Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
25/10/2005
    1. Обсъждане на първо четене на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта № 502-01-41, внесен от Министерския съвет на 10.10.2005 г. , и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта № 554-01-63, внесен от Светослав Иванов Спасов и група народни представители на 14.10.2005 г.


    Заседанието бе открито в 16 ч. и председателствано от г-н Светослав Спасов - председател на комисията.
    На заседанието присъстваха: Светослав Спасов - председател, Ваньо Шарков - заместник-председател, Евгения Живкова - заместник-председател, Юксел Хатиб - заместник-председател, и членовете: Валентина Богданова, Георги Димитров, Иван Гризанов, Лъчезар Иванов, Маргарита Панева, Маргарита Кънева, Мария Ангелиева-Колева, Мирослав Мурджов, Силвия Стойчева, Надка Янкова.
    На заседанието присъстваха и официалните гости: Кирил Атанасов - заместник-министър на образованието и науката, Нахит Зийа - заместник-министър на финансите, Блага Тодорова - парламентарен секретар на МОН, Владимир Горанов - експерт в Министерството на финансите, Иван Еничеров - експерт в Министерството на финансите, Весела Лечева - председател на Държавната агенция за младежта и спорта, Александър Томов - председател на управителния съвет на ДП на Българския спортен тотализатор, Ирена Кръстева - изпълнителен директор на БСТ, Галина Чернева - експерт в ДАМС, Захари Захариев - експерт в ДАМС, Ангел Савов.

    * * *

    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Откривам днешното заседание на Комисията по въпросите на децата младежта и спорта.
    Наши гости днес са: госпожа Весела Лечева - председател на Държавната агенция за младежта и спорта, г-н Нахит Зийа - заместник-министър на финансите, г-н Кирил Атанасов - заместник-министър на образованието и науката, Владимир Горанов - експерт в Министерството на финансите, Иван Еничеров - експерт в Министерството на финансите, Галина Чернева експерт от Държавната агенция за младежта и спорта, Захари Захариев - експерт от Държавната агенция за младежта и спорта, г-жа Ирена Кръстева - изпълнителен директор на Българския спортен тотализатор, г-н Александър Томов - председател на управителния съвет на Българския спортен тотализатор.

    Темата на днешното заседание е обсъждане на първо четене на законопроекти за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта № 502-01-41, внесен от Министерския съвет на 10 октомври 2005 г. и законопроект № 554-01-63, внесен от Светослав Спасов и група народни представители на 14 октомври 2005 година.
    Съгласно чл. 68 ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание както и чл. 2 ал. 4 от Вътрешните правила за организацията и дейността на комисията сме задължени да разгледаме всички законопроекти, които уреждат една и съща материя и са внесени до деня, в която се започва обсъждането, а именно днес.
    С две думи искам да направя коментар на това, което излезе във вестниците - че нашата комисия вече четири месеца не е обсъждала промените, свързани с преструктурирането на Министерството на младежта и спорта в Държавна агенция за младежта и спорта. Както знаете, на 16 август с решение на Народното събрание беше решено да бъде създадена Държавната агенция за младежта и спорта, което намалява този срок от четири месеца съгласно тези обвинения и както виждаме един от законопроектите, те са два, първият е внесен на 10 октомври, което по моите изчисления е преди близо две седмици, така че обвиненията за четири месеца са най-малкото неоснователни. Знаете, че по правилника на Народното събрание ние сме задължени в рамките на три месеца да разгледаме тези законопроекти. Ние го правим в рамките на две седмици. Така че, мисля, че тези обвинения на наши известни спортисти са неоснователни.
    Давам думата на представители на вносителите. В случая мисля, че това е г-жа Лечева, която като председател на Агенцията за младежта и спорта ще представи мотивите от страна на Министерския съвет. По реда на внасянето това е първият законопроект. Заповядайте, госпожо Лечева.
    ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Уважаеми господин председател, уважаеми господа народни представители, искам да Ви благодаря за въведението, което направихте и искам да кажа няколко изречения във връзка със законопроекта, внесен от Министерския съвет, свързан с решение на Министерския съвет за издаване на постановление от Министерския съвет за създаване на Държавна агенция за младежта и спорта.
    Законопроектът е изцяло съобразен с решението на Народното събрание за закриване на Министерството на младежта и спорта и тъй като решението на Министерския съвет е държавният орган, който да изпълнява държавната политика в областта на младежта и спорта, да бъде агенция, то на 10 септември 2005 година с постановление 197 Министерският съвет реши да се създаде държавна агенция, която да отговаря за политиката в областта на младежта и спорта.
    Законопроектът, който предлагаме е изцяло в потвърждение на желанието на Министерския съвет държавният орган да е държавната агенция за младежта и спорта и да направи факт вече решението на Министерския съвет. Вярно е, че нещата, които са свързани с дейността на Държавната агенция и правомощията, които има Държавната агенция за младежта и спорта, са изцяло зависими от приемането на този законопроект и действително, че се създаде впечатлението, че има мудност от страна на комисията по отношение на приемането на законопроекта, необходим да приведе в действие решението на Министерския съвет. Вярно е, че правомощията ви са да разгледате това предложение за изменение на закона в срок от три месеца, но в крайна сметка единственият държавен орган, който може да изпълнява политиката в областта на младежта и спорта, това е Държавната агенция за младежта и спорта и с неприемането на законите, свързани с трансформирането на министерството на младежта и спорта в държавна агенция, се спъва дейността на държавната агенция. И считам, че е крайно необходимо действително, ако волята на народните представители е Държавната агенция за младежта и спорта да може да функционира на сто процента, то е необходимо вие да проявите воля и желание наистина да промените законите, които са свързани с трансформирането на Министерството на младежта и спорта в Държавна агенция за младежта и спорта.
    Това е, което имам да кажа за момента.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: За представянето на втория законопроект аз ще кажа няколко думи като вносител. След това ще дадем думата за разисквания по законопроектите.
    С предложения законопроект за промени в Закона за физическото възпитание и спорта се цели привеждане на действащата законова уредба с решението на Народното събрание от 16 август 2005 г., с което се прие новата структура на Министерския съвет. Според това решение в структурата на Министерския съвет не се предвижда министерство на младежта и спорта и то беше закрито.
    С постановление на Министерския съвет №197 от 10 септември 2005 г. беше създадена Държавната агенция за младежта и спорта, която според § 1 от Преходните и заключителни разпоредби на Постановлението е правоприемник на закритото министерство, тъй като значителна част от правомощията и дейността на настоящото министерство за младежта и спорта е регламентирана със закон, наложителна е законодателна промяна в Закона за физическото възпитание и спорта и още дванайсет други закона във връзка с упражняването на функциите на държавните органи по управлението на физическото възпитание и спорта съгласно чл. 7 и чл. 8 от Закона за физическото възпитание и спорта.
    За да могат физическото възпитание и спортът да осъществяват образователни, здравни, социални, културни и възстановителни функции са необходими точни законови регламентации, свързани със закриването на Министерството на младежта и спорта и създаването на новата агенция. Във връзка с това ние предлагаме необходимите изменения и допълнения в действащото законодателство, свързани с промяната. С проекта се предлага допълнение на чл. 9 ал. 3 от Закона за хазарта, а именно част от средствата от постъпленията от Българския спортен тотализатор да се използват целево за ремонт и поддържане на съществуващи и изграждането на нови спортни бази в училищата.
    Идеята на това предложение е наистина да съдействаме за развитието на спорта. Както виждате последните петнайсет години бяха закрити много спортни училища в България и за съжаление много е малък интересът на подрастващото поколение именно към развитието на спорта и може да се получи така, че едно цяло поколение да бъде загубено, ако още в училище децата не бъдат възпитавани по определен начин. А за това е необходимо те да имат съответните условия за спорт.
    Няма смисъл тук да изброявам законите, те са общо тринайсет, в които се променят наименованията. Общо взето, след анализа, който ние в комисията направихме, повечето неща са подобни и предложенията, които са направени в двата закона са много близки сами по себе си.
    Бих искал да ви дам думата за коментари и разисквания. Заповядайте.
    МАРИЯ АНГЕЛИЕВА-КОЛЕВА: Бих искала да попитам - от дирекция "Правна" на Народното събрание има ли становище?
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Беше внесен в началото един законопроект от трима народни представители - г-н Божинов и други двама народни представители от БСП. Ние изпратихме тогава запитване до нашата правна дирекция на Народното събрание. Бяха дадени съответните указания и въз основа на тези указания Министерският съвет подготви един цялостен проект, който беше внесен. Така че, и двата законопроекта са съобразени с изискванията на правната дирекция.
    ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Искам да взема отношение във връзка с първия законопроект, който влезе в комисията. Действително беше направен опит от страна на Държавната агенция за младежта и спорта да бъде вкаран законопроект чрез народни представители с оглед да се съкрати цялата процедура, свързана с приемането и промяната на няколко основни закона, свързани с дейността на агенцията. Тъй като този подход не беше целесъобразен, се върнахме на варианта, в който трябваше да предложим законопроектът да мине през Министерския съвет. И може би, тъй като този законопроект беше внесен доста преди да бъде внесен министерският законопроект, това създаде впечатление, че действително има мудност от страна на комисията за приемане на законите, необходими и свързани с дейността на агенцията. И считам, че действително подходът трябва да бъде следният - Министерският съвет трябва да вземе решение и да вкара законопроект, свързан с дейността, което изцяло да покаже желанието и волята на Министерския съвет наистина да приведе във факт решението, взето от Народното събрание за създаването на агенцията.
    Искам само още нещо да добавя. Действително, че тъй като тук вие представихте вашия законопроект и сигурно в него има много добри промени, но в крайна сметка трябва да си дадем сметка, че само след три месеца България ще участва на олимпийски игри в Торино. Ние подготвяме една делегация, към нея са отправени всички погледи с оглед на добро представяне, медали и така нататък. И считам, че дейността на държавния орган трябва да бъде един от приоритетите и от страна на депутатите, от страна на Народното събрание, с оглед на това държавната агенция да бъде наистина във възможност да действа. Самата организация, провеждането и участието на нашата делегация в Торино е свързана изцяло с дейността на агенцията за младежта и спорта. И това искам да се има пред вид.
    ВАЛЕНТИНА БОГДАНОВА: Господин председателю, ние имаме на разположение два проекта за закон. Аз също не смятам, че комисията не носи особена вина за това, че от началото, откакто съществува Държавната агенция за младежта и спорта, тя няма все още всичките пълномощия, които би трябвало да получи, тъй като наистина - аз благодаря и на колегите, които подкрепиха нашето предложение на предишното заседание - е необходимо на това извънредно заседание на комисията, тя да се произнесе по тези два проекта за закон и да дадем възможност на агенцията да встъпи във всичките си правомощия, които тя би трябвало да получи.
    Вероятно сега ние ще коментираме двата проекта за закон. Аз си давам сметка, че законопроектът, внесен от Министерския съвет е преминал всичките необходими съгласувания с министерствата, които имат ангажименти по изпълнението на записаните текстове.
    Вашият закон, който е втори по ред - аз се обръщам към Вас, тъй като всъщност Вие сте вносителят, общо взето доразработва първия в рамките на два текста. Единият добавя израза, зад който аз бих застанала, който предполага средствата от спортния тотализатор да бъдат предназначени освен за физическо възпитание и спорт, по-конкретно - и за поддръжка, ремонт и създаване на нова спортна база в училищата. Това е естествено, аз съм член и на комисията по образование. Вторият текст урежда по-особен статут на органите за управление на Българския спортен тотализатор. Това е същностната разлика между двата проекта за закон.
    Давам си сметка, че ние общо взето можем да вървим и с двата законопроекта, което обаче би удължило - вие си давате сметка - доста времето, през което ние ще работим върху един общ законопроект, ще вървим към неговото внасяне в парламента. Не бихте ли приели, казвам това в началото, след това можем да коментираме, не бихте ли приели да подкрепим на първо четене законопроекта, внесен от Министерския съвет с разбирането, че между двете четения няма никаква пречка тези два текста от втория законопроект да бъдат добавени и обсъждани впоследствие. Завърших.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви. Наистина законопроектите се припокриват така, както Вие казвате, съществените разлики са точно в тези два текста. Ац смятам, че двата законопроекта могат да вървят заедно и това не би могло да създава някакви проблеми и във времето те да бъдат разглеждани заедно. Тоест в днешното заседание ние да ги приемем и двата, а вече мнозинството както в комисията, така и в пленарната зала ще реши кои текстове да останат. Мисля, че това не би създало никакви проблеми.
    НАДКА БАЛЕВА: Господин председател, искам да се изкажа в подкрепа на това, което каза госпожа Богданова. Вярно е, че няма пречка да бъдат приети двата законопроекта, но сами разбирате, че това означава протакане във времето, което ни притиска.
    Защо се присъединявам към становището, че следва да приемем единия законопроект не само с оглед на бързина на приемането на този закон, която бързина в никакъв случай не трябва да бъде за сметка на качеството?

    Първото е това, което каза госпожа Богданова. Абсолютно се припокриват предлаганите във втория законопроект промени, които касаят само наименованията "министерство, министър". Във законопроекта, внесен от Министерския съвет, с параграф 2 е уреден радикално въпросът: "Навсякъде в закона думата "министър" се заменя с "председател", а думата "министерство" и "държавна агенция".
    Съображенията ми са в другата насока. По-нататък, във втория законопроект се предлагат промени, които уреждат трудовоправни и договорни задължения между служители. Целта на закона, който ще променяме сега, е да урежда едно трайно регулиране на обществените отношения в областта на младежта и спорта, а не едно статукво за един период, за втори период. И затова казвам, че въпросът със срока на договорните отношения на някои от управленските кадри не е мястото да се урежда в Закона за физическото възпитание и спорта. Има Търговски закон, има Кодекс на труда, има Закон за държавния служител, където могат тези неща да се уредят, а не в този закон, чиято цел е съвсем друга - едно по-трайно уреждане на обществени отношения, свързани с младежта и спорта. И затова, моето становище е, че следва да приемем един законопроект, който да бъде внесен за разглеждане в пленарната зала между първо и второ четене. Разбира се, няма проблеми в него да се правят допълнения. И това ви казах - в първата си част двата законопроекта се припокриват изцяло. Разминаването е само с термина "до изтичане на срока, за който са назначени". Не е предмет на закона за младежта и спорта уреждането на този въпрос.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Давам думата на един от вносителите на втория законопроект. Заповядайте, госпожо Ангелиева.
    МАРИЯ АНГЕЛИЕВА-КОЛЕВА: Аз може би не разбрах съвсем правилно колегите. Предлагате ни да оттеглим нашия законопроект ли? Аз като вносител най-малкото смятам, че едно такова предложение е в известна степен неетично.

    Като народен представител вече втори мандат, член вече втори мандат на тази комисия по въпросите на децата, младежта и спорта, не съм се сблъсквала с подобна практика. Напротив, до този момент практиката винаги е била следната: когато има два законопроекта, които се отнасят до една и съща материя, до един и същ закон, практиката е била да се приемат - разбира се, когато народните представители, имат желанието да ги приемат - тези законопроекти, след което се работи по един обединен законопроект.
    Това дали ще се работи по един обединен от двата проекти законопроект или само по единия от тях изобщо не предпоставя нито протакане във времето, нито някаква разлика в това колко време ще се използва за едното действие и колко време ще се използва за другото. Абсолютно едно и също време ще се използва. Аргументът за по-голяма бързина за хора, които сме опитни и средно интелигентни бих казала, звучи несериозно. Вероятно има някакви други пречки пред вас. Разбира се, вие споменахте за уреждане на трудовоправни отношения с този законопроект. Аз лично никъде в текста не виждам да има трудовоправни отношения. Има, доколкото правната ми култура ми позволява да преценя, има отношения от гражданскоправно естество. Има известна разлика между гражданско и трудово право все пак. Аз, напротив, като вносител смятам, че с този законопроект, който сме внесли заедно с колегите, сме намерили правилния подход за преодоляване евентуално на възникване на проблеми, свързани с осъществяване на приемствеността и запазването на постигнатите бих казала, може и малко нескромно да звучи, но според данните с които разполагам - отлични, финансови резултати от работата на Българския спортен тотализатор.
    Така че, аз лично няма да се съглася да оттегля законопроекта. Ще предложа да го поставим на гласуване. И бих предпочела действително да си говорим нещата в комисията в прав текста, ако е възможно. Мисля, че ще е по-лесно за всички ни по този начин да продължим работата си. Благодаря.
    МАРГАРИТА КЪНЕВА: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, аз искам да взема отношение по същия въпрос, по който говори госпожа Колева. Лично аз, като един от вносителите на този законопроект, в някаква степен се чувствам засегната от колегите, които без никакво притеснение ни предлагат да оттеглим законопроекта. Мисля, че далеч по-колегиално ще бъде, ако наистина се опитат да разберат действително мотивите на нашия законопроект и да разберат, че измененията в закона, които ние предлагаме в никаква степен не нарушават, а напротив - дорегулират, обществените отношения в този сектор, каквато е и целта на закона. Така че, напълно се присъединявам към казаното от госпожа Колева.
    Искам само да коментирам пред вас няколко от нещата, които госпожа Лечева сподели. Първо, в никакъв случай, госпожо Лечева, няма да се съглася, че с този назидателен тон ще предлагате на депутатите да бъдат по-съпричастни км проблема, който действително възникна, но в никакъв случай не е поради мудност, както Вие се изразихте, в работата на тази комисия. Аз мисля, че ако е имало мудност, потърсете я другаде, там, където е. След това, не съм съгласна и с това, което казахте - че неприемането на законите спъва дейността на ДАМС. Аз мисля, че може би организацията на предлагането на тези закони от народните представители и този специално законопроект, за който Вие говорихте и който по-късно беше оттеглен, също той се яви пречка в конструктивната работа на комисията.
    Действително смятам, че ние трябва да потърсим най-точния път, в смисъл да обединим сега усилията си и да приемем - това е моето предложение - да гласуваме двата законопроекта. Ако трябва, да направим още едно извънредно заседание, да приемем законопроекта по възможно най-бързия начин, да подпомогнем дейността на ДАМС, но всички други квалификации са Ваши лични и аз се чувствам по някакъв начин лично засегната от тях.
    Що се отнася до изменението на допълнението по-скоро към точката за органите на управление на спортния тотализатор, действително един орган за управление, който е показал такива добри резултати, заслужава и е необходимо най-сетне да се научим да използваме, в най-добрия смисъл на тази дума, можещите хора да изпълнят мандата си, да постигнат това, което наистина са обещали и го правят, виждате - с умение, с професионализъм, с отношение към спорта, тъй като през този период на управление на спортния тотализатор от спортния тотализатор са отделени почти 16 милиона лева повече за развитие на спорта. Така че, мисля, че всички колеги са убедени в професионализма на този управителен орган и че с нищо това изменение не може да притеснява когото и да било. Моля ви да подкрепите нашия законопроект. Да гласуваме и двата. Благодаря ви.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви. Заповядайте.
    НАДКА БАЛЕВА: Понеже казахте да говорим "едно към едно". От последното изказване става ясно за какво става дума - не за орган, а за лице, конкретно заемащо длъжност. Другото нещо, което е - най-малко съм искала да засегна когото и да било и нека да не си играем на обидени, защото аз също мога да кажа - опитът с какво се мери - с пребиваването само в парламента като депутат ли? Ако това е критерият, значи аз имам по-друго виждане за нещата.
    МАРИЯ АНГЕЛИЕВА-КОЛЕВА: Сега какво излиза, Вие ще определяте кой работи и кой не ли?
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Моля ви, колеги. Имате думата, госпожо Панева.
    МАРГАРИТА ПАНЕВА: Съвсем за кратко искам да взема думата. Струва ми се, че дебатът, който водим, по никакъв начин не бива да дава повод да създаваме проблеми между коалиционни партньори, които управляват България. Имаме факти, те са, че имаме председател на Държавната агенция за младежта и спорта, имаме постановление, с което тя е създадена като институция, но тя не може да работи, защото не са нанесени корекции в законодателството. Защо смятам, че не бива тук, сега, да търсим пътища макар и с ден-два да бавим обсъждането и приемането на законопроекта, който е представен от Министерския съвет. Ако го прочетете, вие ще видите, че там са упоменати всички промени, които касаят цялото законодателство, свързно със спорта. Това първо. И второ - тъй като всички ние изразихме становище, че проблемите идват само от преходните и заключителни разпоредби, нищо не пречи между първо и второ четене те да бъдат нанесени. И не тук да гадаем кой какво е имал пред вид да каже с тези промени, а заедно да уточним какво правим.
    Правя това изказване и заради нещо друго. Нали сами разбирате, че ние в рамките на до десетина дни ще трябва да гледаме бюджета на България. Кой ще защищава и как госпожа Лечева ще защити парите за децата,младежта и спорта. Защото всеки един, който ще участва в тези обсъждания, би казал, че тя няма правомощия след като ги няма тези промени. Нека да се уважаваме, колеги, много добре ви разбираме, искаме да сме истински коалиционни партньори, нищо не пречи, никой не е казал, че не одобрява това, което вие сте предложили, че го отхвърля. Но така пестим време. При това доста време пестим. Погледнете как се внася за обсъждане и колко бързо може да се придвижи един законопроект, ако е само един, и все пак колко технологично време се иска, ако става въпрос за два.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Аз Ви благодаря, обаче пленарната зала може да реши срокът да е по-малко от четиринайсет дни, той може да бъде и два дни. Така че, срокът не е проблемен. Заповядайте, господин Мурджов.
    МИРОСЛАВ МУРДЖОВ: Госпожа Панева каза много от нещата, които исках и аз да кажа. Тук присъстваме едва ли не на коалиционна сбирка на правителството, което не ви прави чест , колеги. Можете да седнете и да се разберете по тези въпроси и всичко да бъде наред, за да може агенцията в крайна сметка да работи.
    Основният проблем, поради който се наложи да свикаме това извънредно заседание на комисията, беше да придвижим единия или двата законопроекта, в случая има два, и аз предлагам да движим и двата, за да няма недоволни или да се отправят отделни призиви и максимално бързо да разрешим проблема, тъй касто той стои. А проблемът е, че на практика агенцията не функционира. Тя има директор, но не функционира - нито може да оперира с финанси, нито може да извършва каквато и да е дейност. Освен това, госпожа Лечева каза, че предстои Олимпиада, трябва да се пращат делегации, да не говорим за федерациите, идва и краят на годината, все едни сериозни неща. Факт е, това, което казаха преждеговорившите, къде е разликата. Щом там е разликата, всички сме усетили къде е, предлагам ви да пуснем и двата законопроекта, като дойде съществената част на второ четене, комисията да гласува и да реши кое е удачно и кое не. А най-вече ще го реши пленарната зала. Но да не губим сега време тук и да губим времето на спортните хора, които сигурно имат и други работи.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Процедурно предложение ли правите?
    МИРОСЛАВ МУРДЖОВ: Да. Процедурно предложение правя да минат и двата законопроекта на първо четене, да ги предложим и двата в зала. И друго предложение, господин председател, това, което споменахте и вие, срокът за внасяна ен предложение да бъде максимално кратък - в рамките на два или три дни, за да може максимално бързо да работим, за да дадем на хората закона, за да могат и те да си вършат работата. Това е моето процедурно предложение.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Беше направено процедурно предложение за прекратяване на дебатите и гласуване.
    МИРОСЛАВ МУРДЖОВ: Не призовавам да се прекратяват дебатите, но призовавам да мислим трезво, а не да слушаме тук как в управляващата коалиция се обвиняват взаимно. Не е приятно.
    ВАЛЕНТИНА БОГДАНОВА: Последното, което правим тук, е да си хвърляме реплики. Затова аз съвсем добронамерено предложих тук на колегите да преценят тази възможност - те приеха, че няма такава възможност, за мене разговорът приключи дотук. В края на краищата, всеки от нас има право да внася своите тези и друг, който да ги коментира. По никакъв начин не би трябвало да се смята, че на масата има напрежение, повече, отколкото ние бихме могли да понесем.
    ПРЕДС. СВЕСОСЛАВ СПАСОВ. Имате думата, д-р Иванов.
    ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Аз мисля, че дебатите по този въпрос, за двата законопроекта, навлязоха в една фаза, от която ние трябва да вземем крайните решения. Считам, че изложеното от госпожа Лечева за това, че агенцията не може да функционира без да има юридическите правила, юридическата възможност да ръководи тази агенция, е един от големите аргументи за това, че ние трябва да направим необходимото, за да можем да дадем възможност агенцията да функционира пълноценно. Вторият аргумент, който е изключително важен, тук колегата се изказа, това е подготовката и изпращането на нашите национални състезатели за зимните олимпийски игри в Торонто. Третият момент е завършването на годината за спорта и за федерациите. Не на последно място е, че когато създаваме нещо и искаме то да съществува, ние трябва да му дадем живот, да му дадем кръв, така да се каже. А това е да можем ние да пуснем така да се каже старта на агенцията с приемането на законопроектите. Ясно е, че двата законопроекта ще влязат в пленарната зала. Това е практиката, която дотук има Народното съ- брание.
    Аз предлагам следното нещо. Така или иначе, тези два законопроекта ще влязат в пленарната зала. Тук всички вероятно можем да се обединим около тезата между първо и второ четене да бъде съкратен периодът за разглеждане. Тук като членове на комисията може някой от нас да предложи на пленарната зала, защото ние сме хората, които ще работим по проекта, да се изкаже някой от нас, да даде предложение, а може да има и обратно предложение - между първото и второто четене да има три или пет дена, ще видим това с нашите юридически консултанти от Народното събрание, и да седнем, както се казва, на едно, две или три заседания, да изгладим различията в двата законопроекта докато те се припокрият. Всички от нас присъстващите знаем къде е ахилесовото място на законопроектите. Предлагам да не излагаме пред нашите гости неща, които не са много лицеприятни. Благодаря.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Заповядайте, госпожа Живкова.
    ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Благодаря Ви, господин председател. Аз бих искала да кажа, че с параграф 1 от законопроекта на г-н Спасов и група народни представители, точка "б", се вменяват задължения на председателя на Държавната агенция за младежта и спорта, които се уреждат и свободно се договарят според друга нормативна уредба. Същото важи за преходните и заключителни разпоредби, § 21 от законопроекта.
    Затова уважаеми колеги, аз предлагам процедурно да подложим на гласуване двата законопроекта по реда на постъпването им като предлагам на народните представители да не приемат на първо четене законопроекта на Светослав Спасов и група народни представители като не може със закон да се вменяват задължения на председателя на Държавната агенция за младежта и спорта, които се уреждат с друга нормативна уредба. В законите се урежда трайно регулирането на обществените отношения , в случая в областта на младежта и спорта, а не срочни, които биха променили волята на законодателя. Затова правя това процедурно предложение.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря. Мисля, че от името на вносителите на нашия законопроект госпожа Ангелиева аргументира защо този текст има своето място в нашия законопроект. Заповядайте, господин Савов. Той помага, съветник е в Комисията по бюджет и финанси и също би могъл да аргументира защо този текст е изряден.
    АНГЕЛ САВОВ: Благодаря Ви, господин председател, искам предварително да благодаря и за това, че бях поканен, тъй като всъщност се касае за проблеми, които пряко засягат Закона за хазарта, а оттам произтичат и законодателните задължения по-нататък за регулиране на отношенията и в специалния закон за спорта. Аз искам, ако позволите, като човек, който от 1999 година се занимава с тази материя, да ви кажа, че ако бъдат приети от вас двата законопроекта, между първо и второ четене могат да бъдат правени редакции. В този смисъл предложените изменения в Закона за хазарта по отношение както на регулиране на правоотношенията от министъра на финансите, както по отношение на разпределение на приходите, както и по отношение на третия проблем, който казва как става определяне и ръководене на управлението на Българския спортен тотализатор, чисто експертно, не се покриват двата законопроекта и ще трябва след като бъдат приети, ако има воля в народните представители, да бъдат съгласувани. Касае се за едно съществено разминаване между действащата практика и предложенията в двата законопроекта по отношение на правомощията на председателя на Държавната комисия за младежта и спорта при взаимоотношенията с министъра на финансите, които неща могат да бъдат коригирани едва, ако бъдат приети и двата законопроекта, противоречия с действащи в момента правни норми с оглед изискванията на чл. 9 на Закона за хазарта и много специфичните правни норми на § 11 от Закона за хазарта са с това, че за първи път през 1999 г. Народното събрание възприе един при4нцип за финансиране на спорта, който се състоеше в отчисления от данъчните, на базата на внесените данъци от Българския спортен тотализатор и др. се предвиждаха като субсидия в следващия бюджет на държавата, с което пряко се финансираше спортът. Това нещо ставаше чрез утвърждаване на схемата за разпределение от министъра, досегашния министър на спорта, който го съгласуваше с министъра на финансите. Тук е предложена една обратна схема, която вие като народни представители трябва да прецените. А взаимоотношенията, които са свързани и в пряка връзка с отменената глава пета в Закона за физическото възпитание и спорта, тогава беше цялата глава регламентиране на структура, управление и назначаване на органите на Българския спортен тотализатор, който е специално предприятие по Търговския закон, ще трябва да бъдат уредени във връзка с новите правоотношения, че в държавно предприятие принципал не е министър. Ето тези правомощия, които са възникнали в момента, доколкото разбрах от законопроектите, са проблем, но те биха могли да бъдат решени при приемането от ваша страна кой законопроект ще бъде разгледан. неизбежно, което мога да кажа и затова надявам се съм поканен, има нужда в предложенията в изменение и допълнение на Закона за хазарта за прецизиране и прередактиране и на двете части от текстовете - както за правомощията на министъра на финансите, така и за нещо, което се предлага, а именно прякото финансиране на материалната база в училищата за спорт и спортни мероприятия. Това е, което мога да кажа, но след гласуване. Благодаря.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви. Ако няма други изказвания, тъй като имаше две направени процедурни предложения... Заповядайте, господин Зийа.
    НАХИТ ЗИЙЯ: Благодаря Ви, господин председател. Аз ако мога "да успокоя малко топката", мисля, че не бива да се притесняваме от това, което пишат в медиите. Аз например, купувам вестниците, за да прочета това, което не съм казал, защото това, което съм казал, обикновено не се публикува. Аз лично не се съмнявам в професионализма на никого, нито на г-н Томов, с когото се познавам отдавна, нито на шефа на тотализатора, не видях и някакъв назидателен тон в това, което каза госпожа Лечева. Напротив, мисля, че изказването е абсолютно добронамерено в името на задачите, които предстоят.

    ИВАН ГРИЗАНОВ: Като член на тази комисия смятам, че трябва да взема отношение, тъй като не би трябвало да бъда тук, ако нямам отношение по въпроса. Ще подкрепя мнението на госпожа Янкова и госпожа Живкова. Не съм юрист по професия, но за да направя изказването си съм положил усилия да съгласувам с юристи това, което ще кажа. Смятам, че наистина трудовоправните отношения много добре са отразени в глава шеста на Закона за държавния служител, който се постарах да прочета, както и в Кодекса на труда. Благодаря ви, това исках да кажа.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СЛАВОВ: Има ли други изказвания. Да, госпожа Лечева.
    ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Искам да дам думата на нашия правен експерт само по отношение на втория законопроект.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СЛАВОВ: Заповядайте, представете се, ако обичате.
    ГАЛИНА ЧЕРНЕВА: Казвам се Галина Чернева. Само бих искала да кажа, че основните разлики между двата законопроекта са в няколко основни пункта. Много прецизно е възприел Министерският съвет подходът в такъв тип нормотворчество. Тоест, казва навсякъде думите "министър" и "министерство" се заменят. Друг е подходът обаче във втория проект. Там започва едно изчерпателно изброяване в кои точно членове и в кои точки следва да се заменят думите "министър" и "министерство". И така, след проследяване на всички членове, които използват тези думи, се оказва, че не всички членове са изброени тук в проекта. Което означава, че в някои членове ще останат думите "министър" и "министерство".
    На следващо място бих искала да кажа, че вторият проект въвежда едно задължение за председателя на Държавната агенция за младежта и спорта да остави назначените настоящи управителни органи. Всички тук разбрахме, че вероятно те си вършат добре работата. Не е въпрос обаче на лично отношение и не е въпросът за това да уредим статута на едно лице. Нещата са принципни и затова са законите - законът е нормативен акт от най-висша степен на абстрактност и трябва да уреди поддаващите се на трайна уредба обществени отношения, а не да уреди личния статут на определени лица. Така изпадаме в едно противоречие с едно друго решение на самите народни представители, а именно разпоредбата на чл. 9 ал. 2 от Закона за хазарта, който казва, че договорите за управление, статутът, всичко това се урежда с устройствен правилник, който се приема от Министерския съвет. Тоест - самите народни представители са решили, че този тип правоотношения, касаещи мениджърските договори, ще се уреждат не от Народното събрание, а от друг държавен орган, и това е Министерският съвет. Тоест, налице е колизия с друг нормативен акт, и то отново закон.
    Така че, бих искала при гласуването да имате пред вид и тези наши съображения, които сме коментирали с госпожа Лечева. Благодаря.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви. Госпожа Ангелиева иска реплика. Заповядайте.
    МАРИЯ АНГЕЛИЕВА: Една кратка реплика към колегата експерт. Надявам се, че с току-що изложеното от Вас не оспорвате правото на законодателна инициатива на народните представители, а също така съвсем нормалният процес, законодателен процес при който по волята на Народното събрание някои закони могат да бъдат променяни.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви. Ако няма други изказвания, можем да минем към гласуване. Процедурата е всеки законопроект да се гласува отделно, като това става по реда на постъпването на законопроектите. Така че, двете процедурни предложения, които бяха направени, от г-н Мурджев и от г-жа Евгения Живкова, могат да се осъществят в единия или в другия смисъл, в зависимост от гласуването по двата законопроекта. Тоест, ако гласуваме "за" двата законопроекта да минат на първо гласуване, това означава, че подкрепяме процедурата на г-н Мурджов. Ако бъде отхвърлен вторият законопроект, това означава, че подкрепяме процедурата на г-жа Живкова.
    Така че, подлагам на гласуване първия законопроект, който е предложен от Министерския съвет. Който е съгласен законопроектът да мине на първо гласуване, моля да гласува.

    За - четиринайсет, против - няма, въздържали се - няма.
    Законопроектът, внесен от Министерския съвет, се приема единодушно.

    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Подлагам на гласуване втория законопроект, внесен от Светослав Спасов и група народни представители. Който е съгласен този законопроект да бъде приет на първо гласуване, моля да гласува.

    За - седем, против - няма, въздържали се - седем.
    Законопроектът не се приема.

    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Закривам заседанието.

    Форма за търсене
    Ключова дума