Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по здравеопазването
27/07/2006
    П Р О Т О К О Л
    № 36

    Днес, 27 юли 2006 г. от 15.00 часа се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазване към Четиридесетото народно събрание.

    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    Комисия по здравеопазване

    Стенографски запис


    П Р О Т О К О Л
    № 36

    Днес, 27 юли 2006 г. от 15.00 часа се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазване към Четиридесетото народно събрание.
    Заседанието се проведе под ръководството на председателя на комисията – доц. Борислав Китов при следния

    ДНЕВЕН РЕД:


    1. Общ законопроект за изменение и допълнение на Закона за трансплантация на органи, тъкани и клетки, № 653-10-32 от 19 юли 2006 година – второ гласуване.
    2. Законопроект за изменение и допълнение на Закон за здравето, № 654—01-99, внесен от народния представител Борислав Китов на 18 юли 2006 година.
    3. Законопроект за съсловната организация на магистър-фармацевтите, № 554-01-39, внесен от народния представител Атанас Щерев и група народни представители на 25 август 2005 година – второ гласуване – продължение.


    Към протокола се прилага списък на присъствалите народни представители и гости.
    * * *

    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги откривам заседанието на Комисията по здравеопазване. Имаме необходимият кворум. Дневният ред днес е амбициозен и тежък, но след като проведохме едно малко съвещание с ръководството на комисията, предлагаме точка трета да се разгледа като точка първа, за да завършим закона и да бъде готов за зала.
    Преди това ще завършим това, което беше разпоредено от председателя на Народното събрание, за отложения параграф в залата по Закона за кръвта и кръводаряването.
    Колеги, имате ли пред себе си проекта на Закона за кръвта и кръводаряването, за параграф 1, по който се получи малко объркване, поради неясно изписване на нещата. Няма да прегласуваме този параграф. Истината е, че по време на дебатите комисията отхвърли моите предложения по алинея 2 и алинея 3. Тук ясно е записано това. Останалите неща бяха приети по принцип, след което беше направена редакцията от комисията.
    Става ясно, че по едното предложение не е подкрепена алинея 2 и алинея 3, всички останало е подкрепено по принцип и влиза в залата.
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Господин председател, обсъждаме частично текстовете, ще помоля днес да изчистим и съотношението между алинея 6 по предложението на комисията по параграф 1 и съществуващата алинея 4 в сега действащият текст на закона. Тези алинеи взаимно се допълват. Ще бъде добре, ако обединим двата текста в една алинея.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Съгласен съм, но ако доктор Руденко Йорданов, който е вносител се съгласи с вашето предложение. Мисля, че не е редно да прегласуваме. Ако доктор Руденко Йорданов не възразява, мисля че може да го направим.
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Моето предложение беше за създаване на нова алинея 4. Пред комисията беше казано, че от гледна точка на систематиката по-добре е предложената от мен алинея 4 да бъде събрана с вече съществуващите текстове и това да доведе до алинея 6, в която темата за стимулиране, организация, провеждане и възмездяване на дейностите по кръводаряването да се уредят с една наредба. Приех, че това е логично и не възразих. Сега не мога да разбера какво се иска от мен.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Доктор Цеков, ще помоля да обясните.
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Говорим за член 5, алинея 4, в която е записано: “Условията и рида за възмездяването по алинея 1 и алинея 3, както и остойностяването на разходите се определят с Наредба на Министерския съвет”. В това няма нищо лошо, но темата за организиране, провеждане и стимулиране на кръводаряването в досега съществуващата нормативна база е безкрайно остаряла и неприложима.
    Моята идея беше тази наредба или да се обнови, или да се направи нова, ако се приеме предложението на комисията, което се гласува да бъде една обща наредба, която да урежда всички въпроси свързани с финансиране на системата на кръводаряването.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: В старата алинея 4, се казва, че с Наредба на Министерския съвет условията и реда за възмездяване по алинея 1, алинея 3 и за остойностяването. По принцип приехме, че Руденко Йорданов предлага стимулирането, организирането и провеждането да бъдат включени в тази наредба.
    Мисля, че мястото е много точно. Нещата не се повтарят, а допълват. Систематичното място е точно там.
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Предложението на господин Руденко Йорданов е по-общо. Т.е. алинея 4 ще бъде част от алинея 6 по обхвата на текстовете, а не граматическият вид на текста. Ако смятате, че това не е така, тогава…
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Доктор Цеков има два начина.
    Първият начин е да има нова алинея 4, каквото беше предложението на господин Руденко Йорданов.
    От отдел “Правен” само се добавиха неща, които са свързани с този член.
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Именно за едно и също нещо ще направим две алинеи и ще посочим една и съща наредба.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Имате думата от отдел “Правен”.
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Благодаря ви господин председател, на предишното заседание казах, че две са причините да се отрази в алинея 6 предложението на народния представител Руденко Йорданов.
    Първо, идеята беше да не променяме наименованието на наредбата, защото променяйки сегашната алинея 3, довежда систематично до промяна на наименованието на наредбата или до евентуалната и отмяна.
    Второ, идеята да се акцентира върху условията и реда за стимулиране, организиране и провеждане на дейностите. За това се направи в отделна алинея.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Спокойно можеше да бъде в алинея 4 и да се направи нова наредба. По точи начин нещата щяха да бъдат много по-точни. Колкото пъти се намеси отдел “Правен” се получава това, което се получи сега.
    Въпросът е следният, ако се приеме предложението на господин Руденко Йорданов в чистия вид ще се прави нова наредба.
    Доктор Цеков, това означава, че ще правите нова наредба. Задължаваме Министерският съвет да изготви нова наредба.
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Ако се приеме по този начин текста трябва да се посочи срок, в който да се изготви новата наредба.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Въпросът беше да се напише добре, а не да се прегласува.
    Мисля, че трябва да приключим така както е дадено.

    Преминаваме към точка втора от дневния ред – Закон за съсловната организация на магистър-фармацевтите.

    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги, до къде бяхме стигнали?
    РОСИЦА ДЕРВИШЕВА: Законопроектът е приет с изключение на параграф 7 от Преходните и заключителните разпоредби и раздел ІІ “Регионални фармацевтични колегии”.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги, започваме с Раздел ІІ.
    РОСИЦА ДЕРВИШЕВА: Наименование на раздела “Регионални фармацевтични колегии”.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Моля, който е съгласен, да гласува?
    - “За” – 16.
    - “Против” – Няма.
    - “Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    Член 21.
    РОСИЦА ДЕРВИШЕВА: Член 21. Алинея 1. Регионалните фармацевтични колегии са местни структури на Българския фармацевтичен съюз с центрове и териториален обхват съгласно приложението.
    Алинея 2. Регионалната фармацевтична колегия се състои от вписаните в регистъра й магистър-фармацевти.
    Няма направени предложения.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Моля, който е съгласен, да гласува?
    - “За” – 16.
    - “Против” – Няма.
    - “Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    Член 22.
    РОСИЦА ДЕРВИШЕВА: Член 22. Органи на регионалната фармацевтична колегия са:
    Първо, общото събрание на регионалната фармацевтична колегия;
    Второ, управителният съвет на регионалната фармацевтична колегия;
    Трето, контролната комисия на регионалната фармацевтична колегия;
    Четвърто, комисията по етика и качество на регионалната фармацевтична колегия.
    Предложение на народните представители Тодор Кумчев, Емил Константинов, Надя Антонова, Христо Величков, Ваню Хърков и Александър Радославов:
    В член 22 да отпаднат точки 3 и 4.
    При предишно разглеждане това предложение беше оттеглено.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Това предложение беше оттеглено.
    Моля, който е съгласен да гласува?
    - “За” – 16.
    - “Против” – Няма.
    - “Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    Член 23.
    РОСИЦА ДЕРВИШЕВА: Член 23. Алинея 1. Общото събрание на регионалната фармацевтична колегия се състои от всички членове на регионалната фармацевтична колегия.
    Алинея 2. Общото събрание се свиква на редовни заседания веднъж годишно и на извънредни заседания. Редът за свикване, правилата за работа и за вземане на решения се определят в устава на регионалната фармацевтична колегия.
    Предложение на народните представители Тодор Кумчев, Емил Константинов, Надя Антонова, Христо Величков, Ваню Хърков и Александър Радославов:
    Член 23, алинея 2 се изменя така:
    Алинея 2. Общото събрание се свиква на редовни заседания веднъж годишно и на извънредни заседания. Редът за свикване, правилата за работа и за вземане на решения се определят в устава на организацията.
    Искам да напомня, че по вносител беше приета алинея 1, а алинея 2 се прие от предложението на Тодор Кумчев и група народни представители в предишното разискване.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги, искам да припомня, че обсъждахме въпросът да бъдат или да не бъдат юридически лица. Ако приемем, че са юридически лица, тогава устава остава. Ние наистина приехме предложението на доцент Кумчев за един устав, но след това се върнахме именно за юридическите и не юридическите лица.
    Моля, да кажете до къде се изчистиха нещата от Съюза на фармацевтите?
    ВИКТОР СИМЕОНОВ (юридически съветник на Съюза на фармацевтите): Основният въпрос беше дали регионалните фармацевтични колегии да бъдат юридически лица или просто местни структури на Българския фармацевтичен съюз. Доводите, които бяха изтъкнати от уважаемите народни представител регионалните колегии да бъдат юридически лица са следните:
    Първо, по-голяма самостоятелност на регионалните фармацевтични колегии от централните органи на съюза.
    Второ, възможност за участие в проекти свързани с програмите на Европейския съюз.
    Ние смятаме, че тези доводи са неоснователни. Аргументите против тези доводи са следните:
    Първо, относно по-голямата самостоятелност на регионалните фармацевтични колегии от централните органи на съюза. При защитата на тази теза, т.е. регионалните фармацевтични колегии да бъдат юридически лица вероятно се има предвид принципа на субсиадарността като основен принцип при вземане на решение от Европейския съюз. Този принцип най-общо се изразява в следното:
    Решенията се вземат максимално близко до тези, които ги изпълняват и по-възможност от тези, които ги изпълняват. Само при необходимост и при невъзможност решенията да бъдат взети от изпълняващите се вземат от някой, който стои по-високо от йерархията. Принципът на субсиадарността на европейска почва е една от конкретните изяви на принципа на федерализма като основен принцип в устройството. Разбираме не само форма на държавно устройство в САЩ, но и като нашето развитие на икономическите и политическите процеси.
    Ако доводите в защита на тезата регионалните фармацевтични колегии да бъдат юридически лица са такива трябва да се отбележи, че според нас те са неотносими към този въпрос.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Ще ви помоля да кажете какво подкрепяте?
    ВИКТОР СИМЕОНОВ: Според нас, регионалните фармацевтични колегии трябва да бъдат местни органи, а не юридически лица. Дали ще бъдат юридически лица или не, не предполага по-голяма самостоятелност при вземане на решение, защото техните права са записани в закона и съответно в устава на организацията.
    По втория довод за програмите на Европейския съюз, мисля, че ако те бъдат юридически лица това би ги затруднило и няма да им позволи по-бързо да кандидатстват, защото в повечето случаи във всеки проект се посочва, кой е бенефициента по този проект. Това са неправителствени организации, общини и т.н. Тези юридически лица не са точно определени. Те са от особен род юридически лица, което евентуално ще ги затрудни. Ако магистър-фармацевтите искат да участват в такъв проект могат да създадат неправителствена организация.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Искам да ви кажа, че Българският лекарски съюз и Съюза на стоматолозите в България са юридически лица.
    Доцент Щерев, ще ви помоля за становището, като вносител.
    АТАНАС ЩЕРЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, смятам, че би могъл да се спази определен принцип. Принципът е – имаме закон, този закон рамкира устава на тази организация. Уставът на организацията е един. Оттук нататък независимо, че са юридически лица регионалните колегии те са длъжни да спазват, както закона, така и устава на организацията. В никакъв случай не може да ме убедите, че с това, че ще станат юридически лица могат да си правят каквито искат устави. Това не е възможно. Именно когато са юридически лица могат да имат свобода на действията, както справедливо отбелязахте близо до самите изпълнители на съответните дейности. Точно по този начин ще могат да имат по-голяма широта на действията, а не да чакат указания от един централен орган, какъвто ще се яви Българския фармацевтичен съюз.
    Поддържам тезата, закон с регламентирани функции. Устав, който регламентира всички тези действия, включително уставите на регионалните колегии, които могат да бъдат юридически лица.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Ще изложа още един довод в подкрепа на доцент Щерев. Колеги, ако трябва да спазим съотносителността към останалите две съсловни организации там са юридически лица.
    Предлагам с гласуване да решим този въпрос.
    ВИКТОР СИМЕОНОВ: Ние гласувахме, следващият раздел, що се отнася до налагане на наказанията и там видяхме кои органи могат да констатират и налагат наказанията. Не е съвсем чиста схемата, ако са юридически лица и тези органи налагат наказания. Това е прецедент със Закона за лекарите и лекарите по дентална медицина, което според нас не би трябвало да се повтаря.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Благодаря ви.
    Колеги, предложението на вносителя е да се определя с устав на регионалната организация, което означава, че е юридическо лице.
    Има предложение на колегите, да не бъдат юридически лица.
    От Министерството на здравеопазването искате ли да вземете думата по този въпрос?
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Министерството на здравеопазването подкрепя тезата, която предвижда да няма отделни юридически лица за регионалните колегии на Съюза на фармацевтите.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Подлагам на гласуване предложението на доцент Тодор Кумчев и група народни представители. В това предложение се казва, че регионалните колегии няма да бъдат юридически лица.
    Моля, който е съгласен, да гласува?
    - “За” – 9.
    - “Против” – Няма.
    - “Въздържали се” – 5.
    Приема се.
    Подлагам на гласуване целият член 23 с алинея 1 по вносител и алинея 2 с предложението на доцент Тодор Кумчев и група народни представители.
    Моля, който е съгласен, да гласува?
    - “За” – 15.
    - “Против” – Няма.
    - “Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    Член 24.
    РОСИЦА ДЕРВИШЕВА: Член 24. Алинея 1. Общото събрание на регионалната фармацевтична колегия:
    Първо, приема устава и правилниците за работа на органите на колегията;
    Второ, приема бюджета на колегията и щата на секретариата;
    Трето, избира и освобождава председателите и членовете на управителния съвет, на контролната комисия и на комисията по етика и качество на колегията и определя мандата им;
    Четвърто, избира делегати за конгреса на Българския фармацевтичен съюз;
    Пето, приема отчетите за дейността на органите по точка 3 и взема решения по тях;
    Шесто, приема правилата за набиране и разходване на средствата на колегията;
    Седмо, взема решения по всички други въпроси, свързани с дейността на колегията съгласно действащите в страната закони и подзаконови разпоредби, устава на Българския фармацевтичен съюз и собствения си устав;
    Алинея 2. Уставът по алинея 1, точка 1 не може да противоречи на устава на Българския фармацевтичен съюз.
    Предложение на народните представители Тодор Кумчев, Емил Константинов, Надя Антонова, Христо Величков, Ваню Хърков и Александър Радославов:
    В член 24 се правят следните изменения и допълнения:
    Член 24. Общото събрание на регионалната фармацевтична колегия:
    Първо, избира делегати за конгреса на Българския фармацевтичен съюз в съответствие с член 9.
    Второ, определя председателят и членовете на управителния съвет на колегията;
    Трето, взема решения по всички други въпроси, свързани с дейността на колегията съгласно действащите в страната закони и подзаконови разпоредби и устава на Българския фармацевтичен съюз.
    Предложение на народния представител Руденко Йорданов.
    Член 24, алинея 2, точка 1 се допълва както следва:
    Член 24, алинея 2, точка 1 Приема, изменя и допълва Устава и правилниците за работа на органите на колегията.
    Искам да припомня, че комисията прие редакция при предишното обсъждане.
    Редакция на член 24, алинея 1. “Общото събрание на регионалната фармацевтична колегия:
    Първо, приема устава и правилниците за работа на органите на колегията.
    Второ, приема бюджета на колегията и щата на секретариата.
    Трето, избира и освобождава председателя и членовете на управителния съвет, на контролната комисия, на Комисията по етика и качество, на колегията и определя мандата им.
    Четвърто, избира делегати за конгреса на Българския фармацевтичен съюз.
    Пето, приема отчет за дейността на органите по точка 3 и взема решения по тях.
    Шесто, приема правилата за набиране и изразходване на средствата на колегията.
    Седмо, взема решения по всички други въпроси свързани с дейността на колегията съгласно действащото законодателство и Устава на Българския фармацевтичен съюз.
    Алинея 2. Правилниците по алинея 1, точка 1 се приемат в съответствие с устава на Българския фармацевтичен съюз”.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги, след това, което гласувахме преди малко вече няма устав. Би следвало да има правилници. Бюджетът се предоставя от централното ръководство. Вие не разбирате какво се получи. Сега ще им казват какъв ще бъде бюджета.
    АТАНАС ЩЕРЕВ: Първо, когато започнахме да обсъждаме този закон казахме, че ще правим закон за всички фармацевти.
    Второ, казахме, че ще правим закон за регулация на фармацевтичната дейност, която е свързана с определени особености, включително и регионални. Това е много важно. Тук се сблъскват търговски интереси, конкурентни интереси и т.н. Това не е точно така както е при стоматолозите и лекарите. Поради това трябва да има възможност за множествени мнения, за сблъсък на интереси и публично да се решават въпросите. С това решение на комисията централизирате работата на съюза, който ще се създаде. Това ще бъде една централизирана структура, която до голяма степен ще се определя от определен състав на управителния съвет. Нищо, че ще бъде демократично избран.
    Искам да напомня на уважаемите народни представители, че това решение, което взехте преди две гласувания ще създаде проблеми в работата на Българския фармацевтичен съюз. Благодаря ви.
    ТОДОР КУМЧЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, уважаеми доцент Щерев, вие сам казахте, че материята с магистър-фармацевтите е изключително деликатна и изисква особено внимание и специфичен интерес от страна на законотворчеството. В този смисъл, считаме, че е правилно регионалните фармацевтични колегии да не са юридически лица.
    Ние считаме, че е правилно да има единствен устав, така както е и при другите съсловни организации. Не може да има 28 устава.
    Считам, че няма нищо страшно от това, че те не са юридически лица. Всяка фармацевтична регионална колегия има своите права и отговорности съобразно устава, който ще бъде приет от организацията.
    АТАНАС ЩЕРЕВ: Уважаеми доцент Кумчев, искам да ви кажа, че уставът във всички случаи ще бъде един. Законът ще бъде един и устава на организацията също ще бъде един. Никъде не е казано, че по-нататък ще има много устави.
    Ще ви кажа, че на организация, която има централизирано ръководство много по-лесно, може да се влияе. Благодаря ви.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги, предлагам да разгледаме какво може и какво не може? Както стана ясно, правилници за дейността трябва да има. След като не е юридическо лице не може да формира бюджет. В организацията на сестрите е записано: “определя размерът на средствата за осигуряване на дейността на регионалната колегия”. Няма как да се направи щаб на секретарията. Избира и освобождава председателя и членовете на Управителния съвет, това е ясно. Избира делегат на конгреса – естествено. Приема отчетите на председателите и членовете – това е естествено. Приема правила за набиране. Как ще набира, след като не е юридическо лице. В седма точка е записано, че взема решение. Не виждам голяма разлика, но искам да попитам останалите вносители, с кое от тези неща, които изброихме вие не сте съгласни? Не сте ли съгласни да има правилници за работа на колегията?
    ТОДОР КУМЧЕВ: Едното на другото не пречи.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Ако бъркам ще помоля да бъда поправен от юристите, но бюджет и щат вече не може да има.
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Уважаеми господин председател, може да има нещо друго. Може регионалната колегия да направи предложения за бюджет и за щат. Друг е въпросът дали ще бъде прието от ръководството на съюза.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Естествено. Ние предлагаме точно това.
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Може да направи предложение за бюджет и щат на собствената си колегия, което да се приеме от ръководството.
    ДОНКА МИХАЙЛОВА: Може да се направи предложение и за имущество.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Така или иначе този член е гласуван.
    ВАНЮ ХЪРКОВ: Предлагам да се прегласува текста на член 23.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Един от вносителите на текста предлага да се прегласува останалият текст.
    Моля, който е съгласен да се прегласува член 23, да гласува?
    - “За” – 10.
    - “Против” – Няма.
    - “Въздържали се” – 4.
    Приема се.
    Подлагам на гласуване текста на доцент Тодор Кумчев и колегите Емил Константинов, Надя Антонова, Христо Величков, Ваню Хърков и Александър Радославов.
    Моля, който е съгласен със следния текст на член 23, “Общото събрание се свиква на редовни заседания веднъж годишно и на извънредни заседания. Редът за свикване, правилата за работа и за вземане на решения се определят в устава на организацията, да гласува.
    - “За” – 4.
    - “Против” – 2.
    - “Въздържали се” – 10.
    Не се приема.
    АТАНАС ЩЕРЕВ: Уважаеми господин Кумчев, уважаеми колеги, искам да кажа, че когато спорим винаги трябва да се мъчим да приемем по-доброто предложение независимо, че в началото има определено предложение.
    Предлагам, да погледнем до края как ще бъде законопроекта. Имам една представа гледайки целия закон как ще функционира тази организация.
    Мисля, че е изключително важно от една страна да има закона и устава, което я правят организация. Тази организация изпълнява държавни функции. Това е изключително важно. Където имаме пропуск, трябва да го поправим и да кажем, че уставът и закона не могат да се нарушават. Това е категорично и не трябва да подлежи на съмнение.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Ако трябва ще бъде записано. Поддържам вашето предложение.
    АТАНАС ЩЕРЕВ: Що се отнася до това да бъдат юридически лица дава възможност за една свобода в рамките на закона и устава на съответните колегии. Някои колегии могат да се възползват от тази свобода, а други – не. Това е въпрос на съответните регионални колегии. Те никого няма да могат да обвинят освен собствения си състав. Благодаря ви.
    ТОДОР КУМЧЕВ: Господин председател, уважаеми колеги, доцент Щерев, проблемът когато се изготвя този закон е изключително интересен и сложен, защото презумпцията на всички народни представители трябва да бъде за в бъдеще да не се допуска монопол на една организация във всяко едно отношение.
    Поправките, които правим имат за цел именно точно това – бавно и постепенно монопола на съсловната организация по един или друг начин да се овладее.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги, подлагам на гласуване член 23 по вносител.
    Моля, който е съгласен, да гласува?
    - “За” – 14.
    - “Против” – Няма.
    - “Въздържали се” – 2.
    Приема се.
    От отдел “Правен” казаха, че при този случай трябва да се върнем към член 21, алинея 1. Ще помоля да прочетете, текста на алинея 1.
    РОСИЦА ДЕРВИШЕВА: Алинея 1. “Регионалните фармацевтични колегии на Българския фармацевтичен съюз са юридически лица със седалища и териториален обхват съгласно приложението”.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Доцент Щерев, така ли е?
    АТАНАС ЩЕРЕВ: Не е така, съобразно дискусията, която проведохме тогава трябва да се каже, че регионалните фармацевтични колегии са юридически лица или местни структури, които са задължени по този закон и по устава на Българския фармацевтичен съюз. Това е смисълът на текста. С този текст се прави едно ограничение. Не могат да бъдат юридически лица, които да са свободни в своето действие и всичко, което не е споменато е разрешено. Това е изключено. Те са ограничени.
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Това е записано в член 24, алинея 2.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Доцент Щерев, в член 24, алинея 7 е записано: Алинея 1. “Всички въпроси свързани с действащите в страната закони и устава на Българския фармацевтичен съюз”. Алинея 2. “Уставът по алинея 1, точка 1 не може да противоречи на устава на Българския фармацевтичен съюз”.
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Връщаме се към член 21. Предлагам да отбележим, че са юридически лица. В алинея 1 да остане определението, че са местни структури на Българския фармацевтичен съюз.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Местни структури – юридически лица.
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Необходимо е да се запише: “Юридически лица – местни структури на Българския фармацевтичен съюз…”.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Аз не възразявам. Ще помоля от отдел “Правен” да вземат отношение.
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Правно технически е невъзможно, защото те са юридически лица със седалище, което е съгласно приложението. Седалището посочва съответния регион на територията, на който те упражняват дейността си. Местни структури означава, че не са юридически лица. Ако запишем и двата израза се получава нонсенс.
    ИВАН КОЛЧАКОВ: Искам да попитам юристите по този род регистрация не може ли да се направи регистрация каквато е по Търговския закон, търговските дружества и дъщерни дружества?
    Логиката е ясна, ние искаме те да бъдат в една обща организация и да имат своята автономност. Ако им дадем прекалено голяма самостоятелност може да стане асоциация на 28 фармацевтични съюза.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: При стоматолозите и лекарите има ли?
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Тук казусът е различен. Това е една специфична функция. Законът е изключително специфичен, тъй като на една не държавна организация се възлагат функции, които са прерогатив на държавата. Не може да се ползва Търговския закон с дъщерните фирми. Всичко в закона изрично трябва да бъде посочено.
    АТАНАС ЩЕРЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, този принцип е заложен още от 1997 година във всички закони. Закони, които възлагат държавни функции на неправителствени организации.
    Ако се върнете към 1997 година и да погледнете какво се говореше тогава – как могат да се възлагат държавни функции на неправителствени организации и на юридически лица. Днес всеки приема всичко това за нормално. Това е практика в страните от Европейския съюз. Колкото може да има по-малко държава, но да има ред, законност и възлагане на гражданското общество на определени функции. Разбира се, всичко следва да бъде с мярка. Точно в това е дискусията, която провеждаме с доцент Кумчев.
    Необходимо е да постановим наред със стопанската свобода, която дава едно юридическо лице със съответното седалище като местна структура.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Доцент Щерев, това е казано в законите и устава. Както вие предлагате, това е записано в член 24.
    АТАНАС ЩЕРЕВ: Тогава спорът е излишен.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Предлагам да гласуваме текстът. Моля, да бъде прочетен отново.
    РОСИЦА ДЕРВИШЕВА: Член 21. Алинея 1. “Регионалните фармацевтични колегии са юридически лица със седалище и териториален обхват съгласно приложението”. Алинея 2, остава както е записана по вносител.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Моля, който е съгласен да гласува?
    - “За” – 17.
    - “Против” – Няма.
    - “Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    По член 24, могат да правят всичко, за което стана въпрос. Отправям апел към доцент Кумчев и колегите, поддържате ли да гласуваме Вашето предложение.
    ТОДОР КУМЧЕВ: Оттегляме предложението.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Благодаря ви.
    Доктор Руденко Йорданов държите ли да се гласува вашето предложение по член 24?
    Предлагате, член 24, точка 1 да се допълни както следва: “Приема, изменя и допълва устава и правилниците за работа на органите на колегията”. След като е записано по-нагоре в текста, че уставите се приемат, естествено е, че могат да бъдат допълнени.
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Текстът е класически.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Става въпрос, че по вносител е записано “Приема уставите и правилниците, приема бюджета на колегията”. Това е допълнение. По принцип приемаме, но трябва да запишем къде е систематичното му място.
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: В подкрепа на предложението, което доцент Щерев направи в алинея 2, да се допълни: “Уставът, правилниците и правилата по алинея 1”.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: По този начин обличаме предложението на доцент Щерев, че нито правилниците, нито устава, нито правилата могат да противоречат на устава, което е една много точна теза на доцент Щерев.
    Моля, който е съгласен, да гласува?
    - “За” – 17.
    - “Против” – Няма.
    - “Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    ДОНКА МИХАЙЛОВА: Господин председател искам да направя една не толкова съществена бележка, но предлагам по аналогия на промените в член 10, точка 9, в точка 7 да отпадне четвъртата дума “всички”, тъй като обезсмисля функциите на останалите ръководни органи на регионалните колегии.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Предложението е в точка 7, думата “всички” да отпадне.
    Колеги, гласуваме член 24 с предложението на госпожа Михайлова.
    Моля, който е съгласен да гласува?
    - “За” – 17.
    - “Против” – Няма.
    - “Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    Член 25.
    РОСИЦА ДЕРВИШЕВА: Член 25. Алинея 1. Общото събрание на регионалната фармацевтична колегия се счита за законно проведено при присъствието на две трети от нейните членове. Уставът се приема с квалифицирано мнозинство от две трети до членовете на комисията, а всички останали решения – с обикновено мнозинство от присъстващите.
    Алинея 2. При липса на кворум заседанието се отлага за един час, след което се провежда с присъстващите членове, които не могат да бъдат по-малко от половината членове на колегията
    Предложение на народните представители Тодор Кумчев, Емил Константинов, Надя Антонова, Христо Величков, Ваню Хърков и Александър Радославов:
    В член 25 се правят следните изменения и допълнения:
    Член 25. Алинея 1. Общото събрание на регионалната фармацевтична колегия се счита за законно проведено при присъствието на две трети от нейните членове. Решенията по член 24, точка 1 се приемат с квалифицирано мнозинство от две трети от членовете на колегията, а всички останали решения – с обикновено мнозинство от присъстващите.
    Алинея 2. При липса на кворум заседанието се отлага за един час, след което се провежда с присъстващите членове, които не могат да бъдат по-малко от половината членове на комисията.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Доцент Кумчев, оттегляте ли предложението?
    ТОДОР КУМЧЕВ: Оттеглям предложението.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Моля, който е съгласен, да гласува?
    - “За” – 18.
    - “Против” – Няма.
    - “Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    Член 26.
    РОСИЦА ДЕРВИШЕВА: Член 26. Алинея 1. Управителният съвет на регионалната фармацевтична колегия се състои от председател, заместник-председатели, секретар и членове. Броят на заместник-председателите и на членовете, както и правилата за работа и за вземане на решения се определят в устава на колегията.
    Алинея 2. Управителният съвет на регионалната фармацевтична колегия се свиква на редовни заседания най-малко веднъж на три месеца и на извънредни заседания.
    Предложение на народните представители Тодор Кумчев, Емил Константинов, Надя Антонова, Христо Величков, Ваню Хърков и Александър Радославов:
    В член 26, алинея 2 се правят следните изменения:
    Алинея 2. Управителният съвет на регионалната фармацевтична колегия се свиква на редовни заседания най-малко веднъж месечно и на извънредни заседания.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Доцент Кумчев, оттегляте ли предложението?
    ТОДОР КУМЧЕВ: Оттеглям предложението.
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Предлагам на края на алинея 2 да се добави: “На извънредни заседания при необходимост извънредните заседания”, защото не е определено кога се насрочват. Това е мотивировката за извънредни заседания.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Естествено е, че ще има извънредно заседание поради необходимост, но след като искате ще бъде добавено.
    Моля, който е съгласен, да гласува?
    - “За” – 18.
    - “Против” – Няма.
    - “Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    Член 27
    РОСИЦА ДЕРВИШЕВА: Член 27. Управителният съвет на регионалната фармацевтична колегия:
    Първо, ръководи работата на колегията в съответствие с решенията на общото събрание и устава.
    Второ, организира и води регистъра на колегията.
    Трето, осигурява защита на данните в регистъра от неправомерен достъп.
    Четвърто, изпраща списък на членовете си на управителния съвет на Българския фармацевтичен съюз, като постоянно го актуализира;
    Пето, изготвя проектобюджет и управлява имуществото на колегията;
    Шесто, свиква общо събрание на колегията;
    Седмо, грижи се за защита на професионалните права и достойнството на членовете на колегията;
    Осмо, вписва в регистъра на колегията наложените на членовете й наказания по този закон;
    Девето, осъществява други функции, възложени му от общото събрание.
    Предложение на народните представители Ваня Цветкова, Борислав Владимиров, Татяна Калканова, Ива Станкова и Мая Манолова.
    В член 27 се добавя нова точка 10 със следния текст: “точка 10. определя представители на регионалната колегия за работа в арбитражните комисии по Закона за здравното осигуряване”.
    ИВА СТАНКОВА: Предложението е направено във връзка с евентуалното договаряне. Оттеглям предложението.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Моля, който е съгласен, да гласува?
    - “За” – 18.
    - “Против” – Няма.
    - “Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    Член 28.
    РОСИЦА ДЕРВИШЕВА: Член 28. Алинея 1. Председателят на управителния съвет на регионалната фармацевтична колегия организира и ръководи работата му и я представлява.
    Алинея 2. Заместник- председателят помага председателя в дейността му и го замества по време на отсъствие.
    Алинея 3. Секретарят:
    Първо, ръководи дейността по непосредственото изпълнение на решенията на Управителния съвет.
    Второ, организира и осигурява технически и административно цялостната дейност на управителния съвет.
    Няма направени предложения.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Моля, който е съгласен, да гласува?
    - “За” – 18.
    - “Против” – Няма.
    - “Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    Член 29.
    РОСИЦА ДЕРВИШЕВА: Член 29. Алинея 1. Контролната комисия на регионалната фармацевтична колегия се състои от председател и членове. Броят на членовете, правилата за работа и организацията на дейността на комисията се определят с устава на колегията.
    Алинея 2. Комисията по алинея 1:
    Първо, контролира законосъобразността и уставосъобразността на взетите от регионалния управителен съвет решения и тяхното изпълнение.
    Второ, представя пред общото събрание на регионалната фармацевтична колегия отчет за своята дейност и предложение за освобождаване или не освобождаване от отговорност на управителния съвет.
    Трето, при констатирани нарушения на закона, устава или решенията на Общото събрание на регионалната колегия в двуседмичен срок изготвя доклад, който внася в Управителния съвет на Българския фармацевтичен съюз, или свиква общо събрание на регионалната колегия.
    Алинея 3. Заседанията на комисията по алинея 1 са закрити. Председателят и членовете й могат да присъстват на заседанията на Управителният съвет на регионалната фармацевтична колегия.
    Предложение на народните представители Тодор Кумчев, Емил Константинов, Надя Антонова, Христо Величков, Ваню Хърков и Александър Радославов:
    Да отпадне член 29.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Това е безсмислен, защото приехме, че ще има.
    ТОДОР КУМЧЕВ: Господин председател, колеги ние се разбрахме за закритите заседания.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Това е друг въпрос. Въпросът е, че оттегляте отпадането.
    ТОДОР КУМЧЕВ: Оттеглям предложението.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Доцент Кумчев е абсолютно прав. Ние спорихме дали да бъдат открити или закрити. Предлагам да проведем дебат по този въпрос.
    АТАНАС ЩЕРЕВ: Уважаеми господин председател, вече проведохме дебат по този въпрос.
    Мисля, че имаме становище, което беше прието. Становището е, че заседанията са открити. Няма смисъл отново да връщаме дебатът. Това е гласувано.
    РОСИЦА ДЕРВИШЕВА: Правото, което приехте е да бъдат закрити заседанията и да се канят засегнатите лица с изключение на Комисията по качество.
    ТОДОР КУМЧЕВ: Тези, които се обсъждат да бъдат канени в комисията.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Това беше точно така. Само за качеството заседанието да бъде открито, защото се отнася за потребителите. Вътрешните заседания да бъдат закрити, като задължително присъстват тези, за които става въпрос.
    Как трябва да се разпише?
    РОСИЦА ДЕРВИШЕВА: “Заседанията на комисията по алинея 1 са закрити, като на тях се канят заинтересованите страни. Председателят и членовете й могат да присъстват на заседанията.
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Предлагам в алинея 2, точка 2 след думите “отговорност на”, да се добави “членовете”, защото няма колективно освобождаване от отговорност. Всеки член се освобождава индивидуално.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Моля, който е съгласен, да гласува?
    - “За” – 18.
    - “Против” – Ням.
    - “Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    Член 30.
    РОСИЦА ДЕРВИШЕВА: Член 30. Алинея 1. Комисията по етика и качество на регионалната фармацевтична колегия се състои от председател и членове. Броят на членовете се определя с устава на колегията.
    Алинея 2. Комисията по алинея 1 се ръководи в работата си от устава на колегията, от етичния кодекс на фармацевта и от националните стандарти за добра фармацевтична практика.
    Алинея 3. Комисията по алинея 1:
    Първо, следи за спазване на професионалните, морално-етичните и деонтологичните въпроси, свързани с упражняването на професията;
    Второ, разглежда жалби по въпросите, посочени в точка 1.
    Трето, осъществява други функции, възложени й от общото събрание на регионалната колегия;
    Четвърто, издава актове за установени нарушения и препоръки за отстраняването им.
    Алинея 4. Заседанията на комисията по етика и качество са закрити.
    Предложение на народните представители Тодор Кумчев, Емил Константинов, Надя Антонова, Христо Величков, Ваню Хърков и Александър Радославов:
    Да отпадне член 30.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Решихме, че ще бъдат открити.
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Необходимо е да се направи една препратка, в алинея 3, точка 4 да се запише: “Издава актове за установяване на нарушенията по член 38”.
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Първо, искам да припомня, че навсякъде в текстовете трябва да заменим понятието “Етична комисия” с “Комисия по професионална етика”.
    Второ, направих предложение да няма процедура, при която акта да се издава индивидуално. Моето предложение беше отхвърлено, а сега с радост забелязвам, че комисията издава актове. Кое е вярното?
    ПРЕД. БОРИСЛАВ КИТОВ: Доктор Дервишева, какво е прието, за да синхронизираме текста. Господин Руденко Йорданов е прав.
    ПЕТЪР МРЪЦКОВ: По принцип се съставя от членовете на комисията, а самото разпореждане се издава от председателя или от председателя на Управителния съвет.
    Мисля, че не противоречим.
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Прав е народният представител Руденко Йорданов, за това предлагаме точка 4 да се обособи като нова алинея 4, която да гласи: “Членовете на комисията по алинея 1 издават актовете за установяване нарушения по член 38”. Така е в кореспонденция с вече приетите текстове. Благодаря ви.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Алинея 4, става алинея 5. Ще помоля предварително да се изчистват тези неща, за да не настъпва този момент.
    Доктор Йорданов, съгласен ли сте?
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Съгласен съм.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Подлагам на гласуване член 30, с предложението, което беше направено и заседанията на комисията са открити.
    Моля, който е съгласен, да гласува?
    - “За” – 18.
    - “Против” – Няма.
    - “Въздържали се” – Няма.
    Приели се.
    Член 31.
    РОСИЦА ДЕРВИШЕВА: Член 31. Алинея 1. Лицата, работещи по трудов договор, избрани в органите по член 22, точка 2 и 3 имат право на платен служебен отпуск по член 161 от Кодекса на труда в размер до 10 работни дни за календарна година, а избраните в органа по член 22, точка 4 – в размер до 20 работни дни.
    Алинея 2. Отпускът по алинея 1, се заплаща по реда на член 177 от Кодекса на труда.
    Алинея 3. Лицата по алинея 1 уведомяват своевременно в писмен вид работодателя за времето на ползване на отпуска.
    Алинея 4. отпускът по алинея 1 не може да се компенсира с парично обезщетение, не може да се прибавя към платеният годишен отпуск и не може да бъде отлаган за следващата календарна година.
    Алинея 5. За отчитане на отпуск по алинея 1 се води специална книга при работодателя.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Моля, който е съгласен, да гласува?
    - “За” – 18.
    - “Против” – Няма.
    - “Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    Член 32.
    РОСИЦА ДЕРВИШЕВА: Член 32, алинея 1. Не могат да бъдат избирани в Управителния съвет, в контролната комисия, в комисията по етика и в комисията по качество на Българския фармацевтичен съюз и в органите на регионалните му колегии лица, които са осъждани за умишлено престъпление от общ характер.
    Алинея 2. Едно лице не може да бъде член на повече от един от следните изборни органи:
    Първо, управителен съвет.
    Второ, контролна комисия,
    Трето, комисия по етика;
    Четвърто, комисия по качество;
    Пето, комисия по етика и качество.
    Предложение на народните представители Тодор Кумчев, Емил Константинов, Надя Антонова, Христо Величков, Ваню Хърков и Александър Радославов:
    Член 32 се променя така:
    Член 32, алинея 1. В управителния съвет, в контролната комисия, в комисията по етика и в комисията по качество на Българския фармацевтичен съюз и в органите на регионалните му колегии могат да бъдат избирани лица, които7
    Първо, са завършили висше образование “Фармация”, с образователно-квалификационна степен “Магистър”.
    Второ, не са лишени от право да упражняват професията си.
    Трето, не са загубили право да работят по специалността си на основание член 68, алинея 7 от ЗЛАХМ.
    Алинея 2. Едно лице не може да бъде член на повече от един от следните избрани органи7
    Първо, управителен съвет.
    Второ, контролна комисия.
    Трето, комисия по етика.
    Четвърто, комисия по качество.
    Алинея 3. Членовете на органите на Българския фармацевтичен съюз не могат да вземат участие в заседание и при вземане на решени касаещо:
    Първо, самият член.
    Второ, неговият съпруг.
    Трето, роднините му по възходяща и низходяща линия, тия по съребрена линия до четвърта степен, сватовство до първа степен.
    Четвърто, лицата, спрямо които той е настойник, осиновен или осиновител.
    Алинея 4. Предходната алинея се прилага и в случаите, в които член на комисията има икономически интерес от вземаното решение.
    Алинея 5. Решенията, взети в нарушение на разпоредбите на алинея 3 и 4 са нищожни. Всяко лице може да се позовава на тяхната нищожност без същата да се обявява по съдебен ред.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Доцент Кумчев, ще мотивирате ли предложението?
    ТОДОР КУМЧЕВ: Господин председател, уважаеми колеги, мисля че текстът, който е предлагаме е по-съвършен и по-добър от това, което се предлага от вносителя. Благодаря ви.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Точка 1 и 2 са излишни, защото няма да бъдат членове на съюза. Приехме, че ще има комисия по етика и качество.
    АНТОНИЯ ПЪРВАНОВА: Имам един въпрос по отношение на алинея 5, където решенията взети в нарушение на разпоредбите, всяко лице може да се позовава на тяхната нищожност без същата да се обявява. Това означава, че някой казва, че счита това за нищожно, какво ще следва от това? Някой трябва да го обяви за нищожно.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Права сте, но мисля, че алинея 3 по предложението на доцент Тодор Кумчев не може да бъде разписана по този начин. Те могат да не могат да гласуват при вземане на решение, но не може да им забраним да не участват. Не участват в гласуването при вземане на решение, така както един народен представител, който има конфликт на интереси заявява, че няма да участва в гласуването.
    АНТОНИЯ ПЪРВАНОВА: Не могат да участват при вземане на решения.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Точно така.
    ТОДОР КУМЧЕВ: Съгласен съм.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Необходимо е да се погледне алинея 5.
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Алинея 5 не може да се приеме, защото нищожността винаги се прогласява по съдебен ред. Не може със закон да кажем, че всеки, който желае може да прогласи нищожност на дадено решение.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Това е тека. Когато се третира в съда, веднага ще кажат, че е нищожно, защото е нарушение на закона.
    ЕВГЕНИ МИНКОВ: В член 32, е записано висше образование “Фармация”.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Професор Минков, това се оттегли.
    Предлагам да гласуваме предложенията на доцент Кумчев, алинея 1 и алинея 2 – отпадат.
    Остават алинея 3 и алинея 4, като в алинея 3 е записано: “Членовете на органите на българския фармацевтичен съюз не могат да участват при вземане на решение, относно самия член, неговия съпруг, роднините му по възходяща и низходяща линия до четвърта степен”.
    Искам да попитам такава ли е практиката?
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Това са всички роднини по възходяща и низходяща линия, всички по съребрена до четвърта степен, което е много голям кръг от роднини и сватовство до първа степен. Текстовете са точни като правно техническо изразяване.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Не са ли тежки като процедура.
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Да, тежки са като процедура.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги, разбирам логиката на доцент Кумчев и ще я подкрепя, но четвърта степен е много тежка.
    ТОДОР КУМЧЕВ: Предлагам да се запише до втора степен.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КУМЧЕВ: Предлагате до втора степен и сватовство до първа степен.
    ТОДОР КУМЧЕВ: Съгласен съм.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КУМЧЕВ: Алинея 4 остава.
    АНТОНИЯ ПЪРВАНОВА: Колеги, алинея 4 също е много странна. Колегията ще разглежда само икономически интереси. Винаги ще имат икономически интерес. Това означава, че въобще не могат да вземат решение, защото регионалната колеги, освен морално етични въпроси и икономически въпроси не виждам какви други интереси ще разглежда и защитава.
    Как се формулира икономическият интерес?
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги, мисля че доктор Първанова е права, защото без да е дефиниран какъв е икономическият интерес всяко нещо може да стане икономически интерес. Още повече, че когато става въпрос за един бизнес като фармацията всеки макар и конкретен случай има интерес за всички останали. Алинея 4 е малко пресилена, но искам да чуя вашето мнение.
    ТОДОР КУМЧЕВ: Разбрах ви много добре.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Не може да се дефинира.
    ТОДОР КУМЧЕВ: Може да се запише “личен финансов интерес”.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Предлагате в предходната алинея да се запише “В случаите, в които член на комисията има личен финансов интерес”.
    Колеги, това как ще се докаже?
    ПЕТЪР МРЪЦКОВ: Декларираме, че имаме интереси когато се приема даден закон.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Не е ли по-добре да запишем, че всеки трябва да декларира евентуален интерес, но нищо повече.
    АНТОНИЯ ПЪРВАНОВА: Колеги, това са органи на целия фармацевтичен съюз. Представете си, ако те вземат решение да представят позиция пред здравната каса. Естествено е, че имат икономически интерес. Иначе няма да вземат решение, да бъде представено в здравната каса. Това означава, че нямат право да вземат такова решение изобщо, по принцип, никога. Същото се отнася и за регионалната колегия. Всички ще имат интерес за нещо.
    Тук не говорим за обществен и личен интерес. Всеки един от членовете в цялата група има своя личен интерес. Те имат еднакви лични интереси, които са икономически. Това означава, че няма да могат да вземат такива решения.
    ТОДОР КУМЧЕВ: Искам да направя една реплика на доктор Първанова, господин председател, колеги , това, което разглеждаме е един добър закон. Имайте предвид, че следва следващият Закон за лекарствата и аптеките. Когато говорим за икономически и финансови интереси, това ще бъде в друга категория. Предлагам да оставим личен финансов интерес.
    АТАНАС ЩЕРЕВ: Доктор Първанова, е права, че няма начин в едно обсъждане да не са замесени интереси. Винаги има интереси, когато извършваме политическа дейност. Става въпрос за личен интерес, за корпоративен интерес и за обществен интерес. Това са различни понятия. Не е въпросът, да няма такива интереси, защото е изключено. Въпросът е да има прозрачност в дискусиите. Хората, които слушат тези дискусии да могат да преценят какви са интересите в една или друга посока. Това е изключително важно.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Доцент Щерев, какво е вашето предложение?
    АТАНАС ЩЕРЕВ: Ако запишем личен интерес, означава, че в известна степен се ограничават интересите. Те не са съвсем лични. Могат да бъдат групови, съсловни и т.н. Изключено е да започнем да изброяваме всички интереси. Когато става въпрос за една организация, която изпълнява държавни функции изключено е личният интерес да не се посочи, че не трябва да присъства в дейността по този закон, за тази организация.
    ПЕТЪР МРЪЦКОВ: Господин председател, в алинея 3 е записано, че не могат да участват при вземане на решение. Алинея 4 повтаря това, което е казано в алинея 3.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Става въпрос, как ще бъде определено?
    ПЕТЪР МРЪЦКОВ: Членовете на органите не могат да вземат участие във вземането на решение.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: В алинея 4, как ще се определи икономическият му интерес?
    ПЕТЪР МРЪЦКОВ: В алинея 3 ограничаваме да участва с гласуване при вземане на решение.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Например, ако вашия брат е фармацевт, как ще му кажете, че има икономически интерес. Той ще ви отговори, че вие имате същият.
    ПЕТЪР МРЪЦКОВ: В алинея 3 казваме да не участва във вземането на решения.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Как ще се докаже икономическият интерес? За това става въпрос. Ние не оспорваме участието, но няма как да се докаже.
    ДОНКА МИХАЙЛОВА: Разбира се този текст е спорен, но считам, че най-добре би било да остани дефиницията: „Личен финансов интерес”, тъй като предполага от една страна деклариране на интерес. От друга страна форма на самоконтрол. Аз мога да кажа: „Ти имаш личен финансов интерес, а не съсловен”. Това е моето предложение.
    Имам един въпрос към вносителите. Защо в алинея 3 ние регламентираме ограничение по отношение на членове на целия съюз и този текст стои в главата, която се отнася за регионалните колегии. Имам чувството, че този текст не трябва да бъде записан тук.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТО: Забележката ви е правилна. От алинея 3 надолу, това се отнася за органите на друго място. Тук става въпрос за регионалните органи. Фактически по предложението на вносителите отново се отнася за централните органи.
    НИГЯР САХЛИМ: Регионалните органи вземат тези решения. В същност презумпцията е, че регионалните органи вземат подобен вид решения.
    Мисля, че е удачно и тук да фигурира този текст. Лично аз съм склонна да подкрепя оставането на една такава алинея, поради това да се ограничат фрапантни случаи на сблъсък на конфликт на интереси.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Госпожо Михайлова, в член 32 по вносителите се отнася както за целия съюз, така и органите на регионалното ниво. Те го препращат сравнително точно по същия начин.
    Добре, искате ли да вземете отношение.
    Преминаваме към гласуване. Гласуваме член 32, алинея 1 по вносител.
    Моля, който е съгласен, да гласува?
    - „За” – 17.
    - „Против” – Няма.
    - „Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    Гласуваме алинея 2 по вносител. Моля, който е съгласен да гласува?
    - „За” – 16.
    - „Против” – Няма.
    - „Въздържали се” – 1.
    Приема се.
    Ще помоля на прочетете алинея 3 със следната редакция:
    РОСИЦА ДЕРВИШЕВА: Алинея 3. „Членовете на органите на Българския фармацевтичен съюз не могат да участват при вземане на решение относно:
    Първо, самия член.
    Второ, неговия съпруг.
    Трето, роднините му по възходяща и низходяща линия, тия по съребрена линия до втора степен, сватовство до първа степен.
    Четвърто, лицата спрямо, които той е настойник”.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Моля, който е съгласен с алинея 3, да гласува?
    - „За” – 17.
    - „Против” – Няма.
    - „Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    Алинея 4.
    РОСИЦА ДЕРВИШЕВА: Алинея 4. „Предходната алинея се прилага и в случаите, в които член на комисията има личен финансов интерес от вземаното решение”.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Моля, който е съгласен, да гласува?
    - „За” – 17.
    - „Против” – Няма.
    - „Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    Алинея 5 беше оттеглена.
    Подлагам на гласуване целият член 32, с вече гласуваните алинеи.
    Моля, който е съгласен, да гласува?
    - „За” – 17.
    - „Против” – Няма.
    - „Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    Параграф 7.
    РОСИЦА ДЕРВИШЕВА: Параграф 7 на Преходни и заключителни разпоредби, който касае промени в Закона за лекарствата и аптеките в хуманната медицина. Редакция на Министерството на здравеопазването, съгласувана с отдел „Правен” на Народното събрание.
    Първо, в член 68 се правят следните изменения:
    а/ алинея 6 се изменя така:
    „Алинея 6. Ръководителите на аптеки на лечебни заведения или на общини трябва:
    Първо, да са дееспособни български граждани, граждани на държава – членка на Европейския съюз, другите държави от европейското икономическо пространство и Швейцария.
    Второ, да отговарят на условията на член 4 от Закона за съсловната организация на магистър-фармацевтите.
    Трето, да не са лишени от право да упражняват професията си на магистър-фармацевт;
    Четвърто, да имат най-малко една година стаж като магистър-фармацевти;
    Пето, да не са осъждани за престъпления, свързани с упражняване на професията им, за присвоителни престъпления или за умишлени престъпления срещу личността”.
    б/ алинея 7 се отменя.
    Второ, в член 74, алинея 2, точка 2 думите „член 68, алинея 6 и 7” се заменят с „член 68, алинея 6”.
    Трето, в член 81, алинея 1, точка 2, думите „член 68, алинея 5, алинея 6 и алинея 7” се заменят с „член 68, алинея 5 и алинея 6”.
    Четвърто, в член 81-а, алинея 2 думите „член 68, алинея 5, алинея 6, алинея 7 и алинея 8” се заменят с „член 68, алинея 5, алинея 6 и алинея 8”.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги, имате думата? Не виждам.
    Моля, който е съгласен с параграф 7, да гласува?
    - „За” – 17.
    - „Против” – Няма.
    - „Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    По предложение на господин Петър Мръцков, трябваше да бъде изчистено предложението. От Министерството на здравеопазването поеха ангажименти. Може ли да потвърдите, дали приложението е поправено?
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Господин председател, не ми е известно, кой е поел такъв ангажимент. Аз не бях информиран за такъв ангажимент и сега не мога да отговоря на този въпрос.
    Тъй като вървим към приключване на закона не зная дали получихте официалното становище на Министерството на здравеопазването.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Ще преминем към него, но ще помоля да свършим, това което бяхме оставили.
    АТАНАС ЩЕРЕВ: Уважаеми господин председател, предлагам комисията да вземе решение, за оглеждане на Приложение № 1 и привеждането му в ред съгласно териториалното устройство на страната.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: От кого?
    АТАНАС ЩЕРЕВ: От сътрудниците на комисията. Ако има една грешка Тополовград, към Старозагорска община, тя е приведена, може би има и други грешки. Това ще бъде проверено. Приемаме ли принципа, че е направено по закона за териториалното устройство? Приемаме, но без грешките, които са допуснати.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: На предишното заседание казахме, че Министерството на здравеопазването ще поправи допуснатите грешки. По принцип сте прав.
    ХАСАН АДЕМОВ: Господин председател имам един въпрос към вносителите на предложението по параграф 7, който гласувахме. В член 68 се правят следните изменения. Зная, че във всички закони член 68 е най-проблемният. Доктор Цеков, в алинея 6 изискването да са дееспособни български граждани, граждани на държава членка на Европейския съюз и т.н. се отнася само за болниците и общинските аптеки, а за останалите – за свободните професии? Например, ако аз съм ръководител на аптека – това къде е записано?
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: В целия член 68.
    ХАСАН АДЕМОВ: Погледнете какво е записано в алинея 6 „ръководителите на аптеки на лечебни заведения или на общини”. Моят въпрос е какво ще стане с другите аптекари? Ако това изискване се вкара само единствено за общинските и болничните аптеки веднага ще възникне въпроса – защо за другите аптеки няма такова изискване?
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Господин Цеков, може ли да отговорите?
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: В същност правото да откриват аптеки имат само магистър-фармацевти, които съгласно закона, който сега се приема ще бъдат регистрирани при условията на Закона за здравето и останалите изисквания към тяхната професионална квалификация. Това са първите пет алинеи на член 68. Към член 68, в алинея 6 се регулират специално правата на ръководителите на аптеки на лечебни заведения или на общински аптеки. За тях настъпи корекция, която трябва да отрази това, което се прие в Закона за фармацевтите. С оглед на това се прави промяната в член 68, алинея 6. Т.е. не е задължително разпоредбите в алинея 6 да се отнасят за всички фармацевти.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Доктор Адемов, задоволява ли ви този отговор.
    АНТОНИЯ ПЪРВАНОВА: В момента прочитам член 68 с всички преходни алинеи и никъде не е казано, че „магистър-фармацевт”, който е ръководител на аптека не е общинска и не е на лечебно заведение трябва да има най-малко една година трудов стаж, което означава, че правим двоен режим за тези, които са в общинските аптеки и лечебните заведения има такова изискване за една година стаж. По-добре е режимът да бъде изравнен.
    Имам още една забележка, която е чисто граматична. В началото на алинея 6 „Ръководителите на аптеки на лечебни заведения или на общини”. Необходимо е по-точно да се формулира от отдел „Правен”.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Може ли да отговорите на този въпрос?
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Господин председател ще се опитам да отговоря на въпросите, които може би правилно съм разбрал.
    Първо, член 68 е такъв, какъвто е в момента. Ние нямаме намерение и не предлагаме промяна в смисъла на член 68. Това е общ член за тези, които имат аптеки, които работят във фирми и т.н. Корекцията, която предлагаме и в сега съществуващия член 68 има такова разделение, което прави разлика между общите изисквания за магистър-фармацевтите, които откриват аптеки и тези, които са ръководители на аптеки на лечебни заведения и общини. Там има изискване да имат минимум една година стаж.
    Това, което предлагаме е да изравним изискванията в член 68, алинея 6 по отношение на ръководителите на аптеки с това, което е прието в Закона за фармацевтите, защото изрично се споменава в тази алинея. Алинеята, която е специално за ръководители на аптеки на лечебни заведения и на общини да приведем същите изисквания към професионалната квалификация, каквито са към всички останали магистър-фармацевти, нищо повече. За това се прави корекцията в член 68, алинея 6. Прехвърляме ги изрично към Закона за фармацевтите.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Искам да припомня, че дискусията за една година беше проведена, предлагам да не я повтаряме отново. При ръководителите една година стаж е нищо.
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Искам да представя на вашето внимание едно становище на Министерството на здравеопазването, което беше изработено през последните два дни, след като една делегация на Министерството на здравеопазването се яви на технически консултации в Брюксел по покана на Европейската комисия, генерална дирекция „Вътрешен пазар” отдел „Регулиране и професии”.
    В следствие на тези технически консултации ние предлагаме на вниманието на народните представители, да създадем допълнителни разпоредби, които да се отнасят към гражданите на Европейския съюз, европейското икономическо пространство и Швейцария, които еднократно или временно оказват помощ, което е регламентирано в член 186, алинея 5 от Закона за здравето.
    Ако искате да прочета този текст, за да стане съвсем ясно за какво говорим. Предложенията, които правим са именно за алинея 5 на член 186 от Закона за здравето.
    Това, което в същност искаме да помолим народните представители да обърнат внимание е, че експертите на Европейската комисия изрично настояват за тези специалисти, които еднократно или временно ще оказват помощ в България. Необходимо е да има изричен текст за тяхното автоматично вписване в регистъра на съответните съсловни организации. За това предлагаме текстовете да бъдат еднакви във всички съсловни организации на медицинските специалисти. За тези граждани по член 185, алинея 5, т.е. които оказват еднократно или временно услуги в нашата страна вписването в регистъра на регионалната фармацевтична колегия на гражданите на държава членка и т.н. по член 186, алинея 5 от Закона за здравето се счита за извършено от момента на получаването на уведомлението от министъра на здравеопазването. В регистъра на съответната колегия се отбелязва основанието за вписване. Това е текстът на новата алинея 5 към член 33.
    Новата алинея 6 гласи: „Вписването в регистъра на регионалната фармацевтична колегия на гражданите на държава – членка на Европейския съюз, другите държави от Европейското икономическо пространство и Швейцария, извън случаите по алинея 5, се извършва след подаване от тях на документите по алинея 3, точка 2, 3, 5 и 6”.
    Предлагаме да има преномериране на сегашната алинея 6, която да стане алинея 7.
    В преномерираната алинея след думите „алинея 4” да се добавят новите „алинея 5 и 6”, които са на вашето внимание. След думата „документите” да се добави „по алинея 3 и документи” и т.н. Това са промени свързани с преномерация и създаване на новата алинея 5 и алинея 6.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Доктор Цеков, бихте ли казали, как еднократно фармацевтите ще оказват помощ?
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Еднократно няма да оказват помощ. Еднократно ще предоставят услуги.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Как ще стане практически това?
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Това е регулирано в член 186, алинея 5 на Закона за здравето. В член 186 е записано: „Гражданите по алинея 1” т.е. това са гражданите от Европейското икономическо пространство и Швейцария, могат да оказват еднократно или временно медицинска помощ на територията на Република България при условия и по ред определени с наредба по алинея 4”. В случая за фармацевтите очевидно не става дума за медицинска помощ. Става въпрос за оказване на услуги в страната. Тогава когато са поканени за временно пребиваване на територията на нашата страна. Т.е. практически ние им даваме право за еднократно или временно, т.е. за кратък период да изпълняват професията в България.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Става ли ясно, че след спиране на предоставяне на тази помощ те се заличават.
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: В алинеята, която предлагаме е казано: „В регистъра се отбелязва основанието за вписване, което е еднократно или временно”. Респективно веднага, след като отпадне срока на оказване те се изваждат.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги имате думата?
    ВАСИЛ ПАНИЦА: Внимателно прочетох текста, който се предлага. Не виждам как тези хора, които са граждани на Европейския съюз ще имат контакт с регионалната колегия – на фармацевтите или на лекарите и стоматолозите. Излиза, че тези хора служебно министъра ги вписва в регистъра на фармацевтите, а по-нататък и на лекарите и стоматолозите.
    Искам да ви кажа, че в Европа такова нещо няма. Да отидеш временно да работиш и министъра да те впише в колегия, без да отидеш да подадеш молба в колегията. Такова нещо няма. Отделно има страни, в които въобще министерството не се занимава с този проблем. Това е проблем на съответната колегия. Необходимо е да има текст, който да покаже, че този човек ще се появи в тази колегия. Да го видят как изглежда, кой е и за какво идва. Излиза, че министърът служебно приема в съответната колегия даден гражданин на Европейския съюз. Това за мен е неприемливо.
    АНТОНИЯ ПЪРВАНОВА: Според мен, има още нещо, което подбужда притеснение. Ако погледнете, те имат права по член 36 и могат да спазват задълженията си по член 37, само ако това не затруднява упражняването на професията.
    Първо, по отношение на член 36, алинея 1 гласи, че : „Членовете на Българския фармацевтичен съюз имат право да избират и да бъдат избирани в централните и местни органи”. Те са временно или еднократно предоставящи помощ. В същото време могат да бъдат избирани в централните и местни органи.
    По отношение на всички права – имат ги.
    По отношение на задълженията изведнъж се оказва, че ако това не затруднява упражняването на професията. Всички останали не ги затруднява, а само тези евентуално може да ги затрудни и не е ясно, кой преценява как точно ще ги затрудни.
    Не мога да си представя еднократна фармацевтична помощ. Много странно ми звучи това.
    Правя процедурно предложение да отложим този текст. Нека да се прецизира. Много ви моля с правата и задълженията да не правим двоен стандарт.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги, това е процедурно предложение.
    АТАНАС ЩЕРЕВ: Подкрепям предложението, но имам още една забележка. С тези норми всъщност се предлагат едни промени, които са хубави, но и промени в още два закона, което не е перфектна парламентарна практика.
    Ще помоля уважаемият господин министър да ги внесе по съответния ред или да се избере друг подход чрез народен представител да се внесат в останалите два закона. Ние разглеждаме Закон за съсловните организации на магистър-фармацевтите. Многократно в комисията е ставало въпрос, че не може да изменяме всички закони, защото така е удобно. Вярно е, че е много удобно всички закони да се уеднаквят, но това не е добра парламентарна практика.
    По отношение на страница 1 и страница 2, което се отнася към този закон и безспорно налага внимание, ние сега получихме този документ. Ще помоля да бъде премислен и да се направят по-добри предложния за променя.
    Подкрепям процедурното предложение.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Подкрепям процедурното предложение направено от доктор Първанова. Считам, че ако само с тези предложение приемем други закони, нарушаваме правилника. Може да направим нещо само за този закон, а не да променяме останалите.
    ХАСАН АДЕМОВ: Ако тези текстове са свързани с мониторинговия доклад, който се отнася до свободното движение на хора, ще помоля да ни кажете точно кои текстове са свързани с този проблем, за да се опитаме само тях да регулираме, защото това е ангажимент.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Съгласявам се с предложението на Хасан Адемов и да направим всичко, което е свързано с мониторинговия доклад.
    ХАСАН АДЕМОВ: За да няма забележки към Министерството на здравеопазването.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Ще помоля да не нарушаваме правилника.
    ХАСАН АДЕМОВ: Със Закона за съсловната организация на магистър-фармацевтите променяме Закона за здравето.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Да, така е, но е гласувано на първо четене. Този текст не е гласуван на първо четене.
    ХАСАН АДЕМОВ: Това е член 71, алинея 2 от правилника.
    Искам да чуя отговор по тези въпроси, защото са важни.
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, уважаеми дами и господа народни представители, нито един от текстовете, които предлагаме сега не са вписани и предложени на вашето внимание поради друг императив различен от мониторинговия доклад през месец септември. В началото казах, че тези текстове се появиха на 24 юли (понеделник) по време на техническите консултации в генерална дирекция „Вътрешен пазар”, отдел „Регулирани професии” именно защото, целта е да избегнем отбелязването като не е хармонизирана тази част от нашето законодателство.
    Искам да напомня, че в текстовете на този закон се приеха текстове, които изменят законите на другите съсловни организации в медицинските професии и те осигуряват автоматично членство на гражданите на Европейския съюз, европейското икономическо пространство и Швейцария. Тук говорим за едно допълнително прецизиране, което европейските експерти искат от нас, само за онези, които оказват временно еднократна или временна помощ. Т.е. общо принципът за автоматичното членство вече е приет в този закон, за всички останали съсловни организации в медицинските професии. Сега се иска от нас едно допълнително прецизиране, което се отнася за автоматичното включване в регистъра за еднократно и временно оказване на помощ от тези в същото пространство. Ако искате ще ви предложим коментарите на главна дирекция „Вътрешен пазар”.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТВ: Ще ви помоля да представите протокол от техническите консултации.
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Разбира се.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Приемам предложението на доктор Първанова. Ще поискаме становище от Комисията по европейска интеграция.
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Ще имате протокол от Европейската комисия, който очакваме утре.
    АНТОНИЯ ПЪРВАНОВА: Много настоявам да се дефинира понятието „Еднократна фармацевтична помощ”. Кой е написал това понятие, от къде е преписано и къде съществува в Европейския съюз еднократна фармацевтична помощ?
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Ще помоля за протоколите и изискванията за да поискаме становище от Комисията по европейска интеграция.
    ИВАН КОЛЧАКОВ: В аспекта на хармонизиране на нашето законодателство единственият въпрос, който остава е дали имаме принцип на реципрочност?
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Точно за това става въпрос.
    ИВАН КОЛЧАКОВ: Ние питаме следното, предоставяйки такива права на нашите колеги от Европейския съюз, те предоставят ли тези права и на нас?
    ВАСИЛ ПАНДОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми народни представители, уважаеми господин заместник-министър, подкрепям изказванията, които се изложиха.
    Искам да помоля и на Българският лекарски съюз да бъдат предоставени, за да излезем със становище.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Благодаря ви, ще ви бъдат предоставени.
    Моля, който е съгласен с процедурното предложение на Антония Първанова, да гласува?
    - „За” – 16.
    - „Против” – Няма.
    - „Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    Точка 3 – Закон за здравето.
    Уважаеми колеги, тъй като напредна времето предлагам да отложим разглеждането на Закона за трансплантациите по предложение на ръководството на комисията и да преразгледаме текстовете за Закона за здравето, които се отнасят до много малки поправки.
    Колеги, въпроса за промените в Закона за здравето са продиктувани от следното: Преди няколко години с приемането на Закона за занаятите, една сфера като тази, която се отнася за оптиките и зрението на хората беше изпратена към Закона за занаятите. Според Закона за занаятите майсторско свидетелство се издава, след като се явиш на изпит от комисия сформирана от съответната камара на занаята. Това довежда до отваряне на оптични магазини от хора, които нямат образование оптик или оптикометрист. До приемането преди две години е имало една наредба, в която много ясно е казано кой работи и какво образование трябва да има в тези оптични магазини. Изведнъж в момента няма такава наредба и се получава един феномен, в който, в комисията е включен един фризьор, майстори сладкари, издават майсторството на хората, които могат да придобият право да работят като майстор оптик и оттам нататък да отварят оптични магазини.
    Излишно е да казвам на повече от колегите, които са лекари, че зрението е свързано със здравето и не може да се регулира извън Закона за здравето.
    След проведени консултации с Министерството на здравеопазването бяха предоставени съответните текстове, които почти повтарят старата наредба и оптиките се връщат в Закона за здравето.
    АТАНАС ЩЕРЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, налагането на тези промени са толкова очевидни. Имаме и становище от Комисията по европейска интеграция.
    Предлагам с вашето изложение да приемем текста, да гласуваме ида вървим нататък.
    ХАСАН АДЕМОВ: Искам да направя една добавка, за да може да бъде решен окончателно дефинитивно този въпрос трябва да се промени и една наредба, за това искам и едно становище от Министерството на труда и социалната политика, за да може оттам да се извадят от списъка на професиите тези, които са свързани със занаятчийството тази професия.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Приемам напълно вашето предложение. Ще поискаме становище и ще го предоставим на колегите.
    Моля, който е съгласен по принцип за представянето на първо гласуване, да гласува?
    - „За” – 16.
    - „Против” – Няма.
    - „Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    ХАСАН АДЕМОВ: Искам да предложа да бъде приет в рамките на едно заседание, може и на две четения.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Моля, който е съгласен с предложението на доктор Адемов, да гласува?
    - „За” – 16.
    - „Против” – Няма.
    - „Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    Ще бъде изчистено и на две четения да се предостави.
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Искам да направя процедурно предложение.
    Господин председател, начинът, по който е подготвен текста за залата по Закона за кръводаряването, параграф 4 не е прецизен. Сравнявам текстовете в сега действащия закон и текстовете, които са предложени. По начина, по който е написано, кое подкрепя комисията и кое не подкрепя ще обърка отново залата.Ще помоля да цитирам това, което смятам, че трябва да бъде коригирано или ако комисията приеме да го представя на отдел „Правен”.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Много внимателно гледахме текстовете.
    Погледнете алинея 1 и алинея 2 на действащия закон отговарят на алинея 1 и алинея 3 на вносителите. Фактически ние добавяме алинея 3, която е равна на алинея 2 и става абсолютно същото.
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: В изброяването на алинеите, към които правим отпратки, ако това са алинеите по променения закон ще има две сериозни несъответствия. Следователно, ако ние не сме приели както е дадено тук, вашата алинея 1 и алинея 3, няма логика да влезе така в комисия.
    Моля, комисията да приеме да се коригира редакционно. Ако може да ми дадете мандат да бъдат коригирани.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Давам ви мандат да коригирате заедно с експертите.
    ХАСАН АДЕМОВ: От Министерството на труда и социалната политика ми казаха, че това, което поисках преди малко е направено.Законът за трансплантациите трябва да бъде приет до 14 юли 2006 година.
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Господин председател искам да припомня, че Законът за трансплантациите е евро интеграционен закон и трябва да бъде деклариран като приет не по-късно от 28 август 2006 година, включително в зала. Същото важи и за текстовете в Закона за съсловните организации, които предложихме днес на вашето внимание. Ако е възможно другата седмица да приключим с тяхното второ четене в Комисията по здравеопазване.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Доктор Цеков, ще направя всичко възможно. Искам да припомня, че за съжаление загубихме четири, пет дни поради това, че беше върнат от Комисията по вероизповедания.
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Съгласен съм с вас, но ако може тук да положим усилия.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги, свиквам извънредно заседание в сряда от 17,00 часа.
    ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Благодаря ви господин председател.

    (Заседанието завърши в 17,00 часа)

    Форма за търсене
    Ключова дума