Комисия по европейските въпроси
12/06/2008
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност, № 854-01-58, внесен от Димитър Цвятков Йорданов и група народни представители на 29 май 2008 г.
На заседанието, проведено на 12 юни 2008 г., Комисията по европейските въпроси разгледа законопроекта за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност, № 854-01-58, внесен от Димитър Цвятков Йорданов и група народни представители на 29 май 2008 г.
На заседанието присъстваха г-н Кирил Желев, зам. министър на финансите и г-н Борислав Борисов, директор на Дирекция “Митнически режими и процедури” в Министерството на финансите.
І. При косвените данъци в ЕС има някои общи правила, които са призвани да облекчат свободното движение на стоките в рамките на единния вътрешен пазар. При данъка върху добавената стойност тези правила са описани в Директива на Съвета 2006/112/ЕО от 26 ноември 2006 г., която е в сила от 1.1.2007 г. и е транспонирана изцяло в нашето законодателство. С директивата се въвеждат, по-специално, общи правила при определянето на данъчната територия, данъчно-задължените лица, при дефиницията на данъчното събитие, облагаемите трансакции, облагаемата стойност, ставките, изключенията от облагане, специалните схеми на облагане и други данъчни регулации.
Същевременно, в рамките на приетия през 1997 г. Пакт за стабилност и растеж, държавите-членки на ЕС се задължават да водят прозрачна и предсказуема фискална политика, която няма да застраши макроикономическата стабилност и да доведе до прекалена инфлация.
ІІ. В предлагания законопроект се съдържат някои изменения и допълнения, това са параграфите 1,2,4,8, които попадат в регулативната рамка на Директива 2006/112/ЕИО. Други изменения и допълнения, съдържащи се в параграфите 5, 6 и 9 на проекта, не се третират в директивата, но тъй като въвеждат специална схема за събиране на ДДС, която не се съдържа в посочената директива, би трябвало да преминат през процедурата на одобрение, съдържаща се в чл. 395 на директивата.
В параграфите 1, 4 и 8 на законопроекта са включени изменения и допълнения, които целят да намалят негативните резултати за данъчно задължените лица, възникващи при пълно или частично неплащане. Предлага се създаването на нов чл. 27а, в Закона за данък върху добавената стойност, чийто смисъл е да се даде право на доставчика да намали данъчната основа на доставката при частично или пълно неплащане. Това предложение противоречи на чл. 63 от посочената по-горе европейска директива, където изрично се казва, че данъчното задължение възниква в момента на прехвърлянето на правото на разпореждане със стоките. В директивата не се предвижда намаляване на данъчната основа при частично или пълно неплащане, но се съдържа възможността при разваляне на доставката да се издаде съответния документ за корекция, обозначен у нас като кредитно известие.
В §2 на проекта се предлага основната ставка по ДДС да се намали от 20 на сто на 18 на сто и да се въведе намалена данъчна ставка в размер на 7 на сто за доставките на три групи стоки: хранителни продукти и свързани с производството им стоки; лекарствени продукти; печатни произведения (вестници, списания, книги др.).
Относно основната ставка в цитираната по-горе европейска директива се съдържа разпоредба в чл. 97. Там се казва, че в периода от 1.1.2006 г. до 31.12.2010 г. основната ставка на ДДС в държавите-членки не бива да е под 15 на сто. Относно въвеждането на намалени ставки в директивата се казва, че тяхното въвеждане е допустимо, но само в размер над 5 на сто и за стоките, изброени в Приложение ІІІ на директивата.
Посочените в проекта стоки, за които се предлага въвеждането на намалена данъчна ставка, са включени в Приложение ІІІ на директивата. За да има пълно съответствие е необходимо единствено при групата на печатните произведения да се допълни, че намалената ставка не важи за рекламни издания.
ІІІ. Приемането на измененията, съдържащи се в законопроекта, би довело до чувствително намаляване на приходната част на бюджета при запазване на неговата разходна част. Предприемането на такова действие, без да е направен съответния анализ за последствията, може да доведе до нарушаване на планирания бюджетен резултат, който е част от провежданата политика на макроикономическа стабилност, в съответствие и с цитирания по-горе Пакт за стабилност и растеж.
На базата на гореизложеното и като се имат предвид и забележките, посочени в т. ІІ и т. ІІІ може да се направи извода, че предлаганият законопроект не съответства изцяло на разпоредбите на Директива 2006/112/ЕИО и че неговото приемане, без съответните разчети за въздействието му върху макроикономическата стабилност би противоречало на ангажиментите ни в рамките на ЕС.
След състоялата се дискусия, Комисията по европейските въпроси предлага (с 1 глас "за", 3 гласа "против" и 4 гласа "въздържал се") на Народното събрание да не бъде подкрепен проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност, № 854-01-58, внесен от Димитър Цвятков Йорданов и група народни представители на 29 май 2008 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
/п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ