Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по правата на човека и вероизповеданията
02/04/2009

    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ПРАВАТА НА ЧОВЕКА И ВЕРОИЗПОВЕДАНИЯТА




    П Р О Т О К О Л
    № 60
    На 2 април 2009 г., четвъртък, се състоя редовно заседание на Комисията по правата на човека и вероизповеданията.
    Заседанието се проведе при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1.Закрито заседание.
    2. Разглеждане на Отчетния доклад на Комисията за защита от дискриминация.
    3. Разни.

    Заседанието бе открито в 15.03 ч. от председателя на комисията господин Огнян Герджиков.
    Списъкът на присъстващите народни представители и гости се прилага към протокола.
    * * *




    ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Казвам още веднъж “Добре дошъл!” на господин Кемал Еюп и на неговия екип.
    Продължаваме с
    ВТОРА ТОЧКА
    Разглеждане на Отчетния доклад на Комисията за защита от дискриминация.

    Силно се надявам да не бъда представен изцяло и подробно изчетен, а да бъде в духа на добрите традиции - синтезирано представено, с възможност народните представители - членове на нашата комисия, да вземат становища, да задават въпроси.
    Господин Кемал Еюп, заповядайте.
    КЕМАЛ ЕЮП: Благодаря господин председател.
    Ние, както всяка година, както сме задължени по закон, представяме нашия годишен отчет на вашето внимание. Аз бих искал да наблегна на главните, на основните неща, за да имат народните представители по-голямо удоволствие, когато се запознават със самия доклад.
    Първо, една сравнителна база. Ние от година на година се стараем още повече да представим и трупаме опит, което намира отражение в самия доклад.
    Фактите сами по себе си са показателни. Примерно, ако трябва да цитираме броя на сигналите и жалбите, през 2006 г. са били 389 бр., през 2007 г. – 619 бр., през 2008 г. – 714 бр., или увеличение от 15%.
    За отбелязване е образуване на преписки, което говори вече за качество не само от страна на комисията, а и на самите граждани, които по-добре са запознати със закона и по-качествено ни сезират, така образно казано, тъй като разликата в образувани преписки през 2007 г. и 2008 г. е 35%. Това говори за по-голяма осведоменост на българския гражданин и търсене на необходима консултантска помощ, която ние сме длъжни по закон да предоставим.
    Прави впечатление, че отчетният доклад е едно луксозно издание, но това не е било с цел да харчим повече пари, тъй като тези доклади ние ги ползваме не само пред Народното събрание, но и навсякъде където ходим на открити приемни, семинари, тоест в областта на превенцията - ние ги предоставяме на заинтересованите граждани, за да се запознаят в подробности с работата на самата комисия.
    Държа да подчертая снимковия материал е от наш фотоконкурс, който сме правили по случай 10 декември, фотоизложбата, като ходим, правим мероприятие. Сега имахме Кръгла маса за Международния ден за борба с расовата дискриминация. Така също на 6-ти април - заповядайте, ще имаме Кръгла маса във връзка с Деня на ромите – 8 април 2009 г., но ние ще го направим на 6 април 2009 г.
    И ако трябва да подчертая като съдържание с какво се отличава докладът от предишните. Тъй като вече комисията има повече решения, които трябва да се изпълняват и контролът по изпълнение на решенията по закон е на нашата комисия - има цял екип, който ходи и следи за изпълненията на решенията както в частта за внасяне на санкции и глоби, така и на предписания, които са прави, като се започне от централните ведомства, а също и по общини. Освен това, което е по-голяма превантивна дейност, и в общи проекти европейски сме участвали миналата година с “Прогрес”. Това беше добре изпълнено, което беше от голяма полза. Защото ние нямаме голям ресурс, за да заделим средства за голямата превенция. В това отношение мога да кажа, че силите на самата комисия сама за себе си не са достатъчни, защото това е една обширна област, но все пак сме се насочили към сферата на образованието. На 16 и 17 април 2009 г. правим семинар с Регионалния инспекторат на Министерството на образованието и науката, като чрез тях искаме да стигнем до самите преподаватели в училищата, а чрез тях вече - и в училищата при децата, за да може в подходяща форма, преди време беше в “Час на класния ръководител”, да се внуши на децата за тази прословута толерантност, за която говори, за взаимоотношенията межда хората, към различните и т.н., за да може превенцията да подхване децата и подрастващите.
    Наблегнали сме и на международната дейност на комисията, тъй като наистина в това отношение има с какво да се похвали самата комисия. Ние сме търсен партньор като национален орган по равнопоставеност и за доклади, които се подготвят от наша страна пред международните организации, или от тяхна страна, когато има въпроси и отговори. Скоро бяха и доц. Ирина Мулешкова и още една колежка в Женева, в един комитет на Организацията на обединените нации да защитават българската позиция заедно с други служители от Външно министерство.
    Така също имаме добри взаимоотношения в Съвета на Европа, с Организацията за сигурност и сътрудничество, а да не говорим вече по линия на Европейския съюз, където сме пълноправни членове със самата Европейска комисия и по-специално с Международни организации на национални структури и органи по равнопоставеност “Equаl net”, където сме и в Борда на директорите, откъдето самата Европейска комисия, освен че партнира, черпи информация и комуникира чрез “Equаl net” и с националните органи, освен директната връзка.
    Накратко и синтезирано това е от моя страна като изложение. Вие, ако имате конкретни въпроси, сме готови да отговаряме.
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря Ви, господин Еюп.
    Както обикновено, стегнато и съдържателно представихте годишния отчет.
    Прави впечатление, че годишнният отчет е оформен по начин, по който могат да ни завидят много по-напреднали технически нации.
    Имате думата, господин Славов.
    ПЛАМЕН СЛАВОВ: Уважаеми професор Герджиков, уважаеми господин Еюп, уважаеми колеги и представители на Комисията за защита от дискриминация! Аз отново ще проявя последователност, както при обсъждането при Отчета за работата на комисията за 2007 г., защото смятам, че това, което сме коментирали преди една година, трябва да се оценява не само като ангажимент в рамките на приоритетите, които тогава бяха очертани, но и като реално изпълнение на поетите ангажименти, включително и пред Народното събрание и пред обществото.
    В този смисъл едновременно ще изразя удовлетворението си за това, че нещо, за което стана дума миналата година, продължава да се реализира целенасочено. Това е едно от нещата, за които поздравявам и председателя господин Еюп и цялата комисия, а именно изграждането на регионалните представителства, създаването на тези необходими условия, които правят работата на комисията по-позната на българските граждани, но и улесняват техния достъп до комисията и веднага задавам въпроса: Има ли областни управители, които не откликват достатъчно сериозно и ангажирано към тези очаквания, които има към тях, за да съдействат максимално на комисията, за да бъдат създадени необходимите условия за работа на регионалните представители, още повече че и в приоритетите за следващата година отново се очертава този процес да бъда поставен на първо място?
    Искам с оглед на обсъждането на дискусията, която проведохме по първа точка от днешното заседание, да отбележа, че правилно в тази превантивна дейност, която предстои да се реализира специалното място към вероизповеданията, стана ясно и в казаното от нашите колеги, от представителите на Държавната агенция за национална сигурност, че тази проблематика, че тази тема ще продължава да бъде важна за българското общество, ще бъде много чувствителна и в този смисъл комисията трябва да бъде подкрепена в усилията й на подобна превантивна дейност в областта на взаимоотношенията между различните религиозни общности не само към запознаване на правата от най-малка, от детска възраст, от ученическа възраст, но и от подпомагането на други държавни органи, както и в случая Държавната агенция за национална сигурност при по-пълноценното реализиране съобразно закона на техните функции и на техните правомощия.
    В заключение, мога само да изразя още веднъж тази подкрепа, която винаги съм изразявал за работата на комисията, на всички, които работят в нея, и да кажа, че ще гласувам в подкрепа на годишния отчет и тук, в комисията, и в пленарна зала. В пленарна зала също ще се изкажа, защото, пак повтарям, това е нещо, което считам за ангажимент, който аз ще продължа да реализирам последователно. Благодаря.
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря.
    Господин Рупен Крикорян има думата.
    РУПЕН КРИКОРЯН: Благодаря, господин председателю.
    Уважаеми господин Еюп, колеги! Аз също се присъединявам към положителния анонс на господин Славов и съвсем конкретно ще си позволя да поздравя комисията, тъй като много представители от страна на администрацията в България са се обръщали към мен и съм ги препращал към комисията и те имат много положително отношение.
    Аз благодаря във Ваше лице, господин председател, за това, което вашата комисия ефективно действа, тъй като за разликата за приказката за арменския поп, вие работите много добре.
    Тези регионални представители се оказаха в центъра на вниманието на хората, защото не всеки има възможност да дойде тук в София.
    От друга страна, трябва да ви кажа, че съм свидетел на една много добра медийна политика, в която вие ги приканвате. Това се чува. И ми се струва, че тази практика трябва да продължава в тази посока, защото дава много добри резултати.
    Аз имам известна информация за работата на комисията и разбирам, че все повече и повече хора се обръщат към тази комисия, и то не само да изкажат своята болка, а защото виждат реални резултати от това нещо.
    Аз също ще подкрепя доклада и пожелавам по-нататъшен успех на комисията. Ще го подкрепя и в пленарна зала. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря на господин Крикорян.
    Заповядайте ,господин Григоров.
    НИКОЛАЙ ГРИГОРОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми господин Еюп! Аз няма да се изказвам. Искам в подкрепа на твърденията за нарасналата роля на комисията да Ви връча един сигнал. Хората, които ми го дадоха, са го написали и към Комисията за защита от дискриминация. Надявам се това, че това е доказателство за ефективно свършена работа.
    И тъй като аз не успях да прочета този отчет, но ще го прочета. Аз се радвам, че е луксозен, защото ако беше на вестникарска хартия, това значи неуважение към институцията. Вие сте държавна институция и най-малкото такива дребни факти, външни прояви на държавността често пъти са много важни. Ще го прочета, тъй като има една жалба, която сте гледали в Габрово - моя избирателен район. Много внимателно ще го прочета, обещавам ви.
    Имам доверие на моите колеги и ще подкрепя доклада.
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Други желаещи?
    Господин Ахмед Юсеин.
    АХМЕД ЮСЕИН: Уважаеми господин председател, уважаеми господин Еюп, уважаеми гости! Аз се присъединявам към колегите, защото по едно стечение на обстоятелствата присъствам на няколко техни мероприятия и виждам какъв е интересът и какво е мнението на гражданските организациите относно дейността на комисията и в тази връзка безспорно авторитета от ден на ден расте.
    Аз обаче имам един такъв въпрос към уважаемите гости: ако едно лице, по чиято жалба започнете производство и той не е доволен от това производство в България, може ли да отиде в Европа да си търси правата?
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Направо можете да вземете отношение.
    КЕМАЛ ЕЮП: Благодаря на всички за добрите думи.
    Що се отнася до регионалните представители, ние наистина успяхме да се преборим с Министерство на финансите. По закон ние си определяме структурата и бройките, но като няма бюджет, не става. Благодарение на подкрепата и в пленарна зала на депутатите, сме с амбицията до края на годината да покрием всички области, но това зависи, както господин Славов отбеляза, от това с какво разполагат областните управители - дали ще можем да си осигуряваме офиси, тъй като естествено ние, първо, гледаме държавна собственост да вземем. Доста областни управители се отзоваха, други нямат, а за трети процедурата трябва да мине през Министерски съвет, защото едните са частна държавна собственост, другите са публична държавна собственост. Там, където няма възможност областните управители, ние поне засега получаваме отзвук от общините. Но там процедурата трябва да мине през Общински съвет и т.н. Единствено това е пречката в момента.
    Между другото с регионални представители сега на 16 и 17 април 2009 г. ще правим тест. Това, което аз съм споменавал и друг път, е вече самите регионални представители да могат да приемат жалбите и сигналите и на момента се обработват. По Интернет се получава входящ номер, защото той и да може директно веднага да се комуникира получават обратна информация - на какъв етап и т.н. Тоест регионалните центрове няма само да са консултативни, а директно ще бъдат посредникът, така да се каже, между гражданина и комисията, както и вече ще подпомагат комисията при проучване и други дейности.
    Конкретният въпрос на господин Юсеин. Да, нашите решения се обжалват пред Върховния административен съд, при три-членка, пет-членка. След това трябва да минат други процедури, за да могат да стигнат до Европейски съд за правата на човека. От контекста от Вашия въпрос това може да стане директно само и единствено, ако се ратифицира Протокол № 12. Това вече не е наша работа.
    Между другото ние сме дали една препоръка за друга една Конвенция за хората с увреждания - процедура за ратификация, но нямаме обратен отговор от Министерския съвет. Не знам дали са внесли в Народното събрание.
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря Ви, господин Еюп.
    АХМЕД ЮСЕИН: Господин председател, това вече е наша работа. Защото аз вече повдигнах един дебат относно този Протокол № 12. Затова желая нашите експерти да проучат от Външно министерство двата доклада на Европейския съюз относно правата на човека в България за 2000-2004 г., за 2004-2008 г., където изрично сме критикувани за този Протокол № 12.
    Второ, Резолюцията на Европейския парламент е от 14 януари 2009 г. Нека тези неща нашите съветници да ги вземат, другия път да ги разпространят, да се убедят моите колеги, че тогава, когато съм го повдигнал въпроса,имал съм някакви основания, а ние тогава повярвахме на експерта на Министерството на външните работи.
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря, много точен изстрел в десетката на господин Юсеин.
    Има ли други желаещи?
    Аз имам един въпрос към вашата комисия. Когато една работа не върви, казваме, че рибата се вмирисва откъм главата. А когато върви, какво трябва да се каже? Защото струва ми се този случай е такъв. Моите впечатления от работата на комисията ми дават основание и аз да подкрепя колегите, които подкрепиха годишния отчет и ако няма други желаещи да вземат отношение, смятам, че можем да се обединим около това и нека все пак да подложа на гласуване приемането на този отчет, като искам да кажа, че вече няколко души си казаха своите гласове, но нека след гласуването да ги обобщя.
    Моля с гласуване да подкрепим приемането на този отчет.
    Гласували общо 12 народни представители: за – 11, против – няма, въздържали се - 1.
    Приема се.
    Господин Еюп, заповядайте.
    КЕМАЛ ЕЮП: Благодаря ви и до нови срещи.

    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря Ви за участието.

    Колеги, продължаваме с

    ТОЧКА
    Р а з н и.

    В тази точка Разни на първо място искам да ви запозная с жалбата на кмета на община Гърмен – Ахмед Башев. Този въпрос е свързан в някаква степен с първия въпрос при изслушването на доклада на ДАНС, но реших да не събирам двата въпроса.
    Тази жалба от Ахмед Башев - кмет на с. Гърмен, е адресирана до главния прокурор, до председателя на ДАНС, до председателя на Народното събрание, който я резюлира за нашата комисия в мое лице, до министър-председателя на Република България и до Комисията за защита от дискриминация, град София. Виждате, че тази жалба е адресирана до много институции. Понеже е много кратка, аз ще си позволя да ви запозная с нея.
    “Уважаеми господа,
    На 7 март 2009 г. в “Сеизмограф”, по БиТиВи бях заплашен от народния представител Яне Янев, че ще ме вкара в затвора и ще ме ликвидира. (Вижте записа на телевизията.)
    На пресконференция в София господин Янев е заявил, че съм изпратил хора да го заплашват в неговия офис в София и е нарочил министър-председателя на Република България за мой покровител, представил е снимка от срещата на местните власти в курорт ”Албена” през месец октомври 2008 г.
    По всички вестници ме обижда с всякакви квалификации, включително с думите, че съм Бен Ладен в община Гърмен, с което настройва срещу мен част от населението на Република България.
    С действията си настройва населението от смесените региони едни срещу други, с което застрашава не само мен като орган на местната изпълнителна власт, но и застрашава националната сигурност на Република България.
    Уважаеми господа, тези действия не депутата Яне Янев ме обиждат страшно много, застрашават моята сигурност и тормозят мен и семейството ми психически.
    Моля ви за проверки по тези случаи и вземане на съответните мерки.
    С уважение,
    Ахмед Башев,
    кмет на община Гърмен”

    Не знам дали е потребно да вземем някакво отношение по този въпрос.
    ПЛАМЕН СЛАВОВ: До прокуратурата ли е адресирана?
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Да, основният адресат на това писмо е именно прокурора. Затова аз в някакъв смисъл го възприемам за сведение, защото ние нямаме тези правомощия, които се изискват в случая.
    Заповядайте, господин Митев.
    ТРИФОН МИТЕВ: Разбира се, че щом основният адресат е прокуратурата, добре е да изчакаме там резултата. При положение, че близо час, а и повече говорихме по този повод и в по-голямата част атакувахме ДАНС, че не са постъпили правилно и прочие, и прочие, което за мен е злоупотреба от страна на Яне Янев с ДАНС. Много хора в България започнаха за щяло и не щяло да дирят ДАНС и ДАНС да хуква по една или друга задача. И прокуратурата, и тя, тръгва по същия път.
    Аз имам следното предложение - като изчакаме резултатите от прокуратурата, нашата комисия да направи инициативата за Комисията по етика по този въпрос. Аз разбирам, че всеки народен представител има възможността да сезира този или онзи правораздавателен орган или силов орган, но може пък и да злоупотребява с това.
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Аз напълно споделям казаното от господин Трифон Митев и смятам, че е коректно точно така да направим. Ако не възразявате, нека да се присъединим към това. Благодаря ви.
    Следва нещо, на което искам да ви обърна внимание.
    Имаме покана за участие в Национална кръгла маса по повод Международния ден на ромите. Става дума за 6 април 2009 г. в хотел “Централ” от 9.30 ч. Като искам да кажа, че за съжаление точно тогава аз имам изпит в университета. Въпреки че имам желание да ги почета, не ми е възможно технически това да стане. Дневният ред е представен - откриване на срещата, посочен е тук председателя на комисията, председателят на Комисията за защита от дискриминация.
    Много бих искал да помоля господин Трифон Митев, ако му е възможно, или някой от другите заместник-председатели - господин Ахмед Юсеин, да не подминем тази Национална кръгла маса.
    На самото откриване да има приветствия от нашата комисия, на което да уважим ромите, защото прилича на нашата комисия да изрази такова уважение.
    ТРИФОН МИТЕВ: Да, съгласен съм.
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Уточнено е за изнесеното заседание 3-5 април.
    На 3 април, петък. Тръгване от северния вход на Народното събрание в 12.30 ч. с микробус. Пътуващите с друг транспорт, настаняването е в прекрасния комплекс “Исмена” – Девин. Програмата ще бъде раздадена на всеки участник. За мое огромно съжаление по същото време трябва да съм във Варна, а Варна – Девин, не е комшулук.
    За информация искам да кажа, че предстоят още две заседания преди Великденската ваканция. Първото от тях е на 9 април 2009 г., това е следващия четвъртък, Законопроект за изменение и допълнение на Закона за вероизповеданията с вносители народните представители Ахмед Юсеин и Лютви Местан с участието и присъствието на министър Даниел Вълчев, а на 15 април 2009 г. съвместно с комисиите по местно самоуправление, държавната администрация и медиите - Годишния доклад на Омбудсмана в зала “Изток”.
    Аз лично други въпроси нямам. Има ли някой, който желае да постави някакви въпроси? Няма.
    Благодаря за участието, колеги.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 17,00 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ
    Стенограф:
    Катя БЕШЕВА
    Форма за търсене
    Ключова дума