ПРОТОКОЛ №20
На 29 ноември 2006 г. се проведе редовно заседание на Комисията по културата при следния
Дневен ред:
1. Разглеждане на законопроект за ратифициране на Протокола за изменение на Споразумението за свързаните с търговията аспекти на правата върху интелектуалната собственост /Споразумението ТРИПС/, № 602-02-59, внесен от Министерския съвет на 20.11.2006 г.
На заседанието присъстваха: Лъчезар Борисов – заместник-министър на икономиката и енергетиката, Цветелина Георгиева Димитрова – гл.експерт в дирекция “Външноикономическа и търговска политика” – МИЕ, Марияна Дякова Рашева – Патентно ведомство.
Заседанието на Комисията по културата започна в 14,45 часа и бе открито и ръководено от госпожа Нина Чилова – председател на Комисията по културата.
* * *
ПРЕДСЕДАТЕЛ НИНА ЧИЛОВА: Уважаеми колеги, откривам заседанието. Изчакахме според регламента 15 минути и откривам заседанието с падащ кворум. Освен това ние не сме водеща комисия, подкомисия сме.
Дневният ред е от една точка, а именно разглеждане на законопроект за ратифициране на Протокола за изменение на Споразумението за свързаните с търговията аспекти на правата върху интелектуалната собственост /Споразумението ТРИПС/, № 602-02-59, внесен от Министерския съвет на 20.11.2006 г.
Други предложения да имате по дневния ред? Няма.
Който е съгласен, моля да гласува. Приема се единодушно. Благодаря ви!
Давам думата на господин Лъчезар Борисов – заместник-министър на икономиката и енергетиката да представи законопроекта.
Заповядайте, господин Борисов!
ЛЪЧЕЗАР БОРИСОВ: Уважаема госпожо председател, госпожи и господа народни представители, позволете ми да ви представя предложението на Министерския съвет до Народното събрание за ратифициране със закон на Протокола за изменение на Споразумението за свързаните с търговията аспекти на правата върху интелектуалната собственост, приет на 6 декември 2005 г. в Женева.
Изменението на ТРИПС урежда случаите, когато фармацевтичните продукти, произведени под принудителни лицензи, могат да бъдат изнасяни за страни, засегнати от здравни кризи, които нямат собствен производствен капацитет. Това е първото досега изменение на споразумението на Световната търговска организация.
Основание за неговото приемане се съдържа в мандата от декларацията по споразумението ТРИПС и общественото здраве, приета на министерската конференция на Световната търговска организация на 14 ноември 2001 г. в Доха, Катар. В точка 6 от декларацията се признава, че съществуват страни членки на Световната търговска организация, които нямат или притежават недостатъчни възможности на фармацевтичната промишленост и за които е проблем ефективното прилагане на принудителното лицензиране, съгласно сега действащите условия на споразумението ТРИПС, а именно, че принудителни лицензи за производство трябва да се издават предимно за нуждите на вътрешния пазар. Това е в член 31.
На заседание на Общия съвет на Световната търговска организация на 6 декември 2005 г. беше приет протокола за изменение на споразумението. Протоколът предвижда включването на допълнителен член на споразумението, член 31 и приложение към него.
Член 31 постановява, че ограниченията по член 31е няма да се прилагат при издаването на принудителни лицензи за целите на производството на фармацевтичен продукт и неговото изнасяне за друга страна член, засегната от здравната криза. В член 31bis се съдържат и разпоредби относно заплащането на дължимото възнаграждение на притежателя на патента, реализиране на икономии от мащаба чрез регионалните търговски споразумения, в които участват най-слабо развитите държави и разпоредби относно приложимостта на дисциплините на Световната търговска организация.
В приложение към споразумението се уреждат дефинициите, изискванията за опаковане и етикиране на продуктите, за предотвратяване на реекспорта, за нотифициране в Световната търговска организация.
Допълнение към приложението постановява начините за оценяване на наличния производствен капацитет за лекарства.
Изменението на Споразумението ще влезе в сила след ратификация от страна на две трети от държавите членки на Световната търговска организация.
Министерският съвет одобри Протокола за изменение на Споразумението ТРИПС на 17 ноември 2006 г. с Решение № 789 и предлага на Народно събрание да го ратифицира със закон.
Благодаря ви за вниманието!
ПРЕДСЕДАТЕЛ НИНА ЧИЛОВА: Благодаря, господин заместник-министър!
Колеги, преди да преминем към обсъждане, ще си позволя да дам думата на госпожа Рашева от Патентното ведомство.
МАРИЯНА РАШЕВА: Съвсем накратко в допълнение на заместник-министър ще кажа, че Патентното ведомство също така подкрепя приемането на законопроекта поради причината, че Доха декларацията за принудителните лизензи за производство на лекарствени средства за страни, които нямата капацитет и които са в нужда, вече е имплементирана в Регламент на съвета № 816 от 2006 г., който ние директно ще прилагаме от януари 2007 г. Така че, това още повече е в подкрепа на приемането на законопроекта. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НИНА ЧИЛОВА: Благодаря Ви!
Колеги, имате думата за въпроси, мнения.
РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Моля за едно допълнително пояснение във връзка с употребеното понятие “принудителни лицензи”.
МАРИЯНА РАШЕВА: Принудителната лицензия е понятие, което се използва в патентното законодателство и към нея се прибягва в определени случаи, които са имплиментирани в Закона за патентите и които са почти едни и същи за цялото световно законодателство. Те са най-общо следните – когато притежателят на патента не го е използвал за задоволяване на националния пазар за определен период от време, или когато има някакво бедствено положение, някаква здравна криза или сме във военно положение, определено лице, което има възможност да задоволи пазара или да предостави и да изработи продукта, който е защитен с патент, за да задоволи нуждите на населението от лекарства или при определено военно положение, може да поиска от съответното Патентно ведомство предоставяне на принудителна лицензия за използването на това изобретение. Тоест да не се обръща към патентопритежателя, а да се обърне директно към ведомството съответно за това използване на изобретението той ще дължи на патентопритежателя някакво възнаграждение. Това е.
РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Не напразно зададох този въпрос. Благодаря за отговора! Значи това е елемент от общата стратегия, така да се каже на логото на производителите на генерични лекарства срещу логото на тези, които произвеждат оригинални лекарства. В момента върви в Комисията по здравеопазване обсъждане на законопроекта за лекарствените продукти и там този сблъсък също се проявява, доколко е възможно производителите на генерични лекарства да заобиколят или да пробият патентното право, регистрирайки само едно от действията на лекарствата, което те са произвели на генеричен принцип, и възможността те да го пласират на пазара. Но така или иначе това не означава, че става дума за конкуренция между добри и лоши лекарства, а конкуренция между интересите на различните производители. Мисля, че е в наш национален интерес ние да подкрепим това предложение, защото и в Комисията по здравеопазване – там, където се разисква проблема от тази гледна точка генерици и производители на оригинални лекарства, аз също бих подкрепил по-скоро възможността генеричните лекарствени продукти по-рано да получат възможност да бъдат пласирани на националния пазар, защото те не представляват по-лоши лекарства, но за сметка на това са много по-евтини и с много по-богати възможности за приложение спрямо нашите покупателни способности. Благодаря!
ПРЕДСЕДАТЕЛ НИНА ЧИЛОВА: Благодаря. Колеги, други въпроси?
Ако няма, който е съгласен да подкрепи законопроекта за ратифициране на Протокола за изменение на Споразумението за свързаните с търговията аспекти на правата върху интелектуална собственост, моля да гласува. Единодушно се подкрепя. Благодаря ви колеги. Благодаря и на вносителите.
Закривам заседанието.
(Заседанието на Комисията завърши в 14,55 часа)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО КУЛТУРАТА:
Нина Чилова