Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по здравеопазването
10/05/2007
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    Комисия по здравеопазване

    Стенографски запис




    П Р О Т О К О Л
    № 84


    Днес, 10 май 2007 г. от 15.00 часа се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазване към Четиридесетото народно събрание. Заседанието се проведе под ръководството на заместник-председателя на комисията – доц. Тодор Кумчев при следния


    ДНЕВЕН РЕД:



    1. Законопроект за ратифициране на Заемното споразумение (Първи заем за развитие на политиките: институционална реформа в социалните сектори) между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие, № 702-02-23, внесен от Министерски съвет на 3 май 2007 г.
    2. Законопроект за медицинските изделия № 602-01-78, внесен от Министерски съвет на 1 септември 2006 година – второ гласуване.


    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    Комисия по здравеопазване

    Стенографски запис




    П Р О Т О К О Л
    № 84


    Днес, 10 май 2007 г. от 15.00 часа се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазване към Четиридесетото народно събрание. Заседанието се проведе под ръководството на заместник-председателя на комисията – доц. Тодор Кумчев при следния


    ДНЕВЕН РЕД:



    1. Законопроект за ратифициране на Заемното споразумение (Първи заем за развитие на политиките: институционална реформа в социалните сектори) между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие, № 702-02-23, внесен от Министерски съвет на 3 май 2007 г.
    2. Законопроект за медицинските изделия № 602-01-78, внесен от Министерски съвет на 1 септември 2006 година – второ гласуване.



    Към протокола се прилага списък на присъствалите народни представители и гости.

    * * *

    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Колеги позволете ми да открия заседанието на Комисията по здравеопазване. Имаме необходимият кворум. Всички във вашите комисии сте получили дневният ред за тази седмица. Знаете, че дневният ред включваше една единствена точка.
    Първо, Законопроект за медицинските изделия1 № 602-01-78, внесен от Министерски съвет на 1 септември 2006 година – второ гласуване.
    В понеделник получихме в своите пощи и бяхме помолени да разгледаме в дневния ред още една точка, тъй като проблемът е спешен, а именно Законопроект за ратифициране на Заемното споразумение (Първи заем за развитие на политиките: институционална реформа в социалните сектори) между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие, № 702-02-23, внесен от Министерски съвет на 3 май 2007 г.
    Колеги имате ли други предложение за включване на точки в дневния ред?
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Господин председател, моля да бъде включена в дневния ред и точка свързана с изслушване на директора на Изпълнителната агенция по лекарствата във връзка с приложението на новия Закон за лекарствените продукти в хуманната медицина. По-специално за член 168 и член 283, тъй като вече в общественото пространство се нагнетява напрежение във връзка с приложението на закона в тази част, начина за продажба на лекарствени продукти от аптечната мрежа. За мен е много важно изпълнителният директор на Агенцията по лекарствата да ни представи картината и начина, по който Изпълнителната агенция по лекарствата провежда контрола и прилага новоприетия Закон за лекарствените средства в хуманната медицина. Версиите, които се въртят в общественото пространство са противоречиви. Нашата комисия и тази агенция са органа, които трябва да имат не само ясна представа за това как се прилага закона, но и идея как да бъде намерен път за намаляване на това напрежение. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Благодаря ви доктор Йорданов.
    НИГЯР САХЛИМ: Уважаеми колеги, ще си позволя да подкрепя направеното предложение от доктор Руденко Йорданов, защото действително в публичното пространство през последните десетина дни се изказаха различни мнения, тълкувания и действително би било удачно да изслушаме доктор Емил Христов относно това какви практически действия се провеждат от Изпълнителната агенция по лекарствата и кое доведе до нагнетеното предложение, защото е ясно каква е презумпцията, която заложихме в цитираните членове 168 и 283.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Колеги имате ли други мнения? Няма.
    Моля, който е съгласен в дневния ред да включим предложената точка от доктор Руденко Йорданов, да гласува?
    - “За” – 12.
    - “Против” – Няма.
    - “Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    Включваме тази точка в дневния ред.
    Предложението е като първа точка да изслушаме директора на Изпълнителната агенция по лекарствата. По втора точка да обсъдим Закона за взаимното споразумение. По трета точка да обсъдим останалата част от Закона за медицинските изделия.
    Искам да поздравя най-младият дядо между нас господин Петър Мръцков, който има първа внучка. Пожелавам ви да бъде жива и здрава.
    Ще ви помоля да изчакаме доктор Емил Христов, който ще пристигне всеки момент в залата, за да докладва по точка първа.
    РОСИЦА ЯНАКИЕВА: Господин председател, възползвам се от факта, че докладчика по първа точка не е тук, за да възобновя искането към Министерството на здравеопазването, да бъде предоставен на комисията доклада от проверката на столичната спешна помощ. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Мисля, че това ваше искане се протоколира и още днес в края на заседанието или утре сутринта най-късно ще подпишем искането.
    Доктор Иванов, имате думата.
    ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Искам когато доклада се представи тук да се покани и директора на “Бърза помощ” доктор Гелев, тъй като вчера имаше пореден инцидент с починал случай. Аз бях свидетел на случая, когато почина общинският съветник Евтим Евтимов. Когато повиках “Бърза помощ” те се отзоваха, пристигнаха до 20-та минута без дефибрилатор, след което отново лично се обадих да изпрати линейка с дефибрилатор, но в мига, в който затварях телефона три минути човекът беше без сърдечна дейност, след което почина. Ще помоля да присъства тук с доклада.
    НИГЯР САХЛИМ: Искам да напомня на колегата Лъчезар Иванов, че в същност отделихме цяло заседание, което беше закрито и изслушахме доктор Гелев.
    Мисля, че не е удачно сега отново да разговаряме по същите неща. Той изложи своите аргументи.
    Според мен, колежката Росица Янакиева е права, че трябва да получим доклада, за да разберем до къде е достигнала проверката на Министерството на здравеопазването. В противен случай отново се завъртаме в един порочен кръг.
    Двете сме вносителки на предложението да разгледаме проблемите в Центъра за спешна помощ – София.
    Мисля, че комисията направи достатъчно по отношение на изясняване на ситуацията и господин Гелев беше изслушан.
    Предложението е да получим доклада, защото измина много време.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Колеги, имате ли други становища по този въпрос?
    Напълно съм съгласен с вас още повече считам, че ресорният директор в Министерството на здравеопазването отговарящ за центровете по спешна медицина трябва да присъства тук. Лично аз като човек, който се занимава със спешна медицина повече от тридесет години се учудвам как не е възможно в столицата да се закупят 40 дефибрилатора и този въпрос да бъде решен. В края на краищата има много красиви дефибрилатори, дори и евтини.
    Колеги имате ли други предложения?
    РОСИЦА ЯНАКИЕВА: Когато беше тук пред нас директора на Центъра за спешна помощ и ни докладваше останах с впечатление, че това е най-добре работещата служба.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Колеги, предлагам да започнем с разглеждането на точка 2 от дневния ред.
    Законопроект за ратифициране на Заемното споразумение (Първи заем за развитие на политиките: институционална реформа в социалните сектори) между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие.
    Господин Стефанов, разбрах, че вие ще ни представите законопроекта.
    ЛЪЧЕЗАР СТЕФАНОВ: Благодаря ви господин председател, дами и господа, защо заемът е първи? Защото е една серия от три заема за развитие на политиките в различни сфери.
    Първият заем, е насочен към подпомагане приемането и прилагането на политики за подобряване на институционалната рамка на трудовия и социалния сектор, както и за по-добро обвързване на техните политики със стандартите на Европейския съюз.
    Вторият заем, е подобряване ефективността на системите на здравеопазването, образованието и социалната защита с оглед поддържането на фискално устойчива рамка на разходите и подобряване на достъпа до основни социални услуги. Това е заем за подкрепа на платежния баланс. Т.е. те влизат в държавния бюджет и оттам целево отиват например в Министерството на здравеопазването, Министерството на образованието или в Министерството на труда и социалната политика.
    Размерът на заема е 114 милиона евро. Договорените условия са стандартните със Световната банка, които от години наред са договаряни с банката. По време на преговорите бяха постигнати някои подобрения на финансовите условия. Например, надбавката за заплащане на неизползваната част от заема, която стандартно е 0,75 на сто и беше сведена до 0,25 на сто.
    Периодът, за който ще се използва заема е 17 годишен. Погасява се на 17-тата година. Имаме и включен пет годишен гратисен период, при който не се заплащат вноски по главницата. Това е финансовата страна на нещата.
    По отношение на политиките в здравеопазването ми е трудно да взема становище. Благодаря ви, ако имате въпроси готов съм да отговоря.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Ще помоля да изслушаме и госпожа Светлана Спасова от Министерството на здравеопазването, за да чуем и нейната гледна точка по този законопроект.
    СВЕТЛАНА СПАСОВА: Уважаеми господин председател, дами и господа народни представители, директор съм на дирекция “Национална здравна политика” в Министерството на здравеопазването. Тук съм в качеството на коментиращ политиките по отношение на заемното споразумение. Заемното споразумение и материалите, които са ви изпратени от Министерството на финансите и от Министерски съвет се включват редица сектори. Това, което се отнася за здравеопазването може да бъде разделено на три основни групи дейности. Едната група е за стабилизиране на финансовата устойчивост на Националната здравноосигрителна каса.
    Втората група е за осигуряване на достъп на лекарства за цялото население.
    Третата голяма група дейности, които следва да изпълни България за да може да се усвоят средствата по заема е преструктуриране на болничната помощ, която ще тече в периода на следващите няколко години.
    Заемът има предварителни дейности, които са изпълнени. Отбелязани ни са в документите, които са на Вашето внимание. Искам да подчертая, че предварителните дейности по GPL в сектор “Подобряване фискалната устойчивост чрез ефективни приходи” в социалните сектори и “Подобряване на достъпа до основни здравни услуги”. Там където се цитира финансовата устойчивост на Националната здравноосигурителна система изготвящите споразумението оценяват, че са предприети стабилизационни мерки за контрол на публичните разходи в здравеопазването с въвеждане на промените в лекарствения сектор.
    По отношение на националната здравноосигурителна система са предприети четири основни групи мерки в различна степен на тежест и изпълнение. Приемане на единни механизми за плащане на болниците. Включване на ограничения в обема на услугите, които да бъдат заплащани от НЗОК на болниците в проекто закона за бюджета за 2007 година. Подписване на планове за възстановяване с университетските, националните и регионалните болници, на които държавата е мажоритарен собственик и приемане на дейности за увеличаване постъпленията от евентуални допълнителни вноски.
    Във втората група дейности по отношение на представения и приет Законопроект за оптимизиране и подобряване на достъпа до лекарствени средства с последващите подзаконови документи, които ще се изготвят в областта на ценообразуването и политиката на реимбурсация.
    В самия документ са записани средно срочните дейности, които се очаква да бъдат постигнати в хода на работата на правителството. В таблиците, които са разпределени по години се предвижда увеличаване ролята на Националната здравноосигурителна каса като основен платец на болниците със запазване на нейната дейност и евентуално подобряване ефективното използване на ресурсите. Това са стратегически документи и всяко едно отделно нещо следва да бъде разбито на конкретни планове и дейности в хода на работата.
    По отношение на преструктурирането на здравеопазването се счита, че основната насока следва да бъде в преструктурирането на болниците. Знаете, че в момента се изготвя нова здравна карта, която се счита, че ще бъде удачен механизъм, за да може да се извърши това преструктуриране в зависимост от нуждите на населението и финансовите ресурси.
    В крайна сметка това, което се предвижда по заемното споразумение до 2009 година, за да се постигнат резултатите в областта на здравеопазването е формулирано като финансовите предвиждания за разходите и приходите да бъдат такива, че да показват здравната система, която да бъде финансово устойчива. Да се увеличат разходите за извън болнично обслужване в сравнение с разходите, които отиват за болничното обслужване. Дейностите по консолидирането на болниците да доведат до преместване показателите за ефективност по-близо до тези от европейските страни с намаляване на продължителността на престоя. Евентуално намаляване броя на леглата или по-скоро преструктуриране на броя на леглата в отделните региони. Данните на НЗОК да показват, че разходите за лекарства са в рамките на бюджета и се покачват с процент не по-голям от два пъти растежа на брутния вътрешен продукт. Процентът на българското население, което посочва достъп до основни лекарства нараства. Данните на касата да показват по-висок общ брой рецепти на един осигурен и по-високо средно равнище и реимбурсиране на договорния списък на лекарствата. Тези параметри са записани в документите, които са представени пред вас. Изключително подробно са разписани във всички области в здравеопазването, в образованието и социалната дейност.
    Предвидени са краткосрочни и средносрочни дейности, които ще бъдат процес на допълнително изпълнение.
    Средствата по заема, доколкото правилно сме разбрани ще бъдат отпуснати тогава когато си свършим работата както трябва. Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Благодаря ви доктор Спасова. Колеги искам да ви напомня, че ние не сме водеща комисия в този законопроект.
    Искам да ви предоставя думата, за да вземем отношение още повече, че в текстовете ясно и точно е казано кои са основните проблеми в момента в здравеопазването.
    Колеги имате думата за изказване по закона.
    ПЕТЪР МРЪЦКОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, уважаеми гости, вчера в Комисията по труда и социалната политика разглеждахме внесеният документ. Комисията при гласуването гласува положително.
    Искам да ви кажа няколко думи относно това какво трябва да се случва и какво се случва в сферата на здравното осигуряване, коментирахме здравеопазването, образованието и социалната защита, както и мерките, които трябва да се предприемат в създаването на нови работни места независимо, че това което е отбелязано, че безработицата е спаднала между 8 и 9 на сто в страната за миналата година. Констатирахме, че продължителното отпускане на социални помощи не стимулира хората, които са без работа да търсят работа. Именно тук трябва да бъде насочена дейността и средствата, които ще бъдат получени по заема за създаването на нови работни места и за преквалификация на безработните с оглед намиране на работа и при новите изисквания. Коментирахме и качеството на образованието, тъй като ако създаваме нови работни места трябва да имаме подготвени специалисти. В пазара на труда се забелязва недостиг на подготвени специалисти. В Стара Загора имаме едно строителство в Марица Изток и вече има недостиг на кадри. Големият проблем, който трябва да решаваме е образованието и отпадането на деца, които отпадат от образователната система. Тези средства трябва да бъдат използвани именно за това да бъдат стимулирани и децата да завършат образование.
    В здравеопазването предстои да приемем здравната стратегия и преструктуриране на болничната мрежа. По-нататък нашата комисия ще се занимава по-подробно със здравната стратегия. Предлагам да гласуваме положително.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Колеги имате думата.
    НИГЯР САХЛИМ: Уважаеми колеги, няма да се спирам на частта социални дейности в тесния смисъл на думата, както е образованието. Това, което прави впечатление в областта на здравеопазването е, че има повече от всякога смели намерения, за които съм приятно изненадата. Странното е, че идват от страна на Световната банка. Не зная доколко политически има нагласи това да се случи, както и решимост от страна на Министерството на здравеопазването. Какво имам предвид. В частта за преструктуриране на болничния сектор за повишаване на ефективността при подобряване на качеството е предвидено действително да има генерален план и стратегия за преструктуриране, завършване на актуализирането на здравната карта при наемане на консултантска фирма за разработване на генерален план и Стратегия за преструктуриране.
    Ясно е, че всяка банка отпускайки заем поставя условието консултантска фирма да извърши такава важна част от преструктурирането на един сектор, какъвто е здравеопазването. Моят въпрос е каква част от средствата се предвижда да се отделят за това? Действително ли е крайното решение консултантска фирма да изработи дългоочакваната стратегия за преструктурира и генерален план въз основа, на който ще стане преструктурирането на болничната система в България.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Господин Стефанов, можете ли да ни отговорите за консултантските услуги какъв е относителният дял от разходите на заема и каква е практиката?
    ЛЪЧЕЗАР СТЕФАНОВ: По отношение на практиката мога да ви кажа, включително каква е практиката на Министерството на финансите дотолкова доколкото преценката за необходимостта от такива консултантски услуги е свързана със съдържанието на заема. Нашата принципна позиция винаги е била по възможност такива консултантски услуги да не се финансират по линия на заемни средства, защото заемът има една основна цел, да финансира определени действия. В случая говорим за частта здравеопазване. До каква степен са необходими или не са необходими консултантските услуги в сферата, за която току що говорихте ми е трудно да преценя, но нашия стремеж винаги е бил тези средства да бъдат минимални 1 – 2 на сто не повече, разбира се зависи от обема на заема. Да не представляват прекомерна част по отношение на парите, които отиват за същността на проекта.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Колеги, имате ли други уточняващи въпроси? Няма.
    Моля, който е съгласен с ратифициране на Закона за взаимно споразумение между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие, да гласува?
    - “За” – 10.
    - “Против” – Няма.
    - “Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    Преминаваме към разглеждане на точка 1 от дневния ред.
    Искам да помоля доктор Руденко Йорданов още веднъж да постави своя въпрос, който е въпрос на обществото в момента през последните двадесет дни-
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Уважаеми господин председател, когато няколко месеца ние разисквахме задълбочено по текстовете на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина и по-специално по член 168 и член 283, които по по-категоричен начин в сравнение със стария закон разглеждаха темата свързана с продажба на лекарствени продукти, при които има нарушаване на първичната и/или вторичната опаковка, гласувах за тези текстове с ясното съзнание, че ние постигаме поне три цели.
    Първата цел беше, че когато гарантираме целостта на опаковката, първичната и/или вторичната, както и наличието на листовка, ни предоставяме достоверна информация на пациента за това какво купува и как се прилага лекарството.
    Второ, подобряваме възможността лекарството да бъде запазено от външни въздействия. Говоря за температура, влажност и директно слънчево въздействие.
    Трето, запазването на опаковката предоставя възможност при евентуални неблагополучия във връзка с ефекта на това лекарство да бъде идентифицирано и своевременно изтеглено, ако такова нещо се случи.
    В практиката приемането на този текст предизвика напрежение, за което имам своето тълкуване. Ще се опитам да го споделя с вас и по този начин ще приключа с въпроса, който искам да задам. Това напрежение се предизвиква от четири фактора.
    Първо, рязко нараства размера на глобата за неспазването на изискването лекарствата да се продават с не нарушена първична и/или вторична опаковка и без листовка.
    Второ, ограничава се възможността за само лечение на пациентите. Това е нещо, което вече е една масова практика.
    Трето, намали се възможността на магистър-фармацевтите продавайки лекарства да интерпретират, да назначават или да променят лечение назначено от колегите.
    Четвърто, търгувайки с лекарства много по-изгодно е на магистър-фармацевтите да купуват опаковки на едро, което намалява себестойността за тях, а да продават лекарствата както се полага с надценката за цени на дребно, което увеличава тяхната печалба.
    Всичко това доведе до едно напрежение, което според мен може да намери решение, като спазим изискванията на нормативната база и същевременно да снемем напрежението предизвикано от факта, че магистър-фармацевтите страхувайки се да прилагат досегашната си практика на продажба прехвърлят топката в нашата градина, и населението да ни обвини, че сме приели едва ли не един анти народен закон, като бъркаме на хората в джоба и не им даваме възможност да се лекуват.
    Господин Христов, моля ви в качеството на изпълнителен директор на агенцията по лекарствата да направите вашия коментар, за времето, в което този закон се предлага. Вашето виждане за излизане от тази ситуация, която предполагам, че не е толкова драматично колкото се представя, защото в края на краищата целта е една да предоставим на хората възможност за ефективно лечение и колкото е възможно на по-ниска цена, с достатъчно добър медицински ефект. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Благодаря ви много.
    ЕМИЛ ХРИСТОВ: Уважаеми дами и господа народни представители, Упълномощен съм от името на ръководството на Министерството на здравеопазването и в качеството ми на директор на Изпълнителната дирекция по лекарствата да декларирам пред вас, че проблем в Република България да се продават лекарствени продукти извън опаковката, която е разрешена за употреба не е имало, няма и ние считаме, че няма да има.
    От 1995 година когато е създаден първия Закон за лекарствените средства и прилежащите към него наредби има разписан дефинитивен текст, че продуктите трябва да се продават на основание тяхното разрешение за употреба, което включва административен акт, кратка характеристика на продукта, листовка за пациента и утвърден хартиен под формата на скица макет на опаковка. Ще ви покажа как изглежда този макет. Това е утвърдената форма на разрешената опаковка. Това е административно досие на произволно избран продукт. Един от документите, който се утвърждава е макетът на опаковката.
    През 2000 година, когато е направена първата съществена промяна в Закона за лекарствените средства и вече става Закон за лекарствата и аптеките в хуманната медицина текст, че не могат да се продават лекарствени продукти извън първичната и/или вторичната опаковка е разгледан подробно в Наредба № 8 от 23 юни 2000 година за устройството, реда и организацията на работата на аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти, публикувана в “Държавен вестник” брой 54 от 4 юли 2000 година.
    Член 23 на наредбата гласи следното: “ Лекарствени продукти в количества по-малки от разрешенията за употреба опаковка се отпускат в опаковки осигуряващи условия за правилното им съхранение. Върху опаковките се поставя етикет съдържащ всички данни от оригиналния етикет”. Този текст е на базата на ръководството за добра аптечна практика. Публикуван е от Световната здравна организация на чиято база е подготвена и разработена Наредба № 8.
    Тълкуването на член 23 е следното: когато в една вторична опаковка има повече от един блистер и пациента се нуждае по редица причини, като материално положение, различен терапевтичен курс оказан от лекуващия лекар или ако става въпрос за продукт без лекарско предписание, такова е желанието на пациента и е дефинитивно, всеки един магистър-фармацевт ще си позволя да отворя една скоба, практикуващ и изповядващ добрата аптечна практика в съответствие с българското законодателство, в съответствие с Наредба № 8 изповядващ морално етичните норми на професията магистър-фармацевт има пълното законово основание да разопакова продукта, да го постави в хартиен плик самозалепващ се, да си купи от някоя близка книжарница самозалепващи се етикети, да напише на този етикет срок на годност, партиден номер, името на лекарствения продукт и производителя и да продаде количеството, което българския гражданин желае.
    Тази наредба по сила на Преходните и заключителни разпоредби на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина ще бъде валидна до шест месеца считано от 13 април 2007 година. Министерството на здравеопазването е създало работна група, в която са поканени заинтересовани представители от съсловните организации на фармацевтите, и от Фармацевтичния факултет – София.
    В момента работна група изготвя наредбата. Новата наредба, която ще замести Наредба № 8 отново ще бъде съобразена с изискванията за добрата аптечна практика съобразно добрата аптечна практика на Световната здравна организация и съобразно всички ръководства за добра производствена практика, добра лабораторна и добра дистрибуторска практика издадени от Европейската комисия.
    Всички тези нормативни документи позволяват и ще позволяват и за в бъдеще когато конкретен пациент пожелае да проведе по-малък курс лечение и да получи по-малко дори и от един блистер всеки изповядващ морално-етичните норми на професията магистър-фармацевт ръководител на аптека може да обслужи своя клиент или пациент.
    Ще ви кажа от мое име, че според мен всички ние и народните представители, Министерството на здравеопазването, Агенцията по лекарствата и РИОКОС, като компетентни в тази материя бяхме свидетели на един водевил разигран от не компетентни хора, не познаващи нормативната уредба и с не добри намерения към българските граждани, особено към възрастното население нашите баби и дядовци, майки и бащи.
    Ако имате допълнителни въпроси ще ви отговоря конкретно. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Уважаеми колеги народни представители, уважаеми госпожи и господа, имате ли въпроси към доктор Христов? Явно е какво става в системата и държавата. Не се познават наредбите от тези, които трябва да ги познават добре.
    Колеги имате думата за изказвания.
    РЕПЛИКА: Доктор Христов, беше пределно ясен.
    ЕМИЛ ХРИСТОВ: Доцент Кумчев, съжалявам, че тук не присъстват представители на Съюза на фармацевтите, че го няма не разваления Съюз на българските фармацевти с председател професор Евгени Минков да обяснят на българските медии и граждани, за какво в същност става въпрос.
    За това няколко пъти в изявлението си казах магистър-фармацевти изповядващи етичните и морални норми на професията, защото аз съм лекар и голяма част от вас са лекари. Лекарите, стоматолозите и фармацевтите сме една особена категория професионална група, която трябва да се ръководи преди всичко от интереса и защитата на пациентите, към които са насочени нашите професии, а не от други идентифицирани, не искам да казвам, какви проблеми.
    От друга страна искам да изразя личното си удовлетворение от това, че вие приехте на ниво Комисия по здравеопазване да се вдигнат санкциите за това нарушение, за да можем да видим за какво в същност става въпрос.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Доктор Христов, искам да ви кажа, че в момента фармацевтичния съюз обсъжда качеството на медицинската помощ в Плевен.
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Доктор Христов, тъй като аз предизвиках това обяснение искам да ви кажа, че ме удовлетворява, защото в крайна сметка дефинира онова отношение на агенцията към приложението на закона, което би удовлетворило и лечителите и лекуваните, но не бива да се поддаваме и вие и вие на увлечението угаждайки на хората, за които самолечението вече е станало практика и сравнявайки продажбата на лекарства с продажбата на храни, в които вече в етикета освен калории има и друго съдържание, там не може да се разваля опаковка, а ние да отиваме към една възможност затваряйки се очите, защото ще бъдем упрекнати от нашите майки, бащи, баби и дядовци, че не мислим за тях, да позволим да се отварят. Апелирам да има строг контрол. Този контрол не бива да бъде самоцелен. Законът е закон, философията и буквата е достатъчно добре дефинирана за да имаме един документ в ръцете си, с който да си служим за в бъдеще. Благодаря ви.
    ПЕТЪР МРЪЦКОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, учуден съм от това, което става сега. Близо две години не е имало законопроект, който да е бил толкова публично обсъждан в нашата комисия. Обвиненията бяха, че ние просрочваме с приемането на Законопроекта за лекарствените средства, което е така. Тук винаги са присъствали производителите и от Съюза на фармацевтите. Досега не съм чул такъв проблем да е поставян в комисията. Ние като народни представители да сме взели решение, което да противоречи. Винаги сме се вслушвали в това, което се предлага от производителите и от Съюза на фармацевтите. Дебатирали сме някои от членовете много продължително.
    Мисля, че не е коректно да се обвиняваме за приемане на закон, който да е скрит от обществото, от производителите и от фармацевтите.
    ИВА СТАНКОВА: Уважаеми господин председател, колеги няма да добавя нещо сложно и незнайно. Искам да благодаря на доктор Христов, че бързо реагира на нашата покана защото въпросите действително за около две седмици заваляха във връзка с това. Оказа се, че по-скоро не задълбоченото разчитане между редовете и тълкуване, довежда до тези въпроси.
    Искам да благодаря за удовлетворението от това, че бързо реагирахме, защото сега ще бъдем по-спокойни между нашите избиратели и ще можем да им отговорим направо от извора.
    Тук е моментът да кажем, че ще продължим този диалог по-нататък във връзка с един проблем, който беше повдигнат от Росица Янакиева няколко пъти, относно продажбата на лекарства без рецепти.
    Мисля, че този проблем е изключително важен. Не трябва да изкривяваме здравната система и да се получи това, което чухме. Фармацевтите да се занимават с лекарските проблеми, а в случая сега фармацевтите да коментират проблемите на здравеопазването. Ако ги коментират изобщо като общ проблем – да, но да кажем за конкретните ситуации в сектор медицина.
    Смятам, че всеки трябва да заеме достойното си място и най-важното с приемането на един такъв законопроект, по който изключително много труд хвърлихме. Мисля, че основният момент е да бъдем по-дисциплинирани и по-дисциплинирани защото по този начин ще можем да работим по-правилно и по-лесно. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Мисля, че всичко е ясно. Въпросът е за по-голяма публичност и информация за населението.
    Благодаря на всички.
    Смятам, че приключихме с разглеждането на тази точка.
    Колеги, имате ли други съображения, които искате да изложите? Няма.
    Уважаеми колеги преминаваме към следващата точка от дневния ред – Законопроект за медицинските изделия, № 602-01-78, внесен от Министерски съвет.
    Към този законопроект в пощенските си кутии получихте поредното становище на доктор Даниела Данчева – председател на Асоциацията на шофьорите инвалиди.
    Позволете ми да предоставя думата на експерта, да започне деловата работа по този законопроект.
    ВИКТОРИЯ ЖЕКОВА: Параграф 14 от Преходни и заключителни разпоредби, гласи следното:
    В Закона за интеграция на хората с увреждания се правят следните изменения и допълнения.
    Първо, в член 8, точка 1 се изменя така: “Точка 1. Регистрира лица, които осъществяват дейности по предоставяне на помощни средства, приспособления и съоръжения на хората с увреждания и медицински изделия посочени в списъците по член 35-а, алинея 1 и контролират спазването на утвърдените критерии за представянето им”.
    Второ, в член 15, алинея 2, точка 8, се изменя така: “Точка 8. Назначаване на медицински изделия, помощни средства и съоръжения”.
    Трето член 35 се изменя така: “Член 35. Министърът на труда и социалната политика издава наредба за условията и реда за регистрация на лицата, които осъществяват дейности по предоставяне на помощни средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания и медицински изделия посочени в списъците по член 35-а, алинея 1.”.
    Четвърто, създава се член 35-а, който гласи: “Член 35-а, алинея 1, министърът на труда и социалната политика съгласувано с министъра на здравеопазването утвърждава ежегодно списъци на:
    Първо, помощни средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания.
    Второ, медицинските изделия предназначени за хората с увреждания.
    Алинея 2, в случай на съмнения, дали един продукт е медицинско изделие или помощно средство, приспособление или съоръжение за хора с увреждания, междуведомствена експертна комисия създадена със заповед на министъра на труда и социалната политика и на министъра на здравеопазването дава окончателно становища.
    Алинея 3. Условията и реда за работа на комисията по алинея 2, се уреждат в Правилника за прилагане на този закон.
    Пето, в член 44, алинея 3 се изменя така: “Алинея 3. Хората с увреждания съобразно своите потребности могат да получават целеви помощи и облекчения за покупка и ремонт на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия посочени в списъците по член 35-а, алинея 1 с изключение на медицинските изделия, които се заплащат напълно или частично от Националната здравноосигурителна каса.
    Шесто, в параграф 1 от допълнителната разпоредба точка 7 се изменя така: “Точка 7. Помощни средства, приспособления и съоръжения са пособия предназначени от производителя да компенсират загуба, загубена или увредена функция на човешкия орган с цел увеличаване възможностите за самообслужване, за извършване на трудова и друга дейност на хората с увреждания”.
    Постъпиха предложения от Министерството на труда и социалната политика за нова редакция на точка 3 от параграф 13, която е редакция на член 35. Предложението е следното: “Член 35, алинея 1, за предоставяне на помощни средства, приспособления и съоръжения и медицински изделия по член 44, алинея 3, Агенцията за хората с увреждания води регистър на лицата осъществяващи тези дейности.
    Алинея 2, дейностите по предоставяне на помощни средства, приспособления и съоръжения и медицински изделия се извършват от лица регистрирани като търговци по националното законодателство на държава членка на Европейския съюз или държава от европейското икономическо пространство.
    Алинея 3, за вписване в регистъра по алинея 1 лицата подават заявления до изпълнителния директор на Агенцията за хората с увреждания като прилагат и необходимите документи определени в наредбата по алинея 5.
    Алинея 4. в срок до един месец от датата на подаване на заявлението по алинея 3 изпълнителният директор на Агенцията за хората с увреждания издава удостоверения на лицата вписани в регистъра.
    Алинея 5, министъра на труда и социалната политика издава наредба за изискванията за осъществяване на дейности по предоставяне на помощни средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания и медицински изделия посочени в списъците по член 35-а, алинея 1”.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕМ: Имаме становища от Министерството на труда и социалната политика от министър Емилия Масларова, от Министерството на здравеопазването и от доктор Румяна Тодорова – директор на Националната здравноосигурителна каса.
    Колеги имате думата за изказвания.
    МТСП: Господин председател, тези становища са по друга точка от Закона за медицинските изделия. Ако ми позволите искам да кажа няколко думи. Преди няколко заседания комисията предложи здравната каса, Министерството на здравеопазването и Министерството на труда и социалната политика да излезем с общо становище по отношение на това, кой да бъде платец на медицинските изделия. За съжаление това не можа да се случи поради причина, че здравната каса искат този въпрос да се разисква на Управителен съвет на Националната здравноосигурителна каса. Такъв управителен съвет е насрочен за 14 май 2007 година.
    За съжаление между трите институции няма общо становище. Искам да ви кажа, че Министерството на труда и социалната политика утвърждава своето становище от преди няколко заседания. Изложих мотивите пред цялата комисия. Ако смятате за необходимо, ще ги повторя, но тогава бяха дискутирани. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Колеги имате думата по отношение на предложението на Министерството на труда и социалната политика, което е по параграф 13.
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Господин председател, ще повторя не в детайли аргументите, които изложих на предходното заседание.
    Предлагам да запазим сега съществуващия ред, да изчакаме здравната стратегия и надявам се, новото финансиране на здравеопазването. Когато бъдем на ясно кой какво и срещу какво ще извършва нищо не пречи да приемем поправка към вече приетия до месец Закон за медицинските изделия, в която ние да подкрепим онази идея, която ще бъде съгласувана и приета от трите заинтересовани страни – Националната здравноосигурителна каса, Министерството на труда и социалната политика и Министерството на здравеопазването.
    Ако продължаваме да задълбочаваме дебата ще бъде интересен, но няма да доведе до решение, което би удовлетворило и трите страни едновременно. Не виждам такова решение на този етап.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Заповядайте доктор Данчева.
    ДАНИЕЛА ДАНЧЕВА: Изложила съм своите аргументи в становището. Продължавам да смятам, че тези изделия трябва да се плащат от здравната каса, но повече няма да обяснявам и говоря, защото е очевидно какво е правилното решение. Може да слушаме, че няма пари още 20 години. Политиците да вземат най-сетне решение и да увеличат здравната вноска и да я направят така както е в цяла Европа. Оправдания, че няма пари може да слушаме още 100 години.
    Приключвам с тази тема. Решението е във ваши ръце. Има достатъчно аргументи, които говорят в полза на това, че медицинските изделия трябва да се плащат от здравната каса.
    Миналата седмица получих унгарската здравна листа, за съжаление я нямам като книга, а само като файл. Съдържа над 200 страници, 180 страници са помощните средства медицински изделия.
    Искам да ви кажа нещо друго, което е много важно, независимо от това какво ще решите относно въпроса за плащането. Настоявам поне това, което се отнася за допускането на пазара до тези изделия абсолютно да не се прави никакво изключение защото всички текстове, които току що чух и в които никой от вас няма да може да се ориентира, мисля че въобще не е мястото на тези текстове тук да бъдат включени. Законът за медицинските изделия ясно и категорично казва как може да бъде допуснато медицинско изделие на българския пазар. Призовавам ви и много ви моля, разчитаме, че няма да се прави разлика за тези за инвалиди и това, което е за патрициите. Нося със себе си стенограмата от миналото заседание. Председателят господин Китов, когато споделих това мое опасение каза: “Всички изделия ще бъдат по този закон без значение от кой ще се плаща”. Когато му обърнах внимание да погледне какво е записано в проекто закона, той каза: “Не може да има изключения за медицинските изделия по този закон”. Агенцията за хората с уврежданията какво ще прави? Как ще плаща? На кого ще плаща и какъв регистър ще води, какво общо има със Закона за медицинските изделия. Ние отново се опитваме изделията, които се отнасят за хората с уврежданията да се регистрират и допускат от някой друг, да ги контролира. Нашата надежда беше, че поне по силата на този закон ще бъдат принудени търговците да внасят само качествени изделия и няма да бъдат допускани на нашия пазар тези изделия, които в момента се предлагат и застрашават здравето на хората. Виждам, че ще продължава в същия дух.
    Призовавам ви да няма никакви изключения. Всички текстове, не ги разбрах, защото разбирам, че са внесени сега. Изменя се даден член, дори депутатите сигурно в момента нямат пред себе си тези текстове, но искам да разбера смисъла и философията. Защо е необходимо всичко това, което ни прочетохте в момента? Или има Закон за медицинските изделия или няма. Оттам нататък ако плащането остане в Министерството на труда и социалната политика, респективно в агенцията как ще уреждат плащането и какъв регистър ще водят, нека да го водят. Благодаря ви много.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Доктор Данчева, уважавам вашето мнение, но все пак една държава има основни нормативни актове и закони и правилници към които се прилагат тези закони. Ще ви посоча колко са правилниците по досега действащия закон. Погледнете колко са.
    Считам, че ако има деформации някъде в системата тези деформации ще бъдат отстранени.
    ПЕТЪР МРЪЦКОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, наистина трябва да сме притеснени от това кой е записан в списъка на медицинските изделия. Ако прочетем внимателно Закона за социалното осигуряване в член 45, в точка 12 или точка 13 е казано, че всички български граждани, които внасяме здравно осигурителна вноска имаме право да получим медицински изделия.
    Доктор Йорданов, за какво ни е този закон когато министъра с една наредба ще реши здравното осигуряване на българските граждани. Тогава да премахнем този текст. Говорим за здравно осигуряване и за медицински изделия.
    Всичко, което е като медицинско изделие е прехвърлено на едни институции, не искам да ги обиждам, защото и аз съм работил в една от институциите, която се е занимавала с тези медицински изделия. Нямам никаква представя. Това беше Главно управление за социално осигуряване, преди да се прехвърлят към Министерството на труда и социалната политика, беше създаден Националния осигурителен институт и преминаха към министерството. В двете институции нямаше нито един лекар, а ние раздавахме медицински изделия. Ако трябва да има някаква логика аз също съм затруднен от това дали ще бъдат към Министерството на здравеопазването или към Националната здравноосигурителна каса, но отново моето становище е, че трябва да бъдат към Министерството на здравеопазването и ако вървим по логиката, че тези медицински изделия се отпускат от ЛКК комисиите и от ТЕЛК…
    РЕПЛИКА: Те вземат решение.
    ПЕТЪР МРЪЦКОВ: Нима може социалният работник да каже, че това медицинско изделие не е за този човек, който има определено увреждане. Пуска се една заповед и се плаща без никой да прави някаква преценка какво представлява това медицинско изделие и може ли да ги обслужва. Наистина се намираме в затруднено предложение, но все пак като е направена първата крачка да бъдат предписвани от специалисти лекари да продължим. Това е моето становище. Никакъв контрол не се осъществява.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Искам да направя една реплика на господин Мръцков.
    Господин Мръцков, направеният кратък преглед от експертите във връзка с подготовката на този специален параграф и на европейските практики в тази посока показват, че страни като Чехия, Гърция, Белгия, Франция, Германия съгласно съответните приложения, дейностите във връзка с медицинските изделия за хора с увреждания са делегирани на министерства и институции занимаващи се със социални дейности, а не на здравно осигурителни фондове.
    Доктор Данчева, четвърто заседание провеждаме по един и същи въпрос, разбрахме вашите виждания.
    ДАНИЕЛА ДАНЧЕВА: Искам да ви кажа, че приложението не отговаря на истината. Това е една огромна манипулация.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Изобщо не манипулирам, защото пред мен са експертите.
    ДАНИЕЛА ДАНЧЕВА: Аз също имам документи, които ще натежат на везната.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Това е ваше становище.
    НАДЕЖДА КИТАНОВА: Искам да обърна внимание, че новата редакция на член 35 е породена от това, че сме се опитали да се съобразим със Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност. Според него, след като се разписва регистрационен режим трябва да е заложен в закона. Може да се каже, че чисто технически искаме да редактираме текста. Режимът ще бъде разписан по-подробно в наредбата. В първите няколко алинеи маркираме, че се издава удостоверение, че се води регистър и изцяло да се съобразим със закона, който ви цитирах. Това не е нещо ново и нищо не променя. Няма нищо общо със спорните текстове със НЗОК, Министерството на здравеопазването и Министерството на труда и социалната политика.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Госпожо Ламбринова съгласна ли сте с тези предложения?
    ВЕСЕЛИНА ЛАМБРИНОВА: Считам, че след като ще се прави законопроект за изменение и допълнение на закона, тези предложения могат да влезнат тогава, защото не са съвсем обект на Закона за медицинските изделия. Постарали сме се да се намесим в онези текстове от Закона за медицинските изделия, които влизат в конфликт със самия закон.
    Сега виждаме тези текстове, но действително в закона след като има регистрационен или разрешителен режим, би трябвало да се разпише по най-синтезиран начин реда за издаване на това разрешение и да се запише и регистъра.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Подкрепяте ли това, което госпожа Китанова предлага, ще помоля да кажете ясно и точно, защото ще преминем към гласуване.
    ВЕСЕЛИНА ЛАМБРИНОВА: Подкрепяме предложението.
    МИРЕНА МАРИНОВА: Току що видяхме редакцията на текста и нямаме готовност да се ангажираме със становище по него.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Уважаеми колеги, считам, че дискусията е приключена. Предлагам да преминем към гласуване.
    Подлагам от народните представители на гласуване на основния текст по вносител за параграф 13.
    ПЕТЪР МРЪЦКОВ: Господин председател, имам обратно становище да не гласуваме сега, тъй като в момента се четат текстове. Ще вземаме решение по един много важен въпрос. Управителният съвет на Националната здравноосигурителна каса не е взел решение. Ние поемаме една отговорност, за която и ние сме раздвоени, около това което трябва да се гласува.
    Мисля, че този текст може да бъде отложен. Имаме достатъчно време, да се внесе първата част по законопроекта, но да вземем решение, което действително да работи.
    Текстовете, които се прочитат да бъдат предоставени, за да можем да гласуваме.
    СЕЗЯР ФЕВЗИ: Уважаеми господин председател, искам да направя следното уточнение. Становището, което е изпратено от доктор Румяна Тодорова е съгласувано с управителния съвет. Дори и да има следващ управителен съвет, това становище няма да се промени. Това е позицията на касата.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Ще подложа на гласуване и всеки един от народните представители по време на своето експозе в пленарна зала също може да изкаже своите съображения. Народното събрание е за това чрез гласуване да реши един или друг законопроект.
    МИРЕНА МАРИНОВА: Искам да уточня, че тези текстове по член 35 нямат нищо общо със спорния казус.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Доктор Данчева, прекратявам дискусията и преминаваме към гласуване.
    ДАНИЕЛА ДАНЧЕВА: Призовавам депутатите, много ви моля, това е изключително важен въпрос. Подкрепям господин Петър Мръцков за отлагане на тази точка. Няма ги депутатите, които не подкрепяха и изразиха много обосновани становища. Това е много важен въпрос и не може да се решава в отсъствието на депутатите, като доктор Атанас Щерев и доктор Хасан Адемов.
    Това е един изключително сериозен въпрос, това е историческа стъпка не може в отсъствието на депутатите да се решава.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Доктор Данчева, всички народни представители имат официална покана за редовно заседание на Комисията по здравеопазване за днес (четвъртък). Това, че не присъстват тук, ние не можем да се съобразяваме с това. Не е редно да се съобразяваме с това. Защото когато ние отсъстваме никой не се съобразява.
    Съгласно правилника за действие на комисията ще поставя на гласуване параграф 13 по вносител.
    Моля, който е съгласен да приемем параграф 13, по вносител, да гласува?
    - “За” – 6.
    - “Против” – Няма.
    - “Въздържали се” – 1.
    Приема се.
    Колеги, искам да ви кажа, че всичко се протоколира. Беше направено предложение в началото на заседанието от госпожа Китанова, за член 35, една редакционна поправка, която по смисъла на текста на променя съдържанието на параграфа.
    Длъжен съм да поставя на гласуване това предложение.
    ПЕТЪР МРЪЦКОВ: Господин председател, направих процедурно предложение да отложим гласуването на параграф 13.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Преминаваме към гласуване на предложението на госпожа Китанова от Министерството на труда и социалната политика за редакционни бележки, които бяха съгласувани с направените изказвания от Министерството на икономиката и енергетиката, Министерството на здравеопазването, Националната здравноосигурителна каса и нашия експерт.
    Моля, който е съгласен от народните представители, които присъстват в момента с редакционната бележка, да гласува?
    - “За” – 7.
    - “Против” – Няма.
    - “Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    Параграф 15.
    ВИКТОРИЯ ЖЕКОВА: Параграф 15, в параграф 1 от Допълнителните разпоредби на Закона за здравето се правят следните допълнения:
    Първо, в точка 9 буква “з” след думата “лекарства” се добавя “и медицински изделия”.
    Второ, в точка 10 се създава точка “е” със буква “е” със следното съдържание: “медицински изделия”.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Имате ли бележки по тези параграфи, с които приключваме закона?
    МИРЕНА МАРИНОВА: Искам да внесем една корекция в точка 2, параграф 14, считаме, че следва да отпадне. Т.е. медицинските изделия да се добавят само в точка 9, буква “з”.
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Съгласни сме с редакцията, която се предлага от Министерството на здравеопазването. Предлагаме да се гласува тяхното предложение.
    ВИКТОРИЯ ЖЕКОВА: Окончателна редакция на параграф 1 от Допълнителните разпоредби на Закона за здравето, в точка 9, буква “з” след думата “лекарства” се добавя “и медицински изделия”.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Уважаеми колеги народни представители, който е съгласен да приключим закона с тези два параграфа, моля да гласува?
    - “За” – 8.
    - “Против” – Няма.
    - “Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: В основния закон е записано понятието “лекарствени продукти”.
    МИРЕНА МАРИНОВА: Редакцията, която е предложена е на основа на действащият тогава Закон за здравето.
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Прав сте доктор Йорданов.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Тази редакционна поправка, ще се отрази в доклада.
    ВИКТОРИЯ ЖЕКВА: Параграф 16, закона влиза в сила от 1 януари 2007 година. Това е предложение на вносителите.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Законът не може да влезе в сила със задна дата. Какво е становището на Министерството на здравеопазването като вносител?
    ЗОРНИЦА ДИМОВА: Считаме, че законът трябва да влезе в сила от датата на неговото обнародване.
    МИРЕНА МАРИНОВА: Подкрепяме предложението.
    ВИКТОРИЯ ЖЕКОВА: Имам едно запитване към Министерството на икономиката и енергетиката, внесли сте предложение с изключение на член 4, алинея 2, която влиза в сила от 29 декември 2009 година, ако може да обясните дали го поддържате и да обясните на народните представители своите мотиви?
    ЗОРНИЦА ДИМОВА: Поддържаме тази теза, тъй като прави една препратка към член 4, алинея 2, по начина по който беше гласуван се отнася за директива 20642 на Европейския съюз отнасяща се за машините. Тази директива ще влезе в сила от 29 декември 2009 година.
    От тази гледна точка ние трябва да се съобразим с нейното влизане в сила.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Ще помоля експертите да прочетат последната редакция.
    ВИКТОРИЯ ЖЕКОВА: Параграф 16, законът влиза в сила от датата на обнародването му в “Държавен вестник” с изключение на член 4, алинея 2, който влиза в сила от 29 декември 2009 година.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Моля, който е съгласен от народните представители, да гласува?
    - “За” – 8.
    - “Против” – Няма.
    - “Въздържали се” –Няма.
    Приема се.
    Благодаря ви закона е приет.
    ДАНИЕЛА ДАНЧЕВА: Искам да благодаря на господин Петър Мръцков, който единствен имаше смелостта да защити позицията. Дами и господа депутати днес при решаването на един такъв изключително важен въпрос, който засяга съдбата на десетки хиляди инвалиди няма ги вашите колеги. Тук присъстват само десет депутати. Няма ги депутатите, за да поемат отговорността. По този начин бягат от отговорността да гласуват, защото утре е по-добре да не са присъствали тук, отколкото да са гласували против. За пореден път доказват своята безотговорност. Това няма да мине без последствие. Рано или късно всеки ще си понесе последствията за това. Благодаря ви господин председател.
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Този упрек е неоснователен, от гледна точка на първоначалното предложение медицинските изделия да преминат към касата от 2009 година. До 2009 година много вода ще изтече. Това, че не се решава сега за 2009 година, а може би ще бъде решено допълнително, след като видим какви ще бъдат новите обстоятелства не ни прави толкова лоши, колкото искате да ни представите.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Колеги благодаря за участието. Закривам заседанието на Комисията по здравеопазване.

    (Заседанието завърши в 16,20 часа)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    /доц. Тодор Кумчев/

    Форма за търсене
    Ключова дума