Комисия по европейските въпроси
08/12/2005
Относно: проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за
насърчаване на заетостта, № 502-01-60, внесен от Министерски съвет на 22 ноември 2005 г.
На свое редовно заседание, проведено на 8 декември 2005 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта, № 502-01-60, внесен от Министерския съвет.
На заседанието на комисията законопроектът беше представен от страна на вносителя от г-н Явор Димитров, заместник-министър на труда и социалната политика. На заседанието присъства и г-жа Добринка Бонева, главен експерт в дирекция “Европейска интеграция” в Министерство на труда и социалната политика.
I. Целта на предложения Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта е хармонизиранe на българското законодателство относно предоставянето на услуги по заетостта с разпоредбите на Договора за създаване на Европейската общност (ДЕО) и на ратифицираните международноправни актове в тази област, като същевременно се създадат условия за повишаване на активността на безработните на пазара на труда.
II. Регулираната материя попада в обхватa на преговорна глава 3 “Свободно предоставяне на услуги”. Съгласно преговорна позиция CONF-BG 03/01 България е поела задължение да премахне, към датата на приемането й за пълноправен член в Европейския съюз, всички препятствия пред правото на установяване и свободното предоставяне на услуги спрямо гражданите на държавите-членки на Общността. В цялостния мониторингов доклад на Европейската комисия за 2005 г. е отчетено, че “процесът на премахване на ограниченията продължава и са необходими особени усилия”.
Основополагащ принцип при свободното предоставяне на услуги е забраната за дискриминация и равно третиране. Съгласно чл. 43 от Договора за създаване на ЕО не се допускат ограничения върху свободата на установяване на граждани на държавите-членки на Европейския съюз на територията на друга държава-членка. Според чл. 49 от Договора в рамките на Общността са забранени ограниченията върху свободата на предоставянето на услуги спрямо гражданите на държавите-членки, които са се установили в държава от Общността, различна от тази, в която се намира лицето, на което се предоставя услугата. Ограничения върху свободата на предоставяне на услуги и правото на установяване не се допускат и по отношение на граждани на други държави, страни по Споразумението за Eвропейско икономическо пространство.
С предложените изменения и допълнения в Закона за насърчаване на заетостта се установява общ недискриминационен режим на национално третиране на лицата от държавите-членки на Европейския съюз и на Европейското икономическо пространство в областта на ползването и предоставянето на посреднически услуги по наемане на работа.
Съгласно законопроекта тези разпоредби се прилагат “от датата на влизането в сила и при условията на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз, съответно на Споразумението за Европейското икономическо пространство”. Договорът за присъединяване на България към Европейския съюз предвижда България да се присъедини към Споразумението за Европейското икономическо пространство в съответствие с член 128 от това споразумение.
III. Освен премахване на разпоредбите с дискриминационен ефект в действащия Закон за насърчаване на заетостта, законопроектът въвежда разпоредбата на чл. 7, т. 1 от Конвенция № 181 на Международната организация на труда относно безплатното предоставяне на посреднически услуги за търсещите и започналите работа лица. Предвидени са насърчителни мерки за безработните лица, които самостоятелно търсят или започват работа. Прецизирани са нормите, установяващи контрол върху посредническата дейност и санкционирането на нарушения, свързани с нея. Със законопроекта се синхронизират разпоредбите на Закона за насърчаване на заетостта със Закона за интеграция на хората с увреждания.
ІV. С оглед въвеждането на изискванията на европейското законодателство по конкретните текстове на законопроекта може да бъде направена следната препоръка:
1. Във връзка с въвеждането на общ недискриминационен режим на национално третиране на ползването и предоставянето на услуги по наемане на работа, предложеният законопроект използва различни понятия за определяне на държавите-членки на Европейското икономическо пространство. В разпоредбите на чл. 18, ал. 1 и чл. 27, ал. 2, т. 2 от законопроекта тези държави са дефинирани като държави–страни по Споразумението за Европейско икономическо пространство, а в чл. 71 – като държави – членки на Европейското икономическо пространство. С цел постигане на терминологично съответствие може да се препоръча уеднаквяване на използваните термини в целия законопроект, като се възприеме термина “държава-страна по Споразумението за Европейско икономическо пространство”.
V. Въз основа на изложеното се налага заключението, че проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта съответства на acquis communautaire.
С оглед на гореизложеното Комисията по европейска интеграция с единодушие (7 гласа “за”) предлага на Народното събрание да приеме на първо четене проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта, № 502-01-60, внесен от Министерски съвет.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ:
/п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ