Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по европейските въпроси
22/01/2009

    предложение за Регламент относно Европейското частно дружество – 2008/0130 (CNS), № 803-01-78/29.10.2008 г.
    I. На своето редовно заседание, проведено на 22 януари 2009 г., Комисията по европейски въпроси разгледа предложение за Регламент относно Европейското частно дружество – 2008/0130 (CNS), който е включен като т. 18 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2008 г.).

    II. Предложението за регламент относно Европейското частно дружество (Societas Privata Europaea) е част от пакета мерки, насочени към подкрепа на малките и средни предприятия, наречени „Европейски акт за малките предприятия” (Small Business Act for Europe (SBA)). Целта на SBA е да улесни дейността на малките и средни предприятия на Единния пазар и да подобри пазарните им резултати.
    Предложението за регламент относно Европейското частно дружество създава нова европейска правна форма, която улеснява учредяването и функционирането на Единния пазар на малките и средните предприятия и повишава тяхната конкурентноспособност. Чрез нея дружествата, които осъществяват трансгранична дейност, се освобождават от необходимостта да създават клонове (представителства) в различни правни форми във всяка държава-членка, в която искат да извършват дейност, като се намаляват разходите им, свързани с прилагането на различни национални правни системи.
    Европейското частно дружество е капиталово дружество с ограничена отговорност с унифицирана уредба във всички държави-членки. То се урежда: чрез директно приложимите задължителни разпоредби на регламента; част от въпросите и преди всичко тези относно вътрешната му организация се уреждат в устава, като съдружниците са свободни да решат как да уредят въпросите, които са предмет на уредба само на регламента; националното дружествено право е приложимо само където е посочено от регламента. Разпоредбите, които съгласно Приложение І се уреждат в устава, не са предмет на националното право. Националното право урежда въпросите, които не са предмет на регламента и на приложение І, като например несъстоятелност и данъци.
    Европейското частно дружество се вписва в съответствие с националното право на съответната държава-членка, като регламентът въвежда единни изискания за учредяване, които облекчават процедурата (искането за учредяване да може да се прави и чрез електронни средства; списъкът с документи и данни, които могат да се изискват за регистрация, е изчерпателен; проверката за законосъобразност е еднократна). То може да бъде създадено и чрез преобразуване, разделяне или сливане на съществуващи дружества. Осигурена е осигурена максимална свобода във вътрешните отношения. Необходимият за учредяване и осъществяване на дейността капитал е минимален - 1 евро.
    Липсата на изискване за презграничен елемент поставя европейското частно дружество в пряка конкуренция с националните дружества (и по-конкретно с дружеството с ограничена отговорност по нашето право).

    III. Регламентът се приема на основание чл.308 от Договора за създаване на Европейската общност. Той трябва да бъде приет с еднодушие от Съвета по предложение на Комисията и след консултации с Европейския парламент.
    Проектът е приет от Европейската комисия на 25.06.2008 г. На 26.06.2008 г. Европейската комисия го предава на Съвета и на Европейския парламeнт.
    Повечето от държавите-членки са оценили положително предложението за регламент. Някои са изразили резерви, които произтичат от различията в правните им системи. Проблемни се очертават въпросите за: установеното изискване за минимален капитал; правилата за участието на работници и служители в управлението; възприетия принцип за допустимост действителното седалище да не съвпада със седалището по регистрация; презграничният елемент.

    IV. По проекта за регламент правителството е одобрило рамкова позиция на 20.10.2008 г., която е внесена в Народното събрание на основание чл.97б от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    В позицията проектът за регламент е подкрепен по принцип, защото европейското частно дружество като дружествена форма отговаря на нуждите на малките и средните предприятия и улеснява достъпа им до европейския пазар. Липсата на презграничен елемент при учредяването ще позволи на предприятията да използват тази форма, без да е необходимо да започнат извършване на презгранична дейност още при учредяването си. В позицията е изразено становище, че предложенията в проекта за регламент, отнасящи се до: липсата на трансграничен елемент при учредяването на дружеството; изискването за минимален капитал от 1 евро; допускането седалището по месторегистрация да не съвпада с действителното дедалище; участието на работници и служители в управлението, са съобразени с целите му и съответстват на тенденциите в развитието на европейското дружествено право. Те държат сметка за особеностите на правните системи на държавите-членки, като балансират различнията в националните традиции.
    Същевременно в позицията се посочват известни проблемни въпроси. Първият от тях е свързан с баланса между договорната свобода при уреждане на положението на дружеството в устройствения му акт и правната сигурност, която налага въвеждане на императивен режим. Друг проблем възниква с оглед необходимостта от максимална степен на унификация, която до известна степен противоречи на особеностите на различните национални правни системи.
    Проектът за регламент трябва да бъде в състояние да предложи на европейските предприятия една жизнеспособна, приложима и предпочитана в практиката, дружествена форма.


    V. Проeктът за регламент е разгледан от Комисията по правни въпроси, която приема, че рамковата позиция на правителството е съобразена с интересите на страната и може да бъде подкпрепена.
    Дирекция „Европейски съюз” е изготвила опорни точки, според които позицията на правителството на Република България е съобразена с интересите на страната и може да бъде подкрепена.

    VI. Предложението за регламент урежда нова гъвкава дружествена форма, която ще улесни функционирането на българските малки и средни предприятия в Единния пазар и ще подобри търговските им резултати и тяхната конкурентоспособност. Тази нова форма ще конкурира успешно уреденото в Търговския закон дружество с ограничена отговорност.
    Въвеждането на европейското частно дружество в българското законодателство ще наложи промени в Търговския закон и в Закона за търговския регистър.
    В заключение може да се приеме, че изразената позиция от Република България по предложение за регламент на Съвета относно Европейското частно дружество е съобразена с интересите на страната в областта и може да бъде подкрепена.

    Докладът бе подкрепен със 16 гласа „за”.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ

    /п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума