Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по европейските въпроси
11/09/2008

    проект на Закон за енергийната ефективност, № 802-01-63, внесен от Министерския съвет на 1 август 2008 г.
    На заседанието, проведено на 11 септември 2008 г., Комисията по европейските въпроси разгледа проект на Закон за енергийната ефективност, внесен от Министерския съвет.
    От името на вносителя законопроектът беше представен пред членовете на Комисията от г-н Валентин Иванов – заместник-министър на икономиката и енергетиката. В заседанието взеха участие и г-жа Костадинка Тодорова – директор на Дирекция „Енергийна ефективност и опазване на околната среда” в Министерство на икономиката и енергетиката, г-н Тоско Ерменков – изпълнителен директор на Агенция по енергийна ефективност.

    І. Повишаването на енергийната ефективност във всички сфери на икономиката и на бита е един от основните приоритети в дейността на Европейския съюз. Това е така поради няколко причини. На първо място по-високата енергийна ефективност означава и по-висока конкурентноспособност на европейските стоки и услуги в условията на засилваща се глобална конкуренция. Освен това повишаването на енергийната ефективност означава намаляване на голямата и при това растяща зависимост на ЕС от външни енергийни източници. Към тези два фактора се добавя и един особено актуален – икономията на енергия означава и по-малки емисии на парникови газове, които водят до опасни климатични промени.
    За повишаване на енергийната ефективност в Европейският съюз са приети редица нормативни актове. Основните са Директива 2002/91/ЕО относно изискванията за енергийните характристики на сградите и Директива 2006/32/ЕО относно ефективността при крайното потребление на енергия и осъществяване на енергийни услуги, с която се отменя предишната Директива 93/76/ЕИО.

    С Директива 2002/91/ЕО се прилагат минимални задължителни изисквания по отношение на енергийните характеристики на новопостроени сгради, а така също по отношение на енергийните характеристики на съществуващи големи сгради, които подлежат на основен ремонт. Въвежда се енергийно сертифициране на сградите и регулярна проверка на котелни и климатични инсталации в сгради, а така също оценка на отоплителните инсталации, в които котлите са на възраст, повече от 15 години.

    С Директива 2006/32/ЕО се въвежда общата за всички държави-членки на ЕС цел да постигнат национално индикативно ниво на енергийни спестявания от 9 % в рамките на 9 години за периода 2008 - 2016 г. Държавите-членки следва да предприемат рентабилни, практически осъществими и приемливи мерки, които да допринесат за постигането на тази цел. За изпълнение на поставената амбициозна задача се предлага въвеждането на редица мерки, като част от тях засягат търговците с енергия, други са насочени към всички лица, предоставящи енергийни услуги, трети само към крайните потребители.

    ІІ. В хода на хармонизацията на нашето законодателство с правото на ЕС през 2004 г. е бил приет вече Закон за енергийната ефективност (обн., ДВ, бр. 18 от 2004 г.; изм. и доп., бр. 55 от 2007 г.). Необходимостта, обаче, хармонизацията да продължи с въвеждането и на разпоредбите на Директива 2006/32/ЕО налага сега да с прием нов Закон за енергийната ефективност.
    С новия закон се предвижда разработването и приемането на Национална стратегия за енергийна ефективност на Република България, която трябва да гарантира постигането на целите, залегнали в посочената по-горе европейска директива. В изпълнение на същата директива в закона предвидено и разработването на национални планове за действие за енергийна ефективност с междинни индикативни и индивидуални цели за енергийни спестявания, разпределени между търговците с енергия и собствениците на сгради и промишлени системи, попадащи в обхвата на закона. Въвеждат се, също така, правни норми, свързани с предоставянето на различни видове енергийни услуги, целящи да се изпълни директивата. Чрез доброволни споразумения се стимулират допълнително енергийните спестявания, а чрез договори с гарантиран резултат, се осигурява изпълнението на предварително зададените индивидуални цели за енергийни спестявания при крайните потребители. С удостоверенията за енергийни спестявания ще се доказва приноса в изпълнението на плановете за повишаване на енергийната ефективност, а Фонд “Енергийна ефективност” ще се възмездно финансират проекти за развитието на енергийната ефективност в България и ще се гарантират кредити от финансово-кредитни институции, отпуснати по такива проекти (чл. 55, т.1 и 2).

    ІІІ. Предлаганият законопроект изпълнява като цяло задачата за хармонизиране на българското законодателство с правните норми, съдържащи се в Директива 2002/91/ЕО и Директива 2006/32/ЕО и следва да бъде подкрепен.

    Към законопроекта могат да се направят и някои препоръки и забележки, които да се вземат предвид при по-нататъшното му обсъждане:

    1. В чл. 4, ал. 2, т. 8, 10 и 11, вместо терминът “правото на Европейските общности” би могло да се използва “правото на Европейския съюз”.
    Обосновка: Европейските общности и сега могат да се разглеждат като част от общото понятие “Европейски съюз”. Освен това, след влизането в сила на новия Договор от Лисабон понятието “Европейска общност” ще бъде напълно заменено с “Европейски съюз”.

    2. В чл. 6, ал. 5 се препоръчва да отпадне т. 3.
    Обосновка: Длъжностните лица на Агенцията по енергийна ефективност съставят актовете, с които се установяват административните нарушения по предлагания закон, а изпълнителният директор на агенцията издава наказателните постановления. При тези засилени контролни функции агенцията не би трябвало да получава дарения от физически и юридически лица, които могат да повлияят на обективността при приемането на решенията.

    3. В чл. 55 т. 1 в началото би могло да се запише думата “изгодно”.
    Обосновка: От сегашния вариант на чл. 55, т.1 не личи по-какъв начин Фонд “Енергийна ефективност” ще стимулира заинтересованите лица да изпълняват проекти за енергийна ефективност. При добавката на думата “изгодно” се предполага, че възмездното финансиране чрез фонда ще бъде при условия по-благоприятни от пазарните и в него ще има елемент на стимулиране, така както предвижда европейската директива.

    4. В § 1 на Допълнителните разпоредби да се обясни понятието “ЕСКО услуги”.
    Обосновка: “ЕСКО” се използва на няколко места в законопроекта без да се дешифрира какво всъщност означава тази абревиатура. В английския вариант на Директива 2006/32/ЕО се използва абревиатурата ESCO, която се образува от първите букви да думите ‘energy service company’ или на български – компания за енергийни услуги. Ако вносителите на проекта предполагат същото значение на абревиатурата, каквото тя има в английския вариант на директивата, то тогава се получава тавтология при предлаганото й използване в проекта.

    На базата на гореизложеното Комисията по европейските въпроси предлага (с 13 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за енергийната ефективност, № 802-01-63, внесен от Министерския съвет на 1 август 2008 г.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ

    /п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума