Комисия по околната среда и водите
10/05/2006
Относно: Законопроект за устройството на българското Черноморско крайбрежие, № 602-01-9, внесен от Министерски съвет на 28.02.0бг.
Необходимостта от разработване, приемане и прилагане на Закон за устройството на българското Черноморско крайбрежие е абсолютно наложително. Това отразява отношението на българската държава към проблемите на крайбрежните зони, действителното състояние на нашето крайбрежие и приближаване на законовата ни уредба с изискванията на международните организации и институции. Винаги крайбрежната зона е била чувствителен, уязвим и ограничен ресурс, свързан с много интереси, за което се изисква целенасочена държавна политика за контрол върху използването на тези ресурси и устойчиво развитие на крайбрежните зони.
През 1981 г. Европейският парламент прие "Европейска харта за крайбрежията". Следващата година Генералната асамблея на ООН прие Конвенция по морско право, подписана от 135 държави, включително и от България, а през 1992г. Съветът на европейските общности прие Резолюция за развитие на крайбрежията.
Първите стъпки по отношение на изграждане на система за опазване на българското крайбрежие бяха поставени през 1993г. от мисиите на Световна банка. В Програмата за опазване на Черно море от замърсяване, финансирана от Глобалния фонд за околна среда към ООН, Световната банка участва със свои концепции за управление на крайбрежните зони. За тази цел бяха отделени значителни средства за обследване на нашето крайбрежие и изготвянето на законопроект за управлението му.
От януари 1994г. е в сила Конвенцията за опазване на Черно море от замърсяване, която в своите текстове се е съобразила с всички приети
международни документи за опазване на морската среда и управление на крайбрежната ивица на Черно море.
Състоянието на българското Черноморско крайбрежие и в момента показва непоправими нарушения на природата в обширни райони на крайбрежието. Народното събрание на Република България през 1998г. прие Закона за защитените територии. Въпреки това продължава практиката да се строи в обявените защитени територии, дюни, морски плажове и да се унищожават паметниците на културата. Не всички населени места по Черноморското ни крайбрежие имат пречиствателни съоръжения за отпадъчни води. Налага се да се осъществяват спешни мероприятия за укрепване на морския бряг. Комисията по околната среда и водите смята, че не може с този законопроект да бъде узаконено това, което е построено в нарушение на българското законодателство и трябва да се изгради ефективна система, която да не дава възможности за нарушаването й.
С приемането на този законопроект трябва да се създаде достатъчно строга законова рамка за провеждане на държавната политика за опазване на Черноморското ни крайбрежие, устойчивото му развитие, управление и стопанисване.
Към законопроекта за устройството на българското Черноморско крайбрежие имаме следните забележки и конкретни предложения:
Към чл.10 и чл.11 да се добави изричен запис, че изграждането на канализационни системи които обслужват населените места, може да става както в зона „Б", така и в зона „А". Към момента съществуват редица канализационни мрежи, канализационни помпени станции и пречиствателни станции за отпадъчни води, които са разположени в непосредствена близост до морския бряг и тяхното изместване е технически невъзможно или би струвало значителни средства.
Например пречиствателната станция за отпадъчните води на гр. Балчик се изгражда на площадка, отвоювана от морето, която ще попадне в зона „А". Същото се отнася за ПСОВ - Равда, Синеморец, Варвара и др. Могат да се посочат и редица примери с канализационни помпени станции, разположени по цялото Черноморско крайбрежие. В предварително проведените дискусии на ниво работни междуведомствени работни групи, вносителите на законопроекта не приемат предложението с мотива, че то се съдържа в чл.10, ал.5, т.2, а в зона „Б" няма изрична забрана.
Подобна е ситуацията с одобрения проект за нова пречиствателна станция на к.к. „Златни пясъци". Поради тази причина считаме, че предложението трябва да бъде прието.
В чл 8, ал.2 след Министерски съвет думата "може" да се замени с "трябва".
Чл.10, ал.1, т.1 "Крайбрежната плажна ивица, лонгозните гори и територията на обектите по чл.4, ал.2", да стане:
"Крайбрежната плажна ивица, лонгозните гори и територията, граничеща с обектите по чл.4, ал.2, с широчина 100 м, измерена по хоризонтала",
В чл.11, ал.2, т.1 след думите "опасни отпадъци", да се добавят и "промишлени отпадъци".
В чл.17 след "Закона за горите" да се добави и "Закона за водите".
В чл.21 да се направят следните изменения.
Да се създаде нова ал.5 със следния текст:
(5)"Устройствените схеми и планове по ал.1,2,3 и 4, подлежат на екологична оценка по реда на Закона за опазването на околната среда.
Екологичната оценка се изработва като част от съответната схема или план."
В чл.24, ал.1, т.1 след "акватория" да се добави "определени по реда на Закона за водите"
Тези акватории с "води за къпане" и техните граници вече са определени по реда на действащото законодателство. Наредба №11 на МЗ и МОСВ е транспонирана директива на ЕС
В чл.24, ал.2 е необходимо първо да се регламентира определяне на районите на съществуващото и перспективно ползване на водите и поясите на санитарна охрана. В тези рамки да се определят другите зони, изписани в алинеята. По този начин ще се получи синхрон между настоящия законопроект за устройство на българското Черноморско крайбрежие и Наредба №8 от 25.01.2001 г. за качеството на крайбрежните морски води, издадена съгласно изискванията на чл.135, т. 10 от Закона за водите.
Вносителите не приемат предложението с мотива, че това не е предмет на този законопроект. Във връзка с това считаме, че предложението трябва да бъде прието от Народното събрание с цел синхронизирането на законопроекта за устройство на българското Черноморско крайбрежие с нормативната база за качеството на крайбрежните морски води.
п
Чл.24, ал.З след думата "територия" да се добави и "Закона за водите по отношение на акваториите”
Параграфите 4, 5 и 6 от Преходните и заключителните разпоредби на законопроекта за устройство на българското Черноморско крайбрежие да бъдат съобразени с действащото законодателство в областта на опазването на околната среда и защитените природни обекти, както и с внесените конкретни предложения от народните представители.
В хода на дискусията по законопроекта за устройство на българското Черноморско крайбрежие народните представители се обединиха около становището, че законопроекта, освен устройствен трябва да бъде и с подчертано природодозащитен характер, с което ще се постигне горе посочените конкретни принципи и предложения, изложени по време на дискусията в Комисията.
Комисията по околната среда и водите, като обсъди законопроекта прие следното
Становище:
Приема за основателни мотивите на правителството и предлага на Народното събрание да приеме на първо четене законопроекта за устройство на българското Черноморско крайбрежие, № 602-01-9, внесен от Министерски съвет на 28.02.06г, като вземе предвид направените от Комисията по околната среда и водите забележки и конкретни предложения.
Становището беше прието с 13 гласа "ЗА" и 4 "ПРОТИВ".