Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по енергетиката
17/09/2008

    Относно: ИНФОРМАЦИЯ ЗА ГОТОВНОСТТА НА „МИНИ МАРИЦА-ИЗТОК” ЕАД ЗА РАБОТА В ЕСЕННО-ЗИМНИЯ УСЛОВИЯ ЗА ПЕРИОДА 2008 – 2009 г.
    На свое редовно заседание , проведено на 17.09.2008 г. /сряда/ от 14.30 часа, зала № 456 Комисията по енергетика обсъди постъпилата Информация за готовността на “Мини Марица-Изток” ЕАД за работа в есенно-зимни условия за периода 2008 – 2009 г.. Информацията се предоставя в изпълнение на тематичната програма за дейността на Комисията по енергетика за 2008 г.

    Комисията констатира:

    В раздел „Производствена дейност”

    Мини “Марица Изток” са водещ концесионер във въгледобива на страната. Те експлоатират най-голямото находище на лигнитни въглища в България, което снабдява с въглища три топлоелектрически централи за производство на електроенергия и брикетна фабрика.
    Общият добив на енергийни въглища в Мини “Марица Изток” за осеммесечието на 2008 г. възлиза на 15 171 835 тона лигнитни въглища при разчет по Бизнес-програмата 14 140 000 тона, т.е. има реализирано преизпълнениев размер на 1 031 835 тона въглища , или -107 %. Общо за годината се очаква добив и реализация за консуматорите около 24 400 000 тона въглища, което ще доведе до преизпълнение на плана с 1 300 000 тона въглища.
    Преизпълнение има и в другите технологични дейности, както следва :
    o Откривките са в размер на 63 283 200 м3,което е с 441 150 м3 повече от предходната година ;
    o Разкрити са - 60 862 хил. т.
    o Подготвени са - 6 940 хил. т.
    o Готови за изземване са - 3 680 хил. т.
    o Временно са блокирани - 3 320 хил. т.



    В раздел „зимна подготовка” :

    o Аанализът на състоянието на трите работни борда в рудниците , определени по изчислителните профили е показал коефициент на устойчивост над 1.00. Допускат се локални обрушвания .
    o Състоянието на Северния и Южен неработен борд е устойчиво и не е показал признаци на деформация.
    o Ремонтните и рехабилитационни дейности на минното оборудване са извършени по утвърдения график за 2008 г.По-голямата част от ремонтите са извършени по стопански начин с по-малко финансови разходи и възможността експлоатационния и ремонтен персонал на рудниците да трупа опит в поддръжката на оборудването. Към ремонт чрез възлагане се преминава при условие, че те са с по-висока сложност и обем.;
    o Извършена е профилактика на технологичната механизация и е закупена нова техника;
    o Извършени са мероприятия по електро частта на машините и съоръженията в трите рудника;
    o Профилактиката на водотливните съоръжения е в ход и по график приключва на 15.10.2008 г.
    o Автомобилния парк е обновен и се подържа в добро техническо състояние. Сключени са договори за горива, масла, антифриз, гуми за автомобилите и тракторите.
    o Извършени са мероприятия по ремонта, разширението и обновяването на железопътния транспорт( ж.п. път, подвижен ж.п. състав, вагонен парк);
    o Извършени са комплексни мероприятия по отношение на здравето и безопасността при работа в обектите в зимни условия.
    o Разработени са планове и инструкции за взаимодействие с другите предприятия на територията на комплекса, а именно: Изготвени са и са утвърдени :Временен план за съвместни действия между ТЕЦ “Марица изток-2” ЕАД и “МИНИ МАРИЦА-ИЗТОК” ЕАД при лоши метеорологични и температури под минус 10 градусаи и Инструкция за съвместна експлоатация на “Система за отвеждане водите на р. Овчарица извън целика на рудник “Трояново север” между “МИНИ МАРИЦА-ИЗТОК” ЕАД, НЕК ЕАД Предприятие “Язовири и каскади” и ТЕЦ “Марица изток 2” ЕАД.





    В раздел „Проблеми”


    В рамките на предоставения информационен материал Комисията констатира съществени проблеми , който могат да рефлектират върху успеха на производствената програма на мините за следващата година . Това са проблеми, възникващи при релизация на мероприятия по придобиване на собственост върху земеделски земи, осигуряващи развитието на минните работи.
    Така, например през 2007 година поради масови и в някои случаи колективни възражения по отношение стойността на земите от страна на собствениците в селата Трояново, Бели Бряг и кв. Гипсово, на които е предложено откупуване на имотите процесът е блокиран. Приложена е технология на пряко договаряне за закупуване, до цени за съответните категории почти два пъти по-високи от определените от оценителя през 2007 година. Проведени са няколкократни персонални срещи и преговори със собствениците през 2007 и през 2008 година. В повечето случаи исканията са били за 2500 лв. на декар, а в някои за 5000 лв. на дка, които са много по-високи от стойностите определени от лицензираните оценители.
    Най-тревожно се оказва положението пред фронта на минните работи в рудник „Трояново-север”. До момента са направени предложения за закупуване от собствениците на 31 имота в с. Трояново, 30 имота в кв. Гипсово и 18 в с. Бели Бряг. Тези имоти са необходими за развитието на рудник „Трояново-север” до 2010 година включително.
    Съгласие се постига с много малка част от собствениците.
    Ръководството на мините е изправено пред невъзможността да бъде осигурена собствеността върху земеделските имоти възпрепятства развитието на рудник „Трояново-север” и събирането на хумуса пред фронта на рудника. При тази ситуация възможността за развитие на рудник „Трояново-север” се свежда до една година с промяна конфигурацията на фронта на минните работи на V –ти откривен хоризонт с цел да не се засяга чужда собственост.





    Не много по-различна е ситуацията пред фронта на минните работи и в другите два рудника.
    След проведените обсъждания на представената информация Комисията по енергетика взе следните
    Р Е Ш Е Н И Я :
    1. Приема информацията като дава висока оценка за пълнота на представяне на проблема.
    2. Предлага да се извърши парламентарно проучване на казуса с очуждителните процедури при наличие на действуващ концесионен договор за открит добив на въглища при спор с трета страна , собственик на земята и, при необходимост да се предприемат законодателни инициативи по промяна на текстове на Закона за концесиите и Закона за устройство на териториите, позволяващи преминаване към изпъление,дори при съдебен спор.;
    3. Възлага на Ръководството на Мините , в месечен срок да внесе информация по открити въпроси от предходен парламентарен контрол, както следват :

    o Оценка на ефективността на концесионния контрол;
    o Състояние на проектите за екологично оздравяване на мините, финансирани от държавния бюджет: степен на изпълнение до момента, изразходвани средства, прогнозни срокове за завършване;
    o Ценова политика и структура на цените на Мини “Марица изток”. Връзка на ценовата политика с технологичното обновяване.


    Форма за търсене
    Ключова дума