Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
03/11/2005
    1. Обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол № 502-01-43 внесен от Министерски съвет на 18.10.2005. Министърът на образованието и науката доц. д-р Даниел Вълчев е поканен да представи Законопроекта.

    2. Проблеми на българския шахмат. Развитие на шахмата, възможности за навлизането му в училищата и практикуване от любители.


    Заседанието бе открито в 16 ч. и председателствано от г-н Светослав Спасов - председател на комисията.
    На заседанието присъстваха: Светослав Спасов - председател, Евгения Живкова - заместник-председател, и членовете: Валентина Богданова, Георги Димитров, Иван Гризанов, Лъчезар Иванов, Маргарита Панева, Маргарита Кънева, Мария Ангелиева-Колева, Мирослав Мурджов, Силвия Стойчева, Надка Янкова, Антонела Понева.
    На заседанието присъстваха и официалните гости: доц. Д-р Даниел Вълчев– министър на образованието и науката, проф. Маргаритов – заместник-председател в ДАМС,

    * * *

    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Здравейте колеги, имаме квотрум. Откривам днешното заседание на Комисията по въпросите на децата младежта и спорта.
    Наши гости днес са: Вицеприемиера доц. Д-р Даниел Вълчев– министър на образованието и науката, проф. Маргаритов – заместник-председател в ДАМС.
    Дневния ред на днешното заседание е първа точка- Обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол № 502-01-43 внесен от Министерски съвет на 18.10.2005. Министърът на образованието и науката доц. д-р Даниел Вълчев е поканен да представи Законопроекта. Точка втора- Проблеми на българския шахмат. Развитие на шахмата, възможности за навлизането му в училищата и практикуване от любители. По тази точка присъства Стефан Сергиев, председател на Българската федерация по шахмат, Николай Велчев, изпълнителен директор на БФШ и Радосвет Атанасов, който е член на УС на БФШ. По точка първа, водеща комосия по законопректа за изменение и допълнения на закона за приватизация и следприватизационен контрол на Министерски съвет е Комисията по икономическа политика като същия е разпределен на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта както и на Комисията по образованието и наукта за становище с оглед предмета на предлаганите промени.Както знаете със Законопректа се предлага държавните дружества – Ученически отдих и спорт ООД и Академика спорт ЕООД да бъдат включени в списъка на търговските дружества с държавно участие по Приложение №1 към чл. 3 ал.1 от Закона за приватизацията и следприватизационния контрол, решението за приватизацията на които се приема от Народното събрание по предложение на МС.
    Предложението е свързано с характера и боществената значимост на основния предмет на дейност на двете дружества- организираният ученически и студенски отдих и спорт. Давам думата на Вицепремиера, министъра на образованието и науката доц. Д-р Даниел Вълчев, да представи законопроекта на МС. Заповайдаите!
    ДАНИЕЛ ВЪЛЧЕВ: Благорадря уважаеми г-н председател! Уважаеми госпожи и господа народни представители, госпожи и господа. Законопректа за изменение и допълнение на закона за приватизацията и следприватизационния контрол който имам удоволствието да ви представя се състои само в по същество- две разпоредби. Едната от които е с чисто технически характер, става въпрос за промяна в приложение №1 в чл. 3 ал.1 или така наречния запранителен списък. Вие помните, че преди няколко години при поредното изменение на съответния закон, който днес разглеждаме се прие че има една категория търговски дружества, които поради различни причини било социални, било от гледна точна на сигурността на страната, отношение към инфраструктурата и т.н. Не бл следвало да бъдат приватизирани без санкцията на Българския Парламент, по същество вкарването в този списък означава, че едно дружество не може да бъде приватизирано освен ако Праламента не реши да го изкара от този списък. Причините поради които аз предложих на МС и той прие да предложи на Праламента промяна в този забранителен списък са следните: Към МОН съществуват общо 6 търговски дружества- едното е с незначителен капитал и активи, но 5 от тях са със значителен капитал иктави и със занчителни социални функции, две от тях –едното свързано със студенските общижития и столове, а другото по същество /казвам ви ги не по имена, а по смисъл/ държавната печатница, вече са в забранителния списък. Предложениет е и “Ученически отдих и спорта” –това са бившите пионерски лагери и Академика спорт и сътоветно Академика да бъдат вкарани в забранителния списък. Какви са причините за това- вие знаете, че имаше голям обществен интерес, при още самото стартиране на правителството отностно няколко сделки, които бяха с оспорвана целесъобразност, самите дружества бяха апортирали имоти в новосъздадени дружества, като те бяха отстъпили контрола върху новосъздадните дружества, а това значи и върху апортираните имоти, имайки по 48 % едното даже по-малък процент, като по този начин спорно е до колко държавата би могла да използва тези дружества. От друга страна имаше писмо от Агенцията за приватизация цялото дружество “Ученически спорт и туризъм” което за ваше сведение има над 140 имота да бъде обявено в приватизация и моята реакция всъщност беше именно на това писмо. По същество две неща ще се случат, първо аз си самозабранявам да давам разрешение да бъдат апортирани или да бъдат приватизирани имотите. Второ попречваме на приватизиращия орган да прави същото. Сега за да няма някакви недоразумения искам да кажа, че аз по принцип не съм против приватизацията. Напротив, аз по принцип като човек съм за приватизацията. Но в този случай дружеството “Ученически отдих и спорт” е с много силни социални функции, какт казах то има над 100 имота, по точно сто четиридесет и няколко имота те са много различни от голи поляни до стари бунгала, малки сграти и т.н. Това което смятаме да направим, за да не мислите, че това е някакво самоцелно упражнение е ние да поканим консултант, включително по възможност международен консултант, който да претегли кои от тези имоти би трябвало да бъдат запазени и кои биха могли да бъдат приватизирани, къде ще отидат парите от евентуална продажба. Да влязат в дружеството да се изградят такива детски бази и да кажем например, разбира се със съгласието на парламента, тъй като казах че това не може да стане без съгласието на парламента, след като ако вие разбира се одобрите този законопрект и да кажем например.Да, България ще има например 40 такива детски бази и да е ясно, че това ще е нашата политика и да е ясно че те ще се издържат по следния начин, ще развиват следната социална дейност и т.н. А не всичко това да става на парче, без отнапред ясна концепция. Същото е и за Академика същото е и за Академика спорт. Това е поне моето виждане, ако разбира се имате някакви въпроси аз съм готов да им отговоря. Блгодаря г-н председател!
    СВЕТОСЛАВ СПАСОВ : И аз Ви благодаря, заповядайте за въпроси! Г-жа Живкова.
    ЕВГЕНЯ ЖИВКОВА: Г-н министър, не ми стана ясно, някои от тези дружества апортирано ли е вече в други дружества?
    ДАНИЕЛ ВЪЛЧЕВ: Значи, дружствата –не. Дружествата си стоят както са си. Но всяко от тях има определено количество имоти, специално това което имаше медиен интерес – дружеството по точка 4 в параграф 1 – Ученически отдих и спорт еднолично ООД, то няколко от неговите имоти, конкретно обособени физически имоти, бяха апортирани в други дружества. Сега за съжеление въпреки че аз издадох една заповед с която да се спре апорта, те бяха приключили като правна процедура и сега ние от тук нататък мислим дали могет да се развалят или не. Но сега, аз не казвам, че те са напълно и нецелесъобразни, но мисълта ми е, че за да няма спор по тези въпроси и за да няма някакво съмнение, че по един или друг начин се подхожда и то с имоти, които в крайна сметка са с друго предназначение за децата, нека ние да ги вкараме в забранителния списък, аз ще имам грижата и то в съвсем в неголяма преспектива, примерно в рамките на 3 месеца или вече ще видя колко е възможно това да стане технически, един или двама големи консултанти да дадат своето становище какво може да стане с тези имоти как да се издържат, защото то въпроса не е само ние да построим един хотел за децата ние хубаво ще го построим, но при много ниските цени социални които ще поддържаме, въпроса е как ще се издържа.Значи тука трябва да има обща концепция, ще поддържаме ли такива имоти, няма ли да поддържаме.Ще правим ли такава социална политика или няма да правим. За сметка на бюджета ли ще го правим, за сметка на нещо друго ли ще го правим. Значи тука е концептуален въпроса и моето лично мнение е, че не бива да се разпореждаме с тези имоти преди ясно да кажем каква е концепцията. Като кажеме каква е концепцията, и то вие трябва да го кажете, защото ако ще вадим от списъка после ако решим нещо да продаваме ще трябва да кажем ето това е концепцията даваме ги на Агенцията, или на който е приватизиращия орган и нека да ги продава, но не и преди да се разберем какво точно правим.
    ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: А имате ли представа каква собственост са тези дружества в които са апортирани Ученически отдих и спорт, нали казахте че част от тях са апортирани в тези дружества.
    ДАНИЕЛ ВЪЛЧЕВ: Г-жо Живкова, значи не самите дружества а отделни имоти собственост на тези дружества са апортирани, те са мисля че 5 или 6 бяха...
    ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Да, но имате ли представа чия собственост са?
    ДАНИЕЛ ВЪЛЧЕВ: Кой е съдружника от другата страна... имаме, аз мисля че имаше и публични данни аз незнам дали в момента дали чожем да ви дадем информацията, но веднага ще ви я изпратя. Това са дружества мисля, че даже и едно физическо лице има. Те са идентифицирани, между другото на мен не са ми звестни, не са някои от големите икономически групи в България. Веднага ще ви дам тази справка, то е известно. Беше изнесено и в пресата.
    СВЕТОСЛАВ СПАСОВ : Благодаря Ви г-н Вълчев. Други въпроси... Ето, че парламента е зключен от електропреносната мрежа. Може би не е платен тока. Ще използвам възможноста да предложа, ако не бъде насрочено извънредно заседание в Праламента във вторник, Комисията да проведе извънредно заседание на което да разгледа Законопректа за държавния бюджет. А сега моля народните представители да преминем към гласуването относно Законопроект за изменение и допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол № 502-01-43 внесен от Министерски съвет на 18.10.2005., който ни представи доц. Д-р Вълчев.
    За - тринадесет, против - няма, въздържали се - няма.
    Законопроектът, внесен от Министерския съвет, се приема единодушно.

    МАРГАРИТА ПАНЕВА: Предлагам процедура. Тъй като предстои обсъждането на бъдещите мерки, предполагам в сферата на развитие на шахмата, удобно ли е вицепремиера даостане да чуе какво ще си говорим, защото сигурно ще има предложение за пренасяне на част от дейността в учебните заведения.
    ДАНИЕЛ ВЪЛЧЕВ: С голямо удоволствие.
    МАРГАРИТА ПОНЕВА: Удобно ли е да направя подобно предложение г-н Председател. Прадлагам вицепремиера да остане по втора точка, защото част от проблемите касаят ученическия шахматен спорт.
    СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Стига вицепремиера да може да отдели още от времето си. Виждам, че има желание да стане. Тогава да пеминем към втора точка. Уважеми колеги по втора точка сме поканили представители на Българската федерация по шахмат. Благодаря им, че се отзоваха на нашата покана за разглеждането на проблемите на българския шахмат. Повод за провеждането на това обсъждане беше завоюваната световна титла на нашия гросмайстор Веселени Топалов, за което отново чрез вас бих искал да го поздравя и да поздравя отново самата федерация.
    Особено важно е да подчертая, че за разглеждането на тази тема на заседанието имаме подкрепата на ръководството на Парламента в лицето на Председателя г-н Георги Пирински.
    Ние като парламентарана комисия, сме отворени да разгледаме Вашите предложения за законодателни промени, както и да окажем съдействие за решаването на проблема за шахмата.
    От информацията, която имам разбирам, че Вие и всички деятели и любители на тази древна игра сте постигнали много добри резултати в разпространението и популяризирането на шаха в нашата страна. Фактът, че има ригистрирани 126 шахматни клуба като самостоятелни юридически лица, които участват в работата на вашето общо събрание, с което се нареждате на второ място след футбола по този показател е достоен за уважение.
    Виждам в Държавния спортен календар, че имаме турнири през цялата година. А обстоятелството, че от 620 регистрирани състезатели 360 са участници и че шахът е включен в програмата на ученическите игри, показва, че посоката на Вашата работа е правилна е и можем да учакваме нови големи успехи.
    Научих, че и в събота започвате голям Интеренет турнир по шах за ученици, както и за предварителните разговори които се водят в органите на изпълнителната власт за още по-добро навлизане на шаха в българското училище, независимо, че на някои места в училище вече има шахматни секции и ученически шах и че Вие изпращате треньори по шах в училищата.
    Добре е да се изпълнят всички възможнжсти, някои от които са регламентирани в Закона за физическото възпитание и спорта – така например в него точно е отбелязано, че извънкласната спорта найност се организира чрез спортни секции от директора на училището под ръководството на професионлано подготвени учители и треньори /чл.11, ал.2/, а извънучилищната тренировъчна и състезателна дейност се организира от училищните спортни клубове, училищните секции и отбори, ученическите спортни школи и забележете с подкрепата и съдействието на училищните настоятелства Вие може наистина да организирате тази дейност. Искам да Ви уверя, че аз и моите колеги народни представители от нашата комисия ще бъдем съпричастни с решаването на проблемите на българския шах, когато бъде потърсена за подкрепа. Сега за всички нас е важно да чуем вашите предложения и след това ще очакваме да чуем позицията на ДАМС. Заповядайте!
    СТЕФАН СЕРГИЕВ: Уважаеми народни представители, Уважаеми господин Председател, еважамеи г-н министър. Благодаря за предоставената ми възможност да споделя пред Вас някои проблемни въпроси свързани с по-нататъшното развитие на шахмата в страната. Ползата от практикуването на този спорт е огромна, защото той спомага за развитие на въображението и абстрактното мислене, помага на играещите да се стремят правилно да оценяват всяка възникваща позиция и да търсят плана за нейното решаване.
    Ползата от шахмата е оценена отдавна. В редица страни, той се изучава като задължителен учебен предмет. През последните години Международната федерация по шахмат (ФИДЕ) отделя изключително внимание на развитието на шахмата сред подрастващите. Тя издаде книгата на венецуелския професор Ювенсио Бланко "Защо изучаваме шахмат в училище?", която е преведена на много езици и разпространена във всички страни членки на ФИДЕ. Настоящата 2005 г. е обявена за Година на шахмата в училище.
    След тези няколко встъпителни думи искам да споделя някои идеи, които според нас трябва да получат подкрепа, за да може шахматът в България да съхрани водещите си позиции в света и за в бъдеще. И още нещо подпомагайки развитието на шахмата ние спомагаме за изграждане на обществено полезни личности. I. За развитието на шахмата сред подрастващите : 1. Да се направи необходимото играта на шах да стане част от
    ежедневното занимание на децата в детските градини - да се научат да редят фигурите и как се движат по таблото. Да получат най-елементарни познания за тази игра. Интересът на децата може да бъде поддържан и с разказването на интересни шахматни приказки и др. 2. Да се популяризира шахматът сред учащите се. В училищата да бъдат оборудвани стаи с най-необходимите шахматни пособия ( шахове,часовници, шахматна литература), за да има къде учащите се да играят. С помощта на шахматната игра да се учат децата да мислят, да вземат правилни решения, да избират точен план за тяхната реализация; - да се препоръча шахматът да стане един от свободно избираемите предмети. Най-добре е третият час по физическо възпитание; да се разкрият кръжоци по шахмат, като се осигури заплащането на ръководителите им. 3. Да се разшири курсът на обучение по специалността "шахмат"
    към Националната спортна академия като се увеличи държавната поръчка, (сега приемът е 6 студенти през година) - Българската федерация по шахмат с помощта на учителския факултет при НСА да организират задочен курс за подготовка на шахматни кадри; краткотрайни курсове и други, за получаване на най-елементарни знания от учители, които ще се занимават с децата в основните и средните училища.
    Целта на заниманията в детските градини и учебните заведения е не да се готвят състезатели, а да се стимулира мисловния процес у тях чрез играта на шах. Този, който желае да се усъвършенства и да се развива като състезател ще продължи подготовката си в шахматните клубове. Н. За развитието и популяризирането на шахмата сред населението 4. С помощта на кметовете на общини да се предоставят
    помещения за шахматни клубове, на първо време в областните и общинските центрове, където да се събират хората и да играят. Да се отпуснат средства за тяхното оборудване; -Да се окаже необходимата финансова и материална помощ на
    местните шахматни клубове за провеждане на нормална учебно- тренировъчна работа. -Да се организират състезания (за юноши, девойки, мъже и жени) под егидата на кмета на общината, по повод на местни празници, Ден на града, Общински първенства и др. 5. С помощта и съдействието на Министерството на труда и социалните грижи, да се подпомогнат шахматните прояви сред хората с увреждания - инвалиди, незрящи, с увреден слух и др. И сега те провеждат свои състезания, но те са с много ограничен състав. Желанието на съответните съюзи е да разширят дейността си в това направление, но поради редица причини, това не става. III. За повишаване спортното майсторство на българските шахматисти 6. Да се окаже материална помощ на Българската федерация по
    шахмат (преди всичко увеличаване на бюджета) за да може тя да организира правилно и провежда своята дейност. Преди всичко: - За нормално функциониране на Националната детско-юношеска школа, в която се подготвят най-перспективните млади шахматисти. Това са на първо място медалистите в отделните държавни първенства; -за участието на шампионите и вицешампионите в Световните и Европейски първенства за юноши и девойки. Да се осигури компетентна помощ от страна на техните треньори по време на състезанията. Сега повечето от децата пътуват без треньори, което е ненормално. При това положение не може да се очакват добри резултати; - Да се организират международни турнири и състезания в страната, в които младите таланти да имат възможност да покриват норми и получават звания, да повишават своя международен коефициент. 7. Да се осигурят необходимите средства за възобновяване откритите масови турнири в страната. Те са изпитано средства за повишаване на спортното майсторство и разширяване на международните контакти [ До началото на 90-те години на миналия век такива турнири се провеждаха в София, Приморско, Албена, Слънчев бряг, Тетевен, Пловдив, Перник, Велинград и някои други населени места. За един такъв турнир не се изискват много средства (около 8-9 хил. лева), но ползата от тях е голяма. Днес младите български шахматисти, които искат да се усъвършенстват са принудени да пътуват в чужбина за да играят там. Ръстът на спортното майсторство е много малък ] 8. Да се подкрепи инициативата на Българската федерация по шахмат за възстановяването на Балканските игри, които водят началото си от 1946 г., но от 1994 г. са прекъснати и не се провеждат. Това беше най-старото регионално шахматно състезание в света. - Да се работи за създаването на Балкански шахматен съюз. IV. За създаването на необходимата материална база за развитието на шахмата 9. Да се възобнови издаването на шахматна литература, като се създаде специално звено към Българската федерация по шахмат - да се стабилизира финансово и организационно списание "Шахматна мисъл", което се издава от 1947 г. и се явява единственият източник на специализирана шахматна литература в страната. Благодарение на него се съхранява и шахматната ни история; - Да се разшири обхвата на списание "Шах в училище", което беше издавано през 2001 г., но прекъсна и през тази година е възобновено, но поради липса на средства и кадри съществуването му е проблематично. 10.Да се предприемат необходимите действия за изграждане на шахматен дом в София. [Още през 1986 г. имаше отредено петно за това. Разкрита беше сметка във фонд "13 века България", в която бяха събрани не малко средства, но в годините на демокрацията всичко потъна. Сега не е ясно какво стана с тях, къде са? Има ли го още петното и т. н.]
    Българската федерация по шахмат обаче разполага с имот (270 кв. метра) в самия център на София на ул. "Хр. Ботев" 39 - родната къща на първия шампион на страната Георги Гешев. Тя трябва, или да се реставрира, или да се разруши и на нейно място да се изгради модерна съвременна 6 етажна сграда. Това е залегнало в градоустройствения план на София. За това обаче са необходими средства, нужна е и конкретна помощ.
    Това са въпросите които исках да поставя пред вас, надявам се че ще намерим подкрепа, тъй като ние искаме и за в бъдеще да има шахмат в България и шахматисти с които да се гордеем. Смятам, че трябва да се концентрираме върху това което ни предстои. Блягодаря Ви.
    СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Вие направихте доста конкретни предложения, за съжаление занете , че комисията не е изпълнителен органи и ние няма как да вземем решение по вашите предложения. Но бих се радвал ако ни ги предоставите в писмен вид, за да можем да ги разпределим по съответните институции от които зависи тяхното решаване. Поставяте въпроса за училищата, детските градини. Тук е и министъра на образованието специално за училищата. Ние ще изпратим официално писмо във връзка с вашето изслушване до всички засегнати институции. Ако има някои от нашите колеги въпроси към вас, моля да заповяда!
    НАДК БАЛЕВА: Ами аз доста дълго изчаквах, но откакто и световна шампионка стана Стефанова, за да обърнем внимание на един спорт като шахмата, който не е скъпоструващ. Съгласна съм с г-н Председателя че ние не можем да разпределяме средства, но всички ние можем да по районите си и чрез местните ръководства можем да спомогнем регистрацията на повече клубове в страната. Защото при регистрацията по Закона за юридическите лица с нестопанска цели и обществена полза, може да има проблеми отностно площа на дейността. Ние можем да съдействаме за отпускането на площ, чрез училищните настоятелства също така не е трудно да се съдейства за събирането на средства за закупуването на шахматни комплекти. Така че това е което ние можем да направим, без да се изисква някакво специално решение от нас като комисия. Другото което можем да направим е, че мисля че всички ще подкрепим шахмата в подготовката за турнирите.
    СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Искам да попитам за този дом който е дарен на шахмата - това от паметниците на култирата ли е?
    СТЕФАН СЕРГИЕВ: Това е един от въпросите който не е изясняван...
    СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Питам, защото ако сградата е от паметниците на културата, ние можем да изпратим писмо до министерството!
    СТЕФАН СЕРГИЕВ: Сега правим проучване по този въпрос, но отговор за сега нямаме на лице.
    СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: г-н Вълчев иска думата!
    ДАНИЕЛ ВЪЛЧЕВ: Благодаря ви г-н председател, ако разрешите и аз да кажа няколко думи, тъй като в 15 часа трябва да изляза. Два въпроса се поставиха, които засягатведомствето което имам честа в момента да ръководя. Първия въпрос беше свързан със стаи за шах и другия въпрос беше свързан с обучение по шах било в детските градини било в училище. Сега въпроса със таите за шах, трудно ми е да кажа дали това може да се реши, но общо взето съм скептичен, тъй като повечето училища в България както знаете са в двусменен режим. Там по принцип няма някакви изцяло свободни помещения и въпроса е много сложен. Аз, обаче незнам дали това е най-добрата идея да има някаква специална зала за шах, много по-просто е това което тука беше предложено, да видим дали просто не може да оборудваме със шахматни дъски. Тъй като шах може да се играе, с извиниение и в градинката пред Народния театър, както това е известно, че се прави. Така, че може би тука трябва да се търси решението, въпреки че аз не съм оптимист, че точно тук могат да с инвестират някакви средства, при целия недоимък на училищата. По интересен е вопраса за обучението по шах в детските градини и училища значи това са два различни въпрса, като тука сега малко структурно ще се опитам да обясня в детските градини също е различен въпроса. Ние имаме амбицията през следващата година да направим едно много ясно разграничение на детските заведения, като ги разграничим на онези които са за предучилищна възраст и в този смисъл са включени в идеята за образование на децата, т.е. те образоват по един специфичен начин, особено тези децата за които българския език не е майчин, това е една изключително важна година и другите които са детски градини в общоприетия социален смисъл, т.е. майката и бащата са на работа и си оставят детето да си играе с кубчета.
    Значи това са две различни неща и аз по-скоро без да съм голям специалист, мисля че можем да говорим за предучилищната по-скоро възраст въпреки че шах може би от много по-малка възраст се започва, аз лично не помня кога започнах да играя шах, но от много малък местя фигурите, да не кажа чак, че играя шах. Така че там би могло да се мисли, тъй като там програмата е много гъвкава. Сега за училище, там нещата са много сложни и там може да търсим разрешение на три равнища или на самата учебна програма или в извънкласните и зивънучилищни форми. Какво значи това? От зад напред започвам. Извънучилищните форми това е по същество спортните клубове или някакви други организации тъй като ние ще стимулираме децата и по някакъв начин ще им подсказваме, че това е добро за тях. Извънкласните форми са тези които са извън типичната учебна дейност, да речем ако детето учи сутрин, те са следобед, но се правят в рамките на училището. Сега това би могло сравнително лесно да стане, но по принцип в България въпроса с тези дейности не е до финансиране. Така че това би могло да стане, но няма да е толкова ефективно на този етап ако се запази това недофинансиране. В самата учебна програма има три предмети, тов са задължителните - т.нар. ЗИП-ове и т.нар. СИП-ове. Сега в задължителната програма аз лично не съм оптимист че това може да стане, и не мисля че е уместно да стане откровенно казано. Там има единствено часовете по физическо възпитание, които са общи и като че ли по-скоро са носочени към такива дейности които по-скоро са с двигателния апарат на детето без да съм голям специалист.
    Сега, в задължителните избираеми предмети ние можем да го включим теоретично погледнато погледнато, но това означава че той ще бъде в общата седмична натовареност на детето, без то самото да може... в смисъл то ще може да избере от няколко избираеми предмети, но няма да може да се освободи от часа като такъв. Най-лесно е и мисля, че и вие това споменахте да опитаме шаха да го предложим сред свободно избираемите предмети. Това ми се вижда напълно реалистично, не виждам някаква пречка, обикновенно предмета със свободноизбираемите предмети, чисто практически е че всяко училище се насочва обикновенно към такива свободноизбираеми предмети, които да допълнят хорариума на учители които нямат достатъчно натовареност. Казвам ви го най-откровенно това нещо , за да нямаме някакви прекомерни очаквания и ако искаме освен просто да направим жеста и реално това нещо да стане, трябва да видим и по какъв начин веднъж да не допуснем това да се случи и с шаха и второ да видим от къде ще дойдат всичките тези преподаватели. За сведение искам да кажа, че Бъгария има над 3 хил. училища. Незнам дали ние имаме готовност 3 хим. Човека да поемат, това е една много голяма организация, трябва да ви кажа. Може би ние трябва да помисилим по скоро за една програма с която по етапно това нещо да става. Да видим кое е относително по-лесното и по-прагматичното това нещо да става.
    Между другото искам само да отворя една скоба и да кажа, че във всички български училища вече съществуват компютърни кабинети. Имате предвид, че шаха е една от най-благодатните за софтуеър игри, аз самия си играя на телефона на шах често. Така че тука също според мен можем да направим нещо тъй като компютърните кабинети към момета никак не са натоварени. Имайте го предвид, тъй като самите учители имат известни колебания, дали са достатъчно подготвени и второ едва през следващата година ние ще разботим образователен софтуеър по предмти, т.е към момента ние имаме там също една доста голяма образователна нисша. Това е което аз се сещам, ако имате конкретни предложения, разбира се аз ще ги разгледаме много сериозно. Благодаря!
    СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Г-жа Живкова иска думата.
    ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Г-н министър, между другото в много училища учителите споделят, че третия час по физическо не се оползотворява добре, би могло да се помисили.Ако наистина смятате да развиете таи идея за включването на шаха като свободноизбираем предмет, дали на места в училища в които този час не се оползотворява добре, дали не би могло да се използва за шах, например. Разбира се по въпроса би трябвало да се направи едно проучване и дали това нещо изобщо би могло да се реализира. Просто ви го давам като насока да се мисли върху това.
    СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Заповядайте г-н министър.
    ДАНИЕЛ ВЪЛЧЕВ: Значи това теоретично е възможно, но тука трябва да се консултираме със специалисти , защото часовете по физическо възпитание, аз пак ще кажа имат смисъл като едно лекарство срещу обездвижването на децата. Без да имам нещо против шаха, тъкмо напротив това е една високоинтелектулана игра, нямам никакви съмнения. Трябва да видим дали това найстина би заместило третия час по физическо. Иначе просто за ваше сведение с оглед и насочеността на комисията бих искал да кажа, че въпроса за часовете по физическо и тяхното увеличаване е много тревожен и по отношение на тяхната материална база. Аз винаги съм си казвал, лаически преди да стана министър, съм си казвал защо моите деца третия или четвъртия час трябва да имат физическо, а не първия или последния, за да могат да се измият и подготвят. Разбира се, там където въобще има къде да се измият, защото трябва да ви кажа че в много български училища уверявам ви нещата са найстина специфични. Оказва се, че много прост е отговора, ами те не могат да играят едновременно да играят в салона. Всъщност в един салон могат да играят по два класа, а в едно училище има много повече паралелки..Т.е. с третия час ние създаваме едно допълнително напрежение в спортната база и затова казвам това което до преди малко говорихме, имайте предвид с шаха до някъде ще го решим, защото шах може да се играе и в класната стая, но имайте предви че специално в класическия вид спорт, незнамдали се изразявам правилно тук пред г-н професора, но този който е свързан с телодвижение и израсходване на енергия не ментална, а физическа трябва да ви кажа че въпроса за базите става един много сериозен проблем. Незнам как в преспектива ще го решаваме тъй като това е проблем на една много сериозна инвестиция, едва ли ние ще можем еднократно да си разрешим да я правим. Но пък същевременно не може да се правим, че не виждаме че съществува такъв въпрос. Може би, сега това разбира се го приемете къто шега, зимно време да се играе шах, а лятно време да се спортува.
    ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Аз, разбира се знам за всички тия проблеми. В 39-то Народно събрание точно в тази комисия приехме този трети час по физическо, защото смятаме че той е необходим на децата, но наистина практиката показва че той не се реализира пълноценно в по-голяма част от училищата. Затова просто ви го подхвърлям за насока, дали ще е шах или по някакъв друг начин ще се замести, просто трябва найстина да помисилим и в тази насока. Затова го споменах.
    ДАНИЕЛ ВЪЛЧЕВ: Г-н придседател искам само да кажа две изречения, ще помоля да ме освободите тъй като в 17 часа найстина имам един ангажимент който не мога да отклоня.Освен това което ми идва на ум, ние започваме разработването на един голям училищен портал в който да им и чат румове, и да качваме пособията които евентуално – помагалата, така че да няма смисъл човек да си купува учебните помагала а да може да си ги разпечата преди часа и т.н. Това което сега се сещам и се ангажирам пред г-н Сергиев и неговите колеги, значи ще направим една рубрика шах в този портал, там ще се вижда добре и хем ще се виждат колко са влизанията ще има вероятно кякакв задачи и с ваш помощ той може да се поддъжа. Сигурно разбира се такъв сайт в България има, но ние бихме могли в общия портал да поддържаме такова нещо. Ще видим и най-малкото какъв ще бъде интереса, това зависи от мен и бих могъл да се ангажирам да го направя.
    СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви за участието г-н Вълчев и се надявам, че другата седмица ще се видим. Други въпроси дали имаме. Да заповядайте.
    ГЕОРГИ ДИМИТРОВ: Аз имам конкретен въпрос г-н председател той е извън програмата за днес. От името на Парламентарна партия “АТАКА” искам да попитам Становището което представих в комисията отностно наркоманията и порнографита, кога ще го гледаме това нещо в комисията.
    СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Вашето предложение, беше доста сериозно. Въпроса е дали да го свържем с двумесечния скрок който дадохме на институциите и тогава да направим дебата или в някои от следващите заседания да го предвидм като точка. Може би по скоро да го предоставим на колегите.
    ГЕОРГИ ДИМИТРОВ: Аз имем едно коопие което може още сега да се разпространи.
    ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Да изискаме от институциите какво е свършено до момента и какво се прави с децата употребяващи наркотици. За да може преди да обсъдим вашето решение да сме запознати с данните. За да не се получи както когато беше Агенцията за закрила на детето в момнте да се раздадат материали и в момента да се преповтарят нещата.
    СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Мисля че е добре когато имаме такива заседания да изискваме два дни преди това да се предоставят материалите.
    ГЕОРГИ ДИМИТРОВ: Напълно съм съгласен с вас, само искам да кажа че това е напълно нова концепция, която мисля че би дала резултат.
    ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Ами раздайте я тогава да я коментираме.
    СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: След нашето заседание назнам дали видяхте по вестниците – 24 часа, бях залавяни престъпници. Така че по един или друг начин ние подпомагаме нещо да се случва в държавата макар че е епизодично. А сега благодаря на всички и закривам днешното заседание.
    Форма за търсене
    Ключова дума