Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по жалбите и петициите на гражданите
15/03/2007

    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ЖАЛБИТЕ И ПЕТИЦИИТЕ НА ГРАЖДАНИТЕ






    П Р О Т О К О Л
    № 29
    На 15 март 2007 г., четвъртък, се състоя редовно заседание на Комисията по жалбите и петициите на гражданите.
    Заседанието се проведе при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    Парламентарно изслушване на представители на EVN-Bugaria, “Електроразпределение – Пловдив” АД, във връзка с Решение № 20 от 23.11.2006 г. на Комисията по жалбите и петициите на гражданите.
    Заседанието бе открито в 14,36 ч. от председателя на комисията Йордан Бакалов.
    Списъкът на присъстващите народни представители и гости се прилага към протокола.

    * * *

    ПРЕДС. ЙОРДАН БАКАЛОВ: Добър ден на всички членове на комисията и всички гости, които ще участват в днешното заседание на Комисията по жалбите и петициите на гражданите. Знаете, че в едно от миналогодишните заседания на комисията във връзка с жалбите, които бяха постъпили за EVN, по една от точките има решение, а именно Решение № 20 беше в края на м. февруари т.г. да имаме отново изслушване за това, което са направили и предприели като стъпки и елиминирали ли са проблемите, които тогава имаше. Поради обективни обстоятелства, а и от наша страна веднъж, и второ, от тяхна страна, бяхме взаимно конструктивни и затова чак днес се провежда изслушването.
    Дневният ред, който ви предлагам, е с точка единствена, а именно:

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:
    Парламентарно изслушване на представители на EVN-Bugaria, “Електроразпределение – Пловдив” АД, във връзка с Решение № 20 от 23.11.2006 г. на Комисията по жалбите и петициите на гражданите.
    Преди да пристъпим към точка единствена, ще ви представя гостите на комисията, които присъстват днес на нашето заседание във връзка с изслушването:
    Господин Щефан Шишковиц – председател на Управителния съвет на “EVN-България”;
    инж. Вернер Хенгс – заместник-председател на Управителния съвет на “EVN-България”, който присъства и на миналото заседание;
    инж. Стефан Заманов – член на Управителния съвет на “EVN-България”, “Електроснабдяване-Пловдив” АД;
    инж. Гочо Чемширов - ръководител отдел “Регулационен мениджмънт” в “EVN-България”;
    инж. Михаил Томов – член на Управителния съвет на “EVN-България”;
    господин Гюнтер Брамбьорк – специалист “Регулационне мениджмънт”;
    госпожа Калина Трифонова – вице-президент “Корпоративни и правни въпроси” в “EVN-България”;
    господин Радослав Йондров – адвокат;
    госпожа Клаудия Табако – ръководител отдел “Комуникации” в “EVN-България”;
    госпожа Жанет Стойчева – преводач.
    Присъстват също:
    Господин Трайчо Трайков – ръководител на Бюро на Управителния съвет на “EVN-България”;
    господин Валентин Кирчев – заместник-председател на ДКЕВР;
    господин Васил Илиев – началник на сектор “Жалби” в ДКЕВР.
    Виждате, уважаеми колеги, че представителството е много сериозно. Смятам, че можем да проведем една сериозна дискусия.
    Преди да преминем към изложението на представителите на “EVN-България” ви предлагам в реда на нещата и съгласно изискванията на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание да гласуваме предложения дневен ред с точка единствена, за да преминем към същинската работа.
    Който е съгласен с точка единствена на дневния ред - Изслушване на представители на EVN-Bulgaria, “Електроразпределение – Пловдив” АД, във връзка с Решение № 20 от 23.11.2006 г. на Комисията по жалбите и петициите на гражданите, моля да гласува. Всички са “за”.
    Приема се единодушно.
    Предлагам да процедираме по следния начин. Представителите на “EVN-България” да представят това, което е извършено, след това представителите на ДКЕВР и колегите, ако имат уточняващи въпроси, да ги зададат, за да им отговорят от държавната комисия и от “EVN-България”. Мисля, че така ще е много по-конструктивно, като начин на протичане на заседанието.
    Имате ли други предложения в тази връзка? Няма, доколкото виждам.
    В такъв случай давам думата на господин Шишковиц.
    ЩЕФАН ШИШКОВИЦ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа! За нас е голяма чест да бъдем поканени от вас. Това е първата година, в която България е член на Европейския съюз и ние тук имаме два езика – немски и български. Това показва колко тесни взаимоотношения има в тази голяма Европа.
    Ние смятаме, че този диалог, който днес водим, е в интерес на българите, тъй като това създава прозрачност и ни дава възможност да представим своята дейност. В този случай, който разглеждаме, ние имаме щастието, че последната среща не можа да се осъществи. Това означава, че ние можахме много по-добре да се подготвим и, господин председател, ако Вие позволите, ние сме подготвили едни разпечатки, които включват документите относно извършената работа по точките от дневния ред – те тук са документирани, и ние бихме искали този документ да представим към документацията на Комисията по жалбите и петициите на гражданите по въпроса. Заповядайте.
    ПРЕДС. ЙОРДАН БАКАЛОВ: Това ще бъде приложено към архива на Комисията, специално за тези жалби.
    ЩЕФАН ШИШКОВИЦ: Уважаеми господин председател, ако това послужи за една прозрачност, аз бих могъл да представя резултата във връзка с отделните точки. Съответните документи са включени в тази папка.
    Във връзка с оплакването на господин Иван Яков – кмет на община Стамболийски, ние можем да кажем, че оплакването ние го получихме в “Електроснабдяване”, но направихме една вътрешна проверка и открихме грешката в тарифното измерване. Ние сключихме анекс към договора между “EVN-България”, “Електроснабдяване”, и община Стамболийски. Фактически приключихме действието на анекса. Във връзка с величината на сумата, която трябва да бъде върната, беше постигнато споразумение между дружеството и общината и беше създаден съответен протокол. За доброволното разрешаване на проблема ДКВЕР беше информирана, като контролен орган, с едно писмо от 8 февруари 2007 г. Във връзка с оплакването на господин Иван Янков чрез едно писмо, което включва списък от потребителите на община Стамболийски, ние бихме могли да кажем, че ние господин кмета като представител на общината с едно писмо сме го информирали затова какво е довело до извънредните отчитания в началото на месеца и също така е причината, поради която не се прилага социалното стъпало. От това също така е видимо, че нашите служители са информирали всички клиенти при въпроси да се свържат с местния КЕЦ, където допълнително ще им бъде предоставена информация.
    Във връзка с оплакването на господин Цанко Цанев – директор на Радио “Нова”, входяща кореспонденция от 6 ноември 2006 г., ние бихме искали да отбележим, че беше извършена проверка от служители на Клиентски енергоцентър – Стара Загора, което е административното седалище на неговия клиентски център. Проверката установи, че енергията, която е фактурирана за м. септември отговаря на реалното потребено количество енергия. С писмо от 26 октомври 2006 г. дружеството е уведомило Радио “Нова” своевременно за резултата от извършената проверка и нашите служители са констатирани, че няма неоснователно завишаване на сметката за потребена енергия. Принципно бихме могли също да кажем, че в рамките със затрудненията, свързани с извънредното отчитане, имаше един процес, една процедура, която беше извършена по правилата на регулаторната комисия, бяха ни зададени задачи, и съответно ние заплатихме и една глоба, която своевременно беше заплатена от двете дружества. Смятам, че тук може би регулаторът би могъл да даде по-добра информация.
    Уважаеми господин председател, това съвсем накратко е резултатът във връзка с включените в точката от дневния ред теми.
    ПРЕДС. ЙОРДАН БАКАЛОВ: Благодаря, господин Шишковиц.
    Давам думата на господин Валентин Кирчев.
    ВАЛЕНТИН КИРЧЕВ: Благодаря, господин председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители, колеги! За нас двата повода за събирането може да се смятат, за приключил случай в полза на потребителите.
    Първият случай, който е свързан с община Стамболийски е приключил с подписването на договор и възстановяване на дължимите суми – нещо, за което се жалва кметът, другият случай, свързан с Радио “Нова” и грешката, допусната при фактурирането на енергията през летните месеци, есента, всички дадени указания от регулаторния орган към “EVN-България” са изпълнени в срок. Резултат от тези действия е полученият отглас, отзвук от техните клиенти, за което те благодарят както на Комисията по жалбите и петициите на гражданите, така и на “EVN-България”, за това че своевременно е реагирано. Сроковете, които им бяхме дали, бяха изключително кратки. Но колегите се справиха.
    Позволявам си в момента да направя една преценка, тъй като това е мястото. Общо взето най-малко проблеми по отношение на жалби и работа с клиенти имаме с въпросната компания – с “EVN-България”. Другите ни създават редица по-големи проблеми. Не че с “EVN-България” ги нямаме, но ги решаваме.
    Освен това искам да кажа на уважаемите дами и господа депутати, че винаги с каквото можем ще съдействаме на вашата комисия, за да си върши работата, както си е редно. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ЙОРДАН БАКАЛОВ: И аз Ви благодаря.
    Преди да открия дискусията, искам да кажа на всички колеги, че след заседанието от м. ноември м.г. специално за “EVN-България” не са постъпвали от района, който те обслужват, жалби за някакви нередности. Според мен ние като комисия и като решение мисля, че имаме не малко отношение.
    Понеже сега ми дадоха тези документи, специално от “EVN-България”, аз специално за първи път ги виждам, както и господин Александър Паунов, виждам, че действително има подписани протоколи с община Стамболийски, както и възстановени суми, както и предписанията, които вече са дадени за Радио “Нова”. Така че, мисля, че от тази гледна точка като цел и тема тогава на заседанието нашата комисия си свърши работата съгласно пълномощията, които имаме.
    Сега вече давам думата на колегите, които искат да зададат въпроси към гостите и да започне дискусията. Най-интересно, типично по български е, както каза господин Кирчев, че фирмата с най-малко нарушения, се оказа в парламента, а тези с най-големите нарушения станаха нарицателни през зимата, а комисията, за най-голяма изненада, не беше сезирана с конкретна жалба. Тук без да ми се обиждат колегите от района примерно на “Е.ОN”, сигурно хората, които са в района на “EVN-България” са по-будни, за разлика от тези, които ги обслужва “Е.ОN” – без да правя тези квалификации, но може би това е една от причините, поради които, както казах от м. ноември м.г. нямаме нито една постъпила жалба за “EVN-България”. Явно те са си взели поука и са успели да регулират нещата във връзка с обслужване на населението.
    Имате ли въпроси, колеги?
    Има думата господин Илчев.
    ИВАН ИЛЧЕВ: Благодаря, господин председател.
    Уважаеми господин Шишковиц, уважаеми гости, колеги! Аз имах възможност и първия път да взема отношение, когато разглеждахме жалбите, свързани с дейността на “EVN-България”. Веднага искам да кажа и дебело да подчертая, че трябва да оценим по достойнство това, което се извърши от дружеството в моя избирателен район – 29.Хасковски избирателен район, и вече сметките по електричеството са успокоени, общественото мнение е спокойно. Това респективно показва, че дружеството в региона започва да напипва верния път, по който трябва да се върви и да се работи в българските условия, независимо че България вече е член на Европейския съюз.
    Естествено, когато се отстраняват някои проблеми, възникват нови. Аз поддържам много тесни контакти с началниците на т.нар. КЕЦ-ове. Искам да подчертая тук, че съм готов съвместно с шефовете по места да работя съвместно за отстраняване на такива възникнали проблеми. Тук искам само да спомена за три от многото проблеми, които господин Шишковиц, представи на първата презентация в хотел “Радисън”.
    На първо време мисля, че е сериозен въпросът с инвестициите. Какви са намеренията специално в Хасковския регион, специално за инвестициите. Тук ми подсказват: “Защо само в Хасково?”, имам предвид, че са 3 бивши окръга.
    Другият въпрос, който мисля, че е общ за територията, върху която се разполагате, това е бумът на строителството и има определено напрежение по присъединяването на отделните обекти, сгради – било то жилищни или промишлени.
    Третият ми въпрос е кадровият. Вие работите по една схема по разместване на ръководителите на КЕЦ-овете. Без да се меся във вашата политика по отношение на кадрите и назначенията си мисля, че опитът на преместване от малък в голям град на ръководител на КЕЦ не е най-удачният. Това е, което имам да споделя.
    ПРЕДС. ЙОРДАН БАКАЛОВ: Има ли други колеги, които желаят да вземат думата? Ако няма, господин Шишковиц би могъл да отговори специално за инвестициите, за новото строителство, начина на обслужване и евентуално за кадровата политика.
    ЩЕФАН ШИШКОВИЦ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа! Бих искал изключително да благодаря за вашата преценка и да благодаря също на представителя на регулатора, че в крайна сметка ние се намираме в една трансформация, както вероятно и цялата държава. Ако 2005 г. беше нашата първа година, това беше годината на запознаването, на анализите, 2006 г. беше годината на осъществяването на концепцията за въвеждането на структура, която е близо до клиента. Това са 39-те клиентски центъра, за което вече беше говорено. Този процес е приключил. Така че 2007 г. цялата сила на организацията ще бъде вложена в подобряването на оперативните резултати. За тази цел през м. ноември 2006 г. взехме решение за най-голямата инвестиционна програма и програма за поддръжка в историята на разпределението на югоизточна България. Ние сме готови с подкрепата на регулатора 118 млн.лв. да инвестираме. Шестдесет и осем процента от тези пари ще бъдат включени директно в подобряването на качеството на мрежата и в повишаване на капацитета на мрежата, тъй като ние имаме някои райони в нашата територия, които се отличават с динамично развитие. Зад едно такова решение стоят много точни планове за отделни проекти. Както вие знаете, ние сме засегнати от обществената процедура по ЗОП, което означава че ние трябва да се справим с много големи административни процеси, за да може действително да вършим тези дейности по поддръжка и инвестиции.
    Част от управленския принцип на нашата група е, че когато се поеме една управленска функция тя да бъде приета в една нова територия, в един нов сектор. По този начин сме свободни от личната история в района. Поради тази причина ние всички 39 КЕЦ-ръководители от предприятието, но от различни райони сме ги избрали, защото след като така или иначе служителите си останат същите, най-малкото шефът трябва да сигнализира, че има промяна, която се очаква от нас и която се очаква от клиентите. Това важи за господин Хенк също и за господин Шишковиц също. И ние идваме от долна Австрия. Колегата от Хасково сега е в Димитровград. Това не е чак толкова далече. Но основата е собствените хора с опит да имат възможност да се развиват и занапред.
    С новата структурна реформа ние сме в състояние в отделните райони на КЕЦ-а да можем да отразяваме оперативното развитие на отделните КЕЦ-ове. Това означава, че от тази година ние ще можем да кажем колко предварителни договора има при нас, колко все още неприключени действителни договори за присъединяване. На тази основа ние се надяваме, че това предприятие, което се състои от бившето ЕРП - Пловдив, и бившето ЕРП - Стара Загора, ще може да се създаде една модерна структура за услуги, чиито резултати вие ще видите.
    В заключение бих искал да кажа, че през миналия м. февруари въведохме едно собствено управление на жалбите. На тази основа ние можем ежемесечно да кажем колко оплаквания са записани, независимо дали са внесени в Бургас или в Пазарджик и каква е причината за оплакването. Ние вярваме, че на тази основание спрямо Комисията по жалбите и петициите на гражданите на парламента можем да изградим една известна компетенция, за да можем нашите клиенти да ги обслужваме по съответно добър начин. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ЙОРДАН БАКАЛОВ: И аз Ви благодаря.
    Надявам се, след като се открие такава структура за жалбите и петициите по-малко, ако може даже и да не идват тук в парламента, да им решавате проблемите на ниското ниво. Това беше като отклонение, все пак.
    Колеги, има ли някой друг, който желае думата за въпрос или изказване.
    Има думата господин Иван Илчев.
    ИВАН ИЛЧЕВ: Искам да благодаря на господин Шишковиц.
    Бих желал по-конкретно за моя избирателен район да поговорим за една програма в бъдеще. Искам да ви уверя, че съм добронамерен – не съм черноглед, и всичко, което е възможно, аз като народен представител за този регион ще ви съдействам, за да можем да решим проблемите в енергоснабдяването и енергоразпределението. Уверявам ви, че те не са никак лесни. Тук мои колеги, така с настроение подхождат към този въпрос, но нещата никак не стоят така. Има доста сериозни проблеми, особено новите вилни зони и старите нерегулирани. Пак повтарям, аз съм добронамерено настроен да имаме добри контакти с вас. Смятам, че ще можем да извървим един добър път заедно. Благодаря.
    ПРЕДС. ЙОРДАН БАКАЛОВ: И аз Ви благодаря.
    Колеги, има ли някой, който желае думата?
    Господин Кирчев има думата.
    ВАЛЕНТИН КИРЧЕВ: Благодаря, господин председател.
    Желаем да информираме тук присъстващите за важния факт, че от лятото – от 1 юли, заедно с евентуалната промяна на електроенергията, пускаме в действие и показателите за качеството на услугата и електроснабдяването. Единият от показателите, които ще бъдат с най-голяма тежест, това е работата с потребителите и жалбите. Мисля, че това е интересно за комисията.
    По отношение на инвестициите ние имаме малко по-различен поглед от колегите от “EVN-България”, защото нашите представи за инвестиция са малко по-различни. Те се доближават до това, което каза господин Илчев, основно внимание при признаването на разходите на компанията не само на “EVN-България”, а и на останалите, ще бъдат средствата, вложени в подобряване състоянието на електрическите мрежи и съоръжения. Иначе харчове може да имат много, но ние не ги приемаме тези харчове и няма да ги приемем. Говоря за всички компании като инвестиция. Трето, до момента всички препоръки, които ние сме дали на “EVN-България”, свързани с жалби за влошено качество на услугата, са удовлетворени и са направени с немалко инвестиции. Дори в момента по една от колективните жалби на кметовете в региона на Брезово, те имат инвестиционна програма, която реализират в момента. Тя е за над 1,5 млн.лв. Вероятно тези пари ги бяха предвидили за някъде другаде, но ги влагат там, както и последният случай в с. Пица, където срокът, който им дадохме, беше много къс, но те ще трябва да се справят. Така че в действителност нещата вървят.
    Има и много, което ще трябва да се прави. То е свързано с това, което каза господин Илчев за неговия район, то се отнася навсякъде – осигуряване на мощности за развитие на бизнеса. Недопустимо е инвеститори да бягат заради това, че не могат да им бъдат осигурени мощности. Тук не говорим за курортите.
    В тази връзка смятам, че от страна на “EVN-България” има разбиране и общо взето те се вслушват в нашите препоръки, които ние даваме. Благодаря.
    ПРЕДС. ЙОРДАН БАКАЛОВ: Благодаря Ви и аз.
    Има ли други желаещи да вземат думата, колеги? Ако няма, ще вървим към закриване на заседанието.
    Господин Шишковиц, заповядайте.
    ЩЕФАН ШИШКОВИЦ: Уважаеми господин председател, бих искал да поема една мисъл от Вас. Може би ние бихме могли в бъдеще примерно да разглеждаме доклад на оплакванията. Ние получаваме в предприятието доклад, свързан с оплакванията, така че ние бихме могли да ви го докладваме какво е развитието на оплакванията спрямо предприятието. Защото е в наш интерес вие да проследявате как се развива предприятието. Аз бих могъл да Ви представя един такъв доклад да за периода от време, когато организацията функционира.
    ПРЕДС. ЙОРДАН БАКАЛОВ: Действително такъв доклад може да се представя на комисията на 3 или на 6 месеца. На колко време ще правите такива доклади?
    ЩЕФАН ШИШКОВИЦ: Ние ги получаваме на месечна основа, въпросът с анализа обаче и за подобряването най-малко едногодишен доклад бих предложил.
    ПРЕДС. ЙОРДАН БАКАЛОВ: Нас като комисия ни устройва да се прави на 6-месеца и годишен доклад.
    Има ли колеги, които желаят думата? Не виждам желаещи.
    Искам да благодаря на гостите, че в резултат на решението на комисията от миналата година всички разбрахме, а някои, които сме обслужвани от вас като регион го почувствахме, все пак начинът на обслужване оттогава се подобри и моето пожелание като председател на Комисията по жалбите и петициите на гражданите, а предполагам, че и на моите колеги е да се срещаме по други поводи, а не по поводи на някакви определени жалби. Нека тези поводи да бъдат все пак по-добри. Защото както започнахте Вие с поздравленията за това, че България е вече член на Европейския съюз, нашето желание е колкото се може по-бързо европейските норми да бъдат приложени и в България. Още веднъж ви благодаря за това, че реагирахте бързо, а и самата оценка на ДКВЕР за вашите бързи реакции го показват.
    Може да се наложи да се занимаем въпреки всичко с една друга фирма, но тя вас не ви засяга. Явно вие като показатели за качество на услугата, както каза и господин Кирчев, сигурно ще покриете тези показатели, но от това, което наблюдавам по българските медии, другата фирма – мисля, че не.
    Пожеланието ми пак е това – нека европейските стандарти да бъдат приложени колкото се може по-бързо в България. Благодаря.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 15.15 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Йордан БАКАЛОВ
    Стенограф:
    Катя БЕШЕВА


    Форма за търсене
    Ключова дума