда бяха въведени и тези изменения в Закона за защита от дискриминацията, които касаят равното третиране на майките и бременните жени, а също така и на кърмачките, когато се завръщат от отпуск за бременност и раждане. България подкрепя измененията в тази директива. Счита, че те са една достатъчна гаранция за подобряване на защитата на майките, съвместяване на личния и професионален живот, а също така са и добра рамка за провеждане на адекватна демографска политика в отговор на демографските предизвикателства.
    Това е предложението и позицията, която е подкрепила Министерският съвет. Благодаря ви.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Господин заместник-министър, преди да дам думата на колегите искам да ви помоля да кажете има ли нещо в директивата, което в момента нашето законодателство трябва да приложи след нейното приемане?
    ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Веднага ще ви отговоря господин председател, ако се приеме в този вид, в който е предложена директивата. Може би трябва да направя следното уточнение. В момента се намира в Европейския съвет, където се обсъжда. На 9 март 2009 година има среща на Съвета на министрите по заетост и по социална политика, където ще има политически изказвания. Ако се приеме в този вид в българското законодателство не се налагат спешни мерки за транспониране. Ако възникнат такива директивата предвижда двугодишен срок за нейното транспониране.
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми господин заместник-министър, прочитайки буквално текстовете, имам този порочен навик аз се смутих от заглавието, с което ние целим да подобрим условието на работа на бременни, работнички родилки и кърмачки. Изтрийте бременни и махнете кърмачки, оставете само условия на работа на работнички родилки. По нашето законодателство понятие „работничка родилка” има ли? Нека да се изчисти, за да не се окаже малък капан, който би ни дискредитирал, ако не го забележим.
    ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Прав е народният представител Руденко Йорданов, но в същност това е оригиналният текст заглавие на самата директива. Трябва да уточним, че в крайна сметка тази директива третира две неща, от една страна отпуск при бременност и раждане, а от друга страна моментите непосредствено преди излизане в този отпуск и моментите непосредствено след завръщането на тези категории ползвали тези отпуски. Поради тази причина е тази редакция.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Господин Лазаров, сигурно това е така, но Руденко Йорданов искаше за пореден път да каже, че някои преводи трябва да бъдат по-внимателни.
    В тази връзка искам да ви попитам, какво означава „забрана на подготовката на уволнение на бременна работничка”?
    ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Това означава, че работодателят не може да предприема каквито и да било мерки и действия, така че да предвижда уволнение на такава жена. Т.е. промяна в длъжностна характеристика, промяна в щатно разписание, не съгласуване с работниците и служителите и представителите на синдикалните организации по тези въпроси. Промени в работното време. Изискване за заемане на длъжността. Характер на работа и т.н.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Ако има грубо нарушение на трудовата дисциплина?
    ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: В този момент не се е върнала. Ако има нарушение на трудовата дисциплина нашето законодателство предвижда съответните неща.
    СТАНКА МАРКОВА: Уважаеми господин председател, според мен, преводът трябва да бъде „и бременните работещи” или „осигурени”, защото ако е бременна една депутатка, не знам дали е работничка, а се ползва от всички права. На български език звучи така. В България всеки ще го разбере, че се отнася само за работничките, което изключва всички от другите сфери, които са служещи или осигурени или работещи.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Категорично сте права.
    Колеги, имате ли други въпроси?
    ЙОРДАН ХРИСТОСКОВ: Уважаеми господин председател, искам да потвърдя това, което каза заместник-министър Лазар Лазаров, че България и в момента с действащото законодателство отговаря на евентуалните промени в параметрите на тази директива. Ние също подкрепяме проекта на текст за рамкова позиция.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Надяваме се, в най-скоро време плащанията, заплатите и обезщетенията да станат по-високи, тогава ще бъдем добре.
    Ще ви помоля макар и да сте от друга институция да обърнете внимание по линия на дирекция „Правна” на Народното събрание, може би на дирекция „Правна” на Министерския съвет за унифициране на преводите.
    БОРЯНА КАПИТАНОВА: Господин председател, мога да кажа, че тази директива е факт от 1992 година.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Става въпрос не за директивата, а за превода и повдигнатите въпроси.
    БОРЯНА КАПИТАНОВА: Това е името на директивата от 1992 година и така е приета.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Господин Лазаров, имам последен въпрос към вас, базирайки се на справката, която е предоставена от заместник-министър Димитър Димитров, в която едно изречение почти на края е записано: „В тази връзка преразглежданите промени в директивата следва да бъдат отстоявани принципни положения, които нашето законодателство последователно прилага”. Не разбирам смисъла на нещата. Нашето законодателство изпреварва директивата и реално директивата подкрепя нашето законодателство, кое ще трябва да отстояваме?
    ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Ако ми позволите самата позиция е приета на 27 октомври 2008 година. Тогава не бяха факт измененията в Кодекса на труда, с който се правеха изменения в Защита и дискриминация.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Имате предвид, че това има предвид нашето законодателство?
    ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Да, точно така.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Разбрах ви.
    ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Именно поради тази причина текста на позицията е такъв, но ние вече сме го въвели.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Моля, който е съгласен, да гласува?
    - „За” – 14.
    - „Против” – Няма.
    - „Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    Колеги, надявам се наистина в България да бъде все повече и повече пример за социалните дейности в тази сфера на Европейския съюз. Надявам се, ние да достигнем техните заплащания.
    Колеги, благодаря за участието. Закривам заседанието на Комисията по здравеопазване.


    (Заседанието завърши в 15,40 часа)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    /доц. Борислав Китов/


    Форма за търсене
    Ключова дума