Комисия по енергетиката
10/09/2008
Относно: Проект на Закон за енергийната ефективност, № 802-01-63, внесен от Министерски съвет на 01.08.2008 г.
На свое редовно заседание, проведено на 10.09.2008 г., Комисията по енергетика обсъди внесения от Министерски съвет на 01.08.2008 г. Проект на Закон за енергийната ефективност (Законопроект), № 802-01-63,
В мотивите към Законопроекта се изтъква ,че той е разработен в съответствие с Директива 2006/32/ЕО за ефективност при крайното потребление на енергия и осъществяване на енергийните услуги и Директива 2002/91/ЕО за енергийната ефективност на сградния фонд.
Въвеждането на Директива 2006/32/ЕО в енергийното законодателство налага необходимостта при изпълнението на дейности и мерки за повишаване на енергийната ефективност да бъдат включени и търговците с енергия. Включването на тези нови субекти на пазара на енергоефективните услуги предпоставя въвеждането на многобройни и важни промени в сега действащия Закон за енергийната ефективност, което в съответствие с чл. 11, ал. 1 от Закона за нормативните актове обуславя заменянето му с нов закон.
Основна цел на Директива 2006/32/ЕО е повишаването на енергийната ефективност при крайните потребители чрез система от мерки и дейности за повишаване на конкурентноспособността на икономиката, сигурността на енергийните доставки и опазването на околната среда като основни стълбове на политиката за устойчиво развитие. В тази връзка Директивата изисква да бъдат предприети действия от страните-членки за подпомагане на енергийната ефективност при крайното потребление на енергия и да осигурят непрекъснат растеж и развитие на пазара на енергийните услуги, като по този начин допринесат за постигане целите на Лисабонската стратегия.
В изпълнение на посочените в Директивата цели, Република България е задължена да приеме национална индикативна цел за енергийни спестявания в размер на 9 % от размера на крайното енергийно потребление в обхвата на закона . Тази цел следва да бъде постигната в рамките на 9 години за периода от 2008 – 2016 г.
В тази връзка в чл. 2 от проекта на закон е предвидено като основна цел повишаването на енергийната ефективност чрез система от мерки и дейности при крайните потребители, търговците на енергия и лицата, осъществяващи дейности по пренос и разпределение на енергия.
Посочената в чл. 2 цел и постигането на националната индикативна цел са развити в проекта на закон, както следва:
1) Предвижда се разработването и приемането на Национална стратегия за енергийна ефективност на Република България и Национални планове за действие за енергийна ефективност, които съдържат междинни индикативни и индивидуални цели за енергийни спестявания. Тези цели са разпределени между търговците с енергия и собствениците на сгради и промишлени системи.
2) Прецизира се специалната уредба, свързана с управлението на енергийната ефективност, чрез въвеждането на допълнителни задължения за собствениците на сгради за планиране, изпълнение и отчитане на дейности и мерки за повишаване на енергийната ефективност.
3) Въвеждат се правни норми, свързани с регламентацията на предоставянето на енергийни услуги от физически или юридически лица - търговци с енергия.
4) Уреждат се финансовите инструменти, и икономическата организация на дейностите за повишаване на енергийната ефективност, а именно:
- доброволни споразумения;,
- договори с гарантиран резултат;
- удостоверения за енергийни спестявания.
В съответствие с чл. 8, ал. 1, т. 1 и чл. 37, ал. 2 от законопроекта е доразвита правната уредба за Фонд „Енергийна ефективност” в частта „подпомагане с финансови средства”, като е предвидена правна възможност за правене на вноски за предоставяне на енергийни услуги от търговците с предмет на дейност, включващ търговия с енергия, пренос и/ или разпределение на енергия във Фонда;
Предвижда се създаването на национална информационна система за състоянието на енергийната ефективност в Република България. Информацията от тази система е необходима за правилното планиране и осъществяване на планове и програми за подобряване на енергийната ефективност и за насърчаване и наблюдение на енергийните услуги и другите дейности и мерки за подобряване на енергийната ефективност.
Информацията от системата ще служи за изготвянето на годишни анализи за състоянието на енергийната ефективност, включително изпълнението на индикативните цели, постигнатите резултати и изготвянето на докладите до Европейската комисия.
В допълнение на вече въведените в изпълнение на Директива 2002/91/ЕО за енергийната ефективност на сградния фонд дейности и мерки по енергийна ефективност в сгради, в новия законопроект за енергийна ефективност е въведена и задължителна периодична инспекция за енергийна ефективност на водогрейни котли и климатични инсталации в сгради.
Чрез въвеждането на инспекцията за енергийна ефективност на водогрейните котли и климатични инсталации в сгради на практика се приключва процесът по въвеждане изискванията на Директива 2002/91/ЕО.
Като резултат от досегашното прилагане на подлежащия на отмяна с настоящия законопроект Закон за енергийната ефективност, е възприет нов подход при регламентиране на дейностите и мерките за повишаване на енергийната ефективност, както следва:
– сертифицирането на сгради и тяхното обследване за енергийна ефективност са обособени в самостоятелен раздел в законопроекта, като се предвижда тези дейности да бъдат уредени детайлно в общ подзаконов нормативен акт. Със законопроекта, в съответствие с Директива 2002/91/ЕО, се вежда ново наименование на сертификата за енергийна ефективност – сертификат за енергийни характеристики.
- обследването за енергийна ефективност на промишлени системи се обособява също в самостоятелен раздел, като се предвижда издаването на отделна наредба за извършването на тази дейност.
В съответствие с чл. 5 от Директива 2006/32/ ЕО, в Преходните и заключителните разпоредби на законопроекта е предвидено издаването на указания от Изпълнителните директори на Агенцията по енергийна ефективност и Агенцията за обществени поръчки за задължително определяне и включване в документациите за участие в процедури за възлагане на обществени поръчки за доставка на оборудване и на превозни средства на критерии за минимизиране на разходите за срока на експлоатация на оборудването и за осигуряване на дългосрочна рентабилност.
По време на дебата , бяха направени предложения и изказани становища от страна на народни представители, както следва :
• С така предложения проект на Закон за енергийната ефективности при въвеждането на сертификат за енергийни характеристики на сградата следва да се прецизира уредбата, касаеща данъчните облекчения. На практика новите сгради не получават никакъв стимул при сертифицирането си, а старите трудно биха достигнали нивата на сертификат А и Б, за да ползват данъчни облекчения.
• За нова сграда се предвижда съгл. чл. 18, ал. 5 сертификат да се издава до седем години от въвеждането и в експлоатация, а в следващия текст се предвиждат случаите на актуализирането му, което е в противоречие.
• Да се обсъди въвеждане на образователен ценз(т.е.от лицата, имащи право да извършват обследване и сертифициране да се изключват тези със средно образование).
• Предвидено е наказание за възложителите, които не са предоставили сертификат за сградата, но не е предвидено кой го налага, поради което нормата не е действаща.
• Да се обсъди предвиждане на допълнителни санкции за търговците на енергия, които не изпълняват индивидуалните си индикативни цели по ЗЕЕ – като, например, отнемане на лиценза за извършване на търговия с енергия.
РЕШИ:
1. Предлага на Народното събрание да приеме предложения Проект на Закон за енергийната ефективност, № 802-01-63, внесен от Министерски съвет на 01.08.2008 г.. на първо четене.