Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по правата на човека и вероизповеданията
17/01/2007

    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ПРАВАТА НА ЧОВЕКА И ВЕРОИЗПОВЕДАНИЯТА



    П Р О Т О К О Л
    № 29
    На 17 януари 2007 г., сряда, се състоя редовно заседание на Комисията по правата на човека и вероизповеданията.
    Заседанието се проведе при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Законопроекти за изменение и допълнение на Закона за ветераните от войните, № 654-01-139, внесен от народния представите Ангел Найденов и група народни представители на 1 ноември 2006 г. и № 654-01-152, внесен от народния представител Борис Ячев и група народни представители на 30 ноември 2006 г.
    2. Обсъждане на становище на Комисията по правата на човека и вероизповеданията по Раздел 4.2. от Информационния меморандум, изготвен от госпожа Севернисен – зам.-председател на Комисията по спазване на задълженията и ангажиментите на държавите - членки на Съвета на Европа.
    3. Разни.
    Заседанието бе открито в 16,10 ч. от председателя на комисията проф. Огнян Герджиков и закрито от зам.-председателя на комисията господин Трифон Митев.
    Списъкът на присъстващите народни представители и гости се прилага към протокола.

    * * *

    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Уважаеми дами и господа, налице е необходимия кворум, което ми дава основание да открия днешното заседание на Комисията по правата на човека и вероизповеданията.
    Понеже това е първо за годината заседание, позволете ми от свое име да отправя най-добри благопожелания към всички вас за здраве, за успехи, за успешна работа на нашата комисия в българския парламент.
    По дневния ред, който ви е предложен, ще си позволя да ви предложа една малка корекция – това, което в проекта за дневен ред е предложено да бъде точка втора, като жест на вносителите на законопроектите за изменение и допълнение на Закона за ветераните от войните, които са внесени съответно от народните представители Ангел Найденов и група народни представители и Борис Ячев и група народни представители, което да бъде точка първа от дневния ред и втора точка – обсъждане на становище на нашата комисия по Раздел 4.2. от Информационния меморандума, изготвен от госпожа Северинсен – заместник-председател на Комисията по спазване на задълженията и ангажиментите на държавите-членки на Съвета на Европа, и точка Разни.
    По този проект за дневен ред има ли възражения? Не виждам.
    В такъв случай, считам, че дневният ред е приет със задоволство от членовете на комисията, което ми дава основание да започнем по същество.
    ПО ПЪРВА ТОЧКА
    Законопроекти за изменение и допълнение на Закона за ветераните от войните, № 654-01-139, внесен от народния представите Ангел Найденов и група народни представители на 1 ноември 2006 г. и № 654-01-152, внесен от народния представител Борис Ячев и група народни представители на 30 ноември 2006 г.
    Искам да помоля господин Ангел Найденов да представи Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за ветераните от войните, внесен от него и група народни представители. Този законопроект току-що е получил одобрението на Комисията по труда и социалната политика.
    Заповядайте, господин Найденов, да представите накратко есенциално законопроекта.
    АНГЕЛ НАЙДЕНОВ: Благодаря, господин председателю.
    Разбира се, и аз ще използвам възможността да ви пожелая успешна година и да изразя надеждата си, че ще подкрепите внесения законопроект или внесените законопроекти, които ще бъдат наистина част от съдържателното внасяне на този закон в началото на Новата година.
    Уважаеми госпожи и господа народни представители, ще започна с това, че Законът за ветераните е приет през 1998 г. и е в сила от 1 януари 1999 г. Това е закон, който беше приет с разбирането, че е израз на особената грижа на държавата към хората, участвали в защита на националните интереси, териториалната цялост на страната чрез участие във войните, които е водила България и че по този начин се защитават и моралните, и социалните права на ветераните от войните и тяхното достойнство.
    Ще кажа, че нито аз, нито моите колеги, които сме вносители на законопроекта, нямаме претенцията да сме единствените, които откликват на очакванията на ветераните от войните и които да разбират техните нагласи и техните проблеми. В интерес на истината ще кажа, че през годините е имало многократно намерения, дори внесени предложения за изменение и допълнение на закона, най-вече в частта на добавката и разбира се на правата, които ползват ветераните от войните.
    По мое впечатление основната причина винаги е била недостига на финансови средства, за да не се приемат досега предложенията, правени в тази посока.
    По справката, която направихме и която вероятно е раздадена със законопроекта от НОИ, става дума за 27 600 души, като по отношение на размера на добавката, ако се приеме увеличението в рамките на 100 % на социалната пенсия за старост, това ще означава 11 млн.лв.финансови средства, като допълнително натоварване на бюджета от началото на годината. В зависимост от сроковете, в които може да се приложи, ако се приеме Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за ветераните от войните, например 1 юли 2007 г., това са 5,5 млн.лв. с всички допълнителни разходи – пощенски разходи, ДДС по отношение изпращането и съответно начина на получаване на тази добавка към пенсията на ветераните от войните.Казвам това, защото очевидно не става дума за голямо и непоносимо за бюджета финансово натоварване.
    Всъщност нашите предложения са в три посоки.
    Първата посока урежда условията, при които се осъществява дейността.Най- вече с оглед на военно-патриотичните измерения от страна на Съюза на ветераните от войните и съответно регионалните и общинските структури на съюза, това са всъщност предложения, засягащи задълженията на Министерството на отбраната и общините да предоставят безплатно клуб.
    Второ, със създадения със Закона за военноинвалидите и военно-пострадалите Консултативен съвет към Министерския съвет, ние предлагаме да участва и представител на Съюза на ветераните в този консултативен съвет. Следователно там да се търсят решенията в посока на подобряване условията за работа на съюза.
    Втората посока засяга правата на ветераните за безплатно пътуване в рамките на община,област или съответно на националния транспорт.
    И преди малко на заседанието на Комисията по труда и социалната политика коментирах, тъй като имаше много въпроси, свързани с тези задължения на общинските администрации и на областните администрации и ще кажа, че тук едно към едно пресъздаваме текстовете от Закона за военноинвалидите и военно-пострадалите с очакването, че това е закон, приет преди около година и половина – две години, и неговото прилагане е по-актуално.Следователно нормите, които регламентират правата на военно-пострадалите и военноинвалидите са по-актуални, с оглед на което сме дал едно към едно текста, който е в Закона за военноинвалидите и военно-пострадалите.
    Третото предложение е да се увеличи добавката към пенсията на ветераните от войните, която досега беше в рамките на 50 % от социалната пенсия за старост, което означава, че досега ветераните са получавали около 30 лв. Сега ние предлагаме да получават 100 % от социалната пенсия за старост или от началото на 2007 г. това са 68 лв.
    Сами разбирате, че и това, като размер, не представлява особено натоварване и аз се надявам, че ще бъде подкрепено предложението и в трите му части по отношение на законопроекта аз и група народни представители сме внесли.
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря Ви, господин Найденов.
    Вторият законопроект е с вносител народния представител Борис Ячев и група народни представители. Не виждам кой би могъл да го представи. От тези, които са вносители на законопроекта, няма представители тук. Вероятно са се подлъгали, че е предвиден като точка втора и това малко ще попречи.
    Господин Найденов, ако не възразявате, дали бих могъл да Ви помоля, макар това да изглежда нестандартно решение, тъй като сте присъствал в Комисията по труда и социалната политика при обсъждането на двата законопроекта, с няколко думи да представите, макар чужд законопроект, но все пак в тази насока, за да ориентирате комисията? Дали ще Ви е по силите, господин Найденов?
    АНГЕЛ НАЙДЕНОВ: Аз не бих възразил, разбира се. Не знам доколко е коректно.
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Аз поемам...
    АНГЕЛ НАЙДЕНОВ: Всъщност разликата между нашия законопроект и законопроекта на господин Борис Ячев е, че те предлагат освен това, което ние сме предложили, да се поемат 100 % разходите от държавата по отношение на лекарствата и по отношение на лечението в санаториумите в Министерството на отбраната. За сведение на комисията, първо, досега ветераните заплащат 25 % от стойността на лекарствените средства по списък, утвърден от Министерството на здравеопазването “от всички аптеки по лични рецепти” – цитирам дословно текста на Закона за ветераните. Второ, заплащат също 25 % от разходите по пребиваването в санаториумите на Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи, Министерството транспорта, Министерството на здравеопазването, НОИ и на общините. Сега се предлага да се поемат сто на сто, съответно лекарствените средства и пребиваването в санаториумите. В останалата си част двата законопроекта нямат разлика.
    Това, което чух на предишното заседание на комисията по отношение на финансовия разчет, е, че тези две предложения са в рамките на 625 хил. лв., ако не ме лъже паметта. Тоест, нещо, което не представлява сериозно натоварване, за да не кажа никакво натоварване на бюджета, макар разбира се, да си е натоварване на бюджета.
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря Ви, господин Найденов – блестящо се справихте.
    Уважаеми народни представители, имате думата по тези два законопроекта. Преди малко споменах, че и двата законопроекта са получили единодушното одобрение от Комисията по труда и социалната политика.
    Господин Чернев, заповядайте.
    ПАВЕЛ ЧЕРНЕВ: Благодаря, господин председател.
    Господин Найденов, колеги! По законопроекта, естествено, гласувам “за” с две ръце. Хората и това поколение, което изнесе тежестта на Втората световна война и понесе всички “плодове” на войната заслужава уважението на следходящите поколения. Грижата за тях е наш дълг.
    Естествено, както отбеляза господин Найденов, това е натоварване за бюджета, но не от естество, че да го скърши, ако мога да си позволя така една по-волна интерпретация, да не говорим, че в наши дни тези хора не са никак многобройни и грижата за тях не би създала особено натоварване по какъвто и да било начин. Може би моят подпис фигурира в подкрепилите втория законопроект, беше един от основните мотиви той да бъде представен така.
    Моето становище, а призовавам и другите колеги, след своя преценка, да е за подкрепа на законопроектите. Благодаря.
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря Ви, господин Чернев.
    Господин Юсеин има думата.
    АХМЕД ЮСЕИН: Благодаря, господин председател.
    Уважаеми колеги, аз съм съгласен с мнението на колегата и предложенията, които направиха двамата колеги.
    Искам да ви кажа,че в момента репресираните, след като нашата комисия направи промени в закона, се възползват от добавките към пенсиите, които възлизат на 18 млн.лв. годишно. Тук, макар че те като число са по-малко – тези, които са лежали по затворите и сега в момента са пенсионери, са около 5 500 души. Става дума за всички български граждани, а не само за турците. Защото някой път някой натам насочват. Около 13 хиляди са тези, които поучават добавки към пенсията си, които са били изселени, заселени и т.н.
    Жестът, който направихме към тези хора, заслужава да бъде направен и към тези, които са бранили държавата ни, проливали са кръв за нашите национални интереси.
    Напълно подкрепям и двата законопроекта. Нека те да бъдат обединени в едно – да има една работна група, както реши комисията.
    Имам един такъв въпрос. Тъй като по проекта на колегата Ангел Найденов се казва, че влиза в сила от 1 януари 2007 г., а това не е залегнало в бюджета, разбрах, че имало споразумение да бъде от 1 юли т.г. Уговорката с министъра на финансите е била такава. Вие какво мислите по този проблем – дали това ще остане така, или ще остане от 1 юли 2007 г. Това е въпросът ми. Иначе гласувам и за двата проекта. Да са живи и здрави, колкото може държавата да помогне.
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Господин Митев има думата.
    ТРИФОН МИТЕВ: Благодаря Ви.
    Подкрепям и двата законопроекта и призовавам колегите да ги подкрепят, включително от датата 1 януари 2007 г. Основанието ми е готовността на Министерството на финансите при обсъждане на бюджета за 2007 г. Да подкрепим неподкрепеното в зала и готовността на министерството да подкрепи актуализирането на пенсиите от 1 януари 2007 г., което означава всъщност, че има съответния резерв. По тази възможност по моите разсъждения от 1 януари т.г. да бъде предоставено това подобрение към пенсиите на хората, участвали във войните.
    На следващо място подкрепям предложението, което прави самото Министерство на транспорта – облекченията да се разширят не само за ветераните и участниците във войната, но и хората, които обслужват ветераните и най-близките от тяхното семейство.
    По този въпрос искам да задам на господин Найденов въпроса за неговото отношение към предложенията на Министерството на транспорта – към чл. 4, предлагат ал. 2, в която да разширят...
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: И придружаващите лица.
    ТРИФОН МИТЕВ: И придружаващите и обслужващите лица. Мисля, че след като го предлага самото министерство, няма да има проблем да подкрепим и ние.Благодаря.
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: И аз Ви благодаря, господин Митев.
    По този въпрос – 1 януари 2007 г. или 1 юли 2007 г., какво смятате като вносител на първия законопроект?
    АНГЕЛ НАЙДЕНОВ: Датата 1 януари 2007 г., господин Юсеин, е с оглед на законопроекта, който сме внесли на 1 ноември 2006 г. Разбира се, ние предвидихме действието на този закон от началото на годината.
    Ако има възможност бюджетът на страната без актуализация на Закона за бюджета за 2007 г. да поеме това натоварване, аз разбира се бих подкрепил и нямам никакви възражения, така както нито един от народните представители няма да възрази. Разбира се, аз казвам, че с оглед на процедурите по приемането на този закон , съответно на първо и второ четене, и с оглед възможността да се поемат натоварванията както от страна на Министерството на финансите, от друга страна от НОИ, би могло да бъде от 1 януари 2007 г. Ние имаме готовност и съответно правим разчети и за 1 юли 2007 г.
    Аз споменах датата 1 юли 2007 г., защото в комисията, в която участваше председателя на НОИ, стана дума, че те биха могли в рамките на разполагаемите средства, без промяна съответно да поемат това увеличение в рамките на 5,5 млн.лв. от 1 юли 2007 г. – нещо, което те не се ангажираха да кажат по отношение на датата 1 януари 2007 г. Но това е волята на Народното събрание - ако се приеме 1 януари т.г., ще бъде от 1 януари 2007 г. Ако има възможност от 1 януари 2007 г., ще бъде от 1 януари 2007 г.
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Това подлежи на допълнително съгласуване и уточнение и с Министерство на финансите, така че между първо и второ четене ще има възможност да направят корекции.
    Господин Велчев има думата.
    ПЕТЪР ВЕЛЧЕВ: От името на военноинвалидите и военно-пострадалите да ви поздравя с настъпването на Новата година и да пожелая успех на всички нас – както в Европейския съюз, така и с изравняването ни с тях във всяко едно отношение.
    Като председател на този съюз трябва да кажа, че в нашите редици има и военноинвалиди и военно-пострадали, които са от войните. Ние категорично подкрепяме законопроекта, но понеже за първи път съм в Комисията по правата на човека и вероизповеданията, искам да ви припомня за нашия закон, който беше приет преди година и половина и имаме проблеми с правилника. Надявам се, че вече ще решим този проблем. Тъй като се изказа едно мнение, че този Закон за ветераните се приравнява към правата на военноинвалидите. Аз бих казал обратното, ние в Закона за инвалидите имаме много по-малко права. Това не е лошо, но говорейки в този аспект, аз просто искам да помоля комисията, пък и народното представителство като цяло по-нататък, да отидем нататък, за да можем да видим тези военноинвалиди. В по-голямата си част това са момчета – казвам “момчета”, защото те за мен са синове, годините между 18 и 45-46-годишна възраст, те получават една пенсия между 70-100 лв. и с тези си възможности те не могат да се реализират в нито едно направление на живота, независимо какво и да е то. Същото се отнася за военно-пострадалите, тъй като в нашия законопроект ние дадохме много малко права за тях. Подкрепяйки изцяло законопроекта, аз просто ви обръщам внимание, че трябва може би да помислим заедно с господин Найденов, като от Комисията по отбраната, ние сме пострадали по чл. 59, ал. 1 от Конституцията, да видим какво можем да направим като следващи стъпки, за да можем в крайна сметка и тези момчета и тези родители, които са загубили децата си, а и вдовиците и сираците, които остават и те остават, тъй като в нашия закон ние сме записали, че оттук-нататък и кадровите служещи, които пострадат по повод независимо какво, ще могат да имат права като военноинвалиди и военно-пострадали. Тоест, ние сме отворили нещата в по-такъв аспект.
    За да не губя времето на комисията, казвам, че категорично заставам зад този законопроект и ще искам една среща по-нататък, за да доизясним нещата. Благодаря ви и успех!
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря Ви, господин Велчев.
    ПАВЕЛ ЧЕРНЕВ: Господин председател, изказвам голяма подкрепа към казаното току-що от уважаемия господин с оглед факта, че може би гледката на военноинвалиди с оглед нашите международни обвързаности като миротворци ще бъде все по-честа. Така че е редно да се погрижим за тези хора.
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Виждам, че всички единодушно от изказалите се заставаме зад двата законопроекта. Единствено може би от Министерството на труда и социалната политика, ако имате желание да споделите с нас вашето разбиране!
    ЕМИЛ МИРОСЛАВОВ: Благодаря, господин председател.
    Уважаеми народни представители, ние подкрепяме необходимостта от засилване на признателността на обществото към ветераните от войните. Този път предоставихме обаче въпроса за финансовото осигуряване на Министерството на финансите и чакаме тяхното становище, което впрочем на заседанието на Комисията по труда и социалната политика, беше изразено, както каза господин Найденов. Там беше изразено и становището на НОИ.
    Ние имаме само една бележка от правно-техническо естествено, която господин Найденов не знае, че евентуално тези промени за Консултативен съвет и т.н. може да стане с изменението на Закона за военноинвалидите и военно-пострадалите, а не както тук е предложено. То не е за обсъждане сега, а между първо и второ четене.
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря Ви.
    Ние имаме становището на вашето министерство, а и на Министерството на финансите, така че тези неща са достояние на членовете на комисията.
    Има ли други желаещи да вземат отношение? Не виждам.
    Да преминем към гласуване по двата законопроекта.
    Поставям на гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за ветераните от войните, внесен от народния представител Ангел Найденов и група народни представители. Моля, гласувайте този законопроект.
    Приема се единодушно. Против и въздържали се – няма.
    Поставям на гласуване и втория Законопроект за изменение и допълнение на Закона за ветераните от войните, внесен от народния представител Борис Ячев и група народни представители.
    Този законопроект също се приема с единодушие.
    С това двата законопроекта са приети единодушно от нашата комисия.
    Господин Найденов иска да изрази признателност.
    АНГЕЛ НАЙДЕНОВ: С една дума, господин председателю.
    Благодаря и на Вас, и на членовете на комисия и ви пожелавам успешна работа!
    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: И аз Ви благодаря и на всички гости.
    Бяхме експедитивни, защото случаят е безспорен.

    Преминаваме към следващата точка от дневния ред, където нещата не са чак толкова безспорни като че ли, но така или иначе става дума за:
    Обсъждане на становище на Комисията по правата на човека и вероизповеданията по Раздел 4.2. от Информационния меморандум, изготвен от госпожа Северинсен – зам.-председател на Комисията по спазване на задълженията и ангажиментите на държавите - членки на Съвета на Европа.
    ----------------------------------

    т. Разни

    ----------------------------------
    Форма за търсене
    Ключова дума