Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по здравеопазването
31/05/2007
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    Комисия по здравеопазване

    Стенографски запис




    П Р О Т О К О Л
    № 85


    Днес, 31 май 2007 г. от 15.10 часа се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазване към Четиридесетото народно събрание. Заседанието се проведе под ръководството на заместник-председателя на комисията – доц. Тодор Кумчев при следния


    ДНЕВЕН РЕД:



    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, № 702-01-2, внесен от Министерски съвет на 16 януари 2007 година.

    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    Комисия по здравеопазване

    Стенографски запис




    П Р О Т О К О Л
    № 85


    Днес, 31 май 2007 г. от 15.10 часа се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазване към Четиридесетото народно събрание. Заседанието се проведе под ръководството на заместник-председателя на комисията – доц. Тодор Кумчев при следния


    ДНЕВЕН РЕД:



    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, № 702-01-2, внесен от Министерски съвет на 16 януари 2007 година.



    Към протокола се прилага списък на присъствалите народни представители и гости.

    * * *

    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Колеги позволете ми да открия заседанието на Комисията по здравеопазване. Съгласно изменение на правилника имаме необходимият кворум. Ще помоля да чуете изменението.
    ВИКТОРИЯ ЖЕКОВА: Член 27, алинея 2, от Правилника за организация и дейността на Народното събрание гласи следното: “Ако след обявеното време за започване на заседанието кворумът не е налице комисията може да заседава и при наличния състав, когато той не е по-малко от една трета от всички членове”.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: В момента имаме кворум над една трета, позволете ми да започнем заседанието.
    В дневния ред на заседанието днес има една единствена точка, а именно – законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите с № 702-01-2 внесен от Министерския съвет на 16 януари 2007 година.
    Доктор Станкова имате думата, след което ще продължим по дневния ред.
    ИВА СТАНКОВА: Уважаеми колеги, предлагам на следващото заседание на нашата комисия, което ще се проведе на 7 юни 2007 година да бъде поканено ръководството на институт “Пирогов”, като се представи първо, финансово икономически анализ за първите четири месеца на 2007 година и методиката за формиране на работните заплати.
    Надявам се, предложението да се приеме от вас, за да можем да откликнем и да бъдем адекватни на случващите се събития в държавата. Благодаря ви.
    ИВАН КОЛЧАКОВ: Трябва да поканим и представители от протестиращата страна.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Доктор Колчаков, това исках да потвърдя. Ще поканим представители на протестиращите се. Ръководството на Министерството на здравеопазването, ръководството на Националната здравноосигурителна каса и синдикатите, ако желаят.
    Имате ли съображения по процедурата?
    Уважаеми колеги, подлагам на гласуване процедурното предложение на доктор Ива Станкова, с което току що се запознахте.
    Моля, който е съгласен, да гласува?
    - “За” – 10.
    - “Против” – Няма.
    - “Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    Преминаваме към разглеждане на точка първа от дневния ред.
    Предоставям думата на заместник-министъра на икономиката и енергетиката господин Лъчезар Борисов, да ни докладва основните мотиви, съображения и обстоятелства по внесения законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите.
    ЛЪЧЕЗАР БОРИСОВ: Уважаеми господин председател, госпожи и господа народни представители, уважаеми гости, през 2006 година в Министерството на икономиката и енергетиката се появи необходимостта да се разработи един анализ за промени в законодателството в областта на прекурсорите и наркотичните вещества. Този анализ беше подготвен в изпълнение на мярка 175 от Плана за действие за 2006 година.
    Целта на анализа беше да се установят необходимите промени във връзка с наличието на три нови регламента на Европейския съюз в областта на контрол на прекурсорите на наркотични вещества, които се прилагат директно от 1 януари 2007 година. Този анализ беше съгласуван с компетентните министерства и ведомства. Внесен в Министерския съвет и предложен сега.
    Приемането на Закон за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите се налага от необходимостта да бъдат създадени условия за директно прилагане на регламентите на Европейския съюз уреждащи контрола върху дейностите с прекурсори на наркотични вещества. Това са регламент 273/2004, 111/2005, 1277/2005. Трите регламента уреждат цялостната материя свързана с прекурсорите и съдържат детайлни разпоредби по отношение на мерките за контрол върху дейностите с прекурсорите, изискванията за внос и износ и задълженията на операторите. След присъединяването на България към Европейският съюз регламентите имат пряко действие, но тяхното прилагане следва да бъде осигурено в националното законодателство. Поради правната си природа те не подлежат на транспониране и националните разпоредби, които ги дублират следва да отпаднат поради, което с предложение за закона за изменение и допълнение се отменят всички разпоредби, които се съдържат в регламентите. Някои от горепосочените регламенти по прекурсорите съдържат разпоредби, които изискват държавата членка да регламентира съответен механизъм или орган, който да гарантират и следят за прилагането на самия регламент, например като определянето на компетентен орган и създаване на условия за извършване на контрол. Разписаните в тази връзка разпоредби на закона ще се прилагат съвкупно с регламентите, които се допълват на национално равнище. Това ще предостави възможност на операторите и компетентните органи от администрацията да се ориентират в новата правна рамка и успешно да прилагат и спазват изискванията на законодателството по прекурсорите.
    Кои са основните положения за изменение и допълнение на закона.
    В глава трета на закона се регламентират всички функции и правомощия на компетентните органи по прилагане на регламентите, съответно на междуведомствената комисия за контрол на прекурсорите към министърът на икономиката и енергетиката в качеството му на председател на комисията и на длъжностни лица от Министерството на икономиката и енергетиката, подпомагащи дейността на комисията.
    От глава пета на закона отпадат всички разпоредби, отнасящи се до прекурсори, тъй като се покриват от регламентите.
    В глава осма от закона се допълва с разпоредби относно реда за унищожаване, но отнети в полза на държавата прекурсори, предадени на разпореждане на междуведомствената комисия за контрол на прекурсорите.
    В глада девета, са административно наказателните разпоредби за нарушение на изискванията на регламентните, реферират към съответните разпоредби на трите регламента.
    Предлагам на Комисията по здравеопазване да приеме проекта на Закон за изменение и допълнение на Закон за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Благодаря ви господин заместник-министър, уважаеми колеги, преди да ви предоставя думата ще ми позволите да ви прочетем становището на Комисията по европейска интеграция по отношение на този проект на закон.
    ВИКТОРИЯ ЖЕКОВА: На свое редовно заседание проведено на 25 януари 2007 година, Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, внесен от Министерския съвет. Посочените регламенти уреждат материята относно прекурсорите, включително мерките за контрол върху дейностите с прекурсори, внос и износ на прекурсори и задълженията на операторите.
    От датата на присъединяване на България към Европейския съюз регламентите стават директно приложими, което налага отмяна на всички разпоредби транспониращи техните изисквания в националното законодателство. Съществена част от предложените с настоящия законопроект изменения се състоят именно в отмяна на текстовете от Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, транспониращи текстовете на регламентите.
    Другата част от предложените със законопроекта промени са свързани със създаването на механизъм или определянето на национални органи, които да осигуряват и следят за прилагането на регламентите. В тази връзка законопроектът в параграф 7 и параграф 8 определя като компетентни национални органи по прилагане на регламентите междуведомствената комисия за контрол на прекурсорите към министърът на икономиката и енергетиката и длъжностните лица на това министерство уредени са съответно и техните правомощия. Законопроектът предвижда разпоредби относно административно наказателна отговорност за нарушение на регламентите в съответствие с техните изисквания.
    Въз основа на изложеното може да се направи извод, че предложеният законопроект създава необходимите предпоставки за прилагане на регламентите на Европейските общности в областта на наркотичните вещества и прекурсорите.
    С оглед на гореизложеното Комисията по европейска интеграция с единодушие – 7 гласа “за” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект за изменение и допълнение на Закона за контрола на наркотичните вещества и прекурсорите.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Благодаря ви. Уважаеми колеги, при нас е и госпожа Фани Михайлова, която е директор на дирекция “Наркотични вещества”.
    Госпожо Михайлова, имате ли някакви съображения?
    ФАНИ МИХАЙЛОВА: Нямаме съображения. Министерството на икономиката, където е ситуирана Междуведомствената комисия по прекурсорите си е свършила работата по въвеждане на регламентите на Европейския съюз.
    Министерството на здравеопазването използва това изменение, за да въведе някои много дребни промени в Закона за наркотичните вещества, които са чисто козметични. Промяна на наименование. Въпросът е за параграф 24, за прекратяване на лицензия за производство, търговия на едро и търговия на дребно с наркотици, което е едно до уточняващо понятие, тъй като досега Закона за наркотиците при прекратяване на лицензията по Закона за лекарствата, по този Закон за наркотиците не можеше да бъде прекратявана лицензията автоматично. Сега това е направено с изменението. При прекратяване на лиценза за производство, при търговия на едро и дребно автоматично се прекратява и лицензията за наркотици, тъй като са свързани. Не може да има лиценз за наркотици, ако няма разрешение за съответна търговия на дребно, едро и производство. Останалите неща са чисто козметични. Те са във връзка с промяна на наименованието на дирекцията. Преди това се казваше дирекция “Национална служба по наркотиците”. В момента наименованието на дирекцията е “Наркотични вещества”, което е отразено.
    Направени са и други промени, в регионалните центрове по здравеопазване, които сега се наричат регионални, а бяха районни центрове. Тази промяна е отразена и до уточняващи понятия какво е внос на наркотично вещество и износ. Това е направено в параграф 51.
    В последния параграф 53 в същност до 1999 година до влизане в сила на Закона за наркотиците всички заловени наркотични вещества от незаконен трафик се складираха в Министерството на здравеопазването. Тези наркотични вещества и прекурсори се предават в митницата. Все още в складовете на Министерството на здравеопазването се съхраняват стари количества, които трябваше да се изчака за да приключи производството, но в края на краищата законовият срок изтече. Няма шанс да се получат присъди или да се завърши производство по тези случаи. За това тук е записано, че до една година след влизане в сила на това изменение тези вещества трябва да бъдат унищожени. Това са измененията, които са предложени от Министерството на здравеопазването.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Уважаеми колеги народни представители, госпожи и господа имате възможност да вземете думата.
    БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Уважаеми господин председател, искам да взема отношение първо по процедурното предложение на Ива Станкова, с доктор Колчаков помислихме, че няма да има проблем да се поканят и представителите на Българския лекарски съюз.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Задължително ще бъдат поканени.
    БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: По точката, която обсъждаме имаме два въпроса към тези, които са се занимавали пряко с него.
    Първият въпрос е свързан с параграф 7, по-специално точка 5, алинея 7, която се създава, тъй като такава междуведомствена комисия за контрол на прекурсорите, доколкото си спомням съществува такава комисия. Това, че ще има нова наредба, не зная дали е готова и свързана ли е с някакви съществени промени в организацията и дейността, което евентуално да забави началото на функционирането, тъй като си спомням, че при предишна промяна на този закон известно време имаше забавяне, което за някои от търговците не беше приятно.
    Вторият въпрос, е във връзка с това, което каза колежката Михайлова. Прави впечатление, че тук вноса и износа се определят по начин, който е различен за всички останали продукти. Когато от друга страна от Европейския съюз на територията на България пристига вещество, тогава не говорим за внос, а за общностно придобиване. Само при този закон ли е въвеждане на внос? Вероятно няма значение от коя държава пристига или все пак се прави разлика дали се въвежда от страна на Европейския съюз, или не? За мен този въпрос не е много ясен. Не зная кога е подготвено това предложение. Така или иначе е в различие с това, което внасяме като внос. За това ви питам за страните членки от Европейския съюз. Прави ми впечатление, че редът, който се предполага по параграф 24, който беше цитиран от госпожа Михайлова, предполага разрешителни по реда на Закона за лекарствата и аптеките в хуманната медицина, който закон от известно време не действа. Вероятно, това е техническа неточност. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Благодаря ви доцент Великов.
    ЛЪЧЕЗАР БОРИСОВ: Господин председател, аз ще отговоря на доцент Великов. Ще има промени в наредбата, сроковете са достатъчно дълги, за да може всичко да се изпълни в срок и няма да имаме никакви проблеми за затрудняване работата на междуведомствената комисия, която и сега съществува.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Госпожо Михайлова, вие ли ще отговорите по втория въпрос или някой от юристите?
    ДИМИТРИНА АПОСТОЛОВА: По втория въпрос относно дефиницията за внос и износ на наркотични вещества, за разлика от регулацията на лекарствените продукти специално по отношение на лекарствените продукти съдържащи наркотични вещества няма изисквания на директива или регламент. Има две конвенции, които уреждат вноса и износа, които се извършват с продукти съдържащи наркотични вещества поради, което няма разлика дали продукта формално влиза от страна от Европейския съюз или влиза от т.нар. трети страни, както наричаме страните извън съюза. За това е поставена и тази дефиниция, която не прави разлика дали продукта влиза от страна от Европейския съюз или влиза от трета страна.
    БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Това означава, че механизмът се ожесточава по отношение на всичко, което би влязло независимо от къде. Това ли е идеята?
    ДИМИТРИНА АПОСТОЛОВА: По принцип контролът върху дейностите с наркотични вещества е изключително рестриктивен. Тази рестрикция важи по отношение на вноса независимо от къде идва продукта.
    ПРЕДС. ТОДОР ВЕЛИКОВ: Третият въпрос беше ясен. Доктор Йорданов имате думата.
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Благодаря ви господин председател, започвам с кратък коментар изразяване на отношение към Законът за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, след това ще задам един въпрос, отговорът на който няма да промени отношението ми към закона поне на първо четене.
    Доколкото мога да преведа на по-обикновен език онова, което ни се предлага като законопроект за изменение и допълнение на закона, който има за цел вече съществуващия орган, междуведомствената комисия, да бъде обявена, че е национален компетентен орган по смисъла на регламентите, които са нововъведени. Т.е. правим тази връзка с вече съществуваща структура, за да е ясно на нашите европейски партньори, че това е компетентният орган и няма нужда да създаваме нещо ново. В евентуалната наредба ще бъдат включени тези елементи свързани с дейността, на комисията, която също да отговори на регламентите. Надявам се, че правилно съм превел смисъла.
    Оттук нататък следват някои въпросителни, които възникват у мен, поглеждам параграф 52. Параграф 52 в законопроекта за изменение и допълнение отменя Приложение № 4, в което приложение на сега действащия закон са описани всички прекурсори, въпросът ми е – защо? Ще помоля да ми отговорите на този въпрос.
    ГЕРГАНА ЦАРЕВА: Отмяната е защото всички вещества са изрично упоменати в регламента. Те са част от него. В същност списъка по Приложение № 4 се повтарят текстове на регламента. В момента самия регламент пряко ще се прилага със същия списък, който е бил преди това транспониран в нашето законодателство. Сега не е необходимо да поддържаме паралелен списък. Пряко ще се прилага списъка на прекурсорите на наркотични вещества от съответния регламент.
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Подобни регламенти не са ли в сила и за наркотичните вещества?
    ГЕРГАНА ЦАРЕВА: Не.
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Следователно ние премахваме списък, който се появява в повече, тъй като в регламента изрично са упоменати всички прекурсори, към които закона има отношение. Благодаря ви за отговора.
    Получих отговор на въпроса, който щях да задам за унищожаването на съхраняването от Министерството на здравеопазването на наркотични вещества.
    Последният ми въпрос по-скоро е въпрос и коментар. В нашата философия на подхода, отварям скоба правя връзка с може би едно второ четене, което ще бъде поискано сега или в близък срок по този закон, за да се вместим в сроковете поради, което задавам малко изпреварващо въпроса си свързан и с коментар. В общата философия на подхода към наказанията свързани с неспазване на изисквания ние приехме един принцип да намалим маржа между финансовите санкции с цел да създадем по-малка възможност за злоупотреби свързани с налагането на тези санкции. Този принцип беше спазен в Закона за лекарствените продукти, но разглеждайки сега предложенията за финансови санкции при неспазване на определени клаузи на закона този принцип заложен в предложението е по-различен от идеята, която спазвахме в Закона за лекарствените продукти. Т.е. тук например, някъде има десет пъти разлика между долното ниво на санкцията и горното ниво на санкцията. Надявам се, че задавам логичния въпрос при евентуално второ четене можем ли да се опитаме да направим една връзка с подхода, който възприехме към Законът за лекарствените продукти, в частта размер на санкциите и в този размер на санкциите, който е предложен тук? Благодаря ви.
    ЛЪЧЕЗАР БОРИСОВ: Благодаря ви за въпроса. Не възразяваме да вдигнем долната граница нагоре.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Уважаеми колеги имате ли други въпроси? Няма.
    Уважаеми колеги, който е съгласен на първо гласуване да гласуваме философията на проекта за закон за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите.
    Моля, който е съгласен да приемем философията на първо четене, да гласува?
    - “За” – 11.
    - “Против” – Няма.
    - “Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    Колеги, имаме пълно единодушие. Искам да поставя пред вас следния въпрос. До 20 юни Народното събрание трябва да приеме този закон в пленарна зала. Имате ли нещо против въз основа на правилника, който сега ще чуете, да разгледаме може би за първи път един закон и на второ четене в едно заседание на комисията.
    Искам да ви кажа, че по принцип не се бърза, но вие ще кажете. Ще се наложи може би в сряда да се съберем за малко. Доцент Великов, разчитам на вас.
    БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Господин председател, не зная дали формално това ще може да се направи. Не би трябвало да има никакви промени по него и всички членове на комисията да бъдат единодушни. Ако няма да има предложения означава да приемем, че само предложението за Закона за аптеките и хуманната медицина е редакционно и нищо друго да не се променя. Доктор Руденко Йорданов е прав за параграф 47. Не зная дали това предложение може да се разгледа като редакционно и чисто процедурно ще може ли да се разгледа на две четения в залата.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Оттеглям предложението си за второ четене.
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Искам да направя процедурно предложение в сряда да проведем извънредно заседание на Комисията по здравеопазване, за да можем в четвъртък да се опитаме да го вкараме в залата за второ четене.
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: След като ще има предложение за второ гласуване, трябва да има най-малко тридневен срок за предложение. Трябва да разберем кога ще се разгледа на първо гласуване в залата. Няма как да се разглежда в сряда.
    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Трябва да се разгледа на второ четене в залата.
    Колеги, поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието. Благодаря за участието. Закривам заседанието на комисията.


    (Заседанието завърши в 15,35 часа)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    /Тодор Кумчев/

















    Форма за търсене
    Ключова дума