Комисия по здравеопазването
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по здравеопазването
Стенографски запис
П Р О Т О К О Л
№ 88
Днес, 21 юни 2007 г. от 15.00 часа се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазване към Четиридесетото народно събрание. Заседанието се проведе под ръководството на председателя на комисията – доц. Борислав Китов при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и препарати, № 702-01-24 внесен от Министерски съвет на 13.06.2007 г. – първо гласуване.
2.Разглеждане на наредбите по член 260, алинея 1 и член 264 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина (Обн. ДВ, бр. 31 от 13 април 2007 г., в сила от 13 април 2007 г.) – по предложение на народния представител Лъчезар Иванов.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по здравеопазването
Стенографски запис
П Р О Т О К О Л
№ 88
Днес, 21 юни 2007 г. от 15.00 часа се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазване към Четиридесетото народно събрание. Заседанието се проведе под ръководството на председателя на комисията – доц. Борислав Китов при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и препарати, № 702-01-24 внесен от Министерски съвет на 13.06.2007 г. – първо гласуване.
2.Разглеждане на наредбите по член 260, алинея 1 и член 264 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина (Обн. ДВ, бр. 31 от 13 април 2007 г., в сила от 13 април 2007 г.) – по предложение на народния представител Лъчезар Иванов.
Към протокола се прилага списък на присъствалите народни представители и гости.
* * *
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Уважаеми колеги, позволете ми да открия заседанието на Комисията по здравеопазване.
Днес първа точка е първо четене на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и препарати. Ние не сме водеща комисия, но все пак сме комисия със значение по тези въпроси.
Кой от вносителите ще представи законопроекта?
АТАНАС КОСТАДИНОВ: Уважаеми господин председател, дами и господа народни представители и колеги, основната цел на този проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и препарати, осигуряване на мерки за прилагане на регламентите на Европейския съюз. Преди всичко е за устойчивите органични замърсители, за пускането на пазара на биоциди, за вноса и износа на опасни химикали, както и на най-новият европейски регламент 1907 от 2006 година и на Съвета от 18 декември 2006 година относно регистрирането, оценяването, разрешаването и ограничаването на химичните вещества, т.нар. регламент 30, който беше приет и обнародван официално и във вестника на Европейския съюз през 2006 година. Този регламент въвежда изискване за фирмите, които произвеждат или внасят химични вещества и които са над един тон годишно да регистрират тези вещества в новата Агенция по химикали, която ще бъде ситуирана в Хелзинки.
Основната цел на този регламент е постигане на високо ниво на защита на човешкото здраве и околната среда чрез засилване ролята и отговорността на индустрията за предоставяне на надеждна информация и въз основа на това да се провежда контрол на целия процес.
Според нас, тази политика цели да балансира ползата за здравето на хората и околната среда, но и на индустрията като цяло. Тези разпоредби са свързани с контрол върху производството, вноса и пускането на пазара на химични вещества и препарати. Изпитанията с гръбначни животни и други с органични организми. Разработването и актуализирането на доклада и съпътстващата документация, събирането, съхраняването и актуализирането на информацията и близки до употребата на химични вещества и препарати. Ведомствата, които са отговорни за осъществяването на този контрол по прилагането на законопроекта са Министерството на околната среда и водите, Министерството на здравеопазването и Министерството на труда и социалната политика.
С настоящето изменение на Закона за защита от вредно въздействие на химичните вещества и препарати България ще изпълни задълженията си като страна член в този контекст. Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Доктор Додов, бихте ли казали становището на Министерството на здравеопазването като една от основните страни и във връзка с нещата, които касаят вашето министерство.
АТАНАС ДОДОВ: Благодаря ви господин председател, уважаеми народни представители Министерството на здравеопазването подкрепя внесеният законопроект. Ние сме съвносители с Министерството на околната среда и водите. Нямаме забележки. Изцяло подкрепям мотивите, които бяха изказани от заместник-министъра на околната среда и водите.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги имате думата за изказвания и въпроси?
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, тъй като аз съм един от малкото членове на Комисията по околната среда и водите където този законопроект беше разгледан и комисията е водеща трябва да ви кажа, че и там нямаше особени разисквания, тъй като тук става въпрос за едно допълнително хармонизиране включително и с най-нови наредби свързани с регламента и новата Агенция по химикали.
Мисля, че спокойно нашата комисия може да даде положително становище, за да може още другата седмица законопроектът да се разгледа и в залата.
Подкрепям законопроектът.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Благодаря ви господин Великов. Имам един въпрос към вносителите и по-скоро към заместник-министър Атанас Додов.
В параграф 8, се казва, че информацията по алинея 1 ще бъде предоставена на лечебно заведение определено с наредба на министъра. Ако обичате да ни поясните, защото тъй като нямаме пред нас законопроекта, каква информация, кога, как и кое лечебно заведение ще бъде определено?
РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Благодаря ви господин председател, по параграф 8 ще доразвия вашият въпрос, интересува ме какво ще се случи с информацията, която е по вертикала. Имаме лечебни заведения, които са регистрирали тези случаи на отделяне. Изпратили са информация до регионалните центрове и до лечебното заведение по алинея 2, ако е направена аналогия със Закона за лекарствените продукти има координиращ характер, сумира и анализира информацията. Оттам нататък в какви срокове отива информацията, тъй като обобщеният годишен доклад не ми е достатъчен, за да може тази може би тревожна информация събрана от лечебното заведение по алинея 2 и от регионалните центрове да бъде обобщена, анализирана и след това по някакъв начин сведена до знанието на другите участници в процеса или заинтересовани от процеса.
АТАНАС ДОДОВ: Уважаеми господин председател, въпросът беше отправен към мен, възможно ли е да отговори заместник-министъра на околната среда и водите, който ще допълним след това и ние от Министерството на здравеопазването.
АТАНАС КОСТАДИНОВ: Уважаеми господин председател, господин Йорданов, условията и реда за предоставяне на информацията са записани в параграф 8, алинея 9, в която се казва, че ще се определи наредба от министъра на здравеопазването по алинея 1, алинея 7 и алинея 8. Това е предварителният им отговор, тъй като детайлния отговор на спецификата за тази наредба, сроковете, начините, по които ще се предоставя текущо и годишно информацията, смятам, че от Министерството на здравеопазването могат да предоставят детайлна информация, но реда, за който е вашият въпрос и начина, по който ще стане е уредено в алинея 9.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Двата въпроса макар и близки се разминават. Аз ви казвам, не за информация на отравянията, а информацията, която вносителите трябва да предоставят на лечебното заведение. Досега е било Министерството на здравеопазването. Министерството е институция, която може да запази производствена тайна и има своите начини. При лечебното заведение е много по-трудно. Как ще става определянето на лечебното заведение? Казваме, със заповед на министъра. На какви основания?
Как ще се гарантира опазването на тази тайна от лечебно заведение, което няма как да борави с относително класифицирана информация. Ето това са две различия.
Проблемите, които повдигна Руденко Йорданов е за останалите алинеи и също са с основание. В алинея 9 не се дава отговор на моя въпрос.
АТАНАС ДОДОВ: Уважаеми господин председател, отговор на въпроса в момента не мога да предоставя. Ще изпратя писмено становище до комисията. Разбрах, че въпросът ви е за информацията. Информация относно химичния състав, физичните, химични и токсологични.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Именно.
АТАНАС ДОДОВ: В законопроекта не е записано, кое е лечебното заведение.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Кое налага да бъде променен закона и освен министерството да бъде и лечебното заведение запознато с тази информация? Това е моят въпрос към вас.
Господин Додов, как ще се гарантира, че ще запази тази информация? Вие добре знаете, че по изискванията трябва да опише какво е състоянието и да каже каква е анамнезата. В тези документи трябва да се опише въз основа на какво се е случило. Как ще се опази тази информация, която все пак е информация свързана с тайната на производството. Защо трябва да бъде уведомено? В стария закон член 7, който е от 2006 година, не е записано лечебното заведение. За това се обръщам към вас, защото това се отнася до вас. Утре, как ще гарантираме тази отговорност.
АТАНАС ДОДОВ: Досега когато се внесе химически препарат задължително в упътването или в неговата характеристика се показваше какъв е антидопа и тази характеристика влизаше в “Пирогов”. Дали министърът по същия механизъм ще упълномощи “Пирогов” или друго лечебно заведение не е споменато в законопроекта.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Господин Додов, в стария текст, който мисля, че почти е идентичен се казва, че министерството получава тази информация.
ХАСАН АДЕМОВ: Кое министерство?
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Министерството на здравеопазването. В алинея 2 е записано информацията по алинея 1, която е именно тази, се използва от лечебните заведения с цел защита. Предоставя се само какво има, защото останалото е търговска тайна. Сега се казва, че лечебните заведения получават цялата информация. Няма как да запазят тайната.
АТАНАС КОСТАДИНОВ: Не съм съгласен, че се предоставя цялата информация. В член 7-е, се казва точно и ясно следното: “Физико химичните и токсикологичните свойства на препратите единствено и само с цел за случаи на отравяне, вредно въздействие, които да бъдат регистрирани от лечебното заведение”. Този член е нов в текста на закона.
Химичният състав, физико-химичните и токсикологичните свойства. Не съм специалист, аз съм токсиколог. Не зная дали това означава и генерическите наименования на съответните медикаменти.
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: След като се сложи кас номера, който се изисква също по текста на стария закон, който не е променен, това означава, че съединението е абсолютно идентифицируемо. Разбира се, там има листове за безопасност и всичко това е приложено. Въпросът на председателя е свързан може би донякъде с основание, че самото лечебно заведение което и да е трудно може да запази производствената и търговската тайна от получената информация доколкото има такава. Може би това следва да се доуточни между първо и второ четене.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Това е ясно. Според мен, досега е било по-правилно. Министерството на здравеопазването получава информацията и до голяма степен тази информация може да разкодира нещата. На лечебните заведения са предоставя това, което е необходимо за лечението, но не се задължават лечебните заведения да опазват тайните. Сега вие ги задължавате да пазят тайна нещо, което не може да стане.
Моля ви да има едно изчистване на тези неща, за да не вменим задължения на институции като лечебните заведения.
ХАСАН АДЕМОВ: Не знам дали физико-химичните и токсикологичните свойства са някаква тайна. Освен ако на базата на тях се предполага за химичното вещество.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Защо искаме да пазят тайна? Тогава да отпадне текста.
ХАСАН АДЕМОВ: Ако има такава идея не може да бъде случайна. Може би има някаква директива, ако сте запознати. Ако няма е друга тема. Що се отнася до това дали лечебните заведения могат да опазят тази тайна или не. Това е съвсем друг въпрос. Ако това е класифицирана информация трябва да има специални хора, които да работят с такава информация.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: В лечебните заведения няма такива.
ХАСАН АДЕМОВ: Ако е търговска тайна тогава не зная как ще се процедира. Трябва да бъде ясно защо е включен този текст? Това е по-важният въпрос.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Господин Адемов, абсолютно сте прав. Помните когато ставаше въпрос са “Остеотех” и когато имаше търговска тайна беше класифициран и в секретна секция, въпреки, че в доклада нямаше нищо. Въпросът е, че те нямат такава. Тогава да не се вменява това нещо. Старият закон изисква това само от министерствата.
АНТОНИЯ ПЪРВАНОВА: Прочитайки стария и новия текст в същност няма съществена разлика. В единия случай е записано, че “се предоставят”, а в стария текст “се използва”. За да е ясно, как точно се използва е поставен глагола “се предоставя”.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Има текст, който задължава лечебното заведение да пази тайна в новия текст.
АНТОНИЯ ПЪРВАНОВА: В стария текст в алинея 3 е записано: “Министерството на здравеопазването запазва търговската и производствена тайна”. Не е записано, че и лечебното заведение я запазва.
Първо, химичните съединения не са тайна и не могат да бъдат тайна.
Второ, един продукт не е само химично съединение. Това е вид на формулата, технология и т.н. Ако е известно самото химично съединение не означава, че е нарушена тайната на производството на продукта и продукта като такъв. Не виждам къде е проблемът.
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Мисля, че върху това, което обърнахте внимание господин председател е добре, че го видяхте. В момента нямаме текста на регламента на английски език, за да го разгледаме подробно и да преценим дали оттам идва това лечебно заведение, защото единствено това е добавено. Вие казахте, че лечебното заведение няма възможност да пази класифицирана и друга информация, ако това се налага.
Ще помоля да погледнем между първо и второ четене този въпрос и ако трябва да се върнем към старият текст. Министерството може да съхранява такава информация и само там да остане.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Благодаря ви, така ще направим.
РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Господин председател, слушайки внимателно тезите на говорещите преди мен и на вносителите мисля, че можем да подредим пъзела използвайки и тази отпратка към алинея 9, където е казано, че условията и реда за предоставяне на информация по алинея 1, алинея 7 и алинея 8, се определя с наредба на министъра на здравеопазването. Алинея 1, алинея 7 и алинея 8 уреждат технологията, по която тази информация ще бъде предавана, но няма отношение наредбата поне по начина, по който е записана, към лечебното заведение по алинея 2.
Мисля, да предложа една редакция на алинея 9 в следния вид: “Условията, на които трябва да отговаря лечебното заведение по алинея 2 и условията и реда за предоставяне на информация….” и.н.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: И нейното съхранение.
РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Тогава наредбата или поставянето на едни предварителни условия за лечебното заведение по алинея 2 биха спестили част от страховете, които сега споделяме и ще подредят нещата така, че да има контрол по веригата.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Благодаря за направените предложения. Обръщам се към уважаемите вносители. Ние не сме основна комисия, но помислете по тези неща, защото може да се допуснат в последствие проблеми, които са излишни.
АНТОНИЯ ПЪРВАНОВА: Имам едно предложение, тъй като пред нас нямаме английският текст, ще помоля да ме поправят, ако греша от Министерството на околната среда и водите, но мисля че тук дори не става въпрос за химичния състав, защото той е изписан на етикета на самия продукт. Тук става въпрос, ако настъпи определено усложнение, отравяне и т.н. да се запази търговската и производствена тайна от гледна точка на интересите на производителя, а не от гледна точка на състава на самото съединение, което е било използвано в продукта.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Смисълът е следният. Те предоставят почти пълна информация на министерството при възникнали усложнения, за да бъде ясно какви евентуално ще бъдат антидотите, какво ще бъде лечението.
АТАНАС КОСТАДИНОВ: Господин председател точно това е смисълът, който очерта народният представител Антония Първанова. За да бъда полезен искам да подчертая, че редът, начина и условията за спазване на производствената и търговска тайна не се решават в тази материя, а на друго място. Тук става въпрос единствено и само компетенциите по отношение на това, че се предоставя информация за публичен обществен достъп каквато е информацията, която е за целите на една токсикологична превенция или превенция по отношение на възможно действие или противодействие на даден препарат. Редът и начина за запазване на производствена и търговска не е оказан. Той е решен в друг закон.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Това е безспорно, но когато има текст на закона, който задължава притежателят на тази информация да я пази, утре може да бъде обвинен, че не го е направил. За това е въпросът. Да се прецизира именно това, което няма да е трудно, защото има специалисти по този въпрос.
Колеги имате ли други въпроси? Не виждам.
Моля, който е съгласен да подкрепим законопроекта на първо четене, да гласува?
- “За” – 13.
- “Против” – Няма.
- “Въздържали се” – Няма.
Приема се.
Предлагаме на Народното събрание да бъде приет законопроектът на първо четене. Благодаря на вносителите.
Госпожа Михайлова е служебно ангажирала, също подкрепя законопроекта.
Преминаваме към втора точка от дневния ред – разглеждане на наредбите по член 260, алинея 1 и член 264 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина.
Уважаеми колеги, по втора точка колегата Лъчезар Иванов на предишното заседание постави въпроса да се запознаем с наредбите във връзка със Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина. Той заяви, че разполага с проекто наредби. Не зная за какво става въпрос.
Виждам, че има отговор на Министерството на здравеопазването, в който е записано, че още не са готови.
АТАНАС ДОДОВ: Уважаеми народни представители, Министерството на здравеопазването не е готово с наредбите. Със заповед на министъра има създадена работна група с председател началник-отдел “Лекарствена политика” доктор Ръсина и работната група работи. Има идейни намерения, ако искате доктор Ръсина може да каже до къде е стигнала работната група със създаване на наредбите.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Заповядайте!
НИНА РЪСИНА: Благодаря ви господи председател, в писмото сме описали изключително големият брой предложения, които са получени от двете сега действащи комисии. Едната комисия е по позитивния лекарствен списък, а другата е Комисията по цените, както и от асоциациите, от които сме получили предложения. За съжаление в голямата си част тези предложения са много разнопосочни. Обсъждаме в работната група всяко едно от тези предложения съобразно европейското законодателство. Направили сме подробен анализ на всички страни от Европейския съюз за тяхното законодателство относно ценообразуване и реимбурсиране. Всеки ден едната или другата работна група заседава и усилено се работи по въпроса. Ще бъде спазен срокът, който е посочен в писмото. Тогава ще ви предоставим проектите на двете наредби.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Благодаря ви, но искам да ви попитам предварително какви са вижданията за референтните страни?
НИНА РЪСИНА: Все още уточняваме референтните страни, тъй като в осем от европейските страни за базова стойност, на която се изчисляват цените на лекарствените продукти се използва цена производител.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Бихте ли казали какво разбирате под цена производител?
НИНА РЪСИНА: Според мен, цената на производителя е чистата цена, производствената цена, декларирана от производителя.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Искате да кажете декларираната от производителя цена, а не чистата цена.
НИНА РЪСИНА: Извинявайте, декларираната от производителя цена без включени в нея каквито и да било надценки или отстъпки за търговеца на едро.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Естествено.
АТАНАС ЩЕРЕВ: Уважаеми господин председател, не мога да разбера защо измъчвате тези хора и защо им задавате тези въпроси, защото това са съвестни служители, които ще си направят комисиите. В Министерството на здравеопазването няма концепция. Какъв трябва да бъде закона? Какво трябва да се прави? Този закон с другите закони как ще кореспондира? Това са изключително важни неща, за които няма абсолютно никаква представа Министерството на здравеопазването. Вие сега ги карате да ви казват какво трябва да се направи и каква наредба следва да се издаде. На първо място трябва да има яснота на къде вървим и каква политика е необходимо да се провежда, а след това са всички наредби, които ще се издават. Защото, ако я няма философията на една наредба, ако я няма политиката, която ще се следва как тези хора да направят наредба. За това ще чакат и снишават, за да видят какво ще стане, защото протестът в “Пирогов” няма да остане само там. По Закона за здравето още не са готови петдесет наредби. Как да бъдат готови? Отново ви повтарям, че трябва да има обща политическа теза.
Моята молба е, че всякакви по-нататъшни обсъждания ще бъдат безсмислени. Благодаря ви.
РОСИЦА ЯНАКИЕВА:Уважаеми колеги, мисля, че няма какво да обсъждаме и не е наша работа да се бъркаме в чисто технологичните процеси, които вървят в министерството. Те имат срокове, които трябва да спазят. Може би в някакъв момент е редно и ние да се запознаем, ако имаме препоръки да бъдат казани, за да се съобразят с тях, но на този етап в някаква общо взето почти нулева готовност е безсмислено да губим тяхното и нашето време.
РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Уважаеми господин председател ще направя коментар и процедурно предложение. Коментарът ми е свързан с опитите да по някакъв начин да се неглижират направените усилия, с отпратка към това, че законът и текстовете на закона така са вързали ръцете на министерството…
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Извинявайте, но мен ли визирате?
РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Визирам доцент Щерев, че тази наредба за изработва бавно и трудно.
Тази трудност е предпоставена не толкова, защото законът е некачествен и министерството е некомпетентно, а защото все пак ясно е, че балансът на интереси трудно се постига. Виждате от предоставения текст колко са заинтересованите страни участващи в изработването на тези наредби. Съчувствам на Министерството на здравеопазването, но и същевременно напомням, че идеята да погледнем тези наредби беше свързана с едно стимулиране на процеса и все пак комисията да покаже, че държи този процес да протича в темпове, които биха били адекватни на сроковете, които сме поставили. Това е много важно. Отбеляза се и когато приемахме закона.
Господин председател, предлагам да отложим разглеждането съобразявайки се със срока, който е посочен от Министерството на здравеопазването.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Това ще бъде направено.
ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, на предишното заседание направих предложение, което беше прието. Учуден съм от отговора, който получавам в 13,28 часа на 21 юни е изпратен отказа за това, че наредбите не са готови.
Считам, че още от миналата седмица когато един човек не е подготвен с наредбите можеше да изпрати още на следващия ден или в понеделник, че не могат да бъдат представени тези наредби, за да са обект на дискусия на заседанието днес.
Наредби, които макар и в работен вариант са изготвени и мисля, че много от присъстващите са успели да се запознаят, което е моят апел и подсещане към Министерството на здравеопазването,че са длъжни да спазват духа на закона. Да спазват закона, както е приет в Народното събрание.
ХАСАН АДЕМОВ: Кой закон?
ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Законът за лекарствата в хуманната медицина. Аз това поеха ангажимента да изготвят наредбите и да ги представят пред Народното събрание.
Искам да заявя пред заместник-министъра, че с внимание и голяма прецизност ще следим дали наредбите, които в момента се подготвят ще запазят духа на закона и това, което приехме в комисията ще държим преди да бъдат обнародвани да имаме възможност да се запознаем с тях и съответно да изразим своето становище относно наредбата.
След като не сме получили наредбите на този етап считам, че ние не можем да разглеждаме нищо. Благодаря за вниманието.
ХАСАН АДЕМОВ: Господин председател, уважаеми колеги, искам да задам следният въпрос – с какво тези наредби ще помогнат законодателната дейност на един законодателен орган какъвто е Комисията по здравеопазването?
Ако искаме да разгледаме тези наредби можем да го направим единствено и само като законодателен орган, който изпълнява контролните си функции като институция към изпълнителната власт. Ако трябва да направим това следва да отговорим на въпроса, който зададе доцент Атанас Щерев. Защо ще разглеждаме единствено и само тези наредби, което не означава, че не искам да ги разглеждам. Тук става дума за един принципен въпрос. Доцент Щерев, казва за петдесет наредби от Закона за здравето. Тук има други наредби, вероятно има и други, които са от други закони. Ако Комисията по здравеопазване има за цел да контролира изпълнителната власт нека да го направи по едни принципни въпроси. Защото, в противен случай остава становището, че искаме само по едни закони, и не знайно защо Законът за лекарствените и аптеките в хуманната медицина или знайно защо, а не по другите закони. Ако сме принципи, убеден съм, че господин Иванов изхожда от такива позиции, това означава, че трябва по всички закони да направим така, че ако не са готови да кажат къде е проблемът и защо закъсняват с наредбите. Това е по-чистата позиция. В противен случай остава впечатлението, че ние се интересуваме само от някакви наредби, които ще предизвикат един или друг в случая не здрав интерес.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Втора реплика на доктор Първанова.
АНТОНИЯ ПЪРВАНОВА: Господин председател моята реплика е в същата посока, тъй като не е практика на Комисията по здравеопазване, което произтича от правилника и същността на работата на комисията да се занимава с наредби, през цялото време и с всички видове наредби.
Разглеждали сме определени наредби, но е било винаги в случаите когато има сериозен конфликт, когато има напрежение или създадени от съществуването или не предлагането на тези наредби на създаване на такива странични ефекти, които затрудняват работата. Работата в здравеопазването не е затруднена специално, само и единствено от тези наредби ние имаме много по-големи въпроси, проблеми и ангажименти, по които бихме искали да чуем Министерството на здравеопазването. За това само цените, условията, реда и правилата и критериите за включване на промени изглежда странно да се разглеждат сега. Експертите, които са пред нас не са политически орган, който може да ни отговори. Защо да нарушаваме правилата. Има министър-председатели и ако има забавяне ние можем да направим съответната препоръка, но при условие,че тези наредби към момента не са предоставени за разглеждане върху какво да се произнесем. Ако има разглеждане на наредби в нашата комисия според мен казусът трябва да бъде в случай когато тези наредби дават сериозни отклонения от нашата законодателна инициатива. Когато сме имали една философия в закона, а наредбата я изкривява тогава има смисъл да се разглежда.
РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Моята реплика е свързана с тезата, че тези наредби са едни от много и интересът ни към тях не е особено оправдан. Например, поканата доктор Христов да ни разтълкува приложението на новоприетия от нас Закон за лекарствените продукти и действащата по силата на стария закон Наредба № 4 и колизиите, които бяха се получили при продажбата на лекарствените продукти.
Фактът, че направихме това беше благотворен и резултатите бяха положителни. Следователно има тънки места, по които отношението на комисията е много важно и е отношение свързано със създадено напрежение или хипотеза, че би могло да се създаде напрежение при вид тълкуване на закона от определени наредби с изключително обществено значение.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Доктор Иванов преди да отговорите при нас са представителите от болница “Пирогов”.
Предлагам, ако не възразите да чуем какво ще ни кажат. Заповядайте колеги!
СЕРДОВСКИ: (Говорител на стачния комитет на “Пирогов”): Шествието премина през Министерството на здравеопазването, където се срещнахме с министъра на здравеопазването господин Радослав Гайдарски и отново не се разбрахме за какво става въпрос. Оттам преминахме през Министерския съвет и бяхме приети само от началника на отдел “Приемна”. Явно ние сме малък проблем в очите на управляващите. Оттам идваме при вас, макар че повечето от вас са запознати с нашите проблеми от предишното ни идване. Ние написахме поредната протестна декларация, в която визираме с какво са свързани нашите протести. Основните ни искания и в резюме основният проблем на “Пирогов”. Предложили сме известни изходи от тази кризисна ситуация.
Моля, да разгледате тази протестна декларация и да намерите волята и да поемете отговорността за разрешаване на тази кризисна ситуация. Благодаря ви.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Декларацията ще бъде раздадена на всички колеги от комисията. Бъдете сигурни, че ще направим всичко, което е в нашите възможности.
СЕРДОВСКИ: Благодаря ви.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Доктор Иванов има право на дуплика.
ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: На първо място ще отговоря на въпроса на доктор Адемов.
Считам, че нашата комисия има контролни функции и след като законопроектът беше направен тук в комисията и гласуван в Народното събрание в комисията се прие решение след приемането на закона Министерският съвет когато изготвят своите наредби да бъдат разгледани. Веднага ще ви отговоря защо точно тези наредби?
Напоследък след приемане на Закона за лекарствата в хуманната медицина много добре знаете, че се създаде напрежение в обществото и въпроса с цените и ценообразуването на лекарствата беше изключително дискутиран и спекулиран.
Бяха застъпени изключително много интереси по време на изготвяне на този законопроект. Не случайно от тези петдесет наредби изискахме тези наредби, които се отнасят най-много населението, а именно в частта за търговия на дребно за лекарствата.
Доктор Христов, не е човекът, който ще тълкува приетия закон от Народното събрание. Той е длъжен да изпълнява закона и духа на закона, както е написан. Не е нужно той да дава тълкувания или мнение по закона, който е приет от Народното събрание.
Поради тези причини, считам, че обективността и в интерес на истината наредбите когато бъдат подготвени трябва да се разгледат тук, за да можем да вземем отношение като контролен орган за спазване на закона и духа на закона. Благодаря ви.
ХАСАН АДЕМОВ: Господин председател, в рамките на дискусията става въпрос за следното. В България, от времето на Монтескьо, има разделение на властите. Прословутото разделение на властите предполага взаимен контрол.
Законодателната власт има правото да контролира изпълнителната власт, но да се намесва пряко в работата на изпълнителната власт т.е. в етапа на подготовка на наредбите е само едно добро пожелание. Не може никой да задължи изпълнителната власт. Има приет закон и ние сме до там. Има приети подзаконови нормативни актове. Ние сме да контролираме и ако има несъответствие между тях има ВАС. Всички тези неща отдавна са уредени. Сега да се опитваме да се намесим в работата на министерството как да прави наредба според мен не е най-добрият стил. Казвам това с най-добри намерения, за да няма злоупотреба с това едната власт да е опита да доминира над другата власт.
АТАНАС ЩЕРЕВ: Уважаеми господин председател, имам един въпрос към доктор Адемов – Монтескьо не беше ли философ либерал?
ХАСАН АДЕМОВ: Да.
ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Имам конкретен въпрос към доктор Адемов – когато приемахме закона тук гласувахме след като се изготви, дори не случайно в отговора, който е изпратен е записано, че срокът за изготвяне на проекта е до 20 юли 2007 година. Когато приемахме законът нашето решение беше да погледнем наредбите. Нито за миг никой няма намерение да се бърка в изпълнителната власт.
Много добре познавам разделението на властите. Ние имаме право да контролираме, за да видим дали е спазен духа на закона.
ХАСАН АДЕМОВ: Говорим едно и също.
ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Говорим едно и също, но може би на различни езици. Ние искахме да видим наредбите. Това не е форма на вмешателство. Благодаря ви.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Третата реплика към вас е нещо, което доктор Иванов очаквах да каже, но не каза. В личен разговор съвсем колегиално ми каза, че разполага с проекти. В тези проекти философията на наредбите се разминават с философията на закона. Той поиска да ги видим, ако са готови, а не да се намесваме.
ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, ще помоля да говорим спокойно нещата. Това, което разбрах е, че ние искаме по някакъв начин да коригираме това, което иска да направи работната група.
Що се отнася наредбите да бъдат достатъчно качествени, прозрачни ясни, задължително синхронизирани, защото такава е логиката на законодателството със законовите текстове, ако министърът на здравеопазването, който носи отговорност за тази подзаконова нормативна уредба реши в работните групи, така както става и в други министерства по изготвянето на наредбите да включи и народни представители макар, че това не е най-добрият стил.
От гледна точка на това да станат по-качествени като експерти могат да участват и народни представители, ако това реши министърът. Това е моето разбиране по въпроса. Мисля, че няма никакъв проблем.
РОСИЦА ЯНАКИЕВА: Господин председател, уважаеми колеги, доколкото си спомням работата ни по закона, а също проявявам интерес към тези наредби, защото там в голяма степен е заровено кучето, но все пак доколкото си спомням ние приехме шест месечен срок от приемането на закона за изготвяне и приемане на тези наредби и влизането им в сила.
Това, че от министерството ни дават един отговор, в който визират датата 20 юли е вътрешен срок, който са си поставили и заслужава адмирации.
Въпреки това считам, че в Комисията по здравеопазване в последно време се нарушава нормалната работна обстановка.
Моля, всички да се опитваме да вършим работата, която следва да бъде извършена тук, а не да правим политика в комисията. Благодаря ви.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Мисля, че доктор Иванов много етично постави въпроса пред всички и всички гласувахме да бъде включен в дневния ред.
Мисля, че този път включването на тази точка не е решение на ръководството, а на всички.
Считам, че не можем да вземем никакво отношение по този въпрос.
АТАНАС ДОДОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми народни представители, имам сведение от работната група и от председателя на работната група, че няма проекти за наредби. Има проект за философия на наредбата, но няма готов проект на наредба.
Законът за лекарствените продукти в хуманната медицина е приет. Срокът е 13 октомври, на 20 юли 2007 година Министерството на здравеопазването ще бъде готово с наредбите. Работната група няма работен проект. Има работна философия по едната наредба, но няма работен проект.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Благодаря ви. Колеги, следващата седмица ще разгледаме на второ четене днешния закон.
ВИКТОРИЯ ЖЕКОВА: На лечебните заведения.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги, благодаря за участието. Закривам заседанието на Комисията по здравеопазване.
(Заседанието завърши в 16,00 часа)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
/доц. Борислав Китов/