Комисия по енергетиката
24/09/2008
На свое редовно заседание , проведено на 24.09.2008 г. /сряда/ от 14.30 часа, зала № 456 Комисията по енергетика обсъди постъпилите информационни материали от топлофикационните дружества и “Булгаргаз” за финансово-икономическото състояние и готовността им за работа в есенно-зимни условия за периода 2008 – 2009 г.. Информацията се предоставя в изпълнение на тематичната програма за дейността на Комисията по енергетика за 2008 г.
След прегледа на информационните материали Комисията констатира по раздели, както следва :
В раздел „Производствена дейност” :
Топлофикационните дружества и „Булгаргаз” отговорно и професионално извършват производствената дейност в съответствие с правилата и отговорностите, произтичащи от Закона за енергетиката.
В раздел „зимна подготовка” :
Топлофикационните дружества и „Булгаргаз” са извършили в необходимия обем инвестиционните, ремонтните и профилактичните дейности, предвидени в годишните бизнес-планове , гарантиращи в значителна степен безаварийност на дейността им през зимния сезон 2008 – 2009 г. и качеството на предоставяните услуги на потребителите, изискуеми по силата на лицензиите за дейността им.
В раздел „Проблеми”:
Очертават се няколко критични за функционионирането на топлофикационните дружества проблема:
o На перво място –Изключително ниската събираемост( между 50-60%) на вземания, главно от битовите потребители - клиенти на дружествата за доставена топлинна енергия и битова гореща вода(БГВ);
o На второ място - Поради несъвършенство на нормативната уредба в областта на регулативното разходноориентирано ценообразуване, цената на топлоенергията се определя за едногодишен регулаторен период, а цената на газа , основен фактор в ценообразуването – за тримесечни периоди. При устойчив, положителен ценови тренд на газа и тримесечния хоризонт на ценова устойчивост, цената на топлинната енергия, определена от ДКЕВР става неактуална, за основните топлофикационни дружества, към началото на отоплителния сезон. Това означава работа на топлофикационните дружества при планирана загуба, налична, дори при 100% събираемост на текущите вземания.
o На трето място - Мощните топлофикационни дружества – тези в гр.София и гр.Пловдив все още не са положили усилия в посока въвеждането на високоефективни когенерационни мощности за подобряване на екологичните и технологични параметри на дружествата.
В раздел “Предложения “
Прегледът на действуващият закон за енергетиката
показва значителна степен на пълнота и обхватност на третиране на проблемите с топлофикационните дружества ,възникващи в резултат на несъвършенна ценова регулация и наличие на значителни задължения към дружествата от некоректни клиенти, главно битови абонати , като регламентира редица законови инструменти , които
прилагани заедно или поотделно, позволяват решаване на проблема
Така, например, в раздела “ЗАДЪЛЖЕНИЯ КЪМ ОБЩЕСТВОТО» , съгласно текста на Чл. 69. –
“Енергийните предприятия са длъжни да извършват дейността си в интерес на обществото и на отделните потребители и в
съответствие с изискванията натози закон и другите нормативни актове, като обезпечават сигурността на снабдяването,
непрекъснатостта и качеството на електрическата и топлинната енергия и природниягаз, ефективното използване на горивата и енергията, опазването на околната среда,живота, здравето и собствеността на гражданите.”
В случаи на проблеми с непрекъсваемостта , съгласно диспозитива на Чл. 70. (1)
«Министърът на икономиката и енергетиката може да налага на енергийните предприятия допълнителни задължения за обслужване на обществото.
Интересите на потребителите категорично са защитени от Закона .
Така, например,съгласно :
Чл. 133. (1) Топлопреносното предприятие е длъжно да присъединява към
топлопреносната мрежа производители и потребители, разположени на съответната територия, определена с лицензията за пренос на топлинна енергия.
(2) (Доп. - ДВ, бр. 74 от 2006 г., в сила от 08.09.2006 г.)
Присъединяването на потребителите в сграда - етажна собственост, чрез абонатна станция или нейни самостоятелни отклонения се извършва с решение на общото събрание на етажнатасобственост, взето с изричното писмено съгласие на две трети от всички собственици и титуляри на вещно право на ползване в сграда - етажна собственост.
Чл. 135. Потребителите се присъединяват към топлопреносната мрежа чрез
присъединителен топлопровод и абонатна станция.
Чл. 139. (1) Разпределението на топлинната енергия в сграда - етажна
собственост, се извършва по система за дялово разпределение.
(2) Дяловото разпределение на топлинната енергия между потребителите в сгради - етажна собственост, се извършва от топлопреносното предприятие или от доставчик на топлинна енергия самостоятелно или чрез възлагане на лице, вписано в публичния регистър по чл. 139а.
(3) Сградните инсталации за отопление и горещо водоснабдяване са обща етажна собственост.
(4) Отоплителните тела, регулиращата арматура към тях, отклоненията от сградните инсталации за отопление, отклоненията от инсталациите за горещо водоснабдяване и средствата за дяловото разпределение по ал. 1, т. 2 и индивидуалните водомери по ал. 1, т. 3 са собственост на потребителите.
От тази законова разпоредба е ясна отговорността на потребителите и ролята на фирмите за дялово разпределенение.
Съгласно диспозитива на закона те са помощен орган на собствениците на сградната инсталация при разпределяне на общото количество енергия, постъпило в абонатната станция- на границата на отговорност на топлофикационното дружество.
При продажбата на топлинна енергия, съгласно Чл. 149. (1) е предвидено и многообразие на търговските субекти – доставчици на услугата, съгласно, т. 4,5,6
Чл. 149. (1) Продажбата на топлинна енергия се извършва на основата на
писмени договори при общи условия, сключени между:
1. ...................................
2........................................
3. ......................................;
4. топлопреносно предприятие и асоциации на потребителите на топлиннаенергия в сграда - етажна собственост;
5. (нова - ДВ, бр. 74 от 2006 г., в сила от 08.09.2006 г.) топлопреноснопредприятие и доставчик на топлинна енергия;
6. (нова - ДВ, бр. 74 от 2006 г., в сила от 08.09.2006 г.) доставчик на топлинна енергия и потребителите в сграда - етажна собственост.
При отказ от доставка на топлинна енергия , съгласно Чл. 153.(2) абонатите имат права за колективен отказ, а именно :
Изм. - ДВ, бр. 74 от 2006 г., в сила от 08.09.2006 г.) Когато две трети от
собствениците и титулярите на вещно право на ползване в сграда - етажна собственост,присъединени към абонатна станция или към нейно самостоятелно отклонение, не желаят да бъдат потребители на топлинна енергия за отопление и/или за горещо водоснабдяване, те са длъжни да декларират писмено това пред топлопреносното предприятие и да поискат прекратяване на топлоснабдяването за отопление и/или горещо водоснабдяване от тази абонатна станция или от нейното самостоятелно отклонение.
Ефективното прилагането на действуващите законови инструменти , представляващи транспонирана европейска законодателна рамка, би трябвало да изключва възникване на казуса с ниска събираемост на задълженията към топлофикационните дружества , предопределящи ненамаляващия им дълг към доставчика на газ – “Булгаргаз”.
Очевидно е, че за подобряване практиката на прилагане на Закона за енергетиката е необходимо известна корекция , целяща повишаване отговорността на потребителите на топлинна енергия към дружеството , поради което :
След проведените обсъждания на представената информация Комисията по енергетика взе следните
Р Е Ш Е Н И Я :
1. Приема информационните материали, представени от топлофикационните дружества и «Булгаргаз» като дава положителна оценка за пълнота и отговорност при представяне на проблема.
2. Предлага в рамките на работната група по изменение и допълнение на Закона за енергетиката да се обсъдят следните предложения :
Топлопреносното предприятие да има право да спира топлоподаването за цялата сграда, когато повече от 2/3 от потребителите не заплащат задълженията си за топлинна енергия.
Да се премине към тримесечно ценообразуване на топлинната енергия , синхронно с промяната на цените на природния газ.
Да се промени Наредбата за условията и реда за целево подпомагане, така че средствата полагащи се за топлинна енергия да постъпват в топлофикационното предприятие.
3. Да се предвидят императивни текстове в Закона за етажната собственост, повишаващи отговорността към етажната собственост, задължаващи собствениците в топлофицирани блокове да създават асоциации на потребителите на топлинна енергия.
4. Да се предвидят в Закона за устройство на територията текстове , предвиждащи при проектиране на топлофицирани сгради да се издават строителни разрешения само при наличие на «хоризонтално» топлоснабдяване и вертикална връзка, през общите части.