Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по правата на човека и вероизповеданията
19/02/2009

    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ПРАВАТА НА ЧОВЕКА И ВЕРОИЗПОВЕДАНИЯТА


    П Р О Т О К О Л
    № 59
    На 19 февруари 2009г., четвъртък, се състоя редовно заседание на Комисията по правата на човека и вероизповеданията.
    Заседанието се проведе при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Годишна програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2009 г.), внесена от Министерския съвет.
    2. Позиция на Министерския съвет по т. 16 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2008 г.) – Регламент, изменящ Регламента на Европейския парламент и на Съвета на Европа за установяване критерии и механизми за определяне на държава членка, компетентна за разглеждане на молби за международна закрила, която е подадена в една от държавите членки от гражданин от трета страна или от лице без гражданство.
    3. Рамкова позиция на Министерския съвет по т. 17 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2008 г.) – Директива, изменяща Директивата на Европейския парламент и на Съвета за определяне минимални стандарти относно приемането на лица, търсещи убежище.
    4. Разни.
    Заседанието бе открито в 15.00 ч. от председателя на комисията господин Огнян Герджиков.
    Списъкът на присъстващите народни представители и гости се прилага към протокола.
    * * *

    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Уважаеми дами и господа, имаме кворум. Позволете ми да открия днешното редовно заседание на Комисията за правата на човека за вероизповеданията със следния
    Д Н Е В Е Н Р Е Д:
    1. Годишна програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2009 г.), внесена от Министерския съвет.
    2. Позиция на Министерския съвет по т. 16 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2008 г.) – Регламент, изменящ Регламента на Европейския парламент и на Съвета на Европа за установяване критерии и механизми за определяне на държава членка, компетентна за разглеждане на молби за международна закрила, която е подадена в една от държавите членки от гражданин от трета страна или от лице без гражданство.
    3. Рамкова позиция на Министерския съвет по т. 17 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2008 г.) – Директива, изменяща Директивата на Европейския парламент и на Съвета за определяне минимални стандарти относно приемането на лица, търсещи убежище.
    4. Разни.
    Има ли възражения по този дневен ред? Няма.
    Приема се този дневен ред.

    Днес ще се постараем да бъдем максимално ефективни. Част от колегите ще участват дистанционно в работата на комисията - получил съм тяхната позиция по разглеждания дневен ред.

    Започваме с
    ПЪРВА ТОЧКА
    Годишна програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2009 г.), внесена от Министерския съвет.
    Годишната програма е разпределена на всички комисии, нашата комисия не е водеща по нея, но сме една от комисиите, които евентуално трябва да я подкрепим.
    Искам да поздравя госпожа Атанаска Колева – експерт в отдел „Европейски съюз”, която ще бъде любезна синтезирано и съдържателно да ни представи тази Годишна програма и защо трябва да я подкрепим.
    АТАНАСКА КОЛЕВА: Благодаря, господин председател.
    Годишната програма съдържа приоритетите на българското правителство по въпросите на Европейския съюз с всички предложения, които ще бъдат обсъждани в рамките на Чешкото председателство, а след това на Шведското председателство, което следва.
    Този път програмата е доста кратка, защото знаете, че мандатът на Европейската комисия приключва, ще има избори за Европейския парламент и общо взето работата ще продължи по старите актове. Затова ви предлагаме да подкрепите работната програма тази година, като тази година няма да предложим специални актове на вниманието на вашата комисия, точно поради факта, че тя е доста кратка. Благодаря.
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря.
    Имате ли въпроси, уважаеми дами и господа, по Годишната програма участието на Република България в процеса на вземане на решение? Имате ли някакви смущения, въпроси?
    Господин Лъчезар Тошев има думата.
    ЛЪЧЕЗАР ТОШЕВ: Благодаря, господин председател.
    Ние всъщност би трябвало в рамките на компетенциите на нашата комисия да се произнесем. Защото в програмата има един широк кръг въпроси, по които може да имаме различни гледни точки.
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Само по нашия предмет.
    ЛЪЧЕЗАР ТОШЕВ: И това да бъде подчертано и в становището, че е по отношение на правата на човека и специално тези актове. Защото има въпроси примерно за климата, има за рибарството и аквакултурите, където можем да кажем, че не е направено достатъчно. Можем да имаме резерви и по другите въпроси.
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Точно така.
    ЛЪЧЕЗАР ТОШЕВ: Но като се концентрираме, нека да говорим само по тази тема.
    В Глава “Правосъдие и вътрешни работи” има елементи, свързани с правата на човека, което е част от съдебната защита. Нека имаме предвид какво точно гласуваме, тъй като не е споменато отделно. Но има елементи в съдебното сътрудничество по дела за борба с наркотиците, миграционната политика и т.н.
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря. Това беше много уместна бележка на господин Тошев. Ние не бихме могли и не би следвало да вземаме отношения по материя, която не е в предметния обхват на нашата комисия. Така че се съсредоточаваме само в материята на правата на човека, а тази част от програмата не е толкова обширна, ако сте обърнали внимание.
    Има ли други, които желаят да се изкажат? Няма.
    Понеже става дума за нещо по-специфично и без проблем, поне по отношение на правата на човека, ще си позволя по точка първа от дневния ред да подложа на гласуване Годишната програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2009 г.), внесена от Министерския съвет в частта по предмета на Комисията за правата на човека и вероизповеданията.
    Гласували общо 8 народни представители: за – 8, против и въздържали се – няма.
    Приема се единодушно.

    Преминаваме към

    ВТОРА ТОЧКА
    Позиция на Министерския съвет по т. 16 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2008 г.) – Регламент, изменящ Регламента на Европейския парламент и на Съвета на Европа за установяване критерии и механизми за определяне на държава членка, компетентна за разглеждане на молби за международна закрила, която е подадена в една от държавите членки от гражданин от трета страна или от лице без гражданство.
    В разпореждането са посочени двете постоянни комисии, еднакво водещи – комисията по европейските въпроси и Комисията за правата на човека и вероизповеданията.
    Господин Кузманов, моля да представите Позицията на Министерския съвет по т. 16 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз.
    ВЛАДИМИР КУЗМАНОВ: Благодаря, господин председател.
    Господин председател, бих искал първо да се извиня от името на председателя ( Държавна агенция за бежанците), тъй като го извикаха в Министерския съвет, иначе той щеше да присъства днес на заседанието.
    Става дума за Регламент № 343 на Европейския съюз или по-скоро известен като Дъблинския регламент. Ще се спра накратко само на измененията, които се предлагат.
    На първо място, някои от понятията са променени, като понятието „убежище” се заменя с „международна закрила, а „молба за убежище” се заменя с термина „молба за международна закрила”. За България е изгодно, че се заменя понятието, тъй като знаете, че в Конституция има понятието „убежище”, което се предоставя от президента, и чуждестранните колеги много често бъркаха нашата дейност с тази на президента. Сега с „международна закрила” това неудобство се избягва. Понятието „чужденец” се заменя с „гражданин на трета държава” или „лице без гражданство”.
    Дъблинската конвенция, която беше приета през 1990 г., вече се заменя изцяло с Регламент 343 или с т.нар. Дъблински регламент.
    В момента колегите са в Брюксел, тъй като има заседание по директивата, която ще разглеждаме по следващата точка от дневния ред.
    Република България има позицията, че подкрепя предложените изменения и в Регламента „Дъблин” и Регламента „Евродак”, който всъщност спомага прилагането на Дъблинския регламент. Заявихме една резерва по отношение на текст, в който се казва, че от подаването на жалбата пред съда срещу трансфериране на търсещ закрила в друга държава членка, съдът трябва да се произнесе в 7-дневен срок, което за територията на Република България е практически невъзможно. Въпреки съкратените срокове, беше възприета нашата резерва от комисията и разбира се сме сезирали съдът да даде официалното си становище.
    Останалите изменения са действително в посока да се ускорят процедурите по определяне коя държава-членка е отговорна за разглеждане на молбата по същество и да се ускорят останалите процедури по осъществяване на трансферирането на отделните лица.
    Ще има още 3 или 4 заседания. Проведе се едно заседание на 29 или 30 януари т.г. Следващото заседание е 23 и 24 март т.г. в Брюксел, където всички тези въпроси се обсъждат и ще бъде приета общата позиция на държавите-членки. Разбира се останалите държави, особено Малта, искат да бъдат въведени едни текстове, срещу които останалите страни, включително и България, са против – да се спрат трансферите за 6 месеца, ако националната система е претоварена и не може да обработи молбите. Има и редица други въпроси, които нас не ни касаят в такава степен. Благодаря. Това съвсем накратко мога да ви кажа по този регламент.
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря, господин Кузманов.
    Виждам, че неслучайно позицията на Република България в лицето на изпълнителната власт е: „Република България подкрепя по принцип предложението за Регламент на Европейския парламент”, заради това, че има недоизчистени докрай въпроси.
    Нашата комисия трябва да вземе отношение и евентуално да подкрепи позицията на Министерския съвет.
    Имате думата, уважаеми народни представители.
    Има ли нещо неясно, някакви проблеми по тази позиция? Не виждам желаещи да се изкажат.
    Ще си позволя да подложа на гласуване за нашата подкрепа по принцип предложението за този Регламент на Европейския парламент и на Съвета на Европа.
    Моля, гласувайте.
    Гласували общо 8 народни представители: за – 8, против и въздържали се – няма.
    Приема се единодушно.
    Тези, които отсъстват, са ме упълномощили, за да изразя това, че те също подкрепят тези предложения на Министерския съвет.

    Продължаваме по
    ТРЕТА ТОЧКА
    Рамкова позиция на Министерския съвет по т. 17 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2008 г.) – Директива, изменяща Директивата на Европейския парламент и на Съвета за определяне минимални стандарти относно приемането на лица, търсещи убежище.

    Рамковата позиция на Министерския съвет по т. 17 е разпределена както на Комисията по европейските въпроси, така и на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, така и на нашата Комисията за правата на човека и вероизповеданията.
    Господин Кузманов, моля да представите Рамковата позиция на Министерския съвет.
    ВЛАДИМИР КУЗМАНОВ: Република България подкрепя изменението на въпросната директива. Преди да започне заседанието с господин Лъчезар Тошев обменихме няколко думи, че тази директива беше в проект, а ние заложихме нейните изисквания в закона. Това ни облекчава в голяма степен и сега не е нужно да правим сериозни изменения и допълнения в закона.
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодарение и на господин Тошев, вероятно.
    ВЛАДИМИР КУЗМАНОВ: И на него, разбира се.
    Най-характерни са четири момента в директивата. Първо, разширява се обхвата на дефиницията за членовете на семейството в сравнение със сегашните текстове, като се включват братя и сестри, които са непълнолетни, и редица други групи, които не е нужно да ги изброявам.
    На второ място, което касае Министерството на вътрешните работи, е, че се регламентират сроковете и правилата за задържане на лицата, търсещи закрила от органите на министерството, както и правилата, при които търсещите могат да останат под задържане в специализираните за целта звена на Министерството на вътрешните работи, като предложенията са това нещо да се решава от съд. Дали ще възприемем това или не, и как ще стане, би трябвало колегите от Вътрешното министерство да си защитят тезата, тъй като ние от нашата агенция нямаме отношение към задържането.
    На трето място, което ще бъде свързано с промени в закона, е осигуряването на достъп до пазара на труда. Сега в закона е записано една година след подаването на молбата и ако не е приключила процедурата, сега го намаляват на шест месеца – 6 месеца след подаването на молбата, ако не сме я разгледали по същество и не сме се произнесли, трябва да осигурим достъп до пазара на труда. Мога да заявя, че такава е организацията в агенцията - ние не допускаме повече от 6 месеца да не се произнесем по дадена молба.
    Последното се отнася до въвеждането на процедура за идентифициране на лицата със специални нужди, т.нар. Уязвими групи, като се разширяват уязвимите групи с лица, които са с психични заболявания и се въвежда проследяване на членовете на семейството на придружени малолетни и непълнолетни деца. По този въпрос сме заявили резерви, тъй като не се уточнява къде ще се издирват роднините на тези деца – дали на територията на държавите членки или в страната по произход. Защото, ако се налага издирване в страната по произход, ако вземем Ирак или Афганистан, това на практика е неприложимо и невъзможно. Има и някои други резерви за проучване в зависимост от мненията на останалите министерства и ведомства, имащи отношение по проблема.
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря.
    Тук ми направи впечатление позицията на България, че по принцип подкрепя предложението за тази директива на Европейския парламент.
    Имате ли въпроси към господин Кузманов или желание за изказване?
    ТРИФОН МИТЕВ: Ние на практика сме я приели.
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: На практика предварително сме си свършили работата, както разбирам.
    Подлагам на гласуване за подкрепа на тази Рамкова позиция на Министерския съвет по т. 17 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2008 г.) – Директива, изменяща Директивата на Европейския парламент и на Съвета за определяне минимални стандарти относно приемането на лица, търсещи убежище.
    Гласували общо 9 народни представители: за – 9, против и въздържали се – няма.
    Подкрепя се единодушно.
    Благодаря на госпожа Атанаска Колева от Дирекция „Европейски съюз” и на господин Владимир Кузманов от Държавната агенция за бежанците.
    Благодаря, госпожи и господа, за вашето участие. Благодаря и на колегите, които така експедитивно се включиха в работата.

    Преминаваме към
    ТОЧКА ЧЕТВЪРТА
    Разни.
    Колеги, както знаете, предстои посещението в Европейския парламент в Брюксел на 4 и 5 март 2009 г. Хубаво е да бъдем точни още от самото отпътуване - 4-ти март т.г. в 6,15 ч. сутринта. Завръщането е на следващия ден в 23,55 ч. Предстои ни една сравнително плътна програма, което изисква нашата дисциплина и организация. Надявам се, че там ще се представим подобаващо.
    Имате ли въпроси, свързани с това посещение?
    Господин Митев, заповядайте.
    ТРИФОН МИТЕВ: Искам само да добавя, че на 5 март 2009 г. ще участвам в конференция към Интерпарламентарния съюз, свързана с равнопоставеността.
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Добре е, че има представител на комисията, който да участва там.
    Има ли други уточнения? Няма.
    Благодаря ви, колеги.
    Закривам заседанието.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ

    Форма за търсене
    Ключова дума