Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по енергетиката
16/04/2008

    Относно: Информации за състоянието на въгледобива в Република България през 2007 г.
    На свое редовно заседание , проведено на 16.04.2008 г. /сряда/ от 14.30 часа в зала № 456, Комисията по енергетика обсъди постъпилата :
    o „Информация за текущото състояние и насоки за развитието на ”МИНИ МАРИЦА-ИЗТОК”, изготвена от ръководството на мините ;
    o Информация относно „Структурата на административната реализация, от страна на Концедента, на концесионния контрол и оценка на неговата ефективност” и „Отчет за състоянието на проектите за екологично оздравяване на мините, финансирани от държавния бюджет”.
    Информационните материали са предоставени на Комисията по енергетика в изпълнение на нейните решения , взети на заседание, проведено на 26.03.2008 г. /сряда/, а именно :

    • Да се проведе ново, разширено заседание, на Комисията по енергетика с участието на всички изпълнителни директори на дружествата и представители на браншовите организации във въгледобива, на която да се разгледа:
    • Разширен и допълнен, с отговори на поставените от депутатите въпроси, информационен материал за състоянието на въгледобива в Република България през 2007 г.;
    • Стратегия за въгледобива в страната като част от актуализираната енергийна стратегия ;
    • Да се допълни от вносителя представения на днешното заседание материал , като се отговори на следните въпроси, относно:
    • Структурата на административната реализация, от страна на Концедента , на концесионния контрол и оценка на неговата ефективност.
    • Състоянието на проектите за екологично оздравяване на мините, финансирани от държавния бюджет: степен на изпълнение до момента, изразходвани средства, прогнозни срокове за завършване.
    • Ценовата политика и структура на цените на въглищата , произвеждани в комплекса - Мини “Марица изток”. Връзка на ценовата политика с технологичното обновяване.
    • Анализ на неизпълнението на утвърдените инвестиционни програми за отделните дружества и тяхното влияние върху безопасността на труда и икономическата ефективност.


    При прегледа и анализа на „Информация за текущото състояние и насоки за развитието на ”МИНИ МАРИЦА-ИЗТОК”, изготвена от ръководството на мините,Комисията констатира :

    „Мини Марица-изток” ЕАД експлоатират най-голямото находище на лигнитни въглища в Република България с оставащи запаси и ресурси към днешна дата от порядъка на 2,1 млрд.тона.
    Дружеството осъществява дейността си в съответствие с националните приоритети за развитие на енергийния сектор и опазването на околната среда, съгласно:
    • Енергийната стратегия на Република България,
    • Националния план за действие за периода 2005-2014 година ;
    • Националната стратегия по околната среда.
    Производствената програма по години показва значителен ръст на добива ( 10.14% ) и съпътствуващите дейности спрямо показателите от 2005г.

    ГОДИНА 2005 2006 2007 2008-разчет
    ДОБИВ НА ВЪГЛИЩА, хил. тона 20 937 21 542 23 928 23 100
    ИЗКОПАНА ОТКРИВКА, хил. м3 72 502 82 786 92 763 98 000
    МИННА МАСА, хил. м3 89 699 100 497 112 420 116 948

    Технологичното развитие и обновление е насочено към подготовка за добив на въглища след 2010 год. от порядъка на 28 млн.т годишно.
    За осъществяването на тази цел са извършени множество минно-технологични преустройства, рехабилитация и реконструкция на минно и транспортно оборудване, строителство на обекти.
    В таблица, посочена по- долу са посочени направените от Дружеството инвестиции през последните години( ръст – 55% спрямо базовата 2005 г.).

    ГОДИНА 2005 2006 2007 2008-разчет
    ИНВЕСТИЦИИ, хил.лв 58 444 75 787 84 591 90 615


    Ценовата политика и ценообразуването на произвежданите в ”Мини Марица изток” ЕАД лигнитни въглища се извършва по формула, която е възприета от всички клиенти и е неразделна част от договорите с тях. Продажната цена на добиваните в Дружеството лигнитни въглища се ревизира и договаря ежегодно и влиза в сила от 01 януари на следващата година.
    Предвидена е възможност Министъра на Икономиката и Енергетиката да определя коефициенти за ефективност на условно постоянните разходи и на променливите разходи в рамките от 0.95 до 1.00 при определяне на цената на лигнитните въглища за съответната година.
    Изчислената, съгласно формулата за ценообразуване, продажна цена за 1 ТУГ лигнитни въглища за 2007 година възлиза на 65.35 лв/ТУГ и е в сила от 01.07.2007 год.
    Изчислената по формулата за ценообразуване цена на лигнитните въглища за 2008 година възлиза на 74,56 лв/ТУГ, която съгласно указанията на Министъра на Икономиката и Енергетиката и влиза в сила от 01.04.2008 година.
    Кадри
    В момента в ”Мини Марица-изток” ЕАД работят общо 7 495 души. Политиката на ръководството на Дружеството е за увеличение относителния дял на персонала с висше и средно специално образование и намаление на този с по-ниска степен на образование.
    Екология
    Дружеството отделя необходимото внимание и на минимизиране и ограничаване на неблагоприятното въздействие на миннодобивните работи върху компонентите на околната среда, като в тази връзка от началото на 2008 година то е сертифицирано по ISO 14001-2004, който определя изискванията към системата за управление на околната среда. Въведени са и се въвеждат поредица от инструкции и програми, регламентиращи всички дейности по управлението на значими аспекти, влияещи върху околната среда.
    Перспективите за развитие са свързани с извършване на необходимата подготовка – технологично развитие, рехабилитация на минното оборудване и всичко необходимо, за да се осигури надеждността на доставките на въглища за електроцентралите в комплекса ( новостроящи се , намиращи се в процедура на рехабилитация) когато те заработят на пълната си мощност. Съществуват два сценария : за годишна програма – 28 млн.тона и за 35 млн.тона , посочени по-долу:
    Справка :
    Инсталираните производствени мощности в комплекса „Марица-изток" са 2650 MW, а след въвеждането на 670 MW заместваща мощност на ТЕЦ-1 общата инсталирана мощност в комплекса ще възлиза на 3320 MW и ще отговаря на потребност от около 28 млн.тона въглища годишно.
    През 2006 год. е проведен разширен експертен технически съвет, на който е доказана техническата и технологична възможност, след необходимото обновление и рехабилитация на оборудването, „Мини Марица-изток" ЕАД да произвежда 35 млн.т въглища годишно след 2010 год.,Това означава че в Мините има свободен капацитет за производство на около 7 млн.т въглища, което отговаря на консумацията на нова мощност от порядъка на 650-700 MW.
    Към строителството на една такава мощност има заявен инвеститорски интерес.Инициирана е процедура за строеж на нова мощност в комплекса „Марица изток". С решение № 434 от 22.06.2007г е възложено на „Мини Марица-изток" ЕАД да сформира работна група със задача: „Да подготви и предложи за утвърждаване от Министъра на икономиката и енергетиката вид на конкурсната процедура и критерии за определяне на инвеститор за изграждане на територията на комплекс „Марица-изток" на нова топлоелектрическа централа за производство на ел.енергия от лигнитни въглища".

    Проблеми
    Идентифицирана е тревожна тенденция, свързана с все по-трудното и по-несигурно договаряне при изкупуването на необходимите земи за извършване на минни работи. Към момента няма надеждна процедура, която да гарантира, закупуването на необходимите земи в подходящите срокове.
    Има разминаване между датата за изменението на цената на лигнитните въглища и регулаторния период на електроцентралите в Комплекса „Марица Изток”.Това поражда проблеми при ценообразуването на произведената електроенергия .
    В информацията са формулирани предложения, за промени в законодателната среда , които произтичат от реалните проблеми, цитирани в анализа:

    1. Да се изравни регулаторният период за определяне цените на електроенергията на електроцентралите в Комплекса „Марица-изток” и датата за изменението на цената на лигнитните въглища добивани от „Мини Марица-изток” ЕАД;
    2. Процедурата по принудително отчуждаване на недвижими имоти /земеделски земи/ необходими за развитието на минните дейности, да бъде описана и включена като отделен раздел в "Закона за подземните богатства" с регламентиран непродължителен срок за осъществяване, а не да препраща към Закона за държавната собственост, така както е в сега действащата редакция на Закона за подземните богатства;
    3. Да бъде прието изменение към действащия Закон за подземните богатства, като изрично бъде посочено, че минните дейности и осъществяването на дейности въз основа на договор за концесия или разрешение за търсене или проучване представлява "държавна нужда" или "дейност в служба на всеобщото благо" - така както е дефинирано в законодателството на ФР Германия;
    4. Да бъде създаден специален режим за продажба на недвижими имоти и учредяване на вещни права в полза на концесионери относно недвижими имоти, които са общинска или държавна собственост, като се предвиди това да става без търг или конкурс;
    5. Да се приемат съответните нормативни актове, уреждащи въпроса с финансирането на обучението на студенти за предприятия със 100% държавно участие и възможността за запазването на договорените с тях работни места още в началото на следването им, или на някакъв етап от него.


    В резултат от прегледа и анализа на „Информация за текущото състояние и насоки за развитието на ”МИНИ МАРИЦА-ИЗТОК”, изготвена от ръководството на мините,както и от дебата по темата Комисията взе следните
    РЕШЕНИЯ :
    1. Комисията приема като целесъобразни предложенията за законодателни и нормативни промени , формулирани от Ръководството на «Мини Марица-Изток» и предлага те да бъдат представени чрез Министъра на икономиката и енергетиката пред Министерски съвет за формиране на процедура.
    2. Комисията оценява стратегията за развитие на комплекса като непълна и в значителна степен условна , поради зависимостта на развитието на комплекса от Националната рамка за емисиите на СО2 , която е силно рестриктивна.


    При прегледа и анализа на Информация относно „Структурата на административната реализация, от страна на Концедента, на концесионния контрол и оценка на неговата ефективност” и „Отчет за състоянието на проектите за екологично оздравяване на мините, финансирани от държавния бюджет”, изготвени от Министерството на икономиката и енергетиката
    Комисията констатира :
    Относно : Структурата на административната реализация на концесионния контрол от страна на Концедента.
    Министърът на икономиката и енергетиката в съответствие със Закона за концесиите е организирал контрола по изпълнението на концесионните договори /КД/ по чл.2, т. 4 от Закона за подземните богатства. Със заповеди № РД -16-773/31.07.2006 г. и № РД-16-223/ 15.03.2007 г. на Министъра на икономиката и енергетиката е назначена Комисия за контрол по изпълнението на концесионните договори за добив на подземни богатства – твърди горива /по чл. 2, т. 4 от Закона за подземни богатства/. В състава на комисията са включени представители на специализираната администрация на Министерския съвет, на Министерството на финансите, на Министерството на околната среда и водите и на Министерството на икономиката и енергетиката. Комисията е приела правила за своята работа, които са утвърдени от Министъра.
    Длъжностни лица от специализираната администрация на МИЕ – дирекция „Природни ресурси и концесии” - извършват по утвърден от ресорния Заместник министъра график периодичен контрол върху изпълнението на концесионните договори на място на минните обекти.
    Въз основа на констатациите длъжностните лица изготвят доклад до Комисията.
    На свои заседания, които се провеждат по утвърден от Министъра график, Комисията разглежда представените доклади, приема решения и определя срокове за отстраняване на констатираните нарушения и неизпълнения на задължения на концесионерите, както и налагане на санкции при констатирани системни нарушения. Изпълнението на приетите решения Комисията възлага на дирекция „ПРК” – МИЕ.
    В края на всяка година Комисията приема годишен доклад за изпълнението на концесионните договори, който след одобряването му от Министъра на икономиката и енергетиката се представя на Министерски съвет в срок до 31 март на следващата година. Екземпляр от доклада се представя и на Министъра на финансите.
    Годишният доклад съдържа:
    - обобщени резултати за всеки обект на концесия относно: изпълнението на КД, резултатите от извършените проверки и експертизи, извършените одитни проверки от органите за общ контрол / по чл. 102 от ЗК/;
    - предприети действия за отстраняване на възникнали проблеми при изпълнение на КД и при извършване на контролната дейност;
    - анализ на изпълнението и неизпълнението на концесионните договори – предмет на извършвания контрол;
    - изводи и препоръки за отстраняване на възникнали проблеми при изпълнение на концесионните договори и подобряване на контролната дейност.

    Относно : Оценка на ефективността на контрола по изпълнение на концесионните договори.
    До 31.12.2007 г. Министърът на икономиката и енергетиката, упълномощен от Министерския съвет на Република България, е сключил 20 (двадесет) концесионни договора за добив на твърди горива
    Влезлите в сила договори са 19 (деветнадесет). Договорът, сключен с държавното предприятие-концесионер “Мини Марица-изток” ЕАД, не е влязъл в сила поради липсата на приватизация.
    Контролът, от страна на министерството на икономиката и енергетиката, по изпълнението на Концесионните договори се осъществява в съответствие с изискванията на Закона за подземните богатства, Закона за концесиите и Правилника за прилагане на Закона за концесиите.
    Проверки на място са направени на всички концесионери.
    От извършените проверки за изпълнението на концесионните договори може да се направи извода, че не са констатирани случаи при които предмета на дейност на обекта на концесията да е променен.
    Всички концесионери изпълняват задълженията си по концесионните договори да осъществяват добива на въглища от съответните находища в съответствие с установените минни практики.
    През 2007г. администрацията на МИЕ е предприла активни действия за събиране както на просрочените от предишни периоди, така и на текущо дължимите през 2007г. концесионни възнаграждения. Към 01 януари 2008 г. няма несъбрани суми за концесионни възнаграждения и лихви за просрочие.
    Постъпленията, през цялата 2007г., от концесионни възнаграждения за добив на въглища, са в размер на 2 184 246,18 лв.
    Като резултат от осъществения контрол и последващите действия предприети от страна на администрацията на МИЕ, към края на 2007г. всички концесионери са изпълнили основните си задължения по сключените Концесионни договори.
    За 2007 година са установени следните неизпълнения по концесионните договори:
    - забавяне или невнасяне на определените средства в специалните набирателни сметки на дружествата за „Фонд за напускане”, а в някои случаи и не откриване на такива сметки.
    - забавяне представянето в МИЕ за одобряване на Цялостни проекти за разработване на находищата, актуализация на схематични проекти за напускане на концесионни площи и годишни работни проекти и бюджети за 2008г.
    Комисията за контрол е приела решение за отстраняване на тези нарушения през 2008 година.
    През 2007 г. няма подадени жалби от трети лица във връзка с осъществяването и контрола на концесионната дейност за добив на въглища.

    Относно : Отчет за състоянието на проектите за екологично оздравяване на мините финансирани от държавния бюджет
    Организацията, контрола, отчитането и финансирането на дейностите по екологичното оздравяване на районите на бившите въгледобивни мини са регламентирани в ПМС 195/2000г. В тази връзка е създаден Междуведомствен експертни съвет (МЕС) с участие на експерти от МИЕ, МФ, МОСВ, МТСП, МРРБ, ДАГ и АП. Председател на МЕС е Министъра на икономиката и енергетиката.
    МЕС разглежда и предлага за утвърждаване проекти за техническа ликвидация и консервация, техническа и биологична рекултивация и проекти за всички дейности свързани със саниране на околната среда нарушена от бившата въгледобивна дейност в Р България.
    Изразходваните средства за изпълнението на проекти за ликвидация, рекултивация и саниране на нарушените терени от въгледобива в Р България, от началото на процеса до 31. 12. 2007 г. възлизат на общо 138,78 мил. лв., а само за 2007 г. – на 5,7 мил.лв., при план -10, 0 мил. лв.
    Констатирано е ,че през 2007 г. дружествата не са работили нормално, поради факта, че Европейската комисия /ЕК/ не е разрешла ползването на средства от ДБ до м. ноември, независимо, че дирекция „Природни ресурси и концесии”е изпратила преди срока необходимата нотификация в ЕК и всяка допълнително искана от информация от нея. Разрешението през м. ноември е получено само за стари и нотифицирани от КЗК проекти. Едва на 07. 04. 2008 г. ЕК е излязла с решение, че предоставяните средства не са държавна помощ и е разрешила тяхното ползване.
    През 2007 г. някои от дружествата са изпълнили неотложни обезопасителни работи без да могат да платят на фирмите изпълнителки. Неразплатените средства с фирмите са около 0,5 мил. лв.
    Независимо от всички затруднения през 2007 г са усвоени 5,7 мил. лв .
    За следващите три години /2009, 2010 и 2011 г./, по предварителни разчети са определени около 25 мил. лв. за проекти за техническа и биологична рекултивация и надземна ликвидация на обекти непродадени от АДВ.
    Очаква се след 2011 г. в сектор „въгледобив”, дейността ще намалее. Предвижда се остане само частично довършване изпълнението на проекти за техническа и биологична рекултивация, решаване на проблема с отводняването на гр. Перник и евентуално новопоявили се проблеми в района на Пернишкия въглищен басейн.
    Констатира се , че дейността в сектор „въгледобив” е могла да приключи в по кратки срокове при осигуряване ритмично на заявяваните от дружествата средства. Окончателното приключването на процеса е в пряка зависимост от ритмичността на отпусканите от ДБ средства.

    В резултат от прегледа и анализа на постъпилите информационни материали и от дебата по темата Комисията взе следните
    РЕШЕНИЯ :
    1. Дава положителна оценка на представените отчетни и информационни материали.
    2. Оценява , че структурата на административната реализация на концесионния контрол от страна на Концедента е изградена стриктно в съотвествиве с изискванията на законите на страната .
    3. Дава положителна оценка на така изградените структури относно ефективната им дейност при реализация на контрола по изпълнение на концесионните договори.
    4. ПРИЕМА ЗА ЗАДОВОЛИТЕЛНО Състоянието на проектите за екологично оздравяване на мините финансирани от държавния бюджет .
    5. Изразява безпокойство относно неритмичността на предоставянето на средствата от ДБ за екологичното оздравяване на мините.


    Форма за търсене
    Ключова дума