Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по европейските въпроси
29/05/2008

    проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства, № 802-01-43, внесен от Министерски съвет на 19 май 2008 г.
    На заседанието, проведено на 29 май 2008 г., Комисията по европейските въпроси разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства, внесен от Министерския съвет.
    Пред членовете на Комисията законопроектът беше представен от г-н Атанас Костадинов – заместник-министър на околната среда и водите. В заседанието взеха участие г-жа Юлия Македончева – началник отдел „Земни недра и баланс на запасите” и г-жа Силвия Рангелова – старши експерт в Министерство на околната среда и водите.


    І. Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства е насочен към хармонизиране на нашето законодателство с правото на общността и по специално с Директива 2006/21/ЕО на Европейския парламент и на Съвета относно управлението на отпадъците от миннодобивните индустрии и за изменение на Директива 2004/35/ЕО (Директива 2006/21/ЕО).

    II. Законопроектът транспонира правилата на Директива 2006/21/ЕО, като регламентира условията за управление на минните отпадъци. За тази цел в него се създава на нов раздел „Управление на минните отпадъци” (част първа на глава осма), с който се уреждат дейностите по управление на минните отпадъци. Минните отпадъци се категоризират според риска за околната среда и човешкото здраве. Законопроектът въвежда също общностните изисквания за депониране на минните отпадъци и изискванията към съоръженията за минните отпадъци, в т. ч. категоризирането им според степента за тяхната опасност и риск за околната среда и човешкото здраве. С него в съответствие с Директива 2006/21/ЕО се уреждат изискванията, правата и задълженията на концесионерите и операторите на съоръженията за минни отпадъци. Регламентират се и условията и редът за издаване на разрешителни за управление на минните отпадъци.


    III. С оглед усъвършенстване на законопроекта може да се препоръча включване в него на правила, отнасящи се до: целите на плана за управление на отпадъците (уредени в чл.5.2 от Директива 2006/21/ЕО) и целите на плановете за извънредни ситуации (уредени в чл.6.4 от Директива 2006/21/ЕО).
    Може също да се препоръча по-подробно да се уреди участието на обществеността – например относно компететните органи (чл.8.1 (в)); изискването резултатите от консултациите с обществеността да се вземат предвид при вземане на решението (чл.8.5).

    IV. Законопроектът съдържа и правила, които поначало нямат пряко отношение към общностното право – оптимизират се процедурите за издаване на разрешения за търсене и/или проучване и предоставяне на концесии за добив на подземни богатства; въвежда се диференциран подход при провеждане на процедурите за предоставяне на права за проучване и добив на подземните богатства, отчитайки спецификата на т. нар. общоразпространени природни богатства – строителни и скалнооблицовъчни материали, и останалите групи подземни богатства; усъвършенства се администрирането на процеса, свързан с уреждане на условията и реда за ползване на технологичните отпадъци от проучването, добива и първичната преработка на подземните богатства; уреждат се т. нар. „подземни богатства с установени находища”, които са заведени в Националния баланс на запасите и ресурсите; въвежда се единен подход при разпореждане с подземните богатства; конкретизират се и се разграничават компетенциите на държавните органи относно предоставянето на права за търсене, проучване и добив на подземни богатства и осъществяването на контрол по опазване на земните недра и по изпълнението на концесионните договори. Законопроектът урежда задълженията към титулярите на разрешения и концесионерите за финансово обезпечаване на дейностите, свързани с опазване на земните недра и околната среда; правата на титулярите на разрешения за търсене и/или проучване за продажба на определени количества добити подземни богатства в етапа на технологични изпитания. Регламентира се ефективното ползване на земята от титуляри на разрешения и концесионери при извършване на геологопроучвателни и добивни дейности с оглед степента на икономическото значение на конкретната група подземно богатство и произтичащият от това интерес на държавата. Въвеждат се изисквания за намаляване на отрицателното въздействие върху околната среда и човешкото здраве от дейности по проучване, добив и първична преработка на подземни богатства. Тези правила не противоречат на правото на общността.

    V. В заключение може да се каже, че с предложения законопроект за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства в нашето право се транспонира Директива 2006/21/ЕО. С оглед усъвършенстване на законопроекта може да се препоръча разширяване на уредбата в съответствие с някои правила на Директива 2006/21/ЕО. Правилата, които нямат отношение към общностното право, не му противоречат.





    Въз основа на гореизложеното, Комисията по европейските въпроси предлага (с 13 гласа „за” и 1 глас „въздържал се”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства № 802-01-43, внесен от Министерски съвет на 19 май 2008 г., като направените предложения бъдат взети предвид от водещата комисия при обсъждане на законопроекта между първо и второ гласуване.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ

    /п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума