Комисия по правата на човека и вероизповеданията
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ПРАВАТА НА ЧОВЕКА И ВЕРОИЗПОВЕДАНИЯТА
П Р О Т О К О Л
№
На 23 октомври 2008 г., четвъртък, се състоя редовно заседание на Комисията по правата на човека и вероизповеданията.
Заседанието се проведе при следния
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. Среща с делегация от Института по законодателство на Украйна – проучване опита на България в областта на антидискриминационното законодателство.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за гражданската регистрация, № 854-01-52, внесен от н.п. Христо Бисеров и Рейхан Аблеким – продължение.
3. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавния служител, № 802-01-73 от 25.09.2008 г., внесен от Министерския съвет.
4. Разни.
Заседанието бе открито в 15.00 ч. от председателя на комисията господин Огнян Герджиков.
Списъкът на присъстващите народни представители и гости се прилага към протокола.
* * *
ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Уважаеми дами и господа, позволете ми да открия редовното заседание на Комисията за правата на човека за вероизповеданията със следния:
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. Среща с делегация от Института по законодателство на Украйна за проучване опита на България в областта на антидискриминационното законодателство.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавния служител, № 802-01-73 от 25.09.2008 г., внесен от Министерския съвет.
3. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за гражданската регистрация, № 854-01-52, внесен от н.п. Христо Бисеров и Рейхан Аблеким – продължение.
4. Разни.
Предлагам втора точка да бъде не така, както е в съобщението за заседанието, което имате, а да бъде Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за гражданската регистрация, внесен от народните представители Христо Бисеров и Рейхан Аблеким – продължение, защото този въпрос беше веднъж на нашето внимание. Следваща точка да бъде Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за държавния служител, внесен от Министерския съвет.
Предполагам, че нямате възражения по предложения дневен ред, което ми дава основание да поздравя гостите от Украйна с „Добре дошли!” госпожа Виктория Третякова, госпожа Алла Санченко и госпожа Лидия Горбунова.
Добре дошли в българския парламент! За нас е удоволствие да се срещнем с представители на Института по законодателство на Украйна.
Добре дошъл и на господин Кемал Еюп – председател на Комисията за защита от дискриминация
ПО ТОЧКА ПЪРВА
Среща с делегация от Института по законодателство на Украйна – проучване опита на България в областта на антидискриминационното законодателство.
Тези няколко думи, които смятам да кажа, първо, са едно желание за приветствие към нашите гости и да споделя, че ние работим прекрасно с Комисията за защита от дискриминация. Нашият закон, който действа, е от 2004 г. - Закон за защита от дискриминация, има-няма 4 години, а вече 7 пъти е изменян.
Самият закон е хубав. Той е съобразен с европейските директиви и е получил висока оценка от Европейската комисия, но това не пречи да изменяме и добрите закони – една не много добра практика на българския парламент. С удоволствие бих чул дали практиката е сходна във Върховната рада на Украйна, дали така често променяте вашите закони, но ние твърде често го правим, което на мен лично не ми харесва.
Иначе що се отнася до взаимодействието с Комисията за защита от дискриминация, то е възможно най-доброто. Аз поне така смятам и господин Еюп едва ли ще ме опровергае. До нашата комисия почти не достигат жалби, свързани с дискриминация, защото 99 на сто от тях отиват директно в Комисията за защита от дискриминация. Това е поради обстоятелството, че тази комисия има една много добра дейност по разгласяване на предмета си на дейност и всъщност тази стройна организация дава своите резултати.
Ние сме готови да отговаряме на въпросите, които имате към нас.
И още веднъж „Добре дошли!”.
ВИКТОРИЯ ТРЕТЯКОВА: Ние сме щастливи да посетим вашата прекрасна страна, вашия парламент. Много сме благодарни затова, че намерихте време да ни отделите. Ще се постараем опитът на вашата страна да го използваме и да създадем такъв орган както вашата Комисията за защита от дискриминация и антидискриминационната политика.
АЛЛА САНЧЕНКО: От своя страна също искам да благодаря на колегите от комисията, която много позитивно се отнесе към нашата инициатива да изучим техния опит. Вниманието на парламента по отношение дейността на тази комисия се изразява в това, че комисията достатъчно се финансира и по всички въпроси на своята дейност намира подкрепа.
Действително за нас това е важно – да изучим този опит, тъй като в Украйна стоим пред възможно договаряне за асоциирано членство в Европейския съюз и вече работим по усъвършенстване на законодателството в различни сфери. Естествено защитата правата на човека е най-главната работа на държавата. В този аспект дейността, за съжаление, институционално не е оформена.
Опитът, който ние научихме, е доста ценен за нас. Ние бяхме в много учреждения по време на нашата визита и задавахме всевъзможни – и удобни, и неудобни, въпроси с цел после професионално да работим с парламентаристите, с представителите на органите на властта и агитиране за създаването на такъв орган. Благодаря ви.
ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: И аз Ви благодаря.
Заповядайте, госпожо Горбунова.
ЛИДИЯ ГОРБУНОВА: От своя страна искам да благодаря на парламента, затова, че днес ни приема на свое заседание. Много е интересно, че можем да присъстваме на заседание на комисията на парламента.
По повод взаимодействието с Комисията за защита от дискриминация на нас би ни било интересно да научим какви трудности е имало при приемането на Закона за защита от дискриминация при прохождането му в парламента и в това число във вашата комисия – имало ли е дискусии по повод приемането на този закон и как са се решавали проблемите във вашата комисия?
ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Господин Ахмед Юсеин – заместник-председател на комисията.
АХМЕД ЮСЕИН: Благодаря, господин председател.
Уважаеми дами и господа, скъпи гости! Въпросът е резонен, тъй като, първо, господин председателят проф. Герджиков каза мнението си относно промените, които са настъпили в закона, приет през 2004 г. Всяка нова законодателна инициатива, която трябва да бъде вмъкната в ежедневието на дадена страна, трябва да бъде съобразена с много факти, с много други закони, с европейското законодателство. Страна, която е съумяла да се съобрази с всички тези неща, когато приема закона, тя сигурно няма да има тези поправки след това. Но аз, като член на тази комисия, мога да кажа, че самият закон и самата Комисия за защита от дискриминация даде възможност на нас, народните представители от тази комисия, малко да ни олекне работата.
Искам да кажа, че ефективните решения, които взема комисията, са съобразени със закона и работодателите, и други държавни и общински институции се съобразяват с нейните решения и ги изпълняват. По такъв начин гражданите започнаха все повече да търсят тази комисия и да вземат нейните решения.
От този характер в нашата страна има няколко други институции. Освен Комисията за правата на човека за вероизповеданията, има и една Комисия по жалбите и петициите на гражданите. Разбира се, всяко учреждение, като Президентството, Министерският съвет, отделните министерства също имат отдели за жалби. Имаме и Омбудсман. Изграждането на регионалните структури на Комисията за защита от дискриминация е радост в случая за вземането на решения, които са в помощ на българските граждани и нашите избиратели.
Аз ви желая да имате повече международен опит в тази насока и когато приемате закона, да съблюдавате и всички други закони, които могат да бъдат преплетени в този закон, който искате да приемете. Благодаря.
ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря на господин Ахмед Юсеин.
Има ли други народни представители, които желаят да добавят нещо?
Господин Славов, заповядайте.
ПЛАМЕН СЛАВОВ: Благодаря, господин председател.
Уважаеми колеги, уважаеми гости, господин Еюп, госпожо Есен Фикри! Радвам се, че мога да изразя своето удовлетворение от срещата си с вас, защото аз съм и председател на Групата за приятелство „България – Украйна” в нашето Народното събрание.
Ние имахме възможност да се срещнем с нашите колеги от Радата преди 4 месеца, с групата за приятелство, която поради редица обстоятелства в момента не функционира. Но ние се надяваме, че веднага след изборите за парламент отново по най-бързия начин ще се сформира такава група и съвместната работа, включително в обмяната на положителния опит, който имат депутатите от двете страни в различни посоки на своята работа ще продължи.
Искам да ви информирам, че заедно с още един колега от групата за приятелство имахме възможност да участваме през м. май т.г. в Киев в работата на една международна конференция по покана на Радата – представители на всички парламенти на държави – членки на Европейския съюз. Темата на тази конференция беше свързана с диалога на украинския парламент и парламентите на държавите членки във връзка със синхронизиране на вашето законодателство в областта на защитата на социалните и трудовите права. Тогава имахме възможност да изразим всичко това, което имаме като опит, доколкото част от тези проблеми са обект на работата на колегите от Комисията за защита от дискриминация.
Лично аз мога да кажа, че във всяка държава специфичната практика, опит, традиции оказват влияние върху окончателното приемане на законодателствата. Това, което показаха тези 4 години, както справедливо отбеляза преди малко председателят на нашата комисия проф. Герджиков, е израз на промени, които бяха направени в резултат на практиката – в резултат на практиката не само на работата на Комисията за защита от дискриминация, но и в резултат на практиката на други държавни органи, както и на органите на съдебната власт.
В този смисъл аз съм убеден, че вие по най-добрия начин ще съумеете да съчетаете това, което са направили други държави – членки на Европейския съюз, включително и България, това, което имате безспорно като собствен национален опит и тази практика, която вие ще имате, когато постигнете целта, поставена пред вас като държава, като народ и като общество – също пълноправното членство в Европейския съюз, за което ви желаем от сърце успех. Ние сме имали да го заявяваме и друг път в рамките на Черноморското сътрудничество и в рамките на традиционните контакти, които имат дълбоки исторически корени между двата народа България подкрепя стремежа за пълноправно членство на Украйна в Европейския съюз. Благодаря ви.
Желая ви успешна работа!
ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря на господин Славов. Веднага пролича от неговото изказване, че той е един много достоен председател на тази Група за приятелство между България и Украйна.
Аз също искам да кажа с едно изречение, че имам великолепни впечатления от вашата страна. Защото в качеството ми на председател на предходното Народно събрание имах официално посещение във вашата страна и съм наистина с най-добри чувства и с пожелания колкото е възможно по-бързо да отговорите на изискванията за членство в Европейския съюз. Чудесно знаете, че едно от основните изисквания е да хармонизирате вашето законодателство в тези 18 задължителни за хармонизация области от правото. Една от тях е точно тази област, в която в момента работим - материята, свързана със защита от дискриминацията.
Имате ли други въпроси към нас?
ВИКТОРИЯ ТРЕТЯКОВА: Бихме искали да знаем практиката, прецедентната практика на антидискриминационната комисия как се проявява при внасянето на изменения и допълнения към действащото българско законодателство.
ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Може би този въпрос е еднакво адресиран и към господин Кемал Еюп, но всъщност практиката от тези няколко години, от началото на 2004 г. досега, е довела до тези 7 изменения на закона. Практиката като най-добрия учител ни е накарала да съберем този опит и направим тези законови промени.
Аз наистина мога да ви препоръчам нашият закон като един твърде удачен закон, получил висока оценка, както споменах в самото начало на моето изказване. Защото известно е, че в областта на правото не трябва да се измислят нови неща – има достатъчно натрупан добър опит от годините в различни държави. Той трябва да се съобрази като задължително, разбира се, трябва да се отчитат и националните специфики. Това е много важно. В противен случай може да се стигне до недобри законови решения.
ВИКТОРИЯ ТРЕТЯКОВА: Много благодаря.
Ние сме ви много благодарни. Ще се постараем непременно да използваме вашият опит и в най-скоро време да създадем подобна структура. Благодаря.
ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: И аз ви благодаря.
Още веднъж искам да изразя голямото задоволство в това да бъдем ваши домакини и да ви пожелая още добри и хубави дни в България.
Господин Трифон Митев – заместник-председател на комисията, също иска да каже няколко думи.
ТРИФОН МИТЕВ: Аз ще си позволя да кажа няколко изречения за работата на Комисията за защита от дискриминация. Действително комисията работи много добре. Тя е търсен партньор от граждани и институции за решаване на проблеми.
Аз искам да споделя и свое мнение за нещо малко по-различно от общото. Със своята полезна работа комисията все повече съсредоточава към себе си жалбите и тревогите на хората. Това постоянно налага едно увеличаване на нейната дейност. Получава се една лавинообразна дейност, с която комисията облекчава правосъдната система, облекчава много държавни институции и ми се струва, че в някаква степен правосъдната система и държавните институции започват да злоупотребяват с това. В някакъв момент комисията се претоварва да приема всички тежести и грехове в държавата. Разбира се, малко шеговито и може би пресилено звучи, но е добре, когато подготвяте и вашето законодателство в тази посока да се подготвят съответните правилници за работа на бъдещата комисия при вас. Добре е да има едно добро разграничение, така че други институции да не прехвърлят тежестта само на тази комисия, защото тя наистина е необходима, но не е необходимо да носи всички тежести. Благодаря ви.
ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: В допълнение на това, което каза господин Трифон Митев, за тенденцията да се стоварва всичко върху Комисията за защита от дискриминация ще споделя, че България е облагодетелствана, че председател на тази комисия е господин Кемал Еюп и той може да поема много работа. Не знам дали у вас можете да намерите такъв Кемал Еюп, който да може да бъде толкова продуктивен. Той най-добре ще сподели своя опит как се справя със своите задачи.
Няколко думи иска да каже господин Павел Чернев.
ПАВЕЛ ЧЕРНЕВ: Първо, „Добре дошли!” на гостите!
Аз бих искал да отправя към вас едно малко по-рационално предупреждение. Да започнем оттам, наистина дискриминацията и неравното третиране е един особено важен цивилизационен проблем. Но с оглед някои обстоятелства бих искал да ви обърна внимание на другата страна на монетата, а именно понякога претенциите за дискриминираност на базата на расова, етническа, религиозна, полова принадлежност отиват в своята претенциозност към опит за привилегироване. Ние визираме и вашето общество, естествено и нашето – ние сме млади демокрации, и особено вашата Украйна, който по-скоро излезе от една система каквато и да беше тя, не коментираме, и се старае да строи своята демокрация по западен маниер. Би трябвало да имате и това предвид, когато изграждате вашите структури, когато започвате вашата дейност.
Накратко, много хубава е емоцията, когато започваш да се бориш с дискриминацията, но в крайна сметка подводните камъни ги има и там. От една страна, това дава право на по-реакционни формации да имат своето политическо говорене и не винаги то е без основание. А от друга страна, това поражда някои случаи на напрежение в обществото.Така че и с оглед на това, поемате и тази отговорност.
ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря.
Уважаеми дами и господа, считам, че можем да считаме първа точка от дневния ред за приключена. Още веднъж да поздравим госпожа Виктория Третякова, Алла Санченко и Лидия Горбунова с пожеланието за добри още дни и часове на българска територия! До нови срещи!
ЛИДИЯ ГОРБУНОВА: Ние искаме още веднъж да ви благодарим за поканата да участваме в заседанието за разглеждане на въпросите и взаимодействието с Комисията за защита от дискриминация. Искаме да ви видим също така у нас, в Украйна, както в нашия украинския парламент, така на конференции и на много други поводи, на които можем да се срещнем в Украйна, и да поговорим по въпросите, които са съвместни, които съществуват както в България, така и в Украйна.
За спомен от нашето посещение в българския парламент имаме малък сувенир за вашия колектив! (Ръкопляскания.)
АЛЛА САНЧЕНКО: Ние се обърнахме към Европейската комисия за подкрепа на нашата инициатива да изучим опита на България и нашата визита е само началото. Тъй като ние планираме дългосрочна дейност, ние ще се обърнем пак към Европейската комисия за подкрепа в развитие на сътрудничеството. Мисля, че следващият етап ще бъде конференция в Украйна, в Киев, с участието на колеги от комисията, от парламента, от Административния съд. Защото идеите, с които днес се обогатихме, трябва да бъдат доведени до нашите колеги от различните институции.
Благодарим ви още веднъж, за нас това беше действително важно!
(Народните представители, станали прави, изпращат гостите от украинската делегацията и от Комисията за защита от дискриминация.)
ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Уважаеми дами и господа, както гласувахме нашия дневен ред с разместването,
ПО ВТОРА ТОЧКА
Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за гражданската регистрация, № 854-01-52, внесен от н.п. Христо Бисеров и Рейхан Аблеким – продължение.
Отложихме разглеждането, тъй като имахме нужда от допълнително съгласуване. Веднага искам да спомена, преди да дам думата на господин Рейхан Аблеким да припомни за този законопроект, че само преди 3 часа направихме една работна среща с господин Иван Гетов, който е директора на ГРАО, с проф. Цанка Цанкова, която е специалист в материята по гражданско състояние, с вносителите на законопроекта господин Христо Бисеров и Рейхан Аблеким и с господин Ахмед Юсеин, където изчистихме, струва ми се, проблемите.
Но така или иначе нека господин Аблеким да припомни с няколко думи съвсем синтезирано смисъла на този законопроект, за да можем да пристъпим към обсъждането и гласуването.
РЕЙХАН АБЛЕКИМ: Благодаря, господин председател.
Като вносители на законопроекта веднъж пред вашата комисия направихме предложение за създаване на една нова алинея към чл. 38 на Закона за гражданска регистрация, поради факта, че преди 3 години в едно от големите населени места в Русенска област, а именно кметство Глоджево – изгоря цялото кметство, успяха да се запазят малка част от архивите на населението и най-вече документите, касаещи гражданската регистрация на тези хора. Броят на пострадалите от това е около 3200 човека. В момента все още гражданите на община Ветово и кметство Глоджево. Ще дам само един малък пример, ако позволите. Вече има много граждани, които са се обърнали към съда за доказване на своите документи и лошото е, че съдът издава решение кметът да издаде акт за раждане, но в решението на съда никъде не пише това обстоятелство да бъде вписано в регистъра за раждания, което създава още по-големи проблеми. Надявам се, че заедно ще успеем да променим или да допълним Закона за гражданска регистрация, така че гражданите в това населено място да не са толкова обременени с доказването на своята самоличност или обстоятелствата, които годините са имали.
Аз много се радвам затова, че днес получихме едно много добро становище с много добри предложения затова как можем като законодатели да промени закона – не само Закона за гражданска регистрация, но и може би и Гражданския процесуален кодекс, защото са взаимно свързани. Защото можем като законодатели да позволим все пак държавата, съдът, заедно със своите органи и Министерството на регионалното развитие и благоустройството да облекчи реда, по който една община, кметство, пострадало поради такива форсмажорни обстоятелства с изгубени архиви или изчезнали, или изгорели, да облекчи гражданите и общината да възстанови своите архиви и данни.
ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря на господин Аблеким.
Има ли желаещи да вземат отношение?
Заповядайте, господин Юсеин.
АХМЕД ЮСЕИН: Благодаря, господин председател.
Искам да разбера само дали вносителите са съгласни със заключенията на проф. Цанкова, които е дала в нейното становище?
РЕЙХАН АБЛЕКИМ: Ще ви изчета само заключението, защото тя е изложила много подробно своите мотиви и е изтъкнала как се нуждае от допълнения Закона за гражданска регистрация и членове на Гражданския процесуален кодекс. В заключение тя ни предлага да се направи предложение за изменение и допълнение на материалния Закона за гражданска регистрация – в чл. 38, с нова ал. 5, и на Гражданския процесуален кодекс – нови алинеи на чл. 542, на чл. 544.
Примерна редакция, която тя предлага, на новата ал. 5 на чл. 38 от Закона за гражданска регистрация, гласи:
„(5) При унищожаване или изгубване на регистър за гражданско състояние районният съд по молба на кмета на общината установява унищожаването или изгубването и разпорежда да се състави унищоженият или изгубен регистър. Министерството на регионалното развитие и благоустройството предоставя относимите към този регистър данни, включени в единната система за гражданска регистрация и административно обслужване на населението”.
Примерната редакция, която тя предлага и нова ал. 2 на чл. 542 от Гражданския процесуален кодекс, гласи:
„(2) При унищожаване или изгубване на регистър за гражданско състояние без възможност да бъде възстановен кметът на общината може да поиска от районния съд да установи факта и да разпореди съставянето на регистъра”.
Примерна редакция на нова ал. 4 на чл. 544 от Гражданския процесуален кодекс:
„(4) В случаите по ал. 2 на чл. 542 съдът призовава Министерството на регионалното развитие и благоустройството и го задължава да предостави относимите към унищожения или загубен регистър данни, включени в единната система за гражданска регистрация и административно обслужване на населението. Призовава се и прокурорът.”
Смятам, че така предложените заключения на проф. Цанкова са много уместни. Това ще позволи никой да не може по никакъв начин да злоупотреби с каквито и да е данни в дадена община или населено място. Призовават се всички заинтересовани от случая страни и прокурор, за да може наистина архивите и данните да бъдат възстановени, както единната база данни ще предостави на съда като обстоятелство. Благодаря.
ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Наистина след тези консултации ми се струва, че нещата са изчистени. Бих си позволил да ви предложа да гласуваме представеният законопроект на първо четене като ще имаме възможност между първо и второ четене да направим тези допълнителни редакции и поправки, които ще се наложат в Гражданския процесуален кодекс, за да бъде всичко като една завършена картина. Това може да стане между първо и второ четене, защото е в духа на исканите промени.
Затова според мен можем да преминем към гласуване на този законопроект по принцип. Имате ли възражения по това? Ако нямате възражения, моля който е съгласен с този законопроект, да гласува.
Гласували общо 7 народни представители: за – 7, против – няма, въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
С това изчерпваме тази точка от дневния ред с надеждата, че в скоро време ще можем да го приемем и на второ четене.
РЕЙХАН АБЛЕКИМ: Благодаря на комисията и лично на Вас, господин председател, за положените усилия заедно да решим този въпрос. Защото ако днес се е случило в едно населено място в България, не дай Боже, утре може да се случи на друго място и в такъв случай ние наистина трябва да създадем възможност на администрацията да възстанови загубените данни по този начин. Много благодаря.
ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Продължаваме със
ТРЕТА ТОЧКА
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавния служител, № 802-01-73 от 25.09.2008 г., внесен от Министерския съвет.
Искам да ви обърна внимание, че нашата комисия е подпомагаща по този законопроект. Има доклад на водещата Комисия по въпросите на държавната администрация, който е приложен при вас.
Само за сведение да ви кажа, че Комисията по въпросите на държавната администрация е приела становище с 8 гласа „за” и 1 глас „въздържал се” , без „против” в подкрепа на законопроекта, а Комисията по труда и социалната политика единодушно с 16 гласа „за”, без нито един „против” и „въздържал се” подкрепят правителствения законопроект.
Имате думата по този законопроект.
ПАРАСКЕВА ДЮЛГЕРОВА: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Натоварена съм да представя пред вас Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за държавния служител.
Необходимостта от интеграция на хората с увреждане в българското общество и насърчаване на тяхното наемане в държавната администрация се яви предпоставка за сформиране на междуведомствена работна група от представители на Министерството на труда и социалната политика и Министерството на държавната администрация и административната реформа, която изготви документация и съответно проекта на този законопроект.
Основните приоритетни области, в които са измененията, са въвеждане на квота за назначаване на хора с трайни увреждания в структурите на държавната администрация, като при структури с численост на персонала до 100 човека се предлага определяне поне едно място от длъжностите в администрацията, определени за заемане от хора по служебно правоотношение, да се заемат само от хора с трайни увреждания. При щатна численост от 26-100 служители се определят за заемане поне един служител с трайна увреждане.
Задължението за въвеждане на квотата е в едномесечен срок от влизане в сила на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за държавния служител във всички държавни администрации.
Длъжностите по служебно правоотношение, които са заети вече от хора с трайни увреждания, преди влизане на закона в сила се включват в броя на тези определени с настоящото изменение. Назначаването на хора с трайни увреждания като държавни служители се предлага да се извършва чрез централизиран конкурс и чрез отделни конкурси, в които могат да участват само хора с трайни увреждания.
Следващият момент е регламентиране въвеждане на задължения за органите по назначаването да осигурят адаптирана работна среда, която включва свободен достъп на хората с увреждания и адаптиране на работните места за хората с трайни увреждания със съответно в 6-месечен или в един едномесечен срок от заемане на определените от тях длъжности.
Следваща област е осъществяването на контрола и санкциите, като се предлага залагане на глоби на органа по назначаването в рамките от 2 до 5 хиляди лева, в случай че не са изпълнени някои от следните условия, а това са когато не е определена квота, при недопускане до участие на лица с трайни увреждания, при необявяване на конкурси един път на 4 месеца и при отказ от назначаване на лица с трайни увреждания.
Освен това се регламентира по един по-голям размер на редовния платен годишен отпуск за лицата с трайно намалена работоспособност – на 26 работни дни в Закона за държавния служител, така както е по-голям този размер на платения годишен отпуск за лицата, които работят по трудови правоотношения, съгласно Кодекса на труда.
Освен това се допълват и разпоредбите относно недопускане на дискриминация, привилегии и ограничения при заемането на държавна служба по отношение на признака „увреждане”.
Следващият момент, който е важен, е малко по-различен от темата за хората с трайни увреждания, но също така важен за развитието на служителите в държавната администрация. Дава се възможност за едно по-бързо кариерно израстване на младите хора в държавната администрация чрез преназначаване на държавен служител на по-висока длъжност – до началник отдел, включително без да са налице условията за минимален ранг и професионален опит. Основните критерии за бързо израстване са: предложение на непосредствения ръководител, преценка на органа по назначаването, най-високата оценка при атестиране, изтекъл едногодишен срок на изпитване.
Искам да ви запозная, че законопроектът е съгласуван със заинтересованите страни на проведено заседание на Националния съвет за тристранно сътрудничество. Той е приет там. Предложението на Националния съвет за интеграция на хората с увреждания – размерът на паричната глоба да бъде до 5 хиляди лева в полза на Агенцията за хората с увреждания, е прието.
ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря на госпожа Дюлгерова. От нейното изложение става ясно, че основният акцент на този законопроект е твърде хуманен – насочен е към защита на хората с неравностойно положение, с трайни увреждания. Вторият акцент е в защита на младите хора, които работят и искат да работят в държавната администрация за по-бързо тяхно развитие. Това са едни добри цели и струва ми се, че биха могли да бъдат подкрепени, според мен, безрезервно.
Имате думата, колеги.
Господин Митев, заповядайте.
ТРИФОН МИТЕВ: Благодаря.
Подкрепям изцяло законопроекта. Искам само едно доуточнение, ако може да направи госпожа Дюлгерова относно § 6 – по предложение на непосредствения ръководител, след преценка на органа по назначаването, без необходимия професионален ранг и опит. Дали не е необходимо да има допълнителни уточнения – например да не попаднем в ситуация, при която се пренебрегват други служители, които имат съответния ранг и опит и не са примерно толкова напред във възрастта? Значи някъде по ръба сме на атаката от Комисията за защита от дискриминация. Може би някакво допълнително условие – при липса на друго условие или някакви възможности, където този въпрос да се решава. Все пак говорим и за необходимост от административен капацитет, а тук говорим за, макар и по-ниско ниво, ръководител. Благодаря.
ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Преди госпожа Дюлгерова да вземе отношение, вероятно би могло между първо и второ четене да се търси прецизиране на формулировките. Но по принцип можете да вземете отношение, госпожо Дюлгерова.
ПАРАСКЕВА ДЮЛГЕРОВА: Благодаря за въпроса.
Системата за атестиране е на достатъчно добро ниво с прилагането на европейски практики. Освен това предстои приемането на една нова рамка на компетентност, която ще прецизира атестирането на държавните служители, така че аз смятам и съм убедена в това, че няма да има възможност да се допусне пренебрегване по отношение на знанията и уменията на едни служители за сметка на други.
ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря.
Господин Ахмед Юсеин.
АХМЕД ЮСЕИН: Благодаря, господин председател.
Мисля, че всичко е безспорно, да гласуваме.
ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Имате ли възражения по това предложение? Няма.
Моля, който е съгласен с предложения Закон за изменение и допълнение на Закона за държавния служител, да гласува.
Гласували 8 народни представители: за – 7, против и въздържали се – няма.
Законопроектът е приет на първо гласуване.
Благодаря на госпожа Дюлгерова за представянето.
ПО ТОЧКА ЧЕТВЪРТА
Р а з н и
По тази точка нямам какво да ви кажа, освен за една силна изява на госпожа Маруся Любчева, която беше член на нашата комисия, в Европейския парламент, където се отбеляза Европейският ден за борба с трафика на хора. Тя е една от активните инициатори на написването на декларация, заедно с други представители на Европейския парламент. Това го казвам само за сведение.
------------------------------------------------------------
ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Уважаеми дами и господа, струва ми се, че изчерпахме дневния ред.
Благодаря ви за участието.
Закривам заседанието.
(Закрито в 15,55 ч.)