Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по здравеопазването
12/05/2009
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    Комисия по здравеопазването

    Стенографски запис








    П Р О Т О К О Л
    № 149

    Днес, 12 май 2009 г. от 13,30 часа се проведе извънредно заседание на Комисията по здравеопазване към Четиридесетото народно събрание. Заседанието се проведе под ръководството на заместник-председателя на комисията – доц. Тодор Кумчев при следния


    ДНЕВЕН РЕД:


    1. Общ проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 953-10-33, внесен на 10 април 2009 година – второ гласуване.

    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    Комисия по здравеопазването

    Стенографски запис








    П Р О Т О К О Л
    № 149

    Днес, 12 май 2009 г. от 13,30 часа се проведе извънредно заседание на Комисията по здравеопазване към Четиридесетото народно събрание. Заседанието се проведе под ръководството на заместник-председателя на комисията – доц. Тодор Кумчев при следния


    ДНЕВЕН РЕД:


    1. Общ проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 953-10-33, внесен на 10 април 2009 година – второ гласуване.



    Към протокола се прилага списък на присъствалите народни представители и гости.
    * * *

    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Уважаеми колеги, позволете ми да открия извънредното заседание на Комисията по здравеопазване, което е продиктувано от едно важно обстоятелство, предстоят ни още около три седмици парламентарна дейност и работа, при която в управляващото мнозинство са дадени основните приоритетни закони, които трябва да бъдат приети от това Народно събрание до края на неговия мандат.
    Един от основните закони, които касаят здравеопазването това е Законът за здравето. В този смисъл и поради изтичане на сроковете, както стана ясно в един от законите за лечебните заведения основният проблем пред нас ще бъдат сроковете за специалност, които общопрактикуващите лекари трябва да придобият. В този смисъл нашето предложение днес към вас е следното: Да се създаде нов параграф 80-б – в Закона за изменение и допълнение на Закона за здравето, чрез който към Законът за лечебните заведения се препращат няколко, бих казал много актуални текста.
    Ще помоля госпожа Цонева да ги представи на вашето внимание.
    Започваме с параграф 6-а, алинея 1.
    Параграф 6-а, алинея 1.
    МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Параграф 6-а, алинея 1. „Лекарите, които в срока по параграф 6, алинея 1, точка 1 не са придобили специалност по обща медицина, имат право да продължат да работят като индивидуална или групова практика за първична медицинска помощ за срок от 5 години, от влизането в сила на този закон.
    Алинея 2. След изтичането на срока по алинея 1 регистрацията в съответния регионален център по здравеопазване на лекарите по алинея 1, които не са придобили специалност по обща медицина се заличава”.
    Параграф 6-б. Лекарите, които до влизането в сила на този закон са регистрирали лечебно заведение по чл. 13, алинея 1 или член 14, алинея 1 и които имат призната специалност по вътрешни болести, по детски болести или по спешна медицина могат да осъществяват дейност като индивидуална или групова практика за първична медицинска помощ без да придобиват специалност по обща медицина”.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Уважаеми колеги имате думата.
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Уважаеми господин председател, искам да кажа две неща.
    Първо, според нас действително е крайно необходимо тези текстове да бъдат приети до края на мандата на това Народно събрание.
    Уважаеми дами и господа народни представители, имам една молба към вас. Тъй като когато четете доклада по Закона за здравето, който е на комисията за второ четене в зала, се приеха текстове, които уреждат таксите, които РЦЗ събират при регистрацията на лечебни и здравни заведения. Начинът, по който се събират тези такси в Закона за здравето се казва, че се уреждат в Закона за лечебните заведения. Да, но в Закона за лечебните заведения тези текстове все още не съществуват, тъй като още не е факт и беше предвиден в другия закон, който в момента е в Народното събрание и ние не знаем какво ще се случи, ако Законът за здравето влезе в сила преди Закона за лечебните заведения. Т.е. ще прехвърля към текстове, които в Закона за лечебните заведения не съществуват. За това, така или иначе ще се отваря изменение в Закона за лечебните заведения, което ще влезе на четене в Закона за здравето, нека да поставим и три текста, които на практика да се появят в Закона за лечебните заведения заедно с тези в Закона за здравето. Ще стане така, че ще имаме текстове в Закона за здравето, които прехвърлят към не съществуващи текстове в Закона за лечебните заведения Искам в този доклад да влезнат и тези текстове в Закона за лечебните заведения, за да има логика в това, което приемаме сега в Закона за здравето.
    Мога да ви прочета текстовете.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Доктор Цеков, нека да вървим подред, ще ви дадем възможност да ги прочетете, защото има и още едно предложение от доктор Нигяр Сахлим по отношение на други лекари.
    ДОНКА МИХАЙЛОВА: Уважаеми господин председател, тъй като текстовете, които бяха раздадени писмено са текстове, които внесохме с доктор Кумчев, като вносител бих искала да направя едно много кратко пояснение за ориентация на колегите. Тъй като срокът ни притиска, спомняте си, че срокът според който лекарите без специалност не могат да продължат да работят е 13 юли 2009 година, а Закона за здравето е в достатъчно напреднала фаза. Вероятно ще бъде от приоритетните закони и ще започнем да го разглеждаме още тази седмица, за това предлагаме прехвърляне на текста, който по същество е обсъден на първо четене към Закона за здравето.
    Промените, които предлагаме са следните. Спомняте си, че въведохме срок от шест години, в който лекарите трябва да придобият специалност. Тогава имаше спор за този срок, като коментара на по-голяма част от колегите беше, че този срок трябва да бъде намален. Разчетите, които направихме с Министерството на здравеопазването, че пет годишният срок е достатъчен и всички, които биха желали да придобият специалност могат да го направят.
    Втората промяна е, въвеждането на алинея 2, която въвежда този срок като окончателен.
    Третата промяна е свързана със спора, който водихме кои са специалностите, при които лекарите в доболничната помощ могат да работят без да имат специалност „Обща медицина”. От нашето първоначално предложение в текста, който предлагаме в параграф 6-б, опадат акушер гинеколозите и хирурзите, тъй като точно по тези две специалности имаше спорове.
    Това са нашите предложения.
    ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Уважаеми господин председател, на основание чл. 70, алинея 2, точка 2, правя следното предложение по общия проект за Закон за изменение и допълнение на Закона за здравето.
    В параграф 76 се правят следните допълнения.
    Искам да ви попитам и тук съм подготвил на уважаемите колеги, за да спестя време, предложенията, които съм направил. Възползвам се от това правно основание.
    Това е по Закона за трансплантациите. Нямах възможност да присъствам на предишното заседание на комисията и в зала беше недоразбрано, а по принцип законът ми беше приет на първо четене. Второто ми основани е правно, тъй като законът на професор Гайдарски беше приет, а той не беше по принцип приет. За това в момента имам възможност да раздам писмено на уважаемите колеги предложенията, които направих в залата и да могат спокойно колегите да се запознаят с тях. От Агенцията по трансплантации подкрепят тези предложения. За пълнота на закона внасям тези предложения.
    ДОНКА МИХАЙЛОВА: Господин председател, уважаеми колеги, предлагам да гласуваме предложенията поотделно.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Колеги, съгласни ли сте да гласуваме текст по текст?
    Моля, който е съгласен, да гласува?
    - „За” – 15.
    - „Против” – Няма.
    - „Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    Колеги имате ли други предложения по първия текст, който наистина се чака от цялата здравна система? Не виждам.
    Уважаеми колеги, подлагам на гласуване текста на параграф 80-б, с параграфи 6-а и 6-б, които касаят общопрактикуващите лекари и другите основни специалности.
    Моля, който е съгласен да приемем тези текстове, да гласува?
    - „За” – 14.
    - „Против” – Няма.
    - „Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    Доктор Цеков, ще помоля да прочетете вашите предложения, след което ще предоставя думата на доктор Нигяр Сахлим.
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Уважаеми колеги, правя следните предложения, като параграфът ще стане по реда на номерирането.
    В Закона за лечебните заведения се правят следните изменения и допълнения:
    Първо, в член 40, алинея 1.
    В алинея 1 се създава точка 12, която гласи:
    Точка 12. Документ за платена държавна такса.
    В алинея 2 се създава точка 7.
    Точка 7. Документ за платена държавна такса.
    Второ, в член 41, алинея 3 се изменя както следва:
    „Алинея 3. Министерският съвет определя с наредба реда за водене на регистъра по алинея 1 и утвърждава Тарифа за таксите за издаване на удостоверение за регистрация на лечебно заведение, удостоверение за извършване на лечебна дейност по член 2-а и за използване на регистъра”.
    Трето, в член 47, се създава точка 13.
    „Точка 13. Документ за платена държавна такса”.
    Четвърто, в член 49, алинея 3 се изменя както следва:
    „Алинея 3. Министерският съвет определя с наредба реда за водене на регистри по алинея 1 и утвърждава Тарифа за таксите за издаване на разрешение за лечебна дейност и за използване на регистъра”.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Колеги имате ли предложения по тези финансови правила, които уреждат материята?
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Искам да помоля народните представители да подкрепят текста, тъй като това е свързано с приетите текстове на член 10-а.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Колеги имате ли предложения? Няма.
    Уважаеми колеги, позволете ми да поставя на гласуване предложението на Министерството на здравеопазване по материята за таксите, които урежда чрез закон нещата за финансовите изисквания.
    Моля, който е съгласен да подкрепим предложението, да гласува?
    - „За” – 10.
    - „Против” – Няма.
    - „Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    НИГЯР САХЛИМ: Уважаеми колеги, упълномощена съм от доцент Китов, във връзка с едно негово предложение, което е прието в зала на 30 април, а на комисията искам да припомня, че е разгледала това предложение и с консенсус го е подкрепила преди повече от една година. Става въпрос за следния текст:
    „Лекар по дентална медицина, който притежава издадено по реда на Закона за безопасно използване на ядрената енергия удостоверение за съответната правоспособност и удостоверение за самостоятелна работа с дентални апарати за образна диагностика може да извършва образна диагностика на зъбите и челюстите на пациентите”.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Колеги, става дума за рентгеновите апарати и възможността на зъболекарите, които имат необходимото удостоверение да работят нещо, което е практика във всички съвременни стоматологични кабинети.
    Моля, който е съгласен с предложението, което направи доктор Нигяр Сахлим от името на доцент Борислав Китов, да гласува?
    - „За” – 14.
    - „Против” – Няма.
    - „Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Уважаеми колеги, в член 10-а, се създава от алинея от 4 до 8. „Дейността на националната публична донорна банка се извършва съгласно Правилник за устройството, дейността и вътрешния ред утвърден от министъра на здравеопазването.
    5. Националната публична донорна банка създава и поддържа национален донорен регистър за стволови клетки като събира, обработва, съхранява, предоставя информация във връзка с генетичния материал и генома на стволовите клетки.
    6. Обстоятелствата и данните, които се вписват в регистъра по алинея 5, реда за вписване и ползване на информация се урежда с наредба на министъра на здравеопазването.
    7. Приходите на Националната публична донорна банка за стволови клетки се формират от:
    Първо, субсидии от държавния бюджет чрез бюджета на Министерството на здравеопазването.
    Второ, дарения и помощи.
    Трето, други приходи.
    8. Средствата по алинея 7 се разходват за обезпечаване дейността на Националната публична донорна банка за стволови клетки.
    Второ, досегашната точки 1, 2 и 3 съответно стават точки 2, 3 и 4.
    Мотиви по алинея 4.
    Съгласно разпоредбите на член 28-б, алинея 3 от Закона за лечебните заведения дейността на тъканната банка се извършва съгласно Правилник за устройството, дейността и вътрешния ред утвърден от ръководителя на лечебното заведение.
    Считам, че тъй като тъканната банка, която създаваме със статут на Национална тъканна банка би било логично и редно в Правилника за устройството и дейността да бъдат утвърдени от министъра на здравеопазването, а не от ръководителя на лечебното заведение, чиято структура ще бъде създадена. Все пак не трябва да забравяме, че в член 10, алинея 1 от Закона за трансплантацията на органи, тъкани и клетки ясно е разписано, че министърът на здравеопазването е този, който провежда държавната политика в областта на трансплантацията.
    Мотиви по алинея 5 и алинея 6.
    Съгласно европейските критерии и изисквания за осъществяване на международен обмен на стволови клетки, Националната публична донорна банка трябва да създаде регистър за стволови клетки. Убеден съм, че Министерството на здравеопазването веднага ще опонира необходимостта от подобен регистър с аргумент, че съгласно разпоредбите на член 11, алинея 5, точка 5, Изпълнителната агенция по трансплантация вече е създала и към момента функционира публичен и служебен регистър. Бих искал да отбележа, че в публичния и служебния регистър се събират, обработват, съхраняват и предоставят информация във връзка с трансплантацията като цяло.
    Не съм напълно убеден, че информацията, която се съдържа и в двата регистъра на Изпълнителната агенция по трансплантация и съгласно Наредба № 21 от 3 май 2007 година, отговаря на изискванията за осъществяването на международен обмен, специално що се касае за стволовите клетки.
    По алинея 7 и алинея 8.
    Отново във връзка със статута на Националната донорна тъканна банка, тъй като не беше възприето моето предложение тя да бъде тъканна банка по член 5, алинея 1 от Закона за лечебните заведения мисля, че е коректно в закона да бъде ясно разписано как ще се формират приходите на Националната банка и съответно какви средства ще се разходват с цел гарантиране финансирането и финансовата устойчивост на Националната донорна тъканна банка.
    Искам да отбележа, че текстовете на настоящото ми предложение се съдържаха и в предложението ми по Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за трансплантация на органи, тъкани и клетки за създаването на Национална тъканна банка, което предложение по принцип беше подкрепено, както от комисията, така и в пленарна зала.
    Считам, че така направените предложения са резонни и не променят приетия текст по член 10-а от Закона за трансплантация на органи, тъкани и клетки. Напротив, те допълват съдържанието на член 10-а с цел по-голяма яснота, прецизност на разпоредбите, чрез които се създава Националната донорна тъканна банка. Нещо повече, тя ще може нормално да функционира. Уреждаме нормалното функциониране на тъканната банка. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Доктор Иванов, ние уважаваме вашите амбиции, но искам да ви кажа, че в Закона за изменение и допълнение на Закона за трансплантации на органи, тъкани и клетки вече е приет и има създадена такава институция.
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Уважаеми дами и господа народни представители, проявявам разбиране към идеята, която е вложил в текстовете народния представител доктор Иванов, бих искал да кажа, че ще внесе много сериозно двусмислие във вече приетия текст на параграф 76, от Закона за изменение на Закона за здравето. Защото, там е прието, че Националната публична донорна банка ще бъде структура в лечебно заведение, което ще извършва такава дейност. Това така ли е?
    ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Не е така.
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Мога да ви прочета текста.
    ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Така е прието.
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: В параграф 76 на Закона за здравето ние направихме промяна в Закона за трансплантация на органи, тъкани и клетки.
    Доктор Иванов, в същност това предложение по параграф 76, на изменението на Закона за здравето ли е?
    В параграф 76 нямаме изменение, което касае Националната публична донорна банка.
    В параграфа сме разглеждали следните текстове: Изменения, които дават възможност министъра на здравеопазването да управомощава свой заместник министър в изпълнението на конкретни правомощия. Това е разгледано в параграф 76 по Закона за изменение на Закона за здравето, който прави тези изменения в Закона за трансплантациите.
    Дейността на Националната публична донорна банка я разглеждахме в Законопроекта за изменение на Закона за трансплантацията. Където приехме член 10-а, в който уредихме статута на Националната публична донорна банка, която беше уредена като структура на лечебно заведение за медицинска помощ.
    Знаете, че в Закона за лечебните заведения към изискванията за работа, за съществуването на едно лечебно заведение има изискване да има правилник за устройството, дейността и вътрешния ред. Това, което тук се иска е лечебното заведение, което има правилник за устройство на дейността и в него има структурна единица донорна банка, тази структурна единица да има друг правилник различен от този на лечебното заведение. Това е предложението, което разглеждаме в момента.
    Освен това тук се казва, че приходите на Националната публична донорна банка ще се формират по три механизма, но в същност Националната публична донорна банка няма собствена приходна сметка. Приходите на банката фактически са приходи на лечебното заведение, в което тя съществува. Няма как да бъдат уредени по различен ред от реда, който съществува в законодателството сега.
    Що се отнася до регистъра този регистър, който ще прави банката очевидно трябва да бъде различен от регистъра, който имаме в Изпълнителната агенция по трансплантация, което според нас също ще доведе до смущение в работата на тези регистри, а още повече, че работата на регистъра, който съществува в Изпълнителната агенция по трансплантация е надлежно уреден в Наредба № 21 от 2007 година.
    ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Първо, искам да взема отношение относно това, явно господин заместник-министъра не присъства на гласуването и обсъждането. Казах, че тогава на заседанието не присъствах и в зала, когато беше гласуването го прочетох.
    Второ, когато създаваме национална банка не става въпрос за едно лечебно заведение. Не може само промяната на името национална да дава възможност на едно лечебно заведение.
    Трето, вие не сте прочели има два типа регистри. За кой регистър от двата типа ми говорите?
    Очевидно не сте навлезли в дълбочина на моето предложение. Освен това искам да направя забележка, че те бяха приети на първо четене по принцип и философията именно на това, как да функционира националната банка е дадена тук, господин заместник-министър.
    Считам, че в момента доводите, които вие изтъкнахте противоречат и въобще не сте навлезли в дълбочината на Националната банка за стволови клетки.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Нека да не правим квалификации.
    ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Ако искате мога да ви ги прочета, но те са твърде дълги, какви са изискванията за национален регистър. Тук навлизаме в едно пълно незапознаване с документите.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, с оглед на това, че вече наближава 14.00 часа диалога стана между двама души. Предложението е принципно и касае една национална банка. Тази национална банка според мен няма как да бъде част от едно лечебно заведение, което получава приходи единствено по Национална здравноосигурителна каса.
    В този смисъл няма как това лечебно заведение да издържа Националната тъканна банка. Няма как директора на едно лечебно заведение да определя правилника за вътрешния ред на една Национална тъканна банка.
    Подкрепям предложението и предлагам процедурно да прекратим разискването, тъй като дебата е ясен и да преминем към гласуване, за да свършим работа преди 14.00 часа.
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Искам да направя обратно процедурно предложение. Много внимателно прочетох текстовете. В тях има здрав смисъл, но кое променяме чисто процедурно.
    В момента ние променяме един закон, който още не е публикуван в „Държавен вестник”, като процедура чисто юридически, правно-технически можем ли да променим закон, който още не е станал факт с публикация в „Държавен вестник” през друг закон сега. Според мен, чисто технически или правно технически това не е изпълнимо поне докато публикацията в „Държавен вестник” не направи факт онзи текст, който иска доктор Лъчезар Иванов да трансформира в по-разумен. Така, че той съвсем коректно може да го внесе като ЗИД и ако ние имаме шанса и възможността в рамките на мандата да разсъждаваме, нека да го направим, но сега процедурно да разсъждаваме по същество при положение, че не можем да променим закон, който още не е факт, защо да се прави.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Колеги, имате ли други предложения?
    ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Ще помоля да чуем как стоят нещата юридически от експертите?
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Уважаеми колеги преминаваме към гласуване.
    Моля, който е съгласен да се подкрепи предложението на доктор Лъчезар Иванов в този текст и смисъла, за който стана дума, да гласува?
    - „За” – 3.
    - „Против” – Няма.
    - „Въздържали се” - 8.
    Не се приема предложението.
    ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Искам да бъде отбелязано в протокола днес начина, по който господи Кумчев води заседанието и как беше прогласувано проформа едно предложение, по което толкова много време е работено. Освен това много добре доктор Кумчев знае защо не иска да го приеме и в пленарна зала също изкомандва как да бъде гласувано, просто не ви прави чест.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Уважаеми колеги, закривам заседанието на Комисията по здравеопазване.


    (Заседанието завърши в 14.00 часа)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    /Доц. Д-р Тодор Кумчев/

    Форма за търсене
    Ключова дума