Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
15/03/2007
    1. Изслушване на ръководството на Държавната агенция за младежта и спорта относно готовност на Република България за участие в Програма “Младежта в действие 2007-2013 г.”.
    2. Обсъждане на Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз за 2007 г., приета с Решение на Министерския съвет № 90 от 14.02.2007 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    (Светослав Спасов)





    Стенограф:
    (Божидарка Бойчева)
    Заседанието беше открито в 16,10 ч. и ръководено от председателя на комисията господин Светослав Спасов.

    *
    * *

    ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Добър ден на всички колеги и гости!
    Откривам редовното заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.
    Предварително обявеният дневен ред съдържа две точки:
    1. Изслушване на ръководството на Държавната агенция за младежта и спорта относно готовност на Република България за участие в Програма “Младежта в действие 2007-2013 г.”.
    2. Обсъждане на Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз за 2007 г., приета с Решение на Министерския съвет № 90 от 14.02.2007 г.
    3. Разни.
    Третата точка от дневния ред “Разни” беше обявена, ако евентуално законопроектът за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта беше влязъл и разгледан в пленарна зала, да имаме възможност в тази точка да предложим състава на работната група. В случая законопроектът не е разгледан в пленарна зала на първо четене.
    Така че аз предлагам днешното заседание да бъде само от две точки.
    Има ли други предложения за изменение или допълнение на така предложения дневен ред? Няма.
    Моля, гласувайте така предложения дневен ред.
    "За" - 11, "против" и "въздържали се" - няма.



    Дневният ред се приема.
    1. Изслушване на ръководството на Държавната агенция за младежта и спорта относно готовност на Република България за участие в Програма “Младежта в действие 2007-2013 г.”.
    2. Обсъждане на Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз за 2007 г., приета с Решение на Министерския съвет № 90 от 14.02.2007 г.

    Преминаваме към точка първа от приетия дневен ред:
    Изслушване на ръководството на Държавната агенция за младежта и спорта относно готовност на Република България за участие в Програма “Младежта в действие 2007-2013 г.”.
    По точка първа знаете, че имаше един актуален въпрос, който беше зададен в рамките на парламентарния контрол от народния представител Иван Сотиров. Отговори му вицепремиерът Емел Етем във връзка със забавянето при създаването на Националната агенция съгласно изискванията на Европейския съюз, чиято отговорност е управлението на Програмата “Младежта в действие – 2007 – 2013 г.”
    Това породи идеята да проведем в рамките на днешното заседание една такава дискусия, където в рамките на комисията представителите на Държавната агенция за младежта и спорта да ни запознаят как стои този въпрос.
    За случая на днешното заседание присъства заместник-председателят на Държавната агенция за младежта и спорта господин Михаил Балабанов и господин Иван Модев, който е главен директор на Главна дирекция “Политика за младежта”.
    Бих искал най-напред да дам думата на заместник-председателя на Държавната агенция за младежта и спорта господин Балабанов, за да представи информация по т. 1 от дневния ред.
    Заповядайте, господин Балабанов. Имате думата.
    МИХАИЛ БАЛАБАНОВ: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Благодарим за поканата да участваме в заседанието на вашата комисия и да обсъдим въпроса, който господин Спасов постави в своето писмо до нас.
    В отговор на въпроса искам да започна с това, че Държавната агенция за младежта и спорта през целия период от време от октомври 1995 г. досега работи по въпроса за включването на България в новата програма.
    Искам да подчертая и това, че така, както беше зададен въпросът в питането, от 2005 г. има забележка по Глава “Образование” за ясно разграничаване на функциите. Всъщност тук става дума за това, че програмата е децентрализирана и се иска националните власти и националната агенция да бъдат по някакъв начин разделени един от друг.
    Веднага подчертавам, че това изискване е изпълнено още през 2005 г., когато е създадена Изпълнителна агенция “Международни младежки програми” към тогавашното Министерство на младежта и спорта, с което формално това изискване е изпълнено.
    След структурирането обаче на новото правителство, както на всички е известно, Министерството на младежта и спорта вече го нямаше, с което отпадна и правната възможност към Държавната агенция за младежта и спорта да има изпълнителна агенция. Както е известно, по Закона за администрацията няма такава възможност към държавната агенция да има изпълнителна агенция. Такава възможност има само към министрите.
    Следователно тази агенция, току-що създадена и още не проработила може би и един – два месеца, беше закрита и преобразувана в Дирекция “Международни младежки програми” в рамките на Държавната агенция за младежта и спорта.
    С оглед на това да може да се подпише договор с комисията и програмата да функционира, тъй като тогава договор с Европейската комисия нямаше, направихме всичко възможно тази дирекция да получи всички белези на самостоятелност, които искаше Европейската комисия, като й осигурихме две самостоятелни банкови сметки и вътрешни правила, с които те функционират в рамките на една голяма независимост в рамките на агенцията.
    Оттам нататък, разбира се, трябваше да се направи възможното преструктуриране, за да може да се участва в новата програма. Подчертавам обаче, че въпреки работните групи, които направихме, и всички усилия, които положихме в тази посока, нормативният акт за новата програма излезе през месец ноември 2006 г. Както предполагам на всички е добре известно, Министерският съвет не може да вземе решение за създаване на структура, без да има нормативно основание за това, тоест, без да има решение на Европейския парламент.
    В консултациите с Министерския съвет ясно ни беше казано, че трябва да предложим ясно основание. Това беше единият проблем. Вторият проблем, разбира се, беше това, че към нас не можеше да има изпълнителна агенция. Опитвайки се да решим този въпрос, ние през цялото време сме се опитвали да изхождаме от факта, че тази програма във всичките й модификации, още от “Младежта за Европа”, “Програма “Младеж” и т.н., през цялото време е функционирала в организационна връзка с Държавната агенция за младежта и спорта. Разбира се, имаше виждането тази организационна връзка да бъде запазена, да се направи всичко възможно тя да бъде съхранена.
    Така че след решението вече на Европейския парламент и Европейския съвет, което е от 15 ноември 2006 г., започнахме да обмисляме и да предлагаме варианти, за да се реши въпросът за новата структура и да може България да участва в програмата. Съответно през м. февруари ние внесохме всички необходими документи за това в Министерския съвет, където в момента тече съгласувателната процедура. Ние сме обмислили текст за постановление за създаване на новата структура, устройствен правилник и всичко необходимо за нейното структуриране.
    Искам да подчертая, че програмата не е спирала да работи през този период от време, защото някак си такова внушение ни се насажда, като слушам коментарите. Програмата си функционираше и през 2005, и през 2006 г. и то съвсем успешно в България.
    В момента има преходни мерки, по които също така страните, които изпитват проблеми с преструктурирането – това не е само България – могат да участват. По тези преходни мерки в момента може да се участва в програмата, докато се извърши необходимото преструктуриране, за да може
    Надявам се, имаме достатъчно уверения, че има воля в Министерския съвет въпросът да бъде решен достатъчно бързо, за да успеем да се включим в програмата и ние по най-добрия начин. Също така освен тези преходни мерки ние имаме уверенията и на Европейската комисия, че по никакъв начин няма да бъде застрашено финансирането, което е отделено на България през тази година.
    Така че, в момента, в който бъде създадена новата структура и сключим договор с комисията, ще започнем да усвояваме ефективно средствата, които всъщност програмата винаги е усвоявала ефективно в България.

    Благодаря ви.

    Колеги, имате думата за мнения, становища, въпроси.
    Господин Шарков, заповядайте. Имате думата.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Винаги съм изпитвал респект към млади хора, които си вършат работата с хъс.
    Смятате ли, че като има такава точка в дневния ред, народните представители не са си направили труда да се запознаят за какво става дума поне? Коя програма е действала 2005 и 2006 г., след като тази програма
    Вие казвате, че сте осъществили тази децентрализация през 2005 г., а сега тази децентрализация не съществува. Тогава не е имало изискване изобщо за тази децентрализация. Това изискване се поражда след 15 ноември 2006 г. От 15 ноември 2006 г. защо чак на 22 февруари 2007 г. се внася
    Като казвате, че няма абсолютно никакви затруднения по отношение на финансирането на програмата, как се усвояват средствата и с колко покани? Знаете ли? Знаете ли с колко покани се усвояват средствата по Програма “Младежта в действие”? Кажете ми знаете ли? С пет покани! Срокът на първите две покани изтича на 1 февруари и на 1 април. Има ли
    МИХАИЛ БАЛАБАНОВ: Първи април още не е дошъл.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Колко проекта има тогава за усвояване на тези средства?
    Имам още въпроси, но след това ще ги задам.
    Благодаря.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви, господин Шарков.
    Заповядайте, госпожо Панева. Имате думата.
    МАРГАРИТА ПАНЕВА: Благодаря Ви, господин председател! Господин председател, искам да помоля колегата Шарков да има предвид, че все пак това е заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта. Ние нито сме в съдебна зала за разпит, нито е удобно такова държание от страна на депутатите. Все пак те са се отзовали съвсем доброволно на нашата покана.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Аз някаква обидна дума ли съм казал?
    МАРГАРИТА ПАНЕВА: Не, напротив, тонът Ви не беше много подходящ. Аз Ви моля да се уважаваме.
    Благодаря.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви, госпожо Панева.
    Заповядайте, господин Балабанов, да отговорите на поставените от господин Шарков въпроси. Имате думата.
    МИХАИЛ БАЛАБАНОВ: Благодаря Ви, господин председател! По първия въпрос – коя програма е действала през 2005 и 2006 г.? Явно не е достатъчно ясно, че това е програма, която съществува от много дълго време. Тя, разбира се, се модифицира. Първоначално тя беше Програма “Младежта за Европа”, след това стана Програма “Младеж”, сега е Програма “Младежта в действие”.
    Но при всичките промени става дума, общо взето, за основните, базисни неща в програмата, които са едни и същи. Така че говоря за програмата “Младеж”, която действаше преди влизането в сила на тази програма “Младежта в действие”.
    Що се отнася до това, че решението е взето на 15 ноември, а защо ние го внасяме на 22 февруари, аз вече подчертах, че имаше различни юридически и процедурни проблеми, съществуващи заради правната рамка, в която ние действаме като държавна агенция и поради това, че към нас не можеше да има изпълнителна агенция. Имаше работна група, имаше екипи, юристи, които трябваше да намерят формулата, чрез която България да намери своето място в програмата и това не беше – уверявам ви – никак лесен проблем за юристите, които работеха по въпроса.
    Такава е нормативната уредба, не е наша работа да я коментираме. Ние търсим варианти в нейната рамка да намерим подходящото решение.
    Що се отнася до средствата, аз вече ви казах, че програмата в предишния й вариант за 2006 г. например имаше 86 процента усвояемост в различните години. Този процент винаги е бил достатъчно висок. Подчертах, че през 2005 г. сключихме договора през м. ноември и въпреки това не сме имали големи проблеми с усвояването на средствата.
    Така че българските организации, които работят по програмата, са достатъчно подготвени, тя вече е в третата си модификация. Тази програма я познавате достатъчно добре, работим активно по нея и в момента могат да работят, като другите държави, с които сключваме в момента обмен и т.н., поемат изцяло разходите. Това е включено в преходните мерки, в които ние имаме право да участваме. Пак подчертавам, че сме внесли това, което е необходимо в Министерския съвет. Очакваме максимално бързото решение на Министерския съвет.
    Благодаря.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви, господин Балабанов.
    Господин Шарков, заповядайте. Имате думата.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Господин Балабанов, казахте, че 1 април още не е дошъл. И какво?
    Мисълта ми беше, че тъй като след решението на Европейския съюз, което е взето на 15 ноември, и това число е и в доклада на госпожа Весела Лечева, който тя е изпратила до нас, с решение на Европейския парламент и на Европейския съвет № 1714 от 15 ноември 2006 г. относно правната рамка за програмата “Младежта в действие – 2007 – 2013 г.” Тоест, предишната програма – Програма “Младеж” – е приключила.
    Дали тези програми се преливат или не се преливат, знаем, че предишната програма е приключила. Браво, много е хубаво, че сте усвоили 86 процента от средствата. От 1 януари тази година стартира новата програма. Правната рамка е създадена месец и половина преди това. Тоест, на 1 януари 2007 г. в България трябваше да бъде осъществена децентрализацията. Идеята със създаването на Национален център или дирекция – няма да коментирам това – която да бъде извън Държавната агенция за младежта и спорта, е добра, но тази структура трябваше да започне да съществува от 1 януари 2007 г., тоест, в момента, в който Република България стане член на Европейския съюз и изпълняваме тази програма.
    Има пет покани за усвояване на средствата. Така е записано в програмата. Срокът на едната програма вече изтече, беше 1 февруари. Тоест, няма как да сме усвоили средствата по първата покана. Срокът за втората покана изтича на 1 април 2007 г. Можем ли да усвоим средства по втората покана и колко проекта има, които кандидатстват за средства по втората покана. Това е моят въпрос към вас, господин Балабанов.
    Благодаря.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви, господин Шарков.
    Заповядайте, господин Балабанов. Имате думата.
    МИХАИЛ БАЛАБАНОВ: Благодаря Ви, господин председател! Няма как да Ви кажа, господин Шарков, защото те се подават към 1 април.
    Връщам се на това, което казахте. И на мен много ми се искаше на 1 януари да имаме новата структура, но за съжаление я нямаме. И пак казвам, проблемите, които са ни блокирали, са били юридически. Те не са се случили дори само в България. Случили са се и в други държави. За наше съжаление така се е случило, но чрез преходните мерки в момента имаме възможност да участваме в програмата. Не е невъзможно и след сключването на договора на договарянето на допълнителни срокове за кандидатстване на проекти, за да могат да се усвоят по-ефективно средствата.
    Благодаря.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря ви, господин Балабанов.
    Заповядайте, господин Шарков. Имате думата.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Благодаря Ви, господин председател! За последно взимам думата днес.
    Колеги, извинявам се, но въпросите ми са конкретни. Съжалявам затова, че влязох в такъв режим на диалог.
    За да не занимавам повече колегите, ще кажа, че аз смятам, че и по втората покана също няма да бъдат усвоени средствата, защото не съществува тази институция. Болно е, че тя няма да бъде създадена до 1 април. Това просто няма как да се случи. Има доста неща, които трябва да бъдат направени, за да стане тази институция факт. Аз не казвам, че Вие конкретно сте виновен. Но е факт, че ние не можем да усвоим средствата по двете покани и затова значи някой е виновен. Някой е отговорен за това нещо.
    Благодаря.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви, господин Шарков.
    Заповядайте, госпожо Богданова. Имате думата.
    ВАЛЕНТИНА БОГДАНОВА: Благодаря Ви, господин председател!
    Всъщност доктор Шарков ме подпомогна с финала на своето изказване.
    Това, за което искам думата, е една реплика. Съжалявам, че не разполагам с писмото, което госпожа Лечева ни е изпратила в отговор на Ваше писмо. Не знам кога е раздадено. Не го намерих в моята кутия. Но проблемът е друг.
    От всичко, което върви тук като дебат, аз между другото разбирам емоцията на доктор Шарков, защото твърде важно е да можем да усвоим всичко, което имаме възможност да ползваме като програми на Европейския съюз. Да, разбира се, става дума за отпускане на средства, те са необходими на нашите младежки структури. Дай, Боже, да можем да направим всичко, което можем да си позволим, да поискаме да го направим.
    Но сега и да въртим разговора в тази посока едва ли господата Модев и Балабанов могат да бъдат отговорни за това какво се е случило като структура на Министерския съвет, което в интерес на истината, в голямата си част от нас сме гласували като структури на Министерския съвет. На всички ни е ясно, че към държавна агенция изпълнителна агенция не може да има.
    Големият проблем вече е друг и той може би касае нашето поведение оттук нататък. Ситуацията е тази, която е. Госпожа Етем отговори на актуален въпрос. Мисля, че всички знаем съдържанието на отговора й. Ясно е, че формирането на едно подобно звено, което да има правомощията да бъде партньор по тази програма, остава в правомощията на Министерския съвет.
    Нека да преценим, защото датата 1 април наистина идва и защото поканите наистина са пет и защото, каквото и да има като състояние на готовност, то може да бъде организирано само при наличието оттам насетне на подобна структура. Макар че е прав господин Балабанов, че можем да използваме част от възможностите на преходните и допълнителните разпоредби. Нека да видим какво ние можем да направим като комисия оттам насетне, включително като парламентарен контрол, включително като собствено заявление, включително като решение на днешното наше заседание, за да бъде този процес ускорен и тази процедура най-сетне да получи някакъв публичен облик .
    Така че аз ви предлагам наистина в тази посока да търсим решението, защото е ясно, че само тогава може да има смисъл и ползва от дискусията, която ще водим.
    Благодаря.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря на госпожа Богданова.
    Аз наистина смятам, че в края на тази дискусия може да имаме решение, което да отстояваме възможно най-скоро и то може би до края на м. март. Преди 1 април да бъде създадена тази агенция или център, който да обслужва тези програми.
    Мисля, че това може да бъде като една препоръка от страна на комисията, изпратена до министър-председателя с очакване, че до края на месеца това ще стане факт. Защото наистина тези срокове вървят и България и българската младеж губи страшно много средства, които могат да се използват за програми във всички райони на страната.
    Заповядайте, господин Балабанов. Имате думата.
    МИХАИЛ БАЛАБАНОВ: Благодаря Ви, господин председател! Искам само още една дума по този повод.
    Разбира се, ще сме безкрайно благодарни, ако Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта изрази такова становище.
    Това, което аз дотук не споменах, е, че сме се опитали да направим всичко възможно и сме разговаряли с госпожа Етем самата процедура на съгласуване да бъде възможно най-късата процедура и, разбира се, проведохме и необходимите разговори, за да може Министерският съвет по най-бързия начин да вземе това решение и да създаде тази структура.
    Такава позиция на комисията, разбира се, само би ускорила допълнително процеса, което е в интерес на всички.
    Благодаря.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви, господин Балабанов.
    Заповядайте, господин Шарков. Имате думата.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Благодаря Ви, господин председател!
    А знаете ли в постановлението, което се подготвя, към кое министерство ще бъде този национален център?
    МИХАИЛ БАЛАБАНОВ: Към Министерския съвет .
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Това ще бъде изпълнителна агенция към Министерския съвет.
    Колеги, ако няма други въпроси и изказвания, наистина може би в този дух да се обединим около идеята на госпожа Богданова Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта да препоръча на правителството – ще го адресираме до министър-председателя – настоятелно препоръчва до края на месец март Министерският съвет да вземе решение за създаване на Национален център “Европейски младежки програми и инициативи” към Министерския съвет и за приемане на устройствен правилник на този център.
    Моля, гласувайте това предложение за решение на комисията.
    "За" - 11, "против" и "въздържали се" - няма.
    Решението се приема.
    Благодаря на гостите за участието в заседанието.
    Преминаваме към точка втора от дневния ред:
    Обсъждане на Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз за 2007 г., приета с Решение на Министерския съвет № 90 от 14.02.2007 г.
    Заповядайте, господин Шарков. Имате думата за процедурно предложение.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми колеги, процедурното ми предложение се състои в следното. Тъй като този дебат сме го водили вече в другите комисии, предлагам да преминем към гласуване. Просто няма смисъл още веднъж да го водим, тъй като такъв е воден в другите комисии.
    Благодаря.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви, господин Шарков.
    Заповядайте, госпожо Богданова. Имате думата.
    ВАЛЕНТИНА БОГДАНОВА: Благодаря Ви, господин председател! Съгласна съм с доктор Шарков, още повече, че видно от програмата и от дневния ред на парламента ние нямаме конкретни ангажименти в сферата на децата, младежта и спорта.
    Така че подкрепям предложението на доктор Шарков.
    Благодаря.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви, госпожа Богданова.
    Колеги, аз имам идея за решение.
    В предложената ни програма не се съдържат проекти, програми и актове, които пряко засягат нашата дейност като комисия. Така че предлагам да излезем със становище, че подкрепяме програмата и уточняваме, че в нея не се съдържат проекти, програми и актове, които касаят пряко нашата комисия.
    Подлагам на гласуване следното решение:
    “Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта заявява подкрепата си за Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз за 2007 г., приета с Решение на Министерския съвет № 90 от 14.02.2007 г., и уточняваме, че в тази програма не се съдържат проекти на програми и актове, които пряко касаят дейността на нашата комисия.”
    Предлагам да гласуваме това решение.
    Моля, гласувайте решението на комисията.

    "За" - 11, "против" и "въздържали се" - няма.
    Решението е прието единодушно.
    С това дневният ред на заседанието е изчерпан.
    Закривам заседанието.
    (Закрито в 16,35 ч.)
    Форма за търсене
    Ключова дума