Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
1. Изслушване на зам.-министър Цонко Киров отностно дейността на МВР във връзка с детската престъпност, проституция, порнография и наркомания. Мерки, предприети за ограничаването й – самостоятелно от органите на МВР и съвместно с другите компетентни държавни органи.
Заседанието беше открито и ръководено от председателя на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта Светослав Спасов.
СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Добър ден на всички! Здравейте, мисля че имаме кворум и можем да започнем.Предлагам днешното заседание да бъде при следния дневен ред: Изслушване на зам.министър Цонко Киров отностно дейността на МВР във връзка с детската престъпност, проституция, порнография и наркомания. Мерки, предприети за ограничаването й – самостоятелно от органите на МВР и съвместно с другите компетентни държавни органи.Нека да представя нашите гости - Екатерина Виткова- зам.-министър на образованието, Блага Тодорова- парламентарен секретар на МОН, Емилия Стоянова- медиен съветник МОН, Ширин Местан – председател на ДА за закрила на детето, Галина Колева – директор по програма “Международно сътрудничество” в ДА за закрила на детето, Диана Костадинова- директор дирекция “Контрол на правата на детето” в ДА за закрила на детето, Цонко Киров- зам.-министър МВР, Анита Босилкова-парламентарен секретар на МВР, полк.Владимир Иванов- зам.-директор ДНСП, полк. Георгиев –началник сектор “Детска престъпност” при ДНСП, Иванка Христова- зам.-министър на труда и социалната политика, Ивелина Велева – младши специалист Дирекция социална закрила, социална интеграция, Миглена Иванова – държавен експерт Дирекция социална закрила, социална интеграция, Костадин Томанов- председател ЦКБППМН при Министерски съвет, Николай Слатински- секретар по Националната сигурност при Президента. Нека да подложим сега на гласуване дневния ред. Които са “за” моля да гласуват...Благодаря. Единодушно - приема се. Кажеге госпожо Балева.
Надка Балева: Господин председател, колеги във връзка с нарастващото напрежение в спортните среди, предлагам да гласуваме промяна в дневния ред на заседанието. Той да бъде променен и да се разгледат постъпилите законопроекти за промени на Закона за физическото възпитание и спорта.
Светослав Спасов: Госпожо Балева, в правилника на Комисията е записано,
....
Светослав Спасов: Моля да гласуваме...........
9 “за”, 2 въздържали се приема се.
В края на заседанието ще уточним часа ...
А сега давам думата на господин Цонко Киров, заместник-министър в МВР, който да ни запознае с дейността на МВР като институция, чиято работа е свързана и с престъпноста при малолетните и непълнолетните. Заповядайте г-н Киров.
Цонко Киров: Благодаря Ви господин председател, уважаеми народни представители
.....
Светослав Спасов: Благодаря Ви господин Киров. Сега давам думата на полк.Владимир Иванов зам.-директор ДНСП.
Валдимир Иванов:...
Светослав Спасов: Благодаря на органите на МВР, а сега се обръщам към госпожа Ширин Местан, която ще ни запознае с дейността на Агенцията за закрила на детето. Заповядайте госпожо Местан.
Ширин Местан: Блгадаря Ви г-н председател. Вземам думата за да представя нициативите и дейностите на ДАЗД във връзка с координиране на държавната политика по превенция на насилието, сексуалната и други форми на експлоатация на деца и превенция на наркоманиите. Уважаеми народни преставители с приемането на Закона за закрила на детето Държавната агенция за закрила на детето получи мандат да осъществява ръководство, координация, и контрол на политиката за закрила на детето в България. Агенцията работи в сътрудничество както с държавните органи, така и с юридическите лица с нестопанска цел, които имат за предмет на дейност закрила на детето. С допълненията на Закона за закрила на детето от 2003г. министърът на вътрешните работи съвместно с Агенцията също пое функции на орган по закрила. Сътрудничеството между Агенцията и МВР се изразява в две основни насоки определяне на приоритети в политиката за повишаване на детското благосъстояние, чрезидентифициране на рискове за детското развитие, и конкретна практическа работа за защитаправата на децата в страната. Законът за закрила на детето /ЗЗД/ ясно дефинира децата с противообществени прояви като деца в риск, съгласно §1, т.6, буква "в" от допълнителната разпоредба на ЗЗД - дете в риск е дете, за което съществува опасност от увреждане на неговото физическо, психическо, нравствено, интелектуално и социално развитие. Това налага системата за закрила на детето да отдели специално внимание на тази категория деца. Държавната агенция за закрила на детето реализира редица инициативи и проекти насочени към тези деца, съвместно с Централната комисия за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните, с МБР и с неправителствени организации, работещи по тези проблеми. ЗЗД и ЗБППМН дават и основните насоки за разработване на механизми за координиране на усилията на двете комисии, занимаващи се с тези проблеми на местно ниво - местни комисии за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни (МКБППМН) и Комисиите за закрила на детето към дирекциите "Социално подпомагане". За съжаление на този етап практиката показва, че в повечето случаи възможностите за оказване на необходимата подкрепа на децата и семействата не се използват и няма съгласуваност в действията на двете системи, въпреки че световният опит показва недвусмислено, че решаващите фактори за проява на отклоняващо се поведение при децата, са пренебрегването от страна на родителите, неглижирането на техните потребности, упражнено върху тях насилие в семейството или други социални фактори. СЪС ЗИДЗБППМН бяха въведени съществени промени при налагане на възпитателни мерки по реда на Закона за борбата с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни, с цел усъвършенстване на процедурата и обективност при определяне на подходяща възпитателна мярка за всяко дете, както и постигане на съответствие с приетите от Република България международни нормативни актове. Независимо от всичко това, все още в практиката съществуват случаи, при които не се прилагат действащите в момента законови разпоредби и настаняването в СПИ или БУИ се
извършва без да е налице противообществена проява или без да са изчерпани другите по-леки възпитателни мерки, както и липсата на съгласуваност и координация при предприемането на възпитателна мярка по ЗБППМН и мярка за закрила по ЗЗД. Неспазването на тези установени процедури водят до съществени нарушения на правото на живот в семейна среда, регламентирани в ЧЛ.9 и чл.40 от Конвенцията за правата на детето на ООН. Тези изводи се налагат от извършените от Дирекция "Контрол по правата на детето" на Агенцията планови тематични проверки във всичките 18 СПИ и 6 БУИ на територията на цялата страна за периода месец май - месец юни, относно гарантиране на право на живот в семейна среда, чрез законосъобразното прилагане на чл. 9 и чл. 40 от Конвенцията за правата на детето на ООН. Проверките установиха следното: 1. Нарушава се правото на живот на значителна част от настанените в СПИ деца поради: . незаконосъобразно настаняване на децата; • незаконосъобразно удължаване на престоя на децата в СПИ; • липса на индивидуална корекционно-възпитателна работа с детето, която да постигне търсения от Закона възпитателен ефект на мярката. 2. Наблюдава се липса на система и организация на контактите на децата със семействата им и взаимодействие с институциите. Срещите с родителите са откъслечни и недостатъчни. Проблемът с престоя на децата през ваканциите се очертава в две посоки: - от една страна не се проучват достатъчно възможностите децата да прекарат почивните дни и ваканциите при родители и близки. В резултат на това голям брой деца остават през посочения период в интерната; - от друга страна възниква ситуация, при която непосредствено след края на учебната година децата се освобождават, без да се информират за това съответните органи /О3Д, МКБППМН/, което създава предпоставки за попадането им на улицата и извършване на противообществени прояви. 3. Констатирани са случаи на деца, обучавани в СПИ поради липса на общообразователно училище в населеното място, както и недостатъчна заинтересованост от страна на общинските власти за осигуряване правото на достъп на всяко дете до качествено образование, като се има предвид специалния характер на СПИ. От констатираните практики и съществуващата към настоящия момент нормативна уредба, се налага изводът за необходимост от подобряване на взаимодействието между системата за закрила на детето и системата за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните, въпреки предприетите опити на национално ниво за координация от ДА3Д и ЦКБППМН. Във всички случаи, когато говорим за деца, въвлечени в извършване на противообществени прояви като проституция, порнография, просия, ние следва да имаме предвид разпоредбите на Конвенция 182 на Международната организация по труда, съгласно които тези деца са въвлечени в най-тежките форми на детски труд. Анализите на Държавната агенция за закрила на детето сочат, че тези деца са застрашени от отпадане от училище. Проблемът с отпадането от училище е както причина, така и резултат за детската престъпност и различните форми на насилие и злоупотреби с децата. Не на последно място, децата, които отпадат от училищната система, имат минимални шансове за развитие и социално включване. Именно работата с тези категории деца представлява съществена част от съвместната
ни дейност. В отговор на необходимостта от адекватни мерки за противодействие на тези явления в българската действителност, предприехме действия в следните насоки: • Бяха инициирани промени в Наказателния кодекс, синхронизирани с Конвенцията на ООН за правата на детето и Факултативния протокол относно търговията с деца, детска проституция и детска порнография, както и с Конвенцията на Съвета на Европа за престъпления в киберпространството с цел криминализиране на детската порнография, включително и в Интернет, и завишаване на санкциите за сексуални престъпления срещу деца. В изпълнение на законовите си правомощия, нееднократно сме сигнализирали прокуратурата, Националната служба за борба с организираната престъпност и големи доставчици на Интернет услуги за предприемане на съответните действия при получаване на сигнали за незаконно и вредно съдържание в Интернет. Съвместно с ПРООН реализирахме проект "Интернет и правата на детето", чиято цел беше насърчаване на отговорното поведение на децата при работа в училищната мрежа и в Интернет. В рамките на проекта бяха създадени Правила за безопасна работа в училищната мрежа и в Интернет, които са част от вътрешните правилници на училищата от учебната 2003-2004 г. Те са предназначени както за учителите и лицата, които контролират работата на децата в Интернет, така и за самите ученици. Чрез съвместен проект с УНИЦЕФ, създадохме и специализирана Интернет страница за противодействие на сексуалната експлоатация на деца, чрез която получаваме информация за незаконно и вредно съдържание в Интернет, за разпространение на материали с порнографско съдържание с непълнолетни, за насилие, пренебрегване и малтретиране на деца. Включихме се в изработването на Закона за борба с трафика на хора. С цел регламентиране на конкретните правомощия на институциите при прилагане на Закона, по наша инициатива беше изработен и Координационен механизъм за обгрижване и рефериране на децата - жертви на експлоатация в чужбина. За периода 2003-2005 г., Агенцията е работила общо по 60 случая на деца в чужбина без придружител, от които 30 деца вече са репатрирани. Страните, в които са пребивавали децата, са: Италия, Австрия, Германия, Испания, Гърция, Франция, Холандия, Белгия, Полша, Чехия, Великобритания. В тези случаи правомощията ни са да координираме процесите по репатриране и последващо обгрижван е на децата. Съвместно с МВР изготвихме и промени в Закона за българските документи за самоличност, с цел закрила на децата, пребиваващи в чужбина без придружител и жертви на експлоатация. За всяка една от горепосочените рискови групи, в партньорство с МВР, изработихме адекватни механизми за реакция. Бяха приети Национален план за действие срещу сексуална експлоатация на деца с търговска цел 2003-2005 г. и Национална стратегия и план за защита правата на децата на улицата 2003-2005 г. Данните от постъпващите в при нас отчети показват, че към 31 декември 2004 Г., са установени 439 случая на просещи деца, които са вписани в регистрите на деца, нуждаещи се от специална закрила. Към м. април 2005 г. техният брой вече е 601. За всяко от регистрираните деца е изготвен план за действие и са предприети мерки за закрила съгласно ППЗЗД и най-вече мерки за закрила в семейна среда; 52 деца са настанени в специализирани институции, 2 в приемни семейства, 3 при роднини и близки. Една от сериозните заслуги на системата за закрила на децата в България е, че направи видим за обществото и проблемът за насилието над деца и създаде възможност за сигнализиране и подкрепа. Като сериозен проблем се открои използването на физическото наказание. През 2001г. са регистрирани от ОЗД 75 случая на деца, преживели насилие, ана 49 деца в риск е оказана подкрепа. За сравнение през 2003г. социалните работници са предприели мерки за закрила срещу насилие за 1995 деца, а през 2004г. техният брой нараства на 2181. В конкретната практическа работа се наложи необходимостта от изработване на Методика по превенция на насилието и оценка на риска от насилие сред децата, предназначена за учители, педагогически съветници и психолози, работещи в училищата. Изводът, който се налага е, че тези правителствени документи доведоха до установяване на добри практически модели, които бяха официално признати като успешни новаторки практики в регионален и световен мащаб. За противодействие на въвличането на деца в рискови за тях дейности и адекватна грижа за тях, идентифицирахме и партньори от неправителствения сектор, както и международни организации, сред които Представителството на ООН, УНИЦЕФ, Програмата на ООН за развитие, българската мисия на Международната организация по миграция и др. Проблемите на децата - жертви на злоупотреби с наркотични вещества, също са в приоритетните ни области. Включихме се в разработването на Националния план за намаляване търсенето на наркотични вещества към Националната стратегия за борба с наркотиците, като ангажиментите ни са в насока разработване и прилагане на програми в помощ на родителите и разработване и прилагане на програми за работа с високорискови групи. от 2004 г. Интернет - страницата на Държавната агенция за закрила на детето, съдържа подробна и актуална информация с телефоните и адресите на заведения, които предлагат помощ - лечение и рехабилитация на лица, зависими от психоактивни вещества, както и данни за неправителствени организации, работещи по проекти за превенция на употребата на наркотични вещества. Специално заседание на консултативния орган към Агенцията Националния съвет за закрила на детето, също беше посветено на превенцията нанаркоманиите сред децата. От 2003 г. ДАЗД развива услугата Интернет консултиране на деца клуб "Тийнейджър". Към Клуба се обръщат с въпроси и сигнали подрастващи, родители, учители и граждани, които получават експертна и психологическа подкрепа. Част от тези въпроси са свързани с необходимост от информиране за възможностите за лечение на деца, зависими от наркотични вещества. Експертите, които отговарят на въпросите, дават изчерпателна информация относно организациите, които осъществяват и контролират лечебния и рехабилитационния процес в страната. Разрастването на дейността на Клуб "Тийнейджър", доведе до идеята за създаване на Клуб "Родител", чието стартиране предстои до края на 2005 година. Във връзка с подобряване взаимодействието на институциите за предприемане на адекватни действия, предлаrам: 1. Да се извърши оценка на всеки конкретен случай и да се изведат децата, които не са настанени по съответния ред, чрез преместване в ДОВДЛРГ, а децата - жертви на насилие и трафик да се настаняват в съществуващите кризисни центрове. 2. Особено внимание следва да се обърне на ефективното прилаrане на мерките в общността по ЗБППМН. В случай, че чрез тяхното осъществяване се постигат основните цели на закона за децата, за които тези мерки са безрезултатни, настаняването извън семейството във възпитателните училища - интернати, следва да се извършва като крайна мярка от съда. 3. Да се разработи и утвърди единна методика за индивидуална корекционно възпитателна работа и индивидуално оценяване на конкретните потребности навсяко дете, настанено във ВУИ. 4. Да се обърне специално внимание на изграждането на партньорски механизъм между ОЗД, МКБППМН и ВУИ за успешна реинтеграция на децата, напускащи тези училища. 5. Да се преразгледа целесъобразността на съществуването на социално педаrоrическите интернати. 6. Да се създаде държавен приют за временно настаняване, съгласно Закона за борба с трафика на хора, който да отговаря на нуждите на децата-жертви. Дейности в тази насока развиват единствено неправителствени и международни организации. 7. Да се предприемат адекватни и навременни мерки по решаване на проблема с издаването на пасавани и всички съпътстващи документи на непридружени български деца в чужбина. Основен проблем в прилагането на Координационния механизъм се определят случаите на неустановена самоличност на децата, завръщащи се в страната. По настояване от страна на европейските ни партньори от месец април бе променен режимът за издаване на пасавани и в повечето случаи се издават преди установяване на истинската самоличност на децата. Това предполага по-бързото завръщане на децата в България и предприемане на мерки за закрила в най-добрия им интерес. До момента практиката е разнородна, като има и случаи на забавяне или неиздаване на пасавани, предвид ограниченията, които съществуват в българското законодателство. Благодаря за търпението на народните представители.
Светослав Спасов: Блгадоаря Ви г-жо Местан, а сега давам думата на Иванка Христова, зам.-министър на труда и социалната политика.
Иванка Христова: Благодаря Ви г-н председател. След изчерпателния доклад на г-жа Местан, аз ще бъда по-кратка. ......
Недка: ...обучение. Там нищо не се прави и то именно поради липсата на финансови средства. Бихме могли да търсим неправителствените организации за тези деца, които все още не са станали зависими или наркопласьори. Това са пътищата и по отношение на тези специализирани училища, говоря като юрист. Работила съм и като прокурор, в последните години и като адвокат. Продължителния престои в тези училища за съжеление в повечето случаи се оказва недобро. Значи проблема е в организацията на работа на тези специализирани училища. Казвам по мойто скромно виждане, защото не само трудовия процес, а и възпитателния имат и те се връщат по-усъвършенствани в противообществените си изяви и увличат и други деца, за съжаление.Благодаря Ви.
Светослав Спасов: И аз благодаря...
.....
Ширин Местан:Понеже съм провокирана от уважавания от мен народен представител, аз искам да уточним един много важен момент.Когато говорим за работа по превенцията или насочена с различни целеви групи по особено важни теми като наркомания, престъпност, сексуална експлоатация и така нататък, найстина изключително важно е тези органи които са призвани по закон да извършват тези дейности да имат сериозно финансово обезпечаване. Що се отнася до дейността на ДАЗД, която има високите отговорности по Закона за закрила на детето да координира държавна политика, искам да Ви уведомя, че държавната агенция е второстепенен разпоредител с бюджетни средства към Министъра на труда и социалната политика и от създаването си до ден днешен не е получавала средства за дейности и програми. Всичките дейности и програми които развива държавната агенция, са благодарение на дарения, които ние събираме от наши международни партньори и НПО-та. Второ категорично искам да възръзя срещу определянето на тези доклади, които ние пред вас си позволихме да изложим, като констатации и препоръки.Тук е вложен огромен труд на една система която тепърва се налага в България и която ще й отнеме още 10 г., да може да постигну някакъв ефект. Системата за Закрила на детето дава вече своите резултати и няма да се съглася с констатациите че тя не работи. ДАЗД, за да бъде наистина органът който да координира да бъде специализирания орган на МС, който да кооридинира държавната политика за закрила на детето има нужда от добро сътрудничество с другите институции, има нужда от добро сътрудничество с цялото общество и има нужда от финансови ресурси също.Благодаря.
Недка: Извинявам се г-жо Местан, много съжалявам ако така сте възприели... тук не става въпрос за критика нито към едно ведомство, а за това, че те сами въпреки наличната нормативна уредба не могат да решат проблемите на детската престъпност и съвсем не за упреци. И въпроса беше за работа и търсене на повече контакти с неправителствени организации които могат да осигурят.За това говорехме.
Светослав Спасов: А сега господин Мурджов който отдавна чака думата.
Мирослав Мурджов: Ние сме търпеливи хора. Аз имам конкретен въпрос към г-жа Местан. Единия може да прозвучи малко дребнаво. Прво агенцията до колко часа работи и дали работи в събота и неделя, защото това е много важно звено. Тук няма нищо лично. Другото което е много важно и мен ме интересува специално понеже тука има множество статистики които се дадоха и специално от страна на Полицията интересува ме тенденцията при вас какво е ? Увеличават ли се децата в рисково положение или намаляват, за да можем да уловим и другата тенденция за превантивната работа съответно, която сте свършили и същия ми е въпроса и към представителите на полицията съответно. Тенденцията която улавяме има ли намаляване на детските престъпления или има увеличаване, защото това са важните неща които ни интересуват. От там съответно можем да си направим всички изводи, на база на това което днес чухме.
СВЕТОСЛАВ СПАСОВ : Благодаря Ви. Г- жо Местан заповядайте!
ШИРИН МЕСТАН: Г-н Мурджов ДАЗД – в нея работят държавни служители съгласно закона, знаете че има регламентиран работен ден! Аз не мога да накарам държавните служители да работят в събота и неделя, но практическото прилагане на мерките по закона за закрила на детето се осъществява от социалните работини от отделите за закрила на детето, които междувпрочем не са структури на държавната агенция за закрила на детето а са в АСП която е към министъра на труда и социалната политика. Този въпрос дали закрилата има почивен ден е поставян нееднократно, в тази връзка аз съм инициирала още преди две години да се изгради в България гореща телефонна линия – Национална. Тя да може да посреща такива сигнали тревожни във всеки един момента на денонощието. Ние сме готови с този проект- направила съм преговорите с мобилните оператори, всичко ми е готово. Единствено няма финансиране. Значи ако ние получим финансиране и картбланш за такава линия мисля че тя до голяма степен може да изпълнява ролята – тези сигнали да ги насочва и да може да се обгрижват тези деца.
Аз направих това уточнение в моето изказване, но мисля че не е станало ясно и затова ще го повторя. Случайте разбира се че всяка измината година, които ние събираме от отделите за закрила на детето са все повече. Но това не е защото ние не извършваме превантивна работа, а защото все по-често хората адресират своите сигнали или оплаквания до отделите за закрила на детето. Преди четири години когато не беше още изградена системата за закрила на детето в България хората не я познаваха и не адресираха тези сигнали и въобще нямаше такъв манталитет в нашето общество, значи смяташе се че едно пошляпване на дете е нещо нормално и мисля, че ние постигнахме за четири години и някаква промяна на нагласите на хората в това отношение и много често получаваме сигнали и от съседи, граждани които са станали свидетели на такива актове.
СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Заповядайте!
Маргарита Панева: В региона от където съм има един детски дом и в него има само 10 души персонал. Мисля, че ако домовете преминат към Министерството на социалната политика там ще има и психолози и всичко от което има нужда- издръжката мисля че ще бъде малко по-висока. Освен това друг проблем в тези домове. Децата завършват училище на 18- 19 и повече години а ние ги изпъсваме преди това. Повече няма да говоря за този проблем и стигам до министерсвото на образованието и науката. Мили колеги от министерството на образованието и науката, да ние направихме компютърни кабинети зали и какво ли не в училище. Кажете ми можем ли без СИП-овете които не можем да си позволим, когато утвърждавахме образец едно като бивш заместник кмет да мотивираме учителите да работят там и децата също или който и да дойде отвън да дойде да работи в тези кабинети като лектор или по какъвто и да било друг начин защото може да му се заплати. Наистина имаме хубава база в училищата имаме и вазъможности, но нямаме пари и тука веднага връщам у нас проблема ако ние искаме нещета да с променят като депутати, мислейки за Бюджета за следващата година трябва да парвим всичко възможно той да бъде различен от досегашния. Благодаря!
СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви вие поставихте найстна много сериозни въпроси които са реалност.Бих искал да ви помоля понеже виждам , че имате опит да направите в писмен вид да направите предложения о комисията. Аз накрая ще предложа и едно решение на самата Комисия все пак да излезем с някакво решение.
Лъчезар Иванов: Предлагам когато детето се социализира още в яслата работи един колектив, след това когато детето отива в градината където тук мисля че започва влиянието на образователната система. Започвайки образователната система още в този етап, значи тук се насочихме към агенцията, но Министерствот на образованието мсля че остана в сянка.Считам, че работата още в детската градина и предучилищната система трябва да бъде засилена и сега тяк нещо бих искал да кажа, Образователната система трябва да обръща внимание не само на учебните програми които се спускат, а за изграждането на характера на децата, където той се формира в колектива.Конкретното ръководство на педагога което тука според мен не се акцентира. Дрегото в образователната система което е –няма програма която да обхваща именно хармоничното развитие и насочеността на децата в културно, духовно и физическо развитие г-н Свинаров спомена за бездуховността – прекалено сухо формално педагозите подхождат към възпитанието на нашите деца имам предвид отиват изпяват си урока, децата остават в междучасие и се бият и крещят. Тук веднага намесвам мястото на възпитанието в спорта и културата, когато едно дете е организирано, по интерес имам предвид да рисува – добр нека това дете след училище да бъде ангажирано в такава програма. Детето иска да спортува, нека тази енергия която има да бъде използвана в ангажираност по спорт след училище. Сега тук е мястото за образованието идва мястото на градацията и в мястото на другите организации. Обезпечаванет на децата от агенциите и всички органи. Предлагам този дебат който е мног голям , мисля че трябва да начертаем штрихите и да вървим напреди имисля че никой от нас не е доволен от процентите, макар на намаляване броя на децата.
СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Аз се извинявам, но понякога страдаме от това което предлагаме, та в случая да се съобразим с вашето предложение за 3-те минути. Проблематиката е доста обширна. Аз смятам, че това би било началото на един голям обществен дебат който може да проведеме найстина и в някоя от големите зали на НС “Изток” или “Запад” и да поканим и педставители на неправителствените организации но в крайна сметка това е една основа на която ние в крайна сметка да помогнем за развитието на законодетелната система и за работата на институциите които рабоят по въпроса. Ако вие искате домута последен, ще ви я дам и след това предлагам да приключим с решение по въпроса.
Иван Гризанов : Благодаря ви. Аз се казвам Иван Гризанов скромния ми опит от последните 5-6 години като председател на общинския съвет на община, като предстевател на УС на сдружение с нестопанска цел за обществено полезна дейност с основни цели ресоциализация на децата в неравностойно пложение и най вече в подкрепа на общинската комисия за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни. Аз съм си направил няколко извода – съвсем накратко. Законовите и подзаконовите ни актове са си добри просто трябва да ги изпълняваме. Необходимо ни е финансиране за да можем да прилагаме това което е написано и да мотивираме тези които трябва да прилагат това което сме написали. Не може един кмет 5 години да не назначава секретар на Общинската комисия и да се оправдава, че няма пари. Не може един директор на РДВР 6 години да не назначава детска педагогическа стая защото има свободен щат но няма пари. Не може да накараме циганчетата на три километра да отидат на училище в калта и снега, защото нямаме автобус и нищо нама да постигнем. Просто не става така, не може обществените възпитатели да са гласувани до сто и незнам колко си лева, а в бюджета под функция образование на общината да е скрито някъде в тази функция образование те да получават по 20 лв. и да искаме те да свършат работата. Така че вие направихте едно много добро предложение, всички да направят писмени предложения и да продължим този разговор друг път. Благодаря Ви.
Светослав Спасов: Благодаря Ви. Наистина съм доволен, че темата която поставихме на днешното заседание е така коментирана от всички присъстващи в посока, че би трябвало да се направи нещо за подобряване на превенцията и борбата с тези противообществени прояви и наистина до голяма степен е въпрос за контрола върху институциите, наистина липсва звено което да осъществява надзорнад всички тези институции които се занимават с проблематиката и в тази връзка бих искал да направя официално предложението което преди малко ви споменах да помолим присъстващите институции и МВР, МОН, МТСП,Ценртралната комисия за борба срещу противообществените прояви за малолетни и непълнолетни, Държавната Агенция за закрила на детето и както г-жа ЖИвкова спомена, да помолим също така и СЕМ, националните електронни и печатни медии да ни предоставят предложения свързани с изменение в нормативните актове свързани с изменение в нормативните актове във връзка с подобряване на организацията им на работа – на държавните институции и координацията между тях при прилагане на мерките по законите за Закрила на детето, Закона за борба срещу противообществените прояви на малолетни и непълнолетни и всеки един народен представител също, защото имаше добри предложения , би могъл в Комисията да предостави своите предложения по тези текстове и в крайна сметка ако поставим едномесечен срок то след месец бихме могли да организираме обществен дебат когато вече сме събрали конкретните предложения. Мое задължение е да извлечем констатациите от днешното заседание. Ние ще ги оформим от всеки един народен представител от страна на институциите които възникнаха и ще ви ги предоставим в писмен вид като извлечение отднешното заседание. Благодаря на всички. Който е съгласен моля да гласува за това едномесечен срок.
За - четиринайсет, против - няма, въздържали се - няма.
Приема единодушно.
Благодаря ви за участието!
Георги Димитров: Кога ще е извънредното заседание във вторник?
Светослав Спасов: Разбирам че ще има извънредно заседание на Прламента, значи ще го определим допълнително и ще ви уведомим. Закривам заседанието.