Комисия по европейските въпроси
08/12/2005
Относно: проект на Закон за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, № 502-01-59, внесен от Министерския съвет на 17 ноември 2005 г.
На свое редовно заседание, проведено на 8 декември 2005 г. Комисията по европейска интеграция разгледа Закона за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, № 502-01-59, внесен от Министерски съвет.
На заседанието присъстваха г-н Любомир Дацов, зам. министър на финансите, г-н Бисер Петков, зам. председател на Комисията за финансов надзор, г-н Петър Чобанов, изпълнителен директор на Агенцията за икономически анализи и прогнози, г-н Никола Абаджиев, председател на Асоциацията на дружествата за доброволно пенсионно осигуряване.
1. С настоящият законопроект се предлагат изменения и допълнения на Кодекса за социално осигуряване, които целят хармонизиране на българското законодателство с нормите на европейското право в областта на инвестиционната дейност на пенсионните фондове, по-специално привеждане на нашето законодателство в съответствие с:
- Чл. 102 на Договора за създаване на Европейската общност, където се казва, че е забранен всеки привилегирован достъп на държавни и обществени институции и органи в страните-членки на ЕС до финансовите институции в тези страни.
- Регламент на Съвета на ЕО 3604/93, където в чл. 1, т. 1 се казва, че се забранява финансови институции да се задължават да закупуват или да държат ценни книжа на общините, централното правителство, регионални, местни или други публични власти.
2. Проектът цели също така да бъдат изпълнени поетите от страната ни ангажименти във връзка с присъединяването ни към ЕС по преговорна глава 4 – “Свободно движение на капитал”. По-специално става въпрос за ангажимента да се премахнат някои ограничения пред инвестирането на активи на български застрахователни, пенсионни фондове и други финансови институции в ценни книжа от държави-членки на ЕС или други държави-страни по Споразумението за Европейското икономическо пространство (ЕИП).
3. Проектът включва и изменения и допълнения, които са в съзвучие с усилията за изграждане на единен вътрешен пазар на финансовите услуги в ЕС и по-специално използват добри практики от приетата през 2003 г. Директива 2003/41/ЕО. С нея се цели да се хармонизира един минимален задължителен набор от правила за разумен надзор (prudential rules) в областта на пенсионното осигуряване, така, че от една страна да се гарантират в еднаква и достатъчна степен правата на осигурените лица на цялата територия на съюза, а от друга – да се създадат необходимите условия за свободно движение на услуги.
4. За изпълнение на поставените цели в параграф 3 на проекта се предлага съществено изменение на чл. 176 (1) от Кодекса за социално осигуряване. В стария текст средствата на фонд за допълнително задължително пенсионно осигуряване можеха да се инвестират само в: ценни книжа, издадени или гарантирани от държавата, като се подразбира, че става въпрос за Република България; ценни книжа, приети за търговия на регулираните пазари на ценни книжа (българските фондови борси); български общински облигации; банкови депозити в местни банки; ипотечни облигации, издадени от местни банки; някои деривати на ценни книжа, ако се използват за намаляване на инвестиционните рискове и инвестиционни имоти.
Освен това в ал. (2) на същия чл. 176 се съдържаше изискването не по-малко от 50 на сто от активите на пенсионния фонд да бъдат инвестирани в ценни книжа, издадени или гарантирани от българската държава.
С предложения проект значително се разширява кръгът на възможностите за инвестиране. Това става главно за сметка на включването на ценни книжа с произход в държави-членки на Европейския съюз и на други държави-страни по Споразумението за ЕИП. По-специално фондовете за допълнително задължително пенсионно осигуряване ще могат да инвестират в:
- дългови ценни книжа, издадени или гарантирани от посочените по-горе държави или от техни централни банки, от Европейската централна банка и от Европейската инвестиционна банка (чл. 176, ал. 1, т. 9, букви “а” и “в”);
- ценни книжа (акции и облигации), приети за търговия на регулирани пазари на ценни книжа в държавите-членки на ЕС или други държави-страни по Споразумението за ЕИП;
- при определени условия - акции или дялове на колективни инвестиционни схеми, чието седалище се намира в държава-членка на ЕС или съответно в друга държава-страна по Споразумението за ЕИП;
- банкови депозити в банки с кредитен рейтинг, получили разрешение да извършват банкова дейност, съгласно законодателството на държава-членка на ЕС или друга държава-страна по Споразумението за ЕИП.
- Деривати на ценни книжа – опции, фючърси и суапове, търгувани на борсите в държавите-членки на ЕС или в други държави-страни по Споразумението за ЕИП.
Отпада, също така, изискването най-малко 50 процента от активите на пенсионния фонд да бъдат инвестирани в държавни ценни книжа (чл. 176, ал. 2), както и изискването не по-малко от 30 на сто от активите на фонда за допълнително доброволно пенсионно осигуряване да бъдат инвестирани в държавни ценни книжа (чл. 251, ал. 1).
5. Правилата за разумен надзор, съдържащи се в Директива 2003/41/ЕО се отнасят до избора на висококвалифицирани управители и консултанти, осведомяването на осигурените лица и на надзорните органи за всички важни аспекти от функционирането на пенсионните схеми, воденето на прецизно счетоводство, възприемането на подходящи процедури за измерване на риска, разумното управление на инвестициите и т.нат.
Редица от измененията и допълненията, включени в проекта (§4 - §13) са насочени към подобряване на инвестиционната дейност на пенсионните дружества именно в тази насока. С цел по-добро управление на риска в параграф 11 са взети например предвид някои от правилата, включени в чл. 18 на посочената директива, а именно ограниченията, че не повече от 5 на сто от активите на пенсионния фонд могат да се инвестират в ценни книжа, издадени от един емитент и че не повече от 30 на сто от активите могат да бъдат в ценни книжа, деноминирани във валути, различни от лева и еврото.
От гледна точка на изискванията на споменатата директива за прозрачност на действията на пенсионните фондове, специално внимание заслужава пък параграф 7 от проекта, който предвижда пенсионно-осигурителните дружества да публикуват на страниците си в интерент достъпна за осигуряваните лица подробна информация за обема и структурата на направените инвестиции. Същото се отнася и за параграф 10 от проекта относно новата ал. 3 на чл. 249, в която се казва, че управителните органи на пенсионно-осигурителните дружества утвърждават вътрешни правила за процедурите за наблюдение, измерване и управление на риска, свързани с инвестициите на фонда и представят тези правила в 7-дневен срок от тяхното утвърждаване, изменение и допълнение на заместник-председателя на Комисията за финансов надзор.
6. След проведената дискусия Комисията по европейска интеграция стигна до заключението, че предложеният законопроект съответства на европейските норми и отразява ангажиментите, поети от Република България по преговорите за присъединяване на страната ни към ЕС.
С оглед на гореизложеното Комисията по европейска интеграция предлага да бъде подкрепен проекта на Закон за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, № 502-01-59, внесен от Министерския съвет с единодушие от 8 гласа “за”.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ
/п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ
ДХ/ДХ