Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по културата
14/09/2005
    Протокол №2
    На 14 септември 2005 г. се проведе заседание на Комисията по култура при следния

    Дневен ред:

    1. Обсъждане и приемане на Вътрешни правила за организацията и дейността на Комисията по култура.
    2. Разни.

    На заседанието присъстваха Радостина Попова, Таня Люцканова, Емил Бехар и Владимир Минков.

    Заседанието бе открито в 16,00 часа и ръководено от госпожица Нина Чилова – председател на Комисията по култура.
    Към протокола се прилага списък на присъстващите.

    * * *

    ПРЕДС. НИНА ЧИЛОВА: Добър ден, колеги!
    Имаме кворум, така че можем да започнем днешното заседание.
    Надявам се, че всеки един от вас е получил Вътрешните правила за организацията и дейността на Комисията по култура.
    Бих искала да докладвам, че до този момент нямаме постъпили предложения по Вътрешните правила, така че предлагам да започнем по предложения проект и вече ад ход, кой каквито предложения има да ги дискутираме и да преминем към приемането на правилата.
    Има ли други предложения по дневния ред? Не виждам.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против – няма, въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет.

    Преминаваме към обсъждането на проекта за Вътрешни правила за организацията и дейността на Комисията по култура.
    По чл. 1 има ли някакви бележки и предложения? Не виждам.
    Който е съгласен с така предложената редакция за чл. 1, моля да гласува.
    За – 9, против – няма, въздържали се – няма.
    Член 1 е приет.
    По чл. 2 има ли бележки и предложения? Не виждам.
    Който е съгласен с така предложената редакция за чл. 2, моля да гласува.
    За – 9, против – няма, въздържали се – няма.
    Член 2 е приет.
    По чл. 3 има ли бележки и предложения? Не виждам.
    Който е съгласен с така предложената редакция за чл. 3, моля да гласува.
    За – 9, против – няма, въздържали се – няма.
    Член 3 е приет.
    По чл. 4 има ли бележки и предложения? Не виждам.
    Който е съгласен с така предложената редакция за чл. 4, моля да гласува.
    За – 9, против – няма, въздържали се – няма.
    Член 4 е приет.
    Заповядайте, проф. Станилов.

    СТАНИСЛАВ СТАНИЛОВ: Предлагам да го направим по възможно най-краткия начин – който има бележки по различните бележки, да ги каже по реда на членовете и да гласуваме ан блок, ако не нарушаваме правилата.
    Ако няма никакви бележки по целия проект, да го гласуваме ан блок.
    ПРЕДС. НИНА ЧИЛОВА: Вие предлагате нещо по-радикално.
    Колеги, искам да ви кажа, че по чл. 5 има една редакционна грешка. В текста: “Дневният ред на заседанието се предлага от председателя, а в негово отсъствие от определен от него заместник-председател или от членове на комисията, поискали свикването на заседанието по чл. 3...” думите “по чл. 3” да се четат “по чл. 4, ал. 5, т. 2”.
    Бележката е чисто редакционна. Тоест по искане на една трета.
    Ако няма други възражения, колеги, аз също подкрепям предложението на проф. Станилов.
    Ако има някакви допълнителни бележки или предложения по така предложения проект, моля да ги кажете.
    Заповядайте, господин Дилов.
    ЛЮБЕН ДИЛОВ: Благодаря, госпожо председател.
    Колеги, аз имам само едно предложение Става дума за чл. 6, т. 4 – “по решение на комисията отделни заседания могат да бъдат закрити”. Мисля, че е редно да уредим как се взима решение за закрито заседание.
    Смятам, че режима за взимане на такова решение е малко по-сложен от обикновеното мнозинство. Затова предлагам т. 4 на чл. 6 да стане:
    “4. по решение на комисията отделни заседания могат да бъдат закрити. Решение за закрито заседание се взима с две трети от присъстващите.”
    ПРЕДС. НИНА ЧИЛОВА: Това е по Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. Там се дава такава възможност и е казано какъв е кворумът и формата. Не е счетено тук да бъде преписано условието.

    Заповядайте.
    ЛЮБЕН ДИЛОВ: Моята логика е следната. Ако се налага да има закрито заседание, то безспорно представлява някаква тема от обществен интерес и затова смятам, че по-голяма част от присъстващите в комисията би трябвало да се произнесат по това дали заседанието трябва да бъде закрито или не, а не с хипотезата, която е в пленарната зала, тоест обикновено мнозинство.
    Това е предложението ми, което правя съвсем конкретно, а именно, т. 4 от чл. 6 да стане:
    “4. по решение на комисията отделни заседания могат да бъдат закрити. Решение за закрито заседание се взима от две трети от присъстващите”.
    Тогава в чл. 7 трябва да има и изменението, че “Решенията на Комисията по култура се вземат с обикновено мнозинство от присъстващите членове на комисията с изключение на т. 4 на чл. 6”.
    В големия правилник не е уредено как се взима решение за закрито заседание на комисия, чиито заседания по принцип са открити. Няма такъв текст. След като няма конкретен текст, би трябвало да се прилага члена на общото решение, което е за пленарната зала, а за пленарната зала е с обикновено мнозинство.
    ПРЕДС. НИНА ЧИЛОВА: Имате думата, колеги.
    Заседанията, които са свързани с държавна и служебна тайна, са по принцип закрити. Аз, да ви призная, досега винаги в предишните комисии е било с нормално, обикновено мнозинство, както е по аналог. Може би огледално на решението, което се взима в пленарната зала.
    Имаме постъпило предложение.
    Ще го прочета още веднъж:
    “По решение на комисията отделни заседания могат да бъдат закрити. Решението за закрито заседание се взима с две трети от присъстващите.”
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 4, против – 2, въздържали се – 3.
    Не се приема.

    Преминаваме нататък.
    Член 9 е текст, който сме включили с оглед на възможността за изслушване на наблюдателите в Европейския парламент. Това е нов момент, който не е стандартен текст, не е съществувал.
    Още един текст – на чл. 11. Това е възможността да инициираме такива обществени обсъждания и дискусии по важни и значими законопроекти, нещо което не е съществувало в предишните правила.
    Ако няма други забележки към тези правила, предлагам да ги приемем.
    Който е съгласен с предложения проект в този вид, моля да гласува.
    За – 9, против – няма, въздържали се – няма.
    Вътрешните правила за организацията и дейността на Комисията по култура са приети.
    Това, което очакваме да мине през Министерския съвет в четвъртък и вероятно другата седмица, е Закона за авторското право и сродните му права, който е евроинтеграционен, и ще бъде разпределен на нашата комисия.
    В този формат ще си позволя да предложа на вашето внимание нещо. Смятам, че би било добър знак Закона за меценатството, който беше от миналото Народно събрание, да го вкараме в Четиридесетото Народно събрание консенсусно от всички политически сили. Разбира се, веднага искам да ви кажа, че има доста неща, които ще прецизираме между първо и второ четене.
    Ще сформираме работна група с експерти, защото има неща, които трябва да се променят и да се поправят. В Тридесет и деветото Народно събрание този закон мина само на първо четене, но е останал. Така че ние, за да подновим дебата и дискусиите, трябва да го вкараме в това Народно събрание.
    Министерският съвет, сам по себе си, ще бъде ангажиран с всички тези евроинтеграционни проекти. Говорила съм с министъра и той не възразява да го вкараме като народни представители, тоест от всички политически сили, за да може да върви.

    Тук има един много важен момент. Тъй като този законопроект е свързан с много данъчни преференции, хубаво би било да мине на първо четене, за да може между първо и второ четене да вкараме всички тези преференции в данъчните закони, тъй като след един месец започваме да гледаме всички данъчни закони. Защото систематичното им място е там.
    Аз ще имам грижата да подготвя този законопроект и да го вкарам вече в пленарната зала – дали ще бъде в четвъртък или в петък, ще видя. Ще раздам на всички по един вариант на този законопроект, за да можем да го подпишем и моят ангажимент е да искаме да се гледа в пленарната зала на първо четене.
    Законопроектът е някъде към 80-90 текста. Още утре ще ви раздам законопроекта. В момента готвим мотивите, но все пак вие да го имате, за да се запознаете с него.
    Хубаво е, добър или лош, да влезе, защото е изключително необходим. Тук има един лек нюанс. Знаете, че в предишното Народно събрание имаше сериозни обструкции от Министерството на финансите. Тогава, когато има политическа воля зад него, когато всички сме обединени около него, тогава бихме имали много по-голяма сила за тежестта на аргументите, за да можем да отвоюваме тези преференции.
    Аз ще имам грижата още утре, в четвъртък, или петък да ви го раздам, за да се запознаете и да го вкараме в пленарната зала.
    Заповядайте, госпожо Атанасова.
    АНЕЛИЯ АТАНАСОВА: По чл. 11 по Вътрешните правила имам предложение изслушването на творческите гилдии да стане по места и като среща с хората, които ги касаят всички културни проблеми.
    ПРЕДС. НИНА ЧИЛОВА: Ние имаме такава опция, че комисията може да провежда заседания извън София. Тоест на място да се изслушват представители на творческите гилдии.
    АНЕЛИЯ АТАНАСОВА: Мисълта ми беше, че по места ние искаме да си организираме срещи, на които да се инициират предложения от творческите колективи.


    ПРЕДС. НИНА ЧИЛОВА: Има ли друго, колеги?
    Заповядайте, проф. Станилов.
    СТАНИСЛАВ СТАНИЛОВ: Как може всички проектозакони, които предстоят да се гледат, да ги получавам, за да се запозная с тях?
    ПРЕДС. НИНА ЧИЛОВА: Това, което имаме към настоящия момент, това е само Закона за меценатството, който е от предишния парламент.
    Законът за авторското право и сродните права го чакаме да дойде от Министерския съвет и веднага ще ви бъде раздаден. Той интеграционен закон.
    Това, което се готви, и мисля, че Вие тук ще ми бъдете изключително полезен, е Закона за паметниците на културата, който е правен в предишния парламент, но аз нямам никакъв формат при мен.
    Поемам тази отговорност да издиря от архива всичко онова, което е минало, за да обобщим нещата и тогава ще ви ги раздадем.
    СТАНИСЛАВ СТАНИЛОВ: Има един закон, който е писан още при госпожа Москова.
    ПРЕДС. НИНА ЧИЛОВА: Няма да има никакъв проблем, но тези, за които Вие казвате от Емма Москова, аз предполагам, че трябва да го има в архива, от проф. Дойнов, който е имал два закона, ще ги изнамерим, за да ги обобщим и да започнем да работим около тях.
    АНЕЛИЯ АТАНАСОВА: Какво става със Закона за читалищата? Мисля, че е готов за второ четене.
    ПРЕДС. НИНА ЧИЛОВА: Тук има един такъв чисто процедурен момент. Тези закони, които са минали на първо четене, но не са минали на второ четене в Тридесет и деветото Народно събрание, ние не можем да продължаваме процедурно по тях. Тоест, ако искаме да ги разглеждаме, ние трябва отново да ги вкараме, да минат на първо четене и тогава да действаме.
    Аз не искам да навлизаме по-нататък. Нека да се концентрираме сега до първата сесия. Мисля, че Закона за меценатството, Закона за паметниците на културата и другите, а по-натам ще гледаме другите неща.

    Има ли други предложения, колеги? Не виждам.
    Благодаря ви за участието.
    Закривам заседанието.


    (Закрито в 16,30 часа)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Нина Чилова


    Форма за търсене
    Ключова дума