Комисия по европейските въпроси
22/01/2009
обсъждане на предложение на Европейската комисия за Директива на Съвета за изменение на Директива 2006/112/ЕО по отношение на намалените ставки на данък добавена стойност (COM(2008)428, № 803-01-86/27.10.2008 г.
I. На своето редовно заседание, проведено на 22 януари 2009 г., Комисията по европейските въпроси разгледа предложението на Европейската комисия за Директива на Съвета на ЕС за изменение на Директива 2006/112/ЕО в частта, засягаща прилагането от държавите-членки на намалени ставки на данък добавена стойност (COM(2008)428), включен като т. 20 в Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2008 г.).
II. Предложението на Европейската комисия се базира на извършеното подробно изследване (COM(2007) 380), относно прилагането на намалени ставки на ДДС в рамките на единния европейски пазар. Това изследване стига до заключение, че различните ставки на ДДС, прилагани за местно доставяни услуги, не представляват реална опасност за правилното функциониране на вътрешния пазар. Затова е целесъобразно на държавите-членки да се предостави възможност да прилагат в един по-дълготраен план подобни намалени ставки на ДДС, обхванати в момента от временни разпоредби, приложими до края на 2010 г.
Предлаганите изменения не променят съществено разпоредбите на Директива 2006/112/EC от 28.11.2006 г., наричана още „директивата за ДДС“. Запазва се основното правило държавите-членки сами да решават дали да прилагат една или две намалени данъчни ставки, които не могат, обаче, да са по-ниски от 5% и могат се прилагат само за ограничен брой видове доставки на стоки и услуги, специално посочени в директивата. В предложението на Европейската комисия, също така се изтъква, че то е в съзвучие с усилията за подобряване на бизнес средата за малките и средни предприятия (МСП). Предполага се, че по този начин ще се постигне преминаване на част от бизнеса от “сивата икономика” към официалната икономика.
С предлаганите изменения се придава траен характер на облекченията за трудоемки местни услуги като градинарски услуги или услуги по озеленяване и поддръжка на градини, дребни поправки на движима материална собственост в това число велосипеди, услуги по почистване и поддръжка на движима материална собственост, доставка на услуги за домашни грижи, като домашна помощ и гледане на малки деца, възрастни хора, болни или инвалиди, услуги, свързани с личната хигиена и грижата за външността от вида на услугите, предлагани във фризьорските салони и салоните за красота.
В предложението има и някои технически адаптации на текстове, целящи конкретизиране и актуализиране на кръга на обхванатите услуги, в съответствие с техническия прогрес или за отстраняване на съществуващи несъответствия. Тези технически адаптации: засягат фармацевтичните продукти, оборудване за хора с увреждания, където сега се включват и съоръженията и уредите, специално проектирани или адаптирани за инвалиди, например брайлови клавиатури, специално приспособените коли и др., книгите на CD, доставката на радио и телевизионни предавания, доставката на услуги от писатели, погребалните услуги, почистването на улици, събирането и обработката на отпадъци. В кръга на услугите, където стават трайно допустими намалени ставки на ДДС, са включени от Европейската комисия и ремонтът, обновяването и почистването на сгради и жилища, както и ресторантьорските услуги.
ІІІ. В Рамковата позиция на българското правителство по предложения проект се изтъква, че в момента в Съвета на ЕС текат паралелно два отделни дебата относно намалените ставки за ДДС: единият е принципен, относно рамката на една цялостна реформа на структурата на ДДС ставките, в това число и по намалените ставки, другия дебат е конкретен, относно мерките, които Европейската комисия трябва да предприеме спешно, най-вече за извършване на необходими технически и други корекции и за приравняване на статута на всички държави-членки – нови и стари. В Рамковата позиция се казва, че тези два дебата трябва ясно да се разграничават и да не се използва вторият дебат за да се налагат определени тенденции преди да са взети принципните решения по първия, големия дебат за структурата на ДДС ставките.
Нашата страна, като държава-членка, която изключително малко използва намалени ставки по ДДС, всъщност само за хотелиерски услуги, предоставяни в рамките на организирани пътувания, се придържа към схващането, че не бива да се приемат общи разпоредби за задължителни намалени ставки за ДДС, а така също да се разширява необосновано кръга от стоки и услуги, които могат да се облагат с намалени ставки, тъй като това създава допълнителни претенции за въвеждане на такива ставки в държавите-членки.
Същевременно в Рамковата позиция се изтъква принципно съгласие да се подкрепят промените, носещи действително технически и редакционен характер, както и тези, целящи да придадат постоянен характер на временно предоставените привилегии за трудоемките услуги и за някои други услуги, включени като дерогации в договорите за присъединяване на нови държави-членки, приети в ЕС през 2004 г.
ІV. Проектът на Европейската комисия е обсъден на заседание на Комисията по бюджет и финанси на 11.12.2008 г. В доклада на комисията се изказва подкрепа на изразената позиция от българското правителство с препоръката да се изгради такава структура на органите по приходите, която да даде възможност на тези органи да осъществяват контрол по ДДС и при повече от една намалена данъчна ставка.
V. След състоялия се дебат в Комисията по европейските въпроси бяха
направени следните заключения:
1. Нашата страна следва да подкрепи по принцип приемането на Директива на Съвета за изменение на Директива 2006/112/ЕО по отношение на намалените ставки на данък добавена стойност, доколкото по този начин се извършват технически адаптации и редакционни подобрения на съществуващи текстове, а така също относно включването на трудоемките услуги от сегашното приложение № 4 на Директива 2006/122/ЕО, което има временен характер (до 31.12.2010 г.) в постоянно действащото Приложение № 3, съдържащо списък на стоки и услуги, отговарящи на условията за намалени ставки на ДДС.
2. При обсъждането на предложението в Съвета трябва да се отстоява изразената от нашата страна позиция за недопускане на прекалено и необосновано разширяване на кръга на стоките и услугите, включени в Приложение № 3. Предоставянето на възможност за намалени ставки на ДДС на нови отрасли, съдържа опасност от засилване на претенциите за въвеждането на такива намалени ставки в държавите-членки. Това може да породи “верижна реакция” от претенции и в крайна сметка да доведе до разстройство на системата за събиране на ДДС, нещо особено опасно в сегашната сложна икономическа ситуация.
3. От гледна точка на прилагането на принципа на субсидиарност може да се изтъкне, че Общността вече е установила хармонизирани разпоредби за прилагането на намалени ставки на ДДС, по-конкретно с директивата за ДДС. Тези разпоредби могат да се изменят или допълнят единствено с акт на Общността и съответно това обосновано налага изработването и приемането на разглежданото предложение на Европейската комисия.
Докладът бе подкрепен със 16 гласа "за”.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ:
/п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ