Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по европейските въпроси
12/06/2008

    предложение за проект на Директива, изменяща Директива 2006/112/ЕО на Съвета по отношение на третирането на застрахователните и финансовите услуги и Регламент на Съвета, определящ мерки за прилагането на Директива 2006/112/ЕО относно общата система на данъка върху добавената стойност по отношение на третирането на застрахователните и финансовите услуги СОМ (2007)747
    I. На своето редовно заседание, проведено на 12 юни 2008 г., Комисията по европейските въпроси разгледа предложение за проект на Директива, изменяща Директива 2006/112/ЕО на Съвета по отношение на третирането на застрахователните и финансовите услуги и Регламент на Съвета, определящ мерки за прилагането на Директива 2006/112/ЕО относно общата система на данъка върху добавената стойност по отношение на третирането на застрахователните и финансовите услуги СОМ (2007)747 - т.53 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2007).

    II. Предложението за проект на директива за модернизация на ДДС законодателството във връзка с облагане доставките на финансови и застрахователни услуги СОМ цели изясняване на правилата, уреждащи освобождаване от ДДС при застрахователните и финансовите услуги с оглед увеличаване правната сигурност за икономическите оператори и националните данъчни администрации и намаляване административната тежест и намаляване въздействието на скрития ДДС в разходите на доставчиците на застрахователни и финансови услуги.
    Тези цели се постигат чрез прилагането на три мерки: изясняване правилата, уреждащи освобождаването от ДДС на застрахователните и финансовите услуги; разширяване съществуващата възможност за облагане чрез прехвърляне на правото на избор от държавите-членки на икономическите оператори; въвеждане на група за поделяне на разходите, което позволява на икономическите оператори да обединяват инвестициите и да преразпределят разходите за тези инвестиции освободени от ДДС, от групата към членовете й.
    Предложението за директива е придружено от предложение за регламент, който съдържа неизчерпателно изброяване на случаите, които влизат в обхвата на или са изключени от освобождаването от ДДС върху застрахователните и финансовите услуги.
    Проектът за директива е внесен от Европейската комисия на 3 декември 2007 г. в Съвета. Той е в процедура на консултация. Проведени са три заседния на Работна група към Съвета по данъчни въпроси – косвено облагане. Към настоящия момент проектът не е разглеждан в Европейския парламент.
    В резултат на последните обсъждания в Работна група по данъчни въпроси към Съвета от 19 март тази година словенското председателство е включило в определенията за освободени такива по чл.135а, параграф 8, буква „г” от проекта за директива дериватите, задълженията по които могат да бъдат изпълнени чрез парично плащане. Председателството е преработило и определението за посредничество при застрахователните и финансови услуги. Направени са и уточнения във връзка с предложението за групата за поделяне на разходи, както и относно принципа за пропорционално изчисляване – членове 137б и 147, параграф 2, буква „в” от проекта на директива. Така описаните последни изменения не представляват изменения по същество на предложенията на ЕК по проекта за директива.
    В работен документ #1, който Европейската комисия е разпространила за целите на предстоящото заседание на Работна група по данъчни въпроси към Съвета, е възприета позицията, че правото на опция следва да може да се прилага от доставчиците на застрахователни и финансови услуги сделка по сделка или поне по отношение смо на доставките към данъчно задължени лица. Това е съществено по естеството си изменение на позицията на Комисията в сравнение с тази, която тя зае по време на заседанието на групата на 19 март 2008 г.
    Редица държави-членки са изразили проучвателни резерви по отношение на предложението за въвеждането на опция за облагане (Финландия, Швеция, Германия, Дания, Холандия, Италия, Гърция). Франция е изразила подкрепа на предложението, но при положение, опцията не трябва да е глобална. Други държави като Холандия и Италия поддържат, че приемането на предложението за опция за облагане налага въвеждане на общи правила за определяне на данъчната основа, отчитането и приспадането на данъка в Европейските общности.
    Предложението за въвеждане на група за поделяне на разходите се поддържа от няколко държави - Франция, Румъния, Финландия, Швеция, Германия, Полша, Великобритания и Гърция. Повечето държави-членки отричат предложението, тъй като то би нарушило данъчната конкуренция и би създало предпоставки за транс-гранични измами.






    III. По проекта за директива е изготвена позиция от Министерския съвет.
    В позицията на Република България се подкрепя инициативата на Европейската комисия за изясняване на определенията за освободени и облагаеми застрахователни и финансови услуги.
    Първоначално поставената в рамкова позиция проучвателната резерва по отношение на член 1 ал. 1 „б" от проекто-директивата, е вдигната, тъй като получените от Европейската комисия обяснения и примери са изяснили съдържанието, приложното поле и степента на субективност на критерия, съдържащ се в него.
    В позицията на Република България е наложена повече от проучвателна резерва на предложението на Комисията за предоставяне на доставчиците на застрахователни и финансови услуги на възможността сами да определят дали да облагат своята дейност, тъй като подобна възможност ще доведе до оскъпяване на тези услуги, предоставяни на крайни потребители и до стагнация в застрахователния и финансовия отрасли. Въвеждането на опцията ще доведе до понижаване на приходите от ДДС в страната и ще наруши усилията за хармонизация в общността. Доводът на Комисията, че въвеждането на опцията ще подобри контрола върху прякото облагане, не се възприема. При транс-гранично предоставяне на услуги ще са необходими допълнителни инвестиции за осигуряване на надежна събираемост на данъка. Предлага се, прилагайки принципа за субсидиарност, опцията по чл. 137 (1) от действащата Директива 2006/112/ЕО да бъде разширена, така че тя да важи единствено на територията на държавата-членка, която се е възползвала от нея, както и да важи и по отношение на застрахователните услуги. Предлага се също експериментално прилагане на опцията за определен период от време (например три години), след което да се анализира нейното въздействие и се прецени дали тя да се въведе.
    В позицията е посочено, че предложението за освобождаване от облагане на услугите, предоставяни от група данъчно задължени лица на членовете на групата, съдържащо се в чл.137, ал.1, б.”б” от проектодирективата, е неприемливо, тъй като въвеждането му ще увеличи риска от данъчни измами и до увеличаване разходите за администриране и контрол на ДДС.

    IV. Проектът за регламент е обсъден на заседание на Комисията по бюджет и финанси, състояло се на 12 юни 2008 г. Koмисията приема, че изразената досега позиция от името на Република България е правилна.

    V. Разширяването на съществуващата възможност за облагане чрез прехвърляне на правото на избор от държавата върху икономическите оператори, както и въвеждането на група за поделяне на разходите, чиито вътрешни доставки са освободени от данък, би довело до значителни изменения в българското законодателство, тъй като трябва да изменят правилата, които уреждат освобождаването от ДДС на застрахователните и финансовите услуги – извод, който се подкрепя от Асоциацията на банките в България. Нуждата от въвеждането на подобни правила все още не е достатъчно изяснена и обоснована.


    В заключение изразената от Министерския съвет позиция по проектодиректовата може да бъде подкрепена. Би могло да се обмисли изменение на становището за въвеждането на режима на груповото данъчно облагане, като се въведе режим, подобен на този на редица други държави-членки (Германия, Австрия, Италия, Кипър, Естония, Чехия, Холандия, Унгария, Великобритания, Румъния, Ирландия,Финландия, Испания и Швейцария).


    Докладът бе пoдкрепен с 14 гласа "за".




    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ

    /п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума