Комисия по европейските въпроси
10/07/2008
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки, № 854-01-65, внесен от Диана Атанасова Хитова и група народни представители на 5 юни 2008 г.
На заседанието, проведено на 10 юли 2008 г., Комисията по европейските въпроси разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки, внесен от Диана Атанасова Хитова и група народни представители.
В заседанието взеха участие г-жа Анна Янева – заместник-министър на икономиката и енергетиката, г-жа Миглена Павлова – изпълнителен директор на Агенцията за обществени поръчки, и г-жа Галя Манасиева – директор на Дирекция „Мониторинг, анализ и методология на обществените поръчки” в Агенцията за обществени поръчки.
І. Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки е насочен към по-пълно транспониране нa последните изменения на Директива на Съвета от 21 декември 1989 за координиране на законите, регулациите и административните разпоредби относно прилагането на процедури за обжалване на актовете за възлагане на договори за обществени поръчки за доставки и строителство (Директива 89/665/ЕЕС) и Директива от 25 февруари 1992 за координиране на законите, регулациите и администативните процедури относно прилагането на Общностни правила за процедурите за обществени поръчки на предприятия в областта на водния, енергийния, транспортния и телекомуникационния сектори (Директива 92/13/ЕЕС).
II. В законопроекта се предлага изменение на производството по обжалване на индивидуалните административни актове за възлагане на обществена поръчка, като жалбите се разглеждат пред административния съд по ред на Административно-процесуалния кодекс (а не, както е досега – пред Комисията за защита на конкуренцията). Въведена е помирителна процедура. Създадено е специално правило, съгласно което действието на обявения за нищожен договор се преустановява.
III. Законопроектът съдържа и правила, които поначало нямат пряко отношение към общностното право – обществените поръчки, които имат за предмет услуги, представляващи непрекъсваем процес, се възлагат за срок до 4 години; уредена е възможност на изпълнителния директор на Агенцията по общестените поръчки да обжалва индивидуалните административни актове по възлагане на обществени поръчки; поставя се изискването пред кандидата в процедурата да докаже капацитетни възможности да изпълни договора и се уреждат допълнителни преддоговорни задължения за него; въвежда се изискването всички декларации от кандидата да се дават при условията на чл.313, ал.3 от Наказателния кодекс и др. Тези правила не противоречат на правото на общността.
IV. В заключение може да се каже, че предложеният законопроект съответства на Директива 89/665/ЕЕС и Директива 92/13/ЕЕС. Следва да се има предвид, че и досегашната уредба, която предвижда обжалването да се извършва пред Комисията за защита на конкуренцията, също съответства на посочените две директиви, които допускат обжалването да се извършва пред несъдебен орган. Независимо от това, предложеният в законопроекта механизъм на обжалване може да се подкрепи, защото съответства на общия режим и премахва несигурността, че Комисията за защита на конкуренцията действа като особена юрисдикция, което противоречи на Конституцията.
Може да се препоръча прецизиране на правилото на ал.5 на чл.122б, което предвижда, че с уважаването на иска за установяване на нищожност се преустановява действието на договора, ако срокът му все още не е изтекъл, за да се съобрази с общите правила за недействителността, а съгласно чл.2d (2) от Директива 89/665/ЕЕС и чл. 2d (2) от Директива 92/13/ЕЕС последиците от недействителността се уреждат от националното право на държавите-членки.
Може също да се препоръча отпадане на правилото на чл.4, ал.1, т.7, което изключва процесуалната защита от обектите на обществени поръчки, и правилото на чл.5а, което предвижда продължаване на срока на обществени поръчки за услуги, които са непрекъсваем процес, тъй като подобни отклонения от общите правила за обществените поръчки са непознати на общностното право.
С оглед на гореизложеното, Комисията по европейските въпроси предлага (с 15 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки, № 854-01-65, внесен от Диана Атанасова Хитрова и група народни представители на 5 юни 2008 г., като направените препоръки бъдат взети предвид от водещата комисия при обсъждане на законопроекта между първо и второ гласуване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
/п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ