Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по културата
12/11/2008

    Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2009 г. и становище по проекта на бюджет на съдебната власт за 2009 г., № 802-01-82, внесени от Министерския съвет на
    31. 10. 2008 г.

    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    _____________________________________________________________
    КОМИСИЯ ПО КУЛТУРАТА



    Д О К Л А Д

    Относно: Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2009 г. и становище по проекта на бюджет на съдебната власт за 2009 г., № 802-01-82, внесени от Министерския съвет на
    31. 10. 2008 г.

    На свое редовно заседание, проведено на 12 ноември 2008 г., Комисията по културата разгледа и обсъди Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2009 г. и становище по проекта на бюджет на съдебната власт за 2009 г., № 802-01-82, внесени от Министерския съвет на 31. 10. 2008 г., с приложено становище на министъра на културата относно проектобюджета на Министерството на културата за 2009 г.
    На заседанието на Комисията присъстваха министърът на културата проф. Стефан Данаилов, заместник – министрите Иван Токаджиев и Надежда Захариева и други представители на Министерството на културата, както и директорът на Дирекция „Държавни разходи” в Министерството на финансите Владимир Петров и други представители на Министерството на финансите.
    При обсъждането на законопроекта по функция “Култура” и по бюджета на Министерството на културата за 2009 г. бе изслушан министърът на културата проф. Стефан Данаилов.
    Законопроектът за държавния бюджет на Република България за 2009 г. продължава осъществяваните през последните години политики и мерки, насочени към икономически растеж, стимулиране на инвестиционната активност и заетостта чрез данъчно – осигурителната политика, както и към подобряване на ефективността и разпределението на публичните ресурси за приоритетни области и повишаване качеството на публичните финанси. Параметрите на Бюджет 2009 са определени съобразно основните рискове пред фискалната политика, свързани с високия дефицит по текущата сметка на платежния баланс, запазване темпа на инфлация, възможно забавяне на вътрешното търсене и растеж в резултат на забавените темпове и дисбалансите на световната икономика.
    Израз на активната икономическа политика на правителството са включените мерки в законопроекта за бюджет 2009, целящи стимулиране на икономиката и поддържане на инвестиционната активност, както и редица буфери за смекчаване на вероятните последици от финансовата криза върху реалния сектор. Предложените мерки, групирани в три пакета – „Икономическа активност”, „Пазарна гъвкавост” и „Гъвкавост на социалните мрежи”, са основният инструмент за противодействие на световната финансова криза. Тези политики и мерки включват благоразумна фискална политика чрез поддържане на положително салдо по консолидираната фискална програма не по-малко от 3% от брутния вътрешен продукт и максимално ниво на разходите, които се преразпределят през бюджета в средносрочен план, в размер до 40% от БВП. В Бюджет 2009 са заложени и следните фискални буфери:
    - намаляване със 7 на сто разходите и трансферите по Републиканския бюджет, с изключение на инвестиционните разходи;
    - възможност за прехвърляне на допълнителни бюджетни кредити за капиталови разходи за сметка на намаляване на текущите разходи;
    - ограничаване на възможността за пренасочване на капиталови разходи за издръжка.
    Съгласно законопроекта за Бюджет 2009, прогнозният брутен вътрешен продукт (БВП) през 2009 г. е 73 485 млн. лв. Проектобюджетът предвижда реален ръст на БВП от 4,7% поради очаквано въздействие върху икономиката на България на финансовата криза и забавяне на темповете на растежа в еврозоната. Инфлацията в края на 2009 г. се предвижда да бъде около 5,4%, а средногодишната инфлация – 6,7%. Дефицитът по текущата сметка през 2009 г. се очаква да бъде 22,2% от БВП.
    Консолидираната фискална програма (КФП) за 2009 г. създава възможност за реализиране на правителствените приоритети при балансиране на вероятните рискове и спазване на необходимите бюджетни ограничения.
    През 2009 г. общият размер на приходите и помощите по КФП се очаква да бъде 32 556,3 млн. лв. или 44,3% от БВП, което представлява ръст от 19,7% спрямо програмата за 2008 г. През 2009 г. разходите на консолидирана основа (без вноската на Република България в общия бюджет на Европейския съюз) са в размер на 29 430,2 млн. лв. или 40,0% от БВП, което представлява ръст от 19,1% спрямо програмата за 2008 г. Вноската в общия бюджет на ЕС е в размер на 931,8 млн. лв. или 1,3% от БВП. За 2009 г. е планирана положителна бюджетна позиция по КФП в размер на 2 194, 3 млн. лв. или 3,0% от прогнозния БВП.
    За 2009 г. за функция “Култура” по консолидираната фискална програма са предвидени общо разходи в размер на 445,0 млн. лв., които са 0,6 % от брутния вътрешен продукт. Запазен е процентът на разходите от БВП за 2009 г. спрямо този за 2008 г. За 2009 г. са предвидени 68,5 млн. лв. повече от 2008 г.
    Тези разходи включват разходите по републиканския бюджет в размер на 105,5 млн. лв., от които за Министерството на културата са 93,9 млн. лв.; разходи на общините 157,9 млн. лв., както и разходите в частта за култура на Българското национално радио 60,1 млн. лв. и на Българската национална телевизия 92,0 млн. лв., разходи по централния бюджет 29,5 млн. лв.
    Разходите за култура, включени в проектобюджета на Министерството на културата за 2009 г., в размер на 93,9 млн. лв., са предназначени преди всичко за осигуряване на поставените от министерството стратегически и оперативни цели в областта на културата и реализиране на свързаните с тях политики и програми.
    Основните политики на Министерството на културата за 2009 г., свързани със стратегическите цели в областта на културата, са:
    - Политика в областта на опазване на културно – историческото наследство и подпомагане създаването и разпространението на изкуство, на културни продукти и услуги;
    - Политика в областта на популяризиране на културата;
    - Политика в областта на качественото образование по изкуства и култура.
    Проектобюджетът за култура е разработен в контекста на политика за оптимално и ефективно разпределение на средствата, съобразно с дефинираните икономически приоритети.
    Министерството на културата провежда политики, програми и дейности по съответни функционални направления, като с предвидените разходи се създават условия министерството да осъществи реализирането на своите политики за 2009 г.
    В законопроекта са предвидени разходи на Министерството на културата в размер 121 899,6 хил. лв., от които 110 158,5 хил. лв. текущи разходи и 12 602,8 хил. лв. капиталови разходи. Осигурено е финансиране на творчески проекти и програми в областта на театъра, музиката и танца, музейното дело, филмопроизводството. С проектобюджета са създадени условия за осигуряване издръжката на културните институти: театри, опери, оркестри, оперно-филхармонични дружества, културна дейност.
    Предвидените приходи са в размер 17 700,0 хил. лв.
    В централния бюджет предвидените общо 29,5 млн. лв. се разпределят за съфинансиране на програми и проекти по Закона за закрила и развитие на културата; за наградни фондове на международни и национални конкурси; за подкрепа на значими национални фолклорни събития; за проекти по опазване и съхраняване на недвижимото културно – историческо наследство с национално и световно значение; за подобряване качеството на услугите в регионалните библиотеки и музеи и обогатяване на библиотечните фондове с българска литература; за финансиране на читалищна дейност по Закона за читалищата.
    И през 2009 г. се разчита на участието на общините в културния живот, като е предвидено пренасочване на средства преди всичко за финансиране на програми и проекти. Потвърждение на това е текстът на § 36 от Преходните и заключителни разпоредби на законопроекта относно определяне механизма на финансиране на културните институти с участието на общините.
    Разходите за издръжка на културните дейности, финансирани чрез общинските бюджети за 2009 г., са в размер на 157,9 млн. лв., от които 81,7 млн. лв. са делегирани от централния бюджет, и за местни културни институти – 76,2 млн. лв.
    По време на дискусията мнозинството от народните представители се обединиха около мнението, че през 2009 г. ще бъдат осигурени необходимите средства за реализиране на правителствената политика в областта на културата и, че Законопроектът за държавния бюджет на Република България за 2009 г. представлява един балансиран проект със заложени съответни параметри, политики и мерки за противодействие на световната финансова криза, които ще осигурят възможност за максимално запазване гъвкавостта на икономиката и предпазване от изкривявания на пазара и конкурентната среда.

    След проведеното обсъждане на законопроекта и на становището на Министерския съвет по проекта на бюджета на съдебната власт, както и след разискванията по бюджета на функция “Култура” и на Министерството на културата, в Комисията по културата се проведе гласуване, което приключи със следните резултати: “За” – 5 народни представители, “Против” – 4, “Въздържали се” – няма.

    Въз основа на гореизложеното и на резултатите от гласуването Комисията по културата предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2009 г. и становището на Министерския съвет по проекта на бюджет на съдебната власт за 2009 г., № 802-01-82, внесени от Министерския съвет на 31. 10. 2008 г.





    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО
    КУЛТУРАТА:

    НИНА ЧИЛОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума