Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по европейските въпроси
24/07/2008

    проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, № 850-01-255, внесен от Министерски съвет на 14 юли 2008 г.
    На заседанието, проведено на 24 юли 2008 г., Комисията по европейските въпроси разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, внесен от Министерския съвет.
    От името на вносителя законопроектът беше представен пред членовете на комисията от г-жа Даниела Никифорова – заместник-министър на транспорта. В заседанието взеха участие г-жа Красимира Стоянова – директор на Дирекция Правна в Министерство на транспорта, г-жа Павлина Ковачева – експерт в Изпълнителна агенция «Пристанищна администрация» и г-н Петър Киров – експерт в Изпълнителна агенция «Морска администрация».

    I. Намаляването на замърсяването на моретата е важна част от дейността на Общността в сектора на морския транспорт. В рамките на Европейския съюз този въпрос се регламентира с Директива 2000/59/ЕО на Европейския парламент и на Съвета относно пристанищните съоръжения за отпадъци от експлоатацията на корабите и на остатъци от товари. Директивата урежда на общностно ниво използването на пристанищни приемни съоръжения, предназначени за отпадъци от експлоатацията на кораби и остатъци от товари. В процеса на присъединяването на Република България към Европейския съюз е извършена хармонизация на българското законодателство с изискванията на директивата. Българският нормативен акт, въвеждащ разпоредбите на цитираната директива е Законът за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България.

    II. В предлаганият законопроект с хармонизация са свързани параграфите 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 20 и 21. С предложените промени в Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България се цели прецизиране на текстовете въвеждащи разпоредбите на директивата. Това се постига чрез по-пълно хармонизиране на понятията, използвани в закона с тези на директивата, като се променят законовите определения за „кораб”, „яхта”, ”отпадъци-резултат от корабоплавателна дейност”, „остатъци от корабни товари”, „пристанищни приемни съоръжения” и „план за приемане и обработване на отпадъци”. Законопроектът създава точна регламентация на таксите за приемане и обработване на отпадъци – резултат от корабоплавателна дейност, като в кръга на корабите, дължащи такива такси се включват и тези, които оперират в пристанищата. Въвеждат се по-ясни правила за формиране на размера на тези такси и същевременно, в съответствие с чл. 9 от директивата, се формулират и случаите на освобождаване от заплащането им. Законопроектът въвежда и разпоредби за предоставяне на информация на Европейската комисия за случаите на освобождаване от задължение за предаване преди отплаване на кораба на отпадъци, както и от задължение за заплащане на такси за приемане и обработване на отпадъци, резултат от корабоплавателна дейност.
    Необходимо е да се отбележи, че с § 22 от Заключителните разпоредби на законопроекта се отлага до 1.1.2013 г. прилагането по отношение на речните пристанища на изискванията за наличие на подходящи пристанищни приемни съоръжения и за план за приемане и обработване на отпадъци. Това отлагане съответства на приетите срокове от Дунавската комисия в нейния документ „Препоръки по организация събирането на отпадъците от корабите, плаващи по река Дунав”. Същевременно следва да се отбележи, че речните пристанища са извън обхвата на Директива 2000/59/ЕО. Досегашните изисквания за наличието на подходящи пристанищни приемни съоръжения и план за приемане и обработване на отпадъци в речните пристанища са били извън задълженията на страната по членството ни в ЕС.

    III. Предложеният законопроект за изменение и допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България изцяло хармонизира нашето право с изискванията на Директива 2000/59/ЕО.

    Може да се препоръча между първото и второто четене на проекта да се прегледа отново неговия § 3. Там има допълнение на чл. 60а, с което информацията в оценките за сигурност и в плановете за сигурност на корабите и пристанищата, както и в докладите за начина на извършване на оценките за сигурност на пристанищата, се определя за служебна тайна. Това допълнение цели хармонизиране на българското законодателство с изискванията на Регламент (ЕО) № 725/2004 на Европейския парламент и на Съвета. Регламентът указва, че докладите, оценките и плановете за сигурност на корабите и пристанищата трябва да бъдат защитени срещу неразрешен достъп или разпространение без разрешение. Тъй като, обаче, част от информацията, съдържаща се в плановете за сигурност на пристанищата, попада в обхвата на т. 23 от раздел II на Приложение I към чл. 25 на Закона за защита на класифицираната информация, то би трябвало да се помисли за въвеждането на по-висока степен на защита на тези планове от степента на защита, съдържащата се проекта.

    С оглед на гореизложеното Комисията по европейските въпроси предлага (с 14 гласа ”за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ

    /п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума